Номер провадження: 22-ц/813/8320/22
Справа № 505/349/22
Головуючий у першій інстанції Івінський О.О.
Доповідач Назарова М. В.
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22.11.2022 року м. Одеса
Одеський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючогоНазарової М.В.,
суддів:Лозко Ю.П., Кострицького В.В.,
за участю секретаря Пінькової К.Ю.,
учасники справи: позивач- ОСОБА_1 , відповідачі ОСОБА_2 , Куяльницька сільська рада Подільського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору:Сектор державної реєстрації Балтської міської ради Одеської області,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань
апеляційну скаргу ОСОБА_1
на рішення Котовського міськрайонного суду Одеської області від 15 вересня 2022 року, ухваленогоКотовським міськрайонним судом Одеської області у складі: судді Івінського О.О. в приміщенні того ж суду,
у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору:Сектор державної реєстрації Балтської міської ради Одеської області, про визнання протиправними та скасування рішень,
в с т а н о в и в:
У лютому2022року позивач ОСОБА_1 звернувся до суду із вказаним позовом, який згодом уточнив та який мотивував тим, щорозпорядженням Котовської районної державної адміністрації від 14.10.2011 № 935/11 «Про надання дозволу на виготовлення проекту відведення земельних ділянок» позивачу надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2,0000 га сільськогосподарських угідь із земель державної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Косівської сільської ради Котовського (Подільського) району Одеської області за межами села Коси Слобідка кадастровий номер 5122983400:01:001:0612 загальною площею 26,3857 га.
В 2019 та 2020 році позивач звертався до Куяльницької сільської ради з метою виконання даного розпорядження, та просив провести реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5122983400:01:001:0612 у комунальну власність Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області для можливості продовження послідуючих дій. Посадові особи Куяльницької сільської ради намагалися протидіяти в отриманні земельної ділянки, зокрема голова Куяльницької сільської ради Паламарчук С.М. 29.12.2019 до чергової частини Подільського ВП ГУНП в Одеській області подав заяву про те, що посадовими особами сільської ради встановлено ознаки кримінального правопорушення, а саме про відсутність заяв громадян про надання дозволу на виготовлення проекту відведення земельних ділянок, тому розпорядження, на підставі яких громадяни отримали земельні ділянки у власність, не відповідають дійсності. По вказаному факту було внесено відомості в ЄРДР під № 12019160180001654 від 26.12.2019 за ч. 1ст. 358 КК України. До цього часу вказане кримінальне провадження розслідується.
За заявою позивача та відповідно до завдання на виконання робіт з розробки проекту землеустрою Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 розроблено проект землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства на території Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області за межами населеного пункту.
19.03.2021 представник Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області ОСОБА_4 погодила акт прийому-передачі межових знаків на зберігання. Власниками/користувачами суміжних земельних ділянок претензій до існуючих меж не заявлено. На виконання вимог Закону України «Про державний земельний кадастр» державним кадастровим реєстратором проставлено відповідні відмітки на проекті землеустрою, земельну ділянку зареєстровано в Державному земельному кадастрі з присвоєнням кадастрового номеру 5122983400:01:001:0825.
11.03.2021 позивач звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з заявою до Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області, треті особи: ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , в якій просив визнати протиправною бездіяльність Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області при розгляді заяви позивача від 18.12.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Одеська обл., Подільський р-н, Куяльницька сільська рада, та зобов`язати відповідача затвердити поданий ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки 5122983400:01:001:0825 у власність для ведення особистого селянського господарства.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду у справі № 420/3729/21 адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено частково: визнано протиправною бездіяльність Куяльницької сільської ради щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 18.12.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства та зобов`язано відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.12.2020 про затвердження проекту землеустрою та прийняти відповідне рішення.
Після повторного звернення ОСОБА_1 16.06.2021 про затвердження проекту землеустрою Куяльницька сільська рада повідомила, що заяву позивача від 19.05.2021 отримано та розглянуто на засіданні постійної комісії з питань земельних відносин, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою від 24.02.2021, яка дійшла висновку, що затвердження вказаного проекту землеустрою та передачі земельних ділянок у власність громадянам, зазначеним у розробленому проекті неможливо, в зв`язку з тим, що розглядається кримінальне провадження № 12019160180001654 від 26.12.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого за ч. 1ст. 358 КК України.
24.06.2021 Куяльницька СР на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28.05.2021 повторно розглянула заяву позивача та прийняла рішення №2145-VIII «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства», яким вирішено відмовити, у зв`язку з тим, розглядається кримінальне провадження № 12019160180001654 від 26.12.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого за ч. 1ст. 358 КК України.
30.11.2021 прийняте рішення Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області за № 3690-VIIІ «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства», яким надано ОСОБА_2 дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, кадастровий номер 5122983400:01:001:0825, яка розташована на території Куяльницької сільської ради Подільського району (за межами населеного пункту).
Рішенням Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 22.12.2021 за № 3990-VIIІ затверджено технічну документацію із землеустрою щодо вищезазначеної земельної ділянки та передано у власність ОСОБА_2 .
Позивач вважає дані рішення протиправними та такими, що порушують його законні права та інтереси, оскільки рішення органу місцевого самоврядування ухвалені стосовно тієї земельної ділянки, на яку раніше позивачу було надано дозвіл на виготовлення технічної документації, а пізніше - відмовлено у такій. В результаті вказаних рішень ОСОБА_2 протиправно зареєструвала право власності на дану земельну ділянку за собою.
Неправомірними діями та рішеннями Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області позивачу заподіяно моральну шкоду, яка полягає в перенесених стражданнях і стресі, погіршенні стану здоров`я позивача, переченні психологічного стресу, моральних переживаннях у зв`язку з недобросовісним відношенням до нього відповідача, яку він оцінює у 100000 грн.
Тому позивач просив визнати протиправним та скасувати рішення Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 30.11.2021 № 3690 - VIII «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства», яким надано ОСОБА_2 дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, кадастровий номер 5122983400:01:001:0825, яка розташована на території Куяльницької сільської ради, Подільського району, Одеської області (за межами населеного пункту), а також рішення Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 22.12.2021 № 3990-VIII «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства» орієнтовною площею 2,0000 га, кадастровий номер 5122983400:01:001:0825, яка розташована на території Куяльницької сільської ради, Подільського району, Одеської області (за межами населеного пункту) та передачу земельної ділянки у власність ОСОБА_2 ; стягнути на користь позивача солідарно за рахунок відповідачів судові витрати за подання правничої допомоги в сумі 6000 грн; стягнути на користь позивача, солідарно, за рахунок бюджетних асигнувань Куяльницької сільської ради та ОСОБА_2 моральну шкоду в сумі 100000 грн.
Рішенням Котовського міськрайонного суду Одеської області від 15 вересня 2022 року в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору:Сектор державної реєстрації Балтської міської ради Одеської області, про визнання протиправними та скасування рішень відмовлено.
Скасовано заходи забезпечення позову, застосовані ухвалою Котовського міськрайонного суду Одеської області від 16 лютого 2022 року, та скасовано арешт на земельну ділянку з кадастровим номером 5122983400:01:001:0825, площею 2,000 га в с. Коси-Слобідка Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області, на яку зареєстровано право власності за ОСОБА_2 , заборонивши відчужувати вказану земельну ділянку.
Рішення суду мотивовано тим, що звертаючись до суду з позовом, ОСОБА_1 не довів належними і допустимими доказами порушення його прав, свобод та інтересів прийнятим рішеннями Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 30.11.2021 № 3690 - VIII та від 22.12.2021 № 3990 - VIII, крім того, відповідачка ОСОБА_2 належно та у законний спосіб набула право власності на спірну земельну ділянку.
В апеляційній скарзі позивач ОСОБА_1 просить скасувати оскаржуване рішення повністю та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги позивача задовольнити.
Скаржник посилається на те, що суд не повно з`ясував обставини, що мають значення для справи, зробив висновки, які не відповідають обставинам справи, неправильно застосував норми матеріального права та порушив норми процесуального права, застосував норми права без урахування висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду, не дослідив та не дав оцінку тому факту, що ця земельна ділянка вже була виділена позивачу, що призвело до неправильного вирішення справи. Доводами апеляційної скарги фактично є підстави позову ОСОБА_1 .
Відповідно до ч. 1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції перевіряє справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Сторони, належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, до судового засідання не з`явилися, що відповідно до частини другої статті 372 ЦПК України не перешкоджає розгляду справи.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає скаргу такою, що не підлягає задоволенню.
Відповідно до ст. 263 ЦПК України рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права і з дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Розпорядженням Котовської (Подільської) районної державної адміністрації від 14.10.2011 № 935/11 «Про надання дозволу на виготовлення проекту відведення земельної ділянки», ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтованою площею по 2,0000 га кожному, сільськогосподарських угідь із земель державної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на території Косівської сільської ради Котовського (Подільського) району Одеської області за межами села Коси Слобідка кадастровий № 5122983400:01:001:0612 загальною площею 26.3857 га у відповідності із статтями17,116,118,121,122п. 12Перехідних положень Земельного кодексу України. 30.10.2020 була проведена реєстрація права комунальної власності за Куяльницькою сільською радою вказаної земельної ділянки кадастровий номер 5122983400:01:001:0612 загальною площею 26,38 га.
29.11.2019 позивач на електрону пошту надіслав звернення до сільського голови Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області Паламарчука С.М. в якому вказав, що за власний рахунок розробив проект землеустрою на земельну ділянку, яка була виділена позивачу та іншим особам відповідно до розпорядження Котовської (Подільської) районної державної адміністрації від 14.10.2011 за № 935/11 «Про надання дозволу на виготовлення проекту відведення земельних ділянок» та просив провести реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5122983400:01:001:0612 у комунальну власність Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області для можливості продовження послідуючих дій.
Відповідь на дане звернення не отримав (за твердженням позивача).
15.01.2020 ОСОБА_1 повторно звернувся до сільського голови Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області Паламарчука С.М. з даним зверненням, на яке отримав відповідь сільського голови від 12.02.2020 за № Ч-234, що проведення реєстрації вищезазначеної земельної ділянки в комунальну власність Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області буде проведено в порядку черговості.
Рішенням Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 24 червня 2021 року за № 2145-VIII ОСОБА_1 було відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, яка розташована на території Куяльницької сільської ради, Подільського району, Одеської області, в зв`язку з тим, що слідчим відділом Подільського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Одеській області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні №12019160180001654 від 26.12.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1ст. 358 КК України.
Не згодний з даним рішенням, позивач звернувся з позовом до Одеського окружного адміністративного суду, в якому просив: визнати протиправним та скасувати п. 1 рішення Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 24.06.2021 «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства» в частині відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власності для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, яка розташована на території Куяльницької сільської ради, Подільського району, Одеської області, в зв`язку з тим, що слідчим відділом Подільського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Одеській області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні №12019160180001654 від 26.12.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1ст. 358 КК України, ОСОБА_1 ; зобов`язати Куяльницьку сільську раду Подільського району Одеської області затвердити поданий ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки 5122983400:01:001:0818 у власність орієнтовною площею 2,00 га земель сільськогосподарського призначення комунальної власності Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області для ведення особистого селянського господарства на території Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області за межами населеного пункту.
20 вересня 2021 року рішенням Одеського окружного адміністративного суду позов ОСОБА_1 , справа № 420/12243/21 було задоволено частково, а саме: визнано протиправним та скасовано п. 1 рішення Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 24.06.2021 «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства» в частині відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власності для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, яка розташована на території Куяльницької сільської ради, Подільського району, Одеської області, в зв`язку з тим, що слідчим відділом Подільського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Одеській області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні №12019160180001654 від 26.12.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1ст. 358 КК України, ОСОБА_1 ; зобов`язано Куяльницькій сільській раді Подільського району Одеської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 31.05.2021 про затвердження проекту землеустрою та прийняти рішення з урахуванням правової оцінки, наданої судом.
Рішенням Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 30 листопада 2021 року за № 3690-VIII ОСОБА_2 було надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, кадастровий номер 5122983400:01:001:0825, яка розташована на території Куяльницької сільської ради, Подільського району, Одеської області (за межами населеного пункту); рекомендувати ОСОБА_2 звернутися в землевпорядну організацію для виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та подати її на затвердження до Куяльницької сільської ради встановлений законом термін.
Рішенням Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 22 грудня 2021 року за № 3990-VIII, було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) ОСОБА_2 для введення особистого селянського господарства, яка розташована на території Куяльницької сільської ради, Подільського району, Одеської області; передано у власність земельну ділянку ОСОБА_2 для введення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, кадастровий номер 5122983400:01:001:0825, яка розташована на території Куяльницької сільської ради, Подільського району, Одеської області.
Переглядаючи рішення суду про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 за доводами апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.
Спірні правовідносини виникли між сторонами з приводу безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності Куяльницькою сільською радою Подільського району Одеської області відповідачу ОСОБА_2 у власність земельної ділянки площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства площею, кадастровий номер 5122983400:01:001:0825, яка розташована на території Куяльницької сільської ради, Подільського району, Одеської області, чим позивач вважає порушеним своє першочергове право на набуття вказаної земельної ділянки у власність, оскільки саме ОСОБА_1 першим пройшов всі передбачені земельним законодавством процедури безоплатної приватизації земельної ділянки, а тому першим отримав легітимні сподівання та правомірні очікування на законне завершення такої процедури.
Згідно з частиною першою статті 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Відповідно до частини першої статті 4 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором (частина перша статті 5 ЦПК України).
Стаття 15 ЦК України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Відповідно до частин першої, другої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
З урахуванням цих норм правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, уповноважених захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен встановити, чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси особи, і залежно від встановленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або про відмову в їх задоволенні.
За статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Частинами першою, другою статті 78 ЗК України визначено, що право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Частиною першою статті 81 ЗК України передбачено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Відповідно до пункту «а» частини третьої статті 22 ЗК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування: а) громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Згідно з пунктом «в» частини третьої статті 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
За змістом пункту «б» частини першої статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства в розмірі не більше 2,0 га.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами, погодження проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок регулюється статтями 118, 186-1 ЗК України.
Згідно з частинами шостою, сьомою статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проєктів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Отже, перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є вичерпним, при цьому відповідний орган у випадку прийняття рішення про відмову у наданні такого дозволу зобов`язаний належним чином мотивувати причини цієї відмови.
Частиною дев`ятою статті 118 ЗК України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відповідно до положень частин четвертої, п`ятої та шостої статті 186-1 ЗК України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, розробник проекту землеустрою подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Орган, зазначений в частині першій цієї статті, зобов`язаний протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Згідно з частинами першою, третьою-п`ятою статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій-сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Відповідно до частини першої статті 50 Закону України «Про землеустрій» в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, проєкти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.
У дозволі на виготовлення проекту землеустрою визначається лише приблизна площа земельної ділянки та орієнтовне місцезнаходження (наприклад, земельний масив, у межах якого вона буде знаходитись).
Конкретизується ж земельна ділянка у проекті землеустрою. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки включає інформацію щодо меж земельної ділянки та інформацію, важливу для визначення можливості використання земельної ділянки у той чи інший спосіб, зокрема перелік обмежень у використанні земельних ділянок (меж охоронних зон (наприклад, біля ліній електропередач), зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель); матеріали погодження проекту землеустрою тощо (стаття 50 Закону України «Про землеустрій»).
Отже, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки означає дозвіл власника земельної ділянки здійснити певні дії на землі власника, аби мати змогу в подальшому точно визначити предмет оренди. Цей дозвіл наділяє заінтересовану особу повноваженням ідентифікувати на землі власника земельну ділянку, яку ця особа бажає отримати в оренду в майбутньому. У постанові від 17 жовтня 2018 року у справі № 380/624/16-ц Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку.
Відсутність договірних відносин між сторонами до моменту укладення договору не означає, що на переддоговірній стадії сторони не несуть жодних обов`язків по відношенню одна до одної. Добросовісність та розумність належать до фундаментальних засад цивільного права (пункт 6 частини першої статті 3 ЦК України). Отже, і на переддоговірній стадії сторони повинні діяти правомірно, зокрема, поводитися добросовісно, розумно враховувати інтереси одна одної, утримуватися від недобросовісних дій чи бездіяльності. Прояви таких обов`язків та недобросовісної чи нерозумної поведінки є численними і не можуть бути визначені у вичерпний спосіб. Зокрема, недобросовісну поведінку може становити необґрунтоване припинення переговорів, пропозиція нерозумних умов, які завідомо є неприйнятними для контрагента, вступ у переговори без серйозних намірів (зокрема, з метою зірвати укладення договору з третьою особою, з конкурентом недобросовісної сторони переговорів), нерозкриття необхідної контрагенту інформації тощо.
При цьому обов`язок діяти добросовісно поширюється на обидві сторони.
Так, може кваліфікуватися як недобросовісна така поведінка власника земельної ділянки (в особі органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування), коли він необґрунтовано зволікає з наданням дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, не повідомляє чи несвоєчасно повідомляє про відмову у наданні дозволу або не наводить вичерпні мотиви такої відмови, надає дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, завідомо знаючи про перешкоди у наданні земельної ділянки в оренду, необґрунтовано зволікає з розглядом проекту землеустрою щодо відведення, безпідставно відмовляє у його затвердженні і у той же час надає дозвіл на розробку проекту землеустрою та затверджує цей проект щодо іншої особи.
З іншого боку, якщо особа, отримавши дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, сама зволікає з його розробкою та поданням на затвердження, вона цілком може очікувати, що земельна ділянка буде надана в користування іншій особі. Не вважатиметься добросовісною і поведінка особи, яка отримала дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розробила проект та подала його на затвердження, завідомо знаючи про перешкоди у наданні земельної ділянки в оренду.
Виходячи з викладеного, неможливо надати єдину універсальну відповідь на питання про те, чи є поведінка органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який надав дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кільком особам, правомірною чи неправомірною. Відповідь на це питання залежить від оцінки такої поведінки як добросовісної чи недобросовісної, і така оцінка має здійснюватися у кожній справі окремо, виходячи з конкретних обставин справи.
Такий висновок щодо застосування норм права у подібних правовідносинах викладений Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 29 вересня 2020 року у справі № 688/2908/16-ц, на яку послалися суди першої та апеляційної інстанцій у цій справі.
Таким чином, рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процедури отримання права власності (права користування) на земельну ділянку. Звернення особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки у власність чи користування зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод. Зазначений інтерес, у випадку формування земельної ділянки за заявою такої особи та поданими документами, підлягає правовому захисту. Погодження та затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, яка раніше сформована на підставі проекту землеустрою іншої особи, порушує законний інтерес такої особи щодо можливості завершити розпочату ним відповідно до вимог чинного законодавства процедуру приватизації земельної ділянки та суперечить вимогам землеустрою. За наявності двох або більше бажаючих отримати земельну ділянку державної чи комунальної власності у власність при безоплатній передачі земельних ділянок в межах встановлених норм (стаття 121 ЗК України) першочергове право на таке отримання має особа, на підставі проекту землеустрою якої сформована відповідна ділянка, якщо для цього відсутні законні перешкоди.
Доводи апеляційної скарги щодо незаконності набуття ОСОБА_2 права власності на спірну земельну ділянку площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства площею, кадастровий номер 5122983400:01:001:0825, яка розташована на території Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області, зводяться до порушення першочергового права позивача ОСОБА_1 набуття права на неї та на його легітимних очікувань на таке з огляду на проходження ним процедури набуття такого права, починаючи з 2011 року та послідуючого подання ним відповідних заяв Куяльницькій сільській раді у 2019-2021 роках, розроблення позивачем проекту землеустрою щодо відведення йому у власність земельної ділянки, погодження представником Куяльницької сільської ради акту прийому-передачі межових знаків на зберігання 19.03.2021 та проставлення державним кадастровим реєстратором відповідних відміток на проекті землеустрою та реєстрацію спірної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі з присвоєнням кадастрового номеру 5122983400:01:001:0825.
Проте висновки суду про відсутність порушеного або оспорюваного права позивача у спірних правовідносинах не спростовується помилковими доводами апеляційної скарги про наявність у позивача ОСОБА_1 першочергового права на набуття права власності на спірну земельну ділянку.
Відповідно до принципу змагальності сторін, закріпленого у статтях 12, 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Надані позивачем докази свідчать про розпочату ним у 2011 році процедуру безоплатного набуття права власності на земельну ділянку орієнтовною площею 2,0 га, сільськогосподарських угідь із земель державної власності сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства на теріториї Косівської сільської ради Котовського (Подільського) району Одеської області за межами села Коси Слобідка кадастровий номер 5122983400:01:001:0612 загальною плщею 26,3857 га у відповідності із статтями 17, 116, 118, 121, 122 п. 12 Перехідних положень Земельного Кодексу України.
30.10.2020 проведена реєстрація права комунальної власності за Куяльницькою сільською радою вказаної земельної ділянки.
На виконання вимог Закону України «Про державний земельний кадастр» державним кадастровим реєстратором проставлено відповідні відмітки на проекті землеустрою, земельну ділянку зареєстровано у Державному земельному кадастрі з присвоєнням кадастрового номера 5122983400:01:001:0818.
18.12.2020 до Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області позивач подав заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Одеська обл., Подільській р-н, Куяльницька сільська рада, та копію проекту землеустрою, у чому йому було відмовлено.
Не погоджуючись із вказаним рішенням відповідача, позивач ОСОБА_1 звернувся до суду, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 28.05.2021 (справа № 420/3729/21) позов ОСОБА_1 задоволено частково та визнано протиправною бездіяльність Куяльницької ради Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 18.12.2020 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Одеська область, Подільський район, Куяльницька сільська рада та зобов`язано Куяльницьку сільську раду Подільського району Одеської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.12.2020 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за адресою: Одеська область, Подільський район, Куяльницька сільська рада та прийняти відповідне рішення, з урахуванням вищевикладених висновків суду.
Після чого 24.06.2021 Куяльницька сільська рада Подільського району Одеської області удруге прийняла рішення № 2145-УШ про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 .
Рішенням Одеського окружного адмінстративного суду від 20.09.2021 (справа № 420/12234/21) за позовом ОСОБА_1 визнати протиправним та скасовано п. 1 рішення Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 24 червня 2021 року «Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства» в частині відмови ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, яка розташована на території Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області, в зв`язку з тим, що слідчим відділом Подільського відділу поліції ГУНП в Одеській області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні №12019160180001654 від 26 грудня 2019 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1ст. 358 КК України, та зобов`язано Куяльницьку сільську раду Подільського району Одеської області затвердити поданий ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки 5122983400:01:001:0818 у власність орієнтовною площею 2,0000 га земель сільськогосподарського призначення комунальної власності Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області для ведення особистого селянського господарства на території Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області за межами населеного пункту. В іншій частині в задоволенні позову відмовлено.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18.11.2021 (справа № 420/12234/21) вказане рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2021 року скасувано в частині відмови у зобов`язанні Куяльницьку сільську раду Подільського району Одеської області затвердити поданий ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки 5122983400:01:001:0818 у власність орієнтовною площею 2,0000 га земель сільськогосподарського призначення комунальної власності Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області для ведення особистого селянського господарства на території Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області за межами населеного пункту.
Ухвалено у вказаній частині нове судове рішення, яким зобов`язано Куяльницьку сільську раду Подільського району Одеської області затвердити поданий ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки 5122983400:01:001:0818 у власність орієнтовною площею 2,0000 га земель сільськогосподарського призначення комунальної власності Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області для ведення особистого селянського господарства на території Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області за межами населеного пункту. В іншій частині рішення суду залишено без змін.
Отже, надані позивачем докази та загальнодоступні відомості із Державного реєстру судових рішень не містять відомостей про надання ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту спірної земельної ділянки з кадастровим номером 5122983400:01:001:0825, розробку ним такого проекту та подання відповідачу Куяльницькій сільській раді Подільського району Одеської області на затвердження такого проєкту.
Без надання доказів вказаного посилання позивача на порушення наданням права власності на спірну земельну ділянку ОСОБА_2 його правомірних очікувань набути у власність вказану ділянку не грунтуються на вимогах закону.
Посилання позивача в апеляційній скарзі на погодження представником Куяльницької сільської ради акту прийому-передачі межових знаків на зберігання 19.03.2021 та проставлення державним кадастровим реєстратором відповідних відміток на проекті землеустрою та реєстрацію спірної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі з присвоєнням кадастрового номеру 5122983400:01:001:0825 спростовуються наданим позивачем актом прийомки-передачі межових знаків на зберігання ОСОБА_1 як власнику земельної ділянки від 19.03.2020, в якому йдеться про земельну ділянку № 5122983400:01:001…. без вказівки останніх чотирьох цифр (частково відсутній текст).
При цьому, виконавцем згідно Акту вказаний сертифікований інженер-землевпорядник ФОП ОСОБА_3 , який є виконавцем Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок громадянам України, в тому разі і ОСОБА_1 згідно Договору № 200322 від 19.03.2020.
Докази існування іншого Акту прийому-передачі межових знаків на зберігання позивачу ОСОБА_1 від 19.03.2021 та проставлення державним кадастровим реєстратором відповідних відміток на проекті землеустрою та реєстрацію спірної земельної ділянки у Державному земельному кадастрі з присвоєнням кадастрового номеру 5122983400:01:001:0825 відсутні.
З наданих позивачем судових рішень також вбачається, що триває процедура проходження позивачем ОСОБА_1 з 2001 року набуття ним права власності на земельну ділянку в порядку приватизації з кадастровим № 5122983400:01:001:0818 із земель комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у визначеному пунктом «б» частини першої статті 121 ЗК України розмірі 2,0000 га.
Вказане є визначальним для правильного висновку суду про недоведеність позивачемпорушення його законних прав, свобод та інтересів, та яких саме, оскаржуваними рішеннями Куяльницької сільської ради Подільського району Одеської області від 30.11.2021 № 3690 - VIII та від 22.12.2021 № 3990 - VIII про надання дозволу на виготовлення технічної документації ОСОБА_2 та затвердження технічної документації щодо відведення останній земельної ділянки з кадастровим № 5122983400:01:001:0825 площею 2,000 га для ведення особистого селянського господарства останній за наведеними доводами і доказами позивача.
Відсутність порушеного або оспорюваного права позивача вірно враховано судом для ухвалення рішення про відмову у задоволенні позову, зокрема з урахуванням висновків, зроблених Верховним Судом в постанові від 15 серпня 2019 року у справі № 1340/4630/18, про те, що відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.
Помилкове посилання суду на спростування змістом положень статті 118 ЗК України, згідно яких завершальним етапом процедури безоплатної приватизації земельних ділянок є саме затвердження проекту землеустрою та передача (надання) земельної ділянки у власність, доводів позивача, що він першим пройшов всі передбачені земельним законодавством процедури безоплатної приватизації земельної ділянки, а тому першим отримав легітимні сподівання та правомірні очікування на законне завершення такої процедури, не спростовує правильних висновків суду про недоведеність позивачем належними доказами порушення його прав, свобод та інтересів прийняттям оскаржуваних рішень Куяльницькою сільською радою під час приватизації ОСОБА_2 спірної земельної ділянки.
Відповідно до ст. 375 ЦПКУкраїнисуд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і підстав для його скасування по доводам апеляційної скарги не має.
Керуючись ст. 367, 374, 375 ЦПК України, апеляційний суд
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.
Рішення Котовського міськрайонного суду Одеської області від 15 вересня 2022 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту постанови.
Дата складення повного тексту постанови 25 листопада 2022 року.
Головуючий М.В. Назарова
Судді: Ю.П. Лозко
В.В. Кострицький
Суд | Одеський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2022 |
Оприлюднено | 28.11.2022 |
Номер документу | 107497096 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку |
Цивільне
Одеський апеляційний суд
Назарова М. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні