Ухвала
від 05.12.2022 по справі 560/7710/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/7710/22

УХВАЛА

іменем України

05 грудня 2022 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Шевчука О.П.

за участі:секретаря судового засідання Святецької М.В. представника позивача:Савченко О.В. представників відповідачів:Кучевської Г.В., Коруняк Л.В. розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "МакГруп" до Хмельницької міської ради , Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання протиправним та нечинним рішення та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Хмельницької міської ради, Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, в якому з урахуванням уточнення позовних вимог просить суд визнати протиправним та нечинним рішення сьомої сесії Хмельницької міської ради "Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок №101 від 14.07.2021 року в частині затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки по вул.Гарнізонній,1 кадастровий номер 6810100000:24:002:0590 площею 12094 м.кв. для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення та скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 1,2094 га з кадастровим номером 6810100000:24:002:0590, яка розташована за адресою: Хмельницька обл., м.Хмельницький, вул.Гарнізонна,1, для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що йому на праві власності належать об`єкти нерухомого майна, які знаходяться на території земельної ділянки площею 1,2094 га з кадастровим номером 6810100000:24:002:0590 по вулиці Гарнізонній, 3/д 1 у місті Хмельницькому, яка належить на праві власності територіальній громаді міста Хмельницького в особі Хмельницької міської ради.

20 червня 2022 року Хмельницькою міською радою подано до Господарського суду Хмельницької області позовну заяву до товариства з обмеженою відповідальністю "МакГруп" про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати у сумі 412062,18 гривні.

22 червня 2022 року ухвалою Господарського суду Хмельницької області відкрито провадження в господарській справі № 924/382/22 за позовною заявою Хмельницької міської ради до товариства з обмеженою відповідальністю "Макгруп" про стягнення 412062,18 гривень безпідставно збережених коштів.

Нарахування означених вище коштів здійснено з 27 квітня 2021 року по 01 лютого 2022 року із застосуванням орендної ставки 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки зазначеної за кожен рік відповідно до витягів із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданих структурними підрозділами Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.

Разом з тим, з відомостей із означених вище витягів вбачається те, що визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,2094 га з кадастровим номером 6810100000:24:002:0590 по вулиці Гарнізонній, з/д 1 у місті Хмельницькому здійснено з порушенням встановленого законом порядку.

Вказані протиправні дії стали наслідком суттєвого збільшення розміру нормативної грошової оцінки означеної земельної ділянки, що в результаті призвело до невірного нарахування Хмельницькою міською радою коштів за користування товариством з обмеженою відповідальністю "МакГруп" даною земельною ділянкою.

Ухвалою суду від 27.07.2022 відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду від 07 вересня 2022 року вирішено перейти із спрощеного позовного провадження у загальне з призначенням підготовчого засідання.

Від відповідачів надійшли відзиви, в яких останні просять відмовити в задоволенні позовних вимог.

Від відповідача- Хмельницької міської ради надійшло клопотання, в якому заявлено про закриття провадження по справі.

В судовому засіданні представник позивача заперечила проти задоволення клопотання представника відповідача про закриття провадження по справі, оскільки вважає, що спір підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Представники відповідачів підтримали подане клопотання, просили його задовольнити.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази в їх взаємному зв`язку і сукупності, суд дійшов наступних висновків.

Згідно п.1 ч.1 ст.238 КАС України, суд закриває провадження у справі якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Суд зазначає, що рішення про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності є однією із стадій процесу надання земельної ділянки у користування.

Згідно статті 79-1 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування та державної реєстрації права на неї.

Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Суд встановив, що ТОВ "Макгруп" з 11.12.2018 набуло право власності на наступні об`єкти нерухомого майна, розташовані по вул. Гарнізонній, 1 в м. Хмельницькому: стоянка вантажних та легкових автомобілів із складом паливно - мастильних матеріалів, виробнича майстерня та виробничі приміщення, однак право користування земельною ділянкою, на якій розташовані належні йому об`єкти нерухомого майна, не оформило.

На момент набуття права власності ТОВ "Макгруп" на об`єкти нерухомого майна земельна ділянка, на якій вони розташовані, не була сформована як об`єкт цивільних прав. Рішенням Хмельницької міської ради від 07.10.2020 №41 було надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок комунальної власності з метою її формування, в тому числі і стосовно земельної ділянки по АДРЕСА_1 площею 1,2094 га.

На підставі розробленої технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності в Державному земельному кадастрі було зареєстровано земельну ділянку площею 1.2094 га, розташовану по АДРЕСА_1 і присвоєно їй кадастровий номер 6810100000:24:002:0590.

Крім цього, на підставі розробленої технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель комунальної власності Хмельницькою міською радою було прийнято рішення від 28.04.2022 № 31 про передачу в оренду ТОВ "Макгруп" терміном на 10 років земельної ділянки площею 1,2094 га з кадастровим номером 6810100000:24:002:0590, яка розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Гарнізонна, 1. для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу.

На підставі прийнятого рішення Хмельницькою міською радою було підготовлено та направлено на підпис ТОВ "Макгруп" проект договору оренди землі, з умовами якого ТОВ "Макгруп" погодилося неповністю, у зв`язку з чим ним було направлено на адресу Хмельницької міської ради протокол розбіжностей.

За результатами розгляду поданого ТОВ "Макгруп" протоколу розбіжностей Хмельницькою міською радою прийняте рішення від 09.09.2022 № 33, на підставі вказаного рішення Хмельницькою міською радою подано позов про врегулювання розбіжностей по договору оренди землі. Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 02.11.2022 відкрито провадження по справі № 924/794/22 за вказаним позовом.

Таким чином, непогодження позивача з рішенням Хмельницької міської ради про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, пов`язано з даному випадку з речовим правом ТОВ "Макгруп" на користування земельною ділянкою, на якій розташовані належні йому об`єкти нерухомого майна, оскільки визначення правового режиму земельної ділянки перебуває в прямій залежності від права власності на будівлю, розташовану на цій ділянці.

Крім цього, код класифікації видів цільового призначення земель, з яким не погоджується позивач, впливає на розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Це підтверджується, зокрема, поданим до позову витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 27.10.2021 №18-22-0.381-590/3321, в якому зазначено, що земельна ділянка площею 1,2094 га к.н. 6810100000:24:002:0590 має цільове призначення 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу.

Отже, нормативна грошова оцінка земельної ділянки є єдиною підставою для визначення розміру орендної плати за користування земельної ділянки комунальної власності.

Базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (ст. 271.1. Податкового кодексу України).

Згідно ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: 288.5.1. не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; 288.5.2. не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки; 288.5.3. може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

Розгляду адміністративними судами підлягають спори, що мають в основі публічно- правовий характер, тобто випливають із владно-розпорядчих функцій або виконавчо- розпорядчої діяльності публічних органів.

В той же час оспорюване рішення є необхідною передумовою для надання земельної ділянки в користування і в кінцевому результаті особа набуде речового права на земельну ділянку. Оспорювання рішення органу місцевого самоврядування як суб`єкта владних повноважень поглинається спором про речове, приватне право, яке могло належати особі до звернення до органу місцевого самоврядування, так і виникнути в результаті реалізації рішення органу місцевого самоврядування, але захист якого відбувається у порядку господарського судочинства у спосіб, характерний для приватноправових відносин.

Відповідно до статті 152 ЗК України визначено наступні шляхи захисту прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Згідно ст.15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до п.6 ч.1 ст.20 ГПК України передбачає, що суди розглядають у порядку господарського судочинства справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (право на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права.

Статтею 16 ЦК України передбачено, що способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Згідно із ч.1 ст.21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії. виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Таким чином, визнання незаконними рішень суб`єкта владних повноважень може бути способом захисту цивільного права або інтересу.

Стаття 2 КАС України визначає, що завданням адміністративного судочинства захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно- правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій.

З урахуванням положень сталей 3, 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема, спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цього суб`єкта, відповідно прийнятих або вчинених ним при здійсненні владних управлінських функцій.

Таким чином, до адміністративної юрисдикції відноситься справа, яка виникає зі спору в публічно-правових відносинах, що стосується цих відносин, коли один із його учасників суб`єкт владних повноважень, здійснює владні управлінські функції, в цьому процесі або за його результатами владно впливає на фізичну чи юридичну особу та порушує їх права, свободи чи інтереси в межах публічно-правових відносин.

Визначальними ознаками приватноправових відносин є юридична рівність і майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового, особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням приватного права (як правило, майнового) певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть і в тому випадку, якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень.

Згідно із статтями 80, 84, 123, 124. 186 ЗК України органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок у власність або в користування, укладенні, зміні, розірванні договорів оренди земельної ділянки га інших договорів щодо земельних ділянок, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.

Реалізуючи відповідні повноваження, державні органи або органи місцевого самоврядування вступають з юридичними та фізичними особами у цивільні та господарські правовідносини. У таких відносинах держава або територіальні громади є рівними учасниками земельних відносин з іншими юридичними та фізичними особами, у тому числі з суб`єктами підприємницької діяльності.

Крім того, згідно статей 123, 124 ЗК України рішенням органу місцевого самоврядування або державної адміністрації про надання земельної ділянки господарюючому суб`єкту у користування здійснюється волевиявлення власника землі і реалізуються відповідні права у цивільних правовідносинах з урахуванням вимог цього Кодексу, спрямованих на раціональне використання землі як об`єкта нерухомості (власності).

Індивідуальні акти органів держави або місцевого самоврядування, якими реалізовуються волевиявлення держави або територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права й обов`язки, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватноправовий характер, тобто справи у них підвідомчі господарським судам з урахуванням відповідності суб`єктного складу сторін таких правовідносин.

Таким чином, справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи й органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору, підвідомчі господарським судам.

Оскільки кінцевим результатом оскаржуваних рішень та дій є укладення договору оренди земельної ділянки, на якій розташовані належні позивачу об`єкти нерухомого майна, тому Хмельницька міська рада у правовідносинах по даній справі виступає орендодавцем земельної ділянки (органом, уповноваженим управляти майном, яке перебуває у комунальній власності, що лежить поза межами публічно-правових відносин.

Аналогічна правова позиція була неодноразово висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постановах від 18.12.2019 по справі №296/3879/19, від 11.09.2019 по справі №2280/191/19, від 22.08.2018 по справі №539/3192/16-ц, від 16.01.2019 по справі №2361/2562/16-а.

Пунктом 6 частини 1 статті 20 ГПК України передбачає, що суди розглядають у порядку господарського судочинства вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, визнання недійсними актів, що порушують права на майно (майнові права), якщо такі вимоги с похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в господарському суді.

А тому, якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, спричинених неправомірними, на думку особи, рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язаний з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів.

Отже, спір в частині позовної вимоги щодо визнання незаконним рішення державного кадастрового реєстратора щодо реєстрації земельної ділянки з присвоєнням їй кадастрового номера та внесення відповідного запису до Поземельної книги не належить до юрисдикції адміністративних судів, оскільки спрямований на поновлення прав позивача у сфері речових прав на землю, тобто земельних відносин, а тому має вирішуватися за правилами господарського судочинства.

Аналогічна правова позиція була висловлена Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 24.04.2019 по справі №2І28/3751/14-а.

Згідно ч. 2 ст. 238 КАС України, про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету.

На підставі викладеного, суд вважає за необхідне закрити провадження у даній справі, оскільки позовні вимоги стосуються приватноправових відносин, розгляд яких повинен здійснюватися у порядку господарського судочинства.

Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 7 Закону України від 08.07.2011 № 3674-VI "Про судовий збір", сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.

Згідно з платіжним дорученням від 12 липня 2022 року №50 товариство з обмеженою відповідальністю "МакГруп" сплатило судовий збір у розмірі 4962,00 грн.

Керуючись статтями 238, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

Провадження в адміністративній справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "МакГруп" до Хмельницької міської ради, Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання протиправним та нечинним рішення сьомої сесії Хмельницької міської ради "Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок №101 від 14.07.2021 року в частині затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки по вул.Гарнізонній,1 кадастровий номер 6810100000:24:002:0590 площею 12094 м.кв. для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу, землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення та скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 1,2094 га з кадастровим номером 6810100000:24:002:0590, яка розташована за адресою: Хмельницька обл., м.Хмельницький, вул.Гарнізонна,1, для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу - закрити.

Повернути товариству з обмеженою відповідальністю "МакГруп" судовий збір в розмірі 4962,00 грн (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві) грн, сплачений відповідно до платіжного доручення від 12 липня 2022 року №50.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення, а у випадку, якщо в судовому засіданні було проголошено вступну та резолютивну частини ухвали суду, - з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складене 06 грудня 2022 року

Головуючий суддя О.П. Шевчук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.12.2022
Оприлюднено08.12.2022
Номер документу107698374
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —560/7710/22

Постанова від 14.06.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 03.01.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 05.12.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

Ухвала від 03.11.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

Ухвала від 06.09.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

Ухвала від 27.07.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні