Рішення
від 11.11.2022 по справі 560/9260/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/9260/22

РІШЕННЯ

іменем України

11 листопада 2022 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Хмельницькій області (філія ГСЦ МВС) , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Приватне підприємство "Хмельницький міський спортивно-технічний клуб ДТСААФ" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Позивач звернувся до суду з позовом до Територіального сервісного центру МВС 6841 Регіонального сервісного центру МВС в Хмельницькій області, в якому просить:

1. Визнати протиправну бездіяльність ТСЦ 6841 РСЦ ГСЦ МВС в Хмельницькій області недопуску ОСОБА_1 щодо здачі іспитів за категоріями "ВЕ", "СЕ", "D" згідно свідоцтв про закінчення навчального закладу з підготовки водіїв транспортних засобів категорії "ВЕ" СВС №200972 від 15.10.2018, категорії "СЕ" СВС №201061 від 29.11.2018 та категорії "D" СВС №201025 від 21.11.2018.

2. Зобов`язати ТСЦ 6841 РСЦ ГСЦ МВС в Хмельницькій області допустити ОСОБА_1 щодо здачі іспитів за категоріями "ВЕ", "СЕ", "D" згідно свідоцтв про закінчення навчального закладу з підготовки водіїв транспортних засобів категорії "ВЕ" СВС №200972 від 15.10.2018, категорії "СЕ" СВС №201061 від 29.11.2018 та категорії "D" СВС №201025 від 21.11.2018.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у 2018 році успішно пройшов підготовку за програмою водії транспортних засобів категорій "ВЕ", "СЕ", "D" у закладі з підготовки водіїв ПП "Хмельницький міський спортивно-технічний клуб ДТСААФ", про що видані свідоцтва. У подальшому він звернувся до відповідача з проханням допустити до здачі іспитів за категоріями "ВЕ", "СЕ", "D", однак, у допущенні до такого іспиту йому було відмовлено, оскільки свідоцтва є недійсним за спливом двох років із дня закінчення закладу з підготовки водіїв (відповідно до пункту 16 Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.05.1993 №340). Позивач вважає, що видане свідоцтво про закінчення закладу з підготовки водіїв транспортних засобів вважається дійсним протягом 10 років з дня закінчення закладу. Просить позов задовольнити.

Відповідач у поданому відзиві на позов заперечив проти доводів і вимог позивача, зазначивши, що підстав для допущення ОСОБА_1 до складення теоретичного іспиту на право керування транспортними засобами у серпні 2022 не було, оскільки її свідоцтва про закінчення закладу з підготовки водіїв втратило чинність. Указане ґрунтується на приписах Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.05.1993 №340, які були чинними на час надання оспорюваної відмови. Відповідач наголошує на тому, що в даному випадку відповідні положення нормативно-правових актів були застосовано до тих правовідносин, які виникли й мали місце після набрання ними чинності - до процедури допуску та складання теоретичного іспиту. Отже, доводи позивачка про застосування їх у часі до минулих правовідносин є безпідставним. Зазначає, що такі правила є загальними й застосовуються до всіх осіб, які мають бажання отримати посвідчення водія для керування транспортними засобами. Відповідач вважає свої дії та рішення правомірними й обґрунтованими, просить у задоволенні позовних вимог відмовити.

Від третьої особи надійшли пояснення, в яких ПП "Хмельницький міський спортивно-технічний клуб ДТСААФ" при вирішенні спору покладається на думку суду.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою від 08.09.2022 суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи та залучив до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Приватне підприємство "Хмельницький міський спортивно-технічний клуб ДТСААФ".

Ухвалою від 13.10.2022 суд замінив неналежного відповідача - Територіальний сервісний центр МВС 6841 (на правах відділу, м. Хмельницький) регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Хмельницькій області (філія ГСЦ МВС в Хмельницькій області) належним відповідачем - Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Хмельницькій області (філія ГСЦ МВС).

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Суд встановив, що ОСОБА_1 за результатами навчання у ПП "Хмельницький міський спортивно-технічний клуб ДТСААФ" отримав:

1. свідоцтво серія НОМЕР_1 про те, що в період з 03.09.2018 по 15.10.2018 пройшов підготовку за програмою "Підготовки водіїв категорії "ВЕ";

2. свідоцтво серія НОМЕР_2 про те, що в період з 24.09.2018 по 21.11.2018 пройшов підготовку за програмою "Транспортні засоби категорії "D";

3. свідоцтво серія НОМЕР_3 про те, що в період з 22.10.2018 по 29.11.2018 пройшов підготовку за програмою "Транспортні засоби категорії "СЕ".

16.08.2022 ОСОБА_1 звернувся до ТСЦ 6841 РСЦ ГСЦ МВС в Хмельницькій області з прохання допущення до здачі іспитів за категоріями "ВЕ", "СЕ", "D".

18.08.2022 ТСЦ 6841 РСЦ ГСЦ МВС в Хмельницькій області надіслав відповідь №31/22/1В-233, згідно якої повідомлялось, що відповідно до пункту 16 Постанови Кабінету Міністрів України від 08.05.1993 №340 (із змінами та доповненнями) Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами - якщо особа з будь-яких причин не склала іспити у територіальному сервісному центрі МВС, видане свідоцтво про закінчення практичної підготовки закладу вважається дійсним протягом двох років з дня його видачі, а тому допуск до складання іспитів не представляється можливим.

Вважаючи такі дії та рішення суб`єкта владних повноважень протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ

Відповідно до статті 15 Закону України "Про дорожній рух", кожний громадянин, який досяг визначеного цим Законом віку, не має медичних протипоказань та пройшов повний курс навчання за відповідними програмами, може в установленому порядку отримати право на керування транспортними засобами відповідної категорії.

Особа, яка бажає отримати право на керування транспортними засобами відповідної категорії чи типу, зобов`язана пройти медичний огляд, підготовку або перепідготовку відповідно до типової навчальної програми, успішно скласти теоретичний і практичний іспити. Порядок підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів визначається Кабінетом Міністрів України.

Підготовка, перепідготовка і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів здійснюються в акредитованих закладах незалежно від форми власності та підпорядкування, які за результатами атестації отримали відповідний атестат. Підготовка, перепідготовка і підвищення кваліфікації водіїв здійснюються спеціалістами, які відповідають визначеним кваліфікаційним вимогам центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я. Перелік вимог до закладів, кваліфікаційні вимоги до спеціалістів, які здійснюють таку підготовку, визначаються спільним актом Міністерства внутрішніх справ України, центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах освіти і науки, транспорту та охорони праці.

Теоретичний і практичний іспити для отримання права на керування транспортними засобами відповідної категорії складаються в територіальних органах Міністерства внутрішніх справ України, та в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Право на керування транспортними засобами відповідної категорії підтверджується посвідченням водія транспортного засобу з установленим терміном дії. На території України відповідно до Конвенції про дорожній рух діють національні та міжнародні посвідчення водія. Порядок видачі, обміну та встановлення терміну дії таких посвідчень визначається Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, відповідно до національного законодавства умовою надання особі права керувати транспортними засобами є отримання нею посвідчення водія транспортного засобу, яке видається за наслідком позитивного складення теоретичного і практичного іспитів в територіальних органах Міністерства внутрішніх справ України (або в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі), успішного проходження кандидатом медичного огляду, а також підготовки або перепідготовки відповідно до типової навчальної програми в акредитованих закладах.

Відповідно до пункту 2 Порядку підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 №487, підготовка водіїв - забезпечення закладами одержання громадянами знань з Правил дорожнього руху, будови та експлуатації транспортних засобів, основ безпеки руху та надання домедичної допомоги, вмінь і навичок керування транспортним засобом.

Пунктом 22 Порядку №487 передбачено також, що за результатами складення іспитів слухачам видається свідоцтво/диплом про закінчення відповідного закладу. Таке свідоцтво невідкладно вноситься закладом (його філією чи іншим відокремленим підрозділом) в електронній формі до Єдиного державного реєстру МВС.

Як встановлено пунктом 21 Порядку №487, до складення іспитів у територіальному сервісному центрі МВС допускаються слухачі, що успішно склали заліки та іспити в закладі або його філії чи іншому відокремленому підрозділі.

Пунктом 2 Положення про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.05.1993 №340 (далі - Полодення №340) визначено, що особи допускаються до керування транспортними засобами за наявності у них національного посвідчення водія України на право керування транспортними засобами відповідної категорії, крім випадків встановлення особам тимчасового обмеження у праві керування транспортними засобами.

Посвідченням водія, виданим вперше, є документ, що підтверджує право його власника на керування транспортним засобом, отриманий після проходження особою, яка раніше не мала посвідчення водія, медичного огляду в порядку, встановленому МОЗ, а також підготовки відповідно до планів і програм та після складення теоретичного і практичного іспитів в уповноважених підрозділах територіальних органів з надання сервісних послуг МВС - територіальних сервісних центрах МВС.

Відповідно до пункту 16 Положення №340, посвідчення водія видається особі, яка пройшла медичний огляд у порядку, установленому МОЗ, а також підготовку або перепідготовку відповідно до встановлених планів і програм та склала теоретичний і практичний іспити у територіальному сервісному центрі МВС.

Документами, що засвідчують підготовку і перепідготовку водіїв транспортних засобів, є: свідоцтво встановленої форми згідно з додатком 2, що вноситься закладом в електронному вигляді до Єдиного державного реєстру МВС; документи про професійну (професійно-технічну) освіту державного зразка за професією водія автотранспортних засобів відповідної категорії (диплом кваліфікованого робітника, свідоцтво про присвоєння (підвищення) робітничої кваліфікації), видані закладом, що має ліцензію на провадження освітньої діяльності у сфері професійної (професійно-технічної) освіти.

При цьому, згідно з абзацом 5 пункту 16 Положення №340 (у чинній редакції), якщо особа з будь-яких причин не склала іспити у територіальному сервісному центрі МВС, видане свідоцтво про закінчення закладу вважається дійсним протягом двох років з дня його закінчення.

Відповідно до припису пункту 21 Положення №340, посвідчення водія видається після складення особою у територіальному сервісному центрі МВС іспитів, передбачених пунктом 18 цього Положення.

Пунктами 21, 22 Положення №340 також передбачено, зокрема, що перед складенням іспитів працівник територіального сервісного центру МВС перевіряє відомості про особу, яка подала зазначені документи, за Єдиним державним реєстром МВС (у тому числі щодо наявності в ньому відповідного свідоцтва про закінчення особою закладу). До складення теоретичного і практичного іспитів у територіальному сервісному центрі МВС не допускаються у тому числі особи, які не подали (або подали не в повному обсязі) документи, зазначені в пункті 21 цього Положення; які не зареєстровані закладом з підготовки водіїв у Єдиному державному реєстрі МВС до початку занять; стосовно яких у Єдиному державному реєстрі МВС відсутні відомості щодо видачі їм свідоцтва про закінчення закладу з підготовки водіїв.

У зв`язку з чим суд зазначає, що як відсутність свідоцтва про закінчення закладу, так і наявність свідоцтва, але яке було видане пізніше двох років, унеможливлює здачу теоретичного та практичного іспитів у територіальному сервісному центрі МВС і подальшу видачу посвідчення водія.

При цьому, суд відзначає, що таке нормативне регулювання (в частині строку застосовного до свідоцтва про закінчення закладу) було запроваджене після внесення змін до Положення №340 постановою Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 №320, які набрали чинності з 19.10.2019. Відтак, з цього часу питання видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами врегульоване винятково в спосіб, який установлений чинною з цього часу редакцією Положення №340.

Суд бере до уваги доводи позивача про те, що на час видачі йому свідоцтв про підготовку за програмою підготовки водіїв транспортних засобів категорій "ВЕ", "СЕ", "D" діяло інше регулювання даних правовідносин, однак, за висновком суду це не свідчить про протиправність спірних дій відповідача.

Так, пункт 16 Положення №340 у редакції на 15.10.2018, 21.11.2018 та 29.11.2018 (на дати закінчення позивачем закладу підготовки водіїв і видачі свідоцтв) було передбачено, що якщо особа з будь-яких причин не склала іспити в сервісному центрі МВС, видане свідоцтво про закінчення закладу з підготовки водіїв транспортних засобів вважається дійсним протягом 10 років з дня закінчення закладу.

Однак, як вже зазначалося, що з 19.10.2019 правове регулювання цього питання змінилося й чинне законодавство України регламентує дійсність свідоцтва впродовж двох років та вимагає наявність чинного документа про закінчення (виданого не пізніше двох років до цього) закладу з підготовки водіїв транспортних засобів.

Відповідно до частини 1 статті 58 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Таким чином, в Основному Законі закріплений загальний принцип, відповідно до якого закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію на ті факти та відносини, які виникли після набуття ними чинності.

У рішеннях Конституційного Суду України від 13.05.1997 №1-зп, від 09.02.1999 №1-рп/99, від 05.04.2001 №3-рп/2001, від 13.03.2012 №6-рп/2012 містяться висновки про те, що закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.

У той же час, засада "наступний закон скасовує попередній" передбачає, що за універсальним підходом із прийняттям нового акта автоматично скасовується однопредметний акт, який діяв у часі раніше.

Таким чином, з 19.10.2019 чинне законодавство України, зважаючи на набрання чинності відповідними змінами, у процедурі допуску до керування транспортними засобами передбачає необхідність наявності в особи документа про закінчення закладу з підготовки водіїв, виданого не пізніше двох років до цього.

При цьому, така дія нормативних актів у часі є прямою, тобто вони врегульовують факти та правовідносини на майбутнє, з часу набрання ними чинності. Зазначені законодавчі зміни жодним чином не поширюють свою дію на минулі в часі правовідносини та не стосуються тих, які мали місце до 19.10.2019, однак, безумовно поширюються на ті, які хоча й виникли у минулому, однак, тривають і надалі (що узгоджується з принципом перспективної дії нормативних актів).

Суд враховує, що такі правила (щодо скорочення строку чинності свідоцтва) відповідають інтересам суспільства, які полягають у потребі гарантування безпеки, в тому числі на дорозі. А тому, встановлення більш суворого регулювання питання допуску до керування засобами підвищеної небезпеки має на меті забезпечення такого публічного інтересу, сприяє підвищенню кваліфікації водіїв транспортних засобів і є одним із механізмів позитивного врегулювання державою правовідносин у сфері дорожнього руху. Таким чином, відповідні зміни мають легітимну мету, обумовлені суспільною необхідністю, є пропорційними та обґрунтованими.

У зв`язку з чим, суд вважає, що міркування позивача є помилковими, а його доводи не знайшли належного підтвердження, тому суд не знаходить підстав для визнання протиправності в діях відповідача та щодо порушення прав та інтересів ОСОБА_1 , про що він стверджує.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до положень статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.

Враховуючи встановлені обставини, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог, з якими позивач звернувся до суду. Натомість, відповідач довів правомірність своїх дій і рішень, що дає суду підстави для обґрунтованого висновку про те, що у задоволенні позову необхідно відмовити.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, відповідно до положень статті 139 КАС України, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для стягнення на користь позивача судового збору у зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні позову ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Хмельницькій області (філія ГСЦ МВС) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 11 листопада 2022 року

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_4 ) Відповідач:Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Хмельницькій області (філія ГСЦ МВС) (вул. Західно-Окружна, 11/1, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29008 , код ЄДРПОУ - 43611928)

Головуючий суддя В.В. Матущак

Дата ухвалення рішення11.11.2022
Оприлюднено29.03.2024
Номер документу107287865
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —560/9260/22

Ухвала від 28.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Постанова від 26.01.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 02.01.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 30.11.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 28.11.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Рішення від 11.11.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

Ухвала від 13.10.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

Ухвала від 08.09.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні