Постанова
від 25.10.2022 по справі 908/2870/21
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25.10.2022 року м.Дніпро Справа № 908/2870/21

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючого судді Орєшкіної Е.В. (доповідач),

суддів Кощеєва І.М., Іванова О.Г.

секретар судового засідання Абадей М.О.

за участю представників сторін:

від прокурора: Ємельянов Віталій Аркадійович (в залі суду);

від позивача: Лісняк Євген Олександрович (поза межами суду);

від відповідача: Ростовська Наталія Віталіївна (поза межами суду);

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Маяк-СНС на рішення Господарського суду Запорізької області від 26.01.2022 (суддя Зінченко Н.Г., повний текст рішення підписано 07.02.2022) у справі № 908/2870/21

за позовом Керівника Дніпровської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області в інтересах держави в особі Запорізької міської ради, м. Запоріжжя

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Маяк-СНС, м. Запоріжжя

про стягнення 1 431 444,41 грн

ВСТАНОВИВ:

Керівник Дніпровської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області в інтересах держави в особі Запорізької міської ради звернувся до Господарського суду Запорізької області з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Маяк-СНС» на користь Запорізької міської ради до місцевого бюджету доходу, отриманого від безпідставно набутого майна, в сумі 1 431 444,41 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач користується земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:04:042:0623 площею 2,6085 га, яка розташована у м. Запоріжжі по вул. Ленська, 25а/ вул. Котельникова,10, без оформлення правовстановлюючого документу, що посвідчує право оренди (користування), внаслідок чого за період з 01.10.2018 по 31.08.2021 утворилась заборгованість по орендній платі в сумі 1 431 444,41 грн.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 26.01.2022 у справі №908/2870/21 позов задоволено повністю; стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Маяк-СНС» на користь Запорізької міської ради дохід, отриманий від безпідставно набутого майна, в розмірі 1 431 444 грн 41 коп.; стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Маяк-СНС» на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Дніпровської окружної прокуратури кошти, витрачені в 2021 році на сплату судового збору, в розмірі 21 471 грн 67 коп.

Рішення місцевого господарського суду мотивоване обґрунтованістю та правомірністю заявлених позовних вимог.

Не погодившись із зазначеним рішенням місцевого господарського суду, Товариство з обмеженою відповідальністю «Маяк-СНС» звернулось до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Запорізької області від 26.01.2022 у справі №908/2870/21, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову.

Апеляційна скарга обґрунтована наступним:

-між відповідачем та Запорізькою міською радою продовжують існувати договірні правовідносини щодо спірної земельної ділянки за договором від 22.07.2008, за яким відповідач сплачує орендну плату, тому відсутні підстави вважати майно безпідставно набутим;

-рішення Запорізької міської ради від 28.11.2018 №26 не встановлює ставки орендної плати в залежності від того, чи є орендар юридичною чи фізичною особою, вирішальним є саме функціональне призначення земельної ділянки;

-застосування п. 15 додатку до рішення Запорізької міської ради від 28.11.2018 №26 замість п. 8 є неправомірним;

-за спірний період відповідачем фактично сплачено орендної плати на 8 630,05 грн більше, ніж зазначено в розрахунку позивача;

-відповідач не отримував дохід від безпідставно набутого майна, тому правомірність застосування до спірних відносин ст. 1214 Цивільного кодексу України прокурором не доведена.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.03.2022 для розгляду справи № 908/2870/21 визначена колегія суддів у складі: головуючий, доповідач Орєшкіна Е.В., судді Іванов О.Г., Кощеєв І.М.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 24.03.2022 (колегія суддів у складі головуючого судді Орєшкіної Е.В., суддів Іванова О.Г., Кощеєва І.М.) відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Маяк-СНС» на рішення Господарського суду Запорізької області від 26.01.2022 у справі №908/2870/21; зазначено, що про дату та місце судового засідання учасники провадження у справі будуть повідомлені додатково.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, який затверджений Верховною Радою України 24.02.2022 Законом №2102-ІХ, в Україні введено воєнний стан на 30 діб, який продовжено Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022, затвердженим Верховною Радою України 15.03.2022 Законом №2119-ІХ, з 26.03.2022 ще на 30 діб.

В той же час, відповідно до ч.1 ст. 12-1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.

Згідно з ч.2 ст.12-1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" повноваження судів, органів та установ системи правосуддя, передбачені Конституцією України, в умовах правового режиму воєнного стану не можуть бути обмежені.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про необхідність подальшого слухання справи та визначення дати судового засідання.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 26.04.2022 розгляд апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «Маяк-СНС» на рішення Господарського суду Запорізької області від 26.01.2022 у справі №908/2870/21 призначений в судове засідання на 21.06.2022.

31.05.2022 від Запорізької обласної прокуратури до Центрального апеляційного господарського суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому заступник керівника обласної прокуратури просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення Господарського суду Запорізької області від 26.01.2022 у справі №908/2870/21 без змін.

Поданий відзив на апеляційну скаргу обґрунтований наступним:

-договір оренди земельної ділянки від 22.07.2008 №040826101341 є припиненим з 21.03.2018 у зв`язку з закінченням строку, на який він був укладений та відсутністю повідомлення відповідача про продовження строку його дії;

-факт сплати орендної плати відповідачем за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:0:042:0173 після закінчення терміну дії договору не є умовою для автоматичного продовження його дії;

-відповідачем не виконано рішення Запорізької міської ради від 29.08.2018 №59/80 та не оформлено відповідно до чинного законодавства право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:04:042:0623;

-відповідач використовував земельну ділянку без достатніх правових підстав та отримав дохід від такого користування в розмірі несплаченої орендної плати, тому застосування до спірних відносин положень ст. ст. 1212, 1214 Цивільного кодексу України є правомірним;

-спірні відносини є кондиційними, тому доведення вини відповідача не має значення, важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однієї особи за рахунок іншої.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 21.06.2022 розгляд апеляційної скарги був відкладений в судовому засіданні на 02.08.2022.

В судовому засіданні 02.08.2022 по справі №908/2870/21 оголошено перерву до 25.10.2022.

13.09.2022 від представника Запорізької міської ради Лісняк Є.О. до Центрального апеляційного господарського суду надійшло клопотання про проведення судового засідання, призначеного на 25.10.2022, в режимі відеоконференцзв`язку, яке ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 14.09.2022 задоволено.

В судовому засіданні 25.10.2022 представник відповідача апеляційну скаргу підтримав, просив рішення Господарського суду Запорізької області від 26.01.2022 у справі №908/2870/21 скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову.

Прокурор та представник позивача в судовому засіданні 25.10.2022 проти задоволення апеляційної скарги заперечили, просили рішення Господарського суду Запорізької області від 26.01.2022 у справі №908/2870/21 залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

З матеріалів справи вбачається, що на підставі договору купівлі-продажу від 15.01.2007, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю «Саусленк-Запоріжжя» (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Маяк - СНС» (покупець), відповідач набув у власність комплекс будівель і споруд дитячого оздоровчого табору «Маяк», який розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, 22а/вул. Котельникова, 10.

Зазначений договір купівлі-продажу від 15.01.2007 посвідчений приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Варавкою В.М. 15.01.2007 та зареєстрований в реєстрі за № 1.

Відповідно до Витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно № 13311419 від 23.01.2007, виданого ОП «Запорізьке міжміське бюро технічної інвентаризації», право власності на будівлі і споруди дитячого оздоровчого табору «Маяк», який розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, 22а/вул. Котельникова, 10, зареєстроване за Товариством з обмеженою відповідальністю "Маяк-СНС".

Відомості щодо права власності на будівлі та споруди дитячого оздоровчого табору, належні Товариству з обмеженою відповідальністю «Маяк - СНС» за вказаною адресою внесені до Держаного реєстру речових прав на нерухоме майно 18.12.2015 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 817303323101).

Рішенням Запорізької міської ради від 23.04.2008 № 33/246 Товариству з обмеженою відповідальністю «Маяк - СНС» передано на праві оренди строком на 10 років земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:04:042:0173 площею 3,1034 га (землі під житловою забудовою одно- та двоповерховою), розташовану по вул. Ленська 22а, вул. Котельникова, 10 у м. Запоріжжі, за рахунок земель Запорізької міської ради для розташування житлово-рекреаційного комплексу.

На підставі цього рішення між Запорізькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Маяк - СНС» укладений договір оренди землі від 22.07.2008, який був зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.08.2008 за № 040826101341.

За умовами вказаного договору оренди землі від 22.07.2008 позивач передав, а відповідач прийняв у строкове платне користування земельну ділянку для розташування житлово-рекреаційного комплексу загальною площею 3,1034 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, 22а/вул. Котельникова, 10. (п. п. 1, 2 договору).

Відповідно до п. 8 договору він укладений на строк до 20.03.2018.

Згідно п. 3 та п. 4 договору земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:04:042:0173 передавалася відповідачу разом із будівлями та спорудами орендаря, інші об`єкти інфраструктури відсутні.

Згідно п. п. 5, 9 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 9 398 957,24 грн в цінах 2008 року. Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та в розмірі 8 459,06 грн, що складає 0,09 % від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2008 року.

Факт передачі відповідачу в платне користування земельної ділянки площею 3,1034 га, кадастровий номер 2310100000:04:042:0173, яка розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, 22а/вул. Котельникова, 10, для розташування житлово-рекреаційного комплексу підтверджується актом прийому-передачі земельної ділянки від 27.08.2008, згідно якого земельна ділянка прийнята відповідачем в придатному для її використання стані.

Таким чином, починаючи з 2008 року земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:04:042:0173 площею 3, 1034 га перебувала у користуванні відповідача у зв`язку із розташуванням на цій земельній ділянці об`єктів нерухомого майна, що належать відповідачу на праві приватної власності.

Прокурор зазначає, що у подальшому, в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:04:042:0173 площею 3,1034 га було утворено 6 земельних ділянок, з яких земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:04:042:0623 площею 2,6085 га комунальної форми власності та 5 земельних ділянок загальною площею 0,4949 га приватної форми власності.

Рішенням Запорізької міської ради від 30.06.2015 №40/1, зокрема, затверджено Товариству з обмеженою відповідальністю «Маяк-СНС» технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки у м. Запоріжжі по вул. Ленська, 22-а/вул. Котельникова, 10; припинено відповідачу право оренди земельної ділянки площею 3,1034 га за цією адресою; передано в оренду відповідачу строком до 20.03.2018 земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:04:042:0623 площею 2,6085 га (землі житлової та громадської забудови; для колективного житлового будівництва) для розташування житлово рекреаційного комплексу за рахунок земельної ділянки, право оренди якої припиняється п. 2 даного рішення; після прийняття даного рішення у чотиримісячний термін зобов`язано відповідача отримати витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки землі, укласти з Запорізькою міською радою договір оренди землі та здійснити державну реєстрацію права користування у встановленому законодавством порядку; внесені зміни до рішення міської ради від 23.04.2008 №33/246, виключено з нього земельну ділянку №1 (кадастровий номер 2310100000:04:042:0173) площею 3,1034 га; договір оренди землі від 27.08.2008 за №040826101341 розірваний.

Як зазначає прокурор, згідно відомостей з Публічної кадастрової карти України земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:04:042:0173 з 10.03.2015 перенесено до архіву.

Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (інформаційна довідка № 276592606 від 24.09.2021) 16.08.2018 на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 42618720 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за територіальною громадою міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради зареєстроване право комунальної власності на земельну ділянку колективного житлового будівництва для розташування житлово-рекреаційного комплексу площею 2,6085 га, що розташована за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вулиця Ленська, земельна ділянка 22а/вулиця Котельникова, земельна ділянка 10, кадастровий номер 2310100000:04:042:0623.

Рішенням Запорізької міської ради від 29.08.2018 № 59/80 вирішено надати Товариству з обмеженою відповідальністю «Маяк - СНС» у користування на умовах оренди строком на 10 років земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:04:042:0623 площею 2,6085 га (землі житлової та громадської забудови; для колективного житлового будівництва) по вул. Ленська, 22а/ вул. Котельникова, 10 у м. Запоріжжі для розташування житлово-рекреаційного комплексу в межах, раніше затверджених рішенням міської ради від 30.06.2015 № 40/1 «Про затвердження ТОВ «Маяк - СНС» технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Ленська, 22а/вул. Котельникова, 10 для розташування житлово-рекреаційного комплексу» за рахунок земель Запорізької міської ради.

Пунктом 2.1 вказаного рішення відповідача зобов`язано після прийняття рішення у чотирьохмісячний термін отримати витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки землі, укласти із Запорізькою міською радою договір оренди землі та здійснити державну реєстрацію права користування в установленому законом порядку.

Відповідно до листів виконавчого комітету Запорізької міської ради від 03.09.2020 №04-07/0791 та від 09.06.2021 за вих. № 07075/03-20/09 договір оренди землі на підставі рішення Запорізької міської ради від 29.08.2018 № 59/80 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:04:042:0623 площею 2,6085 га по вул. Ленська, 22а/ вул. Котельникова, 10 у м. Запоріжжі для розташування житлово-рекреаційного комплексу відповідача не укладався.

Згідно відповіді Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.09.2021 № 55428/6/08-01-04-04 Товариство з обмеженою відповідальністю «Маяк - СНС» регулярно сплачує орендну плату за договором оренди від 22.07.2008 №040826101341 за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:04:042:0173 (архівна). Інформація щодо укладення договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:04:042:0623 від Управління з питань земельних відносин Запорізької міської ради не надходила. Нарахована сума орендної плати за земельну ділянку згідно договору №040826101341 за період з 01.01.2018 по 31.08.2021 складає 68 224,84 грн, сплачена 69 785,32 грн.

Згідно інформації Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій Області від 20.07.2021 за вих. № 10-8-0.18-3509/2-21 та витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:04:042:0623, що розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, 22а/вул. Котельникова, 10, складає 17 377 566,15 грн. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: за 2018 рік - 1.0, 2019 рік-1.0, 2020 рік-1.0.

З урахуванням викладеного, на підставі рішень Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», від 20.12.2017 № 58 «Про внесення змін до рішення міської ради від 30.06.2015 № 6 «Про встановлення податку на майно (в частині плати за землю)», від 28.11.2018 № 26 «Про встановлення розміру орендної плати за землю» здійснено розрахунок недоотриманих доходів за фактичне користування відповідачем земельною ділянкою площею 26 085 кв.м., розташованої за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, 22а/вул. Котельникова, 10, без оформлення правовстановлюючого документу, що посвідчує право оренди (користування), за період з 01.10.2018 по 31.08.2021, розмір яких склав 1 431 444,41 грн, що і стало підставою для звернення прокурора в інтересах держави в особі Запорізької міської ради з цим позовом до суду.

Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на ст. ст. 1212 1214 Цивільного кодексу України.

Відповідно до вимог ст. 131-1 Конституції України у випадках, передбачених законом, на прокуратуру покладено представництво інтересів держави в суді.

Згідно з ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Статтею 53 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Отже, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї норми є поняття "інтерес держави".

Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло і з власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

Таким чином прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статті 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Звертаючись з позовом у справі №908/2870/21, керівник Дніпровської окружної прокуратури м. Запоріжжя зазначив, що неповернення Запорізькій міській раді безпідставно збереженої орендної плати за користування земельною ділянкою порушує інтереси територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в частині позбавлення можливості ефективного використання права комунальної власності та неотримання місцевим бюджетом відповідного доходу, який може бути використаний для задоволення її нагальних потреб.

Інтереси держави Україна та інтереси певної територіальної громади є частинами одного цілого «інтересів держави», про які зазначено в ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».

Згідно ст. ст. 140, 142 Конституції України та ст. 2 Закону України «Про місцеве самоврядування» право та реальна здатність територіальної громади самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення гарантується Державою. Держава бере участь у формуванні доходів місцевого самоврядування, фінансово підтримує місцеве самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 та ч. 1 ст. 14 Конституції України земля, її надра, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охорони держави.

Статтями 142 Конституції України та ст. ст. 16, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Згідно п. 19 ч. 1 ст. 64 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду бюджету міст обласного значення належить податок на майно, до складу якого за приписами ст. 14.1.147 Податкового кодексу України входить плата за землю, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Дніпровською окружною прокуратурою м. Запоріжжя до Запорізької міської ради направлено листи від 24.05.2021 за вих.№53-1114вих-21, від 19.07.2021 за вих.№53-2406вих-21, від 25.08.2021 за вих.№53-3157вих-21, від 03.09.2021 за вих.№53-3403вих-21 про надання інформації стосовно вжитих заходів щодо стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «Маяк-СНС» недоотриманого доходу за фактичне використання земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:04:042:0623 у вигляді орендної плати за землю.

У листах від 09.06.2021 за вих. №07075/03-20/09, від 02.08.2021 за вих. №09781/03-20/10, від 10.09.2021 за вих. №09781/03-20/09, від 17.09.2021 за вих. №12323/03-20/09 Запорізька міська рада не повідомила окружну прокуратуру про вжиті заходи претензійно позовного характеру, лише обмежилась наданням інформації щодо відсутності чинного договору оренду на земельну ділянку та розрахунків збитків, спричинених державі внаслідок фактичного використання земельної ділянки під об`єктами нерухомості відповідача.

24.09.2021 за вих. № 53-3889вих-21 Запорізькою обласною прокуратурою було надіслано Запорізькій міській раді повідомлення про вжиття заходів представницького характеру шляхом пред`явлення позову.

Вказані обставини свідчать про нездійснення Запорізькою міською радою захисту порушених інтересів держави та територіальної громади м. Запоріжжя та наявність передбачених ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» підстав для їх представництва прокуратурою.

Відповідно до ч.1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно ст. 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування - на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади - на землі державної власності.

Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Отже, законодавець розмежовує поняття «земельний податок» та «орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності» в залежності від правових підстав передання прав землекористування такими ділянками.

Відповідно до статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Особи, які отримують земельну ділянку комунальної власності в користування за договором оренди (договором купівлі-продажу права оренди), зобов`язані сплачувати за неї орендну плату. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди, як це передбачено частиною першою статті 21 Закону України «Про оренду землі».

Згідно із частиною першою статті 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до частин першої, третьої, четвертої, дев`ятої статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Відповідно до частини другої статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.

Статтею 1212 Цивільного кодексу України визначено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідків події.

Отже, у випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 Цивільного кодексу України.

Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на приписи частини другої статті 120 Земельного кодексу України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно. До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

Зазначені правові висновки викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23 травня 2018 року у справі № 629/4628/16-ц та від 20 листопада 2018 року у справі № 922/3412/17.

Прокурор зауважує, що в результаті поділу земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:04:042:0173 площею 3,1034 га, яка перебувала в оренді відповідача на підставі договору оренди землі від 22.07.2008, було утворено 6 земельних ділянок, з яких земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:04:042:0623 площею 2,6085 комунальної форми власності та 5 земельних ділянко загальною площею 0,4949 га приватної форми власності.

Згідно відомостей з Публічної кадастрової карти України земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:04:042:0173 з 10.03.2015 перенесено до архіву.

16.08.2018 на підставі рішення № 42618720 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за територіальною громадою міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради зареєстроване право комунальної власності на земельну ділянку колективного житлового будівництва для розташування житлово-рекреаційного комплексу площею 2,6085 га, що розташована за адресою: Запорізька область, м. Запоріжжя, вулиця Ленська, земельна ділянка 22а-вултця Котельникова, земельна ділянка 10, кадастровий номер 2310100000:04:042:0623.

За змістом статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Відповідно до частин 3, 4 статті 78-1 Земельного кодексу України сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

З огляду на викладене, місцевий господарський суд дійшов правильного висновку, що на час розгляду справи є повноцінно сформована земельна ділянка, яка у розумінні ст. 79-1 Земельного кодексу України має кадастровий номер 2310100000:04:042:0623, чіткі та визначені межі - 2,6085 га, інформацію про яку внесено до Державного земельного кадастру.

Рішенням Запорізької міської ради від 29.08.2018 № 59/80 вирішено надати Товариству з обмеженою відповідальністю «Маяк-СНС» у користування на умовах оренди строком на 10 років земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:04:042:0623 площею 2,6085 га (землі житлової та громадської забудови; для колективного житлового будівництва) по вул. Ленська, 22а/ вул. Котельникова, 10 у м. Запоріжжі для розташування житлово-рекреаційного комплексу з межах, раніше затверджених рішенням міської ради від 30.06.2015 № 40/1 «Про затвердження ТОВ «Маяк-СНС» технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул. Ленська, 22а/вул. Котельникова, 10 для розташування житлово-рекреаційного комплексу» за рахунок земель Запорізької міської ради.

Пунктом 2.1 вказаного рішення відповідача зобов`язано після прийняття цього рішення у чотирьохмісячний термін отримати витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку землі, укласти із Запорізькою міською радою договір оренди землі та здійснити державну реєстрацію права користування в установленому законом порядку.

Доказів того, що Товариством з обмеженою відповідальністю «Маяк-СНС» вчинялися дії, спрямовані на укладення договору оренди щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:04:042:0623, площею 2,6085 га, яка розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, 22а/ вул. Котельникова, 10 в установленому законом порядку суду не надано.

З огляду на положення ст. 33 Закону України «Про оренду землі» також відсутні підстави вважати договір оренди землі від 22.07.2008, зареєстрований 27.08.2008 за №040826101341, таким, що продовжив свою дію.

Місцевий господарський суд, з висновком якого погоджується колегія суддів апеляційної інстанції, зазначив, що відповідачем не доведено суду дотримання алгоритму дій, передбачених ст. 33 Закону України «Про оренду землі», щодо продовження строку договору оренди землі від 22.07.2008.

Крім того, як було встановлено судом вище, рішенням Запорізької міської ради від 30.06.2015 №40/1 вирішено договір оренди землі від 27.08.2008 №040826101341 розірвати.

Таким чином, в порушення ст. 125 Земельного кодексу України відповідач користується земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:04:042:0623, площею 2,6085 га, яка розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, 22а/ вул. Котельникова, 10, без документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою. Вказане позбавило Запорізьку міську раду права отримувати від цієї ділянки дохід у розмірі орендної плати.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за приписами ч. 1 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно з п. 288.1. ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Податковим кодексом України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (ст.ст. 14.1.125, 14.1.136, 288.5 Податкового кодексу України).

Відповідно до пунктів 289.1, 289.2 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за певною формулою.

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки - підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж установлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України сільські, селищні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.

За приписами п. 8.3 ст. 8 Податкового кодексу України до місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах їх повноважень і є обов`язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.

Статтею 10 Податкового кодексу України визначено, що до місцевих податків належить у тому числі податок на майно.

Згідно ст. 265 Податкового кодексу України податок на майно складається з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортного податку та плати за землю.

Відповідно до положень п.12.5 ст. 12 Податкового кодексу України офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та зборів с нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, який набирає чинності з урахуванням строків, передбачених підпунктом 12.3.4 цієї статті.

Пунктом 12.3.4 ст. 12 Податкового кодексу України встановлено, що рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Згідно інформації Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій Області від 20.07.2021 за вих. № 10-8-0.18-3509/2-21 та наданого витягу про нормативну грошову оцінку встановлено, що нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:04:042:0623, що розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, 22а/вул. Котельникова, 10, складає 17 377 566,15 грн. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: за 2018 рік- 1.0, 2019 рік-1.0, 2020 рік-1.0.

З урахуванням вище наведених обставин, на підставі рішень Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», від 20.12.2017 № 58 «Про внесення змін до рішення міської ради від 30.06.2015 № 6 «Про встановлення податку на майно (в частині плати за землю)», від 28.11.2018 № 26 «Про встановлення розміру орендної плати за землю» здійснено розрахунок недоотриманих доходів за фактичне користування відповідачем земельною ділянкою площею 26 085 кв.м., розташованої за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, 22а/вул. Котельникова, 10 без оформлення правовстановлюючого документу, що посвідчує право оренди (користування), за період з 01.10.2018 по 31.08.2021.

Відповідно до вказаного розрахунку загальний розмір недоотриманих доходів за фактичне користування земельною ділянкою без оформлення правовстановлюючого документа, що посвідчує право оренди (користування), за період з 01.10.2018 по 31.08.2021, становить 1 431 444,41 грн, зокрема:

-за період з 01.10.2018 по 31.12.2018 - 126 419,01 грн;

-за період з 01.01.2019 по 31.12.2019 - 505 675,98 грн;

-за період з 01.01.2020 по 31.12.2020 (за виключенням березня місяця відповідно до Закону України №540-ІХ від 30.03.2020) - 462 232,06 грн;

-за період з 01.01.2021 по 31.08.2021 -337 117,36 грн.

Відповідач заперечує проти здійснено розрахунку та вважає, що має застосовуватися ставка 0,03%, а не 3% як враховано позивачем при розрахунку. При цьому апелянт посилається на п. 8 додатку рішення Запорізької міської ради від 28.11.2018 №26.

Відповідно до п. 8 додатку до рішення Запорізької міської ради від 28.11.2018 № 26 ставка 0,03 % встановлюється до земельних ділянок, наданих для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд (присадибних ділянок) та гаражного будівництва, гаражним та гаражно-будівельним кооперативам, підприємствам, установам, організаціям, основною метою діяльності яких не є одержання прибутку для розташування автостоянок для зберігання особистих транспортних засобів громадян, під індивідуальні гаражі громадянам України.

Місцевий господарський суд дійшов висновку, що даний пункт рішення застосовується в цілому для приватного сектору, а не для юридичних осіб, яким надано земельні ділянки для розташування житлово-рекреаційного комплексу.

При цьому, Господарським судом Запорізької області враховано, що житловий фонд - це сукупність житлових приміщень незалежно від форм власності: житлових та спеціальних будинків (гуртожитків, будинків-інтернатів для громадян похилого віку та інвалідів, дитячих будинків, інтернатів при школах і шкіл-інтернатів), квартир (у т. ч. у багатоквартирних житлових будинках), садибних житлових будинків, службових житлових приміщень та інших житлових приміщень у будівлях, придатних для проживання.

Відповідно до наданого позивачем до матеріалів справи №908/2870/21 акту огляду спірної земельної ділянки площею 2,6085 га, яка розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, 22-а/вул. Котельникова, 10 від 27.09.2021 територія частково огороджена металевим та цегляним парканом; зі сторони вул. Котельникова наявні металеві ворота, які в зачиненому стані, але прохід па територію вільний; сама територія в занедбаному стані, по всьому периметру ділянки різного роду насадження у вигляді дерев та кущів; на території розташовані різноманітні будівлі та споруди, які згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно належать на праві власності Товариству з обмеженою відповідальністю «Маяк- СНС» на підставі договору купівлі продажу від 15.01.2007.

Апеляційний господарський суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що позивачем при розрахунку недотриманого доходу за безпідставне користування спірною земельною ділянкою правомірно застосований п. 15 додатку до рішення Запорізької міської ради від 28.11.2018 № 26, а саме: «інші земельні ділянки м. Запоріжжя», яким визначено ставку орендної плати 3 %.

Згідно наявного в матеріалах справи №908/2870/21 розрахунку недоотриманих доходів за фактичне користування відповідачем земельною ділянкою 2,6085 га, розташованої за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська,22а/ вул. Котельникова,10 без оформлення правовстановлюючого документу, що посвідчує право оренди (користування) за період з 01.10.2018 по 31.08.2021, вбачається, що позивачем при розрахунку враховані здійснені відповідачем оплати у 2018 2021 роках (як зазначає позивач пропорційно розміру земельної ділянки), підстави вважати за встановлених у справі обставин наявною переплату відповідачем орендної плати відсутні.

З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про задоволення позову в повному обсязі, доводи апеляційної скарги не підтверджені та не спростовують правомірних висновків суду першої інстанції.

Таким чином, апеляційний господарський суд вважає рішення Господарського суду Запорізької області від 26.01.2022 у справі № 908/2870/21 таким, що відповідає фактичним обставинам справи та нормам матеріального і процесуального права, тому підстави, передбачені ст. 277 Господарського процесуального кодексу України, для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення Господарського суду Запорізької області у даній справі відсутні.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по розгляду апеляційної скарги відносяться на апелянта.

Керуючись ст. ст. 269, 275, 276, 282, 287 - 289 Господарського процесуального кодексу України, Центральний апеляційний господарський суд,

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Маяк-СНС на рішення Господарського суду Запорізької області від 26.01.2022 у справі № 908/2870/21 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Запорізької області від 26.01.2022 у справі № 908/2870/21 залишити без змін.

Витрати по сплаті судового збору за розгляд апеляційної скарги покласти на апелянта Товариство з обмеженою відповідальністю Маяк-СНС.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складання повної постанови відповідно до положень, визначених в ст. ст. 287 - 289 Господарського процесуального кодексу України.

Повна постанова складена 26.10.2022.

Головуючий суддя Е.В. Орєшкіна

Суддя І.М. Кощеєв

Суддя О.Г. Іванов

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення25.10.2022
Оприлюднено27.10.2022
Номер документу106949411
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —908/2870/21

Судовий наказ від 24.11.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Судовий наказ від 24.11.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Постанова від 25.10.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 13.09.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 02.08.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 20.06.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 25.04.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 23.03.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Рішення від 26.01.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 11.01.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні