Постанова
від 20.09.2022 по справі 140/5905/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 вересня 2022 рокуЛьвівСправа № 140/5905/21 пров. № А/857/23368/21Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Довгополова О.М.,

суддів Святецького В.В., Ільчишин Н.В.,

з участю секретаря судового засідання Вовка А.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 19 листопада 2021 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Волинської обласної державної адміністрації, Державного архіву Волинської області про визнання протиправним та скасування наказу, -

суддя (судді) в суді першої інстанції Костюкевич С.Ф.,

час ухвалення рішення: 10:32:44,

місце ухвалення рішення м. Луцьк,

дата складання повного тексту рішення: не зазначена,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до Волинської обласної державної адміністрації (далі Волинська ОДА), Державного архіву Волинської області (далі Держархіву) про визнання протиправним та скасування наказу Держархіву в області про звільнення з посади від 05.05.2021 № 29-ОС, поновлення на посаді заступника директора Держархіву в області з 06.05.2021, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, зобов`язання Волинської ОДА затвердити та погодити структуру архіву з посадою заступника директора Держархіву в області, скласти та затвердити штатний розпис архіву із вказаною посадою.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 19 листопада 2021 року в задоволенні позову відмовлено.

Рішення мотивоване тим, що не підтвердилися обставини щодо порушення відповідачем прав, свобод та інтересів позивача, а позивачем не надано суду належних доказів на підтвердження позовних вимог.

Не погодившись із ухваленим судовим рішенням, ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу. Вважає, що таке є необгрунтованим та незаконним, прийнятим з порушенням норм процесуального та неправильним застосуванням норм матеріального права, просить його скасувати та постановити нове рішення про задоволення позовних вимог.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що судом не з`ясовано чи у Держархіві дійсно відбулось скорочення чисельності або штату державних службовців, скорочення посади державної служби (заступника директора Держархіву) внаслідок зміни структури або штатного розпису державного органу без скорочення чисельності або штату державних службовців, реорганізація державного органу. Зазначає, що не досліджувалось та не враховане наявне у неї переважне право на залишення на роботі, яке б мало враховуватись роботодавцем, а саме те, що вона є єдиною особою в сім`ї, яка працевлаштована та отримує заробітну плату, має тривалий безперервний стаж роботи у даному органі та їй залишилось менше трьох років до настання пенсійного віку, при досягненні якого вона матиме право на отримання пенсійних виплат. Звертає увагу, що з 15.05.2018 по 05.05.2021 у Держархіві не відбувалось його ліквідації або реорганізації, що відповідно не мало наслідком скорочення чисельності та/або штату державних службовців, в тому числі і її посади заступника директора, навпаки за цей час чисельність працівників збільшилась. Також зазначає, що першочерговим питанням, що підлягає з`ясуванню у даній справі, є питання законності та обгрунтованості виведення із структури та штату архіву посади заступника директора архіву. Вважає, що судом не зроблено висновків щодо втручання в дискреційні повноваження.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України у зв`язку з неявкою у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 з 06 травня 1994 року працювала на посаді заступника директора Державного архіву Волинської області.

З 2013 року Державний архів Волинської області діяв на підставі Положення про державний архів Волинської області, яке затверджене розпорядженням Голови Волинської ОДА від 21 лютого 2013 року № 67 «Про затвердження Положення про державний архів Волинської області». У п. 11 даного Положення було передбачено, що директор Державного архіву має заступників, які призначаються та звільняються з посади головою ОДА за поданням директора відповідної установи в області.

Постановою КМУ від 23.07.2016 № 545 «Про внесення змін до постанови КМУ від 12.03.2005 року № 179» передбачено внесення змін до абзацу третього пункту 1 вказаної постанови, відповідно до яких у разі, коли штатна чисельність управління в державному органі становить понад 13 одиниць, начальник управління може мати не більше двох заступників, які є одночасно і начальниками відділів.

У зв`язку з набранням чинності постановою КМУ від 23.08.2016 № 545, 21.09.2016 департаментом фінансів Волинської ОДА до директора державного архіву області за № 2267/3/5-17/2-16 було скеровано лист, у якому вказано на необхідність приведення штатного розпису державного архіву у відповідність до вимог вищезазначеної постанови, оскільки встановлено, що у штатному розписі державного архіву облдержадміністрації на 2016 рік наявна посада заступника директора, який не очолює відділ.

На виконання Постанови КМУ № 545 Головою Волинської ОДА було видано розпорядження № 460 від 10.10.2016 «Про внесення змін до Положення про Державний архів Волинської області», відповідно до якого пункт 11 Положення викладено у такій редакції: «Директор Держархіву області може мати заступників-начальників відділів, які призначаються на посаду та звільняються з посади головою ОДА відповідно до законодавства про державну службу».

20.10.2016 директором Держархіву Волинської області ОСОБА_2 видано наказ № 40-ОС від 20 жовтня 2016 року «Про затвердження структури Держархіву області», згідно з яким ліквідовано посаду заступника директора Держархіву області, уведено посаду заступника начальника відділу формування НАФ та діловодства, затверджено нову структуру Державного архіву Волинської області.

27.10.2016 розпорядженням голови Волинської ОДА № 486 було затверджено нову редакцію Положення про Державний архів Волинської області. Пунктом 2 вказаного розпорядження визнано таким, що втратило чинність розпорядження від 10.10.2016 №460 «Про внесення змін до Положення про державний архів Волинської області» (далі - Положення про архів № 460). Згідно з пунктом 12 Положення № 486, директор Держархіву області може мати заступників-начальників відділів, які за його поданням призначаються на посаду та звільняються з посади головою ОДА та відповідно до законодавства про державну службу.

17.11.2016 голова облдержадміністрації видав розпорядження № 572-ос «Про попередження про наступне звільнення заступника директора державного архіву області», яким попереджено ОСОБА_1 , заступника директора державного архіву області, про наступне можливе звільнення після закінчення двомісячного терміну з дня попередження. Підставою видачі розпорядження був перелік змін № 4 до штатного розпису державного архіву області на 2016 рік, затверджений головою облдержадміністрації 25.10.2016. Пунктом 2 розпорядження було зобов`язано ОСОБА_2 - директора державного архіву області в установленому порядку здійснити організаційні заходи щодо попередження ОСОБА_1 та запропонувати їй вакантні посади.

На виконання розпорядження голови Волинської ОДА від 17.11.2016 № 572-ос ОСОБА_1 18.11.2016 було вручено повідомлення, у якому попереджалось про наступне звільнення після закінчення двохмісячного терміну з дня попередження та одночасно позивачу запропоновано посаду заступника начальника відділу формування НАФ та діловодства.

Заявою від 17.01.2017 до голови облдержадміністрації ОСОБА_1 надала згоду на переведення на посаду заступника начальника формування НАФ та діловодства архіву з 19.01.2017. Директором архіву до голови облдержадміністрації було направлено лист від 19.01.2017 № 49/01-64 «Про погодження переведення ОСОБА_1 ». Підставою у листі була заява позивача.

19.01.2017 за № 8-ос головою облдержадміністрації видано розпорядження «Про переведення ОСОБА_1 ». Пунктом першим вказаного розпорядження встановлено перевести за згодою 19 січня 2017 року ОСОБА_1 , державного службовця 6 рангу, з посади заступника директора Державного архіву області на посаду заступника начальника відділу формування НАФ та діловодства державного архіву області.

08 вересня 2017 року ОСОБА_1 поданий в суд адміністративний позов до Волинської ОДА та Голови Волинської ОДА ОСОБА_3 , Державного архіву Волинської області, директора Державного архіву Волинської області Карасюка С.В. про визнання протиправними та скасування розпорядження, наказів, поновлення на роботі та стягнення коштів за час вимушеного прогулу.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2017 року у справі № 803/1205/17 в задоволенні позовних вимог було відмовлено.

Не погоджуючись із постановою суду першої інстанції, ОСОБА_1 подано апеляційну скаргу.

16.05.2018 постановою Львівського апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу задоволено частково. Скасовано рішення суду І інстанції від 11.10.2017 в справі №803/1205/17 та прийнято нову постанову, якою адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Волинської ОДА від 10 жовтня 2016 року № 460 «Про внесення змін до Положення про державний архів Волинської області», визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Волинської ОДА від 27.10.2016 № 486 «Про затвердження нової редакції Положення про Державний архів Волинської області», визнано протиправним та скасовано наказ директора державного архіву Волинської області від 20 жовтня 2016 року № 40-ОС «Про затвердження структури Держархіву області», визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Волинської ОДА від 19 січня 2017 року № 8-ос «Про переведення ОСОБА_4 ». Поновлено ОСОБА_4 на посаді заступника директора державного архіву Волинської області з 19.01.2017.

Підставою для задоволення позовних вимог судом апеляційної інстанції слугував висновок суду, що відповідачами при прийнятті спірних рішень не враховано положення П КМУ №887 від 26.09.2012 (якою затверджено Типове положення про структурний підрозділ місцевої адміністрації) та наказ Державної архівної служби України від 18.01.2013 №4 (яким затверджено Методичні рекомендації з розробки Положення про держрахів в області), а також зазначено, що в порушення вищевказаних нормативно-правових актів, розпорядження голови ОДА № 486 стало передбачати, що саме голова ОДА, а не директор держархіву в області призначає та звільняє з посади заступника, та те, що розпорядження № 460 голови ОДА не передбачало посаду заступника директора архіву в області, а Наказ № 40-01 Держархіву в області від 20.10.2016 ліквідовував посаду заступника директора архіву в області і вводив нову заступник начальника відділу формування НАФ та діловодства, на яку Наказом № 8-ОС було переведено позивачку. Із зазначених мотивів вищевказані розпорядження голови ОДА № 486, 460, Накази №40-0С, № 8-ОС директора архіву у Волинській області були визнані протиправними та скасовані.

Постановою Верховного Суду від 10.05.2019 в справі № 803/1205/17 вирішено: касаційну скаргу Волинської ОДА залишено без задоволення, а постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року у справі №803/1205/17 змінено в мотивувальній частині, в іншій частині - залишено без змін. При цьому ВС зазначив, що апеляційний суд дійшов помилкових висновків про те, що наказ директора архіву № 40-ОС прийнятий поза межами повноважень, оскільки згідно вимог ЗУ «Про національний архівний фонд та архівні установи» саме керівник архіву наділений повноваженнями щодо прийняття рішень про затвердження структури архіву, а не голова ОДА, як вказав суд апеляційної інстанції.

Відповідно до ст. 235 Кодексу законів про працю, на виконання постанови Львівського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року по справі № 803/1205/17 Державним архівом Волинської області видано наказ від 22 травня 2018 року № 17 - ОС «Про поновлення на посаді ОСОБА_1 ». Також розпорядження Волинської ОДА від 10.10.2016 № 460 «Про внесення змін до Положення про державний архів Волинської області» та від 27.10.2016 № 486 «Про затвердження нової редакції Положення про Державний архів Волинської області» були скасовані відповідачами.

14.02.2018 прийнято розпорядження Волинської ОДА № 100 «Про затвердження у новій редакції Положення про Державний архів Волинської області», п. 12 даного Положення зазначено: «Директор Держархіву області може мати заступників-начальників відділів, які призначаються на посаду та звільняються з посади відповідного Закону України «Про державну службу».

Окрім того, п.5 наказу директора Держархіву в області від 05.02.2018 № 6-ОС «Про затвердження структури Держархіву області» визнано таким, що втратив чинність наказ директора Держархіву області від 20 жовтня 2016 року № 40-ОС «Про затвердження структури Держархіву області».

У зв`язку з відсутністю посади заступника директора без прив`язки «начальника відділу» згідно з структурою та штатним розписом, відповідачем № 1 ОСОБА_1 були запропоновані інші вакантні посади в Держархіві області, однак позивач відмовилася від ознайомлення з запропонованими посадами, тому наказом директора Держархіву Волинської області від 22.05.2018 № 18-ОС «Про попередження про наступне звільнення заступника директора ОСОБА_1 », позивача попереджено про наступне можливе звільнення після закінчення двомісячного терміну з дня попередження, а наказом директора Державного архіву у Волинській області від 14 вересня 2018 року №4-ОС «Про звільнення ОСОБА_1 » позивача звільнено з посади заступника директора з 13 вересня 2018 року.

12 жовтня 2018 року ОСОБА_1 звернулася до Волинського окружного адміністративного суду з позовом про:

- визнання протиправними дій голови Волинської ОДА щодо не передбачення та не включення в перелік до Положення про Державний архів Волинської області, затвердженого розпорядженням голови Волинської ОДА від 14 лютого 2018 року за №100 посади заступника директора Державного архіву Волинської області;

- визнання протиправним та скасування розпорядження голови Волинської ОДА від 14 лютого 2018 року за №100 «Про затвердження у новій редакції Положення про Державний архів Волинської області»;

- зобов`язання голову Волинської ОДА видати розпорядження про затвердження нової редакції Положення про Державний архів Волинської області, передбачивши та включивши в перелік посаду заступника директора Державного архіву Волинської області;

- зобов`язання голову Волинської ОДА видати розпорядження про затвердження штатного розпису (структури) Державного архіву Волинської області, передбачивши та включивши в перелік посаду заступника директора Державного архіву Волинської області;

- визнання протиправними дій директора Держархіву Волинської області щодо видачі наказів від 05 лютого 2018 року за №6-ОС «Про затвердження структури Державного архіву області» та від 28 серпня 2018 року №33-ОС «Про затвердження структури Державного архіву області» та зобов`язання утриматися від вчинення дій щодо видачі наказів про затвердження штатних розписів та/або структури Державного архіву області;

- визнання протиправним та скасування наказу директора Держархіву Волинської області від 05 лютого 2018 року за №6-ОС «Про затвердження структури Державного архіву області»;

- визнання протиправним та скасування наказу директора Держархіву Волинської області від 28 серпня 2018 року за №33-ОС «Про затвердження структури Державного архіву області»;

- визнання протиправним та скасування наказу директора Державного архіву Волинської області від 22 травня 2018 року за №18-ОС «Про попередження про наступне звільнення заступника директора ОСОБА_1 »;

- визнання протиправним та скасування наказу директора Державного архіву Волинської області від 14 вересня 2018 року за №45-ОС «Про звільнення ОСОБА_1 »;

- поновлення ОСОБА_1 на посаді заступника директора Державного архіву Волинської області;

- стягнення з Державного архіву Волинської області в користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Під час розгляду справи № 140/2060/18 в суді першої інстанції винесено ухвалу від 24.06.2019, що набрала законної сили, якою залишено без розгляду уточнені позовні вимоги, згідно поданої заяви про уточнення позовних вимог позивачки ОСОБА_1 від 23.06.2019, а саме в частині:

1. Визнати протиправними дії голови Волинської ОДА щодо не передбачення і не включення в Положення про Державний архів Волинської області, затвердженого розпорядженням голови Волинської обласної державної адміністрації від 9 квітня 2019 року за №202, посади заступника директора Державного архіву Волинської області.

2. Визнати протиправним розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації від 9 квітня 2019 року за №202 «Про затвердження у новій редакції Положення про Державний архів Волинської області».

3. Зобов`язати керівника Державного архіву Волинської області видати наказ про структуру Державного архіву Волинської області, передбачивши та включивши в перелік в ньому посаду заступника директора.

Рішенням Волинського адміністративного суду від 25 червня 2019 року в цій справі адміністративний позов задоволено частково: визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Волинської ОДА від 14 лютого 2018 року за №100 «Про затвердження у новій редакції Положення про Державний архів Волинської області», визнано протиправним та скасовано наказ директора Держархіву Волинської області від 14 вересня 2018 року за №45-ОС «Про звільнення ОСОБА_1 », поновлено ОСОБА_1 на посаді заступника директора Державного архіву Волинської області з 4 вересня 2018 року. В задоволенні решти вимог позивача відмовлено.

Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням ОСОБА_1 та Державний архів Волинської області подали апеляційні скарги.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2019 року постановлено - апеляційні скарги ОСОБА_1 та Державного архіву Волинської області залишено без задоволення.

Рішення Волинського адміністративного суду від 25 червня 2019 року по справі 140/2060/18 набрало законної сили. В касаційній інстанції дане рішення не оскаржувалося.

Рішенням першої інстанції у вищезазначеній справі, яке набрало законної сили, зроблено висновок, що оскільки розпорядження голови ОДА № 100 прийняте на підставі П КМУ№ 179 від 12.03.2005, яка не підлягає застосуванню щодо такого структурного підрозділу ОДА як держархів в області і до повноважень голови ОДА не належить передбачати та включати в Положення про держархів області посаду заступника директора цього архіву у зв`язку з відсутністю відповідних повноважень, а лише затверджувати штатний розпис та кошторис. При цьому зазначено, що керівник архіву наділений повноваженнями про прийняття рішень щодо затвердження структури архіву, тому розпорядження голови ОДА № 100 було визнано протиправним та скасовано. Оскільки суду не надано доказів, що у Держархіві Волинської області відбулось скорочення чисельності штату, реорганізація чи зменшення фонду оплати праці, а ОСОБА_1 звільнено з посади заступника архіву області в останній день перебування у відпустці, що призвело до припинення держслужби в порушення ст. 43, 87 ЗУ «Про державну службу», тому наказ директора архіву в області № 45-ОС про звільнення позивача було визнано протиправним та скасовано, а відтак позивача поновлено на посаді з часу звільнення.

Наказом по Держархіву у Волинській області № 47-ОС від 26.06.2019 ОСОБА_1 поновлено на посаді заступника директора з 14.09.2018, проте даний наказ не був доведений до відома ОСОБА_1 .

Не зважаючи на те, що позивач не була Відповідачем № 1 повідомлена про поновлення її на посаді, не була допущена до роботи та їй не було надано робоче місце, даний відповідач розпочав щодо неї процедуру звільнення, порушивши дисциплінарні провадження за відсутність на роботі з 26.06.2019 по 16.07.2019, на підставі яких виніс ряд дисциплінарних стягнень, в тому числі і про звільнення з посади від 03.09.2019. Тому рішенням Волинського ОАС від 03.12.2019 у справі №140/2819/19 за поданим ОСОБА_1 позовом, яке набрало законної сили з моменту прийняття ВС постанови від 16.03.2021 в даній справі, накази про застосування вищевказаних дисциплінарних стягнень були скасовані, а позивач поновлена на посаді заступника директора архіву з 03.09.2019. Рішення суду було виконане 19.03.2021, коли видано наказ № 19-ОС про поновлення на посаді.

На виконання вимог п. 12 чинного Положення про Держархів Волинської області за розпорядженням Голови Волинської ОДА від 09.04.2019 №202, яким затверджено нову редакцію положення про держархів в області, передбачено, що директор держархіву області може мати заступників-начальників відділів та затверджену наказом директора Державного обласного архіву структуру цього архіву, де посади заступника директора не передбачено, тому 30.03.2021 заступнику директора держархіву ОСОБА_1 було видано попередження про звільнення відповідно до п.1 ч.1 ст. 87, ч. 3 ст 87 ЗУ «Про державну службу» та повідомлення про перелік вакантних посад у Держархіві Волинської області, станом на 30.03.2021.

30 березня 2021 року в присутності членів комісії, створеної у зв`язку з відмовою заступника директора ОСОБА_1 ознайомитись з попередженням про звільнення, відповідно до наказу Державного архіву області від 30.03.2021 № 11 «Про створення комісії», ОСОБА_1 була ознайомлена з попередженням про звільнення на підставі ст. 87 Закону України «Про державну службу» у зв`язку з відсутністю посади заступника директора Державного архіву Волинської області, згідно із структурою Державного архіву Волинської області, затвердженою наказом Держархіву від 19.02.2020 № 6, та штатним розписом Держархіву на 2021 рік, затвердженим головою ОДА 22.01.2021. Крім того, ОСОБА_1 було надано Повідомлення про перелік вакантних посад у Держархіві Волинської області станом на 30 березня 2021 року. Однак проставляти свій підпис про ознайомлення з попередженням та ознайомлюватися з повідомленням про перелік вакантних посад у Держархіві станом на 30.03.2021 позивач відмовилась, про що складено Акт.

Наказом № 29-ОС від 05.05.2021 директора Держархіву в області ОСОБА_1 було звільнено з посади заступника директора архіву Волинської області з 06.05.2021 відповідно до п.1 ч.1 ст. 87 ЗУ «Про державну службу», який листом надіслано за місцем проживання позивача. Даний лист позивач отримала 02.06.2021.

З позовом до суду ОСОБА_1 звернулась 14.06.2021, з урахуванням уточнених позовних вимог від 07.07.2021 просила визнати протизаконним та скасувати наказ відповідача № 29-ОС, поновити її на посаді заступника директора з часу звільнення, зобов`язати затвердити структуру архіву з посадою заступника директора та скласти штатний розпис архіву з даною посадою, а також просила зобов`язати погодити структуру архіву з посадою заступника директора та затвердити його розпис.

В судовому засіданні 27.10.2021 позивачем подано заяву про збільшення позовних вимог, відповідно до якої також просила визнати протиправним та скасувати розпорядження Волинської ОДА від 09.04.2019 за № 202 «Про затвердження у новій редакції Положення про державний архів Волинської області», зобов`язати Державний архів Волинської області та Волинську ОДА розробити, затвердити та прийняти у новій редакції Положення про державний архів Волинської області з посадою заступника директора Державного архіву Волинської області.

Ухвалою суду від 03.11.2021 заяву ОСОБА_1 від 27.10.2021 про збільшення позовних вимог в частині вимог про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Волинської ОДА від 09.04.2019 за № 202 «Про затвердження у новій редакції Положення про державний архів Волинської області» залишено без руху, а позивачу надано строк для усунення недоліків останньої у відповідності до частини тринадцятої статті 171 КАС України.

09.11.2021 позивачем подано заяву про усунення недоліків заяви про збільшення позовних вимог, відповідно до якої позивач просила поновити строк звернення до суду та прийняти до розгляду заяву про збільшення позовних вимог посилаючись на те, що отримала оскаржуване розпорядження від відповідачів при розгляді в суді даної справи, а саме 12.10.2021, а тому саме з цієї дати, на її думку, потрібно рахувати строк звернення до суду. При цьому позивач також визнала, що дійсно у 2019 році у справі №140/2060/18 за її позовом до цих же відповідачів нею подавалась заява про уточнення позовних вимог, зокрема щодо оскарження розпорядження Волинської ОДА від 09.04.2019 за № 202 «Про затвердження у новій редакції Положення про державний архів Волинської області» та ухвалою суду від 24.06.2019 в справі № 140/2060/18, яка набрала законної сили, позовні вимоги в цій частині залишені без розгляду.

Посилання позивача про ознайомлення із скерованим розпорядженням № 202 лише 12.10.2021 суд вважає необґрунтованим, оскільки оскаржуване розпорядження № 202 було опубліковано на сайті Волинської ОДА з дати прийняття квітень 2019 року, що вбачається з письмових заперечень Волинської ОДА від 01.11.2021 та доданих з цього приводу письмових доказів, досліджених судом.

Крім того, як встановлено судом, при розгляді Волинським окружним адміністративним судом справи №140/2060/18 за позовом ОСОБА_1 до Державного архіву Волинської області, директора Державного архіву Волинської області, Волинської ОДА, голови Волинської ОДА, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Департамент фінансів Волинської обласної державної адміністрації, про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, визнання протиправними та скасування розпорядження, наказів, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, ОСОБА_1 24.06.2019 вже подавала в тій справі заяву про уточнення позовних вимог, відповідно до якої просила визнати протиправним розпорядження голови Волинської ОДА від 9 квітня 2018 року за №202 «Про затвердження у новій редакції Положення про Державний архів Волинської області» та ухвалою суду від 24.06.2019 залишено без розгляду уточнені позовні вимоги, згідно поданої заяви від 23 червня 2019 року, що вбачається з вказаної ухвали суду від 24.06.2019, яка додана до матеріалів цього позову.

Таким чином, ОСОБА_1 станом на 24.06.2019 було відомо про розпорядження голови Волинської ОДА від 9 квітня 2018 року за №202 «Про затвердження у новій редакції Положення про Державний архів Волинської області».

Оскільки із даною заявою про збільшення позовних вимог позивач звернулася лише 27.10.2021, більш як через два роки, тобто із пропуском встановленого процесуальним законодавством строку, тому ухвалою суду від 09.11.2021 таку заяву про збільшення позовних вимог залишено без розгляду, як і заяву про збільшення позовних вимог від 09.11.2021 щодо зобов`язання внесення змін до п. 12 Положення № 202.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції і вважає його таким, що відповідає обставинам справи та правильному застосуванню норм матеріального права з огляду на наступне.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із того, що відповідно до статті 28 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» від 24.12.1993 №3814-ХП (далі - Закон №3814-ХП) місцеві державні архівні установи створюються у порядку, передбаченому законом, для зберігання документів Національного архівного фонду, що мають місцеве значення, та здійснення управління архівною справою і діловодством на відповідній території. До місцевих державних архівних установ належать державні архіви областей, міст Києва і Севастополя, архівні відділи районних, районних у містах Києві і Севастополі державних адміністрацій. Місцеві державні архівні установи є структурними підрозділами місцевих державних адміністрацій і у своїй діяльності підзвітні та підконтрольні центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архівної справи і діловодства.

Положення про місцеві державні архівні установи затверджується у порядку, встановленому Законом України «Про місцеві державні адміністрації». Відповідно до статті 22 Закону України №3814-ХІІ архівні установи можуть засновуватися на будь-якій формі власності. Засновниками архівних установ можуть бути державні органи, органи місцевого самоврядування, юридичні та фізичні особи.

Наказом Міністерства юстиції України від 27.05.2015 №797/5 затверджено Положення про організацію роботи архівів (далі - Положення №797/5).

Відповідно до пункту 1 Положення №797/5 це Положення встановлює вимоги щодо організації роботи для центральних державних архівів, центральних державних архівних установ, галузевих державних архівів, державних архівів областей, державних адміністрацій, архівних відділів міських рад, архівних установ сільської, селищної, міської ради для централізованого тимчасового зберігання архівних документів, нагромаджених у процесі документування службових, трудових та інших правовідносин юридичних і фізичних осіб, що не належать до Національного архівного фонду (далі - архів).

Як передбачено пунктами 3, 4, 5 Положення №797/5 архівом розробляються нормативні документи з організації його роботи: положення про архів та його структурні підрозділи, структура та штатний розпис, кошторис, посадові інструкції працівників.

Структура архіву - документ, що визначає склад структурних підрозділів, розробляється з урахуванням завдань і функцій архіву та умов і особливостей його роботи. Структуру архіву затверджує керівник архіву за погодженням з органом вищого рівня. Враховуючи вищевикладене, керівник архіву наділений повноваженнями щодо прийняття рішень про затвердження структури архіву.

Судом враховано, що у постанові від 10.05.2019 у справі № 803/1205/17 Касаційний адміністративний суд у складі Верхового Суду теж дійшов висновку, що директор Державного архіву області наділений повноваженнями щодо прийняття рішень про затвердження структури архіву.

На виконання положень Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань проходження державної служби», «Про місцеві державні адміністрації», «Про державну службу», «Про Національний архівний фонд та архівні установи», постанов КМУ від 26 вересня 2012 року N 887 «Про затвердження Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації» та від 23 травня 2018 року № 434 «Про внесення змін до деяких постанов КМУ» було видано розпорядження Голови Волинської ОДА від 09.04.2019 № 202 «Про затвердження у новій редакції Положення про Державний архів Волинської області».

Пунктами 9, 12 вищезазначеного Положення визначено, що Держархів області очолює директор, який призначається на посаду і звільняється з посади головою ОДА згідно із законодавством про державну службу та за погодженням з Укрдержархівом в установленому законодавством порядку.

Директор Держархіву області може мати заступників - начальників відділів, які призначаються на посаду та звільняються з посади Директором архіву відповідно до Закону України «Про державну службу».

Як передбачено підпунктом 8 пункту 10 вищезазначеного Положення, директор Держархіву подає на затвердження голові ОДА проекти кошторису та штатного розпису Держархіву області в межах визначеної граничної чисельності та фонду оплати праці його працівників.

Відтак, як вірно зазначено судом, керівник архіву в області наділений повноваженнями щодо прийняття рішень про затвердження структури архіву, відтак саме керівник визначає необхідність передбачити в структурі архіву посаду заступника без прив`язки «начальник відділу», оскільки це його право, а не обов`язок.

Посилання позивача на п.9 Методичних рекомендацій з розроблення Положення про Держархів області міст Києва і Севастополя, затверджений наказом Держархіву № 4 від 18.01.2013, як на підставу для задоволення позовних вимог суд вірно не взяв до уваги, оскільки дана норма права не передбачає обов`язку включати до структури та штатного розпису самостійної посади заступника. Даним положенням лише пропонується враховувати єдині підходи з визначення завдань, функцій, прав, організації роботи при створенні державного архіву області.

Судом також враховано, що рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 25.06.2019 у справі № 140/2068/18, яке набрало законної сили, поряд із скасуванням розпорядження № 100 голови Волинської ОДА та поновленням позивача на посаді, ОСОБА_1 було відмовлено в задоволенні наступних позовних вимог:

- зобов`язання голову Волинської ОДА видати розпорядження про затвердження нової редакції Положення про Державний архів Волинської області, передбачивши та включивши в перелік посаду заступника директора Державного архіву Волинської області;

- зобов`язання голову Волинської ОДА затвердити штатний розпис (структуру) Державного архіву Волинської області або зміни до нього, передбачивши та включивши в перелік посаду заступника директора Державного архіву Волинської області;

- визнання протиправними дій директора Державного архіву Волинської області ОСОБА_2 щодо видачі наказів від 05 лютого 2018 року за №6-ОС «Про затвердження структури Державного архіву області» та від 28 серпня 2018 року №33-ОС «Про затвердження структури Державного архіву області» та зобов`язання утриматися від вчинення дій щодо видачі наказів про затвердження штатних розписів та/або структури Державного архіву області;

- визнання протиправним та скасування наказу директора Державного архіву Волинської області від 05 лютого 2018 року за №6-ОС «Про затвердження структури Державного архіву області»;

- визнання протиправним та скасування наказу директора Державного архіву Волинської області від 28 серпня 2018 року за №33-ОС «Про затвердження структури Державного архіву області».

Однак, жодними рішеннями судів не визнано діючі на даний час структуру та штатний розпис відповідача № 1 протиправними, оскаржувалися лише процедури самого звільнення. Отже, структура та штатний розпис, які діяли на час останнього поновлення на посаді та попередження про звільнення ОСОБА_5 були діючими, відповідали вимогам законодавства і згідно них посада заступника директора Державного архіву Волинської області була відсутня.

Як передбачено п. 4 ч. 1 ст. 83 та п. 1 ч. 1 ст. 87 Закону України «Про державну службу» в редакції Закону № 117-ІХ від 19.09.2019, однією із підстав для припинення державної служби за ініціативою суб`єкта призначення є скорочення чисельності або штату державних службовців, скорочення посади державної служби внаслідок зміни структури або штатного розпису державного органу без скорочення чисельності або штату державних службовців.

Враховуючи наведене вірним є висновок суду, що наказ відповідача № 1 від 05.05.2021 № 29-06 про звільнення з посади заступника директора архіву Волинської області відповідає вимогам ст. 83, 87 Закону України «Про державну службу», оскільки підстави для його визнання протиправним та скасування відсутні, а відтак і вимоги про поновлення на посаді позивача з часу звільнення та зобов`язання відповідача № 1 затвердити структуру архіву з посадою заступника директора Держархіву у Волинській області та зобов`язання розробити, затвердити та прийняти у новій редакції Положення про Держархів в області з посадою заступника директора до задоволення не підлягають.

Разом з тим, відповідно до статті 28 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» від 24.12.1993 № 3814-ХІІ (далі Закон №3814-ХІІ) місцеві державні архівні установи створюються у порядку, передбаченому законом, для зберігання документів Національного архівного фонду, що мають місцеве значення, та здійснення управління архівною справою і діловодством на відповідній території.

Місцеві державні архівні установи є структурними підрозділами місцевих державних адміністрацій і у своїй діяльності підзвітні та підконтрольні центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері архівної справи і діловодства. Положення про місцеві державні архівні установи затверджуються у порядку, встановленому Законом України «Про місцеві державні адміністрації».

Так у пунктах 2, 4 Положення про Державний архів Волинської області (нова редакція), затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 09.04.2019 № 202, (далі - Положення про архів № 202), зазначено, що Держархів області підпорядкований голові ОДА, а також підзвітний і підконтрольний Державній архівній службі України та є структурним підрозділом облдержадміністрації. Діяльність архівних установ здійснюється у порядку, визначеному цим Законом, правилами, положеннями, інструкціями, затвердженими Міністерством юстиції України, державними стандартами та іншими нормативно-правовими актами.

Наказом Міністерства юстиції України від 27.05.2015 № 797/5 затверджено Положення про організацію роботи архівів (надалі - Положення № 797/5).

Відповідно до пункту 1 Положення № 797/5 це Положення встановлює вимоги щодо організації роботи для центральних державних архівів, галузевих державних архівів, державних архівів областей, архівних відділів районних, архівних відділів міських рад, архівних установ сільської, селищної, міської ради для централізованого тимчасового зберігання архівних документів, нагромаджених у процесі документування службових, трудових та інших правовідносин юридичних і фізичних осіб, що не належать до Національного архівного фонду (далі - архів).

Згідно з пунктами 3, 5 Положення № 797/5 архівом розробляються нормативні документи з організації його роботи: положення про архів та його структурні підрозділи, структура та штатний розпис, кошторис, посадові інструкції працівників. Структура архіву - документ, що визначає склад структурних підрозділів, розробляється з урахуванням завдань і функцій архіву та умов і особливостей його роботи. Структуру архіву затверджує керівник архіву за погодженням з органом вищого рівня, тобто саме керівник архіву наділений повноваженнями щодо прийняття рішень про затвердження його структури.

Такого ж висновку дійшов і Касаційний адміністративний суд у складі Верхового Суду України у постанові від 10.05.2019 в справі № 803/1205/17 про те, що директор Державного архіву області наділений повноваженнями щодо прийняття рішень про затвердження структури архіву.

Враховуючи наведене, вірним є висновок суду, що облдержадміністрація як орган вищого рівня лише погоджує Державному архіву Волинської області уже затверджену керівником архіву структуру.

Тому вимога ОСОБА_1 зобов`язати облдержадміністрацію погодити структуру Державного архіву Волинської області з посадою заступника директора Державного архіву Волинської області не підлягала до задоволення.

Крім того, відповідно до пункту 7 Положення № 797/5 штатний розпис архіву - документ, яким визначається перелік посад і професій працівників архіву із зазначенням їх кількості та складових їхньої заробітної плати відповідно до умов оплати праці. Штатний розпис архіву складається згідно зі структурою архіву в межах встановленої граничної чисельності та фонду оплати праці працівників і затверджується керівником органу вищого рівня.

Постановою КМУ від 26.09.2012 № 887 «Про затвердження Типового положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації» затверджено Типове положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації.

Підпунктом 12 пункту 10 Типового положення передбачено, що керівник структурного підрозділу подає на затвердження голови місцевої держадміністрації проекти кошторису та штатного розпису структурного підрозділу в межах визначеної граничної чисельності та фонду оплати праці його працівників (у разі утворення структурного підрозділу із статусом юридичної особи публічного права).

Пунктом 14 Типового положення регламентовано, що штатний розпис та кошторис структурних підрозділів затверджує голова місцевої держадміністрації за пропозиціями керівників структурних підрозділів відповідно до Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 року № 228.

Пунктом 3-1 частини першої статті 17 Закону України «Про Державну службу» передбачено, що повноваження керівника державної служби здійснює керівник структурного підрозділу зі статусом юридичної особи публічного права у такому підрозділі.

Державний архів Волинської області є юридичною особою публічного права згідно з Положенням про архів та зареєстрований в ЄДРПОУ.

Підпунктами 4 та 8 пункту 10 Положення про архів передбачено, що директор Держархіву області: здійснює визначені Законом України «Про державну службу» повноваження керівника державної служби, подає на затвердження голові ОДА проекти кошторису та штатного розпису Держархіву області в межах визначеної граничної чисельності та фонду оплати праці його працівників.

Отже, саме директор архіву подає на затвердження голові облдержадміністрації складений штатний розпис Держархіву області як керівник структурного підрозділу зі статусом юридичної особи публічного права у такому підрозділі.

До такого висновку дійшла колегія суддів Восьмого апеляційного адміністративного суду у постанові суду від 19.11.2019 у справі № 140/2060/18, яка набрала законної сили 19.11.2019, та залишила без змін рішення Волинського адміністративного суду від 25.06.2019, а саме: щодо позовної вимоги ОСОБА_1 «зобов`язати голову Волинської ОДА затвердити штатний розпис Державного архіву Волинської області або внести зміни до нього, передбачивши та включивши в перелік посаду заступника директора Державного архіву Волинської області» відмовлено.

З урахуванням наведеного, суд дійшов вірного висновку, що вимога позивача зобов`язати Волинську ОДА затвердити штатний розпис Державного архіву Волинської області з посадою заступника директора Державного архіву Волинської області, а також зобов`язати розробити, затвердити та прийняти у новій редакції Положення про Держархів у Волинській області з посадою заступника директор теж до задоволення не підлягала.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позовні вимоги не підлягали до задоволення.

При цьому, колегія суддів також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану в рішенні у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують і не дають підстав стверджувати про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду без змін.

Керуючись ч. 3 ст. 243, ст. ст. 308, 310, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. ст. 316, 321, 322, 325 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 19 листопада 2021 року у справі № 140/5905/21 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя О. М. Довгополов судді В. В. Святецький Н. В. Ільчишин Повне судове рішення складено 30.09.2022.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.09.2022
Оприлюднено04.10.2022
Номер документу106545280
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби

Судовий реєстр по справі —140/5905/21

Ухвала від 27.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 22.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 21.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Постанова від 20.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Постанова від 20.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 15.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 15.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 14.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 14.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 29.12.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні