УХВАЛА
12 жовтня 2022 року
Київ
справа № 160/6810/21
адміністративне провадження № К/990/25585/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гімона М.М.,
суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.,
перевіривши касаційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.07.2021 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16.02.2022 у справі № 160/6810/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БаДМ» до Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
21.09.2022 до суду вп`яте надійшла касаційна скарга Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі - скаржник, Східне МРУ ДПС), направлена до суду через підсистему «Електронний суд» 20.09.2021.
При вирішенні питання щодо можливості відкриття касаційного провадження за зазначеною касаційною скаргою суд виходить з такого.
1. Відповідно до частини першої статті 329 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до частини другої вказаної статті учасник справи, якому повне судове рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на касаційне оскарження, якщо касаційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому такого судового рішення.
Строк на подання касаційної скарги також може бути поновлений у разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною п`ятою статті 333 цього Кодексу.
З поданих матеріалів касаційної скарги вбачається, що оскаржуване рішення апеляційного суду ухвалене 16.02.2022, повний його текст складено 21.02.2022, відповідно останнім днем його оскарження було 23.03.2022, проте касаційну скаргу направлено до суду лише 20.09.2022, тобто з пропуском строку встановленого для цього.
Східне МРУ ДПС заявило клопотання про поновлення строку на касаційне оскарження, яке вмотивоване тим, що копію постанови апеляційного суду ним було отримано 14.04.2022, а тому вперше касаційну скаргу було подано вчасно. Звертає увагу на приписи частини п`ятої статті 333 КАС України та зауважує, що касаційна скарга подана до спливу одного року на касаційне оскарження. Зазначає, що постановою Кабінету Міністрів України від 27.05.2022 № 630 було продовжено термін дії карантину до 31.08.2022. Звертає увагу на режим функціонування державних органів в умовах пандемії та воєнного стану, а тому просить визнати причини пропуску строку поважними і поновити пропущений строк.
Проаналізувавши зміст клопотання, колегія суддів позбавлена можливості його вирішити, виходячи з такого.
Судом встановлено, що вперше касаційна скарга направлена Східним МРУ ДПС до суду через підсистему «Електронний суд» 18.04.2022, проте, Верховний Суд ухвалою від 21.04.2022 її повернув як таку, що не містила підстав касаційного оскарження судових рішень у цій справі. Суд визнав недостатнім приведене скаржником обґрунтування за визначеними пунктами 3, 4 частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження та роз`яснив вимоги щодо обов`язкових умов, які мають бути зазначені у касаційній скарзі у випадку її подання на цих підставах. Електронний примірник цієї ухвали Східне МРУ ДПС отримало через підсистему «Електронний суд» 28.04.2022 о 01:37.
Вдруге касаційна скарга від Східного МРУ ДПС надійшла до суду 19.04.2022, проте, Верховний Суд її повернув ухвалою від 27.04.2022, оскільки в провадженні суду було касаційне провадження у справі про спір між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав, у якому ще не вирішено питання про відкриття касаційного провадження. Копію цієї ухвали Східне МРУ ДПС отримало 10.05.2022.
Втретє касаційна скарга направлена Східним МРУ ДПС до суду через підсистему «Електронний суд» 19.07.2022, проте, Верховний Суд ухвалою від 21.07.2022 повернув її як таку, що не містила підстав касаційного оскарження судових рішень у цій справі. Суд зазначив, що посилаючись на пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України, відповідач стверджує про відсутність правового висновку Верховного Суду, однак, подальше обґрунтування касаційної скарги не дає можливості встановити взаємозв`язок наведених доводів скаржника до зазначеної підстави. Разом з тим, наведені скаржником доводи стосуються здебільшого оцінки встановлених судами обставин та досліджених ними доказів, а тому посилання скаржника в цій частині не узгоджуються з наведеною скаржником підставою касаційного оскарження судових рішень - пункт 3 частини четвертої статті 328 КАС України. Електронний примірник цієї ухвали Східне МРУ ДПС отримало через підсистему «Електронний суд» 26.07.2022 о 07:24.
Вчетверте касаційна скарга направлена Східним МРУ ДПС до суду через підсистему «Електронний суд» 25.08.2022, проте, Верховний Суд ухвалою від 01.09.2022 повернув її на підставі пункту 4 частини п`ятої статті 332 КАС України як таку, що не містила підстав для касаційного оскарження судових рішень. Суд визнав недостатнім наведене у скарзі обґрунтування для відкриття касаційного провадження на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України, оскільки скаржник не обґрунтовує, в чому полягає неправильне застосування норм права, а також не доводить подібності правовідносин, натомість лише цитує норми права, які, на думку податкового органу, застосовані неправильно й здійснює посилання на окремі витяги з постанов Верховного Суду без взаємозв`язку із обставинами, які установлені судами у цих справах. Електронний примірник цієї ухвали Східне МРУ ДПС отримало через підсистему «Електронний суд» 02.09.2022 о 22:34.
Вп`яте касаційну скаргу направлено до суду Східним МРУ ДПС через підсистему «Електронний суд» 20.09.2022.
За змістом процесуального закону поважними причинами визнаються лише такі обставини, які є об`єктивно непереборними, не залежать від волевиявлення особи, що оскаржує судове рішення та пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення процесуальних дій, що підтверджені належними доказами.
Колегія суддів враховує, що у зв`язку із військовою агресією Російської Федерації проти України Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин, який триває станом на цей день.
Державна податкова служба України видала наказ від 24.02.2022 № 243-о «Про встановлення простою у роботі Державної податкової служби України та її територіальних органів», яким запроваджено простій у роботі ДПС України та її територіальних органів, зокрема, Східному МРУ ДПС .
Колегія суддів зазначає, що питання поновлення строку на касаційне оскарження судових рішень у випадку його пропуску з причин, пов`язаних із запровадженням воєнного стану в Україні, вирішується в кожному конкретному випадку, виходячи з доводів, наведених у заяві про поновлення такого строку. Однак, сам лише факт запровадження воєнного стану не може бути підставою для поновлення строку на касаційне оскарження судових рішень у всіх абсолютно випадках, тим більш, якщо касаційну скаргу подає суб`єкт владних повноважень і не наводить належного обґрунтування причин, які унеможливили подання касаційної скарги у більш стислий строк.
Скаржник у касаційній скарзі не зазначає, яким чином введення воєнного стану, а так само видача ДПС України наказу про встановлення простою в роботі, вплинуло на можливість звернення до суду з належним чином оформленою касаційною скаргою у встановлений законом строк, враховуючи, що приведення касаційної скарги у відповідність з вимогами КАС України як в частині надання документа про сплату судового збору, так і в частині належного викладення підстав для касаційного оскарження судових рішень, передбачених частиною четвертою статті 328 КАС України, є процесуальним обов`язком сторони, яка не погоджується з судовими рішеннями, і для його виконання процесуальний закон встановлює достатній строк - тридцять днів з дня складення повного тексту оскаржуваного судового рішення (з дня отримання копії судового рішення).
Колегія суддів, не заперечуючи проти права на повторне звернення з касаційною скаргою після її повернення, вважає, що таке право не є абсолютним. Це обґрунтовується змістом частини восьмої статті 169 КАС України, відповідно до якої скаржник має право на повторне звернення з касаційною скаргою, якщо будуть усунуті недоліки касаційної скарги, які стали підставою для повернення вперше поданої касаційної скарги і таке звернення відбувається без зайвих зволікань. Також скаржник повинен довести, що повернення вперше поданої касаційної скарги відбулося з причин, які не залежали від особи, яка оскаржує судові рішення.
У цій справі після отримання копій ухвал від 28.04.2022 та від 27.04.2022, що відбулося 28.04.2022 і 10.05.2022 відповідно, і до повторного звернення з касаційною скаргою, що відбулося 19.07.2022, минуло більше двох місяців, а після отримання копії ухвали суду від 21.07.2022, що відбулося 26.07.2022, і до повторного звернення з касаційною скаргою, що відбулося 25.08.2022, минув майже місяць. Аналогічно, з моменту отримання копії ухвали суду від 01.09.2022, що відбулося 02.09.2022, і до моменту звернення з касаційною скаргою вп`яте, що відбулося 20.09.2022, минуло майже 20 днів.
У клопотанні про поновлення строку скаржник не обґрунтовує, яким чином введення воєнного стану вплинуло на можливість повторного звернення до суду з касаційною скаргою у максимально стислий проміжок часу, а так само не зазначає причин, які унеможливили врахувати підстави Верховного Суду, з яких касаційні скарги поверталися.
Тобто, скаржник не обґрунтовує наявність прямого причинного зв`язку пропуску процесуального строку з обставинами введення військового стану.
Крім того, клопотання не містить обґрунтування та доказів з належним їх підтвердженням, що причини пропуску строку зумовлені обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином. Неможливість вчинення процесуальної дії не є тотожним вчиненню такої дії, але з порушенням вимог КАС України. Колегія суддів враховує, що протягом усього часу скаржником вчинялися дії щодо касаційного оскарження судових рішень, натомість, саме скаржником не було дотримано вимог КАС України щодо форми і змісту касаційної скарги, зокрема, щодо підстав для касаційного оскарження судових рішень, що стало підставою для повернення попередніх чотирьох касаційних скарг у цій справі.
Доводи скаржника, що повторна касаційна скарга направлена в межах строку, передбаченого частиною п`ятою статті 333 КАС України є безпідставними, оскільки цією нормою встановлено присічний строк на касаційне оскарження судових рішень суб`єктами владних повноважень незалежно від поважності причин пропуску строку, натомість не встановлює можливість незастосування до таких суб`єктів строку на касаційне оскарження судових рішень, встановлених статтею 329 КАС України.
Відповідно до частини третьої статті 332 КАС України касаційна скарга залишається без руху також у випадку, якщо вона подана після закінчення строків, установлених статтею 329 цього Кодексу, і особа, яка її подала, не порушує питання про поновлення цього строку або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані неповажними. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали про залишення касаційної скарги без руху особа має право звернутися до суду касаційної інстанції із заявою про поновлення строків або вказати інші підстави для поновлення строку.
З огляду на наведене, подана касаційна скарга підлягає залишенню без руху для надання скаржнику часу подати заяву про поновлення строку на касаційне оскарження судових рішень, у якій зазначити поважні причини пропуску строку на касаційне оскарження.
2. Відповідно до пункту 4 частини другої статті 330 КАС України у касаційній скарзі зазначається підстава (підстави), на якій (яких) подається касаційна скарга з визначенням передбаченої (передбачених) статтею 328 цього Кодексу підстави (підстав).
Як вже було зазначено, касаційна скарга є ідентичною за змістом до попередньо поданій. У касаційній скарзі містяться посилання на пункти 1 і 4 частини четвертої статті 328 КАС України, однак, доводи касаційної скарги зводяться не стільки до неправильного застосування судами норм матеріального права, скільки до незгоди із здійсненою судами попередніх інстанцій оцінкою встановлених обставин і наданих на їх підтвердження/спростування доказів.
При ухваленні судових рішень суди попередніх інстанцій послалися на низку постанов Верховного Суду, однак, доводів про помилкове їх врахування касаційна скарга не містить.
При цьому висновки Верховного Суду у справах, пов`язаних з питанням дослідження реальності господарських операцій є сформованими і усталеними. Верховний Суд неодноразово наголошував на тому, які саме документи мають силу первинних, а які обставини можуть свідчити про нереальність господарських операцій. Крім того, Верховний Суд неодноразово наголошував, а Велика Палата Верховного Суду у постанові від 07.07.2022 у справі № 160/3364/19 підтримала, що визначальним для вирішення спорів про наявність податкових наслідків за результатами вчинення господарських операцій є дослідження сукупності обставин та первинних документів, які можуть як підтверджувати, так і спростовувати реальність господарських операцій. Саме по собі: лише наявність вироку щодо контрагента платника податків; лише факт порушення кримінального провадження відносно контрагента та отримання під час таких свідчень особи щодо не прийняття участі у створенні і діяльності підприємства; лише податкова інформація щодо контрагентів по ланцюгу постачання; лише незначні помилки в оформленні первинних документів (окремо) - не є самостійними та достатніми підставами для висновку про нереальність господарських операцій. Водночас, у сукупності з іншими обставинами справи наявність або відсутність таких документів чи обставин можуть свідчити на спростування або підтвердження позиції контролюючого органу.
Підставою для задоволення позову став висновок судів про те, що надані позивачем документи підтверджують правомірність формування даних бухгалтерського і податкового обліку, а відповідач не надав доказів нереальності здійснених операцій.
Однак, у касаційній скарзі ставиться питання про необхідність здійснити переоцінку наданих доказів, оскільки відповідач їх вважає такими, що не підтверджують реальність здійснених операцій. Однак, статті 341 і 353 КАС України не містять положень, які б дозволяли це здійснити під час касаційного перегляду.
Крім того, у касаційній скарзі містять доводи про неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права при перевірці висновків щодо заниження позивачем податку на доходи фізичних осіб, військового збору, єдиного соціального внеску, орендної плати за землю.
Однак такі доводи приведені без обов`язкового взаємозв`язку із посиланням на відповідний пункт частини четвертої статті 328 КАС України.
Суд касаційної інстанції не може самостійно визначати підстави касаційного оскарження, такий обов`язок покладено на особу, яка оскаржує судові рішення, оскільки в ухвалі про відкриття касаційного провадження зазначаються підстава (підстави) відкриття касаційного провадження (частина третя статті 334 КАС України), а в подальшому саме в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення (частина перша статті 341 КАС України).
Отже, відсутність у касаційній скарзі визначених законом підстав касаційного оскарження або їх некоректне (помилкове) визначення, або визначення безвідносно до предмета спору у конкретній справі, у якій подається касаційна скарга, може унеможливити в подальшому її розгляд.
У зв`язку з наведеним, скаржнику необхідно подати уточнену касаційну скаргу, зміст якої щодо підстав для касаційного оскарження судових рішень має бути викладено з урахуванням роз`яснень, наданих судом.
Відповідно до частин другої і шостої статті 332 КАС України до касаційної скарги, яка не оформлена відповідно до вимог, встановлених статтею 330 цього Кодексу, застосовуються положення статті 169 цього Кодексу.
З огляду на викладене, касаційна скарга залишається без руху з наданням скаржнику строку для усунення виявлених недоліків.
На підставі вищенаведеного та керуючись положеннями статей 329-330, 332 КАС України,
УХВАЛИВ:
Касаційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.07.2021 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 16.02.2022 у справі № 160/6810/21 - залишити без руху.
Надати скаржнику десятиденний строк з дня отримання копії зазначеної ухвали суду для усунення недоліків касаційної скарги, а саме:
- вказати інші (поважні) причини пропуску строку на касаційне оскарження судових рішень;
- надати уточнену касаційну скаргу, зміст якої щодо підстав для касаційного оскарження судових рішень має бути викладено з урахуванням роз`яснень, наданих судом.
Роз`яснити, що у разі, якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на касаційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку касаційного оскарження, будуть визнані судом неповажними, суд касаційної інстанції відмовляє у відкритті касаційного провадження у справі.
У разі невиконання вимог ухвали в іншій частині в установлений судом строк касаційна скарга разом із доданими до неї матеріалами буде повернута скаржнику.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає.
СуддіМ.М. Гімон О.О. Шишов М.М. Яковенко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 12.10.2022 |
Оприлюднено | 13.10.2022 |
Номер документу | 106716392 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Гімон М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні