справа № 563/85/21
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 жовтня 2022 року м. Корець
Корецький районний суд Рівненської області
в особі: головуючого судді Кулика Є.В.
секретаря судового засідання Федичканич В.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Корець заяву ОСОБА_1 про заміну боржника у виконавчому листі, -
встановив:
До суду надійшла заява ОСОБА_1 про заміну боржника у виконавчому листі по справі №563/85/21, з Відділу освіти Корецької районної державної адміністрації Рівненської області на Рівненську районну державну адміністрацію (Рівненську районну військово-цивільну адміністрацію) як правонаступника.
Заявник в судове засідання не з`явився, надавши заяву про розгляд справи за його відсутності та підтримку заявлених вимог.
Представник Рівненської районної державної адміністрації (Рівненської районної військово-цивільної адміністрації) в судове засідання не з`явився, хоча належним чином був повідомлений. Надав заперечення в якому посилається на те, що заявлені вимоги ОСОБА_1 про заміну сторони у виконавчому листі правонаступником є безпідставними та необгрунтованими та просить відмовити у їх задоволенні. Зазначає, що Відділ освіти Корецької районної державної адміністрації перебуває у стані припинення, запис про припинення юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не внесено, а тому Рівненська районна військово-цивільна адміністрація не несе будь-яких зобов`язань за виконання виконавчого листа Корецького районного суду Рівненської області у справі №563/85/21.
Суд, розглянувши заяву ОСОБА_1 про заміну боржника у виконавчому листі, вважає за необхідне зазначити наступне.
25 листопада 2021 року рішенням Корецького районного суду Рівненської області позов ОСОБА_1 до Відділу освіти Корецької районної державної адміністрації Рівненської області, третя особа: Заклад загальної середньої освіти "Даничівська гімназія" Корецької міської ради про поновлення на роботі, стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу та скасування наказу про звільнення задоволено повністю.
Визнано незаконним та скасовано наказ Відділу освіти Корецької районної державної адміністрації Рівненської області № 58-к від 14 квітня 2016 року про звільнення з посади педагога-організатора Даничівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів ОСОБА_1 .
Поновлено на роботі ОСОБА_1 на посаду педагога-організатора у Даничівській НВК (на даний час Заклад загальної середньої освіти "Даничівська гімназія" Корецької міської ради) з 15 квітня 2016 року.
Стягнуто з Відділу освіти Корецької районної державної адміністрації Рівненської області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 15 квітня 2016 року по 29 січня 2021 року в сумі 240 390 (двісті сорок тисяч триста дев`яносто) грн. 68 коп. При виплаті суми середнього заробітку за час вимушеного прогулу здійснити утримання податків та інших обов`язкових платежів.
Стягнуто з Відділу освіти Корецької районної державної адміністрації Рівненської області на користь ОСОБА_1 понесені витрати у виді судового збору в розмірі 1 816 (одна тисяча вісімсот шістнадцять) грн. 00 коп.
31.12.2021 року ОСОБА_1 виданий виконавчий лист по справі.
Згідно відповіді №08-19/13 від 12.01.2022 року, Рівненської районної державної адміністрації, при зверненні ОСОБА_1 для добровільного виконання рішення суду, йому було відмовлено.
Відповідно до розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 №1635-р "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій" Корецька райдержадміністрація реорганізується шляхом приєднання до Рівненської райдержадміністрації.
Пунктом 11 Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 №1321, визначено, що райдержадміністрації, що припиняються, до складу яких входять структурні підрозділи із статусом юридичної особи публічного права, після набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про реорганізацію відповідної райдержадміністрації, а у разі створення райдержадміністрацій на території новоутвореного району - після державної реєстрації створення райдержадміністрацій видають акт про реорганізацію структурних підрозділів райдержадміністрації, які мають статус юридичної особи публічного права. У акті про реорганізацію визначається її спосіб, заходи з реорганізації, строк її завершення та інші необхідні умови.
Згідно до Розпорядження №122 голови Рівненської районної державної адміністрації 16.03.2021 року, яке перебуває у вільному доступі в мережі інтернет, на офіційному сайті Рівненської районної державної адміністрації, правонаступником балансових рахунків, майна, активів та зобов`язань Відділу освіти Корецької районної державної адміністрації є Рівненська районна державна адміністрація.
Процесуальне правонаступництво є похідним від матеріального та випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони у матеріальному правовідношенні її правонаступником). У зв`язку з цим для вирішення судом питання про процесуальну заміну сторони у справі необхідна наявність відповідних первинних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення та перехід її прав та обов`язків до іншої особи - правонаступника. Тобто правонаступництво як інститут цивільного процесуального права нерозривно пов`язане з правонаступництвом як інститутом цивільного права, адже зміни у матеріально-правових відносинах зумовлюють необхідність привести процесуальний стан осіб як учасників таких матеріально-правових відносин у відповідність з їх дійсною юридичною зацікавленістю у перебігу та результаті судового провадження, в тому числі у виконанні рішення суду.
Правонаступництво як інститут цивільного процесуального права має універсальний характер. У разі вибуття правопопередника з виконавчого провадження до правонаступника переходить весь комплекс процесуальних прав та обов`язків, притаманних для сторони виконавчого провадження, і, відповідно, комплекс процесуальних прав та обов`язків, притаманних стороні судового провадження, враховуючи стадію, на якій відбулося правонаступництво.
Отже, процесуальне правонаступництво, це перехід процесуальних прав та обов`язків у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні.
Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, щодо Відділу освіти Корецької районної державної адміністрації, зроблено запис про внесення рішення щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації.
Відповідно до ч. 1 ст. 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
При реорганізації юридичної особи відбувається універсальне правонаступництво. При універсальному правонаступництві все майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника чи правонаступників, при цьому в цій сукупності переходять усі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва правопопереднику незалежно від їх виявлення на той момент. Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а усієї їх сукупності. При реорганізації в формі злиття немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Адже правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків. Отже, лише при припиненні суб`єкта господарювання шляхом поділу в розподільчому балансі визначається правонаступництво. Внаслідок же злиття, приєднання або перетворення правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий.
Якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до можливостей порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до новоствореної юридичної особи, яка отримає все майно правопопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями. Вказана правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 року у справі № 910/5953/17.
Також, Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду в постанові від 14.09.2020 року у справі № 296/443/16-ц зазначив, що у ст. ст. 104 та 107 Цивільного кодексу України не визначається момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється шляхом приєднання. Такий момент не може пов`язуватися із внесення запису до державного реєстру про припинення юридичної особи, яка приєднується. При реорганізації шляхом приєднання немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Внаслідок приєднання правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при такому виді реорганізації неможливий. Датою виникнення універсального правонаступництва юридичної особи відносно особи, яка припиняється шляхом приєднання, слід вважати дату видання наказу про таке приєднання. Аналогічної позиції дотримується Центральний апеляційний господарський суд у постанові від 15.02.2021 року по справі № 912/1876/20.
У розпорядженні Кабінетом Міністрів України від 16.12.2020 №1635-р "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій" установлено, що Корецька райдержадміністрація реорганізується шляхом приєднання до Рівненської райдержадміністрації, тобто передбачене універсальне правонаступництво.
Таким чином, правонаступником Корецької райдержадміністрація є Рівненська райдержадміністрація.
Відділ освіти Корецької державної адміністрації не мав достатньої інституційної та операційної незалежності від держави. Саме держава прийняла рішення про реорганізацію Відділу освіти Корецької державної адміністрації та його не реалізовувала протягом значного періоду часу.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - відділ освіти Корецької районної державної адміністрації код ЄДРПОУ 410066775 з реєстру не виключено, перебуває у стані припинення.
Згідно з частинами 1 і 5 ст. 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Відповідно до частин 2, 3 ст. 107 цього Кодексу після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.
У статтях 104 і 107 ЦК України не визначається момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється шляхом приєднання. Такий момент не може пов`язуватися із внесення запису до державного реєстру про припинення юридичної особи, яка приєднується. При реорганізації шляхом приєднання немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Внаслідок приєднання правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при такому виді реорганізації неможливий.
Тому переходом всі прав до правонаступника є дата їх прийняття, а не внесення до реєстру про припинення юридичної особи.
Дана правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду від 14 вересня 2020 року у справі № 296/443/16-ц (провадження № 61-16634сво19).
Отже, до Рівненської райдержадміністрації (код ЄДРПОУ04057735), як єдиного правонаступника, перейшли всі права та обов`язки Корецької райдержадміністрації, в тому числі, і обов`язки боржника за виконавчим листом Корецького районного суду Рівненської області від 31.12.2021 р., що підтверджується Розпорядження №122 голови Рівненської районної державної адміністрації від 16.03.2021р., що правонаступником балансових рахунків, майна, активів та зобов`язань Відділу освіти Корецької районної державної адміністрації є Рівненська районна державна адміністрація.
Таким чином доводи, надані представником Рівненської районної державної адміністрації у запереченні на заяву ОСОБА_1 , які надійшли до суду, в ході розгляду справи, спростовані.
Під час виконавчого провадження заміна сторони виконавчого провадження відбувається на підставі чч.1, 2, 5 ст.442 ЦПК України, зокрема у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
Відповідно до відкриття виконавчого провадження можливою є заміна боржника або стягувача у виконавчому документі.
Виходячи з п.2 Указу Президента України №68/2022, "Про утворення військових адміністрацій", на базі існуючих районних державних адміністрацій утворено відповідні районні військові адміністрації.
Згідно ст.1, п.2, аб. 2, ЗУ «Про військово-цивільні адміністрації», районні та обласні державні адміністрації, що набули статусу військово-цивільних адміністрацій, не потребують внесення змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. В офіційній назві цих органів може застосовуватися поряд з назвою відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань додаткова назва "військово-цивільна адміністрація", що вказує на їхній тимчасовий статус із додатковими повноваженнями.
Згідно п. 9ст. 129-1 Конституції України, до основних засад судочинства віднесено обов`язковість рішень суду.
Виконання судових рішень у цивільних справах є складовою права на справедливий суд та однією з процесуальних гарантій доступу до суду та ефективного захисту сторони у справі, що передбачено статтями6,13, Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Частиною першоюстатті 18 ЦПК Українивизначено, що судові рішення, що набрали законної сили, обов`язкові для всіх органів державної влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, посадових чи службових осіб та громадян і підлягають виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України - і за її межами. У ході розгляду заяви про заміну сторони у виконавчому листі правонаступником, судом установлено факт правонаступництва.
Зважаючи на наведене, суд дійшов висновку про те, що надані ОСОБА_1 в обґрунтування заяви про заміну боржника у виконавчому листі докази є такими, що підтверджують реорганізацію (шляхом приєднання) боржника у справі № 563/85/21, у зв`язку з чим заява про заміну боржника у виконавчому листі його правонаступником підлягає задоволенню.
На підставі наведеного, керуючись ст. 442 ЦПК України, 104, 107 ЦК України суд,-
ухвалив:
Заяву задовольнити.
Замінити боржника у виконавчому листі від 31.12.2021 року з виконання рішення Корецького районного суду Рівненської області від 25.11.2021 року у цивільній справі №563/85/21 з Відділу освіти Корецької районної державної адміністрації Рівненської області на Рівненську районну державну адміністрацію (Рівненську районну військово-цивільну адміністрацію), м. Рівне, вул. Соборна, 195, код ЄДРПОУ04057735.
Копію ухвали направити учасникам справи:
ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 .
Рівненській районній державній адміністрації (Рівненській районній військово-цивільній адміністрації), м. Рівне, вул. Соборна, 195, Рівненської області, код ЄДРПОУ04057735.
На ухвалу може бути подано апеляційну скаргу до Рівненського апеляційного суду через Корецький районний суд Рівненської області протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення.Учасник справи, якому ухвалу суду не було вручено удень його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження ухвали суду, якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів дня вручення йому ухвали суду.
Суддя Є.В. Кулик
Суд | Корецький районний суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2022 |
Оприлюднено | 08.11.2022 |
Номер документу | 107124436 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Інші скарги та заяви в процесі виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) |
Цивільне
Корецький районний суд Рівненської області
Кулик Є. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні