Постанова
від 08.05.2023 по справі 922/1473/21
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 травня 2023 року м. Харків Справа №922/1473/21

Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Хачатрян В.С., суддя Гетьман Р.А., суддя Россолов В.В.,

за участю секретаря судового засідання Ярош В.В.,

за участю представників:

прокуратури - Комісар О.О., посвідчення №072864 діє до 01.03.2028 року;

позивача - не з`явився;

першого відповідача - Горобинська Н.М., посвідчення №2455 дійсне до 31.12.2025 року;

другого відповідача - не з`явився;

третього відповідача - не з`явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні, в приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Комунального закладу «Школа вищої спортивної майстерності» (вх.№1340Х/1) на рішення Господарського суду Харківської області від 18.10.2022 року у справі №922/1473/21,

за позовом Керівника Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова, м.Харків,

в інтересах держави в особі Харківської обласної ради, м.Харків,

до 1. Харківської міської ради, м.Харків,

2. Товариства з обмеженою відповідальністю «Харківспортбуд», м.Харків,

3. Комунального закладу «Школа вищої спортивної майстерності», м.Харків,

про визнання незаконними та скасування пунктів додатку до рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Харківської області від 18.10.2022 року у справі №922/1473/22 (повний текст складено 28.10.2022 року, суддя Погорелова О.В.) позов задоволено повністю.

Визнано незаконним та скасовано п. 8 додатку 2 до рішення Міської ради від 19.06.2019 року №1613/19 «Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд», яким КЗ «Школа вищої спортивної майстерності» припинено право користування земельною ділянкою площею 1,4652 га по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район) за добровільною відмовою, державний акт на право постійного користування землею від 21.05.1998 року №191 визнано таким, що втратив чинність.

Визнано незаконним та скасовано п. 20 додатку 1 до рішення Міської ради від 16.10.2019 року №1759/19 «Про надання юридичним та фізичним особам дозволу на розроблення документації із землеустрою для експлуатації та обслуговування будівель і споруд», яким ТОВ «Харківспортбуд» надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0047) для зміни цільового призначення з «для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти» на «для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)» для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. Ж-1 (фізкультурно-оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район).

Визнано незаконним та скасовано п. 11 додатку 1 до рішення Міської ради від 18.12.2019 року №1904/19 «Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд», яким ТОВ «Харківспортбуд» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0047) зі зміною цільового призначення та змінено цільове призначення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0047) з «для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти» на «для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)» для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. Ж-1 (фізкультурно-оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район).

Стягнуто з Харківської міської ради (61003, м.Харків, м. Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243) на користь Харківської обласної прокуратури (61001, м.Харків, вул. Богдана Хмельницького, 4, код ЄДРПОУ 02910108) - 2270,00 грн. судового збору.

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Харківспортбуд» (61166, м.Харків, вул. Берестова, 14, код ЄДРПОУ 40324986) на користь Харківської обласної прокуратури (61001, м.Харків, вул. Богдана Хмельницького, 4, код ЄДРПОУ 02910108) - 2270,00 грн. судового збору.

Стягнуто з Комунального закладу «Школа вищої спортивної майстерності» (61023, м.Харків, вул. Динамівська, 5-А, код ЄДРПОУ 02928373) на користь Харківської обласної прокуратури (61001, м.Харків, вул. Богдана Хмельницького, 4, код ЄДРПОУ 02910108) - 2270,00 грн. судового збору.

Третій відповідач - Комунальний заклад «Школа вищої спортивної майстерності», з вказаним рішенням суду першої інстанції не погодився та подав до Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм права, на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, а також на невідповідність висновків суду обставинам справи, просить рішення Господарського суду Харківської області від 18.10.2022 року скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначає, що:

- прокурором неправильно визначено суб`єктний склад спірних правовідносин та помилково залучено в якості відповідачів другого та третього відповідачів, чим порушені правила процесуальної співучасті, визначені у ст. 47 ГПК України;

- наполягає на тому, що відмова від права постійного користування земельною ділянкою була оформлена належним чином і у відповідності до норм права;

- Харківська обласна рада була проінформована листом щодо відмови і подальші дії узгоджувались з нею;

- вказує, що Харківська обласна рада надала згоду на відмову від права постійного користування земельною ділянкою;

- наполягає на тому, що спірна земельна ділянка не має жодного відношення до Харківської обласної ради.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 13.12.2022 року поновлено строк на подання апеляційної скарги; відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Комунального закладу «Школа вищої спортивної майстерності» на рішення Господарського суду Харківської області від 18.10.2022 року у справі №922/1473/21. Встановлено учасникам справи строк для подання відзиву на апеляційну скаргу протягом 15 днів (з урахуванням вимог ст.263 Господарського процесуального кодексу України) з дня вручення даної ухвали, а також доказів надсилання (надання) копії відзиву та доданих до нього документів апелянтові. Зупинено дію рішення Господарського суду Харківської області від 18.10.2022 року. Запропоновано учасникам справи для прискорення документообігу в межах цієї справи надсилати документи з використанням програми «Електронний суд» (за умови відповідної реєстрації в системі) або скеровувати їх із засвідченням електронним цифровим підписом уповноваженої особи на електронну адресу Східного апеляційного господарського суду: inbox@eag.court.gov.ua. Витребувано матеріали справи №922/1473/21 із Господарського суду Харківської області.

19.12.2022 року матеріали справи №922/1473/21 надійшли до суду апеляційної інстанції.

Ухвалою суду від 02.01.2023 року призначено розгляд справи №922/1473/21 в судове засідання на 08.02.2023 року на 12:00 год.

Вказана ухвала суду була направлена на адреси сторін засобами поштового зв`язку та на електронну пошту, які зазначені у документах, що надані до суду.

03.01.2023 року від Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова надійшов відзив на апеляційну скаргу (вх.№34), в якому зазначає, що згоден з рішенням господарського суду першої інстанції, вважає його обґрунтованим та законним, прийнятим при об`єктивному та повному досліджені всіх матеріалів справи, без порушення матеріального чи процесуального права, у зв`язку з чим просить оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Апелянт 30.01.2023 року надав відповідь на відзив Шевченківської окружної прокуратури міста Харкова (вх.№1191), який долучено до матеріалів справи.

Харківська міська рада надала пояснення на апеляційну скаргу (вх.№1565 від 07.02.2023 року), в яких підтримує позицію скаржника та просить його скаргу задовольнити; скасувати рішення суду першої інстанції від 18.10.2022 року та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

У судовому засіданні 08.02.2023 року оголошено перерву до 05.04.2023 року до 11:30 год. про що винесено відповідну ухвалу.

У зв`язку зі звільненням у відставку головуючого судді ОСОБА_1 , 22.02.2023 року проведено повторний автоматизований розподіл судової справи між суддями та для розгляду справи №922/1473/21 (вх.№1340Х) сформовано новий склад суду, а саме: головуючий суддя Хачатрян В.С., суддя Гетьман Р.А., суддя Россолов В.В., що підтверджується протоколом.

03.04.2023 року від апелянта надійшло клопотання (вх.№3653), в якому зазначає, що підтримує апеляційну скаргу. Повідомляє про неможливість участі у судовому засіданні та просить здійснювати розгляд справи за його відсутності.

У судове засідання 05.04.2023 року представники першого та другого відповідача не з`явились. При цьому у суду відсутні відомості щодо належного повідомлення другого відповідача про час та місце судового засідання.

Ухвалою суду від 05.04.2023 року з метою дотримання принципів судочинства в господарському процесі, враховуючи неможливість розгляду справи в даному судовому засіданні та з огляду на приписи ст.216 та ст.270 Господарського процесуального кодексу України відкладено розгляд справи на іншу дату, а саме на 19.04.2023 року.

Вказана ухвала суду була направлена на адреси сторін засобами поштового зв`язку та на електронну пошту, які зазначені у документах, що надані до суду. Крім того, судом здійснено публікацію оголошення на офіційному сайті суду про винесення ухвали від 05.04.2023 року щодо відкладення розгляду справи.

17.04.2023 року від апелянта надійшло клопотання (вх.№4258), в якому зазначає, що підтримує апеляційну скаргу. Повідомляє про неможливість участі у судовому засіданні та просить здійснювати розгляд справи за його відсутності.

У судовому засіданні 19.04.2023 року оголошено перерву у розгляді апеляційної скарги у даній справі до 08.05.2023 року про що винесено відповідну ухвалу.

Учасники справи про час та місце судового засідання повідомлялись шляхом направлення на їх поштові адреси та на електронні адреси, що наявні у матеріалах справи (повідомлені учасниками справи шляхом зазначення у документах, які надавались до суду) копії ухвали суду від 19.04.2023 року.

Згідно із Законом України «Про доступ до судових рішень» усі судові рішення (включаючи ухвали суду господарського суду про відкриття провадження у справі) є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання (ст. 2). Для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень; суд вносить до Реєстру всі судові рішення, викладені у письмовій формі, не пізніше наступного дня після їх ухвалення або виготовлення повного тексту (ст. 3). Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ст. 4).

Ухвала суду у даній справі була розміщена в Єдиному державному реєстрі судових рішень, що підтверджується даними вказаного Реєстру, який є відкритим.

Згідно зі ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.

Крім того, судом суд неодноразово намагався передати телефонограму другому відповідачу щодо дати, часу та місця судового засідання.

Колегія суддів вважає, що судом апеляційної інстанції було вчинено всі належні та допустимі заходи направленні на повідомлення учасників справи про час та місце судового засідання.

У судовому засіданні 08.05.2023 року представник першого відповідача оголосив, що підтримує позицію апелянта та просить рішення суду першої інстанції у даній справі скасувати та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Представник прокуратури надав пояснення у справі та зазначив, що згоден з рішенням господарського суду першої інстанції, вважає його обґрунтованим та законним, прийнятим при об`єктивному та повному досліджені всіх матеріалів справи, без порушення матеріального чи процесуального права, у зв`язку з чим просить оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

У ході апеляційного розгляду даної справи Східним апеляційним господарським судом, у відповідності до п.4 ч.5 ст.13 Господарського процесуального кодексу України, було створено учасникам справи умови для реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом у межах строку, встановленого ч. 1 ст. 273 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до ч.1 ст.269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. За приписами ч.2 цієї норми, суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. В ході розгляду даної справи судом апеляційної інстанції було в повному обсязі досліджено докази у справі, пояснення учасників справи, викладені в заявах по суті справи в суді першої інстанції - у відповідності до приписів ч.1 ст.210 Господарського процесуального кодексу України, а також з урахуванням положень ч.2 цієї норми, якою встановлено, що докази, які не були предметом дослідження в судовому засіданні, не можуть бути покладені судом в основу ухваленого судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі, відзивах та поясненнях доводи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм права, а також повноту встановлених обставин справи та відповідність їх наданим доказам, заслухавши пояснення представників учасників справи, розглянувши справу в порядку ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила наступне.

Згідно з рішеннями виконавчого комітету Харківської міської ради народних депутатів від 09.04.1997 року №298 та від 29.04.1998 №352 Школі вищої спортивної майстерності надано в постійне користування земельну ділянку загальною площею 1,5779 га для експлуатації і обслуговування адміністративних, спортивних та допоміжних будівель і споруд; видано державний акт на право постійного користування землею від 21.05.1998 року серія ХР-33-01-001716, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №191 (видавник Виконком Харківської міської ради народних депутатів) (далі - державний акт від 21.05.1998 року №191).

КЗ «ШВСМ» є правонаступником Школи вищої спортивної майстерності у результаті реорганізації за розпорядженням ХОДА від 13.06.2005 року №254 (з доповненнями), яка користувалася земельною ділянкою згідно Державного акту на праві постійного користування.

У 2009 та 2011 роках у Державний акт Міською радою двічі вносились зміни, а саме:

- згідно з рішенням 31 сесії Міської ради 5 скликання від 25.02.2009 року №19/09 (пункт 2 додатку 1 до рішення) земельна ділянка площею 0,0037 га по вул. Динамівській, 5-а, м.Харків вилучена із землекористування КЗ «ШВСМ» і надана Споживчому товариству по будівництву колективних гаражів «Військове»;

- згідно з рішенням 5 сесії Міської ради 6 скликання від 23.02.2011 року №164/11 (пункт 13 додатку 1 до рішення) земельна ділянка по вул. Динамівській, 5-а, м.Харків площею 0,1090 га вилучена із землекористування КЗ «ШВСМ» і надана Комунальному закладу «Міська комплексна дитячо-юнацька спортивна школа з водних видів спору Яни Клочкової».

У постійному користуванні КЗ «ШВСМ» залишились дві окремо розташовані (несуміжні) земельні ділянки загальною площею 1,4652 га (земельна ділянка №1 - площею 1,4123 га та земельна ділянка № 2 площею 0,0529 га), які є частинами земельної ділянки по вул. Динамівській, 5-А у м. Харкові, на яку обліковується державний акт від 21.05.1998 року №191.

КЗ «ШВСМ» вжило заходи щодо реєстрації вказаних несуміжних земельних ділянок у Державному земельному кадастрі та Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, у результаті чого земельній ділянці площею 1,4123 га присвоєно кадастровий номер 6310136300:07:005:0045; земельній ділянці площею 0,0529 га присвоєно кадастровий номер 6310136300:07:005:0046.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно довідка №257099800 від 18.05.2021 року земельна ділянка площею 1,4123 га з кадастровим номером 6310136300:07:005:0045 - комунальної форми власності зареєстрована за Міською радою 15.11.2016 року; КЗ «ШВСМ» - користувач цієї земельної ділянки на праві постійного користування на підставі державного акта від 21.05.1998 року №191. Право власності погашено на підставі поділу об`єкта нерухомого майна 07.08.2019 року.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно довідка №257099841 від 18.05.2021 року земельна ділянка площею 0,0529 га з кадастровим номером 6310136300:07:005:0046 - комунальної форми власності зареєстрована за Міською радою 16.11.2016 року; КЗ «ШВСМ» - користувач цієї земельної ділянки на праві постійного користування на підставі рішення 35 сесії 7 скликання Міської ради від 22.04.2020 року №2095/20.

На земельній ділянці площею 1,4123 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0045) знаходилась, зокрема, нежитлова будівля літ. "Ж-1" площею 207,4 кв.м, яка на підставі договорів купівлі-продажу частин нежитлової будівлі від 14.03.2016 року №706 та №704 належала ТОВ «Харківспортбуд».

Рішеннями Міської ради від 20.06.2018 року №1132/18 (п.17 додатка 2 до рішення сесії) КЗ «ШВСМ» надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою на поділ земельної ділянки комунальної власності площею 1,4123 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0045) за рахунок земель житлової та громадської забудови для експлуатації і обслуговування адміністративних, спортивних та допоміжних будівель і споруд по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район).

Рішенням Міської ради № 1240/18 від 17.10.2018 року (п.7 додатка 4 до рішення сесії) КЗ «ШВСМ» погоджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки комунальної власності площею 1,4123 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0045) на земельні ділянки площею 0,3772 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0047 (на якій знаходиться нежитлова будівля літ. "Ж-1") та площею 1,0351 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0048) за рахунок земель житлової та громадської забудови.

Сформовані земельні ділянки зареєстровані на праві комунальної власності за Міською радою (підстава Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012 року).

Директор КЗ «ШВСМ» звернувся до Харківської міської ради (звернення КЗ «ШВСМ» від 27.03.2019 року №94 та від 12.04.2019 року №136) з клопотанням про надання йому в постійне користування земельної ділянки площею 1,0351 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0048) та земельної ділянки площею 0,0529 га (кадастровий номер 6310136300:07:005:0046).

11.04.2019 року КЗ «ШВСМ» листом №128 звернувся до Обласної ради, в якому повідомив про здійснення поділу земельної ділянки та просив розглянути питання щодо скасування державного акта від 21.05.1998 року №191.

Департамент земельних відносин Міської ради листами від 23.04.2019 року №2774/0/225-19 та від 15.05.2019 року №3319/0/225-19 повідомив КЗ «ШВСМ», що зазначені у зверненнях щодо надання у користування земельних ділянок по вул. Динамівській, 5-А земельні ділянки (6310136300:07:005:0048, 6310136300:07:005:0046) є частинами земельної ділянки по вул. Динамівська, 5-А, на яку обліковується державний акт від 21.05.1998 року №191, тому питання про надання у користування земельних ділянок може бути розглянуто після припинення дії зазначеного державного акта на право постійного користування землею.

30.05.2019 року заступник голови Обласної ради листом №01-37/1454 повідомив КЗ «ШВСМ» за результатами розгляду листа від 11.04.2019 року №128 щодо скасування державного акта від 21.05.1998 року №191 про те, що враховуючи згоду Обласної ради на поділ земельної ділянки по вул. Динамівська, 5-А (кадастровий номер 6310136300:07:005:0048), Обласна рада не заперечує проти скасування відповідного державного акта.

05.06.2019 року заступник директора КЗ «ШВСМ» звернувся до Міської ради із клопотанням №183 про скасування державного акта від 21.05.1998 року №191.

Відповідно до пункту 8 додатку 2 до рішення сесії Міської ради від 19.06.2019 року №1613/19 КЗ «ШВСМ» припинено право користування земельною ділянкою площею 1,4652 га по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район) за його добровільною відмовою. Державний акт від 21.05.1998 року №191 визнано таким, що втратив чинність.

20.09.2019 року ТОВ «Харківспортбуд» звернулося до Харківського міського голови із заявою про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га кадастровий номер 6310136300:07:005:0047 для зміни цільового призначення «для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури» для експлуатації та обслуговування фізкультурно-оздоровчого комплексу по вул. Динамівській, 5-А у м.Харкові.

За результатами розгляду звернення відповідно до пункту 20 додатку 1 до рішення Міської ради від 16.10.2019 року №1759/19 ТОВ «Харківспортбуд» надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га з кадастровим номером 6310136300:07:005:0047 для зміни цільового призначення з «для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти» на «для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку)» для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. "Ж-1" (фізкультурно оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А.

06.12.2019 року Виконавчим комітетом Департаменту містобудування та архітектури Харківської міської ради складено висновок по матеріалах проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення ТОВ «Харківспортбуд» для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. "Ж-1" (фізкультурно-оздоровчий комлпекс) по вул. Динамівській, 5-А у Шевченківського районі м.Харкова.

12.12.2019 року ТОВ «Харківспортбуд» звернулося до Міської ради щодо затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної комунальної власності, площею 0,3772 га кадастровий номер 6310136300:07:005:0047 для зміни цільового призначення «для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури», змінити вид використання земельної ділянки на «для експлуатації і обслуговування нежитлової будівлі літ. "Ж-1" (фізкультурно-оздоровчий комплекс)» по вул. Динамівській, 5-А.

Пунктом 11 додатку 1 до рішення Міської ради від 18.12.2019 року №1904/19 ТОВ «Харківспортбуд» затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності площею 0,3772 га з кадастровим номером 6310136300:07:005:0047 зі зміною цільового призначення.

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (довідка №257099859 від 18.05.2021 року) земельна ділянка площею 0,3772 га кадастровим номером 6310136300:07:005:0047 комунальної форми власності та зареєстрована за Міською радою 07.08.2019 року.

Частинами 1, 2 статті 7 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час видачі та реєстрації державного акта) визначалося, що користування землею може бути постійним або тимчасовим. Постійним визнається землекористування без заздалегідь установленого строку.

Статтею 92 Земельного кодексу України (у чинній редакції) визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Отже, за своєю правовою природою право постійного землекористування є безстроковим і може бути припинене лише з підстав, передбачених статтею 141 Земельного кодексу України, перелік яких є вичерпним.

Зокрема ст. 141 Земельного кодексу України визначено добровільну відмову від права користування земельного ділянкою (пункт а).

Згідно ч.ч. 3, 4 ст. 142 Земельного кодексу України, припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки. Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

Матеріали справи свідчать, що у даній справі Господарським судом Харківської області 11.10.2021 року було прийнято рішення, яким відмовлено у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Постановою Східного апеляційного господарського суду від 18.01.2022 року вищевказане рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 07.06.2022 року постанову Східного апеляційного господарського суду від 18.01.2022 року і рішення Господарського суду Харківської області від 11.10.2021 року скасовано, а справу №922/1473/21 направлено на новий розгляд до Господарського суду Харківської області.

У постанові суду касаційної інстанції вказано, що в оскаржуваних судових актах відсутні висновки щодо відповідного звернення землекористувача до власника земельної ділянки з приводу припинення права постійного користування земельною ділянкою за державним актом від 21.05.1998 року №191. При цьому, питання законності відмови від права постійного користування є визначальним для правильної оцінки оскаржуваних рішень Міської ради, оскільки припинення права користування земельною ділянкою з підстави, передбаченою п. "а" ч.1 ст. 141 Земельного кодексу України відбувається за відповідною заявою землекористувача, а подальше набуття у власність чи користування земельної ділянки, відповідно до приписів ч.5 ст.116 Земельного кодексу України, можливе лише після припинення права користування в порядку, визначеному законом.

Таким чином, необхідним є дослідження обставин відмови від права постійного користування земельної ділянки.

Відповідно до ст. 12 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» школи вищої спортивної майстерності - заклади фізичної культури і спорту, які забезпечують підготовку спортсменів резервного спорту та спорту вищих досягнень шляхом проведення постійно діючих навчально-тренувальних зборів та участь спортсменів у відповідних змаганнях.

Відповідно до п. 1 розділу І «Положення про школу вищої спортивної майстерності», затвердженого наказом Міністерства молоді та спорту України від 17.07.2015 року №2581 (далі - Положення про ШВСМ), школа вищої спортивної майстерності - заклад фізичної культури і спорту, який забезпечує підготовку учнів-спортсменів резервного спорту та спорту вищих досягнень шляхом проведення постійно діючих навчально-тренувальних зборів та участь спортсменів у відповідних змаганнях.

Крім того, Законом України «Про освіту» надано визначення закладу освіти, зокрема, це юридична особа публічного чи приватного права, основним видом діяльності якої є освітня діяльність (п. 6 ч. 1 ст. 1).

Згідно ст. 21 вказаного закону, спеціалізована освіта - це освіта мистецького, спортивного, військового чи наукового спрямування, яка може здобуватися в рамках формальної, неформальної, інформальної освіти, спрямована на здобуття компетентностей у відповідній сфері професійної діяльності під час навчання у безперервному інтегрованому освітньому процесі на кількох або всіх рівнях освіти та потребує раннього виявлення і розвитку індивідуальних здібностей.

Отже, у своїй діяльності КЗ «ШВСМ» є об`єктом регулювання як Закону України «Про фізичну культуру і спорт» так і Закону України «Про освіту».

Згідно ст. 48 Закону України «Про фізичну культуру і спорт», матеріально-технічне забезпечення сфери фізичної культури і спорту здійснюється шляхом будівництва та використання спортивних споруд, створення, придбання та використання фізкультурно-спортивного спорядження та обладнання, іншого майна, призначеного для занять фізичною культурою і спортом. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, визначає нормативи матеріально-технічного забезпечення сфери фізичної культури і спорту в Україні. Вимоги до спортивних споруд щодо будівельних норм і правил, санітарних норм, інших норм у сфері охорони здоров`я та дотримання безпеки їх відвідувачів встановлюються відповідно до закону. Земельні ділянки, на яких розташовані спортивні споруди, належать до земель рекреаційного призначення. Приватизація спортивних споруд здійснюється відповідно до закону. Зміна цільового призначення приватизованих спортивних споруд не допускається.

Відповідно до ст. 80 Закону України «Про освіту» (у редакції на момент прийняття Харківською міською радою оспорюваного рішення) до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать, серед іншого, нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством (ч. 1). Частиною 3 вказаної статті передбачено, що основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають вилученню, крім випадків, встановлених законом.

Згідно ч. 3 ст. 83 Цивільного кодексу України, установою є організація, створена однією або кількома особами (засновниками), які не беруть участі в управлінні нею, шляхом об`єднання (виділення) їхнього майна для досягнення мети, визначеної засновниками, за рахунок цього майна. Особливості правового статусу окремих видів установ встановлюються законом.

Відповідно до статуту КЗ «ШВСМ», головною метою діяльності закладу є задоволення потреб громадян і держави у спортивній підготовці підлітків та молоді до збірних команд України, команд майстрів та олімпійського резерву (п. 2.1). Основним завданням закладу є підготовка учнів-спортсменів резервного спорту та спорту вищих досягнень до складу національних збірних команд, у тому числі національних збірних команд України з олімпійських видів спорту (п. 2.3). Предметом діяльності закладу, серед іншого, є: здійснення матеріально-технічного забезпечення фізкультурно-спортивних та культурно-масових заходів, оснащення об`єктів сучасної технікою та устаткуванням у відповідності із міжнародними вимогами, підвищення ефективності використання місць тренування спортсменами та фізкультурниками; проведення заходів щодо зміцнення матеріально-технічної бази закладу, утримання споруд у належному стані, залучення до цієї роботи інвесторів (п 2.4). Матеріально-технічна база закладу включає, серед іншого, адміністративні приміщення та спортивні споруди, земельні ділянки, інше рухоме та нерухоме майно, що перебуває в його користуванні, та інші матеріальні цінності (п. 9.9).

Згідно умов статуту, КЗ «ШВСМ» належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області (п. 1.2). Органом, що здійснює управління майном закладу, є Харківська обласна рада. Галузеву політику та розвиток закладу забезпечує Управління у справах молоді та спорту Харківської обласної державної адміністрації, повноваження якого, щодо управління діяльністю закладу, визначаються відповідними рішеннями Харківської обласної ради, розпорядженнями голови Харківської облдержадміністрації та чинним законодавством України (п. 1.3). Майно закладу належить до спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст області і закріплено за закладом на праві оперативного управління (п. 9.2). Заклад з дозволу обласної ради має право: списувати майно закладу відповідно до вимог чинного законодавства України та згідно порядку, встановленого обласною радою (п. 9.4). Відчуження нерухомого майна закладу, яке закріплено за ним, здійснюється за рішенням обласної ради у порядку, встановленому чинним законодавством України (п. 9.7). Проведення капітального ремонту, реконструкції спортивних споруд та іншого нерухомого майна здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства України з дозволу Управління за погодженням обласної ради (п. 9.15).

За приписами ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на, серед іншого, рухоме і нерухоме майно, підприємства, установи та організації заклади освіти, спорту, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності.

Згідно ч. 4 вказаної статті районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 43 Закону України «Про місцеве самоврядування» виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються питання, серед іншого, вирішення в установленому законом порядку питань щодо управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, що перебувають в управлінні районних і обласних рад (п. 20), вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (п. 21).

З урахуванням вказаних законодавчих вимог, питання надання дозволу на відмову Комунального закладу «Школа вищої спортивної майстерності» від земельної ділянки, яка перебуває у його використанні, повинно було бути розглянуто виключно на пленарному засіданні Харківської обласної ради.

Вказана норма підлягає обов`язковому застосуванню у спірних правовідносинах, оскільки відповідно до свого статуту КЗ «ШВСМ» належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області (п. 1.2), а органом, що здійснює управління майном закладу, є Харківська обласна рада.

Проте, матеріали справи не містять доказів прийняття на пленарних засіданнях Харківської обласної ради рішення, щодо надання дозволу на відмову КЗ «ШВСМ» від земельної ділянки, яка перебуває у її використанні.

Право постійного користування земельною ділянкою є майновим об`єктом, що належить до основних фондів закладу - КП «ШВСМ», а розпорядження такими фондами належить до компетенції засновника закладу, яким є Харківська обласна рада. Таким чином, право на відмову від права постійного користування спірною земельною ділянкою належить до компетенції Харківської обласної ради. Наразі, заклад - КП «ШВСМ» не дотримався такого порядку, а міська рада розглянула клопотання та прийняла рішення за неналежним зверненням. Матеріали справи не містять рішення обласної ради про відчудження (відмову) від одного основного фонду закладу - права постійного користування землею, як і відсутнє погодження чи дозвіл на таку відмову, яке оформлюється рішенням обласної ради. Щодо посилання скаржника на лист, в якому повідомляється про звернення до міської ради з відповідним клопотання, колегія суддів ставиться критично, оскільки в листі та в заяві, яка надавалась до міської ради вказується про скасування державного акту на право постійного користування землею і це є відмінним від поняття про відмову від права постійного користування.

Таким чином, позивачем доведено та обґрунтовано факт порушення звернення землекористувача до власника земельної ділянки з приводу припинення права постійного користування земельною ділянкою за державним актом від 21.05.1998 року №191. Вказане свідчить про незаконність відмови від права постійного користування і є підставою для визнання відповідного рішення міської ради незаконним та скасуванню, оскільки таке рішення було прийнято всупереч вимог чинного законодавства.

Припинення права користування земельною ділянкою з підстави, передбаченою п. "а" ч.1 ст. 141 Земельного кодексу України відбувається за відповідною заявою землекористувача. Наразі такої належної заяви не було, що свідчить про неправомірність відповідного рішення міської ради. Подальше набуття у власність чи користування земельної ділянки, відповідно до приписів ч.5 ст.116 Земельного кодексу України, можливе лише після припинення права користування в порядку, визначеному законом.

Враховуючи, що припинення права користування відбулось з порушенням норм права і таке рішення підлягає визнанню незаконним та скасуванню, то наступне рішення міської ради про надання спірної земельної ділянки також підлягає визнанню недійсним та скасуванню, оскільки мало місце розпорядження земельною ділянкою, якою рада не мала права розпоряджатися.

Також підставою для скасування рішення міської ради слугує наступне.

Відповідно до ст. ст. 55, 56 Закону України «Про місцеве самоврядування» ані голова обласної ради, ані її заступник не наділений повноваженнями щодо надання такого дозволу. Не передбачено таких повноважень також главою 17 «Голова ради і його заступники» Регламенту Харківської обласної ради, затвердженого рішенням обласної ради від 17.12.2015 року №30-VІІ.

Відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.

Статтею 20 Земельного кодексу України визначено, що зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 48 Закону України «Про фізичну культуру і спорт», земельні ділянки, на яких розташовані спортивні споруди, належать до земель рекреаційного призначення.

Згідно ст. 50 Земельного кодексу України, до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів.

Відповідно до ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України, передача земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Абзац 1 ч.2 ст. 135 Земельного кодексу України визначає, що продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.

Норми ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України передбачають, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, проте, не передбачають такого виключення для земельних ділянок під звичайне будівництво житлових будинків.

Під час розгляду справи прокуратура посилалась на правові висновки Верховного Суду, що викладені у постанові від 05.09.2018 року у справі №910/1356/13, а саме, що згідно з імперативними приписами частини 1 статті 134 Земельного кодексу України, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Відповідно до частини 2 вказаної статті, не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого май акції (частки, паї), що належать державі.

Отже, чинним земельним законодавством передбачений порядок відчуження земельних ділянок комунальної власності виключно на конкурентних засадах, за виключенням випадків відчуження земельних ділянок, на яких розташоване належне особі на праві приватної власності нерухоме майно.

Проте, у цьому випадку за приписами частини 2 статті 134 Земельного кодексу України (у вищезгаданій редакції) власник нерухомості має право на отримання на позаконкурентних засадах тільки земельної ділянки, на якій безпосередньо розташоване таке майно (будівля, споруда).

Згідно матеріалів проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 6310136300:07:005:0047) зі зміною цільового призначення ТОВ «Харківспортбуд» для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. "Ж-1" (фізкультурно-оздоровчий комплекс), яка розташована за адресою: вул. Динамівська, 5-А у Шевченківському районі м.Харкова, об`єкт нерухомого майна літ. "Ж-1" має площу забудови 254 кв.м, тоді як площа земельної ділянки, яка відводиться становить 0,3772 га. Тобто, площа забудови нежитлових будівель становить лише 6,7% від площі земельної ділянки, яка відводиться ТОВ «Харківспортбуд».

Харківською міською радою не приймалось рішення щодо надання земельної ділянки площею 0,3772 га в оренду та відповідних цивільно-правових угод укладено не було.

Враховуючи викладене, Харківська міська рада має підстави для надання дозволу та затвердження проекту землеустрою, передачі оспорюваної земельної ділянки ТОВ «Харківспортбуд» для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. "Ж-1" (фізкультурно-оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район) лише за результатами проведених земельних торгів.

Земельні торги не проводились та проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 6310136300:07:005:0047 зі зміною цільового призначення було затверджено ТОВ «Харківспортбуд» для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. "Ж-1" (фізкультурно-оздоровчий комплекс) по вул. Динамівській, 5-А (Шевченківський район) Харківською міською радою всупереч вищевказаним законодавчим вимогам.

Відповідно до ч. 3 ст. 186 Земельного кодексу України проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів погоджуються в обов`язковому порядку територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та структурним підрозділом відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері містобудування та архітектури.

Разом з тим, в порушення вказаних приписів при наданні дозволу на розробку та затвердженні проекту землеустрою не враховано законодавчо визначену належність земельної ділянки до земель рекреаційного призначення. Проект землеустрою щодо зміни категорії земельної ділянки з кадастровим номером 6310136300:07:5:0047 не розроблявся, Харківська міська рада відповідного дозволу на розроблення проекту землеустрою не надавала та відповідно не затверджувала. Відповідних погоджень розроблений на замовлення ТОВ «Харківспортбуд» рішень проект землеустрою не містить.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами статті 21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Частиною 10 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів сторін та їх відображення у судових рішеннях, питання вичерпності висновків суду, суд апеляційної інстанції ґрунтується на висновках, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі «Проніна проти України» (Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006). Зокрема, ЄСПЛ у своєму рішенні зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.

Відповідно до статті 55 Конституції України, статей 15,16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно ст. 129 Конституції України, до основних засад судочинства відносяться, зокрема, рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до вимог ст. 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно ст. 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Статтею 86 цього ж кодексу визначено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Статтею 236 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

На підставі вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги в зв`язку з її юридичною та фактичною необґрунтованістю та відсутністю фактів, які свідчать про те, що оскаржуване рішення прийнято з порушенням судом норм права. Доводи третього відповідача, викладені в апеляційній скарзі є такими, що вчинені при довільному тлумаченні наявних між сторонами правовідносин та норм права та не є підставою для скасування рішення суду першої інстанції.

З огляду на той факт, що висновки суду першої інстанції відповідають в повній мірі приписам законодавства, фактичним обставинам справи, рішення відповідає вимогам статті 236 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія Східного апеляційного господарського суду дійшла висновку про відмову в задоволенні апеляційної скарги та залишення рішення Господарського суду Харківської області від 18.10.2022 року у справі №922/1473/21 без змін.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, колегія суддів зазначає, що оскільки в задоволенні апеляційної скарги відмовлено, то судові витрати понесені заявником апеляційної скарги, у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції, відшкодуванню не підлягають в силу приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись статтями 13, 74, 76-79, 129, 269, п.1, ч.1 ст.275, 276, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Комунального закладу «Школа вищої спортивної майстерності» залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Харківської області від 18.10.2022 року у справі №922/1473/21 залишити без змін.

Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки її оскарження передбачено ст. 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 18 травня 2023 року.

Головуючий суддя В.С. Хачатрян

Суддя Р.А. Гетьман

Суддя В.В. Россолов

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення08.05.2023
Оприлюднено23.05.2023
Номер документу110995920
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою щодо визнання незаконним акта, що порушує право оренди

Судовий реєстр по справі —922/1473/21

Постанова від 05.09.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 04.09.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 11.07.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Постанова від 08.05.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Хачатрян Вікторія Сергіївна

Постанова від 08.05.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Хачатрян Вікторія Сергіївна

Ухвала від 19.04.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Хачатрян Вікторія Сергіївна

Ухвала від 08.02.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Зубченко Інна Володимирівна

Ухвала від 02.01.2023

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Зубченко Інна Володимирівна

Ухвала від 13.12.2022

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Зубченко Інна Володимирівна

Рішення від 18.10.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Погорелова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні