Рішення
від 21.11.2022 по справі 480/6496/22
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 листопада 2022 року Справа № 480/6496/22

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Шаповала М.М., розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/6496/22 за позовом Роменської міської ради Сумської області до Роменської районної державної адміністрації Сумської області - Роменська районна військова адміністрація про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Роменська міська рада Сумської області просить суд:

- визнати протиправною відмову Роменської районної державної адміністрації - Роменської районної військової адміністрації від 21.06.2022 № 01-35/967 в частині відмови у державній реєстрації договору оренди землі укладеного між Роменською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Агротакт" щодо земель сільськогосподарського призначення розташованих на території Роменської міської територіальної громади;

- зобов`язати Роменську районну державну адміністрацію - Роменську районну військову адміністрацію провести державну реєстрацію договорів оренди землі, укладених строком на один рік між Роменською міською радою Сумської області та товариством з обмеженою відповідальністю "Агротакт" за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення комунальної власності Роменської міської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на умовах оренди терміном на 1 рік, без права на поновлення договору оренди землі, укладення договору оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря, земельні ділянки:

- площею 9,9058 га (кадастровий номер: 5924185400:01:003:1003), що розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 6,6295 га (кадастровий номер: 5924185400:01:004:0490), що розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 6,6013 га (кадастровий номер: 5924185400:02:002:0788), що розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 10,9965 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0210), що розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 3,2106 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0211), що розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 6,0000 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0238), що розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 16,5964 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0751), що розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради;

- площею 1,9262 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0752), що розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради;

- площею 15,7381 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0741), що розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради.

Свої вимоги мотивує тим, що з метою забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану, вчасного проведення посівної кампанії на території Роменської громади, беручи до уваги клопотання фізичних та юридичних осіб, Роменською міською радою, з дотриманням вимог пунктів 27, 28 перехідних положень Земельного кодексу України, було прийняте рішення від 04 травня 2022 року "Про надання в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Роменської міської територіальної громади в умовах воєнного стану", якими передано земельні ділянки сільськогосподарського призначення в межах категорії земель сільськогосподарського призначення (цільове призначення яких: "для ведення особистого селянського господарства", "землі запасу", "для ведення фермерського господарства", код КВЦПЗ згідно Класифікатору видів цільового призначення земель затвердженого Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 548 від 23.07.2010 - 01.02, 01.03, 16.00) комунальної власності Роменської міської ради на умовах оренди терміном на 1 рік для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код виду цільового призначення 01.01 "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва") з встановленням орендної плати у розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що визначається від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.

На підставі даного рішення у відповідності до підпункту "в" підпункту 2 пункту 27 перехідних положень Земельного кодексу України між Роменською міською радою та суб`єктами господарювання, зазначеними у рішеннях, укладені договори оренди земельних ділянок в електронній формі, та засвідчені кваліфікованими електронними підписами орендодавця та орендаря.

На підставі Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Роменська районна державна адміністрація набула статусу Роменської районної військової адміністрації, також перейшли повноваження відповідно до норм чинного законодавства України.

У подальшому укладені в електронній формі, та засвідчені кваліфікованими електронними підписами орендаря і орендодавця, договори оренди земельних ділянок, серед яких і договір оренди земельних ділянок між Роменською міською радою та ТОВ "Агротакт", разом із додатками були направлені електронною поштою на поштову адресу Роменської районної державної адміністрації - Роменської районної військової адміністрації для їх державної реєстрації на підставі електронної заяви від 08.06.2022 № 03-26/1417, як того вимагають підпункти "е", "ґ" підпункту 2 та підпункт 10 пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України.

За результатами розгляду електронної заяви, Роменською РДА - РВА листом від 21.06.2022 № 01-35/967 порушивши граничні строки визначені Законом № 2145-ІХ щодо реєстрації договорів або надання вмотивованої відмови у державній реєстрації, посилаючись на обмежений доступ до даних Державного земельного кадастру та Державного реєстру прав на нерухоме майно, блокування доступу до Публічної кадастрової карти України і як результат неможливості визначення та підтвердження віднесення земельних ділянок, які зазначені в заяві та відносно яких прийняті рішення про надання в оренду та укладені договори оренди землі, до категорії земель сільськогосподарського призначення, з формальних підстав відмолено у реєстрації майже всіх укладених договорів оренди земельних ділянок, спираючись на невідповідність цільового призначення земельних ділянок, наданих в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а саме: згідно даного листа земельні ділянки з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та земельні ділянки запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянами чи юридичними особами) не можуть надаватися для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Позивач вважає, що Роменською РДА - РВА безпідставно відмовлено у державній реєстрації договорів оренди земельних ділянок у зв`язку з чим звернулася до суду за захистом своїх прав.

Ухвалою судді від 07.10.2022 відкрито провадження в адміністративній справі за цим позовом та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.

Від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що за наявною в Роменської РВА інформацією відповідно до листа Роменської міської ради від 31.03.2022 № 03-26/921 про земельні ділянки сільськогосподарського призначення більшість земельних ділянок за цільовим призначенням віднесені до земельних ділянок земель запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) з кодом 16.00 (секція "К" Землі запасу, резервного фонду та загального користування), що прямо визначено Класифікацією видів цільового призначення земель (далі - КВЦПЗ), затвердженою наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548 "Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель". Також, у цьому ж листі Роменської МР вказані порядкові номери земельних ділянок згідно наданого списку, стосовно яких:

1) до 24.02.2022 був розпочатий процес оформлення документів на право користування;

2) які використовуються для випасання худоби та сінокосіння;

3) які надані учасниками або членам сімей загиблих учасників АТО/ООС;

4) на які затверджено детальний план території для індивідуального садівництва.

Так, Роменською міською радою до Роменської РВА направлений лист 10.05.2022 № 03- 26/1165 про реєстрацію договорів оренди, одним з яких був договір з ТОВ "Агротакт". У зв`язку з наявною інформацією, отриманою листом Роменської міської ради 31.03.2022 № 03-26/921, Роменською РВА до Роменської міської ради направлений лист від 17.05.2022 № 01-35/795, в якому зазначено, що відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану" передача в оренду земельних ділянок поширюється виключно на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, та запитано матеріали, які б підтвердили, що надані в оренду земельні ділянки віднесені до Секції "А" Землі сільськогосподарського призначення згідно з КВЦПЗ, в тому числі за кодом 01.01. - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Відповідно до підпункту 2 пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України (відповідно до змін, внесених Законом 2145) земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної, комунальної власності можуть надаватися у користування лише для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Саме "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" є цільовим призначенням земельної ділянки з кодом 01.01. згідно з КВЦПЗ. Крім того, форма Книги реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану, яка затверджена наказом Мінагрополітики № 219 у розділі 1 передбачає колонку, в якій зазначається інформація про цільове призначення (код КВЦПЗ, назва), що черговий раз підтверджує, що земельна ділянка, яка передається в оренду має мати присвоєний код згідно КВЦПЗ. а не на власний розсуд встановлений напрям використання, оскільки в такому разі інформація про цільове призначення зазначена в договорі та Книзі реєстрації не співпадатиме, що свідчитиме про свідоме зазначення недостовірної інформації.

08.06.2022 Роменською міською радою повторно листом № 03-26/1417 надіслані договори для реєстрації, в тому числі договір з ТОВ "Агротакт", укладений на підставі рішення виконавчого комітету Роменської міської ради від 04.05.2022.

З метою уточнення інформації за отриманими для реєстрації договорами оренди Роменською РВА направлений лист від 10.06.2022 № 01-26/913 про надання відповідної інформації за вказаними земельними ділянками. Листом Головного управління Держгеокадстру у Сумській області від 14.06.2022 № 18-18-0-221-980/2-22 надано інформацію по запитуваним земельним ділянкам згідно КВЦПЗ та встановлено, що передані в оренду земельні ділянки мають коди 01.17, 16.00, 01.03, 01.01. Тому листом Роменської РВА від 21.06.2022 № 01-35/967 повідомлено про реєстрацію окремих договорів оренди та повторно відмовлено в реєстрації договору оренди з ТОВ "Агротакт", який укладено 09.05.2022 на підставі рішення виконавчого комітету Роменської міської ради від 04.05.2022, оскільки передані в оренду земельні ділянки мають коди КВЦПЗ 01.17 та 16.00.

Відповідач у відзиві наголошує, що підпунктами "а" та "ґ" частини 1 статті 211 Земельного кодексу України передбачено, що одним з видів правопорушень земельного законодавства є укладення угод з порушенням земельного законодавства та невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням.

У зв`язку з цим, Роменською РВА направлено лист до Роменського РВП ГУНП у Сумській області від 26.07.2022 № 01-35/1232 з метою отримання інформації про фактичне використання земельних ділянок.

Роменським РВП надано відповідь (лист від 18.08.2022 № 13358/69/01-22) про те, що за фактом використання земельних ділянок відкрите кримінальне провадження та проводиться досудове розслідування (№ кримінального провадження 12022205500000183).

Відповідач зазначає, що позиція позивача щодо необхідності швидкого прийняття управлінських рішень в умовах воєнного стану свідчить про формальний підхід органу місцевого самоврядування до дотримання вимог чинного законодавства України. Наголошує, що позивач мав достатньо часу та всі можливості прийняття рішення щодо надання в оренду у земельних ділянок відповідно до Закону України № 2248, який набув чинності 09.06.2022, які були б законною підставою для надання в оренду вказаних земельних ділянок. У задоволенні позовних вимог просив відмовити.

Представники позивача в судове засідання в судове засідання з`явилися.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, Роменською міською радою було прийняте рішення від 04 травня 2022 року "Про надання в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Роменської міської територіальної громади в умовах воєнного стану", якими передано земельні ділянки сільськогосподарського призначення в межах категорії земель сільськогосподарського призначення (цільове призначення яких: "для ведення особистого селянського господарства", "землі запасу", "для ведення фермерського господарства", код КВЦПЗ згідно Класифікатору видів цільового призначення земель затвердженого Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 548 від 23.07.2010 - 01.02, 01.03, 16.00) комунальної власності Роменської міської ради на умовах оренди терміном на 1 рік для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код виду цільового призначення 01.01 "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва") з встановленням орендної плати у розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що визначається від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області (а.с. 15-16).

Пунктом 2 рішення від 04 травня 2022 року вирішено надати товариству з обмеженою відповідальністю "Агротакт" за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення комунальної власності Роменської міської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на умовах оренди терміном на 1 рік, без права на поновлення договору оренди землі, укладення договору оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря, земельні ділянки:

- площею 9,9058 га (кадастровий номер: 5924185400:01:003:1003), що розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 6,6295 га (кадастровий номер: 5924185400:01:004:0490), що розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 6,6013 га (кадастровий номер: 5924185400:02:002:0788), що розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 10,9965 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0210), що розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 3,2106 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0211), що розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 6,0000 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0238), що розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 16,5964 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0751), що розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради;

- площею 1,9262 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0752), що розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради;

- площею 15,7381 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0741), що розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради.

Пунктами 2.1. рішення встановлено орендну плату у розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що визначається від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області з дати підписання договору оренди землі.

На підставі даного рішення у відповідності до підпункту "в" підпункту 2 пункту 27 перехідних положень Земельного кодексу України між Роменською міською радою та суб`єктами господарювання, зазначеними у рішеннях, укладені договори оренди земельних ділянок в електронній формі, та засвідчені кваліфікованими електронними підписами орендодавця та орендаря.

У подальшому укладені в електронній формі, та засвідчені кваліфікованими електронними підписами орендаря і орендодавця, договори оренди земельних ділянок, серед яких і договір оренди земельних ділянок між Роменською міською радою та ТОВ "Агротакт", разом із додатками були направлені електронною поштою на поштову адресу Роменської РВА для їх державної реєстрації на підставі електронної заяви від 08.06.2022 № 03-26/1417 (а.с. 17-18).

За результатами розгляду електронної заяви, Роменською РВА листом від 21.06.2022 № 01-35/967 порушивши граничні строки визначені Законом № 2145-ІХ щодо реєстрації договорів або надання вмотивованої відмови у державній реєстрації, посилаючись на обмежений доступ до даних Державного земельного кадастру та Державного реєстру прав на нерухоме майно, блокування доступу до Публічної кадастрової карти України і як результат неможливості визначення та підтвердження віднесення земельних ділянок, які зазначені в заяві та відносно яких прийняті рішення про надання в оренду та укладені договори оренди землі, до категорії земель сільськогосподарського призначення, з формальних підстав відмолено у реєстрації майже всіх укладених договорів оренди земельних ділянок, спираючись на невідповідність цільового призначення земельних ділянок, наданих в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а саме: згідно даного листа земельні ділянки з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та земельні ділянки запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянами чи юридичними особами) не можуть надаватися для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с. 19).

Не погодившись з такою відмовою, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.

24 лютого 2022 року у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України № 64/2022 введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України від 18 травня 2022 року № 341/2022 строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

24 березня 2022 року Верховна Рада України ухвалила Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану", який набув чинності 07.04.2022, він спрямований на швидке залучення усіх наявних сільськогосподарських земель на території України у виробництво сільськогосподарської продукції в умовах воєнного стану. Даний Закон запровадив у законодавство деякі правові механізми, які на перше місце ставлять інтерес суспільства у забезпеченні невідкладного використання наявних сільськогосподарських земель для виробництва продовольства, а саме:

- автоматичне поновлення на 1 рік дії договорів на використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення усіх форм власності;

- спрощений порядок передачі в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності органами влади;

- спрощений порядок передачі в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності їх постійними землекористувачами та емфітевтами;

- передачу орендарями та суборендарями прав оренди та суборенди земельних ділянок сільськогосподарського призначення усіх форм власності для ведення сільського господарства;

- порядок, укладання, підписання та державної реєстрації договорів оренди землі щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення укладених на 1 рік та яким на період воєнного часу призупинено дію правових механізмів, які захищали приватні інтереси, а саме, під час дії воєнного стану забороняється:

- безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації;

- формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної, комунальної власності, не витребуваних, нерозподілених земельних ділянок, а також земельних ділянок, що залишилися у колективній власності і були передані в оренду органами місцевого самоврядування, крім тих, що передаються в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на строк до одного року;

- оголошення нових земельних торгів щодо набуття права оренди, емфітевзису, суперфіцію щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної, комунальної власності.

Так судом встановлено, що Роменською міською радою, з дотриманням вимог пунктів 27, 28 перехідних положень Земельного кодексу України, було прийняте рішення від 04 травня 2022 року "Про надання в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Роменської міської територіальної громади в умовах воєнного стану".

Вказаним рішенням передано земельні ділянки сільськогосподарського призначення в межах категорії земель сільськогосподарського призначення (цільове призначення яких: "для ведення особистого селянського господарства", "землі запасу", "для ведення фермерського господарства", код КВЦПЗ згідно Класифікатору видів цільового призначення земель затвердженого Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів № 548 від 23.07.2010 - 01.02, 01.03, 16.00) комунальної власності Роменської міської ради на умовах оренди терміном на 1 рік для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код виду цільового призначення 01.01 "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва") з встановленням орендної плати у розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що визначається від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області.

На підставі даного рішення у відповідності до підпункту "в" підпункту 2 пункту 27 перехідних положень Земельного кодексу України між Роменською міською радою та суб`єктами господарювання, зазначеними у рішеннях, укладені договори оренди земельних ділянок в електронній формі, та засвідчені кваліфікованими електронними підписами орендодавця та орендаря.

Підпунктом е) пункту 2 пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України передбачено, що державна реєстрація договору оренди землі сільськогосподарського призначення укладеного терміном до 1 (одного) року, здійснюється районною військовою адміністрацією в порядку, визначеному підпунктом 10 цього пункту.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.

Частиною 4 статті 4 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" передбачено, що у районі, області військові адміністрації утворюються у разі не скликання сесії відповідно районної, обласної ради у встановлені Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" строки або припинення їх повноважень згідно із законом, або для здійснення керівництва у сфері забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку. У разі прийняття рішення про утворення районних, обласних військових адміністрацій їх статусу набувають відповідно районні, обласні державні адміністрації, а голови районних, обласних державних адміністрацій набувають статусу начальників відповідних військових адміністрацій.

Таким чином на підставі вищевказаних нормативно-правових актів Роменська районна державна адміністрація набула статусу Роменської районної військової адміністрації, та перебрала на себе повноваження відповідно до норм чинного законодавства України.

За результатами розгляду електронної заяви позивача від 08.06.2022, Роменською РВА листом від 21.06.2022 № 01-35/967, посилаючись на обмежений доступ до даних Державного земельного кадастру та Державного реєстру прав на нерухоме майно, блокування доступу до Публічної кадастрової карти України і як результат неможливості визначення та підтвердження віднесення земельних ділянок, які зазначені в заяві та відносно яких прийняті рішення про надання в оренду та укладені договори оренди землі, до категорії земель сільськогосподарського призначення, з формальних підстав відмолено у реєстрації майже всіх укладених договорів оренди земельних ділянок, спираючись на невідповідність цільового призначення земельних ділянок, наданих в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а саме: згідно даного листа земельні ділянки з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та земельні ділянки запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянами чи юридичними особами) не можуть надаватися для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

В діючій редакції на час виникнення спірних правовідносин пункту 27 Розділ X "Перехідні положення" Земельного кодексу України визначено, що під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей:

... 2) передача в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на строк до одного року земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності (крім тих, що перебувають у постійному користуванні осіб, які не належать до державних, комунальних підприємств, установ, організацій), а також земельних ділянок, що залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, нерозподілених та невитребуваних земельних ділянок і земельних часток (паїв) здійснюється на таких умовах:

а) розмір орендної плати не може перевищувати 8 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що визначається від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області;

б) орендар земельної ділянки не має права на:

компенсацію власних витрат на поліпшення земельної ділянки;

поновлення договору оренди землі, укладення договору оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря;

передачу земельної ділянки в суборенду;

встановлення земельного сервітуту;

зміну угідь земельної ділянки;

будівництво на земельній ділянці об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд);

закладення на земельній ділянці багаторічних насаджень;

переважне право на купівлю орендованої земельної ділянки у разі її продажу;

відчуження, передачу в заставу (іпотеку) права користування земельною ділянкою;

поділ земельної ділянки, об`єднання її з іншою земельною ділянкою;

використання для власних потреб наявних на земельній ділянці загальнопоширених корисних копалин, торфу, лісу, водних об`єктів, а також інших корисних властивостей землі;

зміну цільового призначення земельної ділянки;

в) договір оренди земельної ділянки укладається лише в електронній формі, та засвідчується кваліфікованими електронними підписами орендаря і орендодавця;

г) передача в оренду земельної ділянки здійснюється без проведення земельних торгів;

ґ) формування земельної ділянки з метою передачі її в оренду здійснюється без внесення відомостей про таку земельну ділянку до Державного земельного кадастру (державної реєстрації) та присвоєння їй кадастрового номера, на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, яка розробляється за рішенням органу, уповноваженого передавати земельну ділянку в оренду, та затверджується таким органом. Така технічна документація включає лише:

пояснювальну записку;

матеріали топографо-геодезичних вишукувань;

відомості про обчислення площі земельної ділянки;

кадастровий план земельної ділянки;

перелік обмежень у використанні земельної ділянки;

відомості про встановлені межові знаки.

Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель, яка розробляється відповідно до цього підпункту, не може передбачати поділ, об`єднання земельних ділянок.

Відповідність технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, складеної в електронній формі, положенням нормативно-технічних документів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується кваліфікованим електронним підписом, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою, з використанням кваліфікованої електронної позначки часу, а складеної у паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою.

Тимчасове зберігання технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, складеної у паперовій та електронній формах, разом із рішенням про її затвердження у період воєнного стану забезпечує орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, який її затвердив, з наступною передачею до Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель. Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель, складена в електронній формі, протягом п`яти днів після її затвердження направляється органом, який її затвердив, електронною поштою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (або до визначеного ним територіального органу, державного підприємства, що належить до сфери його управління).

Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель, розроблена відповідно до підпункту 2 цього пункту, є додатком до договору оренди землі.

Земельна ділянка, формування якої здійснювалося з метою передачі в оренду відповідно до підпункту 2 цього пункту, вважається сформованою з моменту укладення договору її оренди і припиняє бути об`єктом цивільних прав з моменту припинення договору її оренди, для укладення якого така земельна ділянка була сформована.

У рішенні про передачу в оренду земельної ділянки, сформованої відповідно до підпункту 2 цього пункту, та договорі її оренди не зазначаються відомості про кадастровий номер земельної ділянки;

д) вимоги цього Кодексу та Закону України "Про оренду землі" щодо мінімального строку договору оренди землі не застосовуються до договорів, укладених відповідно до підпункту 2 цього пункту;

е) право оренди земельної ділянки, переданої в оренду відповідно до підпункту 2 цього пункту, не підлягає державній реєстрації. Договір оренди землі, а також зміни до нього, договір про розірвання такого договору оренди підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договору оренди землі здійснюється районною військовою адміністрацією в порядку, визначеному підпунктом 10 цього пункту. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації договору оренди земельної ділянки;

є) примірник зареєстрованого договору оренди землі протягом трьох робочих днів з моменту його реєстрації надсилається орендодавцем електронною поштою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (або до визначеного ним територіального органу, державного підприємства, що належить до сфери його управління);

ж) договір оренди землі не може бути поновлений, укладений на новий строк і припиняється зі спливом строку, на який його укладено;

з) якщо договір оренди землі, укладений відповідно до підпункту 2 цього пункту, закінчився до збирання врожаю, посіяного орендарем на земельній ділянці, орендар має право на збирання такого врожаю з компенсацією ним орендодавцю збитків, спричинених тимчасовим зайняттям земельної ділянки, у розмірі орендної плати за період з дня закінчення строку дії договору оренди до дня закінчення збирання врожаю;

и) договір оренди землі, укладений відповідно до підпункту 2 цього пункту, може передбачати передачу в оренду декількох земельних ділянок одним орендодавцем;

і) земельні ділянки, зазначені в абзаці дев`ятому пункту 24 цього розділу, які переходять у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до зазначеного пункту, можуть бути передані в оренду у порядку, визначеному підпунктом 2 цього пункту, без державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки;

ї) передача в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної, комунальної власності, яка не віднесена до земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, здійснюється без зміни її цільового призначення;

3) власники, користувачі земельних ділянок не несуть відповідальності за невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням, що полягає у невикористанні земельної ділянки, право власності, користування якою виникло до введення воєнного стану;

4) передача земельних ділянок державної, комунальної власності в оренду без проведення земельних торгів, крім випадків, визначених частиною другою статті 134 цього Кодексу, допускається також, зокрема, для:

г) товарного сільськогосподарського виробництва;

передача в оренду земельних ділянок державної, комунальної власності не допускається, якщо земельна ділянка віднесена до категорії земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, земель історико-культурного призначення.

10) книга реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану ведеться районною військовою адміністрацією у паперовій та електронній формах. У Книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану здійснюється державна реєстрація:

договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, переданих в оренду органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування;

договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, переданих в оренду постійними користувачами, емфітевтами;

договорів про передачу права землекористування;

договорів про внесення змін до зазначених у цьому підпункті договорів, договорів про розірвання зазначених договорів;

зміни цільового призначення земельної ділянки у період, коли функціонування Державного земельного кадастру призупинено.

Державна реєстрація договору оренди земельної ділянки здійснюється за заявою орендодавця, яка складається в електронній формі, до якої додаються примірник зазначеного договору, а також засвідчені орендодавцем копії документів, що посвідчують право постійного користування, емфітевзису. Заява з доданими документами надсилається електронною поштою. Державна реєстрація договору оренди або надання вмотивованої відмови у державній реєстрації здійснюється протягом п`яти робочих днів з дня подання заяви. Підставою для відмови у державній реєстрації може бути лише невідповідність поданих документів закону.

Офіційні роз`яснення щодо порядку ведення книги реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану надаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин.

Судом встановлено, що відмова була надана відповідачем з урахуванням роз`яснень Головного управління Держгеокадастру в Сумській області, питань-відповідей зазначених на підставі вебінару та викладених на сайті https://minagro.gov.ua/ від 26.04.2022, листа-роз`яснення Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.05.2022 № 21-1210-08/6974, а не норм Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану", в якому визначено лише одну підставу для відмови, а саме: невідповідність поданих документів закону, та наголошено, що вищезазначені рішення, прийняті Роменською міською радою, не відповідають нормам Закону України № 2145-ІХ та їх виконання неможливе Роменською районною державною адміністрацією - Роменською районною військовою адміністрацією.

З матеріалів справи вбачається, що Роменська РВА листом від 30.03.2022 № 01-35/574 (а.с. 20) зверталася до виконавчого комітету Роменської міської ради щодо надання інформації про земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які розташовані на території Роменської міської територіальної громади, а саме щодо земельних ділянок які не передані у приватну власність; не успадковані (не витребувані) земельні паї, які не передані в оренду; земельних ділянок які були виставлені на земельні торги, залишилися в колективній власності сільськогосподарських підприємств, кооперативів, товариств станом на 24.02.2022, а також інформацію щодо договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, термін яких спливає у 2022 році, наголошуючи у своєму листі, що згідно Закону 2145-ІХ (який на момент звернення, ще не був прийнятий/ухвалений) в період дії воєнного стану районним військовим адміністраціям передані повноваження щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної, комунальної власності.

Виконавчим комітетом Роменської міської ради листом від 31.03.2022 03- 26/921 була надана запитувана інформація у зв`язку з чим, інформація щодо належності вказаних у заяві земель до земель сільськогосподарського призначення Роменській районній державній адміністрації - Роменській районній військовій адміністрації була відома із 31.03.2022.

Крім того, згідно додатку 59 Порядку ведення Державного земельного кадастру затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051 "Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру" категорія земель: "землі сільськогосподарського призначення" включає земельні ділянки з наступними видами цільового призначення: 01.01 - Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 01.02 - Для ведення фермерського господарства, 01.03 - Для ведення особистого селянського господарства, 01.04 - Для ведення підсобного сільського господарства, 01.05 - Для індивідуального садівництва, 01.06 - Для колективного садівництва, 01.07 - Для городництва, 01.08 - Для сінокосіння і випасання худоби, 01.09 - Для дослідних і навчальних цілей, 01.10 - Для пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства, 01.11 - Для надання послуг у сільському господарстві, 01.12 - Для розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, 01.13 - Для іншого сільськогосподарського призначення, 01.14 - Для цілей підрозділів 01.01-01.13, 01.15-01.19 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду, 01.15 -Земельніділянки запасу під сільськогосподарськими будівлями і дворами, 01.16 - Земельні ділянки під полезахисними лісовими смугами, 01.17 - Земельні ділянки запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянами чи юридичними особами), 01.18 - Земельні ділянки загального користування, які використовуються як польові дороги, прогони, 01.19 - Земельні ділянки під громадськими сіножатями та громадськими пасовищами.

Згідно статті 5 Закону України "Про особисте селянське господарство" земельні ділянки особистого селянського господарства можуть використовуватися для ведення особистого селянського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Таким чином, в законі відсутня заборона щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства та земельних ділянок запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянами чи юридичними особами) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Враховуючи вищевикладене, суд визнає, що відмова Роменської РВА щодо державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок від 21.06.2022 № 01-35/967, зокрема і договору оренди земельних ділянок між Роменською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Агротакт" є безпідставною та необґрунтованою, у зв`язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Позов Роменської міської ради Сумської області до Роменської районної державної адміністрації Сумської області - Роменська районна військова адміністрація про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправною відмову Роменської районної державної адміністрації Сумської області - Роменської районної військової адміністрації від 21.06.2022 № 01-35/967 щодо відмови у державній реєстрації договору оренди землі укладеного між Роменською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Агротакт" відносно земель сільськогосподарського призначення розташованих на території Роменської міської територіальної громади.

Зобов`язати Роменську районну державну адміністрацію Сумської області - Роменську районну військову адміністрацію провести державну реєстрацію договорів оренди землі, укладених строком на один рік між Роменською міською радою Сумської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Агротакт" за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення комунальної власності Роменської міської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на умовах оренди терміном на 1 рік, без права на поновлення договору оренди землі, укладення договору оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря, земельні ділянки:

- площею 9,9058 га (кадастровий номер: 5924185400:01:003:1003), яка розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 6,6295 га (кадастровий номер: 5924185400:01:004:0490), яка розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 6,6013 га (кадастровий номер: 5924185400:02:002:0788), яка розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 10,9965 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0210), яка розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 3,2106 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0211), яка розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 6,0000 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0238), яка розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 16,5964 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0751), яка розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради;

- площею 1,9262 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0752), яка розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради;

- площею 15,7381 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0741), яка розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М. Шаповал

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.11.2022
Оприлюднено28.11.2022
Номер документу107512828
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —480/6496/22

Постанова від 13.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Постанова від 13.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 07.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 17.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 21.11.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Рішення від 21.11.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 16.11.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 04.11.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні