Ухвала
від 29.09.2022 по справі 320/7263/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД У Х В А Л А

про відмову у заміні сторони виконавчого провадження

29 вересня 2022 року №320/7263/20

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щавінського В.Р., при секретарі судового засідання Ставничого Н.В., за участю: представника Головного управління ДПС у м. Києві - Федорчука А.О., представника Головного управління ДПС у Київській області Борисова І.І., розглянувши в місті Києві у відкритому судовому засіданні подання Головного державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у місті Києві та Київській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) про заміну сторони виконавчого провадження на правонаступника в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Йодіс плюс» до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

ТОВ «Йодіс плюс» звернулось до суду з позовом до ГУ ДПС у м. Києві з вимогою визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у м. Києві від 27.04.2020 №48245 та від 29.05.2020 №56202 про відповідність ТОВ «Йодіс плюс» критеріям ризиковості платника податку.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 18.12.2020 у справі №320/7263/20 адміністративний позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у м. Києві від 27.04.2020 №48245 та від 29.05.2020 №56202 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю "Йодіс плюс" критеріям ризиковості платника податку. Зобов`язано Головне управління Державної податкової служби у м. Києві виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "Йодіс плюс" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Стягнуто на користь Товариством з обмеженою відповідальністю «Йодіс плюс» сплачений судовий збір у розмірі 2102 грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління Державної податкової служби у м. Києві.

Додатковим рішенням Київського окружного адміністративного суду від 22.01.2021 стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Йодіс плюс» (код ЄДРПОУ: 38591093) витрати на професійну правничу допомогу у сумі 16000 (шістнадцять тисяч) 00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (код ЄДРПОУ 43141267).

Не погоджуючись із судовим рішенням від 18.12.2020, Головне управління ДПС у м. Києві подало апеляційну скаргу.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.05.2021 апеляційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві залишено без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 18.12.2020 без змін.

На виконання вищевказаних рішень суду, Київським окружним адміністративним судом виданні виконавчі листи у адміністративній справі №320/7263/20.

До суду 23.12.2021 від позивача надійшла заява про заміну сторони виконавчого провадження, а саме позивач просить замінити боржника з Головного управління ДПС у м. Києві на Головне управління ДПС у Київській області.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.07.2022 у задоволенні заяви Товариства з обмежено відповідальністю "Йодіс Плюс" про заміну сторони виконавчого провадження відмовлено.

До суду 01.09.2022 від Головного державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у місті Києві та Київській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) надійшло подання про заміну сторони виконавчого провадження на правонаступника в адміністративній справі №320/7263/20, а саме просить замінити боржника з Головного управління ДПС у м. Києві на Головне управління ДПС у Київській області.

Дана заява обґрунтована тим, що 13.07.2021 Відділом примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у місті Києві та Київській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) відкрито виконавче провадження №66052933, за яким зобов`язано Головне управління Державної податкової служби у м. Києві виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "Йодіс плюс" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Вказав, що станом на дату звернення з цим поданням ГУ ДПС у м. Києві не виконало вищезазначену вимогу й не виключило ТОВ «Йодіс плюс» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Зазначив, що у 2020 році ТОВ «Йодіс плюс» змінило місце знаходження з м. Київ на Київську область. Таким чином, ГУ ДПС у м. Києві не має можливості виконати вимогу щодо виключення ТОВ «Йодіс плюс» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, оскільки ТОВ «Йодіс плюс» змінило місце знаходження з м. Київ на Київську область й у ГУ ДПС у м. Києві відсутня технічна можливість для внесення будь-яких змін до Журналу ризикових платників податків ІТС «Податковий блок», враховуючи викладене вище виконати рішення суду по справі № 320/7263/20 може лише ГУ ДПС у Київській області.

Заявник та представник позивача про час, дату та місце проведення судового засідання призначеного на 29.09.2022 належним чином повідомлені, у судове засідання не з`явились. Крім того, до суду від заявника надійшло клопотання про розгляд подання про заміну сторони виконавчого провадження без його участі.

Представник Головного управління ДПС у м. Києві проти подання державного виконавця про заміну сторони виконавчого провадження не заперечував.

Представник Головного управління ДПС у Київській області у судовому засіданні заперечував проти подання державного виконавця про заміну сторони виконавчого провадження, оскільки, вважає, що Головне управління ДПС у Київській області не є стороною по даній справі та не є правонаступником Головного управління ДПС у м. Києві, тому, на його думку, подання державного виконавця є не обґрунтованим та безпідставним.

Розглянувши подання державного виконавця про заміну сторони виконавчого провадження, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 379 КАСУ у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником. Суд розглядає питання про заміну сторони виконавчого провадження в десятиденний строк у судовому засіданні з повідомленням державного виконавця або заінтересованої особи, які звернулися з поданням (заявою), та учасників справи. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду. Ухвалу суду за результатами вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження може бути оскаржено в порядку, встановленому цим Кодексом.

Так, статтею 52 КАС України передбачено, що у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

Відповідно до частин 1, четвертої статті 379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 №1074 затверджено Порядок здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (далі - Порядок).

Згідно з пунктом 5, 6 вказаного Порядку, орган виконавчої влади припиняється шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. Права та обов`язки органів виконавчої влади переходять: у разі злиття органів виконавчої влади до органу виконавчої влади, утвореного внаслідок такого злиття; у разі приєднання одного або кількох органів виконавчої влади до іншого органу виконавчої влади - до органу виконавчої влади, до якого приєднано один або кілька органів виконавчої влади; у разі поділу органу виконавчої влади - до органів виконавчої влади, утворених внаслідок такого поділу; у разі перетворення органу виконавчої влади - до утвореного органу виконавчої влади; у разі ліквідації органу виконавчої влади і передачі його завдань та функцій іншим органам виконавчої влади - до органів виконавчої влади, визначених відповідним актом Кабінету Міністрів України.

Пунктом 8 Порядку встановлено, що внаслідок реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) органів виконавчої влади припиняється той орган виконавчої влади, майнові права та обов`язки якого переходять його правонаступникам.

Підставами для залучення до участі у справі правонаступника сторони суб`єкта владних повноважень є або припинення суб`єкта владних повноважень в результаті реорганізації чи ліквідації, або повне чи часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень до іншого (іншим) внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 №1200 «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України», утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 №227 затверджено Положення про Державну податкову службу України та Державну митну службу України.

21.08.2019 Кабінетом Міністрів України прийняте розпорядження №682-р «Питання Державної податкової служби», згідно з яким погоджено з пропозицією Міністерства фінансів щодо можливості забезпечення здійснення Державною податковою службою покладених на неї постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 р. №227 «Про затвердження положень про Державну податкову службу України та Державну митну службу України» (Офіційний вісник України, 2019 р., №26, ст. 900) функцій і повноважень Державної фіскальної служби, що припиняється, з реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на Державну податкову службу.

28.08.2019 Державною податковою службою України прийнято наказ №36 «Про початок діяльності Державної податкової служби України», згідно з яким розпочато виконання Державною податковою службою України функцій і повноважень Державної фіскальної служби України, що припиняється.

Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 17.05.2019 внесений запис в Єдиному державному реєстрі про державну реєстрацію Державної податкової служби України як юридичної особи на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 №1200.

Згідно з наказом Державної податкової служби України «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби» від 30.09.2020 №529, територіальні органи ДПС утворені в статусі відокремлених підрозділів Державної податкової служби України.

Відповідно до наказу Державної податкової служби України «Про початок забезпечення здійснення територіальними органами ДПС повноважень та функцій» від 24.12.2020 №755, встановлено, що з 01.01.2021 територіальними органами ДПС, утвореними як її відокремлені підрозділи згідно з наказом ДПС №529, розпочато здійснення повноважень та функцій територіальних органів ДПС, що ліквідуються відповідно до пункту 1 Постанови № 893.

Правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.

Відповідно до підпункту 41.1.1 пункту 41 статті 41 Податкового кодексу України (далі - ПК України) контролюючими органами є податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім випадків, визначених підпунктом 41.1.2 цього пункту), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також: щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.

Пунктом 41.5 статті 41 ПК України встановлено, що повноваження і функції контролюючих органів визначаються цим Кодексом, Митним кодексом України та законами України. Розмежування повноважень і функціональних обов`язків контролюючих органів визначається законодавством України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 №893 «Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби» (далі - Постанова №893) ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком., зокрема ГУ ДПС у Київській області.

Пунктом 2 Постанови №893 установлено, що територіальні органи Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, продовжують здійснювати свої повноваження та функції до утворення Державною податковою службою територіальних органів згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови та прийняття рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються. Таке рішення приймається Державною податковою службою після здійснення заходів, пов`язаних із внесенням до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань даних про територіальні органи Державної податкової служби, що будуть утворені згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови, як відокремлені підрозділи юридичної особи публічного права, затвердженням положень про них, структур, штатних розписів, кошторисів та заповненням 30 відсотків вакансій;

Відповідно до пункту 3 Постанови № 893 права та обов`язки територіальних органів Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, переходять Державній податковій службі та її територіальним органам у межах, визначених положеннями про Державну податкову службу та її територіальні органи.

Відповідно до статті 21-1 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» та Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 №227 (зі змінами), Державна податкова служба України видала наказ від 30.09.2020 №529 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби» (далі - Наказ №529), яким наказала утворити як відокремлені підрозділи Державної податкової служби територіальні органи за переліком згідно з додатком, а Департаменту правової роботи - подати державному реєстратору документи для внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відповідної інформації про утворення територіальних органів Державної податкової служби як її відокремлених підрозділів.

Відповідно до Наказу Державної податкової служби України від 24.12.2020 №755 розпочато з 01.01.2021 здійснення територіальними органами ДПС, утвореними як її відокремлені підрозділи згідно з наказом ДПС від 30.09.2020 №529 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби», повноважень та функцій територіальних органів ДПС, що ліквідуються відповідно до пункту 1 постанови №893.

Згідно з Положенням Головне управління ДПС у Київській області затверджене наказом Державної податкової служби України від 12.11.2020 №643 (далі - Положення), Головне управління ДПС у Київській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, забезпечує реалізацію повноважень Державної податкової служби на території Київської області і є правонаступником майна, прав та обов`язків Головного управління ДПС у Київській області (код ЄДРПОУ 43141377).

Отже, з 01.01.2021 відбулося фактичне (компетенційне) адміністративне правонаступництво, оскільки саме норми адміністративного права врегулювали умови та порядок передання адміністративної компетенції від ліквідованого Головного управління ДПС у Київській області як юридичної особи публічного права (код ЄДРПОУ 43141377) до Головного управління ДПС у Київській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 44096797).

Так, постановою Кабінету Міністрів України Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби від 30.09.2020 №893 постановлено ліквідувати як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно додатку. На базі ліквідованого Головного управління ДПС у м. Києві утворено територіальний орган на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України - Головне управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ 44116011), яке створено 30.09.2020, про що міститься відповідний запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за №1000741030008085321.

Відповідно до п.7 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 №227, Державна податкова служба здійснює повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку її територіальні органи. Державна податкова служба та її територіальні органи є контролюючими органами (податковими органами, органами стягнення).

Згідно п.1 Положення про Головне управління ДПС у м. Києві, затвердженого наказом Державної податкової служби України від 12.11.2020 №643 (далі - Положення), Головне управління ДПС у м. Києві є територіальним органом, утвореним на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, ГУ ДПС у м. Києві забезпечує реалізацію повноважень ДПС України на території м. Києва та Головне управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ 44116011) є правонаступником майна, прав та обов`язків Головного управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ 43141267).

Відповідно до п.15 Положення Головне управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ 44116011) утворюється без статусу юридичної особи та є органом державної влади, має окремий баланс, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, печатку та бланк зі своїм найменуванням та із зображенням Державного Герба України, с розпорядником бюджетних коштів.

З 01.01.2021 територіальні органи Державної податкової служби, утворені як її відокремлені підрозділи, розпочинають здійснення повноважень та функцій територіальних органів ДПС, що ліквідуються як юридичні особи. Відповідний наказ підписано 24.12.2020 Головою ДПС України.

Статтею 52 КАС України встановлено, що у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

Отже, процесуальним правонаступництвом є заміна у справі сторони чи третьої особи у разі переходу повноважень (для суб`єкта владних повноважень), прав і обов`язків від однієї особи до іншої (правонаступника) у відносинах, щодо яких виник спір.

При цьому, відповідно до ч. 4 статті 91 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Згідно із ч.ч. 1, 5 статті 104 ЦК України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

У межах вирішення питання, яке є предметом розгляду в цій справі, для встановлення факту публічного правонаступництва визначальним є встановлення або припинення первісного суб`єкта - ГУ ДПС у м. Києві, або перехід повністю чи частково його функцій (адміністративної компетенції) до ГУ ДПС у Київській області. Інакше відсутність підстав публічного правонаступництва доводить неможливість його здійснення.

Суд зазначає, що ГУ ДПС у м. Києві не перебуває в процесі припинення або ліквідації, відповідно підстав правонаступництва в розумінні частини другої статті 104 Цивільного кодексу України або перехід повністю чи частково його функцій (адміністративної компетенції) до ГУ ДПС у Київській області.

Як вбачається з матеріалів справи, як на підставу для здійснення публічного правонаступництва, заявник, посилається на те, що ТОВ "Йодіс Плюс" змінило юридичну адресу і станом на день звернення з цим поданням перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Київській області.

Тобто, заявник акцентує увагу на тих подіях, які відбулися з ТОВ "Йодіс Плюс" (стягувачем у виконавчому провадженні), а не із суб`єктом владних повноважень - Головним управлінням ДПС у м. Києві (боржником у виконавчому провадженні), діяльність і адміністративна компетенція, а відтак і зобов`язання якого не припинялися та до інших органів державної влади не переходили.

Отже, аналізуючи вищевказане та звертаючи увагу на те, що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не було внесено запис про припинення Головного управління ДПС у м. Києві, у зв`язку з чим немає підстав для зміни Головного управління ДПС у м. Києві на Головне управлінні ДПС у Київській області.

Керуючись ст. 243, 248, 379 КАС України, суд,

у х в а л и в:

У задоволенні подання Головного державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у місті Києві та Київській області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) про заміну сторони виконавчого провадження на правонаступника - відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її підписання.

Повний текст ухвали виготовлено та підписано 30.09.2022.

Суддя Щавінський В.Р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.09.2022
Оприлюднено05.10.2022
Номер документу106564900
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —320/7263/20

Ухвала від 21.03.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 21.03.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 29.09.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 29.09.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 05.07.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 05.07.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 05.07.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 05.07.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 24.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 23.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Безименна Наталія Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні