ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬН ИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, Майда н Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71 -81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"05" серпня 2010 р. Справа № 6/21/35-Н
За позовом Прокурора К ам'янець-Подільського району , м. Кам'янець-Подільський в ін тересах держави в особі Держ авної інспекції з контролю з а використанням і охороною з емель у Хмельницькій області м. Хмельницький
до 1. Гуменецької сільс ької ради, с. Гуменці Кам'янець - Подільського району
2. Приватного підпри ємця ОСОБА_1, м. Кам'янець - П одільський
За участю третьої о соби, яка не заявляє сам остійних вимог на предмет сп ору, на стороні позивача:
1. Державне підпри ємство "Кам'янець - Подільське лісове господарство" м. Кам'ян ець -
Подільський
2. Кам' янець- Поді льська районна рада, м. Кам' я нець-Подільський
про скасування ріш ення сесії Гуменецької сільс ької ради № 5 від 10.01.1999року та виз нання недійсним договору на право тимчасового користува ння землею від 10.01.1999 року
Суддя Танасюк О.Є.
За участю представник ів сторін:
позивача: не з' явився
відповідача-1: не з' явив ся
відповідача-2: ОСОБА_2 по довіреності №1 від 17.08.2009р.
третіх осіб: не з' явили сь
За участю : Шкадько В.В. - прокурор відділу прокура тури області
Суть спору: Прокурор у позові просить господар ський суд прийняти рішення, я ким скасувати рішення сесії Гуменецької сільської ради № 5 від 10.01.1999року та визнати недій сним договір на право тимчас ового користування землею ві д 10.01.1999 року площею 0,037га строком на 49 років, укладений між Гуме нецькою сільською радою та п риватним підприємцем ОСОБ А_1
В обґрунтування позовних в имог прокурор вказує на те, що Гуменецька сільська рада не правомірно надала у тимчасов е користування ПП ОСОБА_1 земельну ділянку на територі ї Гуменецької сільської ради за межами населеного пункту вздовж дороги Н-03 Житомир-Чер нівці для здійснення підпри ємницької діяльності - розм іщення об' єкта торгівлі для обслуговування населення за рахунок земель Кам' янець-П одільського держлісгоспу.
У зв' язку із закінченням с троку повноважень судді Огор одніка К.М., згідно розпорядже ння голови господарського су ду області Балац Н.О. № 82 ві д 19.04.2010 р. відповідно до ст. 24 Зако ну України „Про судоустрій У країни” справу № 21/35-Н передано до розгляду судді Танасюк О.Є .
Прокурор відділу прокурат ури області в судовому засід анні позовні вимоги, з урахув анням поданого уточнення пі дстав позовних вимог від 29.10.2009 р. за № 1107/09 підтримав.
Представник відповідача-1 (Гуменецька сільська ради , с. Гуменці Кам'янець-Подільсь кого району) в судове засідан ня не з' явився, проте на адре су суду надіслав клопотання за № 160 від 23.07.2010 р., в якому просить суд розгляд справи проводит и без участі повноважного пр едставника, так як земля знах одиться за межами населеного пункту.
Представник відповідач а-2 (ПП ОСОБА_1.) в судовому засіданні проти позову запе речував, та просив суд відмов ити у задоволенні позову.
На виконання вимог суду в ід 09.06.2010р. на адресу суду держав ним реєстратором виконавчог о комітету Хмельницької місь кої ради та Хмельницького об ласного управління статисти ки надіслано витяг з Єдиного державного реєстру за № 02-03-713 в ід 16.06.2010р., відповідно до якого Д ержавна інспекція з контролю за використанням і охороною земель у Хмельницькій облас ті на даний час в стані припин ення.
Прокурором в судовому засі данні 08.07.2010р. подано лист, в яком у зазначено про те, що відпові дно до п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2009 №844 “ Деякі питання реалізації пра ва власності на землю громад янами України у 2009 році”, Урядо м прийнято рішення ліквідува ти Державну інспекцію з конт ролю за використанням та охо роною земель, що діє у складі Д ержавного комітету земельни х ресурсів, як урядовий орган державного управління та те риторіальні органи, Держкомз ем зобов'язано утворити в цен тральному апараті та територ іальних органах структурні п ідрозділи на базі Державної інспекції з контролю за вико ристанням і охороною земель та її територіальних органів , що ліквідуються.
Відповідно до п. З Положення про Державний комітет Украї ни із земельних ресурсів, зат вердженого постановою Кабін ету Міністрів України від 19.03.20 08 №224 (із змінами) Держкомзем зд ійснює державний контроль за . використанням та охороною з емель.
За наведених обставин Держ авним комітетом України із з емельних ресурсів зобов'язан о відділи правової роботи Го ловних управлінь Держкомзем у в областях представлення і нтереси ліквідованої Держзе мінспекції та її територіаль них органів в судах у зв'язку з чим подавати до суду клопота ння про заміну на належну сто рону.
За наведених обставин, прок урор відділу прокуратури об ласті просить суд вважати на лежним позивачем по даній сп раві - Головне управління Дер жкомзему у Хмельницькій обла сті.
Однак, враховуючи, що заміна позивача господарсько-проце суальним кодексом не передба чена, крім здійснення процес уального правонаступництва , зазначене клопотання проку рора судом залишається без з адоволення.
Відповідач-1 представника в засідання суду не направив , однак в листі направленому н а адресу суду просить суд роз гляд справи проводити без уч асті повноважного представн ика, так як земля знаходиться за межами населеного пункту .
07.07.2010 р. Державне підприємств о "Кам'янець - Подільське лісов е господарство" надало суду д овідку за № 381 від 29.06.2010 р., в якій п овідомляє, що спірні земельн і ділянки перебувають в кори стуванні ДП "Кам'янець - Поді льський лісгосп”. Надав копі ю довідки з ЄДРПОУ. Також зазн ачає, що на дані земельні діля нки були надані висновки про тимчасове довгострокове кор истування для використання в рекреаційних цілях. На підст аві викладеного, вказує, що по рушень інтересів ДП "Кам'янец ь - Подільський лісгосп” нем ає, тому просить проводити су дове засідання без присутно сті представника.
Розглядом матеріалів с прави встановлено наступне:
ОСОБА_1- як суб' єкт під приємницької діяльності - ф ізична особа зареєстрована В иконавчим комітетом Кам' ян ець-Подільської міської ради 13.12.2006р, що підтверджується дов ідкою з Єдиного державного р еєстру юридичних осіб та фіз ичних осіб-підприємців серія НОМЕР_1 від 04.08.2010р.
Комісією, створеною розпор ядженням голови Кам' янець-П одільської райдержадмініст рації від 17.06.1997р. №169р проведено в ибір і обстеження земельної ділянки передбаченої до відв едення для розміщення пункту харчування на території Гум енецької сільської ради з ме тою обслуговування населенн я, про що складено акт вибору і обстеження земельної ділянк и., в якому зазначено, що відве дення земельної ділянки пере дбачається за рахунок земель Кам' янець-Подільського Дер жлісгоспа, загальна площа ді лянки, що відводиться станов ить 0,037га та відводиться у довг острокове тимчасове користу вання строком на 49 років. Дани й акт затверджено головою Ка м' янець-Подільської ради та погоджено головою Кам' янец ь-Подільської райдержадміні страції.
До вказаного акту погоджен о план (схема) земельної ділян ки переданої до відведення д ля розміщення пункту харчува ння на території Гуменецької сільської ради.
Відділом містобудування т а архітектури Кам' янець-Под ільської районної державної адміністрації виготовлено архітектурно-планувальне за вдання №5 від 26.11.1998р., яке видано н а основі розпорядження Кам' янець-Подільської рійдержад міністрації №809-р від 25.11.1998р.
10.01.1999р. між Гуменецькою сільс ької радою (орендодавець) та П П ОСОБА_1 (орендар) було укл адено договір оренди земельн ої ділянки, згідно якого орен додавець на підставі рішення Гуменецької сільської ради №5 від 10.01.1999р. надає, а орендар при ймає у довгострокове платне користування земельну ділян ку, строком на 49 років для розм іщення об' єкта торгівлі для обслуговування населення.
Відповідно до умов договор у, даний договір набуває чинн ості з моменту його реєстрац ії.
Договір підписаний повнов ажними представниками та скр іплений печатками сторін.
Даний договір зареєстрова ний Гуменецькою сільською р адою народних депутатів Кам' янець-Подільського району, п ро що у книзі записів договор ів на право тимчасового кори стування землею вчинено запи с „10” січня 1999р. за №5.
На виконання вимог ухвали суду від 29.10.2009р., Кам' янець-Под ільська районна державна адм іністрація надіслала на адре су суду лист за вих № 1482/02-16 від 24.11. 2009р., в якому зазначила про те, щ о земельна ділянка, яка переб уває в користуванні на права х оренди у ПП ОСОБА_1, на мом ент укладення договору була розташована за межами населе них пунктів сільської ради, т а в складі земель населених п унктів не перебувала.
Також, на виконання зазначе ної вище ухвали суду, управлі ння Держкомзему у Кам' янець -Подільському районі литом з а вих. № 01-01-09/2256 від 05.11.2009р. повідомил о про те, що дана земельна діля нка розташована за межами на селених пунктів Гуменецької сільської ради поблизу авто дороги Н-03 Житомир-Чернівці і відноситься до земель лісого сподарського призначення (зе млекористування ДП „Кам' ян ець-Подільський лісгосп”)
Прокурор Кам' янець-Поділ ьського району провівши пере вірку, подав до суду позовну з аяву та просить суд скасуват и рішення сесії Гуменецької сільської ради №5 від 10.01.1999р. та в изнати недійсним договір на право тимчасового користува ння землею від 10.01.1999р. укладений між Гуменецькою сільською р адою та ПП ОСОБА_1
Аналізуючи надан і докази, оцінюючи їх у сукупн ості, судом приймається до ув аги наступне.
Відповідно до ч.1 ст.12 Госпо дарського процесуального ко дексу України, господарським судом підвідомчі:
1) справи у спорах, що вини кають при укладанні, зміні, р озірванні і виконанні госпо дарських договорів, у тому чи слі щодо приватизації майна, та з інших підстав, крім:
спорів про приватизацію державного житлового фонду;
спорів, що виникають при п огодженні стандартів та тех нічних умов;
спорів про встановлення цін на продукцію (товари), а та кож тарифів на послуги (викон ання робіт), якщо ці ціни і тарифи відповідно до законо давства не можуть бути встан овлені за угодою сторін;
спорів, що виникають із публічно-правових відноси н та віднесені до компете нції Конституційного Суду України та адміністративни х судів;
інших спорів, вирішення я ких відповідно до законів Ук раїни та міжнародних договор ів України віднесено до віда ння інших органів;
2) справи про банкрутство;
3) справи за заявами органі в Антимонопольного комітет у України, Рахункової палат и з питань, віднесених закон одавчими актами до їх компет енції;
4) справи, що виникають з ко рпоративних відносин у спора х між господарським товарис твом та його учасником (зас новником, акціонером), у тому числі учасником, який вибув , а також між учасниками (засно вниками, акціонерами) господ арських товариств, що пов'яза ні із створенням, діяльніст ю, управлінням та припинення м діяльності цього товариств а, крім трудових спорів;
5) справи у спорах щодо облік у прав на цінні папери;
6) справи у спорах, що виник ають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти г осподарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративн их судів.
У рішенні №10-РП/2010 від 01 квітня 2010 року у справі №1-6/2010 за констит уційним поданням Вищого адмі ністративного суду України щ одо офіційного тлумачення по ложень частини першої статт і 143 Конституції України, пунк тів "а", "б", "в", "г" статті 12 Земельн ого кодексу України, пункту 1 ч астини першої статті 17 Кодекс у адміністративного судочин ства України Конституційний Суд України зазначив, що сист емний аналіз положень Закону України "Про місцеве самовря дування в Україні" (частини пе ршої статті 10, статей 16, 17, 18, 25, 26 та і нших) свідчить, що органи місц евого самоврядування при вир ішенні питань місцевого знач ення, віднесених Конституціє ю України та законами Україн и до їхньої компетенції, є суб 'єктами владних повноважень, які виконують владні управл інські функції, зокрема норм отворчу, координаційну, дозв ільну, реєстраційну, розпоря дчу. Як суб'єкти владних повно важень органи місцевого само врядування вирішують в межах закону питання в галузі земе льних відносин.
Отже, положення частини пер шої статті 143 Конституції Укра їни "вирішують інші питання м ісцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенц ії" стосується вирішення орг анами місцевого самоврядува ння як суб'єктами владних пов новажень питань, визначених законами, зокрема, у галузі зе мельних відносин.
Вирішення земельних спорі в фізичних та юридичних осіб з органом місцевого самовря дування як суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно - прав ових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бе здіяльності належить до юрис дикції адміністративних суд ів, крім публічно - правових сп орів, для яких законом встано влений інший порядок судовог о вирішення (частина друга ст атті 4, пункт 1 частини першої, ч астина друга статті 17 Кодексу адміністративного судочинс тва України).
Пунктом 12 Перехідних положе нь Земельного кодексу Украї ни визначено, що до розмежува ння земель державної та кому нальної власності повноваже ння щодо розпорядження земля ми (крім земель, переданих у пр иватну власність, та земель, з азначених у абзаці третьому цього пункту) в межах населен их пунктів здійснюють відпов ідні сільські, селищні, міськ і ради, а за межами населених п унктів - відповідні органи ви конавчої влади.
Таким чином, вирішуваний сп ір в частині скасування ріше ння сесії Гуменецької сільсь кої ради № 5 від 10.01.1999року є публ ічно - правовим, віднесеним до компетенції адміністративн их судів, оскільки виник за уч астю суб'єкта владних повнов ажень - Гуменецької сільськ ої ради , яка реалізувала у спі рних правовідносинах надані їй чинним законодавством Ук раїни владні управлінські фу нкції стосовно розпорядженн я землями.
Відповідно до ч.3 ст. 18 КАС Укр аїни, справи щодо оскарження дій або бездіяльності посад ових чи службових осіб місце вих органів виконавчої влади розглядаються і вирішуються місцевим загальним судом як адміністративним судом або окружним адміністративним с удом за вибором позивача.
За таких обставин, даний спір в цій частині не підляга є вирішенню в господарських судах України, оскільки є пуб лічно-правовим спором та під лягає розгляду в порядку адм іністративного судочинства , тому провадження у даній спр аві підлягає припиненню згід но п. 1 ст. 80 ГПК України.
Щодо позовних вимог про визнання недійсним договору на право тимчасового корист ування землею від 10.01.1999 року, су д зазначає наступне.
В силу статті 215 ЦК України пі дставою недійсності правочи ну є недодержання в момент вч инення правочину стороною (с торонами) вимог, які встановл ені частинами першою - третьо ю, п'ятою та шостою статті 203 цьо го Кодексу.
Статтею 203 ЦК України передб ачено, що зміст правочину не м оже суперечити цьому Кодексу , іншим актам цивільного зако нодавства, а також моральним засадам суспільства. Особа, я ка вчиняє правочин, повинна м ати необхідний обсяг цивільн ої дієздатності. Волевиявлен ня учасника правочину має бу ти вільним і відповідати йог о внутрішній волі. Правочин м ає вчинятися у формі, встанов леній законом. Правочин має б ути спрямований на реальне н астання правових наслідків, що обумовлені ним.
Відповідно до п.5 Рішення Ко нституційного Суду України у справі за конституційним по данням Харківської міської р ади щодо офіційного тлумачен ня положень частини другої с татті 19, статті 144 Конституції У країни, статті 25, частини чоти рнадцятої статті 46, частин пер шої, десятої статті 59 Закону У країни "Про місцеве самовряд ування в Україні" (справа про с касування актів органів місц евого самоврядування) ненорм ативні правові акти органу м ісцевого самоврядування є ак тами одноразового застосува ння, вичерпують свою дію факт ом їхнього виконання, тому во ни не можуть бути скасовані ч и змінені органом місцевого самоврядування після їх вико нання.
Прокурор у позові просить в изнати недійсним договір на право тимчасового користува ння землею від 10.01.1999 року ук ладений між Гуменецькою сіл ьської радою та ПП ОСОБА_1 як такий, що укладений на підс таві недійсного рішення Гуме нецької сільської ради № 5 від 10.01.1999року
Враховуючи, що провадження у справі в частині визнання н едійсним рішення Гуменецько ї сільської ради №5 від 10.0.1999р. пр ипинено, а вказане рішення на даний час є чинним, підстави д ля визнання недійсним догово ру на право тимчасового кори стування землею від 10.01.1999р., укл аденого Гуменецькою сільськ ої радою з ПП ОСОБА_1, відс утні.
Крім того, прокурор в обґрун тування позовних вимог зазна чає, що дана земельна ділянка відноситься до категорії зе мель лісового фонду.
Відповідно до ст. 2 ЗК Україн и ( в редакції 1990 року), відповідно до цільового при значення всі землі України п оділяються на:
1) землі сільськогосподарс ького призначення;
2) землі населених пунктів (м іст, селищ міського типу і сіл ьських населених пунктів);
3) землі промисловості, тран спорту, зв'язку, оборони та інш ого призначення;
4) землі природоохоронно го, оздоровчого, рекреаці йного та історико-культур ного призначення;
5) землі лісового фонду;
6) землі водного фонду;
7) землі запасу.
Віднесення земель до катег орій провадиться відповідно до їх цільового призначення .
Переведення земель з одніє ї категорії до іншої здійсню ється у разі зміни цільового призначення цих земель.
Віднесення земель до відпо відних категорій і переведен ня їх з однієї категорії до ін шої провадиться органами, як і приймають рішення про пере дачу цих земель у власність а бо надання їх у користування , а в інших випадках - органами , які затверджують проекти зе млеустрою і приймають р ішення про створення об'єкті в природоохоронного, оздоров чого, історико-культурного т а іншого призначення.
Відповідно до ст.1 Закону Ук раїни "Про землеустрій" цільо ве призначення земельної діл янки - це використання земель ної ділянки за призначенням, визначеним на підставі доку ментації із землеустрою у вс тановленому законодавством порядку.
Виходячи з системного анал ізу зазначених норм, слід дій ти висновку, що необхідність розроблення проекту відведе ння землі пов'язується зі змі ною цільового призначення зе мельної ділянки або надання її в оренду із земель запасу п ід забудову.
Як вбачається з пункту 1.2. дог овору оренди земельної ділян ки від 10.01.1999р., земельна ділянка передана в оренду відповіда чу для розміщення об' єкта т оргівлі для обслуговування н аселення.
Отже, цільове призначення з емельної ділянки не змінювал ося.
За таких обставин, в суду ві дсутні правові підстави для висновку про належність спір ної земельної ділянки до кат егорії земель лісового фонду .
Крім того, Постановою КМУ ві д 26 серпня 2009 р. № 901 „Про додатков і заходи щодо врегулювання з емельних відносин” Державну інспекцію з контролю за вико ристанням та охороною земель ліквідовано, а Постанову КМУ від 25 грудня 2002 р. № 1958 „Про утвор ення Державної інспекції з к онтролю за використанням і о хороною земель” скасовано.
На виконання вимог суду, вик ладених в ухвалі від 09.06.2010р., дер жавним реєстратором Хмельни цької міської ради надано до відку з Єдиного державного р еєстру юридичних осіб та фіз ичних осіб-підприємців за № 616 0905 станом на 16.06.2010р., в якому зазна чено що станом на 16.06.2010р. Держав на інспекція з контролю за ви користанням і охороною земел ь знаходиться в стані припин ення, проте із Державного реє стру не виключено.
За таких обставин, суд прийш ов до висновку, що у прокурора відсутні правові підстави д ля пред'явлення вимоги про ви знання недійсним договору на право тимчасового користува ння землею від 10.01.1999 року. В решт і позовних вимог в частині ск асування рішення сесії Гумен ецької сільської ради № 5 від 1 0.01.1999року, провадження у справі підлягає припиненню згідно п.1.ст. 80 ГПК України.
Керуючись ст.ст.1, 12, 44, п.1. ст. 80, ст .ст. 82-84, ст.115, 116 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и, суд -
В И Р І Ш И В :
У позові Прокурора Кам' янець-Подільського району, м . Кам'янець-Подільський в інте ресах держави в особі Держав ної інспекції з контролю за в икористанням і охороною земе ль у Хмельницькій області м. Х мельницький до Гуменецької с ільської ради, с. Гуменці Кам'я нець - Подільського району; Пр иватного підприємця ОСОБА _1, м. Кам'янець - Подільський п ро визнання недійсним догово ру на право тимчасового кори стування землею від 10.01.1999 року відмовити.
Провадження у справі № 6/21/35-н в частині позовних вимог про скасування рішення сесії Гу менецької сільської ради № 5 в ід 10.01.1999року припинити.
Суддя
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 05.08.2010 |
Оприлюднено | 18.08.2010 |
Номер документу | 10677016 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Танасюк О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні