ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 жовтня 2022 року
м. Київ
справа № 360/2463/20
адміністративне провадження № К/9901/7685/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Астронтрансавто» до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Луганській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2020 року (прийняте в складі: головуючого судді Петросян К.Є.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 02 лютого 2021 року (постановлену в складі колегії суддів: головуючого судді Гаврищук Т.Г., суддів Блохіна А.А., Сіваченка І.В.)
У С Т А Н О В И В:
РУХ СПРАВИ
І. Короткий зміст позовних вимог
1. У червні 2020 року ТОВ «Астронтрансавто» (далі позивач, товариство) звернулось до суду з позовною заявою до Державної податкової служби України (далі ДПС України або відповідач 1), Головного управління Державної податкової служби у Луганській області (далі ГУ ДПС у Луганській області або відповідач 2) про:
1.1. - визнання протиправним та скасування рішення Комісії центрального рівня з питань зупинення/реєстрації податкової накладної/рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України від 09.06.2020р. за № 21992/39732383/2;
1.2. - визнання протиправним та скасування рішення Комісії регіонального рівня з питань зупинення/реєстрації податкової накладної/рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України від 14.05.2020р. за № 1565157/39732383 до податкової накладної № 19 від 30.04.20р. (реєстраційний номер документа: 9096413907);
1.3. - зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 30.04.2020р. № 19 (реєстраційний номер документа: 9096413907) на суму 500 000,00 грн з ПДВ, з дати подачі, а саме з 05 травня 2020 року.
2. Обґрунтовуючи позовні вимоги Товариство зазначило, що 05 травня 2020 року TOB «Астронтрансавто» було подано на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну № 19 від 30.04.2020 (реєстраційний номер документа: 9096413907). Реєстрацію вищезазначеної податкової накладної було призупинено Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі ГУ ДПС у Луганській області.
2.1. Електронна версія квитанції № 1 від 05.05.2020 містить підставу зупинення реєстрації - «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 77.12, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій».
2.2. Позивач 08.05.2020 у встановленому порядку надіслав до Комісії регіонального рівня письмові пояснення та копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію заблокованої податкової накладної, але Комісією регіонального рівня було відмовлено в реєстрації зазначеної вище податкової накладної рішенням від 14.05.2020 №1565157/39732383 з підстав «неподання платником податку копії первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування/навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних».
2.3. 22.05.2020 позивач направив до Комісії з питань зупинення/реєстрації податкової накладної/рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України скаргу на вищевказане рішення про відмову в реєстрації податкової накладної № 19 від 30.04.20 з наданням визначених Комісією регіонального рівня недостатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної документів.
2.4. Комісіями не взято до уваги специфіку діяльності позивача, який має у приватній власності та оперативному володінні спеціалізований автотранспорт. Свою господарську діяльність позивач здійснює на підставі дозволених та зареєстрованих в Реєстрі кодів ВЕД, з яких основним видом такої діяльності є код « 77.12 - Надання в оренду вантажних автомобілів».
ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
3. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2020 року, залишеною без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 02 лютого 2021 року позовні вимоги було задоволено частково.
3.1. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14 травня 2020 року №1565157/39732383 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 30 квітня 2020 року № 19
3.2. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 30 квітня 2020 року № 19 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання до Державної податкової служби України - 05 травня 2020 року. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
4. Задовольняючи позовні вимоги в частині, суди попередніх інстанцій виходили з того, що матеріалами справи підтверджено надання позивачем до контролюючого органу первинних документів, які підтверджують та розкривають суть, внутрішню сторону господарської операції, на виконання якої складено податкову накладну від 30 квітня 2020 року № 19, внаслідок чого оскаржене рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних не відповідає критеріям правомірності.
ІІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
5. 05 березня 2021 року ГУ ДПС у Луганській області не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судами попередніх норм матеріального та процесуального права щодо задоволення позовних вимог, просить скасувати рішення Луганського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2020 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 02 лютого 2021 року у справі №360/2463/20 та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову повністю.
5.1. Підставою для відкриття касаційного провадження у справі №360/2463/20 стало оскарження судових рішень, перелік яких визначений у частині першій статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, з посиланням у касаційній скарзі на пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
5.2. Так, скаржник зазначає, що станом на час подання касаційної скарги відсутній правовий висновок Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, зокрема, положень Порядку № 1165, а тому Головне управління ДПС у Луганській області вважає, що норми якими регулюються спірні правовідносини у даній справі потребують висновку Верховного Суду.
5.3. Податковий орган зазначає, що за результатами опрацювання вищевказаних документів, Комісією регіонального рівня було прийнято Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14 травня 2020 року №1565157/39732383, яким платнику податків відмовлено у реєстрації ПН № 19 в ЄРПН у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з рахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Також у рішенні зазначена додаткова інформація: «Не надано розрахунків (калькуляцій) щодо визначення розміру орендної плати за одиницю автотранспорту виходячи з ціни придбання, амортизаційних відрахування та строку експлуатації. Не надано документів (договорів) щодо місцезнаходження (дислокації) транспорту. Не надано актів звірки, що підтверджують право платника на складання зазначених податкових накладних. Проведеним аналізом ЄРПН встановлено невідповідність визначених договором сум внесення передплати з визначеними в договорі (специфікації)».
Тобто, підставою для прийняття оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних стало ненадання Товариством вищезазначених документів.
5.4. Скаржник звертає увагу на те, що позивачем не в повній мірі надано пояснення та/або додаткові документи у зв`язку із прийняттям рішення про зупинення реєстрації податкових накладних в силу п. 201.16 ст. 201 ПК України, а тому Головне управління ДПС у Луганській області вважає помилковим висновки суду першої та апеляційної інстанцій про скасування рішення комісії ГУ ДПС у Луганській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації та зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану ТОВ «Астронтрансавто».
5.5. Щодо задоволення судом апеляційної інстанції позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ід 30.04.2020 № 19, складену ТОВ «Астронтрансавто» датою її подання, зазначаємо, що частиною другою пункту 25 Порядку №1165 та пунктами З та 9 Порядку №520 передбачено, що саме на Комісію регіонального рівня покладено обов`язок прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної.
6. Позивач у письмових запереченнях (відзиві) на касаційну скаргу проти доводів та вимог останньої заперечив, уважаючи їх безпідставними, а рішення суду апеляційної інстанції, яке він просив залишити без змін, - обґрунтованими та законними.
7. 06 травня 2021 року справа №360/2463/20 надійшла на адресу Верховного Суду.
IV. Установлені судами фактичні обставини справи
8. Суди попередніх інстанцій установили, що ТОВ «Астронтрансавто» (старе найменування ТОВ «Сєвдонстрой» на підставі рішення засновника від 28.03.2019 № 15-2019), ідентифікаційний код 39732383, місцезнаходження: 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Сметаніна, буд. 3, офіс 3, є юридичною особою, основний вид діяльності 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів, як платник податків перебуває на податковому обліку в ГУ ДПС у Луганській області, Сєвєродонецьке управління, ДПІ у м. Сєвєродонецьку (м. Сєвєродонецьк), про що свідчать виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, та діє на підставі затвердженого статуту, є платником податку на додану вартість (т. 1 а.с.84-106, т.2 а.с. 83-84).
9. На підставі договору фінансового лізингу від 21.03.2019 № 89-02044, укладеного між ТОВ «Сканія Кредіт Україна» та ТОВ «Сєвдонстрой», додаткової угоди № 1 від 17.04.2019 до договору фінансового лізингу № 89-02044 та додаткової угоди № 2 від 28.05.2019 до договору фінансового лізингу № 89-02044 за видатковою накладною від 31.05.2019 № 3503 та актом приймання-передачі предмету лізингу від 31.05.2019, ТОВ «Астронтрансавто» отримало від ТОВ «Сканія Кредіт Україна» у фінансовий лізинг:
1) вантажний автомобіль-самоскид Scania P 440 В8Х4НZ, номер шасі НОМЕР_1 ;
2) вантажний автомобіль-самоскид Scania P 440 В8Х4НZ, номер шасі НОМЕР_2 ;
3) вантажний автомобіль-самоскид Scania P 440 В8Х4НZ, номер шасі НОМЕР_3 ;
4) вантажний автомобіль-самоскид Scania P 440 В8Х4НZ, номер шасі НОМЕР_4 ;
5) вантажний автомобіль-самоскид Scania P 440 В8Х4НZ, номер шасі НОМЕР_5 (т.1 а.с.15-51).
10. 31.05.2019 ТОВ «Астронтрансавто» уклало з ТОВ «Макон ЛТД» договір № 2044 оперативної оренди транспортних засобів, пунктом 1.1 якого визначено обов`язок позивача передати ТОВ «Макон ЛТД» транспортні засоби в оперативну оренду, перелік яких буде визначений у Специфікаціях до цього Договору (Додаток № 1). У пункті 2.1 договору від 31.05.2019 № 2044 сторони визначили, що орендар має право вносити передплату, розмір та періоди якої визначено Специфікацією, яка є невід`ємною частиною цього Договору (т. 1 а.с. 52-56).
11. У Специфікації № 1 до Договору оперативної оренди транспортних засобів від 31.05.2019 № 2044, яка є Додатком № 1 до вказаного договору, сторони узгодили, що вартість місячної орендної плати за 3 одиниці з ПДВ становить 360000,00 грн, а також передбачили внесення передплати за 3 одиниці з ПДВ у квітні 2020 року в сумі 1500000,00 грн (т.1 а.с.57).
12. Відповідно до затвердженої калькуляції розрахунку орендної плати автомобілів Scania до договору від 31.05.2019 № 2044 ( НОМЕР_6 , НОМЕР_7 , НОМЕР_8 , НОМЕР_9 , НОМЕР_10 ) щомісячна орендна плата за 5 одиниць автомобілів складає 360000,00 грн (т. 1 а.с.68).
13. 31.05.2019 між позивачем та ТОВ «Макон ЛТД» складено акт приймання-передачі транспортних засобів в оперативну оренду до договору оперативної оренди транспортних засобів від 31.05.2019 № 2044: вантажного автомобіля-самоскид Scania P 440 В8Х4НZ, номер шасі НОМЕР_1 ; вантажного автомобіля-самоскид Scania P 440 В8Х4НZ, номер шасі НОМЕР_2 ; вантажного автомобіля-самоскид Scania P 440 В8Х4НZ, номер шасі НОМЕР_3 ; вантажного автомобіля-самоскид Scania P 440 В8Х4НZ, номер шасі НОМЕР_4 ; вантажного автомобіля-самоскид Scania P 440 В8Х4НZ, номер шасі НОМЕР_5 (т.1 а.с.58).
14. Згідно з повідомленням про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність, за формою № 20-ОПП від 03.06.2019 ТОВ «Астронтрансавто» повідомило ДПІ у м.Сєвєродонецьку ГУ ДФС у Луганській області про такі об`єкти оподаткування: вантажний автомобіль-самоскид Scania P 440 В8Х4НZ, номер шасі НОМЕР_1 ; вантажний автомобіль-самоскид Scania P 440 В8Х4НZ, номер шасі НОМЕР_2 ; вантажний автомобіль-самоскид Scania P 440 В8Х4НZ, номер шасі НОМЕР_3 ; вантажний автомобіль-самоскид Scania P 440 В8Х4НZ, номер шасі НОМЕР_4 ; вантажний автомобіль-самоскид Scania P 440 В8Х4НZ, номер шасі НОМЕР_5 (т.1 а.с.215-217).
15. Квитанцією № 2 від 03.06.2019 підтверджено прийняття контролюючим органом від ТОВ «Астронтрансавто» повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність, за формою № 20-ОПП від 03.06.2019 (т.1 а.с.214).
16. ГУ ДПС у Луганській області визнано наявність у контролюючого органу вказаного повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність, за формою № 20-ОПП від 03 червня 2019 року.
17. Відповідно до договорів оренди об`єкта нерухомості від 29.12.2019 № А-5/19 та від 01.01.2020 року № А-6/20, актів приймання-передачі до договорів оренди об`єкта нерухомості від 01.01.2019 та від 01.01.2020, ТОВ «Макон ЛТД» орендує у ТОВ «Торговий дім БМС» виробниче приміщення № 6 площею 134,6 кв. м, виробниче приміщення № 4 площею 149,9 кв. м, виробниче приміщення № 7 площею 7 площею 373,8 кв. м, що розташовані за адресою: м. Маріуполь, вул. Карпова, 26 (т.1 а.с.69-78).
18. З метою виконання умов договору оперативної оренди транспортних засобів від 31.05.2019 № 2044, ТОВ «Макон ЛТД» здійснило попередню оплату (аванс) за оренду авто ТОВ «Астронтрансавто» (5 одиниць) 30.04.2010 в сумі 500000,00 грн, у тому числі ПДВ в сумі 83333,33 грн, що підтверджується банківськими виписками по рахунку за 30.04.2020 (т.1 а.с.63-65).
19. На отриману від ТОВ «Макон ЛТД» попередню оплату (аванс) в сумі 5000000,00 грн, ТОВ «Астронтрансавто» склало податкову накладну від 30.04.2020 № 19 на послуги з оренди вантажного автомобіля-самоскида Scania P 400 (5 одиниць), код послуги згідно з ДКПП - 77.12, на загальну суму коштів 500000,00 грн (т.1 а.с.139).
20. Згідно з поданою податковою декларацією з податку на додану вартість за квітень 2020 року та додатком 5 «Розшифровки податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5)» ТОВ «Астронтрансавто» задекларовані податкові зобов`язання з податку на додану вартість по операціях з ТОВ «Макон ЛТД» (т.2 а.с. 52-56).
21. Податкову накладну від 30.04.2020 № 19 ТОВ «Астронтрансавто» через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронної звітності» засобами телекомунікаційного зв`язку 05.05.2020 направлено до ДПС України на реєстрацію, яку відповідно до квитанції прийнято, але реєстрацію зупинено із зазначенням такої підстави для зупинення: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 30.04.2020 № 19 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 77.12 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (т.1 а.с. 79).
22. ТОВ «Астронтрансавто» подана Таблиця даних платника податку від 13.09.2018 року № 1, яка була врахована контролюючим органом відповідно до рішення про врахування/неврахування Таблиці даних платника податків від 14.09.2018 року № 916145/39732383 (т.1 а.с. 196-197).
23. Контролюючим органом 17.09.2018 року прийнято рішення №917562/39732383 про неврахування таблиці платника податку від 13.09.2018 року № 1 з підстав наявності в органах Державної фіскальної служби податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податків ризикових операцій (т.1 а.с. 197 зворотній бік).
24. 21.09.2018 року ТОВ «Астронтрансавто» вдруге подано Таблицю даних платника податку № 1, яка не була врахована контролюючим органом відповідно до рішення про врахування/неврахування Таблиці даних платника податків від 26.09.2018 №930218/39732383 з тих підстав, що до поданої таблиці не надано пояснення щодо здійснення господарської діяльності (т.1 а.с. 198-199).
25. 02.10.2018 року ТОВ «Астронтрансавто» втрете подано Таблицю даних платника податку № 1, яка не була врахована контролюючим органом відповідно до рішення про врахування/неврахування Таблиці даних платника податків від 04.10.2018 №942681/39732383 з тих підстав, що до поданої таблиці не надано пояснення щодо здійснення господарської діяльності та підприємством не надано свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів (т. 1 а.с. 200-201).
26. ТОВ «Астронтрансавто» в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку направлено повідомлення від 12.05.2020 року № 5 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, в якому зазначено, що письмове пояснення та копії первинних документів додаються окремими файлами. Окремими файлами до ГУ ДПС у Луганській області, Сєвєродонецьке управління, ДПІ у м. Сєвєродонецьку (м. Сєвєродонецьк) в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку надані та прийняті контролюючим органом: письмове пояснення від 12 травня 2020 року вих. № 5; договір фінансового лізингу від 21.03.2019 № 89-02044 разом з 6 додатками; додаткова угода № 1 до договору фінансового лізінгу № 89-02044; додаткова угода № 2 до договору фінансового лізінгу № 89-02044 з 2 додатками; видаткова накладна від 31.05.2019 № 3503; договір оперативної оренди від № 2044; копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів; виписка по рахунку за 30.04.2020, що що підтверджено квитанціями №№ 1, 2 (т. 1 а.с. 218-250, т.2 а.с.1).
27. Відповідно до протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14 травня 2020 року № 82 по ТОВ «Астронтрансавто», код ЄДРПОУ 39732383, попередня назва «Сєвдонстрой» до поданих повідомлень по податковим накладним не надано повного пакету документів, які підтверджують реальність господарських операцій. По ТОВ «Астронтрансавто» не надано розрахунків (калькуляцій) щодо визначення розміру орендної плати за одиницю автотранспорту виходячи з ціни придбання, амортизаційних відрахування та строку експлуатації. Не надано документів (договорів) щодо місцезнаходження (дислокації) транспорту. Не надано актів звірки, що підтверджують право платника на складання зазначених податкових накладних. Проведеним аналізом ЄРПН встановлено невідповідність визначених договором сум внесення передплати з визначеними в договорі (специфікації) (т.1 а.с.141-142).
28. Комісією ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення від 14.05.2020 № 1565157/39732383, яким ТОВ «Астронтрансавто» відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 30.04.2020 №19.
29. У вказаному рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної зазначено підстави прийняття вказаного рішення, а саме ненадання платником податку копій документів: первинних документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Додаткова інформація - не надано розрахунків (калькуляцій) щодо визначення розміру орендної плати за одиницю автотранспорту виходячи з ціни придбання, амортизаційних відрахування та строку експлуатації. Не надано документів (договорів) щодо місцезнаходження (дислокації) транспорту. Не надано актів звірки, що підтверджують право платника на складання зазначених податкових накладних. Проведеним аналізом ЄРПН встановлено невідповідність визначених договором сум внесення передплати з визначеними в договорі (специфікації) (т.1 а.с.13-14).
30. Позивачем до Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку подано скаргу від 22 травня 2020 року на рішення Комісії ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14 травня 2020 року № 1565157/39732383 до якої були також додані: калькуляція вартості, договори оренди нерухомого майна та банківська виписка за квітень 2020 року, що підтверджено квитанціями №№ 1, 2 (т.2 а.с.2-43).
31. Рішенням Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09 червня 2020 року № 21992/39732383/2 скаргу ТОВ «Астронтрансавто» залишено без задоволення, а рішення Комісії ГУ ДПС у Луганській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14 травня 2020 року № 1565157/39732383 залишено без змін (т.1 а.с. 12).
32. Уважаючи неправомірність дій відповідача щодо рішення Комісії центрального рівня з питань зупинення/реєстрації податкової накладної/рахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
V. Джерела права й акти їх застосування (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)
33. Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
34. Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
35. Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
36. За правилами частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
37. Відповідно до статті 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
38. Спірні правовідносини врегульовано нормами Податкового кодексу України, Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних»(далі - Порядок № 1246), Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року№ 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних»(надалі - Порядок№ 1165), та Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520).
39. Абзацами першим-третім пункту187.1статті187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
40. Відповідно до абзацу першого пункту201.1статті201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
41. Згідно з підпунктом14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
42. Згідно з абзацом першим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
43. Відповідно до вимог абзацу першого пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
44. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (абзац другий пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України).
45. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження (абзац третій пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України).
46. Абзацом п`ятим пункту 201.10 статті201 Податкового кодексу України визначено, що підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
47. Відповідно до абзацу дев`ятого пункту 201.10 статті201 Податкового кодексу України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
48. Згідно з абзацом десятим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
49. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац тринадцятий пункту201.10статті201 Податкового кодексу України).
50. Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
51. Так, абзацом першим та десятим пункту 12 Порядку № 1246 передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
52. За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункти 13, 14 Порядку № 1246).
53. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України Кабінет Міністрів України затвердив Порядок № 1165, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
54. Згідно з пунктом 2 Порядку № 1165 у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
- автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації;
- комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
- комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС;
- комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС;
- таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
55. Абзацом другим пункту 5 Порядку № 1165 регламентовано, що податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
56. Пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, які є Додатком 3 до Порядку №1156, критерієм ризиковості здійснення операцій визначено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, які є Додатком 1 до Порядку № 1156, визначено такий критерій - у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
57. Пунктом 10 Порядку № 1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
58. Пунктом 11 Порядку № 1165 закріплено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
59. Відповідно до абзацу другого пункту 25, абзацу першого пункту 26 Порядку № 1156 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
60. Порядок № 520 визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України(далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
61. Пунктом 2 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
62. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).
63. Згідно з пунктом 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
64. Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
65. Абзацом першим пункту 6 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/ розрахунку коригування.
66. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку № 520).
67. Згідно з пунктами 9, 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
68. Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення. Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку (пункти 12, 13 Порядку № 520).
VI. Висновок Верховного Суду
69. Відповідно до обставин справи між сторонами виник спір щодо правомірності прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних стало з підстав ненадання позивачем первинних документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності повних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
70. Верховний Суд, переглядає рішення суду першої та апеляційної інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіряючи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права.
71. Так, Підставою для прийняття оскарженого рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних стало ненадання позивачем копій первинних документів, а саме: розрахунків (калькуляцій) щодо визначення розміру орендної плати за одиницю автотранспорту виходячи з ціни придбання, амортизаційних відрахування та строку експлуатації, документів (договорів) щодо місцезнаходження (дислокації) транспорту, актів звірки, що підтверджують право платника на складання зазначених податкових накладних, та встановлена проведеним аналізом Єдиного реєстру податкових накладних невідповідність визначених договором сум внесення передплати з визначеними в договорі (специфікації).
72. Як підтверджено матеріалами справи, позивачем було направлено повідомлення від 12.05.2020 року № 5 про подання пояснень та копій документів, зокрема: договір фінансового лізингу від 21.03.2019р. № 89-02044 разом з 6 додатками; додаткова угода № 1 до договору фінансового лізингу № 89-02044; додаткова угода № 2 до договору фінансового лізингу № 89-02044 з 2 додатками; видаткова накладна від 31.05.2019р. № 3503; договір оперативної оренди від № 2044; копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів; виписка по рахунку за 30.04.2020р., що підтверджено квитанціями №№ 1, 2 (т. 1 а.с. 218-250, т.2 а.с.1).
73. Тобто матеріалами справи підтверджено надання позивачем до контролюючого органу первинних документів, які підтверджують та розкривають суть, внутрішню сторону господарської операції, на виконання якої складено податкову накладну від 30 квітня 2020 року № 19 за правилом першої події - отримання коштів як попередньої оплати (аванс).
71 . Необхідно зазначити, що рішенням відповідної комісії податкового органу було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 19 від 30.04.2020, з підстав ненадання позивачем первинних документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності повних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
72. Натомість, з огляду на докази, надані позивачем до податкового органу після зупинення реєстрації податкової накладної, та докази, які надані до матеріалів справи, що повністю розкривають зміст господарської операції, останнім підтверджено реальність здійснення господарської операції, надані пояснення та копії бухгалтерських документів, якими підтверджується законність та реальність таких операцій.
73. При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
74. Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
75. Аналогічна правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.05.2019 по справі № 0940/1240/18, від 10.04.2020 у справі № 819/330/18 та від 18.06.2020 у справі № 824/245/19-а.
76. При цьому, Верховний Суд у постанові від 05 січня 2021 року у справі № 640/11321/20 зазначив, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.
77. Беручи до уваги викладене, суд зазначає, що спірне рішення містить лише загальне твердження без зазначення, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
78. Таким чином, суд доходить висновку, що посилання на вказані підстави в обґрунтування прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність такого рішення.
79. Щодо підстави касаційного оскарження, визначеної пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України (відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах), то скаржником не обґрунтовано, у чому саме полягає помилка судів при застосуванні відповідної норми права, та як, на думку скаржника, відповідна норма повинна застосовуватися.
80. Стосовно посилання скаржника що саме на Комісію регіонального рівня покладено обов`язок прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної, суд зазначає наступне.
81. Приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
82. У нашому випадку, зобов`язання відповідача-2 (ДПС України) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
83. Зважаючи на те, що судом апеляційної інстанції встановлено протиправність рішення відповідача щодо відмови реєстрації спірної податкової накладної, то, відповідно, вимога позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну від 30 квітня 2020 року № 19 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
84. Суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій (частина перша статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України).
85. Ураховуючи, що суди першої та апеляційної інстанції прийняли рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про необхідність залишення касаційної скарги без задоволення, а рішення суду першої та апеляційної інстанцій - без змін.
VІІ. Судові витрати
86. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасником справи, на користь якого ухвалено судове рішення, у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.
87. Керуючись статтями 3, 328, 341, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд-
П О С Т А Н О В И В:
1. Касаційну скаргу Головного управління ДПС у Луганській області залишити без задоволення.
2. Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2020 року та Першого апеляційного адміністративного суду від 02 лютого 2021 року у цій справі залишити без змін.
3. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий О.О. Шишов
Судді І.В. Дашутін
М.М. Яковенко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2022 |
Оприлюднено | 24.10.2022 |
Номер документу | 106867942 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Шишов О.О.
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні