Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 травня 2021 р. Справа№200/4375/21
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олішевської В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Виконувача обов'язків керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області в інтересах держави
до відповідача: Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області
про: визнання протиправною бездіяльність Володимирівської селищної ради щодо набуття права власності на безхазяйне майно: гідротехнічну споруду, розташовану між ставками № 1 та № 2 по вул. Набережній, 91, площею 600 кв.м. та гідротехнічну споруду розташовану між ставками № 2 та № 3 по вул. Лермонтовій, 9, площею 1000 кв.м., що знаходиться на території Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області, зобов'язання виконавчий комітет Володимирівської селищної ради вчинити дії спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічну споруду, розташовану між ставками № 1 та № 2 по вул. Набережній, 91, площею 600 кв.м. та гідротехнічну споруду розташовану між ставками № 2 та № 3 по вул. Лермонтовій, 9, площею 1000 кв.м.
В С Т А Н О В И В:
Виконуючий обов'язки керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області звернувся до Донецького окружного адміністративного суду в інтересах держави з позовною заявою до Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області про визнання протиправною бездіяльність Володимирівської селищної ради щодо не набуття права власності безхазяйне майно: гідротехнічну споруду, розташовану між ставками № 1 та № 2 по вул. Набережній, 91, площею 600 кв.м. та гідротехнічну споруду розташовану між ставками № 2 та № 3 по вул. Лермонтовій, 9, площею 1000 кв.м., що знаходиться на території Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області, зобов'язання виконавчий комітет Володимирівської селищної ради вчинити дії спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічну споруду, розташовану між ставками № 1 та № 2 по вул. Набережній, 91, площею 600 кв.м. та гідротехнічну споруду розташовану між ставками № 2 та № 3 по вул. Лермонтовій, 9, площею 1000 кв.м.
19 травня 2021 року керівник Волноваського окружної прокуратури звернувся до суду із заявою про уточнення позовних вимог, відповідно до якої просив суд визнати протиправною бездіяльність Володимирівської селищної ради щодо набуття права власності на безхазяйне майно: гідротехнічну споруду, розташовану між ставками № 1 та № 2 по вул. Набережній, 91, площею 600 кв.м. та гідротехнічну споруду розташовану між ставками № 2 та № 3 по вул. Лермонтовій, 9, площею 1000 кв.м., що знаходиться на території Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області, зобов'язати Володимирівську селищну раду вчинити дії спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічну споруду, розташовану між ставками № 1 та № 2 по вул. Набережній, 91, площею 600 кв.м. та гідротехнічну споруду розташовану між ставками № 2 та № 3 по вул. Лермонтовій, 9, площею 1000 кв.м. у відповідності до розділу 2 та 4 Порядку виявлення безхазяйного майна, його обліку, зберігання та прийняття до комунальної власності територіальної громади Володимирівської селищної ради, затвердженого рішенням Володарської селищної ради № VI/23-229 від 11.04.2012 року.
В обґрунтування позовних вимог із урахуванням заяви про уточнення позовних вимог прокурор посилається на те, що під час комісійного обстеження технічного стану гідротехнічних споруд розташованих на території Володимирівської селищної ради 26.11.2018 року виявлено 2 безхазяйні гідротехнічні споруди. За результатами складено відповідний Акт обстеження та опису безхазяйного майна. Відповідно до зазначеного Акту перша гідротехнічна споруда, розташована між 1 та 2 ставком по вул. вул. Набережній, 91 площею 600 кв.м., має земляну насип з розташованим металевим мостом та залізобетонними плитами. Друга гідротехнічна споруда розташована між 2 та 3 ставками по вул. Лермонтова, 9 площею 1000 кв.м., аналогічно являє собою земляну насип з розташованим металевим мостом. В подальшому, рішенням виконавчого комітету Володимирівської селищної ради № 6 від 16.01.2019 року безхазяйним гідротехнічним спорудам встановлені юридичні адреси. Рішенням виконавчого комітету Володимирівської селищної ради № 7 від 16.01.2019 року затверджено акт обстеження та опису безхазяйного майна, Гідротехнічні споруди прийнято на зберігання Володимирівської селищної ради. У квітні 2019 року Володимирівська селищна рада повідомила Волноваську місцеву прокуратуру (з 15.03.2021 року Волноваська окружна прокуратура) про те, що на найближчій сесії селищної ради буде вирішено питання щодо виділення коштів необхідних для інвентаризації гідротехнічних споруд, розташованих на території ради. Прокурор зазначає, що Волноваська окружна прокуратура, неодноразово, зокрема листами від 22.11.2018 року, 17.12.2018 року, 02.04.2019 року, 17.02.2020 року звернувся до відповідача та орієнтувала щодо необхідності вжиття заходів до визнання майна безхазяйним у порядку передбаченому законодавством, з метою прийняття його до комунальної власності. Прокурор вказує на те, що станом на час звернення до суду з даним адміністративним позовом, відповідач в порядку передбаченому ст. 335 Цивільного кодексу України до суду щодо визнання виявленого майна безхазяйним та передачі його до комунальної власності селищної ради не звернувся. З огляду на зазначені обставини прокурор просив суд задовольнити повні вимоги в повному обсязі.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 28 квітня 2021 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Зазначеною ухвалою відповідачу був встановлений п'ятнадцятиденний строк з дня отримання ухвали для надання відзиву на позовну заяву.
Відповідач правом на подання відзиву на позов (у разі заперечення проти позову) та надання доказів по справі не скористався. З клопотанням про продовження строків для надання відзиву до суду не звертався.
Відповідно до ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
З огляду на вказані обставини, суд приходить висновку про розгляд справи за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
З огляду на вищевикладене справа розглядається судом в спрощеному позовному провадженні без виклику сторін.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
З матереалів справи встановлено, що 22.11.2018 року Волноваська місцева прокуратура звернулась до Голови міської, селищної та сільської ради Волноваського району з листом № 8582вих18, відповідно до якого просила надати інформацію та матеріали щодо виконання рекомендацій викладених у розпорядженні Голови Донецької облдержадміністрації № 126 від 24.02.2016 року Про організацію проведення обстеження технічного стану гідротехнічних споруд, визначення балансової належності та їх залишкової вартості , інформацію про розпочату процедуру (із наданням копій документів) визначення гідроспоруди безхазяйною та інше (а.с. 14).
Листом від 28.11.2018 року № 08-28/493 Володарська селищна рада Волноваського району Донецької області надала інформацію щодо обстеження технічного стану гідротехнічних споруд та балансаутримувача всіх споруд, які знаходяться на території смт. Володимирівка. Крім того, зазначила, що згідно акту обстеження дві дамби, які розташовані на території смт. Володимирівка не стоять на балансі селищної ради. У 2019 року селищна рада підготовить пакет документів для належного оформлення для взяття на баланс селищної ради дві дамби (а.с. 15).
17.12.2018 року Волноваська місцева прокуратура звернулась до голів міської, селищних та сільських рад Волноваського району із листом № 05-81-9267вих18, відповідно до якого просила надати інформацію щодо гідро-технічних споруд, які взяті на облік як безхазяйні та по яким розпочата процедура взяття на баланс ради, щодо планування радою початку процедури взяття на баланс вищевказаних гідротехнічних споруд (а.с. 16-17).
Листом від 10.01.2019 року № 01-15/15 Володимирівська селищна рада повідомила прокуратуру про наявність на території селищної ради 8 водяних об'єктів з технічними спорудами, усі гідротехнічні споруди знаходяться у задовільному стані. До листа долучено акт обстеження технічного стану гідротехнічних споруд від 26.11.2018 року, акт обстеження та опису безхазяйного майна від 28.11.2018 року (а.с. 18).
Згідно акту обстеження технічного стану гідротехнічних споруд від 26.11.2018 року виявлено, зокрема: гідротехнічна споруда б/н (безхазна), розташована між 2-м та 3-м ставком земляна насип з щебеневою підсипкою, на якій розташований металевий міст залізобетонні плити (карман); гідротехнічна споруда б/п (безхозна), розташована між 1-м та 2-м ставком земляна насип з щебеневою підсипкою, на якій розташований металевий міст; гідротехнічна споруда б/н (в районі нульового ставка), розташована по вул. Миру, земельна насип з асфальтованим покриттям з однієї сторони залізобетонні плити: скид води металевий, огородження залізобетонне (а.с. 18-зворотній бік - 19).
Відповідно акту обстеження та опису безхазяйного майна від 28.11.2018 року встановлено: гідротехнічна споруда б/н (безхозна) розташована між 2-м та 3-м ставком земляна насип з щебеневою підсипкою, на якій розташований металевий міст, залізобетонні плити (карман) в подальшому пров. Лермонтова, 9; гідротехнічна споруда б/н (безхозна) розташована між 1-м та 2-м ставком земляна насип з щебеневою підсипкою, на якій розташований металевій міст, залізобетонні плити в подальшому вул. Набережна, буд. 91 (а.с. 19-зворотній бік).
02.04.2019 року Волноваська місцева прокуратура звернулась до голів селищних та сільських рад Волноваського району № 01-35/1035вих19 просила надати інформацію по кожній гідротехнічній споруді (а.с. 21-22).
Листом від 10.04.2019 року № 01-15/195 Володимирівська Селищна рада повідомила прокуратуру, що на території селищної ради в результаті акту обстеження від 26.11.2018 року виявлено безхазяйне майно 2(дві) гідротехнічні споруди, які рішенням виконавчого комітету № 7 від 16.01.2019 року були затверджені та прийняті на зберігання. На найблищій сесії селищної ради буде розглянуте питання виділення коштів для проведення інвентаризації гідро - технічних споруд (а.с. 23).
Листом від 17.02.2020 року № 32-01-35/580вих20 Волноваська місцева прокуратура звернулась до в.о. голови Володимирівської селищної ради Чепіжко І.В. із запит, відповідно просила надати належним чином завірені копії: рішення виконавчого комітету № 7 від 16.01.2019 року, рішення про присвоєння юридичних адрес виявлених ГТС, технічних паспортів, в разі їх виготовлення, оголошення у друкованих засобах масової інформації про виявлення майна та інформацію щодо звернення селищної ради до суду із заявою в порядку ст. 335 Цивільного кодексу України про передачу безхазяйного майна до комунальної власності та причини в разі не звернення до суду (а.с.24-25).
Листом від 26.02.2020 року № 08-26/94 Володимирівська селищна рада Волноваського району Донецької області повідомила, що згідно акту обстеження дві дамки, які розташовані на території смт. Володимирівка (в межах населеного пункту) не стоять на балансі селищної ради. Виконавчим комітетом Володимирівської селищної ради прийнято рішення від 16.01.2019 року № 7 про затвердження акту обстеження та опису безхазяйного майна, рішенням виконавчого комітету від 16.01.2019 року № 6 встановлені юридичні адреси гідротехнічним спорудам. Після виготовлення технічної документації на безхазяйні дамби, селищна рада звернеться до Волноваської місцевої прокурату щодо представництва інтересів Володимирівської селищної ради (а.с. 26).
Відповідно до рішення Виконавчого комітету Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області від 16.01.2019 року № 6 Про встановлення юридичної адреси гідротехнічним спорудам вирішено встановити юридичну адресу гідротехнічним спорудам (дамбам), а саме: гідротехнічна споруда (дамба) між ставками № 1 та № 2 вулиця Набережна, 91; гідротехнічна споруда (дамба) - між ставками № 2 та № 3 провулок Лермонтова, 9 (а.с. 28).
Згідно рішення Виконавчого комітету Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області від 16.01.2019 року № 7 Про затвердження акту обстеження та опису безхазяйного майна вирішено затвердити акт обстеження та опису безхазяйного майна розташованого за адресою смт. Володимирівка Волноваського району Донецької області, а саме: гідротехнічна споруда (дамба) - між ставками № 1 та № 2 вулиця Набережна, 91; гідротехнічна споруда (дамба) - між ставками № 2 та № 3 провулок Лермонтова, 9.
Пунктом 2 вказаного рішення вирішено доручити голові селищної ради звернутися до відділу державної реєстрації Волноваської райдержадміністрації для взяття на облік безхазяйне майно.
Пунктом 3 вказаного рішення вирішено прийняти на зберігання Володимирівської селищної ради в особі селищного голови Абраменко В.В. передати за актом безхазяйне нерухоме майно, для подальшого з'ясування питання щодо права власності (а.с. 27).
09.12.2020 року Волноваська місцева прокуратура звернулась до голів селищної, сільської ради Волноваського району із запитом, відповідно до якого просила надати інформацію про: перелік комунального майна, переданого в оренду, проданого через аукціон з умовами/без умов упродовж 2019-2020 років; наявність заборгованості з орендної плати за користування комунальним майном; неповернення об'єкта оренди після закінчення строку дії договору оренди; вжиті органом місцевого самоврядування заходи щодо стягнення заборгованості за користування комунальним майном та повернення майна після спливу строків дії договору; виявлене безхазяйне майно, вжиті заходи щодо взяття даного майна на облік з метою подальшого його передання до комунальної власності (а.с. 32).
Листом від 21.12.2020 року № 08-26/540 Володимирівська селищна рада, зокрема, повідомила, що згідно акту обстеження дві дамби, які розташовані на території смт. Володимирівка не стоять на балансі селищної ради, селищна рада підготовила пакет документів для належного оформлення для взяття на баланс селищної ради дві дамби (а.с. 33).
11.02.2021 року Волноваська місцева прокуратура звернулась до в.о. голови Володимирівської селищної ради Чепіжко І.В. з листом № 32-423вих21, відповідно до якого просила надати інформацію про вжиті селищною радою заходи по виявленим у 2018 році гідротехнічні споруди, в частині визнання їх безхазяйними (а.с. 34).
17.02.2021 року Володимирівська селищна рада Волноваського району Донецької області листом № 08/51 повідомила заступника керівника Волноваської місцевої прокуратури Авдан Р., що відсутнє звернення до суду в порядку ч. 2 п. 2 ст. 335 ЦК України, оскільки на вказані гідротехнічні споруди потрібна технічна документація, виготовлення яких потребує додаткових коштів (а.с. 35).
Згідно з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна встановлено, що на об'єкти розташовані за адресою: смт. Володимирівка по вулиці Набережна, буд. 91 та провулку Лермантова, буд. 9 відсутнє зареєстроване право власності (а.с. 36,37).
В.о. керівника Волноваської окружної прокуратури, вважаючи, що Володимирівська селищна ради Волноваського району Донецької області зобов`язана вчинити відповідні дії щодо набуття права власності на безхазяйне майно, що розташоване на території територіальної громади, звернувся до суду з даним позовом.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на таке.
Частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Частиною першою статті 23 Закону України Про прокуратуру визначено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (частина третя статті 23 Закону України Про прокуратуру ).
При цьому, суд враховує правову позицію Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц, згідно якої прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави в разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган, а також у разі його відсутності. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, у чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає компетентний орган. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Тобто, прокурору надане право здійснювати представництво в суді законних інтересів держави.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України Про місцеве самоврядування в Україні , частиною другою статті 2 якого визначено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Стаття 25 цього Закону визначає загальну компетенцію сільських, селищних, міських рад, відповідно до якої сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно підпункту 1 пункту а статті 29 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження: управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Повноваження в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку сільських, селищних, міських рад регламентуються статтею 30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , згідно якої до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: а) власні (самоврядні) повноваження, зокрема: здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян; б) делеговані повноваження: облік відповідно до закону об`єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.
Так, згідно частини першої статті 1 Закону України Про аквакультуру гідротехнічні споруди рибогосподарської технологічної водойми (гідротехнічні споруди) - це об`єкти нерухомого майна (земляні греблі та дамби, водозабірні споруди, повеневі водоскиди, донні водовипуски, водопостачальні, скидні та рибозбірноосушувальні канали, рибовловлювачі, камери облову, причали, водоскиди, бистротоки, перепади, перегороджувальні рибозахисні та інші споруди), що є інженерними спорудами, які призначені для управління водними ресурсами (підготовка, постачання, збереження, транспортування води та водовідведення), а також для запобігання шкідливій дії вод.
Статтею 12 Закону України Про аквакультуру передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських, Київської і Севастопольської міських, районних, обласних рад у сфері аквакультури належать, зокрема, надання в користування на умовах оренди частини рибогосподарського водного об`єкта, рибогосподарської технологічної водойми для цілей аквакультури відповідно до повноважень щодо розпорядження землями, встановлених Земельним кодексом України.
Тобто, відповідачу у справі, органу місцевого самоврядування, чинним законодавством України надані повноваження щодо ведення обліку гідротехнічних споруд, здійснення контролю за їх використанням.
Поняття безхазяйного майна визначене статтею 335 Цивільного кодексу України, відповідно до якої безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Так, Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
Статтею 2 зазначеного Закону встановлено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.
В розумінні пункту 3 частини першої статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень орган місцевого самоврядування є заявником реєстрації речових прав у разі взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Частиною чотирнадцятою статті 18 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно пунктів 82, 84, 85 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна здійснюється за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку з урахуванням особливостей, визначених пунктами 83-88 цього Порядку. За результатом розгляду заяви державний реєстратор приймає рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна або рішення щодо відмови у взятті на такий облік. Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вносить до спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості.
З матеріалів справи встановлено, що 11.04.2012 року Володимирівською селищною радою Волноваського району Донецької області прийнято рішення № VІ/23-229, яким затверджено Порядок виявлення безхазяйного майна, його обліку, зберігання та прийняття до комунальної власності територіальної громади Володимирівської селищної ради (а.с. 29).
Згідно розділу 2 Виявлення та взяття на облік нерухомого безхазяйного майна Особи, яким стало відомо про розташоване на території Володимирівської селищної ради майно, що знаходиться в межах населеного пункту, та не має власника або власник якого не відомий, зобов'язані в п'ятиденний строк з моменту виявлення або отримання відповідної інформації, повідомити про це Володимирівську селищну раду. Якщо повідомлення про виявлене безхазяйне майно надійшло на ім'я ради чи селищного голови, останній переадресовує це повідомлення до роботи Уповноваженій особі (п.п. 2.1 Порядку).
Уповноважена особа за звернення осіб, вказаних в п. 2.1, цього Порядку , організує його комісійне обстеження (рішенням виконкому затверджується склад постійно діючої комісії з обстеження безхазяйного майна) за місцем розташування об'єкту та вживає заходи щодо встановлення їх можливих власників шляхом звернення з відповідними запитами до комунального підприємства Бюро технічної інвентаризації м. Волноваха (п.п. 2.2 Порядку).
З метою з'ясування наявності оформленого права користування на земельну ділянку, в межах якої виявлені об'єкти нерухомого майна, Уповноважена особа направляє запит до управління Держкомзему у Волноваському районі (п.п. 2.3 Порядку).
Протягом трьох днів з дати складання акту обстеження безхазяйного нерухомого майна уповноважена особа надає відповідному органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, зокрема КП БТІ м. Волноваха , заяву про взяття цього майна на облік, як безхазяйного (п.п 2.4 Порядку).
Про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна КП БТІ м. Волноваха видається інформаційна довідка з Реєстру прав власності на нерухоме майно на бланку встановленого зразку (п.п. 2.5 Порядку).
Уповноважена особа після отримання інформаційної довідки протягом десяти робочих днів робить оголошення в офіційному друкованому виданні - газеті Наше Слово про взяття безхазяйною нерухомою майна на облік (п.п. 2.6 Порядку).
Оплата за проведення технічної інвентаризації безхазяйного нерухомого майна здійснюється за рахунок Володимирівської селищної ради (п.п. 2.7 Порядку).
За наслідками обстеження виявленого майна Уповноважена особа готує письмовий звіт, який розглядається на сесії селищної ради, на якій вирішується питання щодо цього майна (п.п. 2.8 Порядку).
Відповідно до розділу 4 Набуття комунальної власності Заява про передачу безхазяйного нерухомого майна у комунальну власність територіальної громади селища готується і подасться до суду від імені селищної ради Уповноваженою особою після спливу одного року з дати взяття безхазяйного нерухомого майна на облік у разі, якщо протягом цього строку його власник (власники) не з'явився (п.п. 4.2 Порядку).
Уповноважена особа, в ході розгляду судом справ за заявами про передачу у комунальну власність територіальної громади селища безхазяйного нерухомою майна або відумерлої спадщини, має право замовляти в КП БТІ м. Волноваха виготовлення технічної документації на це майно, з оплатою відповідних послу (п.п 4.3 Порядку).
Право власності на майно, передане у комунальну власність територіальної громади смт. Володимирів, як безхазяйне нерухоме майно або відумерла спадщина, підлягає реєстрації. Реєстрація права власності на таке майно за територіальною громадою в особі Володимирівської селищної ради проводиться органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, зокрема КП БТІ м. Волноваха , за заявою уповноваженого органу (п.п 4.4 Порядку).
З аналізу зазначених норм чинного законодавства вбачається, що до відання сільських, селищних, міських рад відноситься, в тому числі, реєстрація та взяття на облік безхазяйного майна, розташованого на території відповідної громади.
Так, законодавством визначена поетапна процедура передання у комунальну власність безхазяйного нерухомого майна, яка включає в себе звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, з заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, а після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, звернення органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, до суду за переданням нерухомого майна за рішенням суду у комунальну власність.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, відповідачем не вчинено заходів щодо звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, з заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а саме: гідротехнічної споруди (дамба) між ставками № 1 та № 2 вулиця Набережна, 91; гідротехнічної споруди (дамба) - між ставками № 2 та № 3 провулок Лермонтова, 9.
Враховуючи те, що станом на час розгляду справи відповідач не звернувся до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, з заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а саме вищезазначених гідротехнічних споруд, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково шляхом визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а саме: гідротехнічної споруди (дамби), що розташована між ставками № 1 та № 2 по вулиці Набережній будинок 91 та гідротехнічної споруди (дамби) розташованої між ставками № 2 та № 3 по провулку Лермонтова будинок 9, зобов`язання відповідача звернутися до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а саме: гідротехнічної споруди (дамби), що розташована між ставками № 1 та № 2 по вулиці Набережній будинок 91 та гідротехнічної споруди (дамби) розташованої між ставками № 2 та № 3 по провулку Лермонтова будинок 9, що знаходять на території Володимирівської селищної ради.
Разом з тим, позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльність Володимирівської селищної ради щодо набуття права власності безхазяйне майно, зобов'язання відповідача вчинити дії, спрямовані на набуття права комунальної власності на безхазяйне нерухоме майно, які передбачені п.п 2.6 та п.п. 4.2 Поряду виявлення безхазяйного майна, його обліку, зберігання та прийняття до комунальної власності територіальної громади Володимирівської селищної ради, затвердженого рішенням Володарської селищної ради № VI/23-229 від 11.04.2012 року, а саме: шляхом розміщення оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік у друкарських засобах масової інформації та звернення до суду із заявою про передачу безхазяйного нерухомого майна у комунальну власність територіальної громади в порядку статті 335 Цивільного кодексу України є передчасними та задоволенню не підлягають, оскільки, як вже зазначалось судом, законодавством визначена відповідна поетапна процедура передання у комунальну власність безхазяйного нерухомого майна, і лише у разі прийняття державним реєстратором рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна за заявою відповідного органу місцевого самоврядування, настають підстави подання оголошення у друкованих засобах масової інформації, та в кінцевому результаті передання безхазяйної нерухомої речі у комунальну власність саме за рішенням суду.
Крім того, суд звертає увагу на те, що відповідне оголошення про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна друкується в офіціальному виданні протягом 10 робочих днів з дня отримання інформаційної довідки з Реєстру прав власності на нерухоме майно, а право на звернення до суду в порядку ст. 335 ЦК України із заявою про передачу безхазяйного нерухомого майна у комунальну власність територіального громади у селищної ради виникає через рік після отримання інформаційної довідки з Реєстру прав власності на нерухоме майно та лише за умови, що протягом цього року, до селищної ради не звернеться власник безхазяйного нерухомого майна.
Отже, суд приходить висновку про відмову у задоволенні позовних вимог в частині визнання протиправною бездіяльність Володимирівської селищної ради щодо набуття права власності безхазяйне майно, зобов'язання відповідача вчинити дії, спрямовані на набуття права комунальної власності на безхазяйне нерухоме майно, які передбачені п.п 2.6 та п.п. 4.2 Поряду виявлення безхазяйного майна, його обліку, зберігання та прийняття до комунальної власності територіальної громади Володимирівської селищної ради, затвердженого рішенням Володарської селищної ради № VI/23-229 від 11.04.2012 року.
Відповідно до ст. 19 Конституції України Відповідно суд, як орган державної влади, зобов'язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами.
Згідно ч. 1, 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
У відповідності до вимог ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до ч. 1ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог Виконувача обов'язків керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області в інтересах держави до Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області в частині визнання протиправною бездіяльності Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області щодо не звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а саме: гідротехнічної споруди (дамби), що розташована між ставками № 1 та № 2 по вулиці Набережній будинок 91 та гідротехнічної споруди (дамби) розташованої між ставками № 2 та № 3 по провулку Лермонтова будинок 9, зобов`язання Володимирівську селищну раду Волноваського району Донецької області звернутися до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а саме: гідротехнічної споруди (дамби), що розташована між ставками № 1 та № 2 по вулиці Набережній будинок 91 та гідротехнічної споруди (дамби) розташованої між ставками № 2 та № 3 по провулку Лермонтова будинок 9, що знаходять на території Володимирівської селищної ради.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись Конституцією України та Кодексом адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Виконувача обов'язків керівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області в інтересах держави до Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області про визнання протиправною бездіяльність Володимирівської селищної ради щодо набуття права власності на безхазяйне майно: гідротехнічну споруду, розташовану між ставками № 1 та № 2 по вул. Набережній, 91, площею 600 кв.м. та гідротехнічну споруду розташовану між ставками № 2 та № 3 по вул. Лермонтовій, 9, площею 1000 кв.м., що знаходиться на території Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області, зобов'язання Володимирівську селищну раду вчинити дії спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: гідротехнічну споруду, розташовану між ставками № 1 та № 2 по вул. Набережній, 91, площею 600 кв.м. та гідротехнічну споруду розташовану між ставками № 2 та № 3 по вул. Лермонтовій, 9, площею 1000 кв.м. у відповідності до розділу 2 та 4 Порядку виявлення безхазяйного майна, його обліку, зберігання та прийняття до комунальної власності територіальної громади Володимирівської селищної ради, затвердженого рішенням Володарської селищної ради № VI/23-229 від 11.04.2012 року - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльності Володимирівської селищної ради Волноваського району Донецької області щодо не звернення до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а саме: гідротехнічної споруди (дамби), що розташована між ставками № 1 та № 2 по вулиці Набережній будинок 91 та гідротехнічної споруди (дамби) розташованої між ставками № 2 та № 3 по провулку Лермонтова будинок 9.
Зобов`язати Володимирівську селищну раду Волноваського району Донецької області (код ЄДРПОУ 04341583) звернутися до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а саме: гідротехнічної споруди (дамби), що розташована між ставками № 1 та № 2 по вулиці Набережній будинок 91 та гідротехнічної споруди (дамби) розташованої між ставками № 2 та № 3 по провулку Лермонтова будинок 9, що знаходять на території Володимирівської селищної ради.
В частині позовних вимог про визнання протиправною бездіяльність Володимирівської селищної ради щодо набуття права власності безхазяйне майно, зобов'язання відповідача вчинити дії, спрямовані на набуття права комунальної власності на безхазяйне нерухоме майно, які передбачені п.п 2.6 та п.п. 4.2 Поряду виявлення безхазяйного майна, його обліку, зберігання та прийняття до комунальної власності територіальної громади Володимирівської селищної ради, затвердженого рішенням Володарської селищної ради № VI/23-229 від 11.04.2012 року відмовити.
Повний текст рішення складено та підписано 28 травня 2021 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до п.п. 15-5 п. 15 розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Суддя В.В. Олішевська
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2021 |
Оприлюднено | 31.05.2021 |
Номер документу | 97260111 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Олішевська В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні