Ухвала
від 21.11.2022 по справі 200/4375/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

У Х В А Л А

про заміну сторони виконавчого провадження

21 листопада 2022 року Справа №200/4375/21

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олішевської В.В., розглянувши в порядку письмового провадження заяву Керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області про заміну боржника у виконавчому листі по справі № 200/4375/21 за позовом Виконувача обов`язків керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області в інтересах держави

до відповідача: Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області

про: визнання протиправною бездіяльність Володимирівської селищної ради щодо набуття права власності на безхазяйне майно: гідротехнічну споруду, розташовану між ставками № 1 та АДРЕСА_1 , площею 600 кв.м. та гідротехнічну споруду розташовану між ставками № 2 та АДРЕСА_2 , площею 1000 кв.м., що знаходиться на території Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області, зобов`язання виконавчий комітет Володимирівської селищної ради вчинити дії спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічну споруду, розташовану між ставками № 1 та АДРЕСА_1 , площею 600 кв.м. та гідротехнічну споруду розташовану між ставками № 2 та АДРЕСА_2 , площею 1000 кв.м.

В С Т А Н О В И В:

Виконуючий обов`язки керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області звернувся до Донецького окружного адміністративного суду в інтересах держави з позовною заявою до Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області про визнання протиправною бездіяльність Володимирівської селищної ради щодо не набуття права власності безхазяйне майно: гідротехнічну споруду, розташовану між ставками № 1 та № 2 по АДРЕСА_3 , площею 600 кв.м. та гідротехнічну споруду розташовану між ставками № 2 та АДРЕСА_2 , площею 1000 кв.м., що знаходиться на території Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області, зобов`язання виконавчий комітет Володимирівської селищної ради вчинити дії спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічну споруду, розташовану між ставками № 1 та № 2 по АДРЕСА_3 , площею 600 кв.м. та гідротехнічну споруду розташовану між ставками № 2 та АДРЕСА_2 , площею 1000 кв.м.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 28 травня 2021 року позовні вимоги Виконувача обов`язків керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області в інтересах держави до Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області про визнання протиправною бездіяльність Володимирівської селищної ради щодо набуття права власності на безхазяйне майно: гідротехнічну споруду, розташовану між ставками № 1 та № 2 по вул. Набережній, 91, площею 600 кв.м. та гідротехнічну споруду розташовану між ставками № 2 та АДРЕСА_2 , площею 1000 кв.м., що знаходиться на території Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області, зобов`язання Володимирівську селищну раду вчинити дії спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічну споруду, розташовану між ставками № 1 та № 2 по АДРЕСА_3 , площею 600 кв.м. та гідротехнічну споруду розташовану між ставками № 2 та № 3 по вул. Лермонтовій, 9, площею 1000 кв.м. у відповідності до розділу 2 та 4 Порядку виявлення безхазяйного майна, його обліку, зберігання та прийняття до комунальної власності територіальної громади Володимирівської селищної ради, затвердженого рішенням Володарської селищної ради № VI/23-229 від 11.04.2012 року задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльності Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області щодо не звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а саме: гідротехнічної споруди (дамби), що розташована між ставками № 1 та № 2 по вулиці Набережній будинок 91 та гідротехнічної споруди (дамби) розташованої між ставками № 2 та № 3 по провулку Лермонтова будинок 9.

Зобов`язано Володимирівську селищну раду Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04341583) звернутися до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а саме: гідротехнічної споруди (дамби), що розташована між ставками № 1 та № 2 по вулиці Набережній будинок 91 та гідротехнічної споруди (дамби) розташованої між ставками № 2 та № 3 по провулку Лермонтова будинок 9, що знаходять на території Володимирівської селищної ради.

В частині позовних вимог про визнання протиправною бездіяльність Володимирівської селищної ради щодо набуття права власності безхазяйне майно, зобов`язання відповідача вчинити дії, спрямовані на набуття права комунальної власності на безхазяйне нерухоме майно, які передбачені п.п 2.6 та п.п. 4.2 Поряду виявлення безхазяйного майна, його обліку, зберігання та прийняття до комунальної власності територіальної громади Володимирівської селищної ради, затвердженого рішенням Володарської селищної ради № VI/23-229 від 11.04.2012 року відмовлено.

28 жовтня 2022 року керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області звернувся до суду із заявою, відповідно до якої просив суд замінити у зв`язку з правонаступництвом сторону боржника у виконавчому листі щодо примусового виконання рішення Донецького окружного адміністративного суду від 28.05.2021 у справі № 200/4375/21 з Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04341583) на Ольгинську селищну військово-цивільну адміністрацію Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44329149, вул. Маяковського, буд. 32Б, смт Ольгинка, Волноваський р-н, Донецька обл., 85730).

В обґрунтування заяви про заміну боржника у виконавчому провадження прокурор посилається на те, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 710-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Донецької області» територія Володимирівської територіальної громади увійшла до складу Ольгинської селищної територіальної громади.

Указом Президента України від 19.02.2021 № 61/2021 «Про утворення та реорганізацію військово-цивільних адміністрацій у Донецькій області» було утворено Ольгинську селищну військово-цивільну адміністрацію Волноваського району Донецької області. Згідно розпорядження керівника Ольгинської селищної ВЦА від 15.12.2021 року № 313 з 26.07.2021 розпочато процедуру реорганізації (припинення) юридичної особи Володимирівської селищної ради (ЄДРПОУ 04341583) шляхом її приєднання до Ольгинської селищної військово-цивільної адміністрації (ЄДРПОУ 44329149). За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Володимирівська селищна рада (ЄДРПОУ 04341583) з 28.07.2021 перебуває в стані припинення у зв`язку з процедурою реорганізації шляхом приєднання до Ольгинської ВЦА. Прокурор вказує, що на даний час єдиним фактичним правонаступником прав та обов`язків позивача у даній справі у зв`язку з процесами децентралізації та утворенням військово-цивільних адміністрацій в Донецькій області є Ольгинська селищна військово-цивільна адміністрація Волноваського району Донецької області. З огляду на вказані обставини Керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області просив суд задовольнити заяву.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 02 листопада 2022 року заяву Керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області про заміну боржника у виконавчому листі у справі № 200/4375/21 прийнято до розгляду, визначено, що заява Керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області про заміну боржника у виконавчому листі у справі № 200/4375/21 буде розглядатися в порядку письмового провадження протягом десяти днів з дня отримання ухвали суду, зобов`язано Ольгинську селищну військово-цивільну адміністрацію Волноваського району Донецької області протягом п`яти днів з дня отримання ухвали надати суду письмову думку з приводу заяви про заміну боржника у виконавчому листі.

Ольгинською селищною військово-цивільною адміністрацією Волноваського району Донецької області надано до суду лист № 199 від 11.11.2022 року, відповідно до якого зазначила, що на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 року № 710-р «Про визначення адміністративний центрів та затвердження територій територіальних громад Донецької області», Указу Президента України № 61/2021 від 19.02.2021 року «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Донецької області», розпорядження керівника Ольгинської селищної військово цивільної адміністрації № 2 від 26.07.2021 року «Про реорганізацію селищних та сільської ради, які увійшли до складу Ольгинської селищної територіально громади шляхом приєднання до Ольгинської селищної військово цивільної адміністрації Волногваського району Донецької області» Володимирівська селищна рада була реорганізована шляхом приєднання до юридичної особи Ольгинської селищної військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області, процес ліквідації юридичної особи розпочато 27.07.2021 року.

Крім того, Ольгинська селищна військово-цивільна адміністрація Волноваського району Донецької області просила відтермінувати розгляд справи до моменту повної деокупації території Ольгинської селищної військово цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області та можливостей здійснення перевірки факту наявності гідротехної споруди (непошкодження чи знищення ворогом) з метою подальшого набуття права власності на безхазяйне майно Ольгинської селищною ВЦА.

Стосовно вимоги Ольгинської селищної військово цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області відтермінувати розгляд справи, суд зазначає, що справа № 200/4375/21 вже розглянута судом по суті та у справі прийнято рішення, яким зобов`язано Володимирівську селищну раду Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04341583) звернутися до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а саме: гідротехнічної споруди (дамби), що розташована між ставками № 1 та № 2 по вулиці Набережній будинок 91 та гідротехнічної споруди (дамби) розташованої між ставками № 2 та № 3 по провулку Лермонтова будинок 9, що знаходять на території Володимирівської селищної ради.

Суд наголошує, що на даний час суд розглядає питання щодо заміни боржника у виконавчому провадження, а не перевіряє повноваження Ольгинської селищної військово цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області не безхазяйне майно Ольгинської селищної ВЦА.

Також суд звертає увагу на те, що Кодекс адміністративного судочинства України не визначає такого поняття як «відтермінувати» розгляд справи.

З огляду на вищезазначені обставини, суд наголошує про відсутність підстав для відкладення розгляду заяви про заміну боржника у виконавчому листі.

Розглянувши матеріали заяви про заміну боржника у виконавчому листі, суд дійшов висновку про розгляд заяви в порядку письмового провадження.

За приписами статті 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

Таким чином, виходячи зі змісту наведеної вище норми, процесуальне правонаступництво передбачено не лише у зв`язку зі смертю (оголошенням померлою) фізичної особи та реорганізацією суб`єкта господарювання, а й в інших передбачених законом випадках, у тому числі в разі заміни кредитора або боржника в зобов`язанні. Процесуальне правонаступництво в розумінні статті 52 КАС України допускається на будь-якій стадії судового процесу, включаючи стадію виконання судового рішення.

Отже, ухвала про здійснення процесуального правонаступництва на стадії виконання судового рішення є документом, що забезпечує виконання рішення та фактично є його невід`ємною частиною, а тому заміна сторони в зобов`язанні (правонаступництво) на стадії виконавчого провадження є зміною судового рішення, передбаченою чинним законодавством, що оформлюється ухвалою (стаття 52 КАС України).

Питання правонаступництва в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) було предметом розгляду Верховним Судом, який у складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду ухвалив постанову від 11 жовтня 2019 року у справі № 812/1408/16.

Так, Верховний Суд у цій постанові здійснив системне тлумачення норм Закону України від 2 червня 2016 року №1404-VIII «Про виконавче провадження» (далі - Закон №1404-VIII) у взаємозв`язку зі статтями 52 і 379 КАС України і сформулював висновок, відповідно до якого публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.

У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувались ліквідованим органом, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим державним органам, за виключенням того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.

Отже, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.

У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.

Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.

При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.

Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок: ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.

Процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво - це унормована можливість заміни адміністративним судом (на будь-якій стадії процесу судового розгляду справи в суді першої, апеляційної та касаційної інстанції (окрім випадків перегляду справи за винятковими чи нововиявленими обставинами) сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони (в адміністративній справі) до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити у судовий процес як сторона чи третя особа.

При визначенні процесуального адміністративного (публічного) правонаступництва суд повинен виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, і враховувати таке: якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то суду слід залучити до участі у справі їх правонаступників.

У разі ж відсутності правонаступників суду необхідно залучити до участі у справі орган, до компетенції якого належить ухвалення рішення про усунення порушень прав, свобод чи інтересів позивача. У разі зменшення обсягу компетенції суб`єкта владних повноважень, не пов`язаного з припиненням його діяльності, до участі у справі як другий відповідач судом залучається інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого передані або належать функції чи повноваження щодо вирішення питання про відновлення порушених прав, свобод чи інтересів позивача.

Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.

Судом встановлено, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 710-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Донецької області» територія Володимирівської територіальної громади увійшла до складу Ольгинської селищної територіальної громади.

Указом Президента України від 19.02.2021 № 61/2021 «Про утворення та реорганізацію військово-цивільних адміністрацій у Донецькій області» було утворено Ольгинську селищну військово-цивільну адміністрацію Волноваського району Донецької області.

Відповідно до статті 7 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» з дня внесення запису про державну реєстрацію новоутвореної військово-цивільної адміністрації як юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань з урахуванням особливостей, визначених цим пунктом, починається реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад розформованих територіальних громад шляхом їх приєднання до юридичної особи - новоутвореної військово-цивільної адміністрації як юридичної особи, яка тимчасово здійснює повноваження відповідних органів місцевого самоврядування на затвердженій Кабінетом Міністрів України території територіальної громади. Під час проведення реорганізації юридичних осіб сільських, селищних, міських рад, що припиняються, їхніх виконавчих комітетів та військово-цивільних адміністрацій, що припиняються, повноваження з управління справами таких юридичних осіб здійснює керівник новоутвореної військово-цивільної адміністрації, який може утворювати комісії для забезпечення здійснення ним повноважень з управління справами юридичних осіб, що реорганізуються.

Відповідно до розпорядження керівника Ольгинської селищної військово цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області від 15.12.2021 року № 313, з 26.07.2021 розпочато процедуру реорганізації юридичної особи Володимирівської селищної ради шляхом її приєднання до Ольгинської селищної військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44329149).

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Володимирівська селищна рада (код ЄДРПОУ 04341583) з 28.07.2021 перебуває в стані припинення у зв`язку з процедурою реорганізації шляхом приєднання до Ольгинської ВЦА.

Згідно з з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Ольгинська селищна військово цивільна адміністрація Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44329149) зареєстрована 14.07.2021 року.

Таким чином, Ольгинська селищна військово-цивільна адміністрація Волноваського району Донецької області є правонаступником усіх прав та обов`язків Володимирівської селищної ради.

З матеріалів справи встановлено, що судом видані виконавчі листи у справі № 200/4375/21, у зв`язку з чим суд вважає, що до спірних правовідносин доцільно застосувати положення статті 379 Кодексу адміністративного судочинства та замінити боржника у виконавчому листі.

Частиною 1 ст. 379 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.

Частиною 4 статті 379 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.

Згідно з ч. 5 ст.15 Закону України «Про виконавче провадження» у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони виконавчого провадження її правонаступником. Для правонаступників усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.

Враховуючи викладене, суд вважає за можливе здійснити процесуальне правонаступництво, шляхом заміни боржника у виконавчому листі Володимирівську селищну раду Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04341583) на правонаступника Ольгинську селищну військово-цивільну адміністрацію Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 44329149)

Керуючись ст. 52, 248, 256, 294, 250, 379 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В :

Заяву Керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області про заміну боржника у виконавчому листі по справі № 200/4375/21 задовольнити.

Замінити боржника у виконавчому листі № 200/4375/21, виданому Донецьким окружним адміністративним судом 01 листопада 2022 року, про зобов`язання Володимирівську селищну раду Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04341583) звернутися до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а саме: гідротехнічної споруди (дамби), що розташована між ставками № 1 та № 2 по вулиці Набережній будинок 91 та гідротехнічної споруди (дамби) розташованої між ставками № 2 та № 3 по провулку Лермонтова будинок 9, що знаходять на території Володимирівської селищної ради - Добропільську міську раду (код ЄДРПОУ 04052904) її правонаступником Володимирівську селищну раду Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04341583, місцезнаходження: вул. Маяковського, буд. 32Б, смт Ольгинка, Волноваський район, Донецька область, 85730).

Повний текст ухвали складено та підписано 21 листопада 2022 року.

Ухвала може бути пред`явлена до виконання разом з виконавчим листом по справі.

Ухвала може бути оскаржена сторонами в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до суду апеляційної інстанції протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення.

Суддя В.В. Олішевська

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.11.2022
Оприлюднено23.11.2022
Номер документу107413823
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —200/4375/21

Ухвала від 14.12.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 21.11.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 02.11.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Рішення від 28.05.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 28.04.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 19.04.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні