ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 квітня 2022 року Справа № 160/13259/21
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кадникової Г.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Акціонерного товариства "Дніпровський завод з ремонту та будівництва пасажирських вагонів" до Виконавчого комітету Царичанської селищної ради, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача: ОСОБА_1 про визнання неправомірною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Акціонерне товариство "Дніпровський завод з ремонту та будівництва пасажирських вагонів" (далі позивач) звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом про:
- визнання неправомірною бездіяльності Виконавчого комітету Царичанської селищної ради (далі - відповідач) по не виправленню запису про право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1225682000:01:004:0002, площею 1.8726 га за ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , третя особа);
- зобов`язання відповідача припинити речові права ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 1225682000:01:004:0002, шляхом виключення запису про ОСОБА_1 із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно - земельну ділянку кадастровий номер 1225682000:01:004:0002.
В обґрунтування позову позивач зазначає, що Державний реєстр речових прав на нерухоме майно та ДЗК містять відомості про земельну ділянку надану у користування (оренду) позивачу з цільовим призначенням землі - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01), площею 3,3662 га, але із визначенням в якості власника такої ділянки з кадастровим номером 1225682000:01:004:0002 - ОСОБА_1 (цільове призначення землі - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площа 1,8726 га), що не відповідає дійсності та порушує право позивача на вільне користування землею з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01) та площею 3,3662 га.
На думку AT «ДНІПРОВАГОНРЕМБУД» дії відповідача по внесенню до відомостей Державного земельного кадастру відомостей про ОСОБА_1 як власника земельної ділянки з кадастровим номером 1225682000:01:004:0002 є протиправними та такий запис підлягає скасуванню, що стало підставою для звернення до суду з відповідним позовом.
Ухвалою суду позовну заяву залишено без руху на підставі ст.169 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), зі встановленням строку для усунення виявлених недоліків.
На виконання ухвали суду, позивачем усунуті виявлені недоліки позовної заяви.
Ухвалою суду від 08.02.2022р. позовну заяву прийнято до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.
Відповідач про розгляд справи повідомлений належним чином, що підтверджується матеріалами справи.
Згідно пошуку за трекінгом відправлення на офіційному сайті АТ «УКРПОШТА» за ідентифікатором 4930020222320 станом на 07.04.2022 року вбачається, що третій особі без самостійних вимог на стороні відповідача ОСОБА_1 не вручено з причин адресат відсутній за вказаною адресою. Разом з тим, на запит суду з відділу обліку та моніторингу інформації ГУ ДМС України в Дніпропетровській області надійшла відповідь, що ОСОБА_1 знятий з реєстрації 07.09.2016р. у зв`язку зі смертю.
Вивчивши матеріали справи, оцінивши наведені сторонами доводи, суд виходить з наступного.
З матеріалів справи вбачається, що 24.12.2004р. між AT «ДНІПРОВАГОНРЕМБУД» та Царичанською районною державною адміністрацією укладено договір оренди земельною ділянкою з цільовим призначенням земель - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01), площею 3,3662 га, з кадастровим номером 1225682000:01:004:0002. На даній земельній ділянці розташований об`єкт нерухомого майна, належний позивачу на праві приватної власності - Дитячий оздоровчий табір « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ( АДРЕСА_1 ). Право користування даною земельною ділянкою зареєстровано 21.01.2005р. в Державному земельному кадастрі.
Позивачу випадково, під час актуалізації даних стало відомо, що до Державного земельного кадастру внесені відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 1225682000:01:004:0002 згідно із якими дана земельна ділянка має власника - ОСОБА_1 , а також зазначено, що належна йому земельна ділянка має площу 1,8726 га та цільове призначенням землі - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а також те, що така ділянка розташована на території Китайгородської сільської ради, з яким відповідно позивач не має жодних договірних відносин та земельна ділянка якого, відповідно до внесених до ДЗК відомостей має площу 1,8726 га цільове призначенням землі - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а також те, що така ділянка розташована на території Китайгородської сільської ради.
AT «ДНІПРОВАГОНРЕМБУД» звернулось до відділу у Царичанському районі ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області з заявою про виправлення помилки та відповідно отримав відповідь від 19.04.2021р. щодо відомостей, внесених до ДЗК про права користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1225682000:01:004:0002 помилково включено відомості про земельну ділянку площею 1,8726 га, власником якої є ОСОБА_1 , яка має цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та розташована на території Китайгородської сільської ради, оскільки земельна ділянка площею 1,8726 га належить ОСОБА_1 та такій ділянці було присвоєно кадастровий номер 1225682000:01:004:0002, але така земельна ділянка не була зареєстрована в ДЗК. Земельна ділянка площею 1,8726 га зареєстрована в 2019р. після відновлення меж земельної ділянки та їй присвоєно кадастровий номер 1225682000:01:002:0322. Також, внаслідок змін у законодавстві України, позивачу з метою виправлення помилки, допущеної при державній реєстрації, рекомендовано звернутися в реєстраційну службу до державних реєстраторів.
Позивач звернувся із відповідною заявою до Центра надання адміністративних послуг виконавчого комітету Царичанської селищної ради про виправлення помилки у відомостях (розділі), внесених до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно в частині виключення запису про власника земельної ділянки з кадастровим номером 1225682000:01:004:0002, речове право на користування даною земельною ділянкою зареєстровано за AT «ДНІПРОВАГОНРЕМБУД» - ОСОБА_1 . Позивач отримав відповідь, відповідно до якої, на вимоги п.6 ст.14 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» рекомендовано звернутися до суду.
Державний реєстр речових прав на нерухоме майно та ДЗК містять відомості про земельну ділянку надану у користування (оренду) позивачу з цільовим призначенням землі - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01), площею 3,3662 га, але із визначенням в якості власника такої ділянки з кадастровим номером 1225682000:01:004:0002 - ОСОБА_1 (цільове призначення землі - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площа 1,8726 га), що не відповідає дійсності та порушує право позивача на вільне користування землею з цільовим призначенням - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01) та площею 3,3662 га.
На думку AT «ДНІПРОВАГОНРЕМБУД» дії відповідача по внесенню до відомостей Державного земельного кадастру відомостей про ОСОБА_1 як власника земельної ділянки з кадастровим номером 1225682000:01:004:0002 є протиправними та такий запис підлягає скасуванню.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Згідно з вимогами ст.1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» у Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, про меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж;
Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера;
Заява в електронній формі - заява про внесення або отримання відомостей з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, яка формується і подається з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, у тому числі через інтегровану з ним інформаційну систему центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин;
Індексна кадастрова карта (план) - картографічний документ, що відображає місцезнаходження, межі і нумерацію кадастрових зон і кварталів та використовується для присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам і ведення кадастрової карти (плану);
Кадастрова зона - сукупність (об`єднання) кадастрових кварталів;
Кадастрова карта (план) - графічне зображення, що містить відомості про об`єкти Державного земельного кадастру;
Кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування;
Відповідно до вимог ст.3 Закону України «Про Державний земельний кадастр» Державний земельний кадастр базується на таких основних принципах:
Обов`язковості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про всі його об`єкти;
Єдності методології ведення Державного земельного кадастру;
Об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі;
Внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону;
Відкритості та доступності відомостей Державного земельного кадастру, законності їх одержання, поширення і зберігання;
Безперервності внесення до Державного земельного кадастру відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру, що змінюються;
Документування всіх відомостей Державного земельного кадастру.
Положеннями п.2 Розділу VII даного Закону передбачено, що земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004р., вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.
У разі, якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності) або їхніх спадкоємців чи особи, яка подала заяву про визнання спадщини від умерлою, якщо така справа прийнята до провадження судом або іншої, визначеної законом особи. Державна реєстрація таких земельних ділянок може бути здійснена також без подання заяв зазначених осіб центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. У разі відсутності у зазначеного органу документації із землеустрою з визначенням координат поворотних точок меж земельних ділянок цей орган забезпечує організацію проведення робіт з розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок і здійснення державної реєстрації таких земельних ділянок.
Внесення інших змін до відомостей про ці земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок.
Згідно з положеннями п.4 Розділу VII даного Закону у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.
У разі якщо після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру виявлені помилки у визначенні площ та/або меж земельних ділянок (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки; невідповідність меж земельної ділянки, вказаних у Державному реєстрі земель, її дійсним межам; невідповідність площі земельної ділянки, вказаної у Державному реєстрі земель, її дійсній площі у зв`язку із зміною методів підрахунку (округлення); присвоєння декільком земельним ділянкам однакових кадастрових номерів), такі помилки за згодою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності можуть бути виправлені на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або за матеріалами інвентаризації земель. Зміна меж земельної ділянки при виправленні вказаних помилок допускається за письмовим погодженням з особами, яким належить право власності (а щодо земель державної та комунальної власності - право користування) на суміжні земельні ділянки. Відсутність згоди власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на виправлення вказаних помилок не є підставою для відмови у перенесенні відомостей про відповідну земельну ділянку до Державного земельного кадастру, надання відомостей про земельну ділянку з Державного земельного кадастру. Про виявлені помилки центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, письмово безоплатно повідомляє власників (користувачів) земельних ділянок.
Згідно з вимогами ч.6, 7 ст.14 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у разі закриття розділу Державного реєстру прав у зв`язку з наявністю в цьому реєстрі двох і більше розділів на один об`єкт нерухомого майна в результаті допущення технічної помилки розділ Державного реєстру прав та реєстраційна справа, відкриті пізніше, закриваються, а реєстраційний номер такого об`єкта скасовується.
Відомості про речові права, обтяження речових прав, що містяться в розділі Державного реєстру прав, що закривається як помилковий, одночасно із закриттям такого розділу переносяться до розділу Державного реєстру прав, відкритого раніше на об`єкт нерухомого майна.
У разі наявності зареєстрованих речових прав, похідних від права власності, та/або обтяжень речових прав, відомості про які містяться в розділі Державного реєстру прав, що закривається як помилковий, за результатом перенесення відомостей про такі права, обтяження державний реєстратор обов`язково невідкладно повідомляє відповідного користувача, обтяжувача про закриття розділу Державного реєстру прав та перенесення відомостей про речові права, обтяження.
У разі якщо у зв`язку з наявністю в Державному реєстрі прав двох і більше розділів на один об`єкт нерухомого майна в результаті допущення технічної помилки виявлено суперечності між зареєстрованими речовими правами, закриття розділу Державного реєстру прав здійснюється виключно на підставі судового рішення.
У разі ухвалення судом рішення про закриття розділу Державного реєстру прав у випадках, передбачених цією статтею, закриття відповідного розділу допускається виключно в разі, якщо таким судовим рішенням вирішується питання щодо набуття та/або припинення речових прав, обтяжень речових прав на об`єкт нерухомого майна, щодо якого закривається розділ у Державному реєстрі прав.
Згідно з вимогами ст.126 Земельного кодексу України (далі ЗК України ) право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Відповідно до вимог ч.1 ст.93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
З матеріалів справи вбачається, що 24.12.2004р. між AT «ДНІПРОВАГОНРЕМБУД» та Царичанською районною державною адміністрацією (надалі відповідач) укладено договір оренди земельною ділянкою з цільовим призначенням земель - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01), площею 3,3662 га, з кадастровим номером 1225682000:01:004:0002. На даній земельній ділянці розташований об`єкт нерухомого майна, належний позивачу на праві приватної власності - Дитячий оздоровчий табір « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ( АДРЕСА_1 ). Право користування даною земельною ділянкою зареєстровано 21.01.2005р. в Державному земельному кадастрі.
Реєстрація ж 21.10.2015 за тим же кадастровим номером земельної ділянки, що за площею, місцем розташування, цільовим призначенням за ОСОБА_1 відрізняється від раніше зареєстрованих даних та не має на те належних підстав, тому суд приходить до висновку про помилковість їх внесення. Існування такого запису та зареєстрованих речових прав ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 1225682000:01:004:0002 суперечить правам власності, користування та розпорядження належного власника та належного користувача.
При цьому, суд виходить з того, що вимоги про визнання неправомірними (незаконним, недійсним, нечинним) рішення суб`єкта владних повноважень, є тотожними вимогами щодо визнання протиправними такого рішення, враховуючи приписи ст.245 КАС України, яка, зокрема визначає можливість суду, у разі задоволення адміністративного позову, прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акту, чи окремих його положень тощо.
З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч.1, ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно до ч.1 ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ч.1, ч.4 ст.73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно до ст.76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Положення КАС України передбачає не лише обов`язок суб`єкта владних повноважень (відповідач у справі) щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності (ч.2 ст.77 КАС України), але й обов`язок кожної сторони довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (ч.1 ст.77 КАС України), з урахуванням наведеного позивачем доведено протиправність бездіяльності Виконавчого комітету Царичанської селищної ради щодо невиправлення запису про право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1225682000:01:004:0002, площею 1.8726 га за ОСОБА_1 .
Згідно із п.3 ч.1 ст.129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною 1 ст.9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Оцінюючи усі докази, які були досліджені судом у їх сукупності, суд дійшов висновку про протиправність бездіяльності Виконавчого комітету Царичанської селищної ради щодо не виправлення запису про право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1225682000:01:004:0002, площею 1.8726 га за ОСОБА_1 та необхідність припинення речових прав ОСОБА_1 на цю земельну ділянку.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає, що відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи викладене, сплачений позивачем судовий збір за подачу позову до суду в сумі 2 270грн. 00коп. відповідно до платіжного доручення від 03.08.2021 р. №3141 підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Царичанської селищної ради.
Керуючись ст.ст. 9, 72-77, 90, 139, 241-246, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Акціонерного товариства "Дніпровський завод з ремонту та будівництва пасажирських вагонів" до Виконавчого комітету Царичанської селищної ради, третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача: ОСОБА_1 про визнання неправомірною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Царичанської селищної ради по невиправленню запису про право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1225682000:01:004:0002, площею 1.8726 га за ОСОБА_1 .
Зобов`язати Виконавчий комітет Царичанської селищної ради припинити речові права ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 1225682000:01:004:0002, шляхом виключення запису про ОСОБА_1 із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно - земельну ділянку кадастровий номер 1225682000:01:004:0002.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Царичанської селищної ради (51000, Дніпропетровська обл., смт. Царичанка, вул.14 Гвардійської дивізії, 10; код ЄДРПОУ 41050131) на користь Акціонерного товариства «Дніпровський завод з ремонту та будівництва пасажирських вагонів» (49024, м. Дніпро, вул. Універсальна, буд.10; код ЄДРПОУ 00554514) судовий збір у розмірі 2 270 грн. 00 коп. (дві тисячі двісті сімдесят грн. 00коп.).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Г. В.Кадникова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2022 |
Оприлюднено | 04.11.2022 |
Номер документу | 107101013 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кадникова Ганна Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кадникова Ганна Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кадникова Ганна Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кадникова Ганна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні