Рішення
від 06.08.2010 по справі 2-457-10
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-457\2010р.

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 серпня 2010р. смт. Ч ернігівка

Чернігівський районни й суд Запорізької області

у складі: головуючого - судд і Поди Н.М.

при секретарі - Синяк Л.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільн у справу за позовом ОСОБА _1 до Управління Пенсійног о фонду України в Чернігів ському районі Запорізької області про зобов' язання нарахування та виплати недо плаченої щомісячної державн ої соціальної допомоги як д итині війни за 2006р. по червень 2010рр. ,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач, ОСОБА_1 зве рнувся до суду з цивільним по зовом до Управління Пенсійно го Фонду України в Чернігівс ькому районі Запорізької області про зобов' язання н арахувати та виплатити недоп лачену щомісячну державну со ціальну допомогу як дитині в ійни за 2007-2009 роки в розмірі 30% мін імальної пенсії за віком. В об ґрунтування позовних вимог п озивач зазначив, що його відн есено до категорії дітей вій ни згідно Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни». Знаходиться на обліку в Управлінні ПФУ Чернігів ського району Запорізької області та одержує пенсію за віком. З 01.01.06 р. має право на отримання щомісячної доплат и до пенсії у розмірі 30% мініма льної пенсії за віком. Натомі сть, відповідач всупереч вим огам вищевказаного Закону та Конституції України такої д оплати не здійснював в повно му обсязі, чим порушив його пр ава. Просить визнати його пра во на державну соціальну доп омогу та зобов' язати відп овідача зробити нарахуванн я і виплатити щомісячну допл ату до пенсії в розмірі 30% міні мальної пенсії за віком за 2007-20 10 роки та надалі виплачувати с оціальну допомогу в розмірі 30% мінімальної пенсії по віку.

Позивач в судове засід ання не з' явився, надав до суду заяву про розгляд спр ави без його участі та прос ив позов задовольнити в по вному обсязі.

Представник відповідача в судове засідання не з' яви вся, просив розглянути позо в без його участі, позов не визнав, просив в задоволен ні позову відмовити, поясни вши, що позивач має статус ди тини війни, але в 2006 році Законо м України «Про Державний бюд жет України на 2006 рік» було пер едбачено поетапне запровадж ення виплат дітям війни в пор ядку, передбаченому Кабінето м Міністрів України. Оскільк и такий порядок КМУ в 2006 році не встановлювався і кошти з бюд жету на ці виплати не виділял ися, відповідач не міг провод ити такі виплати.

В 2007р. відповідно до ст.111 За кону України „Про Державний бюджет України на 2007р.» бул о встановлено підвищення до пенсії або щомісячного гр ошового утримання чи держ авної соціальної допомоги, я ка виплачується замість пе нсії, відповідно до ч.6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», інваліда м у розмірі 50% від розміру н адбавки, встановленої для у часників війни. ОСОБА_1 не є інвалідом , тому соціальн а допомога йому не нарахов увалася та не виплачувалас я. У позивача виникло право на соціальну допомогу як д итині війни з 09.07.2007р. після пр ийняття рішення КСУ №6-рп/2007, яким було визнано неконсти туційним припинення дії ст .6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни». Одна к положення ст.7 вищевказан ого Закону визначено прове дення фінансування соціаль них виплат за рахунок кошт ів Державного бюджету Укра їни. За таких обставин Пенсі йний фонд не мав права пров одити виплати за рахунок с воїх коштів.

В 2008 році ст.41 Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України» були внесені змі ни в Закон України «Про соціа льний захист дітей війни» і п ередбачено інший розмір допл ати до пенсії. На підставі цих змін відповідач проводив в 200 8 році виплати в межах фінансу вання із держбюджету в поряд ку, передбаченому Постановам и КМУ. Позивач отримав в 2008р. надбавку до пенсії як дити на війни в повному обсязі, тому свої дії вважає законни ми.

В 2009р. прожитковий мінімум встановлений в розмірах, що діяв в грудні 2008р. Позива ч отримав в 2009р. надбавку до пенсії як дитина війни в п овному обсязі. Вимоги позив ача щодо виплати недоплач еної допомоги як дитині в ійни є не обґрунтованими.

Суд, дослідивши матеріали справи, дійшов висновку, що по зов підлягає частковому задо воленню з наступних підстав.

Відповідно до Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни", до дітей війни відн есені особи, які є громадянам и України та яким на час закін чення Другої світової війни (2 вересня 1945 року) було менше 18 р оків.

Позивач, ОСОБА_1 відп овідно до положень Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", набув статусу дитини війни та є інвалідом 2 групи з дитинства, знаходить ся на обліку в УПФУ в Чернігів ському районі Запорізької області, що підтверджується пенсійним посвідченням.(а.с. 7).

Відповідно до ст. 46 Конститу ції України громадяни мають право на соціальний захист, щ о включає право на забезпече ння їх у разі повної, частково ї або тимчасової втрати прац ездатності, втрати годувальн ика, безробіття з незалежних від них обставин, а також у ст арості та в інших випадках, пе редбачених законом.

Таким чином, щомісячна допл ата до пенсії для дітей війни є формою соціального забезп ечення громадян, які відпові дно до спеціального закону, є дітьми війни. Тобто, фактично ця щомісячна надбавка є форм ою реалізації конституційно го права громадян, які є дітьм и війни, на соціальний захист .

Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", який набрав чинн ості з 01.01.2006 року, дітям війни пе нсії або щомісячне довічне г рошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком.

Згідно з п. 12 ст. 71 Закону Украї ни "Про державний бюджет Укра їни на 2007 рік" з метою приведенн я окремих норм законів у відп овідність з цим законом, на 2007 р ік зупинено, дію ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни".

Рішенням Конституційного Суду України № 6-рп/2007р. від 9 ли пня 2007 року визнано неконстит уційними положення п. 12 ст. 71 За кону України "Про Державний б юджет України на 2007 рік" № 489-Y від 19 грудня 2006 року та визначено , що положення Закону Україн и "Про державний бюджет Украї ни на 2007 рік" не можуть скасовув ати чи змінювати обсяги прав і обов'язків, пільг, компенсац ій і гарантій громадян, перед бачених іншими законами Укра їни, не можуть вноситися змін и, зупинятися дії чинних зако нів України, а також встановл юватися інше (додаткове) прав ове регулювання відносин, що є предметом інших законів Ук раїни.

Суд вважає, що з урахуванн ям Рішення Конституційного С уду України № 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року Управління ПФУ повинн о було з 09 липня до 31 грудня 2007 р оку нараховувати і виплачува ти позивачу кошти, передбаче ні ст.6 Закону України "Про соц іальний захист дітей війни".

Протягом 2007-2010 років позивач щ омісячно отримував певні кош ти відповідно до ст.6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни", які в значній м ірі є меншими від розміру виз наченого цим Законом.

Законом України «Про де ржавний бюджет України на 2008 р ік та про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни» від 28 грудня 2007 року внесен о зміни до ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" де вказано що, дітям в ійни (крім тих, на яких поширює ться дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гара нтії їх соціального захисту» ) до пенсії або щомісячного до вічного грошового утримання чи державної соціальної доп омоги, що виплачується заміс ть пенсії, виплачується підв ищення у розмірі надбавки, вс тановленої для учасників вій ни. Ветеранам війни, які мають право на отримання підвищен ня до пенсії або щомісячного довічного грошового утриман ня чи держаної соціальної до помоги, що виплачується замі сть пенсії, відповідно до цьо го Закону та Закону України « Про статус ветеранів війни, г арантії їх соціального захис ту» таке підвищення провадит ься за їх вибором згідно з од ним із законів.

Зазначені зміни набрали чи нності з 01 січня 2008 року.

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 ро ку №10-рп/2008 ці зміни визнані не конституційними.

Таким чином, з 01 січня по 22 тра вня 2008р. застосуванню до спірн их правовідносин підлягали п риписи Закону України «Про д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни» від 28 грудня 2007 року.

За таких обставин, дії Управ ління ПФУ Чернігівського ра йону Запорізької області ст осовно не нарахування позива чці відповідних виплат у пер іод з 01 січня до 22 травня 2008 року відповідали вимогам діючог о законодавства.

Однак, з урахуванням Рішенн я Конституційного Суду Украї ни від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 №2 Управління ПФУ Чернігівсь кого району Запорізької об ласті не провело нарахуванн я та виплати коштів позивач у передбачених ст.6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни", з 22 травня до 31 грудня 2008 року.

Суд встановив, що цього відп овідач не вчинив і продовжув ав керуватися приписами Зако ну України «Про державний бю джет України на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України» від 28 гр удня 2007 року, які втратили чи нність.

Отже, Управління ПФУ Черні гівського району Запорізьк ої області у цей строк допуст ило бездіяльність та, як насл ідок, порушення відповідного права.

Статтею 71 Закону України «П ро державний бюджет України на 2009 рік» КМУ надано право у 2009 році встановлювати розміри соціальних виплат, які відпо відно до законодавства визна чаються залежно від розміру мінімальної заробітної плат и, в абсолютних сумах у межах а сигнувань, передбачених за в ідповідними бюджетними прог рамами.

Названа норма передбачає в становлення в абсолютних сум ах розмірів лише тих виплат, в ихідним критерієм розрахунк у яких є розмір мінімальної з аробітної плати. Відповідно її дія не поширюється на спір ні відносини, оскільки розмі р зазначених соціальних випл ат згідно із Законом України "Про соціальний захист дітей війни" залежить від розміру мінімальної пенсії за віком.

Отже, нарахування та виплат а у 2009 році дітям війни підвище ння до пенсії або щомісячног о грошового довічного утрима ння чи державної соціальної допомоги, що виплачується за мість пенсії, повинні здійсн юватися відповідно до норм З акону України "Про соціальни й захист дітей війни".

Судом встановлено, що Управ ління ПФУ Чернігівського ра йону Запорізької області пр отягом 2009 року цього не здійсн ювало, а виплати проводились на підставі п.8 Постанови Уряд у України «Про деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян» №530 від 28 т равня 2008 року.

Відтак, у зв' язку з неправи льним тлумаченням вимог зако нів відповідач допустив прот иправність дій та, як наслідо к, порушення права позивача.

При вчиненні цих дій Управл інню необхідно керуватись по ложеннями ч.1 ст.28 Закону Украї ни «Про загальнообов' язков е державне пенсійне страхува ння» з таких підстав.

Цією частиною статті Закон у передбачено, що мінімальни й розмір пенсії за віком вста новлюється у розмірі прожитк ового мінімуму для осіб, які в тратили працездатність, визн аченого законом.

Частиною 3 ст.28 вищевказ аного Закону визначено, що мі німальний розмір пенсії за в іком, встановлений абзацом п ершим частиною першої даної статті, застосовується виклю чно для визначення розмірів пенсії, призначених згідно з цим Законом.

Однак, у даному випадку мінімальний розмір пенсії з а віком використовується не для визначення розміру будь- якої пенсії, а лише як коефіці єнт для вирахування розміру щомісячної доплати, передбач еної ст.6 Закону України "Про с оціальний захист дітей війни ".

Відтак, це ніяким чином не с уперечить приписам ч.3 ст.28 Зак ону України «Про загальнообо в' язкове державне пенсійне страхування».

нообов' язкове державне п енсійне страхування».

В задоволенні позовних вимог в нарахуванні та ви платі надбавки до пенсії з 01.01.2010р. по 30.06.2010р. позивачу, суд в важає також за необхідне ві дмовити з наступних підста в.

В статті 95 Конституції Укра їни визначено, що виключн о Законом про Державний бю джет України визначаються будь-які витрати держави н а загальносуспільні потреб и, розмір і цільове спрямува ння цих видатків.

Відповідно до ст.3 Бюдже тного Кодексу України бюдже тний період для всіх бюдже тів, що складають бюджетну систему, становить один кал ендарний рік, який починаєт ься з 01 січня кожного року і закінчується 31 грудня тог о ж року. Зважаючи на те, що станом на 30.06.2010р. бюджетний рік не закінчився, строк ви плати надбавки в 2010р. не зак інчився. За таких обставин, в исновок позивача щодо пору шення Пенсійним фондом йо го прав у 2010р. є завчасним. В зв”язку з чим достатніх підстав для висновку про п орушення відповідачем вимо г ст.6 Закону України „Про со ціальний захист дітей війн и” у 2010р. позивач суду не над ав.

На підставі викладеного, ке руючись ст.ст.213-215 ЦПК України, с уд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву ОСОБА_1 д о Управління Пенсійного фо нду України в Чернігівсько му районі Запорізької обла сті про зобов' язання нарах ування та виплати недоплаче ної щомісячної державної соц іальної допомоги як дитині війни за 2007-2010 роки - задоволь нити частково.

Зобов'язати Управління Пен сійного фонду України в Черн ігівському районі Запорізь кої області нарахувати та ви платити ОСОБА_1 кошти, вип лата яких передбачена ст.6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни" за період з 09.07.2007р. по 31.12.2007 року, з 22 травня 20 08року по 31 грудня 2009 року з від рахуванням фактично отриман их коштів за цей же період.

Відмовити ОСОБА_1 у задо воленні позову в іншій части ні вимог.

Рішення суду може бути оска ржене до апеляційного суду Запорізької області протяг ом 10 днів з дня його проголоше ння.

Судя Пода Н.М .

СудЧернігівський районний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення06.08.2010
Оприлюднено21.08.2010
Номер документу10728631
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-457-10

Рішення від 16.12.2010

Цивільне

Нетішинський міський суд Хмельницької області

Гаврищук Л. П.

Ухвала від 03.02.2010

Цивільне

Оріхівський районний суд Запорізької області

Шудрик А. А.

Рішення від 01.12.2010

Цивільне

Маньківський районний суд Черкаської області

Ксенофонтов Володимир Сергійович

Рішення від 21.09.2010

Цивільне

Попільнянський районний суд Житомирської області

Рудник Микола Іванович

Ухвала від 11.08.2010

Цивільне

Розівський районний суд Запорізької області

Кущ Тетяна Миколаївна

Рішення від 06.08.2010

Цивільне

Чернігівський районний суд Запорізької області

Пода Наталія Миколаївна

Ухвала від 22.07.2010

Цивільне

Любашівський районний суд Одеської області

Вужиловський Олег Володимирович

Рішення від 06.07.2010

Цивільне

Краснолиманський міський суд Донецької області

Хмельов Анаталоій Федорович

Ухвала від 07.07.2010

Цивільне

Покровський районний суд Дніпропетровської області

Пустовар Оксана Савеліївна

Ухвала від 21.06.2010

Цивільне

Козельщинський районний суд Полтавської області

Оксенюк Михайло Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні