Рішення
від 16.09.2022 по справі 340/3166/22
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 вересня 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/3166/22

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Дегтярьової С.В., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) адміністративну справу

за позовом: Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (25009, м. Кропивницький, вул.. Соборна, 7-а, ЄДРПОУ 22217312)

до відповідача: Товариства з додатковою відповідальністю Кіровоградгідроспецбуд (25014, м. Кропивницький, вул. Промислова, 4, ЄДРПОУ 01416197)

про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить стягнути з Товариства з додатковою відповідальністю Кіровоградгідроспецбуд на його користь адміністративно-господарські санкції у розмірі 34615,39 грн. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 1882,92 грн.

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 08.07.2022 відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (а.с.15).

Позов мотивовано тим, що відповідачем не виконується норматив по працевлаштуванню осіб з інвалідністю та самостійно не сплачено адміністративно-господарські санкції, у зв`язку з чим за ним рахується заборгованість з адміністративно-господарських санкцій в сумі 34615,39 грн. та пені в розмірі 1882,92 грн.

Від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову.

Представник відповідача стверджував, що підприємством вчасно подано звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2021 рік до Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (форма № 10-ПІ). Представник відповідача вказує, що наказом директора ТДВ Кіровоградгідроспецбуд від 18.05.2020 р. №15 затверджено штатний розпис товариства. За вказаним штатним розписом визначено штатну чисельність працівників товариства, тарифну сітку посадових окладів, посаду, яка зарезервована за особою з обмеженими можливостями (інвалідом). Представник відповідача зазначає, що за вказаним вище штатним розкладом, товариством визначено посаду контролера контрольно-пропускного пункту з місячним окладом 2384,00 грн. та на цю посаду було прийнято ОСОБА_1 відповідно до наказу від 29.06.2021 р. №5-п. Окрім того, представник відповідача вказує, що виходячи з того, що на підприємстві було створену таку посаду і вона на сьогодні не є вакантною, підприємство не зобов`язане подавати до фонду будь-яку звітність за відсутності попиту на робочу силу та відсутності змін у штатній чисельності працівників.

Представником позивача подано відповідь на відзив, в якій зазначено, що 25.02.2021 р. відповідач надав до відділення Фонду Звіт за формою 10-ПОІ за 2021 рік, в якому зазначив відсутність працевлаштованих осіб з інвалідністю у 2021 році, при цьому у додатку до Звіту відповідач надав список осіб з інвалідністю, які працювали на підприємстві у 2021 році. В зазначеному списку значиться, що ОСОБА_1 була прийнята на роботу відповідно до наказу від 04.11.2021 №10-П. До списку надано копію довідки МСЕК 12 ААБ №170079 та пенсійне посвідчення, яке може бути підтвердженням того, що вона має статус особи з інвалідністю. Зазначає, що відповідно до відповіді Кіровоградського міськрайонного центру зайнятості від 04.05.2022 р. ДТВ "Кіровоградгідроспецбуд" звітність про наявність вакансій із зазначенням потреби у працевлаштуванні осіб з інвалідністю протягом 2021 року товариство не подавало.

Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення її учасників (у письмовому провадженні), дослідивши письмові докази, зазначає наступне.

Судом встановлено, що Товариство з додатковою відповідальністю Кіровоградгідроспецбуд зареєстроване як юридична особа та знаходиться на обліку в Кіровоградському обласному відділенні Фонду соціального захисту інвалідів.

25.02.2022 р. ТДВ Кіровоградгідроспецбуд подано до Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2021 рік (Форма №10-ПІ) відповідно до змісту якого середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу у 2021 році складала 13 осіб, з них осіб з інвалідністю - 1, при цьому норматив створення робочих місць для осіб з інвалідністю становить 1 робоче місце. Фонд оплати праці штатних працівників - 90000,00 грн.

В даному звіті ТДВ Кіровоградгідроспецбуд самостійно розрахувало суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів - 34615,39 грн. (а.с.4).

Відповідно до ч.1 ст.19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Згідно із ст.20 Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.

Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Водночас, відповідно до частини першої статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Згідно із ч.2 ст.218 ГК України учасник господарських правовідносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що накладення адміністративно-господарських санкцій у сфері правовідносин, що регулюються Закон України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні, можливе у випадку винної протиправної поведінки особи, яка полягає у незабезпеченні та не здійсненні заходів щодо працевлаштування інвалідів відповідно до нормативів, визначених законом.

Відповідно до статті 18 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Підбір робочого місця здійснюється переважно на підприємстві, де настала інвалідність, з урахуванням побажань інваліда, наявних у нього професійних навичок і знань, а також рекомендацій медико-соціальної експертизи.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Як встановлено зі звіту, поданого відповідачем, в 2021 році в ТДВ Кіровоградгідроспецбуд працювало 13 чоловік, а тому, в силу вимог норми ч.1 ст.19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів для товариства склав одне робоче місце.

Згідно до ч. 1 ст. 18-1 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні інвалід, який не досяг пенсійного віку, не працює, але бажає працювати, має право бути зареєстрованим у державній службі зайнятості як безробітний.

В силу частини 3 статті 18-1 цього Закону державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у інваліда кваліфікації та знань, з урахуванням його побажань.

Відповідно до п.4 ч.3 ст.50 Закону України Про зайнятість населення, N 5067-VI, 05.07.2012, роботодавці зобов`язані своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії).

Вказане питання врегульоване прийняттям Порядку подання форми звітності №3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії), затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 №316.

Згідно п.3-6 Порядку подання форми звітності №3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії), затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 №316 форма № 3-ПН заповнюється роботодавцями та подається до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця.

Актуальність зазначених у формі № 3-ПН вакансій уточнюється базовим центром зайнятості не рідше ніж двічі на місяць під час особистої зустрічі з роботодавцем, у телефонному режимі або через засоби електронного зв`язку.

Форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Роботодавець визначає вид звітності - первинна або уточнювальна.

Первинна звітність подається з метою інформування про наявність попиту на робочу силу (вакансії).

Уточнювальна звітність подається в разі необхідності на заміну первинної та містить уточнення характеристик вакансії: умов праці, розміру заробітної плати, вимог до претендента тощо. При цьому не можуть бути змінені дані щодо кількості вакансій та назви професії (посади).

Аналіз наведених норм свідчить, що законодавством встановлено обов`язок роботодавця створити робочі місця для осіб з інвалідністю відповідно до нормативу та подати інформацію про попит на робочу силу (вакансії) до територіального органу Державної служби зайнятості.

Тобто, на час спірних правовідносин законодавство не встановлювало обов`язку підприємств подавати форму 3-ПН щомісячно чи з будь-якою іншою періодичністю. Проте, існував обов`язок підприємств одноразово подавати форму 3-ПН, а саме не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії.

Відповідно до інформації Кіровоградського міськрайонного центру зайнятості від 04.05.2022 року №06-34/416/5, ТДВ Кіровоградгідроспецбуд звітність про наявність вакансій за формою №3-ПН із зазначенням потреби у працевлаштуванні осіб з інвалідністю у 2021 році не подавало.

Не надав відповідач до матеріалів справи також і доказів подання такої звітності до 2021 року.

Ухвалами від 22.08.2022 року та від 06.09.2022 року суд витребовував у відповідача документальні докази створення робочого місця для інваліда (крім тих, що вже наявні в матеріалах справи) та копію звіту 3-ПН з повідомленням про вакантну посаду для інваліда (до прийняття на роботу ОСОБА_1 та після її звільнення) та докази подання його протягом трьох робочих днів з дати відкриття вакансії до центру зайнятості, або документальні докази того, що посада інваліда не була вакантною в 2021 році. Однак вимог ухвал суду відповідач не виконав.

З матеріалів справи вбачається, що не заперечувалось відповідачем, що протягом 2021 року в товаристві працювало 13 чоловік, що виключає можливість того, що до затвердження нового штатного розпису наказом №15 від 18.05.2021 року у ТДВ Кіровоградгідроспецбуд працювало менше 8 осіб, що знівелювало би підстави стверджувати про відсутність обов`язку працевлаштування інвалідів у товаристві.

Підтвердженням чого є неподання відповідачем на вимогу суду копії затвердженого штатного розпису наказом №2 від 04.01.2021 року, який діяв до прийняття наказу №15 від 18.05.2021 року, а також самостійне зазначення відповідачем в звіті про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2021 рік кількості працюючих в товаристві - 13 чоловік.

До матеріалів справи відповідачем надано копію наказу директора ТДВ Кіровоградгідроспецбуд №5 від 29.06.2021 року про прийняття на посаду контролера ОСОБА_1 (а.с.29).

При цьому, долучено також до матеріалів справи докази, зокрема, копії документів про встановлення третьої групи інвалідності даній особі безтерміново, пенсійного посвідчення, в якому вказано про призначення пенсії по інвалідності ОСОБА_1 довічно, заяви про прийняття на роботу, наказу про прийняття на роботу, трудової книжки, табеля робочого часу, видаткових касових ордерів) (а.с.29-37).

За клопотанням позивача ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.08.2022 року зобов`язано Головне управління ДПС в Кіровоградській області надати інформацію про нарахування та сплату єдиного соціального внеску у 2021 році ТДВ "Кіровоградгідроспецбуд" ЄСВ до бюджету на доходи ОСОБА_1 , а також на доходи інших фізичних осіб з інвалідністю (за наявності).

Листом від 08.09.2022 року Головне управління ДПС в Кіровоградській області повідомило, що ТДВ "Кіровоградгідроспецбуд" за 1, 2 та 3 квартали не відображувало нарахування сум єдиного внеску за працюючих осіб з інвалідністю.

Також повідомлено, що за 4 квартал 2021 року 24.01.2022 р. підприємством подано податковий розрахунок з типом "Звітний", у якому нарахований єдиний внесок за одну працюючу особу з інвалідністю, а саме - за листопад 2021 року - 900,00 грн. та за грудень 2021 року - 1000,00 грн. Також подано "Уточнюючий" розрахунок за листопад 2021 року яким уточнено суму нарахування (а.с.73-75).

Дані обставини узгоджуються зі змістом Розділу ІІ Звіту про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за 2021 рік, поданого ТДВ "Кіровоградгідроспецбуд", в якому вказана дата наказу про прийняття ОСОБА_1 на роботу - 04.11.2021 року (а.с.39).

Суд ухвалою від 06.09.2022 року витребовував копію наказу від 04.11.2021 року №10-П, який вказано в звіті про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за 2021 рік. Вимог ухвали не виконано, будь-якого пояснення в цій частині суду не направлено.

За встановлених обставин суд критично оцінює наказ №5-П від 29.06.2021 року про призначення ОСОБА_1 на посаду з 01.07.2021 року, а також табелі обліку робочого часу та видаткові ордери (внутрішні документи відповідача) за наявності інформації Головного управління ДПС в Кіровоградській області про відсутність нарахувань ТДВ "Кіровоградгідроспецбуд" сум єдиного внеску за працюючих осіб з інвалідністю за 1, 2 та 3 квартали та жовтень 2021 року.

Таким чином, суд погоджується з позицією Фонду про те, що ОСОБА_1 працювала у відповідача в 2021 році лише 2 місяці, а ТДВ "Кіровоградгідроспецбуд" не виконало свій обов`язок щодо подання звіту про наявність вакансій за формою №3-ПН за п.5 Порядку подання форми звітності №3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії), затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 №316 до органів зайнятості.

В ході розгляду справи встановлено, що спір з приводу арифметичного обрахунку позивачем суми штрафної санкції та пені між сторонами відсутній.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем не виконано вимоги, передбачені чинним законодавством України щодо організації та створення робочих місць для осіб з інвалідністю, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 255, 262, 263, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.

2. Стягнути з Товариства з додатковою відповідальністю Кіровоградгідроспецбуд (код ЄДРПОУ 01416197) на користь Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (код ЄДРПОУ 22217312) адміністративно-господарські санкції у розмірі 34615,39 грн. (тридцять чотири тисячі шістсот п`ятнадцять грн. 39 коп.) та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 1882,92 грн. (одна тисяча вісімсот вісімдесят дві грн. 92 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Копію рішення суду надіслати учасникам справи.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду С.В. Дегтярьова

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.09.2022
Оприлюднено03.10.2022
Номер документу106511086
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них

Судовий реєстр по справі —340/3166/22

Постанова від 17.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 22.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 22.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 16.09.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. Дегтярьова

Ухвала від 05.09.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. Дегтярьова

Ухвала від 21.08.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. Дегтярьова

Ухвала від 07.07.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. Дегтярьова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні