МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 жовтня 2022 р. № 400/8961/21 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Устинова І.А., розглянув в порядку письмовому провадженні адміністративну справу
за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс хаб", вул. Велика Морська, 89, оф.6, м.Миколаїв, 54001, до відповідача:Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (Миколаївська область), вул. Космонавтів, 61, м.Миколаїв, 54056,
про:визнання протиправними та скасування постанов від 19.08.2021 № 306037, від 16.09.2021 № 306158,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНС ХАБ» (далі позивач) звернулося до суду з позовом до Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (Миколаївська область), (далі - відповідач) з вимогами:
визнати протиправною та скасувати постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки № 306037 від 19.08.2021 року про застосування до ТОВ «ТРАНС ХАБ» адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000,00 грн.;
визнати протиправною та скасувати постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки № 306158 від 16.09.2021 року про застосування до ТОВ ТРАНС ХАБ» адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000,00 грн.
Ухвалою від 21.04.2021р. суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження відповідно до ст.260 КАС України (без виклику сторін у судове засідання).
В обгрунтування позову позивач зазначив, що оскаржувані постанови про накладення адміністративно-господарського штрафу є протиправними та підлягають скасуванню, оскільки винесені з порушенням вимог чинного законодавства. При проведенні рейдових перевірок 17.07.2021р. та 24.07.2021р., відповідачем встановлено порушення ТОВ «ТРАНС ХАБ», відповідальність за яке передбачена статтею абз.15 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт». Проте, позивач вказує, що при зважуванні 14.07.2021р. фактична вага автомобіля з вантажем, який перевірявся складала 37450,00 кг, а фактична вага автомобіля з вантажем, який перевірявся 24.07.2021р. складала 39450,00 кг, що підтверджується, при допустимій вазі 40т., що підтверджується довідками від 17.07.2021р. № 0051612 та від 24.07.2021р. № 0051640 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, складеними посадовими особами відповідача. Таким чином, позивач вважає, що ним не було вчинено порушень вимог абз.15 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт», тобто не було вчинено перевезення вантажу з перевищенням встановлених габаритно-вагових норм понад 10% при перевезенні відповідного вантажу. Крім того позивач в позові вказав те, що жодних відомостей щодо вимірювального приладу (ваги) відповідач при проведенні габаритно-вагового контролю позивачу не надав. Методика виконання вимірювань поосьових навантажень та маси вантажних транспортних засобів у русі від 30.05.2008р. не розповсюджується на транспортні засоби з рідким або сипучим вантажем. Щодо вказаних видів вантажу методика не затверджена. Оскаржувані постанови складені посадовими особами відповідача протиправно, тому підлягають скасуванню.
Відповідач у відзиві на позов вказав про те, що відповідно до чинного законодавства України Укртрансбезпека здійснює свої повноваження як безпосередньо, так і через територіальні органи. За результатами перевірки 17.07.2021р. та 24.07.2021р. посадовими особами відповідача було складено акти про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 0050762 та № 0051640, що в подальшому стало підставою для винесення постанов про накладення штрафу на позивача. В задоволенні позову відповідач просив відмовити в повному обсязі.
Відповідно до ст. 262 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
З`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне.
На підставі направлення на рейдову перевірку від 19.02.2021р. № 026467 посадовими особами Укртрансбезпеки 24.02.2021р. проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт, про що складено акт № 026338.
17.07.2021 року посадовими особами Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (Херсонська область), на а/д М-14, «Одеса - Мелітополь - Новоазовськ» 203 км + 500 м, на підставі направлення на рейдову перевірку від 19.07.2021 №001497 та перевірено транспортний засіб марки MAN, д/н НОМЕР_1 та причіп марки DENNISON, д/н НОМЕР_2 . Під час проведення рейдової перевірки було виявлено надання позивачем послуг з перевезення вантажу без оформлення документів, перелік яких міститься в ст. 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а саме перевищення вагових норм на одиничну вісь понад 10%, але не більше 20%, чим порушено ч.1 абз.15 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
За результатами перевірки 17.07.2021р. було складено: акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання пасажирів і вантажів автомобільним транспортом б/н від 17.07.2021 року, довідку № 0051612 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, акт № 0050762 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та розрахунок плати за проїзд № 0050762, що в подальшому стало підставою для винесення постанови від 19.08.2021 №306037 про накладення адміністратино-господарського штрафу в розмірі 17000,00грн.
Згідно ТТН №1 від 16.07.2021 року «Автомобільним перевізником» зазначено саме позивача - ТОВ «ТРАНС ХАБ».
24.07.2021 року посадовими особами Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (Херсонська область), на а/д М-14, «Одеса - Мелітополь - Новоазовськ» 203 км + 500 м, на підставі направлення на рейдову перевірку від 19.07.2021 №001497 та перевірено транспортний засіб марки MAN, д/н НОМЕР_3 та причіп марки KELBERG, д/н НОМЕР_4 .
Під час проведення рейдової перевірки 24.07.2021р. було виявлено надання послуг з перевезення вантажу без оформлення документів, перелік яких міститься в ст. 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а саме перевищення вагових норм на одиночну вісь понад 10%, але не більше 20%, чим порушено ч. 1 абз. 15 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
За результатами перевірки 24.07.2021р. було складено: акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №300329 від 24.07.2021 року, довідку № 0050785 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, акт № 0051640 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та розрахунок плати за проїзд № 0050785, що в подальшому стало підставою для винесення постанови про накладення адміністратино-господарського штрафу від 16.09.2021 №306158.
Згідно ТТН №488686 від 24.07.2021 року «Автомобільним перевізником» зазначено саме позивача - ТОВ «ТРАНС ХАБ».
Отже, перевірками 17.07.2021р. та 24.07.2021р. виявлено порушення абз.15 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" (далі - Закон № 2344), а саме: перевезення вантажу з перевищенням встановлених габаритно-вагових норм понад 10% при перевезенні вантажу.
17.07.2021р. посадовими особами Укртрансбезпеки складено Акт б/н про проведення перевірки додержання законодавства про автомобільний транспорт під час перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, акт № 0050762 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та довідку № 0051612 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, в яких зафіксована фактична вага автомобіля з вантажем (горохом), що перевірявся 37450,00кг. Вказані документи були надіслані на адресу позивача з вимогою внести плату за проїзд у сумі 17000,00 грн.
Така є вага автомобіля з вантажем, що перевірявся 17.07.2021р. вказана й в чеку (квитанції) зважування на ваговому комплексі від 17.07.2021р. № 168180.
19.08.2021 відповідачем винесено Постанову №306037 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою на позивача накладено штраф в розмірі 17000,00грн. за порушення абз.15 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" та яку направлено на адресу позивача.
24.07.2021р. посадовими особами Укртрансбезпеки складено Акт №300329 про проведення перевірки додержання законодавства про автомобільний транспорт під час перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, акт № 0050785 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та довідку № 0051640 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, в яких зафіксована фактична вага автомобіля з вантажем (цемент М-400), що перевірявся 39450,00кг. Вказані документи були надіслані на адресу позивача з вимогою внести плату за проїзд у сумі 17000,00 грн.
Така є вага автомобіля з вантажем, що перевірявся 24.07.2021р., про що вказано й в чеку (квитанції) зважування на ваговому комплексі від 24.07.2021р. №173514.
16.09.2021 відповідачем винесено Постанову №306158 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою на позивача накладено штраф в розмірі 17000,00грн. за порушення абз.15 ч. 1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" та яку направлено на адресу позивача.
Крім того, судом встановлено, що згідно товарно-транспортної накладної № 488686 від 24.07.2021р. загальна маса транспортного засобу (маса брутто) складала 40150,00 кг, з них 15150.00 кг - маса транспортного засобу (тара), 25000 кг - маса вантажу (нетто).
При цьому, суд зауважує, що різниця між зважуванням, що проводив позивач при відправці вантажу 24.07.2021р. та зважуванням, що проводилось посадовими особами Укртрансбезпеки безпосередньо на місці перевірки, не є перевищенням встановленої норми ваги вантажу 40т., тобто не є порушенням перевезення вантажу з перевищенням встановлених габаритно-вагових норм понад 10%.
При вирішенні спору по суті, суд виходить з такого.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. № 103, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.
Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи (п. 8 вказаного Положення).
Порядок здійснення органами Укртрансбезпеки державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений Постановою КМУ №1567 від 08.11.2006р. (далі Порядок).
Державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) (абз.1 п.4 Порядку).
Під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно наявність визначених ст.39 і 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом (абз.2 п.15 Порядку).
Також під час проведення рейдової перевірки можливе здійснення габаритно-вагового контролю (абз.6 п.16 Порядку)
Виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму (П.20 Порядку).
Справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення (П.25 Порядку).
За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5 (П.27 Порядку).
В інших випадках за результатами розгляду справи про порушення керівник органу державного контролю або його заступник за наявності підстав виносить припис щодо усунення порушень законодавства про автомобільний транспорт (П.31 Порядку).
При цьому ст. 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт» для здійснення внутрішніх перевезень вантажів визначено наявність наступних документів у перевізника та водія:
для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Окрім того, у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків».
Відповідно до пункту 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30 (далі - Правила № 30) транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Згідно з пунктом 4 Правил № 30 рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Дозвіл оформлюється уповноваженим підрозділом Національної поліції на підставі погоджувальних документів з власниками вулично - дорожньої мережі, залізничних переїздів, мостового господарства, служб міського електротранспорту, електромереж, електрифікації, електрозв`язку, в яких визначаються умови і режим проїзду зазначених транспортних засобів.
Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування визначає Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879 (далі - Порядок № 879).
Пунктом 3 цього Порядку визначено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
За змістом пункту 2 Порядку № 879 великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306 (Офіційний вісник України, 2001 р., № 41, ст. 1852). При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.
Вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
Габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Згідно із п. 18 Порядку № 879 за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.
У разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування (далі - плата за проїзд). Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України (п. 21 Порядку № 879).
Наведеними вище правовими нормами визначені повноваження Укртрансбезпеки щодо контролю за рухом транспортних засобів з перевищенням габаритно-вагових параметрів, а також порядок здійснення такого контролю.
З матеріалів справи встановлено, що адміністративно-господарські санкції були застосовані до позивача у зв`язку із встановленням факту перевищення транспортними засобами нормативних вагових параметрів понад 5%, але не більше 10 % при перевезенні вантажів без відповідного дозволу, зокрема, встановлено перевантаження на вісь транспортного засобу.
Суд погоджується із доводами позивача про те, що він не може бути притягнутий до відповідальності, у вигляді винесення оскаржуваних Постанов про накладення адміністративно-господарського штрафу за даними перевезеннями вантажу 17.07.2021р. та 24.07.2021р., з огляду на наступне.
Відповідно до складених відповідачем актів про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 17.07.2021р. № 0050762 та від 24.07.2021р. № 0050785 транспортний засіб позивача перевозив відповідно горох та цемент марки М-400, що в обох випадках є сипучим вантажем.
Згідно з п. 22.5 Правил дорожнього руху, за порушення якого відповідач притягнув перевізника до відповідальності передбаченої абз.14 ст.60 Закону, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Так, відповідно до абз. 14, 15 ч.1 ст. 60 Закону (в редакції з 01.10.2021р.) встанволено відповідальність автомобільних перевізників у вигляді адімінстартвино-господарських штрафів за : перевищення вставновлених законодавством габаритно-вагових норм від 5% до 10% включно при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - щтраф у розмірі 500 неоподаткованих мінімумів доходів громадян; перевищення встановлених законодавстом габаритно-вагових штрафів від 10% до 20% включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф в розмірі 1000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян.
Викладене дає підстави для висновку про те, що правила перевезення неподільного та подільного вантажів у випадку перевищення вагових або габаритних параметрів є різними:
- перевезення неподільного вантажу допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі;
- перевезення подільного вантажу не допускається взагалі.
При цьому, жодної суперечності між Правилами дорожнього руху та Законом України Про автомобільний транспорт немає, а відповідальність перевізника у вигляді адміністративно-господарського щтрафу за перевищення встановлених габаритно-вагових норм при перевезенні подільного вантажу, тобто за рух такого транспортного засобу, законодавець встановив лише з 01 жовтня 2020 року. До цього законом передбачалася відповідальність перевізника лише за перевезення вантажів з перевищенням вагових парамертів, для яких вимагається отримання дозволу, тобто неподільних вантажів.
Сторонами у справі не заперечується та обставина, що позивач перевозив вантажі, які за своїми характеристиками є подільними, тобто може при завантаженні бути поділена на окремі частки без втрати або пошкодження її властивостей, а тому перевезення такого вантажу з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм, відповідно до п. 22.5 Правил дорожнього руху заборонено.
Головна мета такої заборони - збереження автомобільних доріг та попередження їх передчасного руйнування. Унаслідок цього й встановлено заборону з перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм без будь-яких винятків.
Отже, чинним законодавством встановлена імперативна заборона на перевезення подільних вантажів з перевищенням встановлених законодавством габаритно-вагових норм, що виключає можливість отримання перевізником відповідного дозволу.
Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку, що заборона руху транспортних засобів з перевищенням вагових параметрів при перевезенні подільного вантажу унеможливлює отримання перевізником дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів.
З огляду на відсутність на законодавчому рівні можливості отримання особою дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, які перевозять подільні вантажі з перевищенням габаритно-вагових параметрів, на особу не може бути накладений штраф відповідно до абзаців 14-15 частини 1 статті 60 Закону № 2344-IIІ за відсутність такого дозволу.
У такому випадку до перевізника до 01.10.2021р. могла бути застосована відповідальність лише у вигляді у вигляді припису щодо усунення порушень законодавства про автомобільний транспорт, відповідно до п. 31 Порядку.
Враховуючи викладене, суд вважає, що оскаржувані постанови від 19.08.2021р. та від 16.09.2021р. про накладення на ТОВ «ТРАНС ХАБ» штрафу за вчинення правопорушення, передбаченого абз. 15 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», прийняті Південним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки не можуть вважатись законними та обґрунтованими.
Окрім того, суд звертає увагу на те, що відповідач під час розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт повинен був встановити в діях позивача склад правопорушення законодавства про автомобільний транспорт, як законодавчу підставу для притягнення останнього до відповідальності у вигляді адміністративно-господарського штрафу.
Відповідно до ч.1,2 ст. 238 Господарського кодексу України, за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків. Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовувати до суб`єктів господарювання такі адміністративно-господарські санкції як адміністративно-господарський штраф (абз.3 ч.1 ст. 239 ГК України).
Згідно ч.1 ст. 241 ГК України, адміністративно-господарський штраф - це грошова сума, що сплачується суб`єктом господарювання до відповідного бюджету у разі порушення ним встановлених правил здійснення господарської діяльності.
На момент здійснення рейдових перевірок належних позивачу транспортних засобів та винесення відповідачем оскаржуваних Постанов діяли Правила проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 року за №30.
Отже, на переконання суду, притягуючи позивача, як перевізника до відповідальності за перевищення транспортними засобами нормативних вагових параметрів при перевезенні вантажів без відповідного дозволу, відповідач в оскаржувані постанові мав зазначити яке саме положення Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами було порушено суб`єктом господарювання. Натомість оскаржувані Постанови не містять такого посилання, що також зумовлює протиправність оскаржуваних Постанов.
При цьому суд зважає на вид вантажу, що перевозився позивачем в спірних правовідносинах, а саме сипучий вантаж, який здатен під час руху змінювати розподіл навантажень на вісі транспортного засобу та відносити транспортний засіб до категорії великовагових вже після початку його руху, що унеможливлює отримання дозволу перевізником відповідно до вимог Правил вже під час перевезення вантажу та виключає в його діях будь-яку вину як один із складових елементів правопорушення.
Згідно із ч. 2 ст. 218 ГК України учасник господарських правовідносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
Отже, при вирішенні питання про правомірність стягнення адміністративно-господарських санкцій слід виходити із загальних норм права відносно відповідальності за порушення зобов`язань та встановлення в діях або бездіяльності перевізника складу правопорушення з метою застосування юридичної відповідальності у вигляді адміністративно-господарських санкцій. Елементами правопорушення є вина та наявність причинного зв`язку між самим порушенням та його наслідками.
Саме такого правового висновку дійшов Верховний Суд в Постанові від 7 лютого 2018 р. по справі № К/9901/3278/17.
Що стосується доводів позивача про відсутність методики затвердженої суд вважає за необхідне зазначити наступне. Дійсно методики, яка передбачена п.2 Порядку проведення габаритно-вагового контролю, затвердженого Постановою КМУ №879 від 27.06.2007р. до сьогодні не затверджено законодавцем, що свідчить про недотримання відповідачем процедури вимірювання (зважування) як складової частини габаритно-вагового контролю, проте позивач не довів яким чином наявність такої методики могла вплинути на достовірність результатів під час проведення такого вимірювання, що не дозволяє суду дійти висновку про протиправність оскаржуваних постанов лише з цих підстав.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту в Україні на момент виникнення спірних правовідносин і до сьогодні визначається Законом «Про автомобільний транспорт» (далі Закон).
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про автомобільний транспорт»:
внутрішні перевезення - це перевезення пасажирів та/чи вантажів територією України без перетину державного кордону України;
міжнародні перевезення пасажирів і вантажів - перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом з перетином державного кордону.
Відповідно до ч.10 ст.20 Закону, на території України повинні виконуватися вимоги встановлення та використання на транспортних засобах, які призначаються для міжнародних перевезень, контрольних приладів (тахографів) реєстрації режимів праці та відпочинку водіїв, передбачені законодавством країн, на території яких виконуються перевезення.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З огляду на викладені судом висновки, відповідач не довів правомірності оскаржуваних постанов, що є підставою для задоволення позову.
Судові витрати по справі розподіляються відповідно до ст.139 КАС України.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс хаб" (вул. Велика Морська, 89, оф.6, м.Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 43382527) до Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (Миколаївська область) (вул. Космонавтів, 61, м.Миколаїв, 54056, код ЄДРПОУ 39816845) задовольнити.
2. Визнати протиправною та скасувати постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (Миколаївська область) № 306037 від 19.08.2021 року про застосування до ТОВ «ТРАНС ХАБ» (код ЄДРПОУ 43382527) адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000,00 грн.
3. Визнати протиправною та скасувати постанову Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (Миколаївська область) № 306158 від 16.09.2021 року про застосування до ТОВ «ТРАНС ХАБ» (код ЄДРПОУ 43382527) адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000,00 грн.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (Миколаївська область) (вул. Космонавтів, 61, м.Миколаїв, 54056, код ЄДРПОУ 39816845) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс хаб" (вул. Велика Морська, 89, оф.6, м.Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 43382527) судовий збір в розмірі 2379,00 грн., сплачений платіжним дорученням № 283 від 30.09.2021р.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя І. А. Устинов
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2022 |
Оприлюднено | 31.10.2022 |
Номер документу | 107007290 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Устинов І. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні