Постанова
від 13.04.2023 по справі 480/6496/22
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 квітня 2023 р.Справа № 480/6496/22Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Мінаєвої О.М.,

Суддів: Кононенко З.О. , Калиновського В.А. ,

за участю секретаря судового засідання Пукшин Л.Т.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Роменської районної державної адміністрації Сумської області - Роменської районної військової адміністрації на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року, головуючий суддя І інстанції: М.М. Шаповал, м. Суми, повний текст складено 21.11.2022 року у справі № 480/6496/22

за позовом Роменської міської ради Сумської області

доРоменської районної державної адміністрації Сумської області - Роменської районної військової адміністрації

про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Роменська міська рада Сумської області, звернулась до суду з адміністративним позовом до Роменської районної державної адміністрації Сумської області - Роменської районної військової адміністрації, в якому просила суд:

- визнати протиправною відмову Роменської районної державної адміністрації - Роменської районної військової адміністрації від 21.06.2022 № 01-35/967 в частині відмови у державній реєстрації договору оренди землі укладеного між Роменською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Агротакт" щодо земель сільськогосподарського призначення, розташованих на території Роменської міської територіальної громади;

- зобов`язати Роменську районну державну адміністрацію - Роменську районну військову адміністрацію провести державну реєстрацію договорів оренди землі, укладених строком на один рік між Роменською міською радою Сумської області та товариством з обмеженою відповідальністю «Агротакт» за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення комунальної власності Роменської міської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на умовах оренди терміном на 1 рік, без права на поновлення договору оренди землі, укладення договору оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря, земельні ділянки:

- площею 9,9058 га (кадастровий номер: 5924185400:01:003:1003), що розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 6,6295 га (кадастровий номер: 5924185400:01:004:0490), що розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 6,6013 га (кадастровий номер: 5924185400:02:002:0788), що розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 10,9965 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0210), що розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 3,2106 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0211), що розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 6,0000 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0238), що розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 16,5964 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0751), що розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради;

- площею 1,9262 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0752), що розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради;

- площею 15,7381 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0741), що розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року у справі № 480/6496/22 позов задоволено.

Визнано протиправною відмову Роменської районної державної адміністрації Сумської області - Роменської районної військової адміністрації від 21.06.2022 року № 01-35/967 щодо відмови у державній реєстрації договору оренди землі укладеного між Роменською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю «Агротакт» відносно земель сільськогосподарського призначення розташованих на території Роменської міської територіальної громади.

Зобов`язано Роменську районну державну адміністрацію Сумської області - Роменську районну військову адміністрацію провести державну реєстрацію договорів оренди землі, укладених строком на один рік між Роменською міською радою Сумської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Агротакт» за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення комунальної власності Роменської міської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на умовах оренди терміном на 1 рік, без права на поновлення договору оренди землі, укладення договору оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря, земельні ділянки:

- площею 9,9058 га (кадастровий номер: 5924185400:01:003:1003), яка розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 6,6295 га (кадастровий номер: 5924185400:01:004:0490), яка розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 6,6013 га (кадастровий номер: 5924185400:02:002:0788), яка розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 10,9965 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0210), яка розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 3,2106 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0211), яка розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 6,0000 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0238), яка розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 16,5964 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0751), яка розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради;

- площею 1,9262 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0752), яка розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради;

- площею 15,7381 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0741), яка розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, та порушення норм матеріального права, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 25.08.2022 року у справі № 440/3551/22, та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що до 09.06.2022 року дати набрання чинності Законом №2247-ІХ, яким підпункт 2 пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України було доповнено підпунктом «ї» щодо передачі в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які не віднесені до земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, позивач не мав права передавати в оренду земельні ділянки з цільовим призначенням іншим, аніж для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код 01.01), водночас передані земельні ділянки мають коди 01.17 та 16.00. Крім того, зазначає, що ухвалюючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції не врахував, що станом на час розгляду цієї справи, а саме починаючи з 19.11.2022 року, у відповідача відсутні повноваження щодо державної реєстрації договорів оренди землі з огляду на набрання 19.11.2022 року чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель» № 2698-IX від 19.10.2022 року, яким Розділ X Земельного кодексу України доповнено пунктом 29 за змістом якого районні військові адміністрації здійснюють державну реєстрацію договорів оренди землі лише у випадку призупинення роботи Державного земельного кадастру на всій території України, що до того ж, унеможливлює виконання цього судового рішення.

Розглянувши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги у відповідності до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що 04.05.2022 року Роменською міською радою було ухвалено рішення "Про надання в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Роменської міської територіальної громади в умовах воєнного стану", яким, у відповідності до пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», статей 12, 122, пунктів 27, 28 Перехідних положень Земельного кодексу України, Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану», Закону України «Про оренду землі» вирішено надати товариству з обмеженою відповідальністю «Агротакт» за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення комунальної власності Роменської міської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на умовах оренди терміном на 1 рік, без права на поновлення договору оренди землі, укладення договору оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря, земельні ділянки:

- площею 9,9058 га (кадастровий номер: 5924185400:01:003:1003), що розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 6,6295 га (кадастровий номер: 5924185400:01:004:0490), що розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 6,6013 га (кадастровий номер: 5924185400:02:002:0788), що розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 10,9965 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0210), що розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 3,2106 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0211), що розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 6,0000 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0238), що розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 16,5964 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0751), що розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради;

- площею 1,9262 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0752), що розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради;

- площею 15,7381 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0741), що розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради.

Пунктом 2.1 зазначеного рішення встановлено орендну плату у розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що визначається від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області з дати підписання договору оренди землі.

У пункті 2.2 вищевказаного рішення також зазначено, що договір оренди землі підлягає державній реєстрації в Роменській районній військовій адміністрації в порядку, визначеному пунктом 10 Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» (а.с. 15-16).

Не є спірною обставиною у цій справі, що на підставі вищевказаного рішення, у відповідності до підпункту "в" підпункту 2 пункту 27Перехідних положень Земельного кодексу Україниміж Роменською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю «Агротакт» укладені договори оренди земельних ділянок в електронній формі, які засвідчені кваліфікованими електронними підписами орендодавця та орендаря.

08.06.2022 року Виконавчий комітет Роменської міської ради звернувся до Роменської районної державної адміністрації Сумської області - Роменської районної військової адміністрації із заявою за № 03-26/1417 «Про здійснення державної реєстрації договорів оренди землі» в якій, з посиланням на підпункт 10 пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України, Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану», просив здійснити державну реєстрацію електронних договорів оренди землі у Книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану, у тому числі, укладених між Роменською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю «Агротакт» (а.с. 17-18).

Позивачем зазначено, а відповідачем не заперечується, що укладені в електронній формі, та засвідчені кваліфікованими електронними підписами орендаря і орендодавця, договори оренди земельних ділянок, серед яких і договір оренди земельних ділянок укладений між Роменською міською радою та ТОВ "Агротакт", разом із додатками були направлені на електронну поштову адресу Роменської районної державної адміністрації Сумської області - Роменської районної військової адміністрації для їх державної реєстрації згідно вищевказаної заяви від 08.06.2022 № 03-26/1417.

За результатами розгляду вищевказаної заяви, Роменською районною державною адміністрацією Сумської області - Роменською районною військовою адміністрацією був наданий лист від 21.06.2022 № 01-35/967 «Про реєстрацію договорів» в кому повідомлено про відмову у реєстрації договорів оренди укладених між позивачем та товариством з обмеженою відповідальністю «Агротакт» з посиланням на те, що за інформацією Головного управління Держгеокадастру в Сумській області, вказані в договорах земельні ділянки мають цільове призначення за кодом 16.00 та 01.17, що не відповідає вимогам пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України зі змінами, внесеними Законом № 2145.

Зазначено, що згідно листа Міністерства аграрної політики та продовольства України від 19.05.2022 року №21-1210-08/6974 земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної та комунальної форм власності можуть надаватися лише для ведення товарного сільського сільськогосподарського виробництва (код 01.01).

Зазначено, що така позиція Міністерства аграрної політики та продовольства України висловлена з урахуванням норм Закону України №2145-IX від24.03.2022 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» і передбачає передачу в оренду земельних ділянок лише за кодом 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Зазначено, що надання в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення за іншими кодами може бути здійснено лише з 09.06.2022 року з огляду на набрання чинності Законом України №2247 від 12.05.2022 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей регулювання земельних відносин в умовах воєнного стану».

Вказано, що рішення Роменської міської ради від 04.05.2022 року про передачу в оренду земельних ділянок за кодами 16.00, 01.17 прийнято до набрання чинності Законом №2145-ІХ, що у відповідності до підпункту 10 пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України є підставою для відмови у державній реєстрації, оскільки надані для реєстрації договори порушують вимоги законодавства (а.с. 19-19 з.б.).

Не погодившись з такою відмовою, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відмова Роменської РВА щодо державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок від 21.06.2022 № 01-35/967, зокрема і договору оренди земельних ділянок між Роменською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Агротакт" є безпідставною та необґрунтованою, у зв`язку з чим, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційної скарги, а також виходячи з меж апеляційного перегляду справи, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюютьсяКонституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Законом України від 24.02.2022 року №2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" відповідно допункту 31частини першої статті 85 Конституції України тастатті 5Закону України "Про правовий режим воєнного стану" затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року№ 64/2022"Про введення воєнного стану в Україні" яким постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указами Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022, від 18 квітня 2022 року № 259/2022, від18 травня 2022 року № 341/2022, від 12 серпня 2022 року № 573/2022строк дії воєнного стану в Україні продовжено, у тому числі з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

24 березня 2022 року прийнятоЗакон України № 2145-ІХ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану", який набрав чинності 07.04.2022 року (далі Закон № 2145-ІХ), завданням якого є спрощення набуття прав користування на земельні ділянки сільськогосподарського призначення в умовах воєнного стану з метою їх раціонального використання у 2022 році для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та забезпечення продовольчої безпеки України.

Зазначеним Законом № 2145-ІХРозділ X"Перехідні положення" Земельного кодексу України доповнено пунктами 27 і 28.

Згідно пункту 27 Розділу X"Перехідні положення" Земельного кодексу України в редакції, станом на час виникнення спірних відносин, передбачено, що під час дії воєнного стану земельні відносини регулюються з урахуванням таких особливостей як, зокрема:

2) передача в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на строк до одного року земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності (крім тих, що перебувають у постійному користуванні осіб, які не належать до державних, комунальних підприємств, установ, організацій), а також земельних ділянок, що залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, нерозподілених та невитребуваних земельних ділянок і земельних часток (паїв) здійснюється на таких умовах:

а) розмір орендної плати не може перевищувати 8 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що визначається від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області;

б) орендар земельної ділянки не має права на:

компенсацію власних витрат на поліпшення земельної ділянки;

поновлення договору оренди землі, укладення договору оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря;

передачу земельної ділянки в суборенду;

встановлення земельного сервітуту;

зміну угідь земельної ділянки;

будівництво на земельній ділянці об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд);

закладення на земельній ділянці багаторічних насаджень;

переважне право на купівлю орендованої земельної ділянки у разі її продажу;

відчуження, передачу в заставу (іпотеку) права користування земельною ділянкою;

поділ земельної ділянки, об`єднання її з іншою земельною ділянкою;

використання для власних потреб наявних на земельній ділянці загальнопоширених корисних копалин, торфу, лісу, водних об`єктів, а також інших корисних властивостей землі;

зміну цільового призначення земельної ділянки;

в) договір оренди земельної ділянки укладається лише в електронній формі, та засвідчується кваліфікованими електронними підписами орендаря і орендодавця;

г) передача в оренду земельної ділянки здійснюється без проведення земельних торгів;

ґ) формування земельної ділянки з метою передачі її в оренду здійснюється без внесення відомостей про таку земельну ділянку до Державного земельного кадастру (державної реєстрації) та присвоєння їй кадастрового номера, на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, яка розробляється за рішенням органу, уповноваженого передавати земельну ділянку в оренду, та затверджується таким органом. Така технічна документація включає лише:

пояснювальну записку;

матеріали топографо-геодезичних вишукувань;

відомості про обчислення площі земельної ділянки;

кадастровий план земельної ділянки;

перелік обмежень у використанні земельної ділянки;

відомості про встановлені межові знаки.

Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель, яка розробляється відповідно до цього підпункту, не може передбачати поділ, об`єднання земельних ділянок.

Відповідність технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, складеної в електронній формі, положенням нормативно-технічних документів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується кваліфікованим електронним підписом, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою, з використанням кваліфікованої електронної позначки часу, а складеної у паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою.

Тимчасове зберігання технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, складеної у паперовій та електронній формах, разом із рішенням про її затвердження у період воєнного стану забезпечує орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, який її затвердив, з наступною передачею до Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель. Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель, складена в електронній формі, протягом п`яти днів після її затвердження направляється органом, який її затвердив, електронною поштою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (або до визначеного ним територіального органу, державного підприємства, що належить до сфери його управління).

Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель, розроблена відповідно допідпункту 2цього пункту, є додатком до договору оренди землі.

Земельна ділянка, формування якої здійснювалося з метою передачі в оренду відповідно допідпункту 2цього пункту, вважається сформованою з моменту укладення договору її оренди і припиняє бути об`єктом цивільних прав з моменту припинення договору її оренди, для укладення якого така земельна ділянка була сформована.

У рішенні про передачу в оренду земельної ділянки, сформованої відповідно допідпункту 2цього пункту, та договорі її оренди не зазначаються відомості про кадастровий номер земельної ділянки;

д) вимоги цього Кодексу таЗакону України"Про оренду землі" щодо мінімального строку договору оренди землі не застосовуються до договорів, укладених відповідно допідпункту 2цього пункту;

Згідно підпунктів є) та и) пункту 27 Розділу X"Перехідні положення" Земельного кодексу України договір оренди землі, укладений відповідно допідпункту 2цього пункту, може передбачати передачу в оренду декількох земельних ділянок одним орендодавцем; примірник договору оренди землі протягом трьох робочих днів надсилається орендодавцем електронною поштою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (або до визначеного ним територіального органу, державного підприємства, що належить до сфери його управління).

За правилами підпункту е) пункту 27 Розділу X"Перехідні положення" Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки, переданої в оренду відповідно допідпункту 2цього пункту, не підлягає державній реєстрації. Договір оренди землі, а також зміни до нього, договір про розірвання такого договору оренди підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договору оренди землі здійснюється районною військовою адміністрацією в порядку, визначеномупідпунктом 10цього пункту. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації договору оренди земельної ділянки.

У відповідності до підпункту 10 пункту 27 Розділу X"Перехідні положення" Земельного кодексу України книга реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану ведеться районною військовою адміністрацією у паперовій та електронній формах. У Книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану здійснюється державна реєстрація, зокрема, договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, переданих в оренду органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування.

У Книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану зазначаються:

а) у випадку державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок:

площа, місце розташування, цільове призначення земельної ділянки, що передається в оренду;

строк договору оренди (із зазначенням дати початку та дати закінчення дії договору);

відомості про сторони договору: для громадянина України - фізичної особи - підприємця - копія довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків або копія паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); для юридичної особи - найменування, ідентифікаційний код у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, місцезнаходження юридичної особи, посада та прізвище, ім`я, по батькові особи, яка підписує договір від імені юридичної особи;

реєстраційний номер договору оренди;

відомості про зміну, розірвання договору оренди (із зазначенням підстави розірвання).

Державна реєстрація договору оренди земельної ділянки здійснюється за заявою орендодавця, яка складається в електронній формі, до якої додаються примірник зазначеного договору, а також засвідчені орендодавцем копії документів, що посвідчують право постійного користування, емфітевзису. Заява з доданими документами надсилається електронною поштою. Державна реєстрація договору оренди або надання вмотивованої відмови у державній реєстрації здійснюється протягом п`яти робочих днів з дня подання заяви.

Підставою для відмови у державній реєстрації може бути лише невідповідність поданих документів закону.

Офіційні роз`яснення щодо порядку ведення книги реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану надаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин.

Підпунктом 4 пункту 27 Розділу X"Перехідні положення" Земельного кодексу України встановлено, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної, комунальної власності можуть надаватися у користування лише для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Таким чином, аналіз наведених норм дає підстави для висновку про те, що спрощена процедура передачі в оренду земельних ділянок в умовах воєнного стану застосовується до всіх земель сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, і такі земельні ділянки можуть бути передані у користування лише для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Як встановлено з матеріалів справи, рішенням Роменської міської ради Сумської області від 04.05.2022 року «Про надання в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Роменської міської територіальної громади в умовах воєнного стану» з посиланням зокрема на пункт 27 Перехідних положень Земельного кодексу України, а також на Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» товариству з обмеженою відповідальністю «Агротакт» вирішено надати за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення комунальної власності Роменської міської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на умовах оренди терміном на 1 рік, без права на поновлення договору оренди землі, укладення договору оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря, із встановленням орендної плати у розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що визначається від середньої нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області з дати підписання договору оренди землі, земельні ділянки:

- площею 9,9058 га (кадастровий номер: 5924185400:01:003:1003), що розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 6,6295 га (кадастровий номер: 5924185400:01:004:0490), що розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 6,6013 га (кадастровий номер: 5924185400:02:002:0788), що розташована за межами населених пунктів на території Коржівської сільської ради;

- площею 10,9965 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0210), що розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 3,2106 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0211), що розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 6,0000 га (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0238), що розташована за межами населених пунктів на території Ріпчанської сільської ради;

- площею 16,5964 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0751), що розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради;

- площею 1,9262 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0752), що розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради;

- площею 15,7381 га (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0741), що розташована за межами населених пунктів на території Великобубнівської сільської ради.

При цьому, колегія суддів враховує, що згідно даних Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 14.06.2022 року №18-18-0221-9802-22, які були надані на запит відповідача №01-26/913 від 10.06.2022 року, земельні ділянки: (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0751) та (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0752) мають код 01.17 земельні ділянки запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянами чи юридичними особами), а земельні ділянки (кадастровий номер: 5924185400:01:003:1003), (кадастровий номер: 5924185400:01:004:0490), (кадастровий номер: 5924185400:02:002:0788), (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0210), (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0211), (кадастровий номер: 5924188200:01:001:0238), та (кадастровий номер: 5924183200:02:003:0741) - код 16.00 (а.с. 157-162 з.б.).

Згідно додатку 59 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051(далі - Порядок №1051) категорія земель: "землі сільськогосподарського призначення" включає, зокрема, земельні ділянки з видом цільового призначення: 01.17 - Земельні ділянки запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянами чи юридичними особами) 16.00 (Код згідно зКВЦПЗ).

За визначенням, яке міститься в Розділі ІІ Класифікації видів цільового призначення земель (далі - КВЦПЗ), затвердженій наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010 № 548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 1 листопада 2010 р. за № 1011/18306, передбачено, що код 16.00 передбачений для земель запасу(земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам). У свою чергу, згідно пункту 3 Розділу І постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» від 28 липня 2021 р. № 821, відповідність кодів цільового призначення земельних ділянок, присвоєних відповідно доКласифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету із земельних ресурсів від 23 липня 2010 р. № 548 (далі - КВЦПЗ), певним кодам Класифікатора наведено у додатку 59 до Порядку.

При цьому, як зазначено позивачем, та не спростовано відповідачем, 14.12.2020 року наказом Головного управління Держгеокадастру у Сумській області №45-ОТГ вищеперелічені земельні ділянки були передані Роменській міській раді Сумської області у комунальну власність саме як земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, які розташовані за межами населених пунктів на території Роменської міської ради Сумської області.

З матеріалів справи також встановлено, що інформація про вищевказані земельні ділянки містилась також у складі інформації про земельні ділянки сільськогосподарського призначення, розташовані на території Роменської міської ради Сумської області, які станом на 24.02.2022 року не передані у приватну власність, неуспадковані (невитребувані) земельні паї, які не передані в оренду тощо, яка надавалась позивачем 31.03.2022 року за №03-26/921 на запит відповідача від 30.03.2022 року №01-35/574 (а.с. 25-25 з.б., 26-45).

Враховуючи вищезазначене, з огляду на приписи підпункту 4 пункту 27 Розділу X"Перехідні положення" Земельного кодексу України, яким станом на час виникнення спірних відносин було встановлено, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної, комунальної власності можуть надаватися у користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав вважати неправомірним надання в оренду Роменською міською радою Сумської області вищевказаних земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, та, відповідно, погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність відмови Роменської районної державної адміністрації Сумської області - Роменської районної військової адміністрації від 21.06.2022 року № 01-35/967 у державній реєстрації договорів оренди землі, укладених між Роменською міською радою та ТОВ «Агротакт» відносно вищевказаних земель сільськогосподарського призначення.

При цьому доцільно зазначити, що рішення міської ради щодо надання в оренду вищевказаних земельних ділянок не є предметом перевірки у цій справі, предметом спору у даному випадку є правомірність надання відповідачем відмови у реєстрації договорів оренди, єдиною підставою відмови у державній реєстрації яких, за правилами підпункту а) підпункту 10 пункту 27 Розділу X"Перехідні положення" Земельного кодексу України, може бути лише невідповідність поданих документів закону.

Доводи апеляційної скарги про те, що до 09.06.2022 року дати набрання чинності Законом №2247-ІХ від 12.05.2022 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей регулювання земельних відносин в умовах воєнного стану», яким підпункт 2 пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України було доповнено підпунктом «ї» згідно якого передача в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної, комунальної власності, яка не віднесена до земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, здійснюється без зміни її цільового призначення, позивач не мав права передавати в оренду земельні ділянки з цільовим призначенням іншим, аніж для ведення товарного сільськогосподарського виробництва є безпідставними, оскільки наведене положення передбачає лише, що передача в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельної ділянки сільськогосподарського призначення здійснюється без зміни її цільового призначення.

При цьому, як вказувалось вище, станом на час виникнення спірних відносин підпункт 4 пункту 27 Розділу X"Перехідні положення" Земельного кодексу України чітко встановлював, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної, комунальної власності можуть надаватися у користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, та жодних виключень чи застережень стосовно категорії таких земель сільськогосподарського призначення не містив. Тобто, в законі була відсутня заборона щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення, у тому числі - земельних ділянок запасу (земельні ділянки, які не надані у власність або користування громадянами чи юридичними особами) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

При цьому, колегія суддів погоджується також з доводами позивача про те, що зазначене безпосередньо узгоджується із завданнями Закону № 2145-ІХ, якими є спрощення набуття прав користування на земельні ділянки сільськогосподарського призначення в умовах воєнного стану з метою їх раціонального використання у 2022 році для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та забезпечення продовольчої безпеки України.

Доводи апеляційної скарги про те, що починаючи з 19.11.2022 року у відповідача відсутні повноваження щодо державної реєстрації договорів оренди землі з огляду на набрання 19.11.2022 року чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель» № 2698-IX від 19.10.2022 року яким Розділ X Земельного кодексу України доповнено пунктом 29 з посиланням на те, що військові адміністрації здійснюють державну реєстрацію договорів оренди землі лише у випадку призупинення роботи Державного земельного кадастру на всій території України, колегія суддів також не приймає, оскільки спірні у цій справі відносини виникли у контексті застосування положень пункту 27 Перехідних положень Земельного кодексу України, та до доповнення Перехідних положень Земельного кодексу пунктом 29, що виключає його застосування до спірних відносин. Колегія суддів зазначає, що оцінка правомірності рішень, дій/бездіяльності суб`єкта владних повноважень надається на момент їх вчинення.

З огляду на вищезазначене, враховуючи, що доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції та правильності судового рішення не спростовують, підстави для її задоволення відсутні.

Згідно з ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи, що при прийнятті рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року у справі № 480/6496/22 суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Роменської районної державної адміністрації Сумської області - Роменська районна військова адміністрація залишити без задоволення.

Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 21.11.2022 року у справі № 480/6496/22 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя О.М. МінаєваСудді З.О. Кононенко В.А. Калиновський Повний текст постанови складено 19.04.2023 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.04.2023
Оприлюднено21.04.2023
Номер документу110316954
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —480/6496/22

Постанова від 13.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Постанова від 13.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 07.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 20.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 17.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 21.11.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Рішення від 21.11.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 16.11.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

Ухвала від 04.11.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

М.М. Шаповал

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні