ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
05 грудня 2022 року Справа № 925/1126/18
Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Васяновича А.В.,
секретар судового засідання Ібрагімова Є.Р.,
за участі представників сторін:
від Черкаської обласної прокуратури Цибань В. І. заступник начальника відділу Черкаської обласної прокуратури,
від першого стягувача представник не з`явився,
від другого стягувача представник не з`явився,
від першого боржника представник не з`явився,
від другого боржника представник не з`явився,
від третього боржника представник не з`явився,
від третьої особи - представник не з`явився,
від виконавчого комітету Маньківської селищної ради - представник не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні
заяву першого заступника керівника Черкаської обласної прокуратури
про заміну сторони виконавчого провадження
у справі
за позовом заступника прокурора Черкаської області, м. Черкаси
в інтересах держави в особі:
1. Кабінету Міністрів України, м. Київ;
2. Міністерства аграрної політики та продовольства України,
м. Київ;
до 1. Державної акціонерної компанії Хліб України, м. Київ;
2. виконавчого комітету Потаської сільської ради Маньківського
району Черкаської області, с. Поташ, Маньківського району,
Черкаської області;
3. дочірнього підприємства Державної акціонерної компанії Хліб
України Потаське хлібоприймальне підприємство, с. Поташ,
Маньківського району, Черкаської області
за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні третього відповідача:
розпорядника майна дочірнього підприємства Державної
акціонерної компанії Хліб України Потаське
хлібоприймальне підприємство арбітражного керуючого
Постоленка Володимира Олексійовича, м. Черкаси
про визнання незаконним та скасування пункту 1 рішення
правління, визнання недійсними змін до статуту, визнання
незаконними та скасування рішень виконавчого комітету,
свідоцтв про право власності та визнання за державою права
власності
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Черкаської області від 05 березня 2019 року зі справи № 925/1126/18 позов задоволено повністю.
На виконання вищевказаного рішення господарським судом Черкаської області 05 квітня 2019 року було видано відповідні накази.
До Господарського суду Черкаської області від першого заступника керівника Черкаської обласної прокуратури надійшла заява про заміну боржника виконавчого комітету Потаської сільської ради Маньківського району Черкаської області на його правонаступника виконавчий комітет Маньківської селищної ради.
Заяву подано в порядку ст. 334 ГПК України.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 25 листопада 2022 року розгляд заяви першого заступника керівника Черкаської обласної прокуратури про заміну сторони виконавчого провадження призначено в судовому засіданні на 11 год. 00 хв. 05 грудня 2022 року.
Прокурор у судовому засіданні заяву підтримав та просив суд здійснити заміну боржника у виконавчому листі.
Учасники справи та виконавчий комітет Маньківської селищної ради в судове засідання не з`явилися, про дату, час і місце проведення судового засідання повідомлені належним чином.
Згідно ч. 3 ст. 334 ГПК України неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.
Розглянувши заяву першого заступника керівника Черкаської обласної прокуратури про заміну сторони виконавчого провадження, а також дослідивши докази, судом враховане наступне:
Згідно рішення Маньківської селищної ради Черкаської області від 26 листопада 2020 року №1-36/VIІI Про реорганізацію Потаської сільської ради шляхом приєднання до Маньківської селищної ради Маньківська селищна рада є правонаступником, зокрема, всіх майнових прав та обов`язків Потаської сільської ради та її виконавчого комітету.
Водночас, рішенням Маньківської селищної ради Черкаської області від 08 грудня 2020 року №2-22/VIII Про визнання виконавчого комітету Маньківської селищної ради головним розпорядником бюджетних коштів щодо здійснення видатків визнано виконавчий комітет Маньківської селищної ради головним розпорядником бюджетних коштів.
В зв`язку з чим, з урахуванням вимог ст. 52, 334 ГПК України прокурор просить суд замінити боржника виконавчий комітет Потаської сільської ради Маньківського району Черкаської області на його правонаступника виконавчий комітет Маньківської селищної ради.
Відповідно до ч. 1 ст. 18 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.
Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами (ч. 1 ст. 326 ГПК України).
За приписами ст. 5,18, 26 Закону України Про виконавче провадження примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів.
Водночас, згідно з ч. 2 ст. 6 цього Закону рішення про стягнення коштів з державних органів, державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Пунктом 1 ч. 9 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що рішення суду про стягнення (арешт) коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України. Зазначені рішення передаються до Казначейства України для виконання.
Безспірне списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) здійснюється Казначейством України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за черговістю надходження таких рішень, щодо видатків бюджету - в межах відповідних бюджетних призначень та наданих бюджетних асигнувань.
Здійснюючи в межах своїх повноважень контроль за дотриманням бюджетного законодавства учасниками бюджетного процесу, Казначейство України відповідно до Положення про Державну казначейську службу України, забезпечує казначейське обслуговування державного та місцевих бюджетів.
У відповідності до Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року №215, Держказначейство є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через міністра фінансів України і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, бухгалтерського обліку виконання бюджетів.
Держказначейство здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Порядок виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 2011 року №845, визначає механізм виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників, прийнятих судами, а також іншими органами (посадовими особами), які відповідно до закону мають право приймати такі рішення.
Пунктом 2 Порядку №845 визначено, що безспірне списання - операції з коштами державного та місцевих бюджетів, що здійснюються з метою виконання Казначейством та його територіальними органами (далі - органи Казначейства) рішень про стягнення коштів без згоди (подання) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, боржників, органів місцевого самоврядування та/або державних органів на підставі виконавчих документів; боржники - визначені в рішенні про стягнення коштів державні органи, розпорядники бюджетних коштів (бюджетні установи), а також одержувачі бюджетних коштів в частині здійснення передбачених бюджетною програмою заходів, на які їх уповноважено, які мають відкриті рахунки в органах Казначейства, крім рахунків із спеціальним режимом використання.
Пунктом 3 Порядку №845 передбачено, що рішення про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників виконуються на підставі виконавчих документів виключно органами Казначейства у порядку черговості надходження таких документів до органів Казначейства (про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів - з попереднім інформуванням Мінфіну, про стягнення коштів боржників - у межах відповідних бюджетних призначень, наданих бюджетних асигнувань (залишків коштів на рахунках підприємств, установ, організацій).
Відповідно до абз. 1 п. 26 Порядку №845 безспірне списання коштів з рахунків розпорядників (бюджетних установ) та одержувачів бюджетних коштів, на яких обліковуються кошти загального та спеціального фондів відповідного бюджету, здійснюється в межах бюджетних асигнувань, передбачених у затвердженому кошторисі або плані використання бюджетних коштів, та у разі наявності на його рахунках для обліку відкритих асигнувань (залишків коштів на рахунках).
За приписами п. 12 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України бюджетними установами є органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими.
Згідно ст. 5 Бюджетного Кодексу України бюджетна система України складається з:
1) державного бюджету;
2) місцевих бюджетів:
а) бюджету Автономної Республіки Крим;
б) обласних бюджетів;
в) районних бюджетів;
г) бюджетів місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 1 ст. 22 Бюджетного Кодексу України за обсягом наданих повноважень розпорядники бюджетних коштів поділяються на головних розпорядників бюджетних коштів та розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня.
Пунктом 3 ч. 2 ст. 22 Бюджетного Кодексу України закріплено, що головними розпорядниками бюджетних коштів можуть бути виключно: за бюджетними призначеннями, визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети, - місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників.
Відповідно до ч. 4 ст. 22 Бюджетного кодексу України головні розпорядники коштів місцевих бюджетів визначаються рішенням про місцевий бюджет відповідно до пунктів 2 і 3 частини другої статті 22 Бюджетного Кодексу України.
Отже, саме органи Держказначейства є встановленими Законом України Про виконавче провадження та Порядком №845 особами, що, зокрема, здійснюють безспірне списання коштів за рішеннями судів про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів.
Відповідні висновки викладені Верховним Судом у постанові від 25 листопада 2019 року у справі №200/4120/19-а та у постанові від 16 квітня 2020 року у справі №804/5950/17.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні бюджет місцевого самоврядування (місцевий бюджет) - план утворення і використання фінансових ресурсів, необхідних для забезпечення функцій та повноважень місцевого самоврядування.
Згідно зі ст. 5 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні система місцевого самоврядування, зокрема, включає сільську раду та її виконавчі органи.
Відповідно до ч. 1, ч. 6 ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Місцеві бюджети є самостійними, вони не включаються до Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та інших місцевих бюджетів.
Статтею 28 вищевказаного Закону передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, встановлення за узгодженим рішенням відповідних рад порядку використання коштів та іншого майна, що перебувають у спільній власності територіальних громад.
Відповідно до ст. 28 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Виконавчий комітет ради є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, а з питань здійснення ним повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади (ч. 8 ст. 51 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні).
Відповідно до ч. 1 ст. 334 ГПК України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником.
Також ст. 52 ГПК України передбачено, що у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу.
Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.
Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.
Правонаступником виконавчого комітету Потаської сільської ради Маньківського району Черкаської області є Маньківська селищна рада, а головним розпорядником бюджетних коштів щодо здійснення видатків визнано виконавчий комітет Маньківської селищної ради.
Отже, заяву прокурора слід задовольнити та здійснити заміну боржника виконавчого комітету Потаської сільської ради на його правонаступника у спірних правовідносинах.
Враховуючи вищенаведене та керуючись ст.ст. 234, 334 ГПК України, суд
УХВАЛИВ:
1.Заяву першого заступника керівника Черкаської обласної прокуратури про заміну сторони виконавчого провадження задовольнити.
2.Замінити боржника у виконавчому листі наказі від 05 квітня 2019 року по справі №925/1126/18, а саме: виконавчий комітет Потаської сільської ради Маньківського району Черкаської області (вул. Миру, 41, с. Поташ, Маньківського району, Черкаської області, ідентифікаційний код 25659906) на виконавчий комітет Маньківської селищної ради (вул. Шевченка, 9, смт Маньківка, Уманського району, Черкаської області, ідентифікаційний код 04411007).
3.Копію ухвали надіслати учасникам справи та виконавчому комітету Потаської сільської ради Маньківського району Черкаської області.
Ухвала набирає законної сили в порядку визначеному ст. 235 ГПК України та може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду в порядку та строки визначені ст.ст. 255-257 ГПК України.
Суддя А.В. Васянович
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2022 |
Оприлюднено | 07.12.2022 |
Номер документу | 107676404 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Васянович А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні