Рішення
від 23.09.2022 по справі 384/708/19
ДОБРОВЕЛИЧКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЄУН 384/708/19

Номер провадження по справі 2/387/12/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 вересня 2022 року смт Добровеличківка

Добровеличківський районний суд Кіровоградської області, в складі :

головуючого судді Майстера І.П.

за участю секретаря судового засідання Косюг І.В.

прокурора Дем`янової А.О.

( в режимі відеоконференцзв`язку )

представників відповідачів Хоружої В. В., Луценко О. В., Тиндюк Т. В.

( в режимі відеоконференцзв`язку) ОСОБА_1

ОСОБА_2

ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань Добровеличківського районного суду Кіровоградської області цивільну справу за позовом керівника Голованівської окружної прокуратури Кіровоградської області Горщака М.Л., в інтересах держави, в особі: органу місцевого самоврядування Побузької селищної ради Голованівського району Кіровоградської області до Вільшанської районної державної адміністрації Кіровоградської області, ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , Голованівської районної військової адміністрації Кіровоградської області, третя особа приватний нотаріус Голованівського районного нотаріального округу Ткачова Юлії Олександрівна про скасування розпорядження, скасування запису в Державному реєстрі речових прав, повернення земельної ділянки,-

ВСТАНОВИВ:

І. Описова частина

Стислий зміст позовних вимог та позиції сторін

До суду надійшов позов заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Сухоташлицької сільської ради, якого змінено на керівника Голованівської окружної прокуратури Кіровоградської області до Вільшанської районної державної адміністрації Кіровоградської області, ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , Голованівської районної військової адміністрації Кіровоградської області, третя особа приватний нотаріус Голованівського районного нотаріального округу Ткачова Юлії Олександрівна про скасування розпорядження, скасування запису в Державному реєстрі речових прав, повернення земельної ділянки.

В обґрунтування позовних вимог прокурор вказує, що 14.12.2018 заступником голови Вільшанської районної державної адміністрації за результатами розгляду заяв ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 прийнято розпорядження №254-р, пунктом 1 якого вирішено надати дозвіл виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за № 474 розміром 4,75 в умовних кадастрових гектарах, яка перебувала в колективній власності КСП «Дружба» в с.Сухий Ташлик Вільшанського району Кіровоградської області, та перейшла по спадщині ОСОБА_5 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОК платника податків НОМЕР_1 ), ОСОБА_6 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОК платника податків - НОМЕР_2 ), ОСОБА_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 , паспорт НОМЕР_3 ) на підставі свідоцтв про право на спадщину за заповітом. Відповідно до п.2 вказаного рішення розроблену технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) подати на розгляд та затвердження у встановленому порядку до райдержадміністрації. В подальшому розпорядженням голови Вільшанської районної державної адміністрації №97-р від 08.05.2019 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ-01.01) загальною площею 4,2759 га, громадянам ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 на території Сухоташлицької сільської ради, ділянка № НОМЕР_4 , якій присвоєно кадастровий номер 3524384200:02:000:0474. Пунктом 2 вищевказаного розпорядження, передано у приватну власність ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 по 1/3 частині земельної ділянки площею 4,2759 га ріллі з кадастровим №3524384200:02:000:0474 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка згідно зі схемою розпаювання земель КСП «Дружба» знаходиться за №474 на території Сухоташлицької сільської ради Вільшанського району Кіровоградської області. На підставі розпорядження №97-р від 08.05.2019 ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 16.05.2019 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3524384200:02:000:0474, про що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі Іпотек, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна зроблено відповідний запис №46884850. Враховуючи, що розпорядження голови Вільшанської районної державної адміністрації №97-р від 08.05.2019 прийнято з порушеннями законодавства, земельну ділянку надано у власність особам поза межами повноважень та з порушенням вимог Земельного кодексу України та Закону України «Про порядок виділення в натурі ( на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», то запис у Державному реєстрі речових прав про реєстрацію права власності на земельну ділянку є похідним і має бути скасованим разом із скасуванням незаконного розпорядження. Оскільки на підставі незаконного розпорядження за ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 зареєстровано право власності на земельну ділянку, про що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено запис №46884850, то останній на думку прокурора підлягає скасуванню. Згідно з інформацією Сухоташлицької сільської ради №270 від 01.08.2019, з 01.01.2019 до сільської ради ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , з метою підтвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та передання земельної ділянки у приватну власність не зверталися. Відповідно до Закону України №2498-VIII від 10.07.2018 встановлено, що з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні» землі колективних сільськогосподарських підприємств, припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності. Таким чином, на момент винесення розпорядження головою Вільшанської районної державної адміністрації №97-р від 08.05.2019, розпорядником спірної земельної ділянки була Сухоташлицька сільська рада, в інтересах якої прокуратурою пред`явлено позов. В даному випадку Сухоташлицька сільська рада захист інтересів держави та територіальної громади не здійснювала належним чином, оскільки до суду не звертається, що підтверджує наявність виключного випадку для звернення прокурора з даним позовом до суду. Незаконне виділення, передача у власність, відчуження земельних ділянок порушує інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, ефективного використання земельних ресурсів. Звернення прокурора до суду фактично спрямоване на задоволення суспільної потреби по відновленню законності при вирішенні суспільно важливого питання щодо збереження земель сільськогосподарського призначення.

Також на адресу суду прокурор направив відповідь на відзив згідно з яким зазначив, що виключне право розпоряджатися земельною ділянкою має орган місцевого самоврядування, а тому прийняте органом виконавчої влади рішення про розпорядження землею суперечить закону і засадам правового порядку порушує права органу місцевого самоврядування. Отже позовні вимоги є законними та обґрунтованими.

В судовому засіданні прокурор просила позовні вимоги задовольнити та обґрунтувала обставинами викладеними в позовній заяві та у відповіді на відзив.

Від представника відповідача ОСОБА_4 ОСОБА_5 ОСОБА_6 надійшов відзив на позовну заяву згідно з яким Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" (далі - Закон) визначено організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок в натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками. Згідно з частиною 1 статті 2 цього Закону основним документ посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією. Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай зокрема, свідоцтво про право на спадщину (частина 2 цієї норми). Відповідно до пункту 17 розділу Х "Перехідні положення" кодексу України сертифікати на право на земельну частку (пай), громадянами, вважаються правовстановлюючими документами при реалізації ними права вимоги на відведення земельної частки (паю ) в натурі (на місцевості) відповідно до законодавства. У контексті наведених норм законодавства сертифікати на право на земельну частку (пай) прирівняні до правовстановлюючих документів і засвідчують право власників таких сертифікатів самостійно володіти, користуватися та розпоряджатися земельною часткою (паєм), а також у будь-який момент одержати свою частку (пай) землі. Вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 20.11.2018 у справі № 920/1121117. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду (ч. 4 ст. 263 ЦПК України). Як встановлено матеріалами справи, відповідачами отримано свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 26.09.2018. Спадщина, на яку по 1/3 частках на кожного видано це свідоцтво, складається з права на земельну частку (пай) у землі, яка перебуває у колективній власності КСП «Дружба» в с. Сухий Ташлик Вільшанського району Кіровоградської області, розміром 4,75 в умовних кадастрових гектарах без визначення меж цієї частки в натурі (на місцевості), і належала рідній сестрі спадкодавця ОСОБА_8 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_4 , на підставі сертифіката на право на земельну частку (пай) серії КР № 0213443, виданого Вільшанською РДА 09.02.1998 на підставі рішення від 15.12.1997 № 271-р та зареєстрованого 10.02.1998 у Книзі реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай) за № 474, спадкоємцем якої був її рідній брат ОСОБА_9 , який прийняв спадщину, але не оформив своїх спадкових прав. Отже, відповідачі стали співвласниками земельної частки (пай) і свідоцтва про право на спадщину є їх правовстановлюючими документами. Вказані документи прокурором не ставляться під сумнів та не оскаржуються. Для виділення в натурі земельної частки (пай) ( формування ділянки як об`єкта прав у розумінні ст. 79-1 ЗК України), на яку відповідачі мають правовстановлюючі документи, останні звернулися до Вільшанської РДА із заявою для надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою. Розпорядженням Вільшанської РДА від 14.12.2018 № 254-р відповідачам надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Цим же розпорядженням відповідачів зобов`язано подати на розгляд та затвердження у встановленому порядку до Вільшанської РДА. Вказане розпорядження є чинним та не скасованим, а тому є обов`язковим до виконання. Згідно з частиною 1 статті 2 цього Закону основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією. Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай зокрема, свідоцтво про право на спадщину (частина 2 цієї норми). Відповідно до пункту 17 розділу Х "Перехідні положення" кодексу України сертифікати на право на земельну частку (пай), громадянами, вважаються правовстановлюючими документами при реалізації ними права вимоги на відведення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) відповідно до законодавства. Отже сертифікати на право на земельну частку (пай) прирівняні до правовстановлюючих документів і засвідчують право власників таких сертифікатів самостійно володіти, користуватися та розпоряджатися земельною часткою (паєм), а також у будь-який момент одержати свою частку (пай) землі. Вказана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 20.11.2018 у справі № 920/1121117. Відповідачами отримано свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 26.09.2018. Спадщина, на яку по 1/3 частках на кожного видано це свідоцтво, складається з права на земельну частку (пай) у землі, яка перебуває у колективній власності КСП «Дружба» в с. Сухий Ташлик Вільшанського району Кіровоградської області, розміром 4,75 в умовних кадастрових гектарах без визначення меж цієї частки в натурі (на місцевості), і належала рідній сестрі спадкодавця ОСОБА_8 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_4 , на підставі Сертифіката на право на земельну частку (пай) серії КР № 0213443, виданого Вільшанською РДА 09.02.1998 на підставі рішення від 15.12.1997 № 271-р та зареєстрованого 10.02.1998 у Книзі реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай) за № 474, спадкоємцем якої був її рідній брат ОСОБА_9 , який прийняв спадщину, але не оформив своїх спадкових прав. Отже, відповідачі стали співвласниками земельної частки (пай) і свідоцтва про право на спадщину є їх правовстановлюючими документами. Вказані документи прокурором не ставляться під сумнів та не оскаржуються. Для виділення в натурі земельної частки (пай) ( формування ділянки як об`єкта прав у розумінні ст. 79-1 ЗК України), на яку відповідачі мають правовстановлюючі документи, останні звернулися до Вільшанської РДА із заявою ля надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою. Розпорядженням Вільшанської РДА від 14.12.2018 № 254-р відповідачам надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Цим же розпорядженням відповідачів зобов`язана подати на розгляд та затвердження у встановленому порядку до Вільшанської РДА. Вказане розпорядження є чинним та не скасованим, а тому є і обов`язковим до виконання. За обставинами цієї справи, ураховуючи усі наведені вище принципи, слід дійти висновку, що намагання виправити допущену в минулому органом виконавчої влади «помилку» не повинно непропорційним чином втручатися у нове право та перекладати на третіх осіб усі негативні наслідки такої «помилки», оскільки задоволення позову causa foпnalis (із формальних підстав) покладатиме надмірний індивідуальний тягар на особу, яка за правомірно отримала спірну земельну ділянку та володіє нею, а отже порушить справедливий баланс інтересів сторін. Позбавлення відповідачів такого права власності на земельну ділянку фактично не переслідує державного чи суспільного інтересу, оскільки з володіння відповідачів вона не вибуває, а лише призведе до необхідності повторного проходження процедури набуття у власність не з вини відповідачів, а внаслідок недбальства державних органів. Сама по собі обставина не звернення сільською радою із позовом ще не дає прокурору абсолютного права на субсидіарну роль позивача у справі. Прокурор самоусунувся як від обов`язку доведення порушення держави, так і від обов`язку обґрунтування причин не звернення сільської ради із позовом до суду. Прокурором взагалі не зазначено яким чином порушені права та законні інтереси сільської ради оскаржуваним розпорядженням з огляду на чинні правовстановлюючі документи відповідачів на земельну ділянку. При цьому, прокурором не ставиться під сумнів право відповідачів на земельну ділянку, а тому вимоги прокурора про зобов`язання повернути ділянку у власність територіальної громади є абсурдними та неспроможними. Отримання відповідачами оскаржуваного розпорядження необхідно було лише для формування цієї ділянки як об`єкту права та виділення у натурі. Наявність чи відсутність оскаржуваного розпорядження абсолютно не спростовує право власності відповідачів на спірну ділянку, оскільки не змінює її правового статусу. Отримання такого рішення від сільської ради також не змінило статусу цієї ділянки та не впливало б на вид права власності ділянки. Позовні вимоги фактично не переслідують державного чи суспільного інтересу, оскільки з володіння відповідачів вона не вибуває, а лише призведе до необхідності повторного проходження процедури набуття у власність не з вини відповідачів, а внаслідок недбальства державних органів.

В судовому засіданні представники відповідачів заперечували з приводу задоволення позовних вимог зазначивши про їх безпідставність, так як спірна земельна ділянка не належить Побузькій селищній ради Голованівського району Кіровоградської області, не є комунальною власністю, а землі належали КСП "Дружба". Також вказували, що Побузька селищна рада Голованівського району Кіровоградської області не є органом контролю у сфері земельних правовідносин, що зумовлює безпідставність позовних вимог, також позбавлення відповідачів права власності зумовить порушення пропорційності між балансом суспільних та приватних інтересів, так як жодні права позивача не порушені. Крім того прокурор не є альтернативним позивачем та не мав права звертатися до суду із позовом та прокурор дублює позивача. Також позовна вимога не відповідає обставинам справи так як можливо скасовувати речові права, а не запис з реєстру. Позовні вимоги про повернення земельної ділянки є недоречними, так як з колективної власності земельна ділянка не вибувала. Крім того, оскаржуване розпорядження, вичерпало свою дію та не порушує жодних прав та інтересів позивача. Позивач у цій справі не є органом контролю у сфері земельних ресурсів.

Від Вільшанської районної державної адміністрації Кіровоградської області надійшло заперечення щодо позовної заяви згідно з яким вважають, що розпорядженням Вільшанської РДА від 14.12.2018 № 254-р відповідачам надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Цим же розпорядженням відповідачів зобов`язано подати на розгляд та затвердження у встановленому порядку до Вільшанської РДА. Вказане розпорядження є чинним та не скасованим, а тому є і обов`язковим до виконання.

Також від Голованівської районної військової адміністрації Кіровоградської області надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначають, що ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 набули у власність ділянку, якою вони правомірно користуються за цільовим призначенням, у межах норм, передбачених законом; у статусі власників ділянки вказані відповідачі тривалий час володіють ділянкою. Отже вважають, що намагання виправити допущену органом влади помилку не може мати наслідком непропорційного втручання у право відповідачів на мирне володіння майном.

Процесуальні дії суду

Ухвалою судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 26.11.2020 прийнято справу до свого провадження та призначено підготовче судове засідання.

Ухвалами судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 16.01.2021, 20.01.2021, 02.03.2021, 19.04.2021, 21.04.2021, 09.06.2021, 16.06.2021, 02.09.2021,04.10.2021, 22.10.2021, 12.01.2022, 14.03.2022, 14.04.2022, 01.06.2022 , 09.06.2022, 15.06.2022, 17.08.2022, 18.08.2022, 23.09.2022 призначено судовий розгляд в режимі відеоконференцзв`язку.

Ухвалою судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 02.03.2021 первісного позивача замінено правонаступником Побузьку селищну раду Голованівського району Кіровоградської області.

Ухвалою судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 21.04.2021 замінено назву прокурора у справі на керівника Голованівської окружної прокуратури Кіровоградської області Горщака М.Л.

Ухвалою судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 16.06.2021 відмовлено в задоволенні клопотання представників відповідачів про залишення позовної заяви без руху.

Ухвалою судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 25.08.2021 у задоволенні заяви про відвід судді відмовлено.

Ухвалою судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 25.08.2021 замінено приватного нотаріуса.

Ухвалою судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 25.08.2021 відмовлено в задоволенні клопотання представників відповідачів про залишення позовної заяви без руху.

Ухвалою судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 22.10.2021 в задоволенні клопотання представників відповідачів про залишення позовної заяви без розгляду відмовлено.

Ухвалою судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 22.10.2021 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Ухвалою судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 09.06.2022 залучено до участі в справі співвідповідача .

ІІ. Мотивувальна частина

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини

Судом з`ясовано,що 14.12.2018заступником головиВільшанської районноїдержавної адміністраціїза результатамирозгляду заяв ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_10 прийнято розпорядження№254-р,пунктом 1якого вирішенонадати дозвілдля виготовленнятехнічної документаціїіз землеустроющодо встановлення(відновлення)меж земельноїділянки внатурі (намісцевості)за №474розміром 4,75в умовнихкадастрових гектарах,яка перебувалав колективнійвласності КСП «Дружба» в с. Сухий Ташлик Вільшанського району Кіровоградської області, та перейшла по спадщині ОСОБА_5 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОК платника податків НОМЕР_1 ), ОСОБА_6 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОК платника податків - НОМЕР_2 ), ОСОБА_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 , паспорт НОМЕР_3 ) на підставі свідоцтв про право на спадщину за заповітом. Відповідно до п. 2 вказаного рішення розроблену технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) подати на розгляд та затвердження у встановленому порядку до райдержадміністрації (т.1а.с.15-16). Розпорядженням голови Вільшанської районної державної адміністрації №97-р від 08.05.2019 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ-01 .01) загальною площею 4,2759 га, громадянам ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 на території Сухоташлицької сільської ради, ділянка № НОМЕР_4 , якій присвоєно кадастровий номер 3524384200:02:000:0474. Пунктом 2 вищевказаного розпорядження, передано у приватну власність ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 по 1/3 частині земельної ділянки площею 4,2759 га ріллі з кадастровим №3524384200:02:000:0474 для ведення товарного · сільськогосподарського виробництва, яка згідно зі схемою розпаювання земель СП «Дружба» знаходиться за № НОМЕР_4 на території Сухоташлицької сільської ради Вільшанського району Кіровоградської області (т.1 а.с.17).

На підставі розпорядження №97-р від 08.05.2019 ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 16.05.2019 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3524384200:02:000:0474, про що в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Державному реєстрі іпотека, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна зроблено відповідний запис №46884850 (т.1 а.с. 18-20).

Відповідно до сертифікату на земельну частку (пай) №0213443 ОСОБА_8 за життя належало право на земельну частку (пай) у землі, яка перебуває в КСП "Дружба" розміром 4,75 в умовних кадастрових гектара (т.1а.с. 32).

Відповідно до свідоцтв про право на спадщину зареєстрованих в реєстрі за №807, 808, 809 від 26.09.2018 відповідачами ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 отримано свідоцтва про право на спадщину за заповітом. До спадкової маси належать по 1/3 частках на кожного спадкоємця та відповідно до свідоцтва складаються з права на земельну частку (пай) у землі, яка перебувала у колективній власності КСП «Дружба» в с. Сухий Ташлик Вільшанського району Кіровоградської області, розміром 4,75 в умовних кадастрових гектарах без визначення меж цієї частки в натурі (на місцевості), і належала рідній сестрі спадкодавця ОСОБА_8 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_4 , на підставі Сертифіката на право на земельну частку (пай) серії КР № 0213443, виданого Вільшанською РДА 09.02.1998 на підставі рішення від 15.12.1997 № 271-р та зареєстрованого 10.02.1998 у Книзі реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай) за № 474, спадкоємцем якої був її рідній брат ОСОБА_9 , який прийняв спадщину, але не оформив своїх спадкових прав. Отже, відповідачі стали співвласниками земельної частки (пай) і свідоцтва про право на спадщину є їх правовстановлюючими документами (а.с.33-35).

Згідно з інформацією Сухоташлицької сільської ради №270 від 01.08.2019, з 01.01.2019 до сільської ради ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , з метою затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та передання земельної ділянки у приватну власність не звертались.

Мотиви, з яких виходить суд, та застосування норм права.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону; набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Статтею 78 ЗК України передбачено, що право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Відповідно до п.п. б), ґ) ч. 1 ст. 81 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю) .

Громадянам - власникам земельних часток (паїв) за їх бажанням виділяються в натурі (на місцевості) земельні ділянки з видачею державних ·в на право власності на землю (по 16 Перехідних положень ЗК України) .

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» в редакції останом на 01.01.2019 на момент виникнення спірних правовідносин право на земельну частку (пай) мають громадяни - спадкоємці права на земельну частку (пай), посвідченого сертифікатом.

Статтею 2 Закону визначено, що основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією. Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є свідоцтво про право на спадщину.

Згідно зі ст. 3 Закону підставами для виділення земельних ділянок у натурі ( на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської,селищної, міської ради.

Особи, власники сертифікатів на право на земельну частку (пай), які виявили бажання одержати належну їм земельну частку ( пай) в натурі ( на місцевості), подають до відповідної сільської, селищної, міської ради заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості).

Земельна частка (пай) виділяється її власнику в натурі (на місцевості), як правило, однією земельною ділянкою. За бажанням власника земельної частки ( паю) йому можуть бути виділені в натурі (на місцевості) дві земельні ділянки з різним складом сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сінокоси або пасовища).

Відповідно до ст. 5 Закону сільські, селищні, міські ради в межах їх повноважень щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості): розглядають заяви власників земельних часток (паїв) щодо виділення їм в натурі (на місцевості) земельних ділянок; приймають рішення щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості); уточнюють списки осіб, які мають право на земельну частку (пай); уточнюють місце розташування, межі і площі сільськогосподарських угідь, які підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв); укладають із землевпорядними організаціями договори виконання робіт із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) та виготовлення відповідної документації із землеустрою, якщо такі роботи виконуються за рахунок місцевого бюджету; сприяють в укладанні договорів на виконання землевпорядними організаціями робіт із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), якщо такі роботи виконуються за рахунок осіб, які мають право на земельну частку (пай), або за рахунок коштів підприємств, установ та організацій, що орендують земельні частки (паї), проектів технічної допомоги тощо; надають землевпорядним організаціям уточнені списки осіб, які мають право на земельну частку (пай); розглядають та погоджують проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); організовують проведення поділу земельних ділянок між особами, які мають право на виділення їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) та земель, що залишилися у колективній власності, в порядку, визначеному цим Законом; оформляють матеріали обміну земельними частками (паями), проведеного за бажанням їх власників до моменту державної реєстрації права власності на земельну ділянку.

Крім того, статтею 13 Закону визначено, що невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).

Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники- земельних часток-паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження.

Згідно з Законом України № 2498-VIII від 10.07.2018 встановлено, що з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні» землі колективних сільськогосподарських підприємств, припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності наченим Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.

Таким чином, до моменту державної реєстрації речового права, тобто до 16.05.2019 земельна ділянка з кадастровим номером 3524384200:02:000:0474, площею 4,2759 га, перебувала у статусі невитребуваної земельної частки (паю) та у відповідності до вимог Закону її розпорядником була Сухоташлицька сільська рада, повноваження якої перейшли до Побузької селищної ради Голованівського району Кіровоградської області

У відповідності до п.п. а, б ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Статтею 15 ЦК України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Згідно з ч. 1 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Суд не приймає до уваги доводи представників відповідачів щодо відсутності порушення їх прав, а сільська рада не є органом, яка наділена контролюючими повноваженнями у сфері земельних правовідносин, так як прокурор звернувся в інтересах сільської ради щодо належних її території земель та спір пов`язаний із відновленням становища, яке існувало до порушення, є також визнання протиправним та скасування рішення органу місцевого самоврядування. На підставі оскаржуваного розпорядження було здійснено державну реєстрацію права власності на спірну земельну ділянку, отже, вимоги про визнання оспорюваного рішення недійсним як окремий спосіб захисту поновлення порушених прав можуть бути предметом розгляду в судах.

Аналогічного правового висновку дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 30 травня 2018 року у справі № 923/466/17 (провадження № 12-89гс18).

Отже розпорядження голови Вільшанської районної державної адміністрації №97-р від 08.05.2019 в частині передачі у приватну власність ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 по 1/3 частині земельної ділянки площею 4,2759 га ріллі з кадастровим №3524384200:02:000:0474 для ведення товарного · сільськогосподарського виробництва, яка згідно зі схемою розпаювання земель СП «Дружба» знаходиться за №474 на території Сухоташлицької сільської ради Вільшанського району Кіровоградської області порушує права позивача є незаконним та підлягає скасуванню.

В частині пункту 1 розпорядження голови Вільшанської районної державної адміністрації №97-р від 08.05.2019 щодо затвердження технічної документації із землеустрою про встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ-01 .01) загальною площею 4,2759 га, громадянам ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 на території Сухоташлицької сільської ради, ділянка № НОМЕР_4 , якій присвоєно кадастровий номер 3524384200:02:000:0474 не порушує прав позивача. Також таке затвердження технічної документації на земельну ділянку відбулося за рахунок невитребуваних земель КСП "Дружба" на підставі сертифікату на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією від 09.02.1998 КР №0213443, який є правовстановлюючим документом відповідно до пункту 17 розділу Х "Перехідні положення" Земельного Кодексу України. Суд зазначає, що пункт 17 розділу Х "Перехідні положення" Земельного Кодексу України сертифікати на право на земельну частку (пай), громадянами, вважаються правовстановлюючими документами при реалізації ними права вимоги на відведення земельної частки (паю ) в натурі (на місцевості) відповідно до законодавства. У контексті наведених норм законодавства сертифікати на право на земельну частку (пай) прирівняні до правовстановлюючих документів і засвідчують право власників таких сертифікатів самостійно володіти, користуватися та розпоряджатися земельною часткою (паєм), а також у будь-який момент одержати свою частку (пай) землі.

Суд також зазначає, що п.1 розпорядження голови Вільшанської районної державної адміністрації №97-р від 08.05.2019 вичерпав свою дію, так як цей акт є індивідуальної дії, адже стосується конкретно визначених суб`єктів, не встановлює загальні правила поведінки, розрахований на разове застосування і не створює жодних правових наслідків для позивача. Отже підстави для задоволення позовних вимог в цій частині відсутні.

Що стосується позовної вимоги про скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису №46884850 від 16.05.2019 про реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3524384200:02:000:0474, площею 4,2759 га за ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , суд зазначає, що процедура скасування записів в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (далі Державний реєстр прав) здійснюється із дотриманням вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі Закон), Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127, а також щодо технічної можливості скасування запису пункту 41 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1141 (зі змінами).

Скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень проводиться державною мовою. Адміністративні послуги щодо скасування державної реєстрації прав до Державного реєстру прав надаються через Центри надання адміністративних послуг районних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування (міст обласного значення), державними реєстраторами суб`єктів державної реєстрації прав виконавчих органів сільських, селищних та міських рад, акредитованими суб`єктами та нотаріусами.

Виходячи із вимог Закону, то однією із умов скасування державної реєстрації права власності, обтяження та іншого речового права (далі державна реєстрація прав) є рішення суду, яке набрало законної сили. Так, згідно статті 26 Закону передбачено, що запис про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень держаними реєстраторами вноситься до Державного реєстру прав у разі скасування на підставі рішення суду:

- рішення про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень;

- документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень;

- скасування записів про проведену державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Отже прокурор повинен був звернутися до суду з позовною вимогою про скасування державної реєстрації (речових прав відповідачів) на нерухоме майно та їх обтяжень держаними реєстраторами з підстав скасування згідно з рішенням суду документів, відповідно до яких проведено державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Водночас Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права або інтересу залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.

Судове рішення про скасування розпорядження голови Вільшанської районної державної адміністрації №97-р від 08.05.2019 не є підставою для скасування запису про реєстрацію права власності без вирішення питання про скасування державної реєстрації речових прав відповідачів з огляду на те, що представники відповідачів вказують на наявність правовстановлюючого документа, а саме сертифіката на право на земельну частку (пай) серії КР № 0213443, виданого Вільшанською РДА 09.02.1998, що на думку сторони відповідача є достатньою підставою не скасовувати державну реєстрацію речових прав відповідачів ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_4 . Отже скасування державної реєстрації речових прав є окремим предметом спору, який до суду не заявлявся, що може зумовлювати скасування запису про державну реєстрацію.

Водночас за змістом принципу диспозитивності цивільного судочинства, закріпленого у статті 13 ЦПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.

Складовою правової визначеності є передбачуваність застосування норм процесуального законодавства. Європейський суд з прав людини зазначає, що сторони судового провадження повинні мати право очікувати застосування до їхньої справи чинних норм процесуального законодавства (рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Дія 97" проти України від 21 жовтня 2010 року).

Обрання позивачем неналежного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови в позові.

Позовна вимога про повернення земельної ділянки з кадастровим номером 3524384200:02:000:0474, площею 4,2759 га Сухоташлицькій сільській раді Вільшанської сільської ради є похідною від позовної вимоги про скасування запису №46884850 від 16.05.2019 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, в якій суд відмовив. Отже ця позовна вимога також задоволенню не підлягає за безпідставністю.

Що стосується доводів представників відповідачів про відсутність права прокурора звертатися до суду в інтересах сільської ради, суд зазначає, що це питання вирішувалось судом під час заявлення клопотання про залишення позовної заяви без розгляду, відповідно до якого судом винесено вмотивовану ухвалу судді Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 16.06.2021, якою відмовлено в задоволенні клопотання про залишення без розгляду позовної заяви. Отже суд дійшов висновку, що прокурор правомірно заявив позов в інтересах держави, який виражається в інтересах сторони українського народу - членів територіальної громади, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює саме орган місцевого самоврядування.

Відповідно до ч.1, 2 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст.12, 13, 81, 89, 141, 259, 263-265 ЦПК України, -

УХВАЛИВ:

Позов - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати п.2 розпорядження голови Вільшанської районної державної адміністрації №97 -р від 08.05.2019.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути з Вільшанської районної державної адміністрації на користь прокуратури Кіровоградської області судові витрати в сумі 444 гривні 20 копійок.

Стягнути з ОСОБА_4 на користь прокуратури Кіровоградської області судові витрати в сумі 444 гривні 20 копійок.

Стягнути з ОСОБА_5 на користь прокуратури Кіровоградської області судові витрати в сумі 444 гривні 20 копійок.

Стягнути з ОСОБА_6 на користь прокуратури Кіровоградської області судові витрати в сумі 444 гривні 20 копійок.

Стягнути з Голованівської районної військової адміністрації Кіровоградської області на користь прокуратури Кіровоградської області судові витрати в сумі 444 гривні 20 копійок.

В порядку п.4. ч.5 ст.265 ЦПК України зазначаються такі реквізити сторін та інших учасників справи:

позивач Голованівська окружна прокуратура Кіровоградської області ( 26500, Кіровоградська область, смт Голованівськ вулиця Паркова,13);

позивач - Побузька селищна рада Голованівського району Кіровоградської області ( 26555, Кіровоградська область смт Побузьке вул. Незалежності,5 код ЄДРПОУ 04366666)

відповідач Вільшанська районна державна адміністрація ( 26600, Кіровоградської області, смт Вільшанка, вулиця Центральна,40 код ЄДРПОУ 04055245);

відповідач ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , жителька АДРЕСА_1 ;

відповідач ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , жителька с.Сухий Ташлик Вільшанського району Кіровоградської області, ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ;

відповідач - ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , жителька АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер НОМЕР_5 ;

відповідач - АДРЕСА_3 ЄДРПОУ 04055044.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Кропивницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення або з дня складання повного судового рішення у разі оголошення вступної та резолютивної частини рішення або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи.

Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

З інформацією щодо тексту судового рішення учасники справи можуть ознайомитися за веб-адресою Єдиного державного реєстру судових рішень: http://www.reyestr.court.gov.ua.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст судового рішення складений 03.10.2022.

Суддя Добровеличківського районного суду

Кіровоградської області Майстер І.П.

СудДобровеличківський районний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення23.09.2022
Оприлюднено11.10.2022
Номер документу106663444
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —384/708/19

Ухвала від 27.02.2023

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Мурашко С. І.

Ухвала від 23.02.2023

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Мурашко С. І.

Постанова від 31.01.2023

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Мурашко С. І.

Постанова від 31.01.2023

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Мурашко С. І.

Ухвала від 14.12.2022

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Мурашко С. І.

Ухвала від 09.12.2022

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Мурашко С. І.

Ухвала від 28.11.2022

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Мурашко С. І.

Ухвала від 18.11.2022

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Мурашко С. І.

Рішення від 23.09.2022

Цивільне

Добровеличківський районний суд Кіровоградської області

Майстер І. П.

Ухвала від 23.09.2022

Цивільне

Добровеличківський районний суд Кіровоградської області

Майстер І. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні