Справа № 420/13224/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 жовтня 2022 рокум. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіПотоцької Н.В.
розглянувши в порядку ст. 287 КАС України (у письмовому провадженні) справу за позовом ОСОБА_1 до Саратського відділу державної виконавчої служби у Білгород Дністровському районі Одеської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом ОСОБА_1 до Саратського відділу державної виконавчої служби у Білгород Дністровському районі Одеської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса), в якому позивач просить:
визнати протиправним та скасувати рішення органу державної виконавчої служби - постанову про закінчення виконавчого провадження ВП №69430592 від 04.08.2022 року, винесену старшим державним виконавцем Саратського відділу державної виконавчої служби у Білгород-Дністровському районі Одеської області Південного управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Тарасюк Ольгою Павлівною при примусовому виконанні виконавчого листа №420/20553/21, виданого 24.05.2022 року Одеським окружним адміністративний судом;
стягнути з Саратського відділу державної виконавчої служби у Білгород Дністровському районі Одеської області Південного управління Міністерства юстиції (м.Одеса) на користь ОСОБА_1 судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у розмірі 992,40 грн. та витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 3000,00 грн.
В обґрунтування позовної заяви позивач зазначає, що на виконанні у відповідача перебувало виконавче провадження, відкрите на виконання виконавчого листа №420/20553/21 від 24.05.2022 року Одеського окружного адміністративного суду.
Постановою від 04.08.2022 року виконавче провадження закінчено. Ця постанова є протиправною, оскільки державний виконавець не пересвідчився у належному виконання рішення суду; не надав рішенню сільської ради належної оцінки; не вручив стягувачу рішення Петропавлівської сільської ради; не зупинив виконавче провадження та не звернувся до суду за роз`ясненням.
З огляду на вказані обставини, позивач просить позов задовольнити.
Процесуальні дії
Ухвалою суду від 22.09.2022 року позовну заяву залишено без руху.
29.09.2022 року за вхід.№ЕС/4215/22 надійшла заява про усунення недоліків.
Ухвалою суду від 03.10.2022 року відкрито провадження у справі з урахуванням особливостей, передбачених ст. 287 КАС України.
05.10.2022 року за вхід.№ЕП/28836/22 надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідачем наголошується на правомірності прийнятого рішення, оскільки у зв`язку з забороною прийняття рішень у межах норм безоплатної приватизації, на період воєнного стану, що передбачає заборону надання дозволів на розроблення проектів землеустрою, призупинила розгляд заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 та зобов`язалась розглянути дану заяву, згідно норм чинного законодавства України, після закінчення воєнного стану.
Згідно Закону України «Про виконавче провадження» відсутні підстави зупиняти виконавче провадження №69430592.
На підставі вищезазначеного рішення Петропавлівської сільської ради Білгород- Дністровського району Одеської області від 29.06.2022 року, державним виконавцем було прийнято рішення про закінчення виконавчого провадження за п.9 ст.39 Закону України Про виконавче провадження (фактичне виконання рішення), у зв`язку з тим, що в резолютивній частині виконавчого листа №420/20553/21 від 24.05.2022 року Одеського окружного адміністративного суду зазначено, що необхідно зобов`язати Петропавлівську сільську раду Білгород-Дністровського району Одеської області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 22.07.2021 року.
Згідно ч.1-3 ст. 268 КАС України, у справах, визначених статтями 273-277, 280-283, 285-289 цього Кодексу, щодо подання позовної заяви та про дату, час і місце розгляду справи суд негайно повідомляє відповідача та інших учасників справи шляхом направлення тексту повістки на офіційну електронну адресу, а за її відсутності кур`єром або за відомими суду номером телефону, факсу, електронною поштою чи іншим технічним засобом зв`язку.
Учасник справи вважається повідомленим належним чином про дату, час та місце розгляду справи, визначеної частиною першою цієї статті, з моменту направлення такого повідомлення працівником суду, про що останній робить відмітку у матеріалах справи, та (або) з моменту оприлюднення судом на веб - порталі судової влади України відповідної ухвали про відкриття провадження у справі, дату, час та місце судового розгляду.
Неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
07.10.2022 року за вхід.№ЕС/4433/22 надійшла заява представника позивача про розгляд справи без участі.
10.10.2022 року за вхід.№ЕП/29298/22 надійшла заява представника відповідача про розгляд справи без участі.
Справа розглянута в порядку письмового провадження.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 04.01.2022 року по справі №420/20553/21 позов ОСОБА_1 задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області №1019 від 17.09.2021 року «Про надання відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність громадянину ОСОБА_1 земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства».
Зобов`язано Петропавлівську сільську раду Білгород-Дністровського району Одеської області з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні, повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 22.07.2021 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 1,9616 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населених пунктів), поблизу земельної ділянки кадастровий номер 5124582300:01:001:0560.
Рішення суду набрало законної сили 09.02.2022 року.
24.05.2022 року Одеським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист по справі.
29.06.2022 року Петропавлівською сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області прийнято рішення №1691, на виконання рішення суду від 04.01.2022 р. по справі №420/20553/21, в якому зазначено:
«1. З метою уникнення неправомірної відмови, призупинити розгляд заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 1,9616 га на території Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, у зв`язку з забороною прийняття рішень у межах норм безоплатної приватизації, на період воєнного стану, що передбачає заборону надання дозволів на розроблення проектів землеустрою.
2. Петропавлівській сільській раді розглянути відповідну заяву, згідно норм чинного законодавства України, після закінчення воєнного стану».
15.07.2022 року за вхід.№725/5 надійшла заява представника стягувача про примусове виконання рішення.
15.07.2022 року Саратським відділом державної виконавчої служби у Білгород-Дністровському районі Одеської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) відкрито виконавче провадження №69430592 про зобов`язання Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області з урахуванням правої оцінки, наданої судом у рішенні, повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 22.07.2021 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення безоплатно у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею 1,9616 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області ( за межі населених пунктів), поблизу земельної ділянки кадастровий номер 5124582300:01:001:0560.
26.07.2022 року за вхід.№734/21.4/5 до виконавчої служби надійшло рішення Петропавлівської сільської ради від 29.06.2022 року №1691.
04.08.2022 року Саратським відділом державної виконавчої служби у Білгород-Дністровському районі Одеської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) виконавче провадження №69430592 закінчено.
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ
У ч. 2 ст. 19 Конституції України згадано, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
При цьому, у ч.1 ст.68 Конституції України також згадано, що кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Отже, усі без виключення суб`єкти права на території України зобов`язані дотримуватись існуючого у Державі правового порядку, а суб`єкти владних повноважень (органи публічної адміністрації) додатково обтяжені ще й обов`язком виконувати доведені законом завдання виключно за наявності приводів та способом, чітко обумовленими законом.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Спеціальним законом, що визначає умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку, у спірних відносинах є Закон України "Про виконавче провадження" від 02.06.2016 №1404-VIII.
Згідно з ч. 1 ст. 26 Закону України "Про виконавче провадження" виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у ст. 3 цього Закону, зокрема, за заявою стягувача про примусове виконання рішення.
Відповідно до частини шостої статті 26 Закону України "Про виконавче провадження" за рішенням немайнового характеру виконавець у постанові про відкриття виконавчого провадження зазначає про необхідність виконання боржником рішення протягом 10 робочих днів (крім рішень, що підлягають негайному виконанню).
Статтею 63 Закону України "Про виконавче провадження" визначено порядок виконання рішень, за якими боржник зобов`язаний вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення.
За рішеннями, за якими боржник зобов`язаний особисто вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення, виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, визначеного частиною шостою статті 26 цього Закону, перевіряє виконання рішення боржником.
Як встановлено судом, 15.07.2022 року за вхід.№725/5 надійшла заява представника стягувача про примусове виконання рішення.
15.07.2022 року Саратським відділом державної виконавчої служби у Білгород-Дністровському районі Одеської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) відкрито виконавче провадження №69430592.
26.07.2022 року за вхід.№734/21.4/5 до виконавчої служби надійшло рішення Петропавлівської сільської ради від 29.06.2022 року №1691.
У вказаному рішенні зазначено: « 1. З метою уникнення неправомірної відмови, призупинити розгляд заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 із земель сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 1,9616 га на території Петропавлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, у зв`язку з забороною прийняття рішень у межах норм безоплатної приватизації, на період воєнного стану, що передбачає заборону надання дозволів на розроблення проектів землеустрою.
2. Петропавлівській сільській раді розглянути відповідну заяву, згідно норм чинного законодавства України, після закінчення воєнного стану».
Суд звертає увагу, що з 24 лютого 2022 року в країні діє воєнний стан. Так, 24 лютого 2022 року Президентом України прийнято Указ №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (далі Указ). Відповідно до пункту 1 Указу воєнний стан діє з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Приписами пункту 1 Указу Президента України від 14 березня 2022 року №133/2022 продовжено строк дії воєнного стану з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб. Приписами пункту 1 Указу Президента України від 22 квітня 2022 року №259/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб. Приписами пункту 1 Указу Президента України від 17.05.2022 № 341/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
За приписами пункту другого Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/202 військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, Командуванню об`єднаних сил Збройних Сил України, командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування наказано запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України "Про правовий режим воєнного стану" заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.
Відтак, враховуючи, що Петропавлівська сільська рада є органом місцевого самоврядування, що залучений до реалізації та здійснення передбачених Законом України "Про правовий режим воєнного стану" заходів і повноважень воєнного стану, пріоритетними при проведенні пленарних засідань Ради є заходи спрямовані на забезпечення оборони України, захист безпеки населення та інтересів держави.
Законом України від 24.03.2022 № 2145-XI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану", який набрав чинності 07.04.2022, внесені зміни до ЗК України.
Так, вказаним законом розділ X "Перехідні положення" ЗК України доповнено пунктом 27, згідно з яким під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей: безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації забороняється (пп. 5).
Отже, до припинення (скасування) воєнного стану в Україні діє встановлена законом заборона на надання уповноваженим органом виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою безоплатної передачі земельних ділянок у власність.
Тому, положення Закону України від 24.03.2022 № 7178, який повинен застосовуватися органом місцевого самоврядування при розгляді ініційованого позивачем земельного питання, виключатиме позитивне вирішення клопотання позивача під час дії воєнного стану.
Саме тому, на переконання суду, Петропавлівською сільською радою і прийнято рішення про призупинення розгляду заяви позивача.
Відтак, у даній справі такий алгоритм дій застосовано виходячи саме з приписів частини другої статті 2 КАС України, а саме, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) та пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).
Крім викладеного, суд також вважає твердження позивача щодо не вручення стягувачу рішення Петропавлівської сільської ради таким, що не грунтується на вимогах закону, оскільки такі дії не передбачені ЗУ «Про виконавче провадження».
Також позивач наголошує, що державний виконавець повинен був зупинити виконавче провадження, але не зробив цього, що є порушенням прав позивача.
Таке твердження також не відповідає дійсності, оскільки підстави для зупинення виконавчого провадження передбачені ст. 34 ЗУ «Про виконавче провадження», яка містить виключний перелік таких підстав, серед яких жодна не може бути застосована у даній справі.
Крім того, ч. 6 ст. 7 КАС України встановлює, що аналогія закону та аналогія права не застосовується для визначення підстав, меж повноважень та способу дій органів державної влади та місцевого самоврядування.
Крім того, позивач стверджує, що державний виконавець не звернувся до суду за роз`ясненням, що також є порушенням.
На переконання суду, таке твердження позивача є помилковим.
Так, ст. 31 ЗУ «Про виконавче провадження» визначено, що у разі якщо викладена у виконавчому документі резолютивна частина рішення є незрозумілою, виконавець або сторони виконавчого провадження мають право звернутися до суду, який видав виконавчий документ, із заявою про роз`яснення відповідного рішення.
У разі якщо зміст виконавчого документа незрозумілий, виконавець або сторони виконавчого провадження мають право звернутися до органу (посадової особи), який видав виконавчий документ, із заявою про роз`яснення його змісту.
Отже, звернення до суду за роз`ясненням є правом державного виконавця, а не його обов`язком, як визначено законодавцем.
Крім того, роз`ясненню підлягають виконавчі документи, а не рішення суб`єкта владних повноважень, які прийняті на виконання рішення.
Контроль за виконанням рішення суду здійснюється самим судом у порядку, визначеному КАС України.
Зважаючи на встановлені судом фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про відмову в задоволені позовних вимог ОСОБА_1 .
Згідно зі ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Керуючись ст. ст. 2-9, 242, 246, 250, 251, 255, 287 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Саратського відділу державної виконавчої служби у Білгород Дністровському районі Одеської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) про визнання протиправною та скасування постанови відмовити повністю.
Апеляційні скарги на судові рішення у справах, визначених статтею 287 КАС України, можуть бути подані протягом десяти днів з дня їх проголошення.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Рішення підписано 19.10.2022 року у зв`язку із перебуванням судді у відпустці.
ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )
Саратський відділ державної виконавчої служби у Білгород Дністровському районі Одеської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) (адреса: 68200, Одеська область, Саратський район, смт Сарата, вул. Чкалова, буд. 2, ЄДРПОУ 34505330, телефон: (04848) 2-12-84, електронна пошта: info@sr.od.dvs.gov.ua)
Головуючий суддяПотоцька Н.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2022 |
Оприлюднено | 21.10.2022 |
Номер документу | 106831240 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Потоцька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні