ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Справа № 599/228/22Головуючий у 1-й інстанції Снігурський В.В. Провадження № 22-ц/817/897/22 Доповідач - Хома М.В.Категорія -
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 листопада 2022 року м. Тернопіль
Тернопільський апеляційний суд в складі:
головуючої - Хома М.В.
суддів - Гірський Б. О., Бершадська Г. В.,
секретар- Панькевич Т.І.
розглянувши у письмовому провадженні без повідомлення учасників справи апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Жеребецької Ірини Орестівни на рішення Зборівського районного суду Тернопільської області від 29 липня 2022 року, повний текст якого складено 2 серпня 2022 року, ухвалене суддею Снігурським В.В. у цивільній справі №599/228/22 за позовом Тернопільського обласного центру зайнятості в особі Зборівської районної філії Тернопільської області до ОСОБА_1 про стягнення незаконно отриманої допомоги по безробіттю,
ВСТАНОВИВ:
В лютому 2022 року Тернопільський обласний центр зайнятості в особі Зборівської районної філії звернувся до суду із вказаним позовом, який обґрунтовано тим, що на підставі заяви ОСОБА_1 8 грудня 2020 року Зборівською районною філією Тернопільського обласного центру зайнятості їй надано статус безробітної та призначено відповідну допомогу. За період з 5 березня 2021 року по 23 вересня 2021 року ОСОБА_1 отримала допомогу по безробіттю в сумі 43 189,67 грн.
22 вересня 2022 року Зборівська районна філія Тернопільського ОЦЗ отримала інформацію, згідно якої ОСОБА_1 у період перебування на обліку в службі зайнятості одержувала державну соціальну допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю", про що не повідомила позивача.
Відповідно до положень Закону України "Про зайнятість населення" відповідачка була зайнятою особою та не мала права на отримання допомоги по безробіттю.
У разі встановлення центром зайнятості належності безробітної особи до категорії зайнятих осіб така особа знімається з обліку як безробітна в установленому законодавством порядку та повертає суму незаконно отриманого матеріального забезпечення з моменту виникнення обставин, що випливають на умови виплати матеріального забезпечення.
29.09.2021 року наказом Тернопільського обласного центру зайнятості прийнято рішення №260 "Д" про повернення ОСОБА_1 протягом 15 календарних днів отриманих нею за період з 05.03.2021 року по 23.09.2021 року коштів у сумі 43 189, 67 грн., однак у добровільному порядку кошти не були повернуті, тому позивач просив стягнути вказану суму.
Рішенням Зборівського районного суду Тернопільської області від 29 липня 2022 року позов задоволено.
Стягнуто з ОСОБА_1 в користь Тернопільського обласного центру зайнятості в особі Зборівської філії 43189,67 грн незаконно отриманої допомоги по безробіттю та 2481,00 грн судового збору.
В апеляційній скарзі представник ОСОБА_1 - адвокат Жеребецька І.О. просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. Вказує, що рішення суду прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права. 3 лютого 2021 року набув чинності затверджений постановою №79 Кабінету міністрів України "Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю". Відповідно до цього Порядку особа має право на призначення державної соціальної допомоги особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю з надбавкою на догляд, перебуваючи на обліку в центрі зайнятості. При призначенні надбавки по догляду за дитиною з інвалідністю було визначено, що ОСОБА_1 , перебуваючи на обліку в центрі зайнятості, не є зайнятою особою в розумінні ст. 4 Закону України "Про зайнятість". Невідповідність вказаних норм законодавства, які регулюють правовідносини щодо присвоєння статусу безробітного та нарахування і здійснення відповідних виплат, порушує права ОСОБА_1 , що не враховано судом першої інстанції.
Крім цього, за період з 5 березня по 23 вересня 2021 року ОСОБА_1 було нараховано та виплачено суму надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю в розмірі 4 514, 51 грн., які в процесі розгляду даної справи відповідачка повернула до державного бюджету.
У відзиві Зборівська районна філія Тернопільського ОЦЗ просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду - без змін. Вказує, що відповідно до абзацу 2 пункту 1 статті 4 Закону України "Про зайнятість населення", до зайнятого населення належать непрацюючі працездатні особи, які фактично здійснюють догляд за дитиною інвалідом, та отримують допомогу, компенсацію, та/або надбавку відповідно до законодавства. Отже, у період з 5 березня по 24 вересня 2021 року відповідачка була зайнятою особою, отримувала надбавку, не повідомила центр зайнятості про дані обставини та продовжувала отримувати допомогу по безробіттю. Відповідно до п.2 ст. 36 Закону України "Про зайнятість" застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов"язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг. Поведінка з боку ОСОБА_1 є недобросовісною, вона не повідомила своєчасно центр зайнятості про виникнення обставин, які виключають виплату їй допомоги по безробіттю. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.
Ознайомившись з матеріалами справи, доводами апеляційної скарги в її межах, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення.
Судом встановлено, що з 8 грудня 2020 року до 24 вересня 2021 року ОСОБА_1 перебувала на обліку в Зборівській районній філії Тернопільського обласного центру зайнятості як безробітна та отримувала допомогу по безробіттю.
Згідно акту розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» №95 від 24 вересня 2021 року було виявлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Тернопільської РДА та одержує державну соціальну допомогу на дитину з інвалідністю, призначену на період з 5 березня 2021 року по 4 березня 2026 року, в т.ч. з надбавкою на догляд.
Після виявленого факту отримання доходів наказом Тернопільського обласного центру зайнятості № 260 «Д» від 29 вересня 2021 року зобов`язано відповідачку протягом 15-ти календарних днів повернути зайво виплачену їй за період з 5 березня 2021 року по 24 вересня 2021 року допомогу по безробіттю в сумі 43 189 грн 67 коп.
Копію наказу Тернопільського обласного центру зайнятості № 260 «Д» від 29 вересня 2021 року ОСОБА_1 отримала 4 жовтня 2021 року, однак кошти добровільно не повернула.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 43 Закону України «Про зайнятість населення» статусу безробітного може набути особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи.
Відповідно до положень абзацу 2 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про зайнятість населення», до зайнятого населення також належать непрацюючі працездатні особи, які фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю, особою з інвалідністю I групи або за особою похилого віку, яка за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досягла 80-річного віку, та отримують допомогу, компенсацію та/або надбавку відповідно до законодавства.
Із системного аналізу змісту п.1 ч.1 ст. 45 Закону України "Про зайнятість населення", п.2 ч.1 ст. 31 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», абзацу восьмого підпункту 1 пункту 30 "Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу", затв. Постановою КМУ від 19.09.2018 року №792, п.п.2 п.1 розділу V "Порядку надання допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітним підприємницької діяльності", затв. Наказом міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 06.04.2020 року №624, зареєстр. в Міністерстві юстиції України 17.06.2020 року за №537/34820, вбачається, що реєстрація безробітного припиняється у разі зайнятості особи, з дня призначення грошової допомоги, компенсації та/або надбавки непрацюючій працездатній особі, яка фактично здійснює догляд за дитиною з інвалідністю, та припиняється виплата такій особі допомоги по безробіттю.
Відповідно до частин 2, 3 статті 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг. Сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.
Частиною 1 статті 1212 ЦК України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.
Оскільки ОСОБА_1 не виконала встановлений чинним законодавством обов"язок повідомити позивача про виникнення обставин, що впливали на умови виплати їй допомоги по безробіттю, безпідставно отримала за період з 5 березня 2021 року по 24 вересня 2021 року допомогу по безробіттю в сумі 43 189 грн 67 коп., тому суд першої інстанції прийшов до вірного висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Доводи апеляційної скарги про те, що ОСОБА_1 добровільно повернула до Державного бюджету суму отриманої нею з 5 березня по 23 вересня 2021 року ОСОБА_1 надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю в розмірі 4 514, 51 грн., колегія суддів оцінює критично, так як дана обставина не може слугувати підставою для відмови у позові. Зазначена надбавка була повернута уже після пред"явлення позову про стягнення із ОСОБА_1 безпідставно отриманої нею допомоги по безробіттю. Крім цього, таке повернення не спростовує факту невиконання обов"язку повідомити позивача про виникнення обставин, що впливають на умови виплати допомоги по безробіттю.
Доводи апеляційної скарги про те, що відповідно до "Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю", затв. постановою №79 Кабінету Міністрів України, особа має право на призначення державної соціальної допомоги особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю з надбавкою на догляд, перебуваючи на обліку в центрі зайнятості; при призначенні надбавки по догляду за дитиною з інвалідністю було визначено, що ОСОБА_1 , перебуваючи на обліку в центрі зайнятості, не є зайнятою особою в розумінні ст. 4 Закону України "Про зайнятість"; невідповідність вказаних норм законодавства, які регулюють правовідносини щодо присвоєння статусу безробітного та нарахування і здійснення відповідних виплат, порушує права ОСОБА_1 , колегія суддів також оцінює критично з наступних мотивів.
Умови призначення та виплати ОСОБА_1 державної соціальної допомоги на дитину з інвалідністю не є предметом спору у даній справі. Крім цього, як вбачається з відповіді Управління соціального захисту населення Тернопільської РДА №01-15/117 від 20.05.2022 року на адвокатський запит адвоката Жеребецької І., при призначенні ОСОБА_1 допомоги на дитину з інвалідністю документи з центру зайнятості не долучалися, оскільки законодавством вони не передбачені.
Відповідно до п.5 "Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю", затв.
Постановою КМУвід 3 лютого 2021 р. № 79, надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років призначається одному з батьків, усиновлювачів, опікуну, піклувальнику, які не працюють, не навчаються в закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (крім заочної форми здобуття освіти), не проходять військову службу, не займають виборну посаду і фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років. Отже, при призначенні вказаної надбавки перебування особи на обліку в центрі зайнятості не має правового значення та не перевіряється.
В апеляційній скарзі не наведено жодних мотивів та обставин, які б свідчили про відсутність недобросовісності ОСОБА_1 при отриманні нею допомоги по безробіттю у період з 5 березня по 23 вересня 2021 року.
Судом першої інстанції вірно враховано, що при написанні позивачкою заяви про надання їй статусу безробітної остання вказувала про те, що не отримує допомогу, надбавку по догляду за дитиною з інвалідністю; з правами та обов"язками безробітного ознайомлена. Отже, ознайомлена з тією умовою, що отримання надбавки по догляду за дитиною з інвалідністю є перешкодою для отримання допомоги по безробіттю, проте при виникненні такої обставини з 5 березня 2021 року не повідомила про це відповідача.
Таким чином, поведінка ОСОБА_1 при отриманні нею допомоги по безробіттю у період з 5 березня по 23 вересня 2021 року є недобросовісною, а безпідставно отримані нею у цей період кошти підлягають поверненню.
Рішення суду є законним та обгрунтованим, підстав для його скасування з мотивів, наведених в апеляційній скарзі, колегія суддів не вбачає.
На підставі наведеного та керуючись ст. ст. 367, 376, 382-384, п.2 ч.3 ст. 389 ЦПК України, суд апеляційної інстанції,
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 - адвоката Жеребецької Ірини Орестівни - залишити без задоволення.
Рішення Зборівського районного суду Тернопільської області від 29 липня 2022 року - залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття і не підлягає оскарженню в касаційному порядку.
Повний текст постанови складено 18 листопада 2022 року.
Головуюча Хома М.В.
Судді Гірський Б.О.
Бершадська Г.В.
Суд | Тернопільський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2022 |
Оприлюднено | 22.11.2022 |
Номер документу | 107409231 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них |
Цивільне
Тернопільський апеляційний суд
Хома М. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні