Рішення
від 25.11.2022 по справі 640/20741/21
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

місто Київ

25 листопада 2022 року справа №640/20741/21

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Кузьменка В.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «ЛІСА ТА КО» (далі по тексту - позивач, ТОВ «ЛІСА ТА КО»)до1. Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі по тексту - відповідач 1, Департамент благоустрою) 2. Комунального підприємства «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі по тексту - відповідач 2, КП «Київблагоустрій»)про1) визнання протиправними дій Департаменту благоустрою щодо анулювання контрольної картки №21060057-Пч на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з проведенням відновлювальних будівельних робіт нежитлового приміщення з №1 по 17 (групи приміщень №190) літ. А загальною площею 463,4 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5 (лист від 29 червня 2021 року №064-3750); 2) визнання протиправними дій Департаменту благоустрою, які полягають у дорученні КП «Київблагоустрій» (лист - доручення від 05 липня 2021 року №064-3900) щодо вжиття заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд, малих архітектурних форм елементів благоустрою про демонтаж та видані припису від 29 червня 2021 року №2124954; 3) заборону Департаменту благоустрою вчиняти дії щодо винесення доручень та приписів по відношенню до нежитлового приміщення з №1 по 17 (групи приміщень №190) літ. А загальною площею 463,4 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5; 4) заборону КП «Київблагоустрій» здійснювати демонтаж нежитлового приміщення з №1 по 17 (групи приміщень №190) літ. А загальною площею 463,4 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5; 5) зобов`язання Департамент благоустрою на підставі письмового звернення ТОВ «ЛІСА ТА КО» видати контрольну картку на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення для проведення відновлювальних будівельних робіт нежитлового приміщення з №1 по 17 (групи приміщень №190) літ. А загальною площею 463,4 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва, зазначаючи про протиправність дій Департаменту благоустрою щодо анулювання контрольної картки №21060057-Пч на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з проведенням відновлювальних будівельних робіт нежитлового приміщення, а також надання КП «Київблагоустрій» доручення щодо демонтажу частини нежитлового приміщення, оскільки вказаними діями порушуються його права на мирне володіння та користування частиною нерухомого майна, яке належить йому на праві власності.

Крім того, позивач вказав, що Департамент благоустрою наділений повноваженнями приймати рішення щодо демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд, малих архітектурних форм елементів благоустрою до яких не відносяться нежитлові приміщення з №1 по 17 (групи приміщень №190) літ. А загальною площею 463,4 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5.

Ухвалою від 13 серпня 2021 року Окружний адміністративний суд міста Києва прийняв адміністративну справу до розгляду та відкрив провадження в адміністративній справі №640/20741/21 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.

Представник КП «Київблагоустрій» у відзиві на позовну заяву вказав, що вимога про заборону КП «Київблагоустрій» здійснювати демонтаж нежитлового приміщення з №1 по 17 (групи приміщень №190) літ. А загальною площею 463,4 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5, є формою втручання у дискреційні повноваження суб`єкта владних повноважень, а тому не підлягає задоволенню.

Крім того, представник відповідача зазначив, що рішення про демонтаж приймається Департаментом благоустрою, а КП «Київблагоустрій» та інші організації залучаються для виконання прийнятих ним рішень.

Представник Департаменту благоустрою у відзиві на позовну заяву вказав, що у зв`язку з тим, що в ході проведення обстеження об`єкта за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5 встановлено проведення монтажу металевої конструкції на пішохідній зоні, Департаментом благоустрою прийнято рішення про анулювання контрольної картки №21060057-Пч та у подальшому, відповідно до Правил №1051/1051, видано доручення КП «Київблагоустрій» на проведення демонтажу тимчасової споруди.

Також, представник Департаменту благоустрою зазначив, що позивачем не надано доказів, що спірні елементи благоустрою за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5 є капітальними спорудами, а також документів, що підтверджують право власності або користування земельною ділянкою, де знаходяться приміщення та на якій встановлені вищезазначені елементи благоустрою, доказів присвоєння спірному приміщенню поштової адреси.

Дослідивши наявні у справі докази, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив такі фактичні обставини, що мають значення для вирішення справи.

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ТОВ «ЛІСА ТА КО» належить на праві приватної власності об`єкт нерухомого майна: нежитлові приміщення з №1 по 17 (групи приміщень №190) літ. А, загальною площею 463,4 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5 (ресторан).

На виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 лютого 2020 року у справі №640/7386/19 Департаментом благоустрою видано ТОВ «ЛІСА ТА КО», як замовнику, та ПП «ДАБ Девелопмент», як виконавцю, контрольну картку №21060057-Пч на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення в зв`язку з проведенням відновлювальних робіт нежитлового приміщення з №1 по №17 (групи приміщень №190) літ. А за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5, терміном дії з 24 травня 2021 року по 24 липня 2021 року.

29 червня 2021 року КП «Київблагоустрій» складено акт обстеження об`єкта благоустрою №21060057 (1321-по), яким встановлено виконання робіт з монтажу металевих конструкцій на пішохідній зоні.

На підставі акта обстеження, 29 червня 2021 року провідний інспектор КП «Київблагоустрій» видав припис №2124954, яким встановлено порушення пункту 20.1.1 Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25 грудня 2008 року №1051/1051, та запропоновано усунути порушення шляхом надання дозвільної документації на встановлення тимчасової споруди (металева конструкція). Попереджено, що у разі відсутності дозвільної документації необхідно демонтувати тимчасову споруду власними силами в термін 3 дні, а у разі невиконання припису, будуть вжиті заходи згідно чинного законодавства. Вказаний припис приклеєно на об`єкт та проведено фотофіксацію.

Департамент благоустрою листом від 29 червня 2021 року №064-3750 повідомив ТОВ «ЛІСА ТА КО» та ПП «ДАБ Девелопмент», що дію контрольної картки №21060057-Пч на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення в зв`язку з проведенням відновлювальних робіт нежитлового приміщення з №1 по №17 (групи приміщень №190) літ. А за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5, відповідно до пункту 15.5.2 Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25 грудня 2008 року №1051/1051. Зобов`язано ТОВ «ЛІСА ТА КО» та ПП «ДАБ Девелопмент» відновити порушений благоустрій.

Листом від 30 червня 2021 року ТОВ «ЛІСА ТА КО» повідомило Департамент благоустрою, що частина нежитлових приміщень за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5, яка належить йому на праві власності, не відноситься до тимчасових споруд, а є частиною нежитлового приміщення, відновлення якого проводилось на підставі дозволу - контрольної картки №21060057-Пч.

На підставі припису від 29 червня 2021 року №2124954 Департамент благоустрою листом від 05 липня 2021 року №064-3900 видав доручення КП «Київблагоустрій» вжити заходи шляхом демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд, малих архітектурних форм, елементів благоустрою, зокрема за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5; проінформувати Департамент благоустрою у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, зокрема чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів, заходи створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини визначено Законом України «Про благоустрій населених пунктів».

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» благоустрій населених пунктів - це комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращення мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля. В той же час, заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

Відповідно до статті 34 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» правила благоустрою території населеного пункту - це нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування. Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Правила включають, зокрема, порядок розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності; порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою; порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів (пункти 1, 7, 8 частини другої статі 34 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»).

Відповідно до пункту 1 Положення про Департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 27 січня 2011 року №94 (у редакції від 11 лютого 2021 року №233), Департамент міського благоустрою є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), підпорядковується Київському міському голові, підзвітний та підконтрольний Київській міській раді, з питань виконання функцій державної виконавчої влади - відповідним центральним органам державної виконавчої влади.

Згідно з пунктом 5 Положення про Департамент благоустрою, Департамент відповідно до покладених на нього завдань:

вносить приписи з вимогою усунення порушень Закону України «Про благоустрій населених пунктів» і Правил благоустрою міста Києва (підпункт 5.32);

приймає рішення про демонтаж самовільно розміщених (встановлених) тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально- культурного чи іншого призначення, зокрема і для провадження підприємницької діяльності, об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, демонтаж (переміщення) самовільно розміщених (встановлених) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, елементів (частин) об`єктів благоустрою (підпункт 5.36).

Рішенням Київської міської ради ІІ сесії VI скликання від 25 грудня 2008 року №1051/1051 затверджені Правила благоустрою міста Києва (далі по тексту - Правила благоустрою), які визначають правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою міста і спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

Згідно з положеннями розділу І Правил благоустрою тимчасова споруда - це споруда функціонального (в тому числі для здійснення підприємницької діяльності), декоративно-технологічного призначення, в тому числі мала архітектурна форма, яка виготовляється з полегшених збірних конструкцій та встановлюється без улаштування заглибленого фундаменту тощо.

Згідно із пунктом 13.2.3 Правил благоустрою самовільно встановлені (розміщені) малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, підлягають демонтажу власником об`єкта (особою, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) за власні кошти у строки, визначені в приписі Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації). У разі, якщо власник малої архітектурної форми або тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (особа, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) не провів демонтажу відповідно до абзацу першого цього пункту, демонтаж об`єкта здійснюється в порядку, встановленому пунктом 13.3 цих Правил.

Пунктом 13.3 Правил благоустрою визначено порядок демонтажу малих архітектурних форм, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності.

Підпунктом 13.3.1 пункту 13.3 Правил благоустрою передбачено, що у разі виявлення самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (автомагазини, автокафе, автокав`ярні, авторозвозки, автоцистерни, лавки-автопричепи, візки, спеціальне технологічне обладнання (низькотемпературні лотки-прилавки) тощо), об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи) уповноважені особи Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) «Київблагоустрій» вносять припис його власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення)) з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до абзаців другого і третього цього підпункту.

На підставі аналізу наведених правових норм суд дійшов висновку, що Департамент благоустрою наділений повноваженнями приймати рішення щодо демонтажу та здійснювати відповідний демонтаж виключно щодо об`єктів, які належать до малих архітектурних форм та тимчасових споруд у розумінні Правил благоустрою.

Згідно з підпунктом 20.2.1 пункту 20 Правил благоустрою якщо під час перевірки виявлені причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов`язана скласти та видати офіційний документ - припис, який є обов`язковим для виконання в термін до трьох діб особами, які є відповідальними за утримання об`єктів благоустрою.

У приписі зазначаються: дата і місце його складання, посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала припис, відомості про особу, на яку складений припис, та надаються пропозиції щодо усунення причин та умов, які спричиняють порушення благоустрою території.

Припис підписується особою, яка його склала, і особою, на яку він складений. У разі відмови особи отримати припис в графі «Припис одержав» робиться про це запис.

У разі виявлення тимчасової споруди (малої архітектурної форми), встановлений (або невстановлений) власник (користувач) якої створив причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов`язана скласти та видати офіційний документ - припис з дотриманням вимог цього Положення. У такому випадку одна копія припису наклеюється на тимчасову споруду (малу архітектурну форму) поряд з Ордером на розміщення тимчасової споруди (у разі його наявності) або на фронтальній частині такої тимчасової споруди (малої архітектурної форми), а ще одна копія вручається особисто присутньому власнику (користувачу), надсилається власникові тимчасової споруди (малої архітектурної форми) поштою (цінним листом з описом вкладення) за адресою, зазначеною в Ордері на розміщення тимчасової споруди (у разі його наявності).

Посадова особа, яка винесла припис, здійснює фотофіксацію наклеєного припису поряд з Ордером на розміщення тимчасової споруди (малої архітектурної форми) у випадку його наявності або на фронтальній частині тимчасової споруди (малої архітектурної форми). При цьому щонайменше на одній з фотографій має бути чітко та розбірливо видно інформацію про номер та дату складення припису. Матеріали фотофіксації долучаються до припису, про що в приписі робиться відповідний запис, а власник (користувач) тимчасової споруди (малої архітектурної форми) вважається повідомленим про винесення припису належним чином.

Наведене свідчить, що винесення припису є результатом проведеної перевірки, в якому власнику пропонується надати в певний строк проектно-дозвільну документацію на розміщення тимчасової споруди або усунути порушення шляхом демонтажу тимчасової споруди власними силами в разі відсутності відповідних дозвільних документів.

Разом з цим, як зазначено вище, здійснювати відповідний демонтаж можливо виключно щодо об`єктів, які належать до тимчасових споруд у розумінні Правил благоустрою.

Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд в постановах від 24 вересня 2019 року у справі №826/22540/15, від 05 жовтня 2020 року у справі №826/10813/16 та від 20 вересня 2019 року у справі №826/11095/17.

З огляду на викладені положення законодавства та практику Верховного Суду, першочергово у цій справі підлягає дослідженню питання належності спірного нежитлового приміщення до малих архітектурних форм або тимчасових споруд у розумінні Правил благоустрою.

Так, Окружним адміністративним судом міста Києва у рішенні від 26 лютого 2020 року у справі №640/7386/19, залишеному без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду міста Києва від 04 червня 2020 року, встановлено, що 11 липня 2017 року Департаментом благоустрою винесено доручення №064-7159, яким КП «Київблагоустрій» доручено вжити заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд та елементів благоустрою, зазначених у доданій таблиці, у тому числі й прибудови по бульвару Л. Українки, 5.

Демонтаж прибудови здійснено підрядною організацією ТОВ «Вістекс-Компані» упродовж 14-29 листопада 2017 року, про що свідчить лист КП Київблагоустрій від 28 лютого 2019 року №043-437 та акти демонтажу.

В ході розгляду справи №640/7386/19, суд встановив, що попередній власник нежитлового приміщення - ТОВ «Ніко Інвест» в судовому порядку порушує питання щодо визнання за ним права власності на літній майданчик (веранду з терасою) загальною площею 50 кв.м.

За результатами розгляду справи №18/106.04.10 Господарський суд міста Києва ухвалив рішення від 07 грудня 2010 року, відповідно до якого визнано за ТОВ «Ніко Інвест» право власності на літній майданчик (веранду з терасою), загальною площею 50 кв.м., який є частиною нерухомості у складі нежитлового приміщення у м. Києві на бульварі Л. Українки, 5 (літера А).

Наступним власником - ОСОБА_1 отримано нежитлові приміщення від ТОВ «Ніко Інвест» з літнім майданчиком, який визнаний судом частиною нерухомості у складі нежитлового приміщення, з урахуванням чого проведено відповідну державну реєстрацію, та у 2013 році здійснено реконструкцію приміщення, в результаті якої площа групи приміщень склала 463,4 кв.м.

На підставі викладеного суд дійшов до висновку, що демонтована за рішенням відповідача частина приміщення (53 кв.м) у АДРЕСА_1 , яка належала ОСОБА_1 та новим власником якої на даний час є ТОВ «ЛІСА ТА КО», на момент фактичного демонтажу визнана за судовим рішенням частиною нерухомості у складі нежитлового приміщення, у зв`язку з чим не може вважатися тимчасовою спорудою та відповідно не підлягала демонтажу.

За результатами розгляду справи суд визнав протиправним та скасував доручення від 11 липня 2017 року №064-7159, видане Департаментом благоустрою, про вжиття заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд та елементів благоустрою, зазначених у таблиці, зокрема щодо прибудови до нежитлового приміщення, розташованого за адресою: м. Київ, бульвар Л. Українки, 5, та зобов`язав Департамент благоустрою видати ТОВ «ЛІСА ТА КО» контрольну картку на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення для проведення відновлювальних робіт нежитлового приміщення з №1 по №17 (групи приміщень №190) літ А загальною площею 463,3 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, бульвар Л. Українки, 5.

Відповідно до положень частини четвертої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Таким чином, у межах даної адміністративної справи №640/20741/21 суд встановив, що ТОВ «ЛІСА ТА КО» на виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва у справі №640/7386/19 та на підставі контрольної картки №21060057-Пч у період з 24 травня 2021 року по 24 липня 2021 року проводило відновлювальні роботи частини неправомірно демонтованого у 2017 році нежитлового приміщення з №1 по №17 (групи приміщень №190) літ. А за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5, а саме: веранди або тераси, або літнього майданчика, або прибудови (назви, зазначені в рішеннях судів).

Рішеннями судів підтверджено, що вказане нежитлове приміщення є частиною нерухомості у складі нежитлового приміщення, у зв`язку з чим не може вважатися тимчасовою спорудою.

Доказів протилежного або того, що монтажні роботи металевих конструкцій проводились стосовно іншого об`єкта нерухомості, відповідачі до суду не надали.

Фотознімки, надані Департаментом благоустрою на підтвердження проведення позивачем робіт на пішохідній зоні, не дають суду змогу беззаперечно констатувати факт проведення таких робіт на пішохідній зоні, а також поза межами, визначеними карткою на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення для проведення відновлювальних робіт №21060057-Пч.

Крім того, з метою отримання контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення в зв`язку з проведенням відновлювальних робіт нежитлового приміщення з №1 по №17 (групи приміщень №190) літ. А за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5, позивач надавав відповідачу докази на підтвердження права власності на вказане нежитлове приміщення та рішення судів, які також досліджені судом під час розгляду цієї справи, проте вказані документи відповідачем не взяті до уваги під час прийняття рішення про надання доручення КП «Київблагоустрій» щодо демонтажу будівельних конструкцій за адресою: м. Київ, бул. лесі Українки, 5.

З огляду на встановлені в ході розгляду справи обставини, суд дійшов до висновку про те, що у Департаменту благоустрою не було законних підстав для надання КП «Київблагоустрій» листом від 05 липня 2021 року №064-3900 доручення щодо вжиття заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд, малих архітектурних форм, елементів благоустрою за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5, що свідчить про те, що такі дії Департаменту благоустрою є неправомірними, а позовні вимоги у цій частині обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Поряд із цим, суд не може задовольнити вимогу позивача про визнання дії Департаменту благоустрою щодо видачі припису від 29 червня 2021 року №2124954, оскільки такий припис виданий КП «Київблагоустрій», а тому права позивача у цій частині не порушені Департаментом благоустрою.

Стосовно вимоги позивача про визнання протиправними дій Департаменту благоустрою щодо анулювання контрольної картки №21060057-Пч на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з проведенням відновлювальних будівельних робіт нежитлового приміщення з №1 по 17 (групи приміщень №190) літ. А загальною площею 463,4 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5, суд встановив таке.

Згідно розділу І Правил благоустрою контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою - документ встановленої форми згідно з додатком до цих Правил, на підставі якого здійснюються фіксація та контроль за порушенням існуючого благоустрою та його відновленням при виконанні земельних і будівельних робіт та капітальних ремонтів на території міста Києва.

Відповідно до приписів пункту 15.1.1 Правил благоустрою підставою на порушення існуючого благоустрою та його відновлення у місті Києві є контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою. Контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення на період виконання земляних і монтажних робіт, пов`язаних з прокладанням, перекладанням, ремонтом, у тому числі ліквідації аварій інженерних мереж і споруд, будівництвом і ремонтом будинків, транспортних магістралей, доріг, площ, інженерних вишукувань, благоустроєм та озелененням територій, надається на підставі письмового звернення замовника (забудовника), в якому повинні бути вказані адреса, назва та характеристика виконуваних робіт. До листа додається заявка встановленої форми (інформація про виконавця робіт і замовника).

За пунктом 15.1.3 Правил благоустрою Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) є органом, який здійснює видачу контрольних карток на тимчасове порушення благоустрою при виконанні земельних, будівельних та інших робіт та капітальних ремонтів на території м. Києва без будь-яких погоджень та затверджень Київським міським головою та іншими посадовими особами виконавчого органу Київради.

Згідно пункту 15.2.7 Правил благоустрою контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою надається на кожен окремий об`єкт за умови відповідності наданої дозвільної та проектної документації законодавчим і нормативним вимогам.

Відповідно до пункту 15.2.8 Правил благоустрою термін дії контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою визначається Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

При цьому, за вимогами пункту 15.5.2 Правил благоустрою зупинення (анулювання) дії контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою застосовується, зокрема, в разі значних порушень затвердженої проектної документації, містобудівних, будівельних і санітарних норм і правил у частині забезпечення безпеки населення і територій, недотримання режиму охорони об`єктів культурної спадщини і т. п.

Водночас, згідно з пунктом 15.2.10 Правил благоустрою до видів робіт, які не потребують оформлення контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою, якщо інше не передбачено розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), але потребують завчасного повідомлення Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) відноситься, зокрема, встановлення тимчасових споруд (малих архітектурних форм).

Зазначена вище норма не вимагає обов`язкового оформлення контрольної картки для спорудження тимчасових споруд (малих архітектурних форм), лише у разі, якщо така необхідність передбачена розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Жодних розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), які б стосувались спірного нежитлового приміщення, матеріали справи не містять та відповідачем про такі не зазначено.

Картка на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення №21060057-Пч не містить посилань на те, що відновлювальні роботи будуть проводитись відносно об`єкта, що відноситься до тимчасової споруди (малої архітектурної форми).

Таким чином, Департамент благоустрою, видаючи ТОВ «ЛІСА ТА КО» картку на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення для проведення відновлювальних робіт №21060057-Пч, підтвердив той факт, що нежитлове приміщення з №1 по №17 (групи приміщень №190) літ. А за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5 не відноситься до тимчасових споруд (малих архітектурних форм).

Крім того, з листа Департаменту благоустрою від 29 червня 2021 року №064-3750 вбачається, що підставою для анулювання дії контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою №21060057-Пч слугував акт КП «Київблагоустрій» від 29 червня 2021 року, яким встановлено порушення ТОВ «ЛІСА ТА КО» пункту 20.1.1 Правил благоустрою у зв`язку з виконанням робіт з монтажу тимчасової споруди - металевої конструкції на пішохідній зоні.

При цьому, відповідач не конкретизував в чому саме полягає порушення позивачем вимог пункту 15.5.2 Правил благоустрою, та яка із зазначених в пункті 20.1.1 Правил благоустрою підстав, на яку посилається КП «Київблагоустрій» в акті від 29 червня 2021 року, ним порушена.

Разом з тим, пункт 15.5.2 Правил благоустрою не містить випадку, коли Департамент благоустрою має право анулювати контрольну картку на тимчасове порушення благоустрою у разі складення лише акта обстеження, без конкретизації наявних, на думку суб`єкта владних повноважень, порушень.

Суд звертає увагу на те, що норми чинного законодавства вимагають, зазначення Департаментом у повідомленні реквізитів рішення про анулювання дії контрольної картки, підстав анулювання дії контрольної картки та заходів, які необхідно вжити замовнику для усунення причин, на підставі яких анульовано дію картки.

У листі від 29 червня 2021 року №064-3750 Департамент благоустрою не виконав жодної із вимог законодавства, тобто не зазначив реквізити рішення про анулювання дії контрольної картки; не конкретизував підстав анулювання дії контрольної картки; не повідомив заходи, які необхідно вжити замовнику для усунення причин, на підставі яких анульовано дію картки.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що дії Департаменту благоустрою щодо анулювання контрольної картки №21060057-Пч на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з проведенням відновлювальних робіт нежитлового приміщення з №1 по №17 (групи приміщень №190) літ. А за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5, є протиправними, а тому позовні вимоги в цій частині також підлягають задоволенню.

Поряд із цим, вимога позивача про зобов`язання Департаменту благоустрою на підставі письмового звернення ТОВ «ЛІСА ТА КО» видати контрольну картку на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення, підлягає частковому задоволенню, з огляду на таке.

Як зазначено вище, листом від 29 червня 2021 року №064-3750 Департамент благоустрою анулював дію контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення №21060057-Пч.

30 червня 2021 року ТОВ «ЛІСА ТА КО» звернулось до Департаменту благоустрою із заявою про видачу контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з проведенням відновлювальних робіт нежитлового приміщення строком на 3 місяці.

Департамент благоустрою вказану заяву позивача залишив без розгляду та прийняв рішення від 05 липня 2021 року №064-3900, яким доручив КП «Київблагоустрій» вжити заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд, малих архітектурних форм, елементів благоустрою.

Оскільки дії Департаменту благоустрою щодо анулювання контрольної картки №21060057-Пч та доручення КП «Київблагоустрій» провести демонтаж суд визнав протиправними, а заява позивача від 30 червня 2021 року не розглянута, існують підстави для задоволення позовних вимог шляхом зобов`язання Департамент благоустрою повторно розглянути заяву ТОВ «ЛІСА ТА КО» від 30 червня 2021 року за вих. №12 про видачу контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з проведенням відновлювальних робіт нежитлового приміщення з №1 по №17 (групи приміщень №190) літ. А за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5, строком на 3 місяці, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

Що стосується вимог позивача про заборону відповідачам вчиняти дії, спрямовані на прийняття рішень та проведення демонтажу, то суд звертає увагу на те, що позивач обрав неналежний та неефективний спосіб захисту, оскільки Кодекс адміністративного судочинства України не встановлює можливості захисту порушених прав та інтересів осіб на майбутнє, а судове рішення не повинно містити приписів, що прогнозують можливі порушення з боку відповідача та про зобов`язання відповідача вчинити чи утриматись від вчинення певних дій на майбутнє.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, відповідач 1 не довели правомірність своїх дій, з урахуванням вимог встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов ТОВ «ЛІСА ТА КО» підлягає частковому задоволенню.

З огляду на часткове задоволення позовних вимог, відповідно до положень частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства, судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Оскільки суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення трьох із п`яти позовних вимог, на користь ТОВ «ЛІСА ТА КО» підлягають стягненню понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 6 810,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту благоустрою.

Питання щодо стягнення витрат на професійну правничу допомогу буде вирішено судом після надання доказів понесення таких витрат.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІСА ТА КО» задовольнити частково.

2. Визнати протиправними дії Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), які полягають у дорученні листом-дорученням від 05 липня 2021 року №064-3900 Комунальному підприємству «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вжити заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд, малих архітектурних форм елементів благоустрою за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5.

3. Визнати протиправними дії Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), які полягають в анулюванні контрольної картки №21060057-Пч на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з проведенням відновлювальних будівельних робіт нежитлового приміщення з №1 по 17 (групи приміщень №190) літ. А загальною площею 463,4 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5.

4. Зобов`язати Департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІСА ТА КО» від 30 червня 2021 року за вих. №12 про видачу контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з проведенням відновлювальних робіт нежитлового приміщення з №1 по №17 (групи приміщень №190) літ. А за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5, строком на 3 місяці, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

5. Відмовити у задоволенні іншої частини позовних вимог.

6. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІСА ТА КО» понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 6 810,00 грн. (шість тисяч вісімсот десять гривень нуль копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Згідно з частиною першою статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Відповідно до частини другої статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Частина перша статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛІСА ТА КО» (01133, м. Київ, бул. Лесі Українки, 5; ідентифікаційний код 41347941);

Комунальне підприємство «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (03057, м. Київ, вул. Дегтярівська, 31, корп. 2; ідентифікаційний код 26199708);

Департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (03057, м. Київ, вул. Дегтярівська, 31, корп. 2; ідентифікаційний код 34926981).

Суддя В.А. Кузьменко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення25.11.2022
Оприлюднено30.11.2022
Номер документу107568981
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —640/20741/21

Ухвала від 04.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 08.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Постанова від 08.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 05.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Рішення від 25.11.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

Ухвала від 13.08.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

Ухвала від 03.08.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні