А10/609-07
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
01032, м.Київ - 32, вул. Комінтерну, 16.тел. 230-31-77
І м е н е м України
ПОСТАНОВА
"15" жовтня 2007 р. Справа № А10/609-07
за позовом Громадської організації „Садівницьке товариство „Заплава 1”, с. Трипілля
до Обухівської районної державної адміністрації Київської області, м. Обухів
про визнання протиправною бездіяльність та зобов”язання вчинити певні дії
Суддя Тищенко О.В.
Представники сторін:
від позивача –Одноочко Л.Ю. (довіреність від 07.06.2007р.)
від відповідача – не з'явився
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Громадська організація «Садівницьке товариство «Заплава 1»(далі –позивач) звернулася до Господарського суду Київської області з адміністративним позовом, в якому просить визнати незаконними дії Обухівської районної державної адміністрації Київської області (далі –відповідач) щодо відмови у затвердженні матеріалів проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 28,9177 га громадській організації «Садівницьке товариство «Заплава 1»в оренду для ведення колективного садівництва та організації відпочинку членів садового товариства за рахунок земель запасу Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області (далі – проект відведення), розробленого ТОВ НВК «Горизонт»на підставі розпорядження голови Обухівської райдержадміністрації від 11.12.2006 № 1153. Крім того, позивач просить зобов'язати відповідача негайно після набуття рішенням суду законної сили видати розпорядження голови Обухівської районної державної адміністрації Київської області, яким затвердити матеріали проекту відведення, надати земельні ділянки загальною площею 29,0 га, розташовані на території Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області і вказані у проекті відведення в оренду позивачу та укласти договір оренди вказаних земельних ділянок.
Ухвалою господарського суду Київської області від 08.10.2007р. було відкрито провадження в адміністративній справі та призначено попереднє судове засідання на 15.10.2007р. о 15-30 год.
Свої позовні вимоги позивач мотивує тим, що Земельним кодексом України, Порядком розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженим Кабінетом Міністрів України від 26 травня 2004 року № 677, не передбачено необхідності наявності рішення сесії районної ради щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок для затвердження матеріалів проекту відведення та укладення договору оренди таких земельних ділянок.
Представник позивача в судовому засіданні 15.10.2007року позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими, правомірними та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідач заперечення проти позову не надав та в судове засідання, які відбулось 15.10.2007р. свого представника не направив, хоча про день, час та місце розгляду справи був належним чином повідомлений.
Згідно ч. 2 ст. 128 КАС України неприбуття в судове засідання без поважних причин представника сторони, або не повідомлення ним про причини неприбуття не є перешкодою для розгляду справи.
Беручи до уваги, що господарський суд Київської області повідомляв відповідача про розгляд справи належним чином відповідно до ст. 3.5.11 Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженої наказом Вищого господарського суду України від 10.12.2002р. за №75, і це підтверджується журналом вихідної кореспонденції загального відділу господарського суду Київської області та відповідною відміткою на першому примірнику ухвали про відкриття провадження у справі, що міститься в матеріалах справи та повістках про виклик в судове засідання, тому господарський суду Київської області розглядає справу за наявними в ній матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
В С Т А Н О В И В:
11 грудня 2006 року розпорядженням голови Обухівської районної державної адміністрації Київської області № 1153 затверджено матеріали попереднього погодження та надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки в оренду громадській організації «Садівницьке товариство «Заплава 1»для ведення колективного садівництва та організації відпочинку членів садового товариства загальною площею 29,0 га за рахунок земель запасу в межах Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області.
Товариством з обмеженою відповідальністю НВК «Горизонт»на підставі розпорядження голови Обухівської райдержадміністрації від 11.12.2006 № 1153 розроблено проект відведення.
Відповідно до пункту 12 Розділу Х Земельного кодексу України передбачено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів –відповідні органи виконавчої влади.
Згідно із статтею 1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації»районні державні адміністрації є місцевими органами виконавчої влади.
Відповідно до частини першої статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Частиною третьою статті 122 Земельного кодексу України встановлено, районні державні адміністрації на їх території надають земельні ділянки із земель державної власності у постійне користування юридичним особам у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання.
Таким чином, судом встановлено, що повноваження щодо надання земельної ділянки в оренду позивачу належить Обухівській районній державній адміністрації Київської області.
10 квітня 2007 року проект відведення було подано на державну експертизу до Київського обласного головного управління земельних ресурсів. За результатами державної експертизи проекту відведення вказаним управлінням був складений Висновок державної експертизи від 04 травня 2007 року № 16-97е (надалі –Висновок).
У пункті 11 «Підсумкова оцінка результатів державної експертизи»Висновку було вказано, що поданий на державну експертизу проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ГО «Садівницьке товариство «Заплава-1»в оренду для ведення колективного садівництва та організації відпочинку членів садового товариства за рахунок земель запасу Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно. У пункті 10 «Зауваження та пропозиції до землевпорядної документації»зазначено, що зауваження та пропозиції відсутні.
Після отримання Висновку позивач звернувся на адресу відповідача з проханням затвердити матеріали проекту відведення та укласти договір оренди зазначених земельних ділянок з громадською організацією «Садівницьке товариство «Заплава 1».
Розглянувши вказаний лист Обухівська районна державна адміністрація Київської області 24.09.2007 направила позивачу лист № 1846/6-21 в якому зазначила, що «з огляду на відсутність на даний час позитивного рішення сесії Обухівської районної ради щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки зазначених земельних ділянок, затвердження матеріалів проекту землеустрою та укладення договору оренди вказаних земельних ділянок з ГО «Садівницьке товариство «Заплава 1»є неможливим».
Не погоджуючись із зазначеною відмовою позивач звернувся до суду із адміністративним позовом.
Порядок розробки та погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначений Порядком розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 року № 677. Пункт 9 зазначеного порядку визначає виключний перелік органів, до повноважень яких належить погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Відповідно до пункту 9 Порядку проект відведення земельної ділянки виконавець погоджує із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини.
Судом встановлено, що на виконання вказаної норми проект відведення був погоджений: Обухівським районним відділом земельних ресурсів (висновок від 29.12.2006 № 7093/д); Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Київській області (висновок від 23.03.2007 № 06-13/2122); Обухівською районною санітарно-епідеміологічною станцією (висновок від 23.03.2007 № 498); Відділом містобудування і архітектури Обухівської райдержадміністрації (висновок від 28.12.2006 № 2801); Управлінням культури і туризму Київської облдержадміністрації (висновок від 03.04.2007 № 11/1084/01), а також, Київським обласним виробничим управлінням меліорації і водного господарства (висновок від 15.03.2007 № 187).
Таким чином, суд дійшов висновку, що позивачем в повному обсязі дотримано процедуру погодження питань, пов'язаних з наданням земельної ділянки в оренду.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному і об'єктивному дослідженні в судовому засіданні з врахуванням всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи їх взаємний зв'язок, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі. При цьому господарський суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 124 Конституції України, п. 8 Постанови Пленуму Верховного Суду України „Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя” від 01.11.1996 р. №9 юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі. Статтею 55 Конституції України кожному гарантовано право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових осіб і службових осіб, а тому суд не повинен відмовляти особі в прийнятті чи розгляді скарги з підстав, передбачених законом, який це право обмежує.
Згідно зі ст. 2 Закону України „Про судоустрій України” суд, здійснюючи правосуддя, на засадах верховенства права забезпечує захист гарантованих Конституцією України та законами прав і свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави. Частиною 3 статті 3 вказаного Закону встановлено, що судова система забезпечує доступність правосуддя для кожної особи в порядку, встановленому Конституцією України та законами. Відповідно до ч. 1 ст. 6 цього ж Закону, усім суб'єктам правовідносин гарантується захист їх прав і законних інтересів незалежним і неупередженим судом.
У відповідності до ч. 2 ст. 6 КАС України та ч. 3 ст. 6 Закону України „Про судоустрій України” ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи в адміністративному суді, до підсудності якого вона віднесена вказаним Кодексом. Статтею 8 КАС України забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.
ТОВ «Кадастр ГЕО»розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що надаються в оренду ГО «Садівницьке товариство «Заплава 1»для ведення колективного садівництва та організації відпочинку членів садового товариства за рахунок земель запасу Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області.
Згідно висновку державної експертизи землевпорядної документації від 19.06.2007 № 16-616 зауваження та пропозиції до зазначеної технічної документації відсутні.
Відповідно до вимог частин 3 –4 ст. 123 Земельного кодексу України юридична особа, зацікавлена в отриманні земельної ділянки в орендне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради. До клопотання про відведення земельної ділянки додаються документи, що обґрунтовують її розмір, призначення та місце розташування, матеріали, передбачені частиною п'ятнадцятою статті 151 цього Кодексу, а саме: матеріали погодження місця розташування об'єкта з викопіюванням з генерального плану або іншої містобудівної документації населеного пункту, копію плану земельної ділянки з нанесенням на ній варіантів розміщення об'єкта із зазначенням загальної площі. Зазначається також склад угідь земельної ділянки та умови її відведення.
В матеріалах справи відсутні докази скасування або визнання недійсним рішення Трипільської сільської ради обухівського району Київської області від 19.08.2005р. № 7 „Про надання дозволу на оформлення документації попереднього погодження щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди громадській організації „Об'єднання громадян „Заплава”.
В силу приписів ч. 6 ст. 123 Земельного кодексу України погоджений проект відведення земельної ділянки із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини після одержання висновку державної землевпорядної експертизи подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які зобов'язані розглянути його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, прийняти рішення про надання земельної ділянки.
Частиною четвертою статті 35 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації»визначено: «висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією».
Частиною першою статті 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації»встановлено: «на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження».
Оскільки висновок державної експертизи від 04 травня 2007 року № 16-97е та висновок державної експертизи землевпорядної документації від 19.06.2007 № 16-616 є позитивними, відмова відповідача у затвердженні проекту відведення та наданню зазначених земельних ділянок в оренду позивачу є незаконною.
Як зазначив Верховний Суд України у постанові від 14.12.2004 р. по справі № 6/11, суд, встановивши, що рішення, дії чи бездіяльність державного органу чи місцевого самоврядування не відповідають нормам чинного законодавства України, визначаючи спосіб поновлення порушених прав та законних інтересів особи має задовольнити позов, скасувати оскаржуване рішення повністю або частково, визнати дії чи бездіяльність відповідного органу неправомірними, зобов'язати суб'єкта оскарження задовольнити вимоги особи, яка звернулась з позовом, або іншим шляхом поновити порушені права та законні інтереси.
Суд вважає за потрібне зазначити, що існує практика Європейського суд з прав людини з посиленого захисту прав власності (право на укладання договору оренди розглядається як право на майно –справа Pine Valley Development v Ireland A 246 B (1993), справа Stran Greek Refineries and Stratis Andreadis v Greece), а тому рішення органів влади України потенційно можуть бути визнані такими, що порушують право інвестора на укладання договору оренди. А відповідно до застосування практики Європейського суду з прав людини” судові органи України застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику суду як джерела права.
Частиною другою ст. 162 КАС України передбачене право суду у разі задоволення адміністративного позову прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, а також про зобов'язання відповідача вчинити певні дії. Суд може прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Відповідно до ст.ст. 6, 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В силу ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачем суду не доведено, а судом за результатом розгляду справи не встановлено, що відмова відповідача у затвердженні проекту відведення та надання зазначених земельних ділянок в оренду позивачу є правомірною.
Згідно з ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).
Керуючись ст.ст. 69 – 72, 86, 94, 158 –163, п.6 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними дії Обухівської районної державної адміністрації Київської області (08700, Київська обл., м. Обухів, вул. Малишка, 10, ідентифікаційний код 04054725) щодо відмови у затвердження матеріалів проекту відведення земельних ділянок в оренду громадській організації «Садівницьке товариство «Заплава 1»(08722, Київська обл., Обухівський район, с. Трипілля, вул. Шевченка, 85) для ведення колективного садівництва та організації відпочинку членів садового товариства загальною площею 29,0 га за рахунок земель запасу в межах Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області та відмови в укладенні договору оренди вказаних земельних ділянок з ГО «Садівницьке товариство «Заплава 1»з огляду на відсутність на даний час позитивного рішення сесії Обухівської районної ради щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки зазначених земельних ділянок.
3. Зобов'язати Обухівську районну державну адміністрацію Київської області (08700, Київська обл., м. Обухів, вул. Малишка, 10, ідентифікаційний код 04054725) видати розпорядження голови Обухівської районної державної адміністрації Київської області, яким:
3.1. затвердити матеріали проекту відведення земельних ділянок в оренду громадській організації «Садівницьке товариство «Заплава 1»для ведення колективного садівництва та організації відпочинку членів садового товариства загальною площею 29,0 га за рахунок земель запасу в межах Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області, розробленого ТОВ НВК «Горизонт»на підставі розпорядження голови Обухівської райдержадміністрації від 11.12.2006 № 1153;
3.2. надати земельні ділянки загальною площею 29,0 га, розташовані на території Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області і вказані у проекті землеустрою розробленого товариством з обмеженою відповідальністю НВК «Горизонт»на підставі розпорядження голови Обухівської райдержадміністрації від 11.12.2006 № 1153, в оренду громадській організації «Садівницьке товариство «Заплава 1»для ведення колективного садівництва та організації відпочинку членів садового товариства;
3.3. укласти договір оренди земельних ділянок загальною площею 29,0 га, розташованих на території Трипільської сільської ради Обухівського району Київської області вказаних у проекті землеустрою розробленого товариством з обмеженою відповідальністю НВК «Горизонт»на підставі розпорядження голови Обухівської райдержадміністрації від 11.12.2006 № 1153;
4. Стягнути з місцевого бюджету Обухівської районної державної адміністрації Київської області (08700, Київська область, м. Обухів, вул. Малишка, 10, ідентифікаційний код 04054725) на користь громадської організації «Садівницьке товариство «Заплава 1»(08722, Київська обл., Обухівський район, с. Трипілля, вул. Шевченка, 85, ідентифікаційний код 33646289) 3,40 грн. судового збору.
Постанова суду може бути оскаржена до Київського міжобласного апеляційного господарського суду через господарський суд Київської області шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження постанови суду протягом десяти днів з дня складення у повному обсязі та наступної подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга на постанову суду може бути подана без подання заяви про апеляційне оскарження постанови суду, якщо скарга подається протягом десяти днів з дня складення постанови у повному обсязі.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення 10-денного строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо заяву про апеляційне оскарження не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у 20-ти денний строк після подання заяви, постанова суду набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги у встановлений строк постанова суду набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду скарги і залишення її без задоволення, а постанови суду - без змін.
Суддя Тищенко О.В.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2007 |
Оприлюднено | 31.10.2007 |
Номер документу | 1068389 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Тищенко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні