ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"02" листопада 2022 р. Справа № 924/252/22
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Смаровоза М.В. при секретарі судового засідання Желіхівській О.О., розглянувши справу
за позовами акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно - Західна залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця"
до товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарського підприємства "Нібулон" в особі філії "Смотрич" товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарського підприємства "Нібулон"
про стягнення 197513,04 грн.
за участю представників:
позивача: Мартинюк О.О.;
відповідача: не з`явився.
У судовому засіданні 02.11.2022р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.
До господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно-Західна залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця" до товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Нібулон" в особі філії "Смотрич" товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське товариство "Нібулон" про стягнення 113092,68 грн. заборгованості за зберігання вантажів на підставі договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом № 14291113/2020-001 від 24.03.2020р. шляхом накладення електронного цифрового підпису та на підставі заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту).
В обгрунтування позовних вимог позивач вказує на те, що товариство з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське товариство "Нібулон" (далі замовник, відповідач) 26.06.2020р. шляхом накладення електронного цифрового підпису направило акціонерному товариству "Українська залізниця" (перевізник) заяву про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом № 14291113/2020-001 від 24.03.2020р.
Крім того, 26.06.2020р. позивач направив відповідачу повідомлення № 40-14291113/2020-001 від 26.06.2020р., яким засвідчив прийняття від відповідача заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом, повідомив про присвоєння відповідачу кодів відправника/одержувача 8496 та платника 8211375 з відкриттям особового рахунку 8211375. Згідно з цим повідомленням про укладення договору, код платника 8211375, використовується для ідентифікації договірних відносин між перевізником та замовником як номер договору, а дата повідомлення 26.06.2020р. є датою укладення договору.
При цьому, позивач посилається на положення пункту 3 розділу 5 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністром транспорту та зв`язку України від 26.03.2009р. № 317 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15.04.2009р. № 340/16356 та пункту 5 розділу 6 Правил перевезення вантажів залізничним транспортом України, частина І, затвердженого наказом Міністра транспорту та зв`язку України від 25.02.1999р. № 113 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15.03.1999р. № 165/3458.
Також, посилаючись на положення додатку 1-4 договору, позивач зазначив, що перевізник надає послугу замовнику з накопичення порожніх та/або з вантажем власних вагонів перевізника та/або вагонів замовника на коліях загально користування станцій накопичення для відправлення їх групами (маршрутами) на станції призначення. Початком накопичення вагонів на станції відправлення є момент фактичної передачі замовником вагонів перевізнику. Часом закінчення накопичення вагонів на станції відправлення є оформлення перевізного документу. Час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.
За послуги з накопичення вагонів Замовник сплачує: 1. Плату за вільним тарифом «Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу» відповідно до Додатку 1-1 до Договору (119,62 грн. - 1 вагоно-доба). При нарахуванні такої плати 1 вагоно-доба розраховується округленням неповної доби (24 години від початку накопичення) до повної (24 години до закінчення накопичення); 2. За затримку власних вагонів перевізника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини замовника згідно з Збірником тарифів та Правил перевезень вантажів та п. 3.4 договору.
Вищевикладене, як стверджує позивач, свідчить, що при перевезенні вантажу маршрутними відправками та відсутності можливості формувати маршрут на під`їзній колії, що належить відповідачу, навантажені вагони затримуються на коліях станції, факт затримки оформлюється актами загальної форми.
При затримці вагонів для формування маршрутів замовник сплачує перевізнику: плату за накопичення вагонів, відповідно додатку 1-1 у розмірі 119,62 грн.; збір за зберігання вантажу, відповідно Збірника тарифів, у розмірі 4грн. тонно-доба з врахуванням корегуючого коефіцієнту; плату за користування вагонами, згідно Збірника тарифів чи договору, відповідно до дати затримки.
При цьому, як зауважив позивач, відповідач упродовж 11-12 листопада 2021 року по станції Кам`янець-Подільський проводив навантаження 50 вагонів, які надалі слідували по маршрутній відправці № 33208349 Кам`янець-Подільський - Миколаїв-вантажний.
Накопичення вагонів проводилось на коліях станції (копіях загального користування), що засвідчено актами загальної форми ГУ-23: № 2690 від 11.11.2021р. та № 2701 від 12.11.2021р. на вагони №№ 95606216, 95606331, 95931622, 95931515, 95407631, 95605234, 95411310, 95606224, 95606133, 95932083,95931689, 95407664, 95605440, 95606471 № 2693 від 11.11.2021р. № 2702 від 12.11.2021р. на вагони №№ 95931473, 95931507, 95606117, 95931531, 95066924, 95060885, 58535287, 58535337, 95171955, 58548736, 95268371, 95411179, 95932216, 95411468, 95606562, 95606455; №№ 2698, 2703 від 12.11.2021р. на вагони №№ 9593198, 95411054, 95411187, 95931416, 95411088, 95606364, 95410809, 95931663, 95605358, 95931648, 95176947 95204988.
Як вказує позивач, відповідачем сплачено збір за накопичення вищевказаних вагонів на коліях загального користування по накопичувальній картці форми ФДУ-92 №13110983 у сумі 8844,08 грн., а також здійснено оплату за користування вищевказаними вагонами по відомості № 12110202 у сумі 2284,50 грн.
Водночас, позивач звертає увагу на те, що збір за зберігання вантажу на коліях загального користування по накопичувальній картці форми ФДУ-92 № 13110984 у сумі 46844,10 (без ПДВ), а з врахуванням 20% ПДВ у сумі 56212,92 грн. - не сплачений і позивачем не стягнутий, в зв`язку із внесенням відповідачем у накопичувальну картку письмових заперечень.
Аналогічно вищеописаному, відповідач упродовж 20-21 листопада 2021 року по станції Кам`янець-Подільський проводив навантаження 48 вагонів, які надалі слідували по маршрутній відправці № 33352527 Кам`янець-Подільський -Миколаїв-вантажний.
Накопичення вагонів проводилось на коліях станції (коліях загального користування), що засвідчено актами загальної форми ГУ-23: № 2752 від 20.11.2021р., № 2762 від 21.11.2021р. на вагони №№ 95931440, 95407623, 95605689, 95407680, 95932034, 95410825,95411914,95410551,95411864, 95410809, 95931663, 95605358, 95606075, 95931572; № 2755 від 20.11.2021р., № 2761 від 21.11.2021р. на вагони №№ 95931671, 95932174, 95605762, 95410247, 95412078, 95.605580, 95606117, 95931531, 95931648, 95931473, 95931507, 95932083, 95931689, 95407664; № 2758 від 20.11.2021р., № 2760 від 21.11.2021р. на вагони №№ 95932216, 95411468, 95606216, 95606331, 95931622, 95931978, 95411054, 95411187, 95931416, 95411088, 95606521, 95932141, 95606562, 95606455.
При цьому, як зазначив позивач, відповідачем сплачено збір за накопичення вищевказаних вагонів на коліях загального користування по накопичувальній картці форми ФДУ-92 № 21111005 у сумі 9684,64 грн., а також здійснено оплату за користування вищевказаними вагонами по відомості № 21110219 у сумі 2816,40 грн. (без ПДВ.).
Водночас, позивач зауважив, що збір за зберігання вантажу на коліях загального користування по накопичувальній картці форми ФДУ-92 № 21111004 у сумі 47399,80 грн. (без ПДВ), а з врахуванням 20% ПДВ у сумі 56879,76 грн. - не сплачений і позивачем не стягнутий, в зв`язку із внесенням відповідачем у накопичувальну картку письмових заперечень.
Як стверджує позивач, загальна заборгованість відповідача за зберігання вантажу на коліях загального користування упродовж листопада 2021 року становить 113092,68 грн.
Враховуючи вищевикладене, позивач просить задовольнити позов в повному обсязі.
Крым того, до господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Південно-Західна залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця" до товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарського підприємства "Нібулон" в особі філії "Смотрич" товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарського підприємства "Нібулон", в якій просить суд стягнути з відповідача 84420,36 грн. заборгованості за зберігання вантажів на підставі договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом № 14291113/2020-001 від 24.03.2020р.
В обгрунтування позовних вимог позивач вказує на те, що товариство з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське товариство "Нібулон" (замовник) 26.06.2020р. шляхом накладення електронного цифрового підпису направило акціонерному товариству "Українська залізниця" (перевізник) заяву про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом № 14291113/2020-001 від 24.03.2020р.
Крім того, 26.06.2020р. позивач направив відповідачу повідомлення № 40-14291113/2020-001 від 26.06.2020р., яким засвідчив прийняття від відповідача заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом, повідомив про присвоєння відповідачу кодів, відправника/одержувача 8496 та платника 8211375 з відкриттям особового рахунку 8211375. Згідно з цим повідомленням про укладення договору, яке додано до матеріалів позову, код платника 8211375, використовується для ідентифікації договірних відносин між перевізником та замовником як номер договору, а дата повідомлення 26.06.2020р. є датою укладення договору.
При цьому, позивач посилається на положення пункту 3 розділу 5 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністром транспорту та зв`язку України від 26.03.2009р. № 317 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15.04.2009р. № 340/16356 (далі по тексту - Збірник) та пункту 5 розділу 6 Правил перевезення вантажів залізничним транспортом України, частина І, затвердженого наказом Міністра транспорту та зв`язку України від 25.02.1999р. № 113 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15.03.1999р. № 165/3458.
Також, посилаючись на положення додатку 1-4 договору позивач вказує на те, що перевізник надає послугу замовнику з накопичення порожніх та/або з вантажем власних вагонів перевізника та/або вагонів замовника на коліях загально користування станцій накопичення для відправлення їх групами (маршрутами) на станції призначення (далі - накопичення вагонів). Початком накопичення вагонів на станції відправлення є момент фактичної передачі замовником вагонів перевізнику. Часом закінчення накопичення вагонів на станції відправлення є оформлення перевізного документу. Час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.
За послуги з накопичення вагонів замовник сплачує: 1. Плату за вільним тарифом «Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу» відповідно до Додатку 1-1 до договору (119,62 грн. -1 вагоно-доба). При нарахуванні такої плати 1 вагоно-доба розраховується округленням неповної доби (24 години від початку накопичення) до повної (24 години до закінчення накопичення); 2. За затримку власних вагонів перевізника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини замовника згідно з Збірником тарифів та Правил перевезень вантажів та п. 3.4. договору.
Вищевикладене як зазначив позивач, свідчить, що при перевезенні вантажу маршрутними відправками та відсутності можливості формувати маршрут на під`їзній колії, що належить відповідачу, навантажені вагони затримуються на коліях станції, факт затримки оформлюється актами загальної форми.
При затримці вагонів для формування маршрутів замовник сплачує перевізнику: 1. Плату за накопичення вагонів, відповідно Додатку 1-1 у розмірі 119,62 грн.; 2. Збір за зберігання вантажу, відповідно Збірника тарифів, у розмірі 4 грн. тонно-доба з врахуванням корегуючого коефіцієнту; 3. Плату за користування вагонами, згідно Збірника тарифів чи договору, відповідно до дати затримки.
При цьому, як зауважив позивач, відповідач упродовж 02 - 03 січня 2022 року по станції Кам`янець-Подільський проводив навантаження 50 вагонів, які надалі слідували по маршрутним відправкам №№ 33956103, 33956111, 33956129 Кам`янець-Подільський - Миколаїв-вантажний.
Накопичення вагонів проводилось на коліях станції (коліях загального користування), що засвідчено актами загальної форми ГУ-23: № 12 від 02.01.2022р. та № 23 від 03.01.2022р. на вагони №№ 58562786, 58568551, 95357216, 95364477, 95364550, 95377453, 95452249, 95530747, 95613782, 95652764, 95677613, 95758355, 95832689, 95833307; № 15 від 02.01.2022 та № 32 від 03.01.2022 на вагони №№58562778, 58568387, 95160727, 95348413, 95375309, 95389235, 95523601, 95538641, 95617122, 95628582, 95683132, 95753372, 95794087, 95833760; №№ 17, 21 від 03.01.2022 на вагони №№ 59597583, 95369484, 95516977, 95517173, 95530408, 95615563, 95628020, 95654406, 95712485,95758751, 95793840, 95828927,95833273, 95834529.
Позивач стверджує, що відповідачем сплачено збір за накопичення вищевказаних вагонів на коліях загального користування по накопичувальній картці форми ФДУ-92 №03010001 у сумі 7263,48 грн., а також здійснено оплату за користування вищевказаними вагонами по відомості № 03010004 у сумі 84375 грн. (без ПДВ.).
Водночас, позивач відзначив, що збір за зберігання вантажу на коліях загального користування по накопичувальній картці форми ФДУ-92 № 03010002 у сумі 32249,70 (без ПДВ), а з врахуванням 20% ПДВ у сумі 38699,64 грн. - не сплачений і перевізником не стягнутий, в зв`язку із внесенням замовником у накопичувальну картку заперечень.
Аналогічно вищеописаному відповідач упродовж 05 - 06 січня 2022 року по станції Кам`янець-Подільський проводив навантаження 50 вагонів, які надалі слідували по маршрутним відправкам №№ 33991209, 33991233, 33991225, 33991191 Кам`янець-Подільський - Миколаїв-вантажний.
При цьому, як вказує позивач, накопичення вагонів проводилось на коліях станції (коліях загального користування), що засвідчено актами загальної форми ГУ-23: №№ 46, 48 від 06.01.2022р. на вагони №№ 95454328, 95368775, 95615035, 95331120, 95667176, 95383147, 95617114, 95537379, 95801478, 95542577, 95830683, 95650552, 95713384, 95689626; №№43, 49 від 06.01.2022р. на вагони 95794947, 95800975, 95760484, 58562802, 95348231, 95713517, 58562729, 95352456, 95449716, 95669370, 95357547, 95356887, 95680708, 95450920; №41 від 05.01.2022р. та №50 від 06.01.2022р. на вагони №№ 95832762, 95396123, 95620282, 95795555, 95679460, 58564071, 95831475, 95357232, 95696050, 95613519, 95532255, 95335055, 95053039, 95369534; №39 від 05.01.2022р. та №51 від 06.01.2022р. на вагони №№ 95372264, 95348520, 95646980, 95907242, 95758553, 95543328, 95349270.
При цьому, позивач зазначив, що відповідачем сплачено збір за накопичення вищевказаних вагонів на коліях загального користування по накопичувальній картці форми ФДУ-92 №08010010 у сумі 8474,06 грн., а також здійснено оплату за користування вищевказаними вагонами по відомості №08010012 у сумі 75000 грн. (без ПДВ. ).
Водночас, збір за зберігання вантажу на коліях загального користування по накопичувальній картці форми ФДУ-92 № 08010011 у сумі 38100,60 грн. (без ПДВ), а з врахуванням 20% ПДВ у сумі 45720,72 грн. - не сплачений і перевізником не стягнутий, в зв`язку із внесенням замовником у накопичувальну картку заперечень.
Як стверджує позивач, загальна заборгованість по ТОВ СП "Нібулон" за січень 2022 року становить 84420,36 грн.
Враховуючи вищевикладене, позивач просить задовольнити позов в повному обсязі.
У відповіді на відзив, поданій 17.08.2022р. щодо правомірності нарахування збору за зберігання вантажів позивач вказує на те, що помилковим є об`єднання відповідачем двох різних послуг в одну послугу вагонів та зберігання вантажів.
При цьому, зазначено, що послуга зберігання вантажів регламентується Правилами зберігання, затвердженими наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000р. та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 866/5087, прийнятими нормами яких не регламентується і не передбачено послуги накопичення вагонів.
Також, позивач вказує на те, що при виконанні договору, пунктом 1.1. якого передбачено надання всіх необхідних для замовника послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів, сторони використовують Правила перевезення вантажів, затверджені наказом Міністерства транспорту України № 644 від 1.11.2000р., звідси слідує, що сторони використовують в тому числі Правила зберігання вантажів, затверджені цим же наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000р., без виконання вимог яких не можливе надання замовнику послуг з перевезення вантажів.
Викладені висновки кореспондуються з висновками колегії суддів Південно-західного апеляційного господарського суду по справі № 915/747/21, який зазначив, що надання послуг і виконання договору не можливе без виконання Правил перевезення вантажів, які затверджені наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000р. і які об`єднують в собі всі Правила по наданню послуг з організації перевезення вантажів, в тому числі Правила зберігання вантажів.
При відсутності власних потужностей, необхідної довжини власних під`їзних колій, для формування маршрутного поїзда, маршрут формується на коліях загального користування і пунктами 8 та 9 договору про подачу та забирання вагонів при станції Кам`янець-Подільський регіональної філії «Південно-Західна залізниця», укладеним між Публічним акціонерним товариством «Українська залізниця» та товариством з обмеженою відповідальністю сільськогосподарським підприємством «Нібулон» за № 2362 від 23.10.2018р. визначено максимальну кількість вагонів у кожній партії, що передається на станційні колії - 14 одиниць, як і зазначає та визнає відповідач у відзиві на позовну заяву.
Щодо наявності вини відповідача у затримці вантажу позивач зауважив, що за приписами пункту 28 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000р. та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 861/5082, договір про перевезення вантажу вважається укладеним з моменту оформлення перевізних документів і накладення в них календарного штемпеля станції відправлення.
Як вказує позивач, за приписами пункту 1.1. Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000р. та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 861/5084, на кожне відправлення вантажу відправник повинен надати станції навантаження накладну (комплект перевізних документів).
Водночас, позивач зазначив, що у пункті 1.2. Правил оформлення перевізних документів передбачено, що накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи - одержувача.
При цьому, як стверджує позивач, першу партію вагонів на відправку відповідачем подано на станційні колії 11.11.2021р. в 09 год. 10 хв., а перевізний документ - накладну № 33208349 надано перевізнику 12.11.2021р. лише о 10 од. 32 хв., що підтверджується електронним підписом «ЕЦП» ОСОБА_1 в графі № 55 накладної.
Аналогічно при формуванні маршруту 20-21 листопада 2021 року. Першу партію вагонів на відправку відповідачем подано на станційні колії 20.11.2021р. в 05 год. 10 хв., а перевізний документ - накладну № 33352527 надано перевізнику 21.11.2021р. лише о 03 год. 06 хв., що підтверджується електронним підписом «ЕЦП» ОСОБА_1 в графі № 55 накладної.
Крім того, як вказує позивач, при формуванні маршрутного поїзда 02-03 січня 2022 року перевізником з кожною партією вагонів надавався перевізний документ, однак маршрутний поїзд № 010329, в цілому, пред`явлений до перевезення замовником лише о 08 год. 05 хв. 03 січня 2022 року.
Аналогічно при формування маршруту 05-06 січня 2022 року. При формуванні маршрутного поїзда № 010629 перевізником з кожною партією вагонів надавався перевізний документ, однак маршрутний поїзд, в цілому, пред`явлений до перевезення замовником лише об 11 год. 25 хв. 06 січня 2022 року.
Враховуючи викладене, позивач відзначив, що неспроможність швидкого формування відповідачем маршрутного поїзда стало причиною тривалого перебування вантажу на станційних коліях і як наслідок, проведених позивачем нарахувань за надані послуги.
Враховуючи викладене, позивач просить задовольнити позовні вимоги.
Відповідач проти позову заперечує, відзначивши, зокрема таке.
Щодо безпідставності нарахування збору за зберігання вантажу у зв`язку з наявністю договірних відносин та сплатою плати за послугу з накопичення вагонів на коліях загального користування відповідач зауважив, як вбачається з позову, вимоги заявлені по маршрутним відправкам (накладним). Так, по ст. Кам`янець-Подільський виконувалось відвантаження власних вагонів АТ «Укрзалізниця» за маршрутними заявками. Дане відвантаження виконувалось відповідно до умов договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом з додатками.
При цьому, відповідач зауважив, що відповідно до Додатку 1-4 до договору сторони погодили умови організації накопичення вагонів. Зокрема, відповідно до п. 1 Додатку 1-4 до договору АТ «Укрзалізниця» надає послуги з накопичення порожніх та/або з вантажем власних вагонів перевізника на коліях загального користування станцій накопичення для відправлення їх групами, маршрутними або контейнерними поїздами на станції призначення. Також, як зазначив відповідач, відповідно до п. 9.3 Додатку 1-4 до договору за послугу з накопичення вагонів замовник у тому числі сплачує за затримку власних вагонів перевізника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів та п. 3.4. договору.
Однак, як зауважив відповідач, затримок вагонів на шляху прямування з вини замовника у даному випадку не було. При цьому, вказано, що згідно Додатку 1-4, п. 9.1 сплачена плата за додаткові послуги (збір за накопичення) по відомостям, що підтверджується позивачем у позові. Отже, як стверджує відповідач, за вказаний період товариство з обмеженою відповідальністю сільськогосподарського підприємства "Нібулон" проводило навантаження вагонів, які слідували за маршрутною відправкою.
Також, зазначено, що товариство з обмеженою відповідальністю сільськогосподарського підприємства "Нібулон" не має власних потужностей для формування маршрутного поїзда в 52 вагони на власній території. У зв`язку з цим, як вказує відповідач, між позивачем та відповідачем було укладено договір про подачу та забирання вагонів при станції Кам`янець-Подільський від 23.10.2018р. Разом з тим, як зазначив відповідач, відповідно до п. 9 вказаного договору сторони домовились, що розмір одночасної подачі вагонів при навантаженні становить 14 вагонів за раз. З наданих позивачем до позову пам`яток про подавання вагонів та пам`яток про забирання вагонів вбачається, що подавання і забирання вагонів відбувалось партіями по 14 вагонів.
Таким чином, відповідач відзначив, що при формуванні (навантаженні та накопиченні) маршрутної відправки між позивачем та відповідачем були договірні відносини з приводу накопичення вагонів на коліях станції відповідно до умов Додатку 1-4 до договору. Відтак, зазначено, що відповідач сплатив позивачу плату за накопичення вагонів на станції з метою навантаження та формування усіх вагонів та оформлення їх як маршрутну відправку. Плату за дану послугу з накопичення вагонів на коліях станції Кам`янець-Подільський було сплачено у повному обсязі, що підтверджує і сам позивач. При цьому, зауважено, що у даній справі позивач обґрунтовує свої вимоги необхідністю сплати збору за зберігання вантажу, порядок нарахування та сплати якого передбачено Правилами зберігання вантажів, затвердженим Наказом Мінтрансу від 21.11.2000р. №644. При цьому, посилаючись на положення п. 9 Правил №644 за зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених у вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення (у тому числі під митним оформленням та з інших причин, не залежних від залізниці), збір сплачується з моменту ввезення вантажу на станцію до моменту закінчення затримки. В свою чергу п. 9 Правил №644 вказує на вину одержувача в затримці вантажу, як умову нарахування збору за зберігання вантажу. Однак, як зазначив відповідач, накопичення вагонів проводилось за договором із залізницею за попередньо погодженим планом, який мав ознаку «маршрутний» та за попередньою заявкою. При цьому, вказано, що за послугу з накопичення сплачено тариф згідно Додатку 1-1, п. 6.
Відповідач вважає, що такі обставини не можуть бути розцінені як ті, що виникли з вини відправника і не залежать від залізниці. Отже, підстави для нарахування збору за зберігання вантажу відсутні, оскільки затримка вагонів відбувалась за обставин, що залежать від залізниці, а саме: наявність договірних відносин з накопичення вагонів на коліях залізниці з метою формування маршрутного поїзда, про що було також вказано у зауваженнях до відповідних накопичувальних карток, які надані позивачем до позову. Щодо відсутності вини товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарського підприємства "Нібулон" відзначено, що п. 8 та п. 9 Правил № 644 однозначно вказують на необхідність наявності вини замовника в затримці вагонів.
Отже, істотною обставиною, які необхідно встановити у даній справі, є наявність вини товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарського підприємства "Нібулон" у затримці. Як вважає відповідач, позивач жодним чином не обґрунтував та не надав належних доказів наявності вини відповідача у затримці вагонів на коліях станції, лише з посиланням на ст. 614 ЦК України вказує, що виключно відповідач повинен доводити відсутність своєї вини. З іншого боку, як зазначив відповідач, відсутність вини ТОВ СП "Нібулон" у затримці вагонів обумовлюється наявністю договірних відносин з накопичення вагонів на коліях станції для оформлення маршрутного поїзда, які були взаємним волевиявленням сторін договору. Отже, відповідач вважає, що діяв у відповідності до умов укладеного договору, зокрема, Додатку 1-4, що виключає наявність вини ТОВ СП "Нібулон" у затримці вантажу.
Враховуючи вищевикладене, відповідач просить відмовити у позові.
Ухвалою господарського суду від 04.07.2022р. постановлено об"єднати справи № 924/345/22 та № 924/252/22 в одне провадження у справі № 924/252/22.
Розглянувши матеріали справи, судом встановлено та враховується наступне.
26.06.2020 відповідач ТОВ СП "Нібулон" направило АТ "Українська залізниця" заяву про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом №14291113/2020-001 від 24.03.2020, в якій визнало всі умови договору та виразило волевиявлення укласти договір в порядку, встановленому ст.634 ЦК України. Відповідно до повідомлення про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 40-14291113/2020-0001 від 26.06.2020, АТ "Укрзалізниця" засвідчило прийняття від ТОВ СП "Нібулон" заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепт) укладення договору та повідомило про присвоєння замовнику кодів відправника/одержувача 8496, платника 8211375 з відкриттям особового рахунку з ідентичним номером. Також повідомлено, що код платника використовується для ідентифікації договірних відносин як номер договору.
За умовами п. 1.1 договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та /або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги.
Відповідно до п. 1.2 договору при виконанні договору сторони використовують такі скорочені найменування нормативно-правових актів:
- Статут залізниць України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 (далі - Статут залізниць України);
- Правила перевезення вантажів, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 861/5082 (далі - Правила перевезення вантажів);
- Правила планування перевезень вантажів (статті 17-21 Статуту), затверджені наказом Міністерства транспорту України від 09.12.2002 № 873 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2002 за № 1030/7318 (далі - Правила планування перевезень вантажів);
- Правила користування вагонами і контейнерами, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.03.1999 за № 165/3458 (далі - Правила користування вагонами);
- Збірник Тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнти, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів, затверджені наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за № 340/16356 (далі - Збірник Тарифів, Коефіцієнти, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів, відповідно);
- Угода про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - СМГС)
- Конвенція про міжнародні залізничні перевезення (далі - КОТІФ).
У п. 1.3 договору сторони погодили, що наведені нижче визначення вживаються в договорі в такому значенні:
маршрутна відправка - партія вантажу за однією накладною, яка відповідає ваговій нормі та/або кількості вагонів у поїзді, що встановлені перевізником;
маршрутний поїзд - вантажний поїзд, одночасно пред`явлений до перевезення замовником, який відповідає установленій перевізником масі та/або довжині та прямує без переробки на одну станцію призначення/вихідну станцію. Маршрутний поїзд може бути оформлений одним або декількома перевізними документами;
Згідно з п. 1.4 договору надання послуг за договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.
Відповідно до п. 1.5 договору він є публічним договором, за яким перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.
Пропозиції та зміни до договору приймаються і враховуються відповідно до п. 9.3. та 9.4. договору та законодавства.
Договір укладається шляхом надання перевізником пропозиції укласти договір (оферти) і прийняття в цілому пропозиції (акцепту) другою стороною. Приймаючи пропозицію укласти договір друга сторона засвідчує, що ознайомилася та згодна з усіма умовами договору (п. 1.7 договору).
Згідно з п. 1.10 договору він є укладеним з дня надання замовнику перевізником інформаційного повідомлення про укладення договору, але не раніше дня введення його в дію відповідно до п. 12.1. договору.
Підпунктами 2.1.4, 2.1.5 договору визначено обов`язок замовника сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника; відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника.
За умовами п.п. 2.3.2, 2.3.5 договору перевізник зобов`язаний приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або у власних вагонах (контейнерах) перевізника, надавати власні вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника згідно інформації розміщеної у системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до договору та Збірнику тарифів; складати документи, передбачені п. 1.3., 1.4. та розд. 4 договору, щодо нарахування сум платежів.
Відповідно до п. 3.1 договору розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов Збірника Тарифів.
Згідно з п. 3.4 договору замовник зобов`язаний сплачувати у визначеному договором розмірі плату за користування власними вагонами перевізника: під час виконання вантажних операцій на місцях загального користування; переданих замовнику на місцях не загального користування; затриманих на станціях в очікуванні подавання під вантажні або інші операції, з причин, які залежать від замовника; затриманих під час перевезення з інших причин, що не залежать від перевізника (далі - плата за користування власними вагонами перевізника).
Розмір плати за користування власними вагонами перевізника встановлюється відповідно п. 3.4.2 договору (п. 3.4.1 договору).
Відповідно до п. 4.1 договору розрахунки за договором здійснюються через філію "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця".
Оплата послуг відповідно до договору здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний в розд. 14 договору. Датою надходження платежів вважається дата зарахування коштів обслуговуючим банком на поточний рахунок перевізника зі спеціальним режимом використання. Одержані на поточний рахунок з спеціальним режимом використання кошти перевізник зараховує на особовий рахунок замовника (п. 4.2 договору).
Договір діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається перевізником в повідомленні про оприлюднення договору здійсненого на веб-сайті http://uz-cargo.com/ та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення договору. На звернення замовника умови договору застосовуються до відносин з замовником, які виникли між сторонами до його укладення та введення в дію (п. 12.1 договору).
Відповідно до п. 13 договору невід`ємною частиною договору є додатки, зокрема: додаток 1-1 "Ставки плати за додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, що надаються за вільними тарифами", додаток 1-4 "Умови організації накопичення вагонів" (далі додаток 1-4).
Відповідно до п.1 додатку 1-4 на окреме замовлення перевізник надає послуги замовнику з накопичення порожніх та/або з вантажем власних вагонів перевізника та/або вагонів замовника на коліях загального користування станцій накопичення для відправлення їх групами, маршрутними або контейнерними поїздами на станції призначення (далі - накопичення вагонів).
Згідно з п.2 додатку 1-4 станціями накопичення можуть бути станції відправлення та/або станції на шляху прямування вагонів до станції призначення.
Для організації накопичення вагонів замовник направляє для погодження перевізником звернення із зазначенням бажаних станцій накопичення та максимальної кількості вагонів, що може бути накопичено на кожній з них. Строк розгляду перевізником такого звернення становить не більше ніж 15 робочих днів. За результатом розгляду звернення замовника, перевізник інформує про можливість накопичення вагонів із зазначенням станцій накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено на них, або надає обґрунтовану відмову (п. 3 додатку 1-4).
За умовами п.4 додатку 1-4 в межах узгоджених станцій накопичення та кількості вагонів, що може бути накопичено, замовник щомісячно надає перевізнику на такі станції накопичення заявки на накопичення вагонів із зазначенням: станції накопичення; граничної кількості вагонів для накопичення; розподілу для накопичення вагонів за їх видами, різновидом вантажу, станції призначення; періоду дії такої заявки.
На станціях накопичення на шляху прямування перевізник контролює накопичення вагонів відповідно до заявки замовника для подальшого формування поїзду та відправлення на станцію призначення (п. 5 додатку 1-4).
Відповідно до п.6 додатку 1-4 початком накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - прибуття вагонів на станцію накопичення; на станції відправлення - момент фактичної передачі замовником вагонів перевізнику.
Часом закінчення накопичення вагонів є: на шляху прямування порожніх та/або з вантажем - формування поїзду з таких вагонів; на станції відправлення - приймання останнього вагону перевізником (п. 7 додатку 1-4).
Згідно з п.8 додатку 1-4 час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.
Відповідно до п.9 додатку 1-4 за послугу з накопичення вагонів замовник сплачує: плату за вільним тарифом "Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу" відповідно до додатку 1-1 до договору. При нарахуванні такої плати 1 вагоно-доба розраховується з округленням неповної доби (24 години від початку накопичення) до повної (24 години до закінчення накопичення) (п.9.1); за затримку вагонів замовника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів (п.9.2); за затримку власних вагонів перевізника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів та п. 3.4. договору (9.3).
Плата за маневрову роботу під час надання послуг з накопичення замовнику не нараховується.
За умовами п.10 додатку 1-4 нарахування платежів відбувається на станції накопичення за накопичувальною карткою ФДУ-92, відомістю плати за користування вагонами ГУ-46 з коду платника замовника, яким замовлено надання такої послуги.
Крім того, сторонами у справі укладено договір про подачу та забирання вагонів при станції Кам`янець - Подільський регіональної філії "Південно - Західна залізниця" між Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" та Товариством з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство "Нібулон" від 23 жовтня 2018 року, прийнятий до обліку за № 2362. Зі сторони ТОВ СП "Нібулон" вказаний договір підписаний директором філії "Смотрич".
Термін дії договору визначений з 23.10.2018 по 23.10.2023.
Відповідно до п.1 вищевказаного договору, згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору здійснюється подача, розставлення на місця навантаження і забирання вагонів з під`їзної колії, яка належить користувачу, та примикає до станції Кам`янець-Подільський регіональної філії "Південно-Західна залізниця" через стрілку №85 до колії № 24 і обслуговується локомотивом залізниці.
Вагони на під`їзну колію подаються локомотивом залізниці із розставленням вагонів на місцях навантаження. Здача вагонів проводиться: на місцях навантаження. Загальна кількість вагонів, які передаються на під`їзну колію однією групою, відповідно до встановлених фронтів навантаження, вказаних у пункті 9 договору (п.6 договору від 23.10.2018).
У п.9 договору від 23.10.2018 передбачена максимальна переробна спроможність вантажних пунктів: найменування вантажу - зернові вантажі; розмір одночасної подачі у вагонах - 14.
Згідно з п.10 договору від 23.10.2018 час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту подачі вагонів на під`їзну колію до моменту отримання залізницею повідомлення користувача про готовність вагонів до забирання.
Відповідач упродовж 11-12 листопада 2021 року по станції Кам`янець-Подільський проводив навантаження 50 вагонів, які надалі слідували по маршрутній відправці № 33208349 Кам`янець-Подільський - Миколаїв-вантажний.
Накопичення вагонів проводилось на коліях станції (копіях загального користування), що засвідчено актами загальної форми ГУ-23:
№ 2690 від 11.11.2021р. та № 2701 від 12.11.2021 на вагони №№ 95606216, 95606331, 95931622, 95931515, 95407631, 95605234, 95411310, 95606224, 95606133, 95932083,95931689, 95407664, 95605440, 95606471;
№ 2693 від 11.11.2021р. № 2702 від 12.11.2021р. на вагони №№ 95931473, 95931507, 95606117, 95931531, 95066924, 95060885, 58535287, 58535337, 95171955, 58548736, 95268371, 95411179, 95932216, 95411468, 95606562, 95606455;
№№ 2698, 2703 від 12.11.2021р. на вагони №№ 9593198, 95411054, 95411187, 95931416, 95411088, 95606364, 95410809, 95931663, 95605358, 95931648, 95176947, 95204988.
Як вказав позивач, відповідачем сплачено збір за накопичення вищевказаних вагонів на коліях загального користування по накопичувальній картці форми ФДУ-92 №13110983 у сумі 8844,08 грн. та здійснено оплату за користування вищевказаними вагонами по відомості № 12110202 у сумі 2284,50 грн.
Також, відповідач впродовж 20-21 листопада 2021 року по станції Кам`янець-Подільський проводив навантаження 48 вагонів, які надалі слідували по маршрутній відправці № 33352527 Кам`янець-Подільський-Миколаїв-вантажний.
Накопичення вагонів проводилось на коліях станції (коліях загального користування), що засвідчено актами загальної форми ГУ-23:
№ 2752 від 20.11.2021р., № 2762 від 21.11.2021р. на вагони №№ 95931440, 95407623, 95605689, 95407680, 95932034, 95410825, 95411914, 95410551, 95411864, 95410809, 95931663, 95605358, 95606075, 95931572;
№ 2755 від 20.11.2021р., № 2761 від 21.11.2021р. на вагони №№ 95931671, 95932174, 95605762, 95410247, 95412078, 95.605580, 95606117, 95931531, 95931648, 95931473, 95931507, 95932083, 95931689, 95407664;
№ 2758 від 20.11.2021р., № 2760 від 21.11.2021р. на вагони №№ 95932216, 95411468, 95606216, 95606331, 95931622, 95931978, 95411054, 95411187, 95931416, 95411088, 95606521, 95932141, 95606562, 95606455.
Як вказав позивач, відповідачем сплачено збір за накопичення вищевказаних вагонів на коліях загального користування по накопичувальній картці форми ФДУ-92 № 21111005 у сумі 9684,64 грн., а також здійснено оплату за користування вищевказаними вагонами по відомості № 21110219 у сумі 2816,40 грн. (без ПДВ.).
Також, відповідач упродовж 02-03 січня 2022 року по станції Кам`янець-Подільський проводив навантаження 50 вагонів, які надалі слідували по маршрутним відправкам №№ 33956103, 33956111, 33956129 Кам`янець-Подільський - Миколаїв-вантажний.
Накопичення вагонів проводилось на коліях станції (коліях загального користування), що засвідчено актами загальної форми ГУ-23:
№ 12 від 02.01.2022р. та № 23 від 03.01.2022р. на вагони №№ 58562786, 58568551, 95357216, 95364477, 95364550, 95377453, 95452249, 95530747, 95613782, 95652764, 95677613, 95758355, 95832689, 95833307;
№ 15 від 02.01.2022р. та № 32 від 03.01.2022р. на вагони №№58562778, 58568387, 95160727, 95348413, 95375309, 95389235, 95523601, 95538641, 95617122, 95628582, 95683132, 95753372, 95794087, 95833760;
№№ 17, 21 від 03.01.2022р. на вагони №№ 59597583, 95369484, 95516977, 95517173, 95530408, 95615563, 95628020, 95654406, 95712485, 95758751, 95793840, 95828927, 95833273, 95834529.
Як вказав позивач, відповідачем сплачено збір за накопичення вищевказаних вагонів на коліях загального користування по накопичувальній картці форми ФДУ-92 №03010001 у сумі 7263,48 грн., а також здійснено оплату за користування вищевказаними вагонами по відомості № 03010004 у сумі 84375 грн. (без ПДВ.).
Також, відповідач упродовж 05 - 06 січня 2022 року по станції Кам`янець-Подільський проводив навантаження 50 вагонів, які надалі слідували по маршрутним відправкам №№ 33991209, 33991233, 33991225, 33991191 Кам`янець-Подільський - Миколаїв-вантажний.
Накопичення вагонів проводилось на коліях станції (коліях загального користування), що засвідчено актами загальної форми ГУ-23:
№№ 46, 48 від 06.01.2022р. на вагони №№ 95454328, 95368775, 95615035, 95331120, 95667176, 95383147, 95617114, 95537379, 95801478,95542577, 95830683, 95650552, 95713384, 95689626;
№№ 43, 49 від 06.01.2022р. на вагони 95794947, 95800975, 95760484, 58562802, 95348231, 95713517, 58562729, 95352456, 95449716, 95669370, 95357547, 95356887, 95680708, 95450920;
№ 41 від 05.01.2022р. та №50 від 06.01.2022р. на вагони №№ 95832762, 95396123, 95620282, 95795555, 95679460, 58564071, 95831475, 95357232, 95696050, 95613519, 95532255, 95335055, 95053039, 95369534;
№39 від 05.01.2022р. та №51 від 06.01.2022р. на вагони №№ 95372264, 95348520, 95646980, 95907242, 95758553, 95543328, 95349270.
Як вказав позивач, відповідачем сплачено збір за накопичення вищевказаних вагонів на коліях загального користування по накопичувальній картці форми ФДУ-92 №08010010 у сумі 8474,06 грн., а також здійснено оплату за користування вищевказаними вагонами по відомості № 08010012 у сумі 75000 грн. (без ПДВ).
У претензіях № ДН-3-01-08/981 від 25.11.2021р., ДН-3-01-08/283 від 14.04.2022р. виробничий підрозділ «Жмеринська дирекція залізничних перевезень», адресованих генеральному директору ТОВ СП «Нібулон» просить замовника негайно оплатити збір за зберігання вантажу на коліях загального користування.
Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом береться до уваги таке.
Відповідно до ст.306 ГК України перевезенням вантажів визнається господарська діяльність, пов`язана з переміщенням продукції виробничо-технічного призначення та виробів народного споживання залізницями, автомобільними дорогами, водними та повітряними шляхами, а також транспортування продукції трубопроводами. Суб`єктами відносин перевезення вантажів є перевізники, вантажовідправники та вантажоодержувачі. Частина 5 ст. 307 ГК України, яка кореспондується із ч. 2 ст. 908 ЦК України, встановлює, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству, та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.
Відповідно до ст. 909 ЦК України, ст. 307 ГК України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами) (ч.ч. 2, 3 ст. 909 ЦК України). Вантажовідправник і перевізник у разі необхідності здійснення систематичних впродовж певного строку перевезень вантажів можуть укласти довгостроковий договір, за яким перевізник зобов`язується у встановлені строки приймати, а вантажовідправник - подавати до перевезення вантажі у погодженому сторонами обсязі (ч. 3 ст. 307 ГК України).
Відтак, права і обов`язки сторін виникають не лише з умов укладеного сторонами договору, а і на підставі норм, встановлених актами законодавства, в тому числі нормативно-правових актів, які регулюють взаємовідносини в певних випадках. Відносини залізниці з відправниками та одержувачами вантажів, багажу, вантажобагажу і пошти з урахуванням специфіки функціонування цього виду транспорту як єдиного виробничо-технологічного комплексу регулюються Законом України "Про залізничний транспорт".
Згідно із ст.3 Закону України "Про залізничний транспорт" законодавство про залізничний транспорт загального користування складається із законів України "Про транспорт", "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України. Нормативно-правові акти, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.
Статут залізниць України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 (далі - Статут), визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту (ст.2 Статуту). Згідно з ст. 5 Статуту на підставі цього Статуту Мінтранс затверджує: а) Правила перевезення вантажів; б) Технічні умови навантаження і кріплення вантажів; в) Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України; г) інші нормативні документи. У ст. 6 Статуту визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення; Правила перевезення вантажів - нормативний акт, що конкретизує передбачені цим Статутом положення, які регламентують участь та обов`язки сторін у процесі перевезення вантажів.
Відповідно до п. 2 Правил перевезення вантажів маршрутами відправника, затверджених наказом Міністерства транспорту України 28.05.2002 № 334 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.07.2002 за № 565/6853, маршрутом відправника (далі - маршрут) уважається поїзд установленої маси або довжини, сформований відправником відповідно до Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом Мінтрансу України від 20.12.96 № 411 та зареєстрованих у Мін`юсті України 25.02.97 за № 50/1854, та плану формування поїздів на залізничній під`їзній колії підприємства або за договором із залізницею - на коліях залізничної станції призначенням на одну станцію або з розпиленням на кількох станціях з обов`язковим зменшенням кількості його переробок на попутних технічних станціях.
Як встановлено судом, відповідно до умов договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 14291113/2020-001 від 24.03.2020р. (далі договір), в період з 11-12 листопада 2021 року по станції Кам`янець-Подільський ТОВ СП "Нібулон" проводило навантаження 50 вагонів, які надалі слідували по маршрутній відправці № 33208349 Кам`янець-Подільський - Миколаїв-вантажний, про що свідчать пам`ятки №№ 188, 190 про подавання вагонів, пам`ятки №№184, 185, 186, 187 про забирання вагонів та повідомлення №№181, 182, 183 про закінчення вантажних операцій з вагонами. Крім того, в період з 20-21 листопада 2021 року по станції Кам`янець-Подільський ТОВ СП "Нібулон" проводило навантаження 48 вагонів, які надалі слідували по маршрутній відправці № 33352527 Кам`янець-Подільський-Миколаїв-вантажний, про що свідчать пам`ятки №№ 200, 201, 202, 203 про подавання вагонів, пам`ятки №№197, 198, 186, 199 про забирання вагонів та повідомлення №№194, 195, 196 про закінчення вантажних операцій з вагонами.
Також, в період 02-03 січня 2022 року по станції Кам`янець-Подільський ТОВ СП "Нібулон" проводило навантаження 50 вагонів, які надалі слідували по маршрутним відправкам №№ 33956103, 33956111, 33956129 Кам`янець-Подільський - Миколаїв-вантажний, про що свідчать пам`ятки №№ 3, 4, 5, 6 про подавання вагонів, пам`ятки №№ 3, 4, 5, 6 про забирання вагонів та повідомлення №№3, 4, 5, 6 про закінчення вантажних операцій з вагонами. Крім того, в період з 05 - 06 січня 2022 року по станції Кам`янець-Подільський ТОВ СП "Нібулон" проводило навантаження 50 вагонів, які надалі слідували по маршрутним відправкам №№ 33991209, 33991233, 33991225, 33991191 Кам`янець-Подільський - Миколаїв-вантажний, про що свідчать пам`ятки №№ 11, 12, 13 про подавання вагонів, пам`ятки №№ 10, 11, 12, 13 про забирання вагонів та повідомлення №№10, 11, 12, 13 про закінчення вантажних операцій з вагонами.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач не має власних потужностей для формування маршрутного поїзду, тому накопичення вагонів проводилось на коліях станції, тобто коліях загального користування, на підставі укладеного із залізницею договору.
Додатком 1-4 до договору, укладеного між сторонами, врегульовано порядок, строки, оплату послуги з накопичення вагонів. Так, відповідно до п. 1 додатку 1-4 на окреме замовлення перевізник надає послуги замовнику з накопичення порожніх та/або з вантажем власних вагонів перевізника та/або вагонів замовника на коліях загального користування станцій накопичення для відправлення їх групами, маршрутними або контейнерними поїздами на станції призначення (далі - накопичення вагонів).
Згідно із п. 6 додатку 1-4 початком накопичення вагонів є, зокрема на станції відправлення - момент фактичної передачі замовником вагонів перевізнику. Часом закінчення накопичення вагонів є на станції відправлення - приймання останнього вагону перевізником (п. 7 додатку 1-4). За умовами п. 8 додатку 1-4 час перебування вагонів на коліях загального користування станції накопичення відображається в акті загальної форми ГУ-23.
Як передбачено п. 9 додатку 1-4, за послугу з накопичення вагонів замовник сплачує: плату за вільним тарифом "Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу" відповідно до додатку 1-1 до договору. При нарахуванні такої плати 1 вагоно-доба розраховується з округленням неповної доби (24 години від початку накопичення) до повної (24 години до закінчення накопичення) (п. 9.1); за затримку вагонів замовника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів (п. 9.2); за затримку власних вагонів перевізника: платежі пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів та п. 3.4. договору (п. 9.3).
Відповідно до п. 10 додатку 1-4 нарахування платежів відбувається на станції накопичення за накопичувальною карткою ФДУ-92, відомістю плати за користування вагонами ГУ-46 з коду платника замовника, яким замовлено надання такої послуги.
Таким чином, з огляду на вищенаведене, при перевезенні вантажу маршрутними відправками та відсутності можливості формувати маршрут на під`їзній колії, що належить відповідачу, навантажені вагони затримуються на коліях станції, що відображається в актах загальної форми ГУ-23.
Як встановлено судом, у зв`язку із простоєм вагонів відповідача на коліях станції в очікуванні відправлення маршруту були складені відповідні акти загальної форми ГУ-23. У вищевказаних актах зазначені обставини, що викликали складання актів: інші обставини, що спричинили затримку вагонів з вини клієнта після забирання їх з місць навантаження/вивантаження; затримка вагонів, пов`язана з оформленням вантажу після забирання їх з місць навантаження/вивантаження. Дані акти підписані уповноваженою особою відповідача.
Як встановлено судом, позивач нарахував відповідачу збір за зберігання вантажу на коліях загального користування по накопичувальній картці форми ФДУ-92 № 13110984 у сумі 46844,10 грн. (без ПДВ), а з врахуванням 20% ПДВ у сумі 56212,92 грн., по накопичувальній картці форми ФДУ-92 № 21111004 у сумі 47399,80 грн. (без ПДВ), а з врахуванням 20% ПДВ у сумі 56879,76 грн., по накопичувальній картці форми ФДУ-92 № 03010002 у сумі 32249,70грн. (без ПДВ), а з врахуванням 20% ПДВ у сумі 38699,64 грн., по накопичувальній картці форми ФДУ-92 № 08010011 у сумі 38100,60 грн. (без ПДВ), а з врахуванням 20% ПДВ у сумі 45720,72 грн. Однак, відповідач не сплатив вказаний збір.
Судом відзначається, що послуга зберігання вантажів регламентується Правилами зберігання вантажів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000р. та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 866/5087 (далі Правила). Статтею 46 Статуту залізниць України передбачено, що одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.
Пунктом 5 Правил передбачено, що якщо одержувач не вивіз вантаж з місця загального користування у терміни, встановлені статтею 46 Статуту, з нього стягується плата за зберігання вантажу, встановлена тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійснюється охорона вантажу. Згідно із п. 8 Правил збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо), при цьому термін безоплатного зберігання обчислюється при затримці - з моменту затримки.
За зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених у вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення (у тому числі під митним оформленням та з інших причин, не залежних від залізниці), збір сплачується з моменту ввезення вантажу на станцію до моменту закінчення затримки. Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми (п. 9 Правил).
Статтею 129 Статуту залізниць України встановлено, що обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Аналогічні приписи містять також Правила складання актів, затверджені наказом Міністерства транспорту України №334 від 28.05.2002р., зареєстровані в Міністерстві юстиції України 08.07.2002р. за №567/6855. Відповідно до п. 3 зазначених Правил, акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема, у разі затримки вагонів на станції призначення з очікуванні подачі під вивантаження з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства; затримки вагонів (контейнерів), пов`язаної з митним оформленням вантажу, а також затримки через недодання чи неналежне оформлення відправником документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил; в інших випадках для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, якщо при цьому не потрібне складання комерційного акта. Акт загальної форми підписується особами, які беруть участь у засвідченні обставин, що стали підставою для складання акта, але не менше як двома особами.
Відтак, відповідно до вищезазначених норм чинного законодавства вищезазначені акти загальної форми, які були складені позивачем, є належними і допустимими доказами посвідчення обставин, що є підставою для нарахування плати за зберігання вантажу.
Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги (Тарифне керівництво №1), затверджений наказом Мінтрансу України № 317 від 23.09.2009р. та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15.04.2009р. за №340/16356, в пункті 2 розділу 3 встановлює розміри зборів за зберігання вантажів за кожну добу, зокрема: 4,0 грн. за одну тонну - при зберіганні вантажів у вагонах, у тому числі у контейнерах - за масу брутто, округлену до повних тонн. У всіх випадках неповна доба зберігання вантажів округляється до повної. Пунктом 10 розділу 1 вищевказаного Збірника тарифів визначено, що ставки тарифів, плати і зборів, що містяться у цьому Збірнику, є базовими та визначені без урахування податку на додану вартість.
Наказом Міністерства інфраструктури України № 317 від 29.03.2009р., зареєстрованим Міністерством юстиції України 15.04.2009р. за № 341/16357, затверджені коефіцієнти, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ним послуги.
З огляду на викладене, зважаючи при цьому на зміст розрахунків збору за зберігання вантажу на коліях загального користування, суд вважає, що позивач правомірно заявив до стягнення зазначені вище суми збору за зберігання вантажу.
Заперечення відповідача, у тому числі, доводи відповідача з приводу відсутності його вини у затримці вагонів та безпідставності нарахування збору за зберігання вантажів з огляду на положення додатку 1-4 договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 26.06.2020р. та договору про подачу та забирання вагонів від 23.10.2018р., суд вважає необґрунтованими, враховуючи, зокрема, що затримка вагонів відбулася у зв`язку із очікуванням оформлення відправницького маршруту на коліях загального користування, що врегульовано положеннями договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 26.06.2020р., зокрема додатком 1-4 до договору. У п. 9 даного додатку сторони погодили, що окрім плати за вільним тарифом "Організація перевезень і накопичення власного рухомого складу" відповідно до додатку 1-1 до договору, за послугу з накопичення вагонів відповідач сплачує також платежі, пов`язані з затримкою вантажу на шляху прямування з вини замовника згідно з Збірником тарифів та Правилами перевезення вантажів.
Крвм того, судом відзначається, що послуги з накопичення вагонів (формування маршрутного поїзду на коліях загального користування на підставі укладеного із перевізником договору) та послуги зі зберігання вантажів (матеріальна відповідальність за зберігання на місцях загального користування та на коліях станції відправлення вантажів, завантажених в вагони (контейнери), які простоюють в очікуванні оформлення перевезення відповідно до Правил перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000р.), не є тотожними.
Таким чином, умовами договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 26.06.2020р. передбачений обов`язок відповідача сплачувати збір за зберігання вантажу у разі надання послуги з накопичення вагонів.
Відтак, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню у зв`язку з їх обґрунтованістю, враховуючи при цьому, що доказів на підтвердження добровільного погашення заявлених до стягнення сум відповідачем не подано.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати підлягають покладенню на відповідача. Повний текст рішення (враховуючи зміст положень ст.233 ГПК України) остаточно складено у 10-ий робочий день після оголошення вступної та резолютивної частин рішення, тобто 16.11.2022р.
Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позови задовольнити.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарського підприємства "Нібулон" (м.Миколаїв, вул.Каботажний спуск, буд. 1, код 14291113) в особі філії "Смотрич" товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарського підприємства "Нібулон" (Хмельницька обл., Кам`янець - Подільський район, с. Кам`янка, вул.Вокзальна, 11-А, код 35785830) на користь акціонерного товариства "Українська залізниця" (м. Київ, вул. Єжи Гедройця, 5, код 40075815) в особі регіональної філії "Південно - Західна залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця" (м.Київ. вул.Лисенка, 6, код 40081221) 197513,04 грн. збору за зберігання вантажів, 4962 грн. відшкодування судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).
Апеляційна скарга подається в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України.
Повний текст рішення складено 16.11.2022р.
Суддя М.В. Смаровоз
Віддруков. 5 прим .: 1 - до справи; 2 - позивачу (03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, 5); 3 - філії (01601, м. Київ, вул. Лисенка, 6); 4 - відповідачу (54002, м. Миколаїв, вул. Каботажний Спуск, буд. 1); 5 - філії (32307, Хмельницька область, Кам"янець-Подільський район, с. Кам"янка, вул. Вокзальна, буд. 11-А).
Ел. пошта: позивачу - uzuz.gov.ua філії - ІНФОРМАЦІЯ_1 відповідачу - ІНФОРМАЦІЯ_2
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2022 |
Оприлюднено | 21.11.2022 |
Номер документу | 107389003 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Смаровоз М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні