Рішення
від 07.09.2022 по справі 914/323/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07.09.2022 Справа № 914/323/22

м. Львів

Господарський суд Львівської області у складі судді Ростислава Матвіїва за участю секретаря судового засідання Лілії Бернацької розглянув матеріали позовної заяви

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Теплокомуненерго», м. Львів,

до відповідача: Департаменту паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації, м. Львів,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Червоноградської міської ради, м. Червоноград, Львівська область,

предмет позову: стягнення 390 277,43 грн.,

підстава позову: неналежне виконання зобов`язань по договору підряду № 10 від 25.06.2020,

за участю представників:

позивача: Морочинський Андрій Миколайович,

відповідача: не з`явився,

третьої особи: не з`явився.

1. ПРОЦЕС

1.1. До Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Теплокомуненерго» до Департаменту паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації про з стягнення 390 277,43 грн. Ухвалою суду від 14.02.2022 відкрито провадження у справі. Хід судових засідань відображено в ухвалах суду та протоколах судових засідань. Зокрема, у судовому засіданні 27.04.2022 закрито підготовче провадження та призначено справи до розгляду по суті; 29.06.2022 залучено до часті у справі в статусі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Червоноградську міську раду.

1.2. Відводів складу суду сторонами не заявлено.

1.3. У судове засідання 07.09.2022 з`явився представник позивача. Відповідач явку представника не забезпечив, хоча про дату та час судового засідання повідомлений належним чином під розписку в попередньому судовому засіданні. Третьою особою подано клопотання про розгляд справи без її участі.

1.4. Відповідно до ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Відповідно до ч. 3 ст. 196 Господарського процесуального кодексу України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.

1.5. У судовому засіданні 07.09.2022 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

2. СУТЬ СПОРУ ТА ПРАВОВА ПОЗИЦІЯ СТОРІН

2.1. Позивач заявляє до стягнення з відповідача 390 277,43 грн заборгованості, що виникла внаслідок невиконання відповідачем договірних зобов`язань по договору підряду, а саме за виконані в листопаді 2021 підрядні роботи.

2.2. Відповідач стосовно позовних вимог заперечує з тих підстав, що він, по-перше, не був замовником робіт по договору підряду, а є правонаступником Департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації, по-друге, такий договір розірваний у зв`язку з відсутністю фінансування, по-третє, з квітня 2021 розпорядником і замовником по об`єкту визнано відділ капітального будівництва та інвестицій Червоноградської міської ради.

2.4. Третя особа надала письмові пояснення з документами.

3. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ІЗ МАТЕРІАЛІВ СПРАВИ

3.1. Товариством з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Теплокомуненерго» (по тексту рішення позивач, згідно з договором підрядник) і Департаментом розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації (згідно з договором замовник) 25.06.2020 укладено договір № 10, відповідно до якого підрядник зобов`язується власними силами і засобами, в обумовлений строк у відповідності до замовлення і вимог проєктно-кошторисної документації, будівельних норм та правил виконати роботи «Будівництво підвищувальної насосної станції в смт. Гірник Львівської області» (ДК 021:2015 - 45000000-7 Будівельні роботи та поточний ремонт), а замовник - прийняти та оплатити такі роботи. Характер будівництва - нове будівництво.

3.2. Відповідно до п. 3.1, п. 3.2 договору договірна ціна на момент укладення договору є твердою і становить 1 867 314,20 грн. Ціна цього договору може бути зменшена за взаємною згодою сторін. Водночас відповідно до п. 3.3 договору вартість робіт по цьому договору в межах бюджетного фінансування на 2020 рік становить 975 241,24 грн., у тому числі ПДВ - 162 540,21 гривень.

3.3. Відповідно до п. 5.1 строк виконання робіт по 31 грудня 2021 року згідно з графіком виконання робіт або до повного виконання сторонами договірних зобов`язань.

3.4. Згідно з п. 4.2 договору фінансування робіт (будівництва об`єкта) здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів згідно з бюджетними призначеннями. При виникненні бюджетних зобов`язань оплата за виконані роботи проводиться наявності та в межах відповідних бюджетних асигнувань.

3.5. Згідно з п. 4.3 договору розрахунки проводяться за кошти місцевих бюджетів тільки за фактично виконані роботи після підписання замовником представлених підрядником належно оформлених актів виконаних робіт (форма КБ-2в) та довідки (форма КБ-3), рахунку на оплату, тільки в межах бюджетних та інших призначень та при умові надходження коштів на рахунок замовника по даному об`єкту.

3.6. Додатками № 1 та № 2 до договору є договірна ціна на «Будівництво підвищувальної насосної станції в смт. Гірник Львівської області» (ДК 021:2015 - 45000000-7 Будівельні роботи та поточний ремонт), складена в поточних цінах станом на 20.05.2020. Додатком № 3 до договору є Графік виконання робіт «Будівництво підвищувальної насосної станції в смт. Гірник Львівської області» (ДК 021:2015 - 45000000-7 Будівельні роботи та поточний ремонт).

3.7. Додатковою угодою № 1 до договору, складеною 09.12.2020, викладено п. 3.3 в такій редакції: «Вартість робіт по цьому Договору в межах бюджетного фінансування на 2020 рік становить 82 348,45 грн (вісімдесят дві тисячі триста сорок вісім гривень 45 коп.), у тому числі: ПДВ: 13 724,74 гривні. Коригування твердої ціни відбувається лише у випадках передбачених законодавством, що регулює сферу державних закупівель. Постанови КМУ від 01 серпня 2005 року № 668 та Правил визначення вартості будівництва ДСТУ Б.Д. 1.1-1:2013, прийнятих наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 05 липня 2013 року № 293, чинним законодавством України та цим Договором».

3.8. Додатком № 1 до додаткової угоди є договірна ціна на «Будівництво підвищувальної насосної станції в смт. Гірник Львівської області» - 82, 34845 тис. грн.

Додатком № 2 до додаткової угоди є Графік виконання робіт «Будівництво підвищувальної насосної станції в смт. Гірник Львівської області», відповідно до якого загальна вартість робіт 1 867 314,20 грн., з яких за 2020 82 348,45 грн., за 2021 1 784 965,75 грн.

3.9. Сторонами підписано додаткову угоду № 2 від 14.12.2020 до договору, відповідно до якої викладено в новій редакції реквізити замовника. Також 17.12.2020 сторонами підписано акт № 1 приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2020 на суму 82 348,45 грн. Акт підписаний замовником, підрядником та інженером технічного нагляду.

3.10. Підрядником також складено акт № 2 приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2021 на загальну суму 390 277,43 грн. Такий акт не підписаний іншими учасниками правовідносин.

3.11. Форма КБ-3 «Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати» за листопад також передбачає вартість виконаних робіт в сумі 390,27743 тис. грн. Проте, така також не підписана замовником, а лише підрядником. При цьому, вказана довідка отримана Департаментом паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації 23.12.2021, про що є штамп вхідної кореспонденції на документі. Крім цього, у справі є супровідний лист позивача, отриманий відповідачем також 23.12.2021, про вручення для підписання та оплати акта № 2 виконаних будівельних робіт за жовтень - листопад 2021.

3.12. Листом від 29.03.2021 Департамент розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації звернувся до Червоноградської міської ради з проханням прийняти на баланс фактичні витрати на об`єкті «Будівництво підвищувальної насосної станції в смт. Гірник Львівської області» згідно з додатками: АВІЗО, розшифровка до АВІЗО, акти прийому-передачі капітальних вкладень.

3.13. Червоноградська міська рада рішенням від 01.04.2021 надала згоду Відділу капітального будівництва та інвестицій Червоноградської міської ради прийняти капітальні вкладення та проектно-кошторисну документацію по об`єкту «Будівництво підвищувальної насосної станції в смт. Гірник Львівської області» від Департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації.

3.14. Відділ капітального будівництва та інвестицій Червоноградської міської ради звернувся до підписанта листа від 29.03.2021 т.в.о. директора Олени Олещук з проханням привести у відповідність виконавчу документацію для подальшої передачі, оскільки виявлено виконані обсяги робіт, які не відображені в поданих актах форми КБ-2в та КБ-3 (лист вих. № 114 від 29.04.2021). Відповіді на вказаний лист третя особа не отримала.

3.15. Листом від 21.01.2022 відповідач повідомив позивача про розривання договору підряду в односторонньому порядку, а також вказав, що надіслані листом від 22.12.2021 №22/12-21 додаткові акти виконаних робіт за грудень 2021 не могли бути підписані департаментом, оскільки відбулась зміна замовника робіт і зобов`язання за договором були завершені.

3.16. До отримання зазначених документів, 09.12.2021 відповідачем надіслано позивачу листа щодо розірвання договору в односторонньому порядку. В листі вказано, що відповідно до розпорядження Львівської обласної державної адміністрації від 20 травня 2021 року № 383/0/5-21 припинено діяльність Департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації (зі статусом юридичної особи) шляхом реорганізації (приєднання) до департаменту паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації і правонаступником Департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації визнано департамент паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації.

3.17. Позивачем надіслано відповідачу рахунок для оплати № 1 від 28.01.2022 на суму 390 277,43 грн лише 28.01.2022 Докази оплати відповідачем такого у матеріалах справи відсутні.

4. ВИСНОВКИ СУДУ

4.1. Щодо правонаступництва відповідача у відносинах підряду з позивачем.

4.1.1. У постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 14.09.2020 у справі № 296/443/16-ц вказано, що тлумачення вказаних у ній норм свідчить, що у статтях 104 та 107 Цивільного кодексу України не визначається момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється шляхом приєднання. Такий момент не може пов`язуватися із внесенням запису до державного реєстру про припинення юридичної особи, яка приєднується. При реорганізації шляхом приєднання немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Внаслідок приєднання правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при такому виді реорганізації неможливий.

4.1.2. З урахуванням того, що відповідно до розпорядження голови Львівської обласної державної адміністрації № 383/0/5-21 від 20.05.2021 Департамент паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації визнано правонаступником Департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації (у зв`язку із реорганізацією (приєднанням) останнього), датою виникнення універсального правонаступництва слід вважати дату прийняття рішення про це.

4.1.3. З огляду на таке, суд зазначає, що Департамент паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації є правонаступником всього майна, всіх прав та обов`язків Департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації. Крім цього, відповідач вказаної обставини не заперечує.

4.2. Щодо позовних вимог по суті

4.3. Як вбачається із описаних обставин справи, між сторонами виникли правовідносини з будівельного підряду.

4.4. За договором будівельного підряду підрядник зобов`язується збудувати і здати у встановлений строк об`єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов`язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов`язок не покладається на підрядника, прийняти об`єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх. Договір будівельного підряду укладається на проведення нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції (технічного переоснащення) підприємств, будівель (зокрема житлових будинків), споруд, виконання монтажних, пусконалагоджувальних та інших робіт, нерозривно пов`язаних з місцезнаходженням об`єкта (ч. ч. 1, 2 ст. 875 Цивільного кодексу України).

4.5. Статтею 882 Цивільного кодексу України передбачено, що замовник, який одержав повідомлення підрядника про готовність до передання робіт, виконаних за договором будівельного підряду, або, якщо це передбачено договором, - етапу робіт, зобов`язаний негайно розпочати їх прийняття. Замовник організовує та здійснює прийняття робіт за свій рахунок, якщо інше не встановлено договором. У прийнятті робіт мають брати участь представники органів державної влади та органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених законом або іншими нормативно-правовими актами. Замовник, який попередньо прийняв окремі етапи робіт, несе ризик їх знищення або пошкодження не з вини підрядника, у тому числі й у випадках, коли договором будівельного підряду передбачено виконання робіт на ризик підрядника. Передання робіт підрядником і прийняття їх замовником оформляється актом, підписаним обома сторонами. У разі відмови однієї із сторін від підписання акта про це вказується в акті і він підписується другою стороною. Акт, підписаний однією стороною, може бути визнаний судом недійсним лише у разі, якщо мотиви відмови другої сторони від підписання акта визнані судом обґрунтованими. Прийняття робіт може здійснюватися після попереднього випробування, якщо це передбачено договором будівельного підряду або випливає з характеру робіт. У цьому випадку прийняття робіт може здійснюватися лише у разі позитивного результату попереднього випробування. Замовник має право відмовитися від прийняття робіт у разі виявлення недоліків, які виключають можливість використання об`єкта для вказаної в договорі мети та не можуть бути усунені підрядником, замовником або третьою особою.

4.6. Враховуючи положення статей 853, 882 Цивільного кодексу України, обов`язок прийняти виконані роботи, а у випадку виявлення недоліків робіт негайно про них заявити (у тому числі шляхом мотивованої відмови від підписання акта виконаних робіт) законом покладений саме на замовника. Таким чином, згідно з положеннями статей 853, 882 Цивільного кодексу України, якщо замовник не підписав акт та не висловив заперечення щодо виконаних робіт, то такі роботи вважаються прийнятими. Передання і прийняття робіт на підставі підписаного в односторонньому порядку акта і виникнення за таким актом прав та обов`язків можливе за наявності реального виконання робіт підрядником за договором у разі неотримання обґрунтованої відмови замовника про причини неприйняття робіт (виявлені недоліки) у строк, визначений договором. Тобто підрядник не повинен вчиняти жодних дій щодо спонукання замовника до підписання акта виконаних робіт, а має лише констатувати факт відмови від підписання акта. При цьому сам по собі факт відсутності підписаних сторонами актів передачі-приймання виконаних робіт не є визначальним для висновку про невиконання позивачем робіт.

4.7. Відповідно до обставин справи відповідач свої обов`язки з прийняття спірних робіт згідно з актом № 2 за листопад 2021 не виконав, акт та довідку залишив не підписаними без належних пояснень, адже пояснення про реорганізацію не є належними в даній ситуації. Більше того, підставою розірвання договору у листі від 09.12.2021 вказано п. 11.3.1 договору, який передбачає відсутність фінансування будівництва, а не зміну замовника чи реорганізацію замовника.

4.8. Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України «Підстави для зміни або розірвання договору» зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договором передбачено, що замовник може розірвати договір в односторонньому порядку, письмово повідомивши про це підрядника не менш як за 10 днів за таких обставин, як зокрема, відсутність у замовника коштів для фінансування будівництва. Оскільки лист позивача датований 09.12.2021, то договір вважається розірваним з 19.12.2021 за умови, що повідомлення позивача відбулося в той же день 09.12.2021. Суд зауважує, що факт розірвання договору позивачем не заперечується. Спірним у справі є акт виконаних робіт за листопад 2021, тобто розірвання договору відбулося після виконання робіт підрядником.

4.9. Суд зазначає про непослідовність та недобросовісність поведінки обох сторін договору підряду. Так, упродовж цілого 2021 року позивач не повідомляв замовника про інші виконані ним роботи, передбачені договором, які відповідно до графіку мали бути завершені у відповідному році, та не повідомляв про причини неможливості виконання усіх робіт, а надав лише один акт за листопад 2021, який і є підставою стягнення у цій справі. Разом з тим підрядник і не отримував упродовж цілого року претензій, повідомлень, скарг від замовника щодо невиконання робіт.

4.10. У свою чергу обов`язки та права замовника, погоджені договором, такі: відповідно до п. 6.1.7 договору замовник зобов`язаний попередити підрядника про припинення фінансування об`єкта, відповідно до п. 6.2.3 замовник має право зменшувати обсяг закупівлі робіт та загальну вартість цього договору залежно від реального фінансування видатків, у такому разі сторони вносять зміни в договір, а відповідно до п. 4.8 замовник письмово попереджає підрядника про тимчасове припинення будівництва з причин відсутності фінансування. Розділом 13 договору передбачено можливість узгодження зміни ціни в бік зменшення. Проте, жодного із вказаних варіантів поведінки замовником вчинено не було, адже відповідно до обставин справи лише в грудні 2021 відповідач повідомив позивача уже про припинення договору з підстав відсутності фінансування, а не про припинення фінансування об`єкта. Водночас сам відповідач уже 29.03.2021 звертався до Червоноградської міської ради з листом про прийняття на баланс фактичних витрат на спірному об`єкті, а 01.04.2021 Червоноградська міська рада надала згоду на таке прийняття.

4.11. Суд зауважує, що зміни в договір стосовно зміни замовника робіт внаслідок реорганізації Департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації чи внаслідок передачі обєкта будівництва Червоноградській міській раді також не вносилось.

4.12. Заперечення відповідача про відсутність підстав для оплати робіт через відсутність коштів теж не узгоджується з обставинами справи та метою укладення договору, адже п. 3.1 визначено тверду договірну ціну 1 867 314,20 грн, зміни вносились лише стосовно 2020 року, тому решта суми переносилась на 2021, змін щодо ціни договору в цілому чи щодо обсягів робіт не вносилось. Тому у підрядника не було підстав не виконувати роботи, а відповідно у замовника немає підстав їх не приймати.

Більше того, відповідач не висловлював зауважень чи заперечень до суті виконаної роботи, не заявляв клопотань про проведення експертизи чи про вжиття заходів щодо забезпечення інших доказів, а представник позивача в судовому засіданні висловився про фактичне виконання робіт ще в 2020, однак за усною домовленістю із замовником перенесли актування таких робіт на наступний 2021 рік. До того ж, факт виконання робіт в більшому обсязі, ніж вказано в переданих в березні 2021 року актах відповідачем третій особі, підтверджується в листі третьої особи від 29.04.2021.

4.13. Разом з тим, відповідно до законодавства та відповідно до обставин, які визнаються сторонами, замовник у встановленому порядку повідомив підрядника про розірвання договору. Факт розірвання договору позивачем не заперечується. Спір стосується відмови відповідачем оплатити роботі згідно з актом за листопад 2021.

4.14. Так, частиною четвертою статті 849 Цивільного кодексу України передбачено, що право замовника у будь-який час до закінчення роботи відмовитись від договору підряду. Однак, таке кореспондується з обов`язком виплатити підряднику плату за виконану частину роботи та відшкодувати йому збитки, завдані розірванням договору.

4.15. Відповідно до ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Суд звертає увагу, що кожна сторона договору має добросовісно користуватися наданими їй правами, не допускати зловживання правом, його використання на шкоду іншим особам (ст. 13 Цивільного кодексу України).

4.16. Відповідно до ст. 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються скоріше були (мали місце), аніж не були.

4.17. Варто зауважити, що Верховний Суд в ході касаційного перегляду судових рішень неодноразово звертався загалом до категорії стандарту доказування та відзначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно цей принцип не передбачає обов`язку суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (постанови Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 02.10.2018 у справі № 910/18036/17, від 23.10.2019 у справі № 917/1307/18, від 18.11.2019 у справі № 902/761/18, від 04.12.2019 у справі № 917/2101/17). Аналогічний стандарт доказування застосовано Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 18.03.2020 у справі № 129/1033/13-ц (провадження № 14-400цс19).

4.18. З аналізу обставин справи суд підсумовує, що факт виконання підрядником робіт, зазначених у спірному акті, відповідачем чи третьою особою не спростовано. Відповідачем не підтверджено невиконання позивачем робіт на заявлену до стягнення суму заборгованості. Заперечень в цій частині відповідач не висловлював і в досудовому спілкуванні з позивачем, зокрема, при відмові від підписання акта № 2. Доказів своєчасного повідомлення замовником підрядника про відсутність фінансування робіт, про передачу об`єкта Червоноградській міській раді, про зміну замовника підрядних робіт відповідачем не надано. Суд зауважує також, що ч. 4 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що якщо відзив не містить вказівки на незгоду відповідача з будь-якою із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, відповідач позбавляється права заперечувати проти такої обставини під час розгляду справи по суті, крім випадків, якщо незгода з такою обставиною вбачається з наданих разом із відзивом доказів, що обґрунтовують його заперечення по суті позовних вимог, або відповідач доведе, що не заперечив проти будь-якої із обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, з підстав, що не залежали від нього.

4.19. Правова позиція, яка є одностайною в судовій практиці, стосовно акту, підписаного однією стороною, висловлена у постанові Верховного Суду України від 02.10.2012 № 3-42гс12 у справі № 23/236, у пункті 6.3 постанови об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06.12.2019 у справі № 910/7446/18 та інших. Вона полягає в тому, що «передання і прийняття робіт на підставі підписаного в односторонньому порядку акта і виникнення за таким актом прав та обов`язків можливе за наявності реального виконання робіт за договором у разі неотримання обґрунтованої відмови про причини неприйняття робіт у строк, визначений договором».

4.20. Як зазначено в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 22 лютого 2022 року у cправі № 906/762/20, «аргументи скаржника, що суди не брали до уваги, що передання робіт підрядником і прийняття їх замовником оформляється актом, підписаним обома сторонами, і позивач надав докази, відповідно до яких неможливо встановити, що протягом січня - березня 2020 року ним виконувались роботи та були понесені неоплачені витрати, а неузгоджені і непідписані акти є неналежними доказами, Верховний Суд відхиляє, оскільки частина четверта статті 882 ЦК України прямо передбачає можливість оформлення акту приймання виконаних робіт в односторонньому порядку. Ця ж норма надає можливість замовнику захиститись від претензій підрядника, що грунтуються на односторонньому акті, шляхом доведення обґрунтованості відмови від підписання акту, що є підставою для визнання його недійсним. Тобто у разі виникнення спору не підрядник повинен доводити факт виконання відповідних робіт, а замовник повинен доводити факт невиконання цих робіт, зокрема, шляхом проведення відповідної експертизи, тощо».

4.21. Враховуючи зазначене, згідно з частиною четвертою статті 849, частиною четвертою статті 882 Цивільного кодексу України об`єктивних підстав для відсутності у відповідача обов`язку не здійснювати оплати замовлених по договору підряду робіт, виконаних позивачем відповідно до акту форми КБ-2в за листопад 2021, судом не встановлено.

4.22. З урахуванням таких обставин суд доходить висновку, що позовна вимога про стягнення боргу за виконані роботи на загальну суму 390 277,43 грн. підтверджується долученими до матеріалів справи доказами та підлягає задоволенню.

4.23. Щодо розподілу судових витрат

4.23.1. У позовній заяві позивачем вказано орієнтовний розрахунок витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 35 000,00 грн. Проте, відповідно до поданої 23.06.2022 заяви позивач просить відшкодувати позивачу витрати на правову допомогу в розмірі 40 299,80 грн. Примірник заяви представник відповідача отримав 23.06.2022, про що вказано на заяві.

4.23.2. Інтереси позивача у справі представляє адвокат Морочинський Андрій Миколайович на підставі довіреності від 05.10.2020, відповідно до свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю серії ЛВ № 001173 від 28.09.2018, договору № 210121/1 про надання правової допомоги (послуг у сфері права).

4.23.3. Згідно з актом прийому-передачі наданих послуг від 20.06.2022 на виконання договору, а саме замовлення № 3 від 01.02.2022 щодо надання правової допомоги у справі № 914/323/22, адвокат надав клієнту такі послуги:

-готування та подання позовної заяви б/н від 04.02.2022 про стягнення 390 277,43 грн, вартістю 3 000,00 грн (6 год),

-участь у судових засіданнях в Господарському суді Львівської області 30.03.2022, 13.04.2022, 27.04.2022, 18.05.2022, 01.06.2022, 15.06.2022, 29.06.2022, вартістю 7 000,00 грн (14 год),

-винагорода в розмірі 7,5 % згідно з п. 2 замовлення № 1 від 21.01.2021 (гонорар успіху), вартістю 29 270,80 грн,

-готування та подання заяви від 29.06.2022 про розподіл судових витрат, вартістю 1 000,00 грн (2 год.).

4.23.4. Розглядаючи клопотання представника позивача, суд враховує положення ст. 126 Господарського процесуального кодексу України. Так, відповідно до ч. 3 вказаної статті для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

4.23.5. Як вказує Об`єднана палата Верховного Суду у складі суддів Касаційного господарського суду у постанові від 03.10.2019 у справі № 922/445/19, загальне правило розподілу судових витрат визначене в частині 4 статті 129 Господарського процесуального кодексу України. Зокрема відповідно до частини 5 статті 129 Господарського процесуального кодексу України під час вирішення питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, з урахуванням ціни позову, значення справи для сторін, у тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, безпідставне завищення позивачем позовних вимог тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись. При цьому, на предмет відповідності зазначеним критеріям суд має оцінювати поведінку/дії/бездіяльність обох сторін при вирішенні питання про розподіл судових витрат. Під час вирішення питання про розподіл судових витрат господарський суд за наявності заперечення сторони проти розподілу витрат на адвоката або з власної ініціативи, керуючись критеріями, що визначені частинами 5-7, 9 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, може не присуджувати стороні, на користь якої ухвалено судове рішення, всі її витрати на професійну правову допомогу.

4.23.6. Суд звертає увагу, що у вартість наданих послуг позивачем та його адвокатом включено 7,5% гонорару успіху згідно з п. 2 замовлення № 1 від 21.01.2021. Договором № 210121/1 про надання правової допомоги (послуг у сфері права) передбачено, що сума грошових коштів, що підлягає сплаті клієнтом адвокату, вказується в письмовому замовлені на її надання та/або в акті її приймання-передачі; у випадку розходження, сумою до оплати вважається та, яка вказана в акті. Проте, такого документа як замовлення № 1 від 21.01.2021 позивачем не подано. Тому 29 270,80 грн безпідставно включені у вартість витрат на професійну правничу допомогу, що підлягають стягненню з відповідача у цій справі. Суд також вважає, що вартість послуги по складенню заяви про розподіл витрат, 1 000,00 грн, є завищеною та не відповідає співмірності виконаної роботи. Організаційно та реально підготовка такого документа, короткого за обсягом, не становила значних зусиль для практикуючого та досвіченого адвоката. Крім цього, вчинення такої дії не залежало від поведінки та дій іншої сторони.

4.23.7. Аналізуючи розмір витрат на правову допомогу, заявлених до відшкодування позивачем у даній справі, з урахуванням критеріїв, визначених ч. 5 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, та зауважень, зазначених судом вище, враховуючи принципи співмірності розміру витрат на оплату послуг адвоката із складністю та документальним обсягом справи, а також з урахуванням відсутності заперечень відповідача, суд доходить висновку, що відшкодуванню позивачу підлягають 10 000,00 грн.

4.23.8. Суд враховує також позицію Об`єднаної Палати Верховного Суду у постанові від 03 жовтня 2019 у справі № 922/445/19, що розмір витрат на оплату професійної правничої допомоги адвоката встановлюється і розподіляється судом згідно з умовами договору про надання правничої допомоги при наданні відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, як уже сплаченої, так і тієї, що лише підлягає сплаті (буде сплачена) відповідною стороною або третьою особою.

4.23.9. Судовий за подання позовної заяви покладається на відповідача у повному обсязі.

Керуючись ст. ст. 74, 76-80, 126, 129, 237, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Стягнути з Департаменту паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської обласної державної адміністрації (ідентифікаційний код юридичної особи 40303264, 79008, місто Львів, вулиця Винниченка, будинок 18) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Теплокомуненерго» (ідентифікаційний код юридичної особи 36079117, 79027, Львівська обл., місто Львів, вул. Вулецька, будинок 14) 390 277,43 грн. заборгованості, 5 854,16 грн. в рахунок відшкодування сплаченого судового збору та 10 000,00 грн витрат на професійну правничу допомогу.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не буде подано.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 26.10.2022.

Суддя Матвіїв Р.І.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення07.09.2022
Оприлюднено28.10.2022
Номер документу106975394
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань підряду

Судовий реєстр по справі —914/323/22

Ухвала від 15.03.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Матвіїв Р.І.

Ухвала від 22.02.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Плотніцький Борис Дмитрович

Постанова від 18.01.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Плотніцький Борис Дмитрович

Ухвала від 21.12.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Плотніцький Борис Дмитрович

Ухвала від 07.12.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Плотніцький Борис Дмитрович

Ухвала від 28.11.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Плотніцький Борис Дмитрович

Рішення від 07.09.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Матвіїв Р.І.

Ухвала від 30.08.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Матвіїв Р.І.

Ухвала від 02.08.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Матвіїв Р.І.

Ухвала від 02.08.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Матвіїв Р.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні