ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 листопада 2022 року
м. Київ
справа №808/2227/18
адміністративне провадження № К/9901/9845/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Житломасив» на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року (колегія суддів: Юрко І.В., Чабаненко С.В., Чумак С.Ю.) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Житломасив» до Виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Комунальне підприємство «Житломасив» Мелітопольської міської ради Запорізької області, про визнання протиправними та скасування рішень та стягнення упущеної вигоди,
УСТАНОВИВ:
У червні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Житломасив» звернулося до суду з позовом до Виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області, (третя особа - КП «Житломасив» Мелітопольської міської ради Запорізької області), в якому просило визнати протиправним та скасувати:
1. Рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 11.12.2017 №223 «Про призначення управителів багатоквартирних будинків в житловому фонді міста Мелітополя» в частині:
- призначення управителя багатоквартирних будинків в житловому фонді міста Мелітополя, згідно з додатком 1 цього рішення, за об`єктами конкурсу (група будинків) №1,2,3,8 КП «Житломасив» Мелітопольської міської ради Запорізької області, код ЄДРПОУ 32723194;
- управлінню правового забезпечення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради підготувати проект договору з надання послуг з управління багатоквартирними будинками міста Мелітополя, що має бути укладений від імені співвласників багатоквартирних будинків з переможцями конкурсу уповноваженою особою виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області строком на один рік, з обов`язком управителів розпочати надання послуг з управління багатоквартирними будинками з 01.01.2018;
- уповноваження заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Федорова І.С. укласти договори з надання послуг з управління багатоквартирними будинками міста Мелітополя від імені власників багатоквартирних будинків з переможцями конкурсу;
- КП «Житломасив» Мелітопольської міської ради Запорізької області до 31.12.2017 року здійснити всі необхідні дії щодо передачі багатоквартирних будинків в управління управителям, призначеним цим рішенням, в порядку передбаченому правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом будинків і споруд, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13.
2. Рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 28.12.2017 №245/2 «Про визначення виконавців (надавачів) 6 комунальних послуг у житловому фонді м.Мелітополя та втрату чинності рішень виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 19.02.2015 №29/4, від 20.12.2012 №217/4, від 18.12.2014 №214, від 20.10.2011 №191/7, від 24.11.2011 №203/1, від 24.11.2011 №203/2, від 13.02.2012 №16, від 23.12.2014 №221/2, від 23.12.2014 №221/3, від 29.12.2016 №260/3, від 29.12.2016 №260/4, від 23.03.2017 №56/1, від 23.03.2017 №56/2» в частині:
1) п.1 рішення:
визначення виконавцем (надавачем) комунальних послуг у житловому фонді м.Мелітополь:
- КП «Житломасив» Мелітопольської міської ради Запорізької області виконавцем (надавачем) послуг з управління багатоквартирними будинками в житловому фонді міста Мелітополя;
- КП «Житломасив» Мелітопольської міської ради Запорізької області виконавцем (надавачем) послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій;
2) п.2 рішення:
Зобов`язання до 01.10.2018 ТОВ «Мелітопольські теплові мережі», КП «Водоканал» Мелітопольської міської ради Запорізької області, КП «Житломасив» Мелітопольської міської ради Запорізької області привести договори стосовно точок розподілу внутрішньобудинкових та зовнішніх мереж водопостачання, водовідведення та теплопостачання у відповідність до постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869;
3) п.3 рішення:
визнання такими, що втратили чинність рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області:
- від 20.12.2012 №217/4 «Про визначення виконавців (надавачів) комунальних послуг у житловому фонді м.Мелітополя»;
- від 20.10.2011 №191/7 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення та втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 28.05.2008 №125»;
- від 24.11.2011 №203/1 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для власників (орендарів) нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках) та втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради запорізької області від 29.10.2008 року №226/3»;
- від 13.02.2012 №16 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 20.10.2011 року №191/7 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення та втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 28.05.2008 року №125».
Стягнути з виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області на користь ТОВ «Житломасив» за рахунок коштів місцевого бюджету міста Мелітополя шкоду у вигляді упущеної вигоди в розмірі 383124,89 грн.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 16.10.2018 позов задоволено частково.
Визнано протиправними та скасовано рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 11.12.2017 № 223 «Про призначення управителів багатоквартирних будинків в житловому фонді міста Мелітополя» в частині:
- призначення управителя багатоквартирних будинків в житловому фонді міста Мелітополя, згідно з додатком 1 цього рішення, за об`єктами конкурсу (група будинків) № 1,2,3,8 КП «Житломасив» Мелітопольської міської ради Запорізької області, код ЄДРПОУ 32723194;
- управлінню правового забезпечення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради підготувати проект договору з надання послуг з управління багатоквартирними будинками міста Мелітополя, що має бути укладений від імені співвласників багатоквартирних будинків з переможцями конкурсу уповноваженою особою виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області строком на один рік, з обов`язком управителів розпочати надання послуг з управління багатоквартирними будинками з 01.01.2018 року;
- уповноваження заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Федорова І.С. укласти договори з надання послуг з управління багатоквартирними будинками міста Мелітополя від імені власників багатоквартирних будинків з переможцями конкурсу;
- КП «Житломасив» Мелітопольської міської ради Запорізької області до 31.12.2017 здійснити всі необхідні дії щодо передачі багатоквартирних будинків в управління управителям, призначеним цим рішенням, в порядку передбаченому правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом будинків і споруд, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 № 13.
Рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 28.12.2017 № 245/2 «Про визначення виконавців 6 (надавачів) комунальних послуг у житловому фонді м. Мелітополя та втрату чинності рішень виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 19.02.2015 № 29/4, від 20.12.2012 № 217/4, від 18.12.2014 № 214, від 20.10.2011 № 191/7, від 24.11.2011 № 203/1, від 24.11.2011 № 203/2, від 13.02.2012 № 16, від 23.12.2014 № 221/2, від 23.12.2014 № 221/3, від 29.12.2016 № 260/3, від 29.12.2016 № 260/4, від 23.03.2017 № 56/1, від 23.03.2017 № 56/2» в частині:
1) п.1 рішення:
визначення виконавцем (надавачем) комунальних послуг у житловому фонді м. Мелітополь:
- КП " Житломасив" Мелітопольської міської ради Запорізької області виконавцем (надавачем) послуг з управління багатоквартирними будинками в житловому фонді міста Мелітополя;
- КП " Житломасив" Мелітопольської міської ради Запорізької області виконавцем (надавачем) послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій;
2) п. 2 рішення:
зобов`язання до 01.10.2018 ТОВ "Мелітопольські теплові мережі", КП "Водоканал" Мелітопольської міської ради Запорізької області, КП "Житломасив" Мелітопольської міської ради Запорізької області, привести договори стосовно точок розподілу внутрішньобудинкових та зовнішніх мереж водопостачання, водовідведення та теплопостачання у відповідність до постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869;
3) п. 3 рішення:
визнання такими, що втратили чинність рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області:
- від 20.12.2012 № 217/4 "Про визначення виконавців (надавачів) комунальних послуг у житловому фонді м. Мелітополя";
- від 20.10.2011 № 191/7 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення та втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 28.05.2008 № 125";
- від 24.11.2011 № 203/1 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для власників (орендарів) нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках) та втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради запорізької області від 29.10.2008 № 226/3";
- від 13.02.2012 № 16 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 20.10.2011 № 191/7 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення та втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 28.05.2008 № 125".
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019 рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 16.10.2018 скасовано.
В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Житломасив» відмовлено.
Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, позивач подав касаційну скаргу, в якій просить її скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити повністю.
Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що прийняте відповідачем рішення суперечить рішенню Конституційного Суду України від 16.04.2009 №7-рп/2009, в якому зазначено, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини. Також вказує на ч. 9 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», згідно якої рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою.
Ухвалою Верховного Суду від 20.05.2019 відкрито касаційне провадження.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач та третя особа проти її задоволення заперечують, просять судові рішення залишити без змін.
У зв`язку з відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи та вимоги касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судами встановлено, що рішенням виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 11.12.2017 №223 «Про призначення управителів багатоквартирних будинків в житловому фонді міста Мелітополя», зокрема:
- призначено управителя багатоквартирних будинків в житловому фонді міста Мелітополя, згідно з додатком 1 цього рішення, за об`єктами конкурсу (група будинків) №1,2,3,8 КП «Житломасив» Мелітопольської міської ради Запорізької області, код ЄДРПОУ 32723194;
- управлінню правового забезпечення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради визначено підготувати проект договору з надання послуг з управління багатоквартирними будинками міста Мелітополя, що має бути укладений від імені співвласників багатоквартирних будинків з переможцями конкурсу уповноваженою особою виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області строком на один рік, з обов`язком управителів розпочати надання послуг з управління багатоквартирними будинками з 01.01.2018;
- уповноважено заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради Федорова І.С. укласти договори з надання послуг з управління багатоквартирними будинками міста Мелітополя від імені власників багатоквартирних будинків з переможцями конкурсу;
- встановлено для КП «Житломасив» Мелітопольської міської ради Запорізької області до 31.12.2017 здійснити всі необхідні дії щодо передачі багатоквартирних будинків в управління управителям, призначеним цим рішенням, в порядку передбаченому правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом будинків і споруд, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13.
Рішенням виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області №245/2 від 28.12.2017 вирішено, зокрема:
Пунктом 1 визначено виконавцем (надавачем) комунальних послуг у житловому фонді м.Мелітополь:
- КП «Житломасив» Мелітопольської міської ради Запорізької області виконавцем (надавачем) послуг з управління багатоквартирними будинками в житловому фонді міста Мелітополя;
- КП «Житломасив» Мелітопольської міської ради Запорізької області виконавцем (надавачем) послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій;
Пунктом 2 зобов`язано до 01.10.2018 ТОВ «Мелітопольські теплові мережі», КП «Водоканал» Мелітопольської міської ради Запорізької області, КП «Житломасив» Мелітопольської міської ради Запорізької області привести договори стосовно точок розподілу внутрішньобудинкових та зовнішніх мереж водопостачання, водовідведення та теплопостачання у відповідність до постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869;
Пунктом 3 визнано такими, що втратили чинність рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області:
- від 20.12.2012 №217/4 «Про визначення виконавців (надавачів) комунальних послуг у житловому фонді м.Мелітополя»;
- від 20.10.2011 №191/7 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення та втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 28.05.2008 року №125»;
- від 24.11.2011 №203/1 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для власників (орендарів) нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках) та втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради запорізької області від 29.10.2008 року №226/3»;
- від 13.02.2012 №16 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 20.10.2011 №191/7 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення та втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 28.05.2008 року №125».
Позивач ТОВ «Житломасив» не погодився із рішеннями відповідача №223 від 11.12.2017 та №245/2 від 28.12.2017 у вказаних вище частинах та оскаржив їх до суду, посилаючись на ту обставину, що згідно раніше прийнятого рішення виконкому Мелітопольської міської ради Запорізької області від 20.12.2012 № 217/4 та укладених договорів на утримання та управління будинками від 29.12.2012, саме TOB «Житломасив» є визначеним виконавцем у відповідному житловому фонді територіальної громади м. Мелітополя. Крім того, позивач вважає, що внаслідок прийняття відповідачем незаконних рішень, його було усунуто від виконання обов`язків, які передбачені діючими договорами, а нанесена шкода у вигляді упущеної вигоди, є наслідком такої протиправної поведінки.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції зазначив, що раніше прийняті рішення про визначення виконавцем житлово-комунальних послуг позивача та встановлення йому для ведення господарської діяльності тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення та власників нежитлових приміщень є ненормативними актами виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області та вичерпують свою дію фактом їх виконання, а відтак відповідач протиправно скасував їх своїм рішенням №245/2 від 28.12.2017. Крім того, суд вважає доведеним, що на підставі рішень виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 20.12.2012 №217/4, від 20.10.2011 №191/7, від 24.11.2011 №203/1, від 13.02.2012 №16 у позивача виникли договірні зобов`язання. За таких обставин права та обов`язки позивача порушуються прийнятими рішеннями відповідача, що є предметами оскарження даного позову. Стосовно проведеного конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку в житловому фонді міста Мелітополя, згідно з Протоколом конкурсної комісії з визначення управителів багатоквартирного будинку в житловому фонді міста Мелітополя від 08.12.2017 №9, суд першої інстанції зазначив, що хоча результати проведеного конкурсу не оскаржувались позивачем, проте суд вважає, що проведений конкурс не впливає на ті правовідносини які виникли раніше і є діючими на момент проведення конкурсу. Так як даний конкурс не є предметом розгляду даної справи, тому оцінку цим обставинам суд не надав.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, апеляційний суд виходив з того, що оскаржувані рішення виконкому Мелітопольської міськради ухвалені на підставі проведеного конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку в житловому фонді міста Мелітополя, результати якого оформлені Протоколом конкурсної комісії з визначення управителя багатоквартирного будинку в житловому фонді міста Мелітополя від 08.12.2017 №9, а тому відсутні підстави для їх скасування.
Дослідивши спірні правовідносини, суд касаційної інстанції зазначає таке.
Повноваження органів місцевого самоврядування та їх виконавчих органів визначаються, зокрема, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Абзацом 11 частини першої статі 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виконавчі органи рад - це органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.
Частиною першою статті 11 цього ж Закону передбачено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради (частина перша статті 52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Підпунктами 1, 2 пункту «б» частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку віднесено: здійснення заходів щодо розширення та вдосконалення мережі підприємств житлово-комунального господарства, торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування, розвитку транспорту і зв`язку та здійснення відповідно до законодавства контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування населення підприємствами житлово-комунального господарства тощо.
Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки визначає Закон України «Про житлово-комунальні послуги».
Статтею 7 цього Закону визначено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить:
1) затвердження та реалізація місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, участь у розробленні та реалізації відповідних державних і регіональних програм;
2) встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону;
3) затвердження норм споживання та якості житлово-комунальних послуг, контроль за їх дотриманням та ін.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що виконавчі органи мають повноваження щодо прийняття рішень у сфері житлово-комунального господарства, зокрема, й здійснювати регулювання умов та якості надання житлово-комунальних послуг населенню на відповідній території.
Вказаний висновок сформовано Верховним Судом у постанові від 19.06.2018 у справі №335/12370/17.
Відповідно до абзацу першого пункту 5 статті 13 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» у разі, якщо протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок.
12.07.2016 набрав чинності наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 13.09.2016 про затвердження Порядку проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 24.06.2016 року за №893/29023).
Вказаний Порядок визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, співвласники якого не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком.
Відповідно до п.2 розділу І Порядку проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку «організатор конкурсу» - виконавчий орган місцевої ради, на території якої розташовані багатоквартирні будинки, або інший орган - суб`єкт владних повноважень, якому делеговано функції із здійснення управління об`єктами житлово-комунального господарства, забезпечення їх утримання, ефективної експлуатації та необхідного рівня і якості послуг.
У відповідності до вказаного наказу виконкомом Мелітопольської міської ради Запорізької області було оголошено та проведено конкурс з призначення управителя багатоквартирного будинку в житловому фонді міста Мелітополя, результати якого оформлені Протоколом конкурсної комісії з визначення управителя багатоквартирного будинку в житловому фонді міста Мелітополя від 08.12.2017 №9.
Відповідно до п.5, п.6 розділу V Порядку проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку підписаний протокол засідання конкурсної комісії є підставою для прийняття виконавчим органом місцевої ради протягом п`яти календарних днів з моменту його підписання рішення про призначення управителя. Протягом п`яти календарних днів з дня прийняття виконавчим органом місцевої ради рішення про призначення управителя з переможцем конкурсу укладається договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком.
За результатами проведеного конкурсу виконкомом Мелітопольської міської ради Запорізької області 11.12.2017 року прийнято оскаржуване у цій справі рішення №223 «Про призначення управителів багатоквартирних будинків в житловому фонді міста Мелітополя», яким, зокрема, призначено управителя багатоквартирних будинків в житловому фонді міста Мелітополя, згідно з додатком 1 цього рішення, за об`єктами конкурсу (група будинків) №1,2,3,8 КП «Житломасив» Мелітопольської міської ради Запорізької області, код ЄДРПОУ 32723194.
Позивачем ані порядок проведення, ані результати конкурсу з визначення управителя багатоквартирного будинку в житловому фонді міста Мелітополя в межах цієї справи не оскаржується, також не надано доказів про скасування результатів вказаного конкурсу в межах інших судових справ.
В подальшому оскаржуваним в цій справі рішенням виконкому Мелітопольської міської ради №245/2 від 28.12.2017 визначено КП «Житломасив» Мелітопольської міської ради Запорізької області виконавцем (надавачем) послуг з управління багатоквартирними будинками в житловому фонді міста Мелітополя, з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Також пунктом 3 цього рішення визнано такими, що втратили чинність рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області:
- від 20.12.2012 №217/4 «Про визначення виконавців (надавачів) комунальних послуг у житловому фонді м.Мелітополя»;
- від 20.10.2011 №191/7 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення та втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 28.05.2008 року №125»;
- від 24.11.2011 №203/1 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для власників (орендарів) нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках) та втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради запорізької області від 29.10.2008 року №226/3»;
- від 13.02.2012 №16 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 20.10.2011 №191/7 «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій для населення та втрату чинності рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 28.05.2008 року №125».
З матеріалів справи вбачається, що перераховані рішення виконавчого комітету Мелітопольської міської ради Запорізької області від 20.12.2012 №217/4, від 20.10.2011 №191/7, від 24.11.2011 №203/1, від 13.02.2012 №16 стосувалися права ТОВ «Житломасив» на ведення господарської діяльності, оскільки позивач був виконавцем послуг з утримання та управління будинками, спорудами, житловими комплексами або комплексами будинків і споруд в житловому фонді, прибудинковою територією територіальної громади міста Мелітополя, з яким було укладено відповідні договори.
Щодо посилань позивача в касаційній скарзі на рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 №7-рп/2009, та ч. 9 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», згідно якого рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою, колегія суддів зазначає таке.
Визначаючи правову природу рішення, яке оскаржується, колегія суддів звертає увагу на правову позицію, викладену у абзацах шостому, сьомому пункту 4.1 Рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 №7-рп/2009 у справі про скасування актів органів місцевого самоврядування, згідно з якою за органами місцевого самоврядування законодавцем закріплюється право на зміну та скасування власних рішень. Таке право випливає із конституційного повноваження органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов`язковими до виконання на відповідній території, оскільки вони є суб`єктами правотворчості, яка передбачає право формування приписів, їх зміну, доповнення чи скасування. Це узгоджується із правовою позицією Конституційного Суду України, викладеною у Рішенні від 03.10.1997 №4-зп у справі про набуття чинності Конституцією України, що конкретна сфера суспільних відносин не може бути водночас врегульована однопредметними нормативними правовими актами однакової сили, які за змістом суперечать один одному. Звичайною є практика, коли наступний у часі акт містить пряме застереження щодо повного або часткового скасування попереднього. Загальновизнаним є й те, що з прийняттям нового акта, якщо інше не визначено самим цим актом, автоматично скасовується однопредметний акт, який діяв у часі раніше (абзац п`ятий пункту 3 мотивувальної частини вказаного Рішення).
Отже, Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Водночас частинами першою, шостою, дев`ятою, десятою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради. Рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Системний аналіз викладених положень дає змогу дійти висновку, що виконавчі комітети, які є виконавчими органами органів місцевого самоврядування, створеними сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування та діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених законами, мають право змінювати або скасовувати лише акти підпорядкованих відділів, управлінь, інших виконавчих органів ради, а також їх посадових осіб. Однак скасування актів виконавчих органів ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень, може відбуватись виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 04.09.2018 у справі № 1510/3184/12.
Таким чином, виконавчий комітет не має права самостійно скасовувати свої ж раніше прийняті рішення.
Проте у справі, що розглядається, виконком Мелітопольської міської ради визнав нечинними попередні рішення, які регулювали цю саму сферу суспільних відносин у зв`язку з ухваленням нових однопредметних рішень в межах власних повноважень.
Крім того колегія суддів звертає увагу, що у теорії права скасування та визнання нечинним акта розрізняєтьcя.
Так, скасування акта суб`єкта владних повноважень як способу захисту порушеного права позивача застосовується тоді, коли спірний акт не породжує жодних правових наслідків від моменту прийняття такого акта.
Визнання ж акта суб`єкта владних повноважень нечинним означає втрату чинності таким актом з моменту набрання чинності відповідним судовим рішенням або з іншого визначеного судом моменту після прийняття такого акта.
На підставі вищенаведених правових норм, колегія суддів погоджується з висновком апеляційного суду, що виконавчий комітет Мелітопольської міськради в межах повноважень та у спосіб, визначений законом, ухвалив рішення №223 від 11.12.2017 та №245/2 від 28.12.2017 на підставі проведеного конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку в житловому фонді міста Мелітополя, результати якого оформлені Протоколом конкурсної комісії з визначення управителя багатоквартирного будинку в житловому фонді міста Мелітополя від 08.12.2017 №9.
Інші доводи касаційної скарги є необґрунтованими та не спростовують висновків судів попередніх інстанцій.
Відповідно до частини першої статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
З огляду на наведене, висновки суду апеляційної інстанції є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального права, підстави для скасування чи зміни відсутні.
Оскільки Суд залишає без змін постанову суду апеляційної інстанції, то відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати не підлягають новому розподілу.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Житломасив» залишити без задоволення.
Постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий А.Ю. Бучик
Судді А.І. Рибачук
Л.В. Тацій
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 01.11.2022 |
Оприлюднено | 02.11.2022 |
Номер документу | 107064314 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Бучик А.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні