ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18.10.2022м. ХарківСправа № 922/1473/21
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Погорелової О.В
при секретарі судового засідання Федоровій К.О.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова в інтересах держави, в особі Харківської обласної ради, м. Харків до Харківської міської ради (перший відповідач), м. Харків; Товариства з обмеженою відповідальністю "Харківспортбуд" (другий відповідач), м. Харків та Комунального закладу "Школа вищої спортивної майстерності" (третій відповідач), м. Харків про визнання незаконними та скасування пунктів додатку до рішення за участю представників учасників справи:
прокурор - не з`явився
позивач - не з`явився
перший відповідач - не з`явився
другий відповідач - не з`явився
третій відповідач - не з`явився,
ВСТАНОВИВ:
У квітні 2021 року керівник Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова (далі прокурор) в інтересах держави в особі Харківської обласної ради (далі позивач, Обласна рада) звернувся до Господарського суду Харківської області з позовом до Харківської міської ради (далі перший відповідач, Міська рада), Товариства з обмеженою відповідальністю "Харківспортбуд" (далі другий відповідач, ТОВ "Харківспортбуд"), Комунального закладу "Школа вищої спортивної майстерності" (далі третій відповідач, КЗ "ШВСМ") про:
-визнання незаконним та скасування п. 8 додатку 2 до рішення Міської ради від 19.06.2019 №1613/19 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд", яким КЗ "Школа вищої спортивної майстерності" припинено право користування земельною ділянкою площею 1,4652 га по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район) за добровільною відмовою, державний акт на право постійного користування землею від 21.05.1998 № 191 визнано таким, що втратив чинність;
-визнання незаконним та скасування п. 20 додатку 1 до рішення Міської ради від 16.10.2019 №1759/19 "Про надання юридичним та фізичним особам дозволу на розроблення документації із землеустрою для експлуатації та обслуговування будівель і споруд", яким ТОВ "Харківспортбуд" надано дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0047) для зміни цільового призначення з "для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти" на "для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)" для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ.Ж-1(фізкультурно-оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район);
-визнання незаконним та скасування п. 11 додатку 1 до рішення Міської ради від 18.12.2019 № 1904/19 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд", яким ТОВ "Харківспортбуд" затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0047) зі зміною цільового призначення та змінено цільове призначення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0047) з "для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти" на "для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)" для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ.Ж-1(фізкультурно-оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район).
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що КЗ "ШВСМ" є закладом освіти, до майна якого належать нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, тощо, яке не підлягає вилученню, крім випадків, встановлених законом (частина 3 статті 80 Закону "Про освіту"); матеріально-технічна база КЗ "ШВСМ" включає, серед іншого, земельні ділянки; земельна ділянка, на якій розташовані спортивні споруди, належить до земель рекреаційного призначення; майно КЗ "ШВСМ" належить до спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст області і закріплено за закладом на праві оперативного управління; органом, що здійснює управління майном закладу, є Обласна рада; відчуження нерухомого майна закладу, яке закріплено за ним, здійснюється за рішенням Обласної ради в порядку, встановленому чинним законодавством України, але на пленарних засіданнях Обласної ради рішення щодо надання дозволу на відмову КЗ "ШВСМ" від земельної ділянки, яка перебуває у її користуванні, не приймалося; будь-які обґрунтовані та законні підстави для відмови від права користування спірною земельною ділянкою у КЗ "ШВСМ" відсутні та їх не наведено ані у рішеннях органів Обласної ради, ані у рішеннях (листуванні) самого закладу. У зв`язку із цим прокурор наполягає, що п. 8 додатку 2 до рішення Міської ради від 19.06.2019 № 1613/19 суперечить вимогам ст.80 Закону України "Про освіту", ст.ст.12,48 Закону України "Про фізичну культуру і спорт", ст.ст.21,43,60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст.141,142 Земельного кодексу України (далі ЗК України), є незаконним та підлягає скасуванню судом.
Окрім того прокурор посилається на те, що п. 20 додатку 1 до рішення Міської ради від 16.10.2019 №1759/19 та п. 11 додатку 1 до рішення Міської ради від 18.12.2019 №1904/19 є незаконними та підлягають скасуванню судом, з підстав їх невідповідності ст. 80 Закону України "Про освіту", ст.ст. 12,48 Закону України "Про фізичну культуру і спорт", ст. ст. 43,60 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст.ст. 19, 20, 50, 92, 122, 123, 124, 134, 135, 141, 142, 186 ЗК України, 377 Цивільного кодексу України (далі ЦК України), оскільки площа забудови нежитлових приміщень ТОВ "Харківспортбуд" становить лише 6,7 % від площі земельної ділянки, яка відведена в користування вказаній юридичній особі, що суперечить приписам ч. 2 ст. 134 ЗК України, а тому Міська рада не мала законних підстав для надання оспорюваної земельної ділянки ТОВ "Харківспортбуд" для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. Ж-1 (фізкультурно-оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район) інакше як за результатами проведених земельних торгів. Проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки із кадастровим номером 6310136300:07:005:0047 зі зміною цільового призначення затверджено Міською радою всупереч законодавчих вимогам (ч. 2 ст.124, абз. 1 ч. 2 ст.135, ч.2 ст.134 ЗК України).
Рішенням Господарського суду Харківської області від 11.10.2021, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 18.01.2022, у задоволенні позову відмовлено повністю.
Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 07.06.2022, постанова Східного апеляційного господарського суду від 18.01.2022 та рішення Господарського суду Харківської області від 11.10.2021 скасовані, справа №922/1473/21 направлена на новий розгляд до Господарського суду Харківської області.
Ухвалою Господарського суду від 05.07.2022 справа №922/1473/21 прийнята до провадження на новий розгляд, призначена до розгляду в порядку загального позовного провадження з повідомленням сторін.
Рух справи висвітлено у відповідних ухвалах господарського суду.
27.07.2022 до суду від третього відпоідача надійшли письмові пояснення у справі, в яких він просив суд розглядати справу за наявними матеріалами в тому числі з урахуванням правової позиції КЗ ШВСМ детально викладеної у відзиві КЗ ШВСМ № 63 від 14.02.2022 на касаційну скаргу заступника керівника Харківської обласної прокуратури, керівника Шевченківської окружної прокуратури м. Харкова у справі №922/1473/21, відзиві КЗ ШВСМ № 15 від 13.01.2022 на касаційну скаргу заступника керівника Харківської обласної прокуратури, керівника Шевченківської окружної прокуратури м. Харкова у справі № 922/1439/21, відзиві КЗ ШВСМ №18 від 14.01.2022 на касаційну скаргу Харківської обласної ради у справі №922/1439/21, доданих до цих письмових пояснень. У поданих поясненнях КЗ "ШВСМ" проти позову заперечує у повному обсязі та просить суд відмовити в його задоволенні. Вказує на те, що спірні рішення сесій Харківської міської ради, у т. ч. і пункти додатків до рішень Харківської міської ради, не призвели та не могли призвести до порушення будь-чиїх прав та інтересів, в тому числі держави, оскільки були прийняті з метою дотримання встановленої законом процедури щодо оформлення права постійного користування земельними ділянками за КЗ ШВСМ, а також з метою дотримання законних прав власника нерухомості - ТОВ Харківспортбуд та становили частину необхідної правової процедури, яка забезпечила належне правове оформлення права користування земельними ділянками за Комунальним закладом ШВСМ.
16.08.2022 до суду від прокурора надійшли письмові пояснення у справі, в яких прокурор підтримав позов у повному обсязі та просив суд його задовольнити.
У судове засідання 18.10.2022 представники учасників справи не з`явилися, про дату, час та місце проведення судового засідання були повідомлені належним чином, відповідно до ст.ст. 120, 121 ГПК України.
Відповідно до ч. 1 ст. 202 ГПК України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.1997 року №475/97-ВР, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення. Порушення права на розгляд справи упродовж розумного строку було неодноразово предметом розгляду Європейським судом з прав людини у справах проти України. Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінку сторін, предмет спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням частини першої статті 6 згаданої Конвенції (рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 року у справі "Смірнова проти України", рішення Європейського суду з прав людини від 27.04.2000 року у справі "Фрідлендер проти Франції"). Роль національних судів полягає у швидкому та ефективному розгляді справ (рішення Європейського суду з прав людини від 30.11.2006 року у справі "Красношапка проти України").
Матеріали справи свідчать про те, що судом було створено всім учасникам судового процесу належні умови для доведення останніми своїх правових позицій, надання ними доказів, які, на їх думку, є достатніми для обґрунтування своїх вимог та заперечень та надано достатньо часу для підготовки до судового засідання тощо. Окрім того, судом було вжито всіх заходів, в межах визначених чинним законодавством повноважень, щодо всебічного, повного та об`єктивного дослідження всіх обставин справи. Суд виходить з того, що учасники справи в господарському процесі мають вчиняти належні дії щодо ефективного використання належних їм процесуальних прав та виконання належних обов`язків, а господарський суд, повідомляючи учасників справи шляхом надсилання поштових повідомлень за офіційними, відомими суду, адресами зі свого боку забезпечує їм належні процесуальні гарантії на участь у розгляді справи.
З`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти них, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані учасниками справи докази, суд встановив наступне.
Згідно з рішеннями виконавчого комітету Харківської міської ради народних депутатів від 09.04.1997 №298 та від 29.04.1998 №352 Школі вищої спортивної майстерності надано в постійне користування земельну ділянку загальною площею 1,5779 га для експлуатації і обслуговування адміністративних, спортивних та допоміжних будівель і споруд; видано державний акт на право постійного користування землею від 21.05.1998 серія ХР-33-01-001716, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №191 (видавник Виконком Харківської міської ради народних депутатів) (далі державний акт від 21.05.1998 №191).
КЗ "ШВСМ" є правонаступником Школи вищої спортивної майстерності у результаті реорганізації за розпорядженням ХОДА від 13.06.2005 №254 (з доповненнями), яка користувалася земельною ділянкою згідно Державного акту на праві постійного користування.
У 2009 та 2011 роках у Державний акт Міською радою двічі вносились зміни, а саме:
-згідно з рішенням 31 сесії Міської ради 5 скликання від 25.02.2009 № 19/09 (пункт 2 додатку 1 до рішення) земельна ділянка площею 0,0037 га по вул. Динамівській, 5-а, м. Харків вилучена із землекористування КЗ "ШВСМ" і надана Споживчому товариству по будівництву колективних гаражів "Військове";
-згідно з рішенням 5 сесії Міської ради 6 скликання від 23.02.2011 № 164/11 (пункт 13 додатку 1 до рішення) земельна ділянка по вул. Динамівській, 5-а, м. Харків площею 0,1090 га вилучена із землекористування КЗ "ШВСМ" і надана Комунальному закладу "Міська комплексна дитячо-юнацька спортивна школа з водних видів спору Яни Клочкової".
У постійному користуванні КЗ "ШВСМ" залишились дві окремо розташовані (несуміжні) земельні ділянки загальною площею 1,4652 га (земельна ділянка №1 - площею 1,4123 га та земельна ділянка № 2 площею 0,0529 га), які є частинами земельної ділянки по вул. Динамівській, 5-А у м. Харкові, на яку обліковується державний акт від 21.05.1998 №191.
КЗ "ШВСМ" вжило заходи щодо реєстрації вказаних несуміжних земельних ділянок у Державному земельному кадастрі та Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, у результаті чого земельній ділянці площею 1,4123 га присвоєно кадастровий номер 6310136300:07:005:0045; земельній ділянці площею 0,0529 га присвоєно кадастровий номер 6310136300:07:005:0046.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (довідка №257099800 від 18.05.2021) земельна ділянка площею 1,4123 га з кадастровим номером 6310136300:07:005:0045 комунальної форми власності зареєстрована за Міською радою 15.11.2016; КЗ "ШВСМ" користувач цієї земельної ділянки на праві постійного користування на підставі державного акта від 21.05.1998 №191. Право власності погашено на підставі поділу об`єкта нерухомого майна 07.08.2019
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (довідка №257099841 від 18.05.2021) земельна ділянка площею 0,0529 га з кадастровим номером 6310136300:07:005:0046 комунальної форми власності зареєстрована за Міською радою 16.11.2016; КЗ "ШВСМ" користувач цієї земельної ділянки на праві постійного користування на підставі рішення 35 сесії 7 скликання Міської ради від 22.04.2020 №2095/20.
На земельній ділянці площею 1,4123 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0045) знаходилась, зокрема, нежитлова будівля літ. Ж-1 площею 207,4 кв. м, яка на підставі договорів купівлі-продажу частин нежитлової будівлі від 14.03.2016 №706 та №704 належала ТОВ "Харківспортбуд".
Рішеннями Міської ради від 20.06.2018 № 1132/18 (п.17 додатка 2 до рішення сесії) КЗ "ШВСМ" надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою на поділ земельної ділянки комунальної власності площею 1,4123 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0045) за рахунок земель житлової та громадської забудови для експлуатації і обслуговування адміністративних, спортивних та допоміжних будівель і споруд по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район).
Рішенням Міської ради №1240/18 від 17.10.2018 (п. 7 додатка 4 до рішення сесії) КЗ "ШВСМ" погоджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності площею 1,4123 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0045) на земельні ділянки площею 0,3772 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0047 (на якій знаходиться нежитлова будівля літ. Ж-1) та площею 1,0351 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0048) за рахунок земель житлової та громадської забудови.
Сформовані земельні ділянки зареєстровані на праві комунальної власності за Міською радою (підстава Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012).
Директор КЗ "ШВСМ" звернувся до Харківської міської ради (звернення КЗ "ШВСМ" від 27.03.2019 №94 та від 12.04.2019 №136) з клопотанням про надання йому в постійне користування земельної ділянки площею 1,0351 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0048) та земельної ділянки площею 0,0529 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0046).
11.04.2019 КЗ "ШВСМ" листом №128 звернувся до Обласної ради, в якому повідомив про здійснення поділу земельної ділянки та просив розглянути питання щодо скасування державного акта від 21.05.1998 № 191.
Департамент земельних відносин Міської ради листами від 23.04.2019 №2774/0/225-19 та від 15.05.2019 №3319/0/225-19 повідомив КЗ "ШВСМ", що зазначені у зверненнях щодо надання у користування земельних ділянок по вул. Динамівській, 5-А земельні ділянки (6310136300:07:005:0048, 6310136300:07:005:0046) є частинами земельної ділянки по вул. Динамівська, 5-А, на яку обліковується державний акт від 21.05.1998 №191, тому питання про надання у користування земельних ділянок може бути розглянуто після припинення дії зазначеного державного акта на право постійного користування землею.
30.05.2019 заступник голови Обласної ради листом №01-37/1454 повідомив КЗ "ШВСМ" за результатами розгляду листа від 11.04.2019 №128 щодо скасування державного акта від 21.05.1998 №191 про те, що враховуючи згоду Обласної ради на поділ земельної ділянки по вул. Динамівська, 5-А (кадастровий номер 6310136300:07:005:0048), Обласна рада не заперечує проти скасування відповідного державного акта.
05.06.2019 заступник директора КЗ "ШВСМ" звернувся до Міської ради із клопотанням № 183 про скасування державного акта від 21.05.1998 №191.
Відповідно до пункту 8 додатку 2 до рішення сесії Міської ради від 19.06.2019 №1613/19 КЗ "ШВСМ" припинено право користування земельною ділянкою площею 1,4652 га по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район) за його добровільною відмовою. Державний акт від 21.05.1998 № 191 визнано таким, що втратив чинність.
20.09.2019 ТОВ "Харківспортбуд" звернулося до Харківського міського голови із заявою про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га кадастровий номер 6310136300:07:005:0047 для зміни цільового призначення "для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури" для експлуатації та обслуговування фізкультурно-оздоровчого комплексу по вул. Динамівській, 5-А у м. Харкові.
За результатами розгляду звернення, відповідно до пункту 20 додатку 1 до рішення Міської ради від 16.10.2019 №1759/19 ТОВ "Харківспортбуд" надано дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га з кадастровим номером 6310136300:07:005:0047 для зміни цільового призначення з "для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти" на "для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)" для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. Ж-1 (фізкультурно-оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А.
06.12.2019 Виконавчим комітетом Департаменту містобудування та архітектури Харківської міської ради складено висновок по матеріалах проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення ТОВ "Харківспортбуд" для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. Ж-1 (фізкультурно-оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А у Шевченківського районі м. Харкова.
12.12.2019 ТОВ "Харківспортбуд" звернулося до Міської ради щодо затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної комунальної власності, площею 0,3772га кадастровий номер 6310136300:07:005:0047 для зміни цільового призначення "для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури", змінити вид використання земельної ділянки на "для експлуатації і обслуговування нежитлової будівлі літ. Ж-1 (фізкультурно-оздоровчий комплекс)" по вул. Динамівській, 5-А.
Пунктом 11 додатку 1 до рішення Міської ради від 18.12.2019 № 1904/19 ТОВ "Харківспортбуд" затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га з кадастровим номером 6310136300:07:005:0047 зі зміною цільового призначення.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (довідка № 257099859 від 18.05.2021) земельна ділянка площею 0,3772 га кадастровим номером 6310136300:07:005:0047 комунальної форми власності зареєстрована за Міською радою 07.08.2019.
Такі обставини, на думку прокурора, свідчать про порушення прав та охоронюваних законом інтересів держави і є підставою для їх захисту у судовому порядку, у зв`язку з чим прокурор звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них, суд виходить з наступного.
Підстави припинення права користування земельною ділянкою визначенні у ст. 141 Земельного кодексу України, зокрема визначено добровільну відмову від права користування земельного ділянкою (п. а).
Згідно ч. ч. З, 4 ст. 142 Земельного кодексу України, припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки. Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.
Відповідно до ст. 12 Закону України Про фізичну культуру і спорт школи вищої спортивної майстерності - заклади фізичної культури і спорту, які забезпечують підготовку спортсменів резервного спорту та спорту вищих досягнень шляхом проведення постійно діючих навчально-тренувальних зборів та участь спортсменів у відповідних змаганнях.
Відповідно до п. 1 розділу І Положення про школу вищої спортивної майстерності затвердженого Наказом Міністерства молоді та спорту України від 17.07.2015 №2581 (далі - Положення про ШВСМ), школа вищої спортивної майстерності - заклад фізичної культури і спорту, який забезпечує підготовку учнів-спортсменів резервного спорту та спорту вищих досягнень шляхом проведення постійно діючих навчально-тренувальних зборів та участь спортсменів у відповідних змаганнях.
Крім того, Законом України Про освіту надано визначення закладу освіти, зокрема, це юридична особа публічного чи приватного права, основним видом діяльності якої є освітня діяльність (п. 6 ч. 1 ст. 1).
Згідно ст. 21 вказаного закону, спеціалізована освіта - це освіта мистецького, спортивного, військового чи наукового спрямування, яка може здобуватися в рамках формальної, неформальної, інформальної освіти, спрямована на здобуття компетентностей у відповідній сфері професійної діяльності під час навчання у безперервному інтегрованому освітньому процесі на кількох або всіх рівнях освіти та потребує раннього виявлення і розвитку індивідуальних здібностей.
Отже, у своїй діяльності КЗ "ШВСМ" є об`єктом регулювання як Закону України Про фізичну культуру і спорт так і Закону України Про освіту.
Згідно ст. 48 Закону України Про фізичну культуру і спорт, матеріально-технічне забезпечення сфери фізичної культури і спорту здійснюється шляхом будівництва та використання спортивних споруд, створення, придбання та використання фізкультурно-спортивного спорядження та обладнання, іншого майна, призначеного для занять фізичною культурою і спортом. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, визначає нормативи матеріально-технічного забезпечення сфери фізичної культури і спорту в Україні. Вимоги до спортивних споруд щодо будівельних норм і правил, санітарних норм, інших норм у сфері охорони здоров`я та дотримання безпеки їх відвідувачів встановлюються відповідно до закону. Земельні ділянки, на яких розташовані спортивні споруди, належать до земель рекреаційного призначення. Приватизація спортивних споруд здійснюється відповідно до закону. Зміна цільового призначення приватизованих спортивних споруд не допускається.
Відповідно до ст. 80 Закону України Про освіту (у редакції на момент прийняття Харківською міською радою оспорюваного рішення) до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать, серед іншого, нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством (ч. 1). Частиною 3 вказаної статті передбачено, що основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають вилученню, крім випадків, встановлених законом.
Згідно ч. З ст. 83 Цивільного кодексу України, установою є організація, створена однією або кількома особами (засновниками), які не беруть участі в управлінні нею, шляхом об`єднання (виділення) їхнього майна для досягнення мети, визначеної засновниками, за рахунок цього майна. Особливості правового статусу окремих видів установ встановлюються законом.
Відповідно до статуту КЗ ШВСМ, головною метою діяльності Закладу є задоволення потреб громадян і держави у спортивній підготовці підлітків та молоді до збірних команд України, команд майстрів та олімпійського резерву (п. 2.1). Основним завданням Закладу є підготовка учнів-спортсменів резервного спорту та спорту вищих досягнень до складу національних збірних команд, у тому числі національних збірних команд України з олімпійських видів спорту (п. 2.3). Предметом діяльності закладу, серед іншого, є: здійснення матеріально-технічного забезпечення фізкультурно-спортивних та культурно-масових заходів, оснащення об`єктів сучасної технікою та устаткуванням у відповідності із міжнародними вимогами, підвищення ефективності використання місць тренування спортсменами та фізкультурниками; проведення заходів щодо зміцнення матеріально-технічної бази Закладу, утримання споруд у належному стані, залучення до цієї роботи інвесторів п 2.4). Матеріально-технічна база закладу включає, серед іншого, адміністративні приміщення та спортивні споруди, земельні ділянки, інше рухоме та нерухоме майно, що перебуває в його користуванні, та інші матеріальні цінності (п. 9.9).
Відповідно до статуту, КЗ ШВСМ належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області (п. 1.2). Органом, що здійснює управління майном Закладу, є Харківська обласна рада. Галузеву політику та розвиток Закладу забезпечує Управління у справах молоді та спорту Харківської обласної державної адміністрації, повноваження якого, щодо управління діяльністю Закладу, визначаються відповідними рішеннями Харківської обласної ради, розпорядженнями голови Харківської облдержадміністрації та чинним законодавством України (п. 1.3). Майно Закладу належить до спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст області і закріплено за Закладом на праві оперативного управління, (п. 9.2). Заклад з дозволу обласної ради має право: списувати майно Закладу відповідно до вимог чинного законодавства України та згідно порядку, встановленого обласною радою (п. 9.4). Відчуження нерухомого майна Закладу, яке закріплено за ним, здійснюється за рішенням обласної ради у порядку, встановленому чинним законодавством України (п. 9.7). Проведення капітального ремонту, реконструкції спортивних споруд та іншого нерухомого майна здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства України з дозволу Управління за погодженням обласної ради (п. 9.15).
Згідно ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на, серед іншого, рухоме і нерухоме майно, підприємства, установи та організації заклади освіти, спорту, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності.
Згідно ч. 4 вказаної статті районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.
Так, відповідно до ч. 1 ст. 43 Закону України Про місцеве самоврядування виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання, серед іншого, вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад (п. 20), вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (п. 21).
З урахуванням вказаних законодавчих вимог, питання надання дозволу на відмову комунального закладу Школа вищої спортивної майстерності від земельної ділянки, яка перебуває у його використанні, повинно було бути розглянуто виключно на пленарному засіданні Харківської обласної ради.
Вказана норма підлягає обов`язковому застосуванню у спірних правовідносинах, оскільки відповідно до свого статуту КЗ ШВСМ належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області (п. 1.2), а органом, що здійснює управління майном закладу, є Харківська обласна рада.
Проте, матеріали справи не містять доказів прийняття на пленарних засіданнях Харківської обласної ради рішення, щодо надання дозволу на відмову КЗ ШВСМ від земельної ділянки, яка перебуває у її використанні.
Відповідно до ст. ст. 55, 56 Закону України Про місцеве самоврядування ані голова обласної ради, ані її заступник не наділений повноваженнями щодо надання такого дозволу. Не передбачено таких повноважень також главою 17 Голова ради і його заступники Регламенту Харківської обласної ради, затвердженого рішенням обласної ради від 17.12.2015 №30-VІІ.
Відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.
Статтею 20 Земельного кодексу України визначено, що зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 48 Закону України Про фізичну культуру і спорт, земельні ділянки, на яких розташовані спортивні споруди, належать до земель рекреаційного призначення.
Згідно ст. 50 ЗК України, до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів.
Відповідно до ч. 2 ст. 124 ЗК України, передача земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Відповідно до абз. 1 ч. 2 ст. 135 ЗК України, продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.
Норми ч. 2 ст. 134 ЗК України передбачають, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, проте, не передбачають такого виключення для земельних ділянок під звичайне будівництво житлових будинків.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду, що викладена у постанові від 05.09.2018 у справі №910/1356/13, згідно з імперативними приписами частини 1 статті 134 Земельного кодексу України, Земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Відповідно до частини 2 вказаної статті, не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого май акції (частки, паї), що належать державі.
Отже, чинним земельним законодавством передбачений порядок відчуження земельних ділянок комунальної власності виключно на конкурентних засадах, за виключенням випадків відчуження земельних ділянок, на яких розташоване належне особі на праві приватної власності нерухоме майно.
Проте, у цьому випадку за приписами частини 2 статті 134 Земельного кодексу України (у вищезгаданій редакції) власник нерухомості має право на отримання на позаконкурентних засадах тільки земельної ділянки, на якій безпосередньо розташоване таке майно (будівля, споруда).
Крім того, Верховним Судом розглядалась справа щодо визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування, яким надано земельну ділянку в оренду під об`єктом нерухомого майна, в тому числі з метою будівництва. Позиція Верховного Суду викладена у постанові від 09.02.2018 по справі №910/4528/15-г, яка була роз`яснена ухвалою Верховного Суду від 20.07.2018.
Верховний Суд дійшов висновку, що в силу наведених ч.2 ст.124, ч. 1 ст.134 та ч.ч. 1, 2 ст.135 Земельного кодексу, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) під будівництво відповідних об`єктів підлягають виключно продажу на земельних торгах.
Згідно матеріалів проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 6310136300:07:005:0047) зі зміною цільового призначення ТОВ Харківспортбуд для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. Ж-1 (фізкультурно-оздоровчий комплекс), яка розташована за адресою: вул. Динамівська, 5-А у Шевченківському районі м. Харкова, об`єкт нерухомого майна літ. Ж-1 має площу забудови 254 кв.м, тоді як площа земельної ділянки, яка відводиться становить 0,3772 га. Тобто, площа забудови нежитлових будівель становить лише 6,7% від площі земельної ділянки, яка відводиться ТОВ Харківспортбуд.
Харківською міською радою не приймалось рішення щодо надання земельної ділянки площею 0,3772 га в оренду та відповідних цивільно-правових угод укладено не було.
Враховуючи викладене, Харківська міська рада має підстави для надання дозволу та затвердження проекту землеустрою, передачі оспорюваної земельної ділянки ТОВ Харківспортбуд для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. Ж-1 (фізкультурно-оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район) лише за результатами проведених земельних торгів.
Земельні торги не проводились та проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 6310136300:07:005:0047 зі зміною цільового призначення було затверджено ТОВ Харківспортбуд для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. Ж-1 (фізкультурно-оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район) Харківською міською радою всупереч вищевказаним законодавчим вимогам.
Відповідно до ч. 3 ст. 186 Земельного кодексу України проєкти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів погоджуються в обов`язковому порядку територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та структурним підрозділом відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері містобудування та архітектури.
Разом з тим, в порушення вказаних приписів при наданні дозволу на розробку та затвердженні проекту землеустрою не враховано законодавчо визначену належність земельної ділянки до земель рекреаційного призначення. Проект землеустрою щодо зміни категорії земельної ділянки з кадастровим номером 6310136300:07:5:0047 не розроблявся, Харківська міська рада відповідного дозволу на розроблення проекту землеустрою не надавала та відповідно не затверджувала. Відповідних погоджень розроблений на замовлення ТОВ Харківспортбуд рішень проект землеустрою не містить.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами статті 21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Частиною 10 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків. Згідно ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. За змістомст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Водночас обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. 77 ГПК України). Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Підсумовуючи викладене, враховуючи фактичні обставини справи та наведені норми законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позову у повному обсязі.
Щодо інших аргументів сторін, суд зазначає, що вони були досліджені у судовому засіданні та не наводяться в рішенні суду, позаяк не покладаються судом в основу цього судового рішення, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України, рішення від 10.02.2010).
Відповідно до положень ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається на відповідачів.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 12, 13, 73, 74, 76-79, 91, 129, 232, 233, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати незаконним та скасувати п. 8 додатку 2 до рішення Міської ради від 19.06.2019 №1613/19 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд", яким КЗ "Школа вищої спортивної майстерності" припинено право користування земельною ділянкою площею 1,4652 га по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район) за добровільною відмовою, державний акт на право постійного користування землею від 21.05.1998 № 191 визнано таким, що втратив чинність.
Визнати незаконним та скасувати п. 20 додатку 1 до рішення Міської ради від 16.10.2019 №1759/19 "Про надання юридичним та фізичним особам дозволу на розроблення документації із землеустрою для експлуатації та обслуговування будівель і споруд", яким ТОВ "Харківспортбуд" надано дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0047) для зміни цільового призначення з "для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти" на "для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)" для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ.Ж-1 (фізкультурно-оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район).
Визнати незаконним та скасувати п. 11 додатку 1 до рішення Міської ради від 18.12.2019 № 1904/19 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд", яким ТОВ "Харківспортбуд" затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0047) зі зміною цільового призначення та змінено цільове призначення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0047) з "для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти" на "для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)" для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ.Ж-1(фізкультурно-оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район).
Стягнути з Харківської міської ради (61003, м. Харків, м. Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243) на користь Харківської обласної прокуратури (61001, м. Харків, вул. Богдана Хмельницького, 4, код ЄДРПОУ 02910108) - 2270,00 грн. судового збору.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Харківспортбуд" (61166, м. Харків, вул. Берестова, 14, код ЄДРПОУ 40324986) на користь Харківської обласної прокуратури (61001, м. Харків, вул. Богдана Хмельницького, 4, код ЄДРПОУ 02910108) - 2270,00 грн. судового збору.
Стягнути з Комунального закладу "Школа вищої спортивної майстерності" (61023, м. Харків, вул. Динамівська, 5-А, код ЄДРПОУ 02928373) на користь Харківської обласної прокуратури (61001, м. Харків, вул. Богдана Хмельницького, 4, код ЄДРПОУ 02910108) - 2270,00 грн. судового збору.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до ст. 241 ГПК України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно ст.ст. 256, 257 ГПК України, рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення.
Прокурор - Шевченківська окружна прокуратура міста Харкова (61072, м. Харків, вул. Тобольська, 55-А).
Позивач - Харківська обласна рада (61002, м. Харків, вул. Сумська, 64, код ЄДРПОУ 24283333).
Перший відповідач - Харківська міська рада (61003, м. Харків, м. Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243).
Другий відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Харківспортбуд" (61166, м. Харків, вул. Берестова, 14, код ЄДРПОУ 40324986).
Третій відповідач - Комунальний заклад "Школа вищої спортивної майстерності" (61023, м. Харків, вул. Динамівська, 5-А, код ЄДРПОУ 02928373).
Повне рішення підписано 28 жовтня 2022 року.
СуддяО.В. Погорелова
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2022 |
Оприлюднено | 31.10.2022 |
Номер документу | 106999930 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Хачатрян Вікторія Сергіївна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Хачатрян Вікторія Сергіївна
Господарське
Господарський суд Харківської області
Погорелова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні