Рішення
від 09.11.2022 по справі 380/11601/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 380/11601/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 листопада 2022 року м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд, суддя Клименко О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП» до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП» звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із вищевказаним адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області, в якому із урахуванням заяви від 06 вересня 2022 року про уточнення позовних вимог просить:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Львівській області № 409-РЛ від 28 червня 2022 року про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП» реєстраційний номер ліцензії 13160314201900310, місце роздрібної торгівлі: Україна, Львівська область, Львівський р-н, м. Городок, вул. Львівська, будинок 657а.

- зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 13160314201900310, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП», та поновити інформацію (внести відомості) до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 13160314201900310, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП», місце роздрібної торгівлі: Україна, Львівська область, Львівський р-н, м. Городок, вул. Львівська, будинок 657а.

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що розпорядженням Головного управління Державної податкової служби у Львівській області № 409-РЛ від 28 червня 2022 року (далі - також оскаржуване розпорядження) анульовано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 13160314201900310, видану Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП» терміном дії з 02 липня 2019 року по 02 липня 2024 року. Підставою для анулювання зазначено порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.

Позивач уважає оскаржуване розпорядження відповідача протиправним та таким, що його належить скасувати, оскільки на дату внесення змін до відомостей про суб`єкта господарювання, що містяться у виданій йому ліцензії, а саме станом на 12 липня 2021 року відповідальність за несвоєчасне внесення таких відомостей у вигляді анулювання ліцензії законом передбачена не була. Така відповідальність виникла у суб`єктів господарювання після 01 січня 2022 року та пов`язана з прийняттям Закону України від 30 листопада 2021 року № 1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень», який набрав чинності з 01 січня 2022 року.

Позивач зазначає, що відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи. Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення. Відтак дії контролюючого органу, що стосуються прийняття оскаржуваного розпорядження, мають ознаки перевищення повноважень.

Крім того, позивач відзначає, що з порушенням вимог статті 3 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі - також Закон № 481/95-ВР) відповідач не надіслав йому акт про встановлення факту порушення строків звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання, який є підставою для анулювання ліцензії, такого акта позивач не отримував.

З огляду на вищевикладене просить адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.

Позиція відповідача викладена у відзиві на позовну заяву. Відповідач вказує, що актом про встановлення факту порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії від 28 червня 2022 року встановлено факт порушення позивачем термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії. Зазначений акт отримав директор Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП» 29 червня 2022 року.

Відповідач відзначає, що стаття 15 Закону № 481/95-ВР регулює порядок імпорту, експорту, оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним та зберігання пального. Водночас до правовідносин, які виникли у цій справі, позивач застосовує статтю 3 Закону № 481/95-ВР, яка жодним чином не регулює порядок анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, а визначає порядок видачі, анулювання ліцензій на виробництво спирту етилового, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і пального. Тому, на думку відповідача, застосовуючи не ту норму права, позивач доходить помилкового висновку про протиправність оскаржуваного розпорядження.

Відповідач уважає, що докази та обґрунтування, наведені позивачем у позовній заяві, жодним чином не спростовують правомірності анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, виданої Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП».

З огляду на викладене просить суд в задоволенні адміністративного позову відмовити в повному обсязі.

У заяві від 29 вересня 2022 року про розгляд справи без участі позивач, серед іншого, вказує, що погоджується з позицією відповідача про те, що стаття 3 Закону № 481/95-ВР не регулює порядок анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, однак наполягає на задоволенні позову з підстав, передбачених статтею 58 Конституції України.

Відповідно до пункту 3 частини 3 статті 246 КАС України суд зазначає, що ухвалою суду від 17 серпня 2022 року у задоволенні заяви представника позивача від 16 серпня 2022 року про забезпечення позову до подання позовної заяви відмовлено.

Ухвалою судді від 29 серпня 2022 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою судді від 09 вересня 2022 року відкрито спрощене позовне провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено судове засідання. Витребувано у Головного управління Державної податкової служби у Львівській області належним чином засвідчені копії: акта про встановлення факту порушення строків звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій ліцензії Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП» та докази його направлення на адресу позивача; витягу з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, щодо анулювання ліцензії № 13160314201900310, виданої Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП».

Ухвалою суду від 19 вересня 2022 року заяву представника позивача від 15 вересня 2022 року про забезпечення позову задоволено.

Забезпечено позов Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП» (вул. Лінтура Петра, 10г/19, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ 41333808) до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79026, код ЄДРПОУ 43968090) про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії у спосіб:

- зупинити дію розпорядження Головного управління Державної податкової служби у Львівській області № 409-РЛ від 28 червня 2022 року про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, виданої Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП», реєстраційний номер ліцензії 13160314201900310, місце роздрібної торгівлі: Україна, Львівська область, Львівський район, м. Городок, вул. Львівська, будинок 657а, до набрання рішенням суду в адміністративній справі № 380/11601/22 законної сили.

В судовому засіданні, яке відбулося 29 вересня 2022 року, суд заслухав усні пояснення представника відповідача, дослідив докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Представник відповідача проти позову заперечила у повному обсязі, просила в його задоволенні відмовити.

Позивач у судове засідання явки уповноваженого представника не забезпечив. 29 вересня 2022 року представник позивача через систему «Електронний суд подала заяву про розгляд справи без участі, в якій просила розглядати справу без участі позивача/його представника. Позовні вимоги підтримала, просила задовольнити їх у повному обсязі.

У цьому ж судовому засіданні суд постановив прийняти рішення у строки, передбачені для справ, розгляд яких здійснюється за правилами спрощеного позовного провадження.

Також ухвалою суду від 17 жовтня 2022 року заяву представника відповідача від 13 жовтня 2022 року про роз`яснення судового рішення у справі повернуто заявнику без розгляду.

Ухвалою суду від 04 листопада 2022 року у задоволенні заяви представника відповідача від 25 жовтня 2022 року про роз`яснення судового рішення у справі відмовлено.

Суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:

Відповідно до Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП» (код ЄДРПОУ 41333808) зареєстроване як юридична особа за адресою вул. Лінтура Петра, 10г/19, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000. Одним з видів економічної діяльності Товариства є: 47.30 Роздрібна торгівля пальним.

02 липня 2019 року Головне управління ДФС видало Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП» ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 13160314201900310, терміном дії з 02 липня 2019 року до 02 липня 2024 року.

Рішенням учасника (учасників) № 1 Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП» (код ЄДРПОУ 41333808) від 30 червня 2021 року вирішено, зокрема, змінити юридичну адресу Товариства на: Україна, Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Лінтура, будинок 10Г, квартира 19, вказати номер телефону: НОМЕР_1 , електронну адресу: azs.office@gmail.com.

З указаним рішенням та іншими необхідними документами Товариство з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП» звернулося до приватного нотаріуса Ужгородського міського нотаріального округу Закарпатської області Селехмана О.М. для проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що підтверджується Описом документів від 12 липня 2021 року (реєстраційний номер справи 132401037802).

Згідно з Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу Товариство з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП» відбулася 14 липня 2021 року.

28 червня 2022 року посадовими особами органу ліцензування - Головного управління ДПС у Львівській області складено акт про встановлення факту порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії, згідно з яким при розгляді заяви суб`єкта господарювання - Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП» від 28 червня 2022 року (вх. ДПС № 20749/п від 28 червня 2022 року) «Щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, а саме внесення чергового платежу (щорічна плата за ліцензію)» встановлено факт порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії. Зміни відомостей згідно з даними інформаційно-телекомунікаційної системи ДПС (лист від 08 квітня 2022 року № 156/13-01-12-01-10) відбулися 13 липня 2021 року. Факт звернення до органу ліцензування суб`єктом господарювання 28 червня 2022 року.

Розпорядженням Головного управління ДПС у Львівській області від 28 червня 2022 року № 409-РЛ «Про анулювання ліцензій» (з урахуванням Витягу з Додатку до цього розпорядження) відповідно до статті 15 Закону № 481/95-ВР зобов`язано анулювати ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 13160314201900310, видану Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП», терміном дії з 02 липня 2019 року по 02 липня 2024 року.

Позивач, уважаючи зазначене розпорядження відповідача протиправним та таким, що його належить скасувати, звернувся з цим позовом до суду.

Предметом розгляду у цій справі є оцінка правомірності розпорядження Головного управління ДПС у Львівській області № 409-РЛ від 28 червня 2022 року про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 13160314201900310, виданої Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП».

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Статтею 19 Конституції України визначено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

За приписами частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень

Згідно з частиною 2 цієї ж статті у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Отже, під час розгляду спорів щодо оскарження рішень (дій) суб`єктів владних повноважень, суд зобов`язаний незалежно від підстав, наведених у позові, перевіряти оскаржувані рішення (дії) на їх відповідність усім зазначеним вище критеріям.

Основні засади державної політики, зокрема щодо регулювання роздрібної торгівлі пальним, а також посилення боротьби з незаконним обігом пального на території України визначає Закон України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».

Відповідно до визначень, наведених у статті 1 Закону № 481/95-ВР: ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку; анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії.

Підстави анулювання виданої суб`єкту господарювання ліцензії, зокрема на право роздрібної торгівлі пальним визначає частина 52 статті 15 Закону № 481/95-ВР.

Вказана норма у редакції, яка була чинною на момент зміни відомостей, зазначених у виданій позивачу ліцензії, визначала, що:

«Ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі:

заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

несплати чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів від моменту призупинення ліцензії;

рішення суду про встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);

рішення суду про встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;

рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;

порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;

отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;

встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії».

Частинами 53 та 54 статті 15 Закону № 481/95-ВР у цій же редакції було передбачено, що ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) письмового розпорядження про її анулювання.

У разі зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії (за винятком змін, пов`язаних з реорганізацією суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) та/або зміною типу акціонерного товариства), орган, який видав ліцензію, на підставі заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) протягом трьох робочих днів видає суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензію, оформлену на новому бланку з урахуванням змін.

30 листопада 2021 року Верховна Рада України прийняла Закон № 1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» (далі - Закон № 1914-ІХ), яким внесла зміни до Закону № 481/95-ВР, зокрема:

- частину п`ятдесят другу статті 15 Закону № 481/95-ВР доповнено абзацами одинадцятим - чотирнадцятим такого змісту:

«встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії;

встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії;

порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії;

відмови, без законодавчих підстав, від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог статей 80, 81 Податкового кодексу України, на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови»;

- у частині п`ятдесят третій статті 15 Закону № 481/95-ВР слова «письмового розпорядження про її анулювання» замінено словами «розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку»;

- у частині п`ятдесят четвертій статті 15 Закону № 481/95-ВР слова «орган, який видав ліцензію, на підставі заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) протягом трьох робочих днів видає суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензію, оформлену на новому бланку з урахуванням змін» замінено словами «суб`єкт господарювання зобов`язаний у місячний термін з дня внесення таких змін звернутися до органу, який видав ліцензію, з відповідною заявою».

Закон № 1914-IX набрав чинності 01 січня 2022 року.

Отже, з 01 січня 2022 року частини 52, 53 та 54 статті 15 Закону № 481/95-ВР діють у такій редакції:

«Ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі:

заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

несплати чергового платежу за ліцензію;

встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);

встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;

рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;

порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;

отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;

встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії;

встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії;

встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії;

порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії;

відмови, без законодавчих підстав, від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог статей 80, 81 Податкового кодексу України, на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови.

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.

У разі зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії (за винятком змін, пов`язаних з реорганізацією суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) та/або зміною типу акціонерного товариства), суб`єкт господарювання зобов`язаний у місячний термін з дня внесення таких змін звернутися до органу, який видав ліцензію, з відповідною заявою».

Як установлено актом про встановлення факту порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії від 28 червня 2022 року, зміни відомостей, зазначених у виданій позивачу ліцензії, відбулися 13 липня 2021 року.

Суд зазначає, що станом на вказану дату частина 54 статті 15 Закону № 481/95-ВР не визначала строку звернення суб`єкта господарювання до органу, який видав ліцензію, із відповідною заявою щодо зміни відомостей, зазначених у виданій йому ліцензії, а частина 52 статті 15 Закону № 481/95-ВР (чи будь-яка інша норма цього Закону) не встановлювала відповідальності у вигляді анулювання ліцензії за порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.

І лише з 01 січня 2022 року, після набрання чинності Законом № 1914-IX, частина 54 статті 15 Закону № 481/95-ВР, визначила обов`язок суб`єкта господарювання, якому видано ліцензію, у разі зміни відомостей, зазначених у такій ліцензії, у місячний термін з дня внесення змін звернутися до органу, який видав ліцензію, з відповідною заявою, а частина 52 статті 15 Закону № 481/95-ВР встановила відповідальність суб`єкта господарювання за недотримання термінів виконання такого обов`язку у вигляді анулювання виданої йому ліцензії.

Згідно зі статтею 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.

Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

Отже, в силу конституційного принципу незворотності дії законів та інших нормативно-правових актів в часі (крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи) норми частин 52, 54 статті 15 Закону № 481/95-ВР (в редакції Закону № 1914-IX) не мають зворотної дії в часі.

Зважаючи на те, що на час зміни відомостей, зазначених у виданій позивачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, частина 54 статті 15 Закону № 481/95-ВР не визначала термінів звернення суб`єкта господарювання до органу, який видав ліцензію, із відповідною заявою щодо зміни відомостей, зазначених у виданій йому ліцензії, а частина 52 статті 15 Закону № 481/95-ВР відповідно не встановлювала відповідальності у вигляді анулювання ліцензії за порушення термінів звернення, прийняття відповідачем оскаржуваного розпорядження є протиправним, оскільки грубо порушує як конституційний принцип незворотності дії законів та інших нормативно-правових актів в часі, так і неприпустимості несення відповідальності за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

За таких обставин, приймаючи оскаржуване розпорядження відповідач, як суб`єкт владних повноважень діяв не на підставі, не у межах повноважень та у не спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а тому таке розпорядження належить визнати протиправним та скасувати.

Посилання відповідача на те, що обґрунтовуючи протиправність оскаржуваного розпорядження, позивач покликається на норму Закону № 481/95-ВР, яка не регулює порядок анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, як на підставу для відмови у задоволенні заявлених позовних вимог суд відхиляє з огляду на таке.

Повноваження органів влади, зокрема і щодо здійснення захисту законних інтересів держави, є законодавчо визначеними, суд згідно з принципом jura novit curia («суд знає закони») під час розгляду справи має самостійно перевірити доводи сторін (аналогічну правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12 червня 2019 року у справі № 487/10128/14-ц (провадження № 14-473цс18) та від 26 червня 2019 року у справі № 587/430/16-ц (провадження № 14-104цс19)).

При цьому суд, з`ясувавши під час розгляду справи, що сторона або інший учасник судового процесу на обґрунтування своїх вимог або заперечень послався не на ті норми права, що фактично регулюють спірні правовідносини, самостійно здійснює правильну їх правову кваліфікацію та застосовує для прийняття рішення ті норми матеріального і процесуального права, предметом регулювання яких є відповідні правовідносини (аналогічну правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25 червня 2019 року у справі № 924/1473/15 (провадження № 12-15гс19)).

Зазначення позивачем конкретної правової норми на обґрунтування позову не є визначальним під час вирішення судом питання про те, яким законом потрібно керуватися для вирішення спору (аналогічну правову позицію викладено у постанові Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 23 жовтня 2019 року у справі № 761/6144/15-ц (провадження № 61-18064св18)).

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 04 грудня 2019 року у справі № 917/1739/17 наголосила, що саме на суд покладено обов`язок надати правову кваліфікацію відносинам сторін, виходячи із фактів, установлених під час розгляду справи, та визначити, яку правову норму необхідно застосувати для вирішення спору. Самостійне застосування судом для прийняття рішення саме тих норм матеріального права, предметом регулювання яких є відповідні правовідносини, не призводить до зміни предмета позову та/або обраного позивачем способу захисту.

Таким чином, з огляду на встановлені обставини справи та наведені правові положення суд доходить висновку, що відповідачем не дотримано приписи частини 2 статті 2 КАС України, а тому розпорядження Головного управління ДПС у Львівській області № 409-РЛ від 28 червня 2022 року про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 13160314201900310, виданої Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП», є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Головного управління ДПС у Львівській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 13160314201900310, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП», та поновити інформацію (внести відомості) до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 13160314201900310, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП», місце роздрібної торгівлі: Україна, Львівська область, Львівський р-н, м. Городок, вул. Львівська, будинок 657а суд зазначає таке.

Порядок ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 545 (далі - Порядок № 545).

Цей Порядок визначає процедуру створення та ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) (абзац перший пункту 1 Порядку № 545).

Абзацом другим пункту 1 Порядку № 545 визначено, що Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

Згідно з пунктом 2 Порядку № 545 Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей 3 і 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».

За змістом пункту 3 Порядку № 545 до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться такі відомості:

для юридичних осіб - найменування та код згідно з ЄДРПОУ;

адреса місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (область, район, населений пункт, код згідно з Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ), вулиця, номер будинку/офісу);

дата видачі/зупинення/анулювання та строк дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.

Пунктами 4-7 Порядку № 545 встановлено, що підставою для включення суб`єкта господарювання до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення ДФС та її територіальних органів про видачу ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.

Зміни до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для внесення змін до відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання ліцензії.

Підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до статей 3 і 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».

Інформація про суб`єкта господарювання вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше робочого дня, наступного за днем видачі/зупинення/анулювання ліцензії або внесення змін до ліцензії.

Відповідно до вимог частини 1, пункту 2 частини 2 статті 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити адміністративний позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково. У разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, а також з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.

Тож з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Головного управління ДПС у Львівській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 13160314201900310, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП», та поновити інформацію (внести відомості) до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 13160314201900310, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП».

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов слід задовольнити повністю.

Відповідно до пункту п`ятого частини першої статті 244 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує як розподілити між сторонами судові витрати.

Згідно із частиною першою статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Частиною другою цієї ж статті передбачено, що розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (абзац перший частини 1 статті 139 КАС України).

Суд встановив, що при зверненні з цим позовом до суду позивач сплатив судовий збір у розмірі 4962,00 грн. Оскільки позов задоволено у повному обсязі, то за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівської області на користь позивача належить стягнути 4962,00 грн сплаченого судового збору.

Докази понесення сторонами витрат, пов`язаних з розглядом справи, у матеріалах справи відсутні.

Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень, п.3 Розділу VI Прикінцевих положень КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП» (вул. Лінтура Петра, 10г/19, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000) до Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79003) про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії - задоволити повністю.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Львівській області № 409-РЛ від 28 червня 2022 року про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер 13160314201900310, виданої Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП».

Зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 13160314201900310, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП», та поновити інформацію (внести відомості) до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним про ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 13160314201900310, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП».

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Львівській області (вул. Стрийська, 35, м. Львів, 79003, код ЄДРПОУ 43868090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПЕТРОЛ ГРУП» (вул. Лінтура Петра, 10г/19, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ 41333808) 4962,00 грн сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене за правилами, встановленими ст.ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно, з урахуванням положень підп.15.5 п.15 розд. VII «Перехідні положення» та п. 3 Розділу VI «Прикінцеві положення» цього Кодексу.

Повне рішення складено 14 листопада 2022 року.

Суддя Клименко О.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.11.2022
Оприлюднено16.11.2022
Номер документу107285732
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/11601/22

Ухвала від 09.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 05.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 07.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 31.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 31.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Постанова від 25.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 19.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 19.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 19.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 15.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні