Постанова
від 17.01.2023 по справі 340/3166/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

17 січня 2023 року м. Дніпросправа № 340/3166/22

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Кругового О.О. (доповідач),

суддів: Шлай А.В., Прокопчук Т.С.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпро апеляційні скарги товариства з додатковою відповідальністю «Кіровоградгідроспецбуд»

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16.09.2022 року, (суддя суду першої інстанції Дегтярьова С.В.), прийняту в порядку письмового провадження в м. Кропивницький, в адміністративній справі №340/3166/22 за позовом Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до товариства з додатковою відповідальністю «Кіровоградгідроспецбуд» про визнання протиправною та скасування постанови, -

ВСТАНОВИВ:

04.07.2022 року Кіровоградське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило: стягнути з Товариства з додатковою відповідальністю «Кіровоградгідроспецбуд» на його користь адміністративно-господарські санкції у розмірі 34615,39 грн. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 1882,92 грн.

Позов мотивовано тим, що відповідачем не виконується норматив по працевлаштуванню осіб з інвалідністю та самостійно не сплачено адміністративно-господарські санкції, у зв`язку з чим, за ним рахується заборгованість з адміністративно-господарських санкцій в сумі 34615,39 грн. та пені в розмірі 1882,92 грн.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16.09.2022 року адміністративний позов задоволено. Стягнуто з Товариства з додатковою відповідальністю «Кіровоградгідроспецбуд» (код ЄДРПОУ 01416197) на користь Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (код ЄДРПОУ 22217312) адміністративно-господарські санкції у розмірі 34615,39 грн. (тридцять чотири тисячі шістсот п`ятнадцять грн. 39 коп.) та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 1882,92 грн. (одна тисяча вісімсот вісімдесят дві грн. 92 коп.).

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом вимог норм матеріального та процесуального права просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що на виконання ст. 19 ЗУ «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», наказом директора по підприємству затверджено штатний розпис товариства. Відповідно до вказаного розпису по підприємству створено одне робоче місце для особи з інвалідністю. Наказом №5-П від 29.06.2021 року прийнято на посаду контролера особу з інвалідністю ОСОБА_1 .. Отже, підприємством було створено робоче місце та працевлаштоване на нього особу з інвалідністю, відтак відсутні підстави для застосування штрафних санкцій та нарахування пені. Крім того, відповідач зазначає, він не повинен був подавати звіт про вакантні місця для осіб з інвалідністю до центру зайнятості, оскільки робоче місце в 2021 році не було вакантним.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного судового рішення норм матеріального та процесуального права, суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню за наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з додатковою відповідальністю «Кіровоградгідроспецбуд» зареєстроване як юридична особа та знаходиться на обліку в Кіровоградському обласному відділенні Фонду соціального захисту інвалідів.

25.02.2022 р. ТДВ «Кіровоградгідроспецбуд» подано до Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2021 рік (Форма №10-ПІ) відповідно до змісту якого середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу у 2021 році складала 13 осіб, з них осіб з інвалідністю - 1, при цьому норматив створення робочих місць для осіб з інвалідністю становить 1 робоче місце. Фонд оплати праці штатних працівників - 90000,00 грн.

В даному звіті ТДВ Кіровоградгідроспецбуд самостійно розрахувало суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів - 34615,39 грн. (а.с.4).

У зв`язку з незайнятістю робочого місця особою з інвалідністю позивач звернувся до суду з адміністративним позовом про стягнення адміністративно-господарських санкцій в цій справі.

Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не доведено факту працевлаштування особи з інвалідністю саме з 01.07.2021 року, також не доведено того, що до 01.07.2021 року кількість працівників на підприємстві становила менше 8 осіб, так само не надано доказів подання звітів про вакантність робочих місць для осіб з інвалідністю, відтак з позивача слід стягнути адміністративно-господарські санкції та пеню.

Суд апеляційної інстанції погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 17 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні підприємства, установи і організації за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів або за рішенням місцевої ради за рахунок власних коштів, у разі необхідності, створюють спеціальні робочі місця для працевлаштування інвалідів, здійснюючи для цього адаптацію основного і додаткового обладнання, технічного оснащення і пристосування тощо з урахуванням обмежених можливостей інваліда.

Згідно з ч. 3 ст. 18 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Приписами статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні визначено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 50 Закону України Про зайнятість населення роботодавці зобов`язані своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про: попит на робочу силу (вакансії); заплановане масове вивільнення працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, скороченням чисельності або штату працівників підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання за два місяці до вивільнення.

На виконання приписів вказаної статті, Наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 року № 316, затверджено Порядок подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", який набрав чинності 12.07.2013 року, відповідно до якого форма подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочих дні з дати відкриття вакансії(й). Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником. У розділі I форми відображаються основні дані про вакансії.

Частиною 3 статті 18-1 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні встановлено, що державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у інваліда кваліфікації та знань, з урахуванням його побажань.

Отже, приписами чинного законодавства встановлено, що до обов`язків підприємства пов`язаних з працевлаштуванням інвалідів входить не тільки створення робочих місць для інвалідів, але і інформування держави про наявність таких місць, шляхом подання щорічної звітності до Фонду соціального захисту інвалідів та інформування про попит на робочу силу районного центру зайнятості. Не забезпечення середньооблікової чисельності працюючих інвалідів, відповідно до установленого нормативу має наслідком застосування до суб`єкта господарювання адміністративно-господарських санкцій.

Разом з тим, законом передбачено випадки, у яких суб`єкт господарювання звільняється від відповідальності за вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Загальні засади відповідальності учасників господарських відносин, зокрема і підстави для звільнення від відповідальності за порушення правил здійснення господарської діяльності (за що передбачені адміністративно-господарські санкції), регламентовано главою 24 Господарського кодексу України (Загальні засади відповідальності учасників господарських відносин).

Так, відповідно до ч. 1 ст. 218 Господарського кодексу України, підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Частиною другою наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Зі змісту частини другої статті 218 Господарського кодексу України вбачається, що вказана норма встановлює підстави для звільнення від відповідальності, як за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання (за що встановлено відповідальність у вигляді відшкодування збитків, штрафні санкції, або оперативно-господарські санкції), так і за порушення правил здійснення господарської діяльності (за що встановлено відповідальність у вигляді адміністративно-господарських санкцій).

Отже, суб`єкт звільняється від відповідальності, зокрема за порушення правил здійснення господарської діяльності (тобто від адміністративно-господарських санкцій), якщо доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення правопорушення.

Встановлені обставини справи свідчать, що в 2021 році в ТДВ Кіровоградгідроспецбуд працювало 13 осіб, а тому, в силу вимог норми ч.1 ст.19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів для товариства склав одне робоче місце.

До матеріалів справи відповідачем надано копію наказу директора ТДВ «Кіровоградгідроспецбуд» №5 від 29.06.2021 року про прийняття на посаду контролера ОСОБА_1 (а.с.29).

Також до матеріалів справи надано докази, зокрема, копії документів про встановлення третьої групи інвалідності даній особі безтерміново, пенсійного посвідчення, в якому вказано про призначення пенсії по інвалідності ОСОБА_1 довічно, заяви про прийняття на роботу, наказу про прийняття на роботу, трудової книжки, табеля робочого часу, видаткових касових ордерів) (а.с.29-37).

За клопотанням позивача суд першої інстанції ухвалою від 22.08.2022 року зобов`язано Головне управління ДПС в Кіровоградській області надати інформацію про нарахування та сплату єдиного соціального внеску у 2021 році ТДВ "Кіровоградгідроспецбуд" ЄСВ до бюджету на доходи ОСОБА_1 , а також на доходи інших фізичних осіб з інвалідністю (за наявності).

Листом від 08.09.2022 року Головне управління ДПС в Кіровоградській області повідомило, що ТДВ "Кіровоградгідроспецбуд" за 1, 2 та 3 квартали не відображувало нарахування сум єдиного внеску за працюючих осіб з інвалідністю.

Також повідомлено, що за 4 квартал 2021 року 24.01.2022 р. підприємством подано податковий розрахунок з типом "Звітний", у якому нарахований єдиний внесок за одну працюючу особу з інвалідністю, а саме - за листопад 2021 року - 900,00 грн. та за грудень 2021 року - 1000,00 грн. Також подано "Уточнюючий" розрахунок за листопад 2021 року яким уточнено суму нарахування (а.с.73-75).

Дані обставини узгоджуються зі змістом Розділу ІІ Звіту про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за 2021 рік, поданого ТДВ "Кіровоградгідроспецбуд", в якому вказана дата наказу про прийняття ОСОБА_1 на роботу - 04.11.2021 року (а.с.39).

Крім того, суд першої інстанції ухвалою від 06.09.2022 року витребовував копію наказу від 04.11.2021 року №10-П, який вказано в звіті про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за 2021 рік. Вимог ухвали не виконано, будь-якого пояснення в цій частині суду не направлено.

Суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції про необгрунтованість посилання відповідача на наказ №5-П від 29.06.2021 року про призначення ОСОБА_1 на посаду з 01.07.2021 року, а також табелі обліку робочого часу та видаткові ордери (внутрішні документи відповідача), адже вказані документи не відповідають інформації Головного управління ДПС в Кіровоградській області про відсутність нарахувань ТДВ "Кіровоградгідроспецбуд" сум єдиного внеску за працюючих осіб з інвалідністю за 1, 2 та 3 квартали та жовтень 2021 року.

Більше того, суд враховує, що протягом 2021 року (зокрема і до липня 2021 року) відповідачем не було подано звіту за формою 3-ПН про вакантні місця для осіб з інвалідністю, не було відповідачем і доведено того, що у нього були відсутні підстави для подання такого звіту.

Таким чином, суд дійшов обґрунтованого висновку, що ОСОБА_1 працювала у відповідача в 2021 році лише 2 місяці, а ТДВ "Кіровоградгідроспецбуд" не виконало свій обов`язок щодо подання звіту про наявність вакансій за формою №3-ПН за п.5 Порядку подання форми звітності №3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії), затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 №316 до органів зайнятості.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла правильного висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог Кіровоградського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів.

Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Колегія суддів приходить до висновку про законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстави для зміни або скасування рішення суду відсутні.

Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 325 КАС України суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу товариства з додатковою відповідальністю «Кіровоградгідроспецбуд» залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 16.09.2022 року в адміністративній справі №340/3166/22 залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду, за наявності підстав передбачених ст. 328 КАС України.

Головуючий - суддяО.О. Круговий

суддяА.В. Шлай

суддяТ.С. Прокопчук

Дата ухвалення рішення17.01.2023
Оприлюднено26.01.2023
Номер документу108564311
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/3166/22

Постанова від 17.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 22.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Ухвала від 22.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Круговий О.О.

Рішення від 16.09.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. Дегтярьова

Ухвала від 05.09.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. Дегтярьова

Ухвала від 21.08.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. Дегтярьова

Ухвала від 07.07.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. Дегтярьова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні