ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
03 листопада 2022 року м. Дніпросправа № 160/1056/22
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,
за участю секретаря судового засідання: Батіщева С.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.07.2022 року (суддя Бондар М.В., м. Дніпро, повний текст рішення складено 02.08.2022 року) в справі №160/1056/22 за позовом Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-
в с т а н о в и в:
18.01.2022 року АТ «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» (далі по тексту позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (далі по тексту відповідач або Головне управління), в якому, з урахуванням зміни позовних вимог, просило визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не видачі позивачу витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок; зобов`язати відповідача видати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастрові номери: 1210100000:03:293:0010; 1210100000:02:128:0001 на підставі нормативної грошової оцінки земель та технічної документації за 2021 рік.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.07.2022 року позовні вимоги задоволено частково, визнано протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо несвоєчасної видачі АТ «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок з кадастровими номерами: 1210100000:03:293:0010 (за заявою від 10.08.2021 року), 1210100000:02:128:0001 (за заявою від 18.08.2021 року), у задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції АТ «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення в частині відмови в задоволенні позовних вимог та в цій частині ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі з виходом за їх межі. Свої вимоги обґрунтувало тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянтом зазначалось, що він 10.08.2021 року (кадастровий номер 1210100000:03:293:0010, місце розташування м. Дніпро, вул. Шевченко, 2) та 18.08.2021 року (кадастровий номер 1210100000:02:128:0001, місце розташування м. Дніпро, вул. Старокодацька, 3) звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області з заявами про надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, скориставшись Електронними сервісами земельного кадастру. Проте, у відповідності до п. 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213 з подальшими змінами, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки, у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви, витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок надані не були. Отримання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок необхідно позивачеві для обчислення суми земельного податку за 2021 рік та подання до органів податків і зборів відповідної декларації, та звернувшись до відповідача 10.08.2021 року та 18.08.2021 року, мав право розраховувати на отримання таких витягів протягом трьох робочих днів і використання інформації, що в них міститься для обчислення суми земельного податку за 2021 рік, тобто мав відповідні «правомірні очікування». Апелянт вказував, що отримання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок станом на 2022 рік унеможливлює проведення відповідного розрахунку земельного податку за 2021 рік, адже відомості витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок станом на 2022 рік об`єктивно не можуть бути використані позивачем при розрахунку земельного податку за 2021 рік. Через протиправну бездіяльність відповідача, АТ «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» не має змоги коректно розрахувати розмір земельного податку. Протиправна бездіяльність Головного управління порушує права позивача та для ефективного захисту вказаного порушеного права необхідно зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області видати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастрові номери: 1210100000:03:293:0010; 1210100000:02:128:0001 на підставі нормативної грошової оцінки земель та технічної документації за 2021 рік. АТ «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» просить суд апеляційної інстанції вийти за межі позовних вимог. Відмовляючи у задоволенні позову АТ «Дніпропетровськгаз» у частині зобов`язання Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області видати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастрові номери: 1210100000:03:293:0010; 1210100000:02:128:0001 на підставі нормативної грошової оцінки земель та технічної документації за 2021 рік, суд першої інстанції послався на те, що нормативно-правовими актами, які регулюють проведення нормативної грошової оцінки земель, не передбачена можливість замовлення та складання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на інші дати, ніж безпосередньо дати формування відповідного витягу. Результатом нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки є технічна документація на неї, а надання витягу з технічної документації є послугою компетентного органу (Держгеокадастру та його територіальних органів), який веде відповідний облік згідно з Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року № 1051. Апелянт вказував, що видача витягу є адміністративною послугою, яка надається відповідним управлінням Держгеокадастру на виконання приписів Закону України «Про адміністративні послуги» та постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 року № 835 «Про деякі питання надання Державною службою геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг», що не позбавляє його надати власнику більш повну інформацію про зміни в нормативній грошовій оцінці конкретної земельної ділянки за попередній період, виходячи з технічної документації на таку земельну ділянку, яка зберігається в даних Державного земельного кадастру, оформивши відповідну довідку. Витяги, довідки, викопіювання та копії документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру, в паперовій та електронній формі відповідно до Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» мають однакову юридичну силу. Форма довідки з Державного земельного кадастру, яка ідентифікує земельну ділянку за її кадастровим номером, місцем знаходження, площею, а також поряд з іншими даними містить відомості про економічну та нормативну грошову оцінку земель. Апелянт вказував, що довідки з Державного земельного кадастру, що містять узагальнену інформацію про землі (території), надаються органам державної влади, органам місцевого самоврядування для здійснення своїх повноважень, визначених законом, особам, які в установленому законом порядку включені до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників. Апелянт вказував, що довідка, поряд з витягом про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, може бути належним доказом на обґрунтування її нормативної грошової оцінки. Положення ПК України, так і законодавство про оцінку земель визнають належними доказами на обґрунтування оцінки землі, зокрема довідку, щодо земельної ділянки, яка є об`єктом плати за землю. Апелянт вважає, що установивши, що нормативно-правовими актами, які регулюють проведення нормативної грошової оцінки земель, не передбачена можливість замовлення та складання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на інші дати, ніж безпосередньо дати формування відповідного витягу, суд першої інстанції мав би вийти за межі позовних вимог та зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області видати довідки з Державного земельного кадастру станом на 2021 рік щодо земельних ділянок з кадастровими номерами: 1210100000:03:293:0010, 1210100000:02:128:0001, ураховуючи, що це необхідно для ефективного захисту прав та інтересів позивача від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Про вихід за межі позовних вимог за для ефективного захисту прав позивача, просить суд апеляційної інстанції.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню.
Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги частково, виходив з того, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Суд першої інстанції вказував, що на відповідача як суб`єкта владних повноважень покладені обов`язки щодо видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок на основі затвердженої рішенням органу місцевого самоврядування технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Передбачено надання територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру адміністративної послуги: видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, тобто, в даному випадку, ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області має виключну компетенцію в питаннях формування і видачі витягу на підставі нормативної грошової оцінки земель та технічної документації. Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви. У встановлений строк (що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви) ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області не видано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель. Суд першої інстанції вказував, що посилання представника відповідача на ненадання Дніпровською міською радою оновленого програмного забезпечення для формування витягів з технічної документації, є не доречним, оскільки всі надані представником відповідача звернення датовані ще січнем березнем 2021 року. Жодних доказів відсутності технічної можливості та наявності інших непереборних обставин, які чинили перешкоди для формування Витягів із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок станом на серпень 2021 року, відповідачем не надано. Суд першої інстанції вказував, що відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року №489, визначено форму витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, якою не передбачено можливості зазначення дати (року), на які необхідно визначити нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Нормативно-правовими актами, які регулюють проведення нормативної грошової оцінки земель, не передбачена можливість замовлення та складання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на інші дати, ніж безпосередньо дати формування відповідного витягу.
Матеріалами справи встановлено, що рішенням Дніпровської міської ради VII скликання № 12/57 від 20.05.2020 року затверджено нормативну грошову оцінку земель міста Дніпра. Рішенням Дніпровської міської ради VII скликання № 12/57 від 20.05.2020 року визначено ввести в дію з 01.01.2021 нормативну грошову оцінку земель міста Дніпра, середня (базова) вартість 1 кв. м землі на 01.01.2019 - 644,05 грн. Вирішено передати Головному управлінню Держгеокадастру у Дніпропетровській області примірник технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпра (на паперовому та електронному носіях) для зберігання та використання в роботі; забезпечити застосування нової нормативної грошової оцінки земель м. Дніпра, для визначення розміру земельного податку, витрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при укладанні договорів оренди землі та при перегляді річної орендної плати за землю в чинних договорах; організувати та провести наради з територіальними органами Державної податкової служби України стосовно розроблення заходів, що сприятимуть введенню в дію затвердженої нормативної грошової оцінки земель міста Дніпра та нарахуванню з 01.01.2021 року земельного податку і орендної плати за землю на підставі відповідних витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок у м. Дніпрі.
З метою отримання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, АТ «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» за допомогою Електронного сервісу земельного кадастру (https://e-lancj.aov.ua/services) звернулось 10.08.2021 року та 18.08.2021 року до ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області з заявами про надання витягів по ділянкам: кадастровий номер 1210100000:03:293:0010 - місце розташування м. Дніпро, вул. Шевченко,2; кадастровий номер 1210100000:02:128:0001 - місце розташування м. Дніпро, вул. Старокодацька, 3.
Відповіді на заяви від 10.08.2021 року та 18.08.2021 року АТ «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» та витяги не отримало. ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області підтверджує отримання від АТ «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» заяв від 10.08.2021 року та 18.08.2021 року.
АТ «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» 06.10.2021 року повторно звернулось до ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області щодо надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок. Відповіді на заяву АТ «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» не отримало.
Встановлено, що АТ «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» з метою отримання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, 16.02.2021 року звернулось до Відділу у м. Дніпро ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області. Листом від 04.03.2021 року № 28-4-0.38-287/107-21 Відділ у м. Дніпро ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області повідомив, що у зв`язку з оновленням налаштування програмного забезпечення для розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок, надати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок з кадастровим номером 1210100000:02:128:0001 не може.
Відповідно до матеріалів справи, 13.01.2022 року ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області сформовано витяги із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок: кадастровий номер 1210100000:03:293:0010 нормативна грошова оцінка 2250331,48 грн., який зареєстровано за вих. №750/303-22 від 14.01.2022 року; кадастровий номер 1210100000:02:128:0001 - нормативна грошова оцінка 19739393,51 грн., який зареєстровано за вих. №749/303-22 від 14.01.2022 року. У витягах вказано дату формування 13.01.2022 року.
Згідно частин 1, 3, 4, 5 ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Згідно ст. 15, ч. 7 ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: зокрема, нормативна грошова оцінка. Відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.
Згідно зі ст. 5, ст. 18, ч. 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України «Про Державний земельний кадастр» відомості про зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка відбулась внаслідок проведення нормативної грошової оцінки земель адміністративно-територіальних одиниць, вносяться до Поземельної книги без подання заяв, на підставі документації, яка є підставою для внесення таких відомостей.
Згідно з п. 286.1, п. 286.2 статті 286 ПК України, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Згідно пунктів 289.1, 289.3 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Розмір орендної плати обраховується від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Розмір нормативної грошової оцінки береться платником орендної плати з витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Звісно, не передбачено для платника земельного податку, для орендаря земельної ділянки чи власника отримувати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Проте, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є необхідним для обрахунку орендної плати за землю чи земельного податку.
Згідно ст. 15 Земельного кодексу України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить, серед іншого, ведення та адміністрування Державного земельного кадастру.
Згідно ч. 1 ст. 1, ч. 1 ст. 6 Закону України «Про адміністративні послуги» адміністративна послуга - результат здійснення владних повноважень суб`єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов`язків такої особи відповідно до закону. Суб`єкти звернення мають право на безоплатне отримання інформації про адміністративні послуги та порядок їх надання, що забезпечується шляхом надання їм безоплатного доступу до Реєстру адміністративних послуг, розміщеного на Урядовому порталі, функціонування телефонної довідки та інформування таких суб`єктів через засоби масової інформації.
Відповідно до п. 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 року № 213 (чинною на час звернення позивача з заявами), дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви. У разі подання заяви в електронній формі витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки або мотивована відмова у наданні такого витягу видаються в електронній формі технічними засобами телекомунікацій з накладенням кваліфікованого електронного підпису, а за бажанням заявника можуть також надаватися у паперовому вигляді.
Відповідно до наказу Держземагентства України за № 435 від 25.12.2014 року, з 1 січня 2015 року виключно через Центри надання адміністративних послуг, що утворені при місцевих державних адміністрація та органах місцевого самоврядування, територіальними органами Держземагентства України надаються наступні послуги, зокрема видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Тобто передбачено, що органи Держгеокадастру надають витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Передбачено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки або мотивована відмова у наданні такого витягу видаються у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви. Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області не відреагувало на заяви від 10.08.2021 року про надання витягу по земельній ділянці кадастровий номер 1210100000:03:293:0010, та від 18.08.2021 року (кадастровий номер 1210100000:02:128:0001), не дивлячись на встановлений трьохденний строк для надання витягів або відмови у наданні витягів.
Запитувані витяги надано 14.01.2022 року, що є протиправними діями з боку Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області. Позивач, як зацікавлена особа, та особа яка звернулась з заявами про отримання належних до видачі витягів, неповинна очікувати та страждати через неналежне виконання суб`єктом надавачем адміністративних послуг, своїх обов`язків. У даному випадку, через несвоєчасне формування та надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастрові номери: 1210100000:03:293:0010, 1210100000:02:128:0001 на підставі нормативної грошової оцінки земель та технічної документації за 2021 рік, відбулось їх формування з зазначенням нормативної грошової оцінки земельних ділянок станом на 13.01.2022 року, чого не запитував позивач.
Згідно п. 1 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року №489 в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.
Відповідно до п. 1 розділу ІІІ вищевказаного Порядку, за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи (додаток 8) як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9).
Згідно п. 9-1 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року № 1051, до повноважень адміністраторів центрів надання адміністративних послуг та уповноважених посадових осіб виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: надання відомостей з Державного земельного кадастру про землі та земельні ділянки (їх частини), розташовані в межах району, міста республіканського (Автономної Республіки Крим) чи обласного значення, та відмови у їх наданні, витягів з Державного земельного кадастру про будь-яку земельну ділянку в межах державного кордону.
Згідно пунктів 87, 162, 167 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року № 1051, витяг з Державного земельного кадастру формується за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру одночасно з внесенням відповідних відомостей до Державного земельного кадастру відповідно до пункту 176 цього Порядку та надається заявникові відповідно до пункту 178 цього Порядку. Відомості Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі: витягу з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру; довідки, що містить узагальнену інформацію про землі (території), за формою згідно з додатком 41. Державний кадастровий реєстратор або адміністратор центру надання адміністративних послуг чи уповноважена посадова особа виконавчого органу сільських, селищних, міських рад надає протягом десяти робочих днів з дати реєстрації заяви (у разі особистого подання заявником чи уповноваженою ним особою заяви про надання відомостей з Державного земельного кадастру у формі витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку - у день її надходження) документ, передбачений пунктом 166 цього Порядку, або мотивовану відмову в наданні такого документа.
Все ж таки Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року № 1051, передбачає видачу інформації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок у формі витягів.
Згідно додатку 9 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року №489 передбачено, що у витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної діяльний зазначає такий реквізит як «дата формування витягу». Проте, зазначення дати формування витягу не означає, що розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки неможливо вказати на певну дату.
Органи Держгеокадастру надають витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на певні дати, зберігають відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 2019, 2020, 2021, 2022 роки. Враховуючи збереження інформації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки на певну дату, можливо сформувати та надати витяг про нормативну грошову оцінку земельних ділянок на підставі нормативної грошової оцінки земель та технічної документації за 2021 рік.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 09.11.2021 року у справі № 905/1680/20 вказувала, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату. Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період. Видача витягу є адміністративною послугою, яка надається відповідним управлінням Держгеокадастру на виконання приписів Закону України від 06 вересня 2012 року № 5203-VI «Про адміністративні послуги» та постанови Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2011 року № 835 «Деякі питання надання Державною службою геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг», що не позбавляє його надати власнику (органу місцевого самоврядування) більш повну інформацію про зміни в нормативній грошовій оцінці конкретної земельної ділянки за попередній період, виходячи з технічної документації на таку земельну ділянку, яка зберігається в даних Державного земельного кадастру, оформивши відповідну довідку. За наявності збережених попередніх відомостей у системі Державного земельного кадастру про проведену нормативну грошову оцінку земельної ділянки, визначеної конкретним кадастровим номером, власник такої ділянки не може бути обмеженим у праві на отримання такої інформації, якщо вона необхідна йому для захисту своїх земельних прав.
Суд апеляційної інстанції враховує висновки Великої Палати Верховного Суду з приводу того, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки можливо сформувати станом на певну дату, та витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може містити дані як на момент його видачі, так і за попередній період.
Тобто помилковим є твердження, що у витязі про нормативну грошову оцінку земельної ділянки зазначається інформація про грошову оцінку земельної ділянки, розмір оцінки земельної ділянки станом на дату видачі витягу. Існує та передбачена Порядком ведення Державного земельного кадастру, можливість формування витягу з інформацією на певну дату.
У апеляційній скарзі АТ «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» просить суд вийти за межі позовних вимог та зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області видати довідки з Державного земельного кадастру станом на 2021 рік щодо земельних ділянок.
Згідно ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Згідно ч.1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право: 1) залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін; 2) скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення; 3) скасувати судове рішення повністю або частково і у відповідній частині закрити провадження у справі повністю або частково або залишити позовну заяву без розгляду повністю або частково; 4) визнати нечинним судове рішення суду першої інстанції повністю або частково у визначених цим Кодексом випадках і закрити провадження у справі у відповідній частині; 5) скасувати судове рішення і направити справу для розгляду до іншого суду першої інстанції за встановленою підсудністю; 6) у визначених цим Кодексом випадках скасувати свою постанову (повністю або частково) і прийняти одне з рішень, зазначених у пунктах 1-5 частини першої цієї статті.
Суд апеляційної інстанції розглядає апеляційну скаргу з врахуванням позовних вимог, які розглянув суд першої інстанції. Вимога зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області видати довідки з Державного земельного кадастру станом на 2021 рік щодо земельних ділянок, є новою позовною вимогою, яку не розглядав суд першої інстанції.
У Рішенні від 01.12.2004 року № 18-рп/2004 Конституційний Суд України розтлумачив, що поняття «охоронюваний законом інтерес» треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам. При цьому особа на власний розсуд визначає, чи порушені її права, свободи чи інтереси рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Водночас задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об`єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, обов`язки цієї особи у сфері публічно-правових відносин.
Згідно п. 4 ч. 2, ч. 4 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: зокрема, 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) тощо.
Позивач у суді першої інстанції вважав, що його інтереси можуть бути захищені у формі зобов`язання видати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастрові номери: 1210100000:03:293:0010; 1210100000:02:128:0001 на підставі нормативної грошової оцінки земель та технічної документації за 2021 рік.
Суд вбачає, що відсутні підстави для виходу за межі позовних вимог, оскільки заявлена позовна вимога може бути задоволена у тій формі в якій її заявив позивач. Вимога про зобов`язання відповідача видати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастрові номери: 1210100000:03:293:0010; 1210100000:02:128:0001 на підставі нормативної грошової оцінки земель та технічної документації за 2021 рік підлягає задоволенню та є такою, яку відповідач зможе виконати.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог, та вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, рішення суду першої інстанції слід скасувати у частині відмовлених позовних вимог та у цій частині прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі з урахуванням висновків суду, викладених у цьому рішенні.
Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Передбачено повернення судового збору у разі задоволення позовних вимог.
Суд першої інстанції при задоволенні позовних вимог частково, стягнув на користь позивача судові витрати у розмірі 1240,50 грн., що є пропорційним до задоволених вимог. Суд апеляційної інстанції вбачає необхідність, з огляду на повне задоволення позовних вимог позивача, стягнути за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача й іншу частину судового збору, сплачену при поданні позову (1240,50 грн.).
АТ «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» при подання апеляційної скарги було сплачено судовий збір у розмірі 3721,50 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 1430 від 18.08.2022 року.
Враховуючи, що за результатами розгляду апеляційної скарги, позовні вимоги задовольняються повністю, поверненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягають 4962,00 грн. (3721,50 грн. + 1240,50 грн.).
Керуючись статтями 242, 315, 317, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» - задовольнити частково.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.07.2022 року в справі №160/1056/22 скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог та у цій частині прийняти нове рішення.
Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області видати Акціонерному товариству «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастрові номери: 1210100000:03:293:0010; 1210100000:02:128:0001 на підставі нормативної грошової оцінки земель та технічної документації за 2021 рік.
У іншій частині рішення залишити без змін.
Стягнути на користь Акціонерного товариства «Оператор газорозподільної системи «Дніпропетровськгаз» (код ЄДРПОУ 03340920) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39835428) судові витрати у розмірі 4962,00 грн. (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві гривні 00 копійок).
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду відповідно до ст., ст. 328-329 КАС України.
Головуючий - суддяО.М. Лукманова
суддяЛ.А. Божко
суддяЮ. В. Дурасова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.11.2022 |
Оприлюднено | 07.11.2022 |
Номер документу | 107121994 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Бондар Марина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні