Постанова
від 08.06.2023 по справі 640/20741/21
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/20741/21 Суддя (судді) першої інстанції: Кузьменко В.А.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 червня 2023 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І.О., суддів - Мельничука В.П., Оксененка О.М., при секретарі - Рейтаровській О.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні за апеляційною скаргою Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 листопада 2022 року адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Ліса та Ко» до Департаменту міського благоустрою Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація), Комунального підприємства «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) про визнання протиправними дій, заборону вчиняти дії та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ

Товариство з обмеженою відповідальністю «Ліса та Ко» (надалі за текстом - «ТОВ «Ліса та Ко») звернулось до суду з позовом у якому просило:

- визнати протиправними дії Департаменту міського благоустрою Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) (надалі за текстом - «Департамент») щодо анулювання контрольної картки № 21060057-Пч на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з проведенням відновлювальних будівельних робіт нежитлового приміщення з № 1 по 17 (групи приміщень №190) літ. А загальною площею 463,4 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5 (лист № 064-3750 від 29 червня 2021 р.);

- визнати протиправними дії Департаменту, які полягають у дорученні Комунального підприємства «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) (надалі за текстом - «КП «Київблагоустрій») (лист - доручення № 064-3900 від 05 липня 2021 р.) щодо вжиття заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд, малих архітектурних форм елементів благоустрою про демонтаж та виданні припису № 2124954 від 29 червня 2021 р.;

- заборонити Департаменту вчиняти дії щодо винесення доручень та приписів по відношенню до нежитлового приміщення з № 1 по 17 (групи приміщень № 190) літ. А загальною площею 463,4 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5;

- заборонити КП «Київблагоустрій» здійснювати демонтаж нежитлового приміщення з № 1 по 17 (групи приміщень № 190) літ. А загальною площею 463,4 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5;

- зобов`язати Департамент на підставі письмового звернення ТОВ «Ліса та Ко» видати контрольну картку на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення для проведення відновлювальних будівельних робіт нежитлового приміщення з № 1 по 17 (групи приміщень № 190) літ. А загальною площею 463,4 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5.

На обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що на виконання рішення Окружного адміністративного суду від 26.02.2020 р. у справі № 7386/19 Департамент видав контрольну картку на тимчасове порушення благоустрою строком на 2 місяці.

Разом з тим, у подальшому названий відповідач анулював цю контрольну картку та видав доручення КП «Київблагоустрій» вжити заходів щодо демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд.

Позивач стверджував, що Департамент неналежно виконав судове рішення, а демонтована частина приміщення визнана нерухомим майном рішенням суду і не малою архітектурною формою чи тимчасовою спорудою.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 листопада 2022 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Департаменту, які полягають у дорученні листом-дорученням від 05 липня 2021 року № 064-3900 КП «Київблагоустрій» вжити заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд, малих архітектурних форм елементів благоустрою за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5. Визнано протиправними дії Департаменту, які полягають в анулюванні контрольної картки № 21060057-Пч на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з проведенням відновлювальних будівельних робіт нежитлового приміщення з №1 по 17 (групи приміщень №190) літ. А загальною площею 463,4 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5. Зобов`язано Департамент повторно розглянути заяву позивача від 30 червня 2021 року за вих. № 12 про видачу контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з проведенням відновлювальних робіт нежитлового приміщення з №1 по №17 (групи приміщень №190) літ. А за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5, строком на 3 місяці, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні. В іншій частині позову відмовлено.

В апеляційній скарзі Департамент, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нову постанову якою відмовити у задоволенні позову.

Апелянт вказує, що висновок суду в іншій справі про те, що частина приміщення є нерухомим майном не може бути беззаперечно прийнятий в якості доказу у цій справі і така обставина потребує доказуванню в загальному порядку.

Скаржник звертає увагу на те, що позивачем не надано документів на земельну ділянку для облаштування тимчасової металевої конструкції.

Так само, ТОВ «Ліса та Ко» не надало доказів присвоєння поштової адреси приміщенню по бул. Лесі Українки, 5, в м. Києві та Декларацію про готовність об`єкта до експлуатації.

У відзиві на апеляційну скаргу КП «Київблагоустрій» підтримало вимоги та обгрунтування апеляційної скарги Департаменту.

Також, адвокат Калько Д.О. подав відзив на апеляційну скаргу від імені ТОВ «Ліса та Ко».

Водночас, враховуючи, що матеріали справи не містять ані довіреності, ані ордеру, виданого відповідно до Закону України «Про адвокатуру і адвокатську діяльність» на підтвердження повноважень адвоката, оцінка цьому відзиву судом не надається.

Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ТОВ «Ліса та Ко» є власником нежитлових приміщень з № 1 по 17 (групи приміщень №190) літ. А загальною площею 463, 4 кв.м, по бул. Лесі Українки, 5, в м. Києві.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 лютого 2020 р. у справі № 640/7386/19, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 червня 2020 р., визнано протиправним та скасовано видане Департаментом доручення № 064-7159 від 11 липня 2017 року про вжиття КП «Київблагоустрій» заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд та елементів благоустрою, зазначених у таблиці, зокрема, щодо прибудови до нежитлового приміщення, розташованого за адресою: м. Київ, бульвар Л. Українки, 5. Зобов`язано Департамент на підставі письмового звернення ТОВ «Ліса та Ко» видати контрольну картку на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення для проведення відновлювальних робіт нежитлового приміщення з № 1 по № 17 (групи приміщень №190) літ. А загальною площею 463,3 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, бульвар Л. Українки, 5.

На виконання названого рішення Департаментом видано позивачеві контрольну картку № 21060057-Пч на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з проведенням відновлювальних робіт нежитлового приміщення з №1 по №17 (групи приміщень №190) літ. А за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5, терміном дії з 24 травня 2021 року по 24 липня 2021 року.

29 червня 2021 р. посадовцями КП «Київблагоустрій» складено акт обстеження об`єкта благоустрою № 21060057 (1321-по) за даними якого на пішохідній зоні по бульв. Лесі Українки, 5, в м. Києві виконуються роботи з монтажу металевих конструкцій.

У цей же день КП «Київблагоустрій» видав припис № 2124954 яким, у зв`язку з порушенням пункту 20.1.1 Правил благоустрою міста Києва, ТОВ «Ліса та Ко» запропоновано усунути порушення шляхом надання дозвільної документації на встановлення тимчасової споруди (металева конструкція). Попереджено позивача, що у разі відсутності дозвільної документації необхідно демонтувати тимчасову споруду власними силами в термін 3 дні, а у разі невиконання припису, будуть вжиті заходи згідно чинного законодавства.

Листом № 064-3750 від 29 червня 2021 р. Департамент повідомив позивача та ПП «ДАБ Девелопмент» про те, що дію контрольної картки № 21060057-Пч на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з проведенням відновлювальних робіт нежитлового приміщення з № 1 по 17 (групи приміщень №190) літ. А за адресою: бул. Лесі Українки, 5, у Печерському районі м. Києва анульовано відповідно до пункту 15.5.2 Правил благоустрою міста Києва, у зв`язку із значним порушенням затвердженої проектної документації, містобудівних, будівельних і санітарних норм і правил у частині забезпечення безпеки населення і територій, недотриманням режиму охорони об`єктів культурної спадщини і т.п.

Також, листом № 064-3900 від 05 липня 2021 р. Департамент доручив КП «Київблагоустрій» вжити заходи шляхом демонтажу самовільно встановлених тимчасових споруд, малих архітектурних форм, елементів благоустрою, зокрема, за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 5.

Висновки суду в частині відсутності підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправними дій Департаменту щодо видачі припису № 2124954 від 29 червня 2021 р. та про заборону вчиняти дії щодо винесення доручень та приписів по відношенню до нежитлового приміщення з № 1 по 17 (групи приміщень № 190) літ. А загальною площею 463,4 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, здійснювати демонтаж нежитлового приміщення учасниками справи не оспорюються.

Відповідно до частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Спеціальним законом, який визначає правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини є Закон України «Про благоустрій населених пунктів» від 06 вересня 2005 р. № 2807-IV.

Статті 1 цього Закону визначає благоустрій населених пунктів як комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

Частиною 1 статті 20 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» забезпечення організації благоустрою населених пунктів покладено на місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.

Відповідно до частини 1 статті 26-1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», у редакції, що була чинною на момент виникнення спірних правовідносин, порушення об`єктів благоустрою, пов`язане з виконанням суб`єктами господарювання земляних та ремонтних робіт, здійснюється на підставі дозволу на порушення об`єктів благоустрою виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, крім випадків, встановлених абзацами другим - четвертим частини першої цієї статті.

Частиною 3 статті 26-1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» передбачено, що порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів затверджується рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради на підставі Типового порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України. У разі якщо відповідною сільською, селищною, міською радою не прийнято таке рішення, застосовується Типовий порядок, затверджений Кабінетом Міністрів України.

Згідно частини 8 статті 26-1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» дозвіл може бути анульовано виконавчим органом відповідної сільської, селищної, міської ради у разі: подання особою, яка отримала дозвіл, заяви про його анулювання; наявності відомостей про припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем, що отримали дозвіл.

Процедуру видачі дозволів на порушення об`єктів благоустрою або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів встановлено Типовим порядком видачі дозволів на порушення об`єктів благоустрою або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 870 від 30 жовтня 2013 р. (надалі за текстом - «Типовий порядок»).

Відповідно до пункту 14 Типового порядку дозвіл може бути анульовано виконавчим органом відповідної сільської, селищної, міської ради у разі: подання особою, яка отримала дозвіл, заяви про його анулювання та оригіналу дозволу або його дубліката; наявності відомостей про припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, що отримали дозвіл.

Правила благоустрою міста Києва затверджені рішенням Київської міської ради № 1051/1051 від 25 грудня 2008 р.

Відповідно до пункту 15.1.1 Правил благоустрою міста Києва підставою на порушення існуючого благоустрою та його відновлення у місті Києві є контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою. Контрольна картка на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення на період виконання земляних і монтажних робіт, пов`язаних з прокладанням, перекладанням, ремонтом, у тому числі ліквідації аварій інженерних мереж і споруд, будівництвом і ремонтом будинків, транспортних магістралей, доріг, площ, інженерних вишукувань, благоустроєм та озелененням територій, надається на підставі письмового звернення замовника (забудовника), в якому повинні бути вказані адреса, назва та характеристика виконуваних робіт. До листа додається заявка встановленої форми (інформація про виконавця робіт і замовника).

Пунктом 15.4.1 Правил благоустрою м. Києва визначено, що отримання контрольних карток на тимчасове порушення благоустрою у разі виникнення аварій має заявницький характер.

Згідно пункту 15.5.2 Правил благоустрою м. Києва зупинення (анулювання) дії контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою застосовується в разі:

- виникнення непереборних при продовженні робіт загроз безпеці населенню та території;

- значних порушень затвердженої проектної документації, містобудівних, будівельних і санітарних норм і правил у частині забезпечення безпеки населення і територій, недотримання режиму охорони об`єктів культурної спадщини і т. п.;

- невиконання або несвоєчасного виконання виявлених порушень під час призупинення дії ордера;

- невиконання замовником (забудовником) обов`язків згідно з угодою (контрактом) на будівництво або рішення громадських слухань;

- виявлення грубих порушень установленого порядку оформлення ордерів, закінчення терміну дії дозвільної документації, на підставі якої видано ордер;

- значних порушень вимог забезпечення упорядкованого середовища життєдіяльності в період будівництва, які створюють загрозу безпеці населення і території, порушують режим безперервного інженерного забезпечення, транспортного і комунально-побутового забезпечення населення та прилеглих територій;

- звернення Головного управління економіки та інвестицій, в разі відсутності сплати пайової участі або неналежного виконання зобов`язань згідно з договором пайової участі на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста.

Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності і встановлює порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів визначені Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06 вересня 2005 р. № 2806-IV.

За визначенням наданим у статті 1 названого Закону документ дозвільного характеру - це дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

Відповідно до частини 7 статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» дозвільний орган анулює документ дозвільного характеру з таких підстав: звернення суб`єкта господарювання із заявою про анулювання документа дозвільного характеру; наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення та ліквідації, якщо інше не встановлено законом; наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця.

Таким чином, ані Законом України «Про благоустрій населених пунктів», ані Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», ані Типовим порядком не передбачено анулювання контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку із значним порушенням затвердженої проектної документації, містобудівних, будівельних і санітарних норм і правил у частині забезпечення безпеки населення і територій, недотриманням режиму охорони об`єктів культурної спадщини і т.п.

Виходячи із принципу пріоритетності Законів України над підзаконними нормативними актами, до спірних правовідносин підлягають застосування положення Закону України «Про благоустрій населених пунктів» та Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», а не Правил благоустрою міста Києва.

При цьому, частиною 7 статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» прямо установлено, що анулювання документа дозвільного характеру з підстав, не передбачених законом, забороняється.

Відповідно ж до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Крім того, приймаючи рішення про анулювання контрольної картки на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення Департамент не зазначив у чому саме полягає порушення затвердженої проектної документації, містобудівних, будівельних і санітарних норм і правил у частині забезпечення безпеки населення і територій, недотриманням режиму охорони об`єктів культурної спадщини і т.п.

За змістом пункту 2 абзацу 5 частини 7 статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру у разі здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Тобто, порушення вимог законодавства може бути підставою для анулювання документу дозвільного характеру, проте таке анулювання здійснюється у судовому порядку.

Окружний адміністративний суд також вірно вказав, що демонтована за рішенням Департаменту частина приміщення є нерухомим майном, у зв`язку з чим не може вважатися тимчасовою спорудою та відповідно не підлягала демонтажу.

Наведене підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно ж до пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01 липня 2004 року

№ 1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

З огляду на викладене судова колегія не знаходить підстав для скасування судового рішення з мотивів наведених в апеляційній скарзі.

Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ

Апеляційну скаргу Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 листопада 2022 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття.

Касаційна скарга на постанову суду може бути подана безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Постанова складена в повному обсязі 13 червня 2023 р.

Головуючий суддя І.О.Лічевецький

суддя В.П.Мельничук

суддя О.М.Оксененко

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.06.2023
Оприлюднено16.06.2023
Номер документу111504759
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —640/20741/21

Ухвала від 04.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 08.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Постанова від 08.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 05.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Рішення від 25.11.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

Ухвала від 13.08.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

Ухвала від 03.08.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні