ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 листопада 2022 рокуЛьвівСправа № 260/799/22 пров. № А/857/14118/22
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого-судді Курильця А.Р.,
суддів Кушнерика М.П., Мікули О.І.,
з участю секретаря Михальської М.Р.,
представника позивача Бедя В.В.,
представника відповідача Сабадош Т.І.,
розглянувши в у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2022 року у справі за позовом Приватного закладу вищої освіти «Карпатський університет імені Августина Волошина» до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії,-
суддя в 1-й інстанції Рейті С.І.,
час ухвалення рішення 05.09.2022 року,
місце ухвалення рішення м.Ужгород,
дата складання повного тексту рішення 08.09.2022 року,
в с т а н о в и в :
Приватний заклад вищої освіти «Карпатський університет імені Августина Волошина» звернувся в суд з позовом до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2022 року позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано рішення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, оформлене протоколом № 18 (2) від 9 грудня 2021 pоку, про відмову у внесенні інформації про сертифікати про акредитацію освітніх програм Приватного закладу вищої освіти Карпатський університет імені Августина Волошина виданих визнаним в Україні іноземним акредитаційним агентством Центром оцінювання якості у вищій освіті Республіки Литва (Centre for Quality Assessment in Higher Education (Lithuania)), а саме, щодо:
-освітньої програми Психологія за спеціальністю 053 Психологія першого (бакалаврського) ступеню вищої освіти, Сертифікат № D-182 від 22 червня 2020 року (оновлений у 2021 році) з терміном дії до 31 липня 2023 pоку;
-освітньої програми Психологія за спеціальністю 053 Психологія другого (магістерського) ступеню вищої освіти, Сертифікат № D-183 від 22 червня 2020 року (оновлений у 2021 р.) з терміном дії до 31 липня 2023 pоку;
-освітньої програми Фінансовий менеджмент та банківська справа за спеціальністю 072 Фінанси, банківська справа та страхування першого (бакалаврського) ступеня вищої освіти, Сертифікат № D1- 143 від 10 серпня 2021 року з терміном дії до 31 липня 2024 pоку;
- освітньої програми Правознавство та правозахисна діяльність за спеціальністю 081 Право першого (бакалаврського) ступеню вищої освіти, Сертифікат № D1- 159 від 10 вересня 2021 року з терміном дії до 30 вересня 2024 року.
Зобов`язано Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти у встановленому порядку внести інформацію про сертифікати про акредитацію освітніх програм Приватного закладу вищої освіти Карпатський університетом імені Августина Волошина виданих визнаним в Україні іноземним акредитаційним агентством Центром оцінювання якості у вищій освіті Республіки Литва (Centre for Quality Assessment in Higher Education (Lithuania)), а саме, щодо:
-освітньої програми Психологія за спеціальністю 053 Психологія першого (бакалаврського) ступеню вищої освіти, Сертифікат № D-182 від 22 червня 2020 року (оновлений у 2021 році) з терміном дії до 31 липня 2023 pоку;
-освітньої програми Психологія за спеціальністю 053 Психологія другого (магістерського) ступеню вищої освіти, Сертифікат № D-183 від 22 червня 2020 року (оновлений у 2021 р.) з терміном дії до 31 липня 2023 pоку;
-освітньої програми Фінансовий менеджмент та банківська справа за спеціальністю 072 Фінанси, банківська справа та страхування першого (бакалаврського) ступеня вищої освіти, Сертифікат № D1- 143 від 10 серпня 2021 року з терміном дії до 31 липня 2024 pоку;
- освітньої програми Правознавство та правозахисна діяльність за спеціальністю 081 Право першого (бакалаврського) ступеню вищої освіти, Сертифікат № D1- 159 від 10 вересня 2021 року з терміном дії до 30 вересня 2024 року.
Не погоджуючись з таким рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи та невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову про відмову в задоволенні позову.
Апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що позивач не правильно тлумачить норми чинного законодавства з питань акредитації освітніх програм в частині визнання сертифікатів про акредитацію освітніх програм та в цьому контексті робить неправильні висновки. Звертає увагу на те, що освітні програми позивача пройшли процедуру оцінювання, а не акредитацій, оскільки акредитація передбачає прийняття фінального рішення колегіальним органом на підставі експертного звіту щодо оцінювання програми. З огляду на те, що отримані сертифікати засвідчують «позитивне оцінювання» (positive evaluation), а не акредитацію освітніх програм, у членів Національного агентства виникли питання щодо відповідності поданих сертифікатів пункту 1 розділу V Положення про акредитацію, відповідно до якого в Україні визнаються сертифікати про акредитацію освітніх програм, а не про евалюацію (оцінювання) таких програм. Відтак, 09.12.2021 Національним агентством було прийнято рішення, що інформація про результати міжнародного оцінювання зазначених освітніх програм Приватного закладу вищої освіти «Карпатський університет імені Августина Волошина» не може бути внесена до ЄДЕБО, оскільки представлені документи не є сертифікатами про акредитацію освітніх програм, а є сертифікатами про евалюацію (оцінювання) освітніх програм (Протокол № 18 від 09.12.2021 року). Про прийняте рішення позивача було повідомлено листом від 21.01.2022 року № 42 з долученням до нього витягу з Протоколу засідання Національного агентства. Також, було встановлено, що «остаточне рішення щодо оцінювання вищезгаданих освітніх програм було прийнято одноосібно директором Центру оцінювання якості у вищій освіті, затвердженого наказом Міністра освіти і науки Литовської Республіки № V-1002 від 14.11.2016 року на основі звітів про зовнішнє оцінювання». Оскільки рішення про евалюацію (оцінювання) було прийнято одноосібно директором Центру і з урахуванням того, що поняття «оцінювання» та «акредитація» не є тотожними, сертифікати видані позивачу Центром не мають правових наслідків і не можуть бути підставою для скасування оскаржуваного рішення відповідача та внесення відомостей про акредитацію згаданих освітніх програм до ЄДЕБО.
Представник відповідача в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримала, просить рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2022 року скасувати та прийняти постанову про відмову в задоволенні позову.
Представник позивача в судовому засіданні апеляційну скаргу заперечив, просить рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2022 року залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників справи, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з таких підстав.
Міністерством освіти і науки України наказом від 08.06.2018 року № 620 затверджено Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти (далі - Положення №620).
Відповідно до вказаного Положення, воно розроблене відповідно до статті 74 Закону України "Про освіту" (далі - Закон) з метою визначення порядку функціонування Єдиної державної електронної бази з питань освіти (далі - ЄДЕБО) в галузі освіти як автоматизованої системи збирання, оброблення, зберігання та захисту інформації щодо здобувачів освіти, суб`єктів освітньої діяльності, що формується (створюється) та використовується для забезпечення потреб фізичних та юридичних осіб.
Власником ЄДЕБО та виключних майнових прав на її програмне забезпечення є держава. Розпорядником ЄДЕБО є Міністерство освіти і науки України, технічним адміністратором - державне підприємство "Інфоресурс", що належить до сфери управління розпорядника ЄДЕБО.
ЄДЕБО функціонує з метою забезпечення: 1) електронного ліцензування освітньої діяльності (оформлення, подання документів до органу ліцензування та отримання відповідного рішення у електронному вигляді), органом ліцензування яких є розпорядник ЄДЕБО, відповідно до ліцензійних умов на провадження освітньої діяльності, затверджених у встановленому законодавством порядку; 2) акредитації освітніх програм, спеціальностей, напрямів підготовки у встановленому законодавством порядку; 3) супроводження прийому на навчання до закладів освіти у порядку, встановленому законодавством, у тому числі: можливості подання вступниками заяв про допуск до участі в конкурсному відборі до закладів освіти в електронній формі через Інтернет (електронний вступ); формування рейтингових списків вступників та списків вступників, рекомендованих до зарахування до закладів освіти; забезпечення адресного розміщення державного та регіонального замовлення; 4) інформування громадськості про перебіг вступних кампаній до закладів освіти через веб-сайт ЄДЕБО та відкриті інформаційні системи; 5) формування, реєстрації та обліку інформації для видачі суб`єктами освітньої діяльності документів у сферах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та освіти дорослих, в тому числі післядипломної освіти (документів про освіту та наукові ступені і вчені звання, студентських (учнівських) квитків державного зразка, а також для видачі суб`єктам освітньої діяльності ліцензій на провадження освітньої діяльності, сертифікатів про акредитацію освітніх програм, спеціальностей, напрямів підготовки, свідоцтв про атестацію суб`єктів освітньої діяльності у встановленому законодавством порядку; 6) перевірки достовірності документів про освіту (наукові ступені і вчені звання), студентських (учнівських) квитків державного зразка, факту навчання для здобуття професійної (професійно-технічної) освіти за освітньо-кваліфікаційними рівнями "кваліфікований робітник" та "молодший спеціаліст" (починаючи з 2014 року), фахової передвищої освіти, а також вищої освіти (починаючи з 2012 року), сертифікатів, виданих педагогічним працівникам, які успішно пройшли сертифікацію;
Розділом IV Положення №620 передбачено, що розпорядник ЄДЕБО: 1) вживає організаційних заходів, пов`язаних із забезпеченням функціонування ЄДЕБО; 2) здійснює контроль за забезпеченням захисту інформації в ЄДЕБО згідно із законодавством; 3)використовує інформацію, що міститься в ЄДЕБО, у тому числі персональні дані, з метою прийняття управлінських рішень та виконання повноважень, визначених законодавством; 4)вносить до ЄДЕБО інформацію щодо: ліцензування (рішення про видачу, анулювання ліцензій на провадження освітньої діяльності, звуження, розширення освітньої діяльності) суб`єктів освітньої діяльності відповідно до ліцензійних умов на провадження освітньої діяльності; результатів перевірок, ініційованих розпорядником ЄДЕБО, щодо дотримання суб`єктами освітньої діяльності - ліцензіатами ліцензійних умов на провадження освітньої діяльності; акредитації спеціальностей, напрямів підготовки у закладах освіти, освітньо-професійних програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів освітньо-кваліфікаційного рівня "молодший спеціаліст", а також освітньо-професійних програм у сфері фахової передвищої освіти (до затвердження положення про акредитацію освітньо-професійних програм у сфері фахової передвищої освіти); іншу інформацію, визначену законодавством; 5) забезпечує верифікацію в ЄДЕБО інформації, визначеної підпунктами 1, 2 пункту 8, абзацами п`ятим - сьомим підпункту 1 та підпунктом 4 пункту 9 розділу III цього Положення, що підтверджується накладенням кваліфікованого електронного підпису.
Згідно ст.44 Закону України "Про освіту», акредитація освітньої програми - це оцінювання освітньої програми на предмет її відповідності стандарту освіти, а також спроможності закладу освіти забезпечити досягнення здобувачами освіти передбачених в освітній програмі результатів навчання. Акредитація освітньої програми є добровільною і проводиться за ініціативою закладу освіти. Освітня програма відповідного рівня освіти акредитується органом із забезпечення якості освіти, визначеним спеціальним законом, та/або акредитованими громадськими фаховими об`єднаннями чи іншими акредитованими юридичними особами, що здійснюють незалежне оцінювання якості освіти та освітньої діяльності закладів освіти.
Відповідно до ч.6 ст.7 Закону України "Про вищу освіту" (в редакції Закону №392-IX від 18.12.2019 року) документ про вищу освіту видається закладом вищої освіти лише за акредитованою відповідно до цього Закону освітньою програмою. У документі про вищу освіту зазначається найменування органу (органів) акредитації, а в додатку до документа про вищу освіту - інформація про видані ним (ними) відповідні акредитаційні сертифікати, рішення.
Як вбачається з пунктів 2, 4 розділу І Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 11.07.2019 року №977, акредитація здійснюється Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти. Акредитація проводиться відповідно до Законів України "Про освіту" та «Про вищу освіту», статуту Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, цього Положення та інших актів законодавства.
Статус Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти визначено Законом України від 01.07.2014 року №1556-VII "Про вищу освіту". Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти є як постійно діючим колегіальним органом з питань реалізації державної політики у сфері забезпечення якості вищої освіти, здійснює свої повноваження відповідно до Закону України "Про освіту", Закону України "Про вищу освіту", Статуту Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти затвердженого постановою Кабінету Міністрів України віл 15.04.2015 року №244. Агентство є юридичною особою публічного права, яка діє згідно з цим Законом і статутом, що затверджується Кабінетом Міністрів України. Склад Агентства затверджується Кабінетом Міністрів України. Голова та заступники Голови Агентства призначаються на посади і звільняються з посад Кабінетом Міністрів України за поданням Агентства та працюють на постійній основі (ч.1 та 3 ст.19 Закону).
Відповідно до п.8 ч.1 ст.12 Закону №1556-VІІ управління у сфері вищої освіти у межах своїх повноважень здійснюється, зокрема, Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти. Коло повноважень Національного агентства визначено статтею 18 цього Закону, згідно з частиною першою якої воно, зокрема, проводить акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти. Національне агентство, вчиняючи на виконання покладених на нього законом повноважень з реалізації державної політики у сфері забезпечення якості вищої освіти діяння чи приймаючи рішення (індивідуальні акти), які не вимагають погодження чи затвердження та є обов`язковими для учасників правовідносин у сфері вищої освіти, діє як суб`єкт владних повноважень при здійсненні владних управлінських функцій.
Згідно з ч. 1-3, 5, 7 ст. 25 Закону України "Про вищу освіту" заклад вищої освіти, який бажає акредитувати освітню програму, подає до Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти письмову заяву та документи, що підтверджують відповідність його освітньої програми та освітньої діяльності за такою програмою вимогам та критеріям, встановленим Положенням про акредитацію освітніх програм. Протягом трьох місяців з дня подання заяви Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти за результатами акредитаційної експертизи приймає рішення про акредитацію, умовну (відкладену) акредитацію чи відмову в акредитації відповідної освітньої програми. Рішення щодо акредитації освітньої програми приймається на підставі експертного висновку відповідної галузевої експертної ради і вноситься до Єдиної державної електронної бази з питань освіти. Протягом трьох робочих днів з дня прийняття рішення про акредитацію освітньої програми Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти видає закладу вищої освіти відповідний сертифікат. Сертифікат про акредитацію вперше видається за кожною акредитованою освітньою програмою строком на п`ять років, а при другій та наступних акредитаціях - строком на 10 років. Інформація про видачу сертифіката вноситься до Єдиної державної електронної бази з питань освіти. Сертифікат підтверджує відповідність освітньої програми закладу вищої освіти за відповідною спеціальністю та рівнем вищої освіти стандарту вищої освіти і дає право на видачу диплома державного зразка за цією спеціальністю.
Основні засади та порядок проведення акредитації освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти (далі - акредитації), визначає Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 11.07.2019 року за № 977 (далі - Положення №977). Критерії оцінювання якості освітньої програми наведені у додатку до Положення про акредитацію. Критерії застосовуються з урахуванням стандартів і рекомендацій із забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти.
Відповідно до п.1, 3, 4, 5, 10 розділу V "Акредитація освітніх програм іноземними акредитаційними агентствами та незалежними установами оцінювання і забезпечення якості вищої освіти" Положення №977, в Україні визнаються сертифікати про акредитацію освітніх програм, видані іноземними акредитаційними агентствами чи агентствами забезпечення якості вищої освіти, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України (далі - визнані іноземні акредитаційні агентства).
У разі акредитації освітньої програми визнаним іноземним акредитаційним агентством інформація про акредитацію такої програми в установленому порядку вноситься до Єдиної державної електронної бази з питань освіти.
Перед внесенням до Єдиної державної електронної бази з питань освіти відомостей про акредитацію освітньої програми визнаним іноземним акредитаційним агентством заклад вищої освіти надсилає до Національного агентства завірені копію оригіналу та переклад сертифіката й висновку (звіту, іншого документа з деталізованими результатами акредитації) відповідного іноземного агентства українською мовою. Оригінал та переклад оприлюднюються на офіційному веб-сайті Національного агентства.
Акредитація освітніх програм визнаними іноземними акредитаційними агентствами прирівнюється до акредитації Національного агентства.
Сертифікати про акредитацію освітніх програм, видані незалежними установами оцінювання та забезпечення якості вищої освіти, акредитованими Національним агентством у встановленому законодавством порядку, прирівнюються до сертифікатів про акредитацію Національного агентства. Відомості про такі сертифікати вносяться до Єдиної державної електронної бази з питань освіти.
З вищенаведеного вбачається, що Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, зокрема, проводить акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти в Україні
Також, внесення інформації до Єдиної державної електронної бази з питань освіти про акредитацію освітніх програм, видані іноземними акредитаційними агентствами чи агентствами забезпечення якості вищої освіти віднесено до повноважень безпосередньо Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти.
Так, Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.07.2019 року № 554-р затверджено перелік іноземних акредитаційних агентств та агентств із забезпечення якості вищої освіти, які видають сертифікати про акредитацію освітніх програм, що визнаються в Україні, до якого включено Центр оцінювання якості у вищій освіті Республіки Литва (Centre for Quality Assessment in Higher Education (Lithuania)).
Як вірно встановлено судом першої інстанції та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, у 2020 та 2021 роках Приватний заклад вищої освіти «Карпатський університет імені Августина Волошина» пройшов акредитацію ряду освітніх програм та здобув відповідні Сертифікати про акредитацію освітніх програм в Центрі оцінювання якості у вищій освіті Республіки Литва (Centre for Quality Assessment in Higher Education (Lithuania)), Сертифікати якого визнаються в Україні, а саме, з: освітньої програми «Психологія» за спеціальністю 053 Психологія першого (бакалаврського) ступеню вищої освіти, Сертифікат № D-182 від 22.06.2020 року (оновлений у 2021 році) з терміном дії до 31.07.2023 p.; освітньої програми «Психологія» за спеціальністю 053 Психологія другого (магістерського) ступеню вищої освіти, Сертифікат № D-183 від 22.06.2020 року (оновлений у 2021 році) з терміном дії до 31.07.2023 pоку; освітньої програми «Фінансовий менеджмент та банківська справа» за спеціальністю 072 Фінанси, банківська справа та страхування першого (бакалаврського) ступеня вищої освіти, Сертифікат № D1-143 від 10.08.2021 року з терміном дії до 31.07.2024 pоку; освітньої програми «Правознавство та правозахисна діяльність» за спеціальністю 081 Право першого (бакалаврського) ступеню вищої освіти, Сертифікат № D1-159 від 10.09.2021 року з терміном дії до 30.09.2024 року.
Так, 02.09.2021 року позивач надіслав відповідачу завірені копії оригіналів та переклад сертифікатів й висновків (звітів з деталізованими результатами акредитації) Центру оцінювання якості у вищій освіті Республіки Литва (Centre for Quality Assessment in Higher Education (Lithuania)), з проханням внесення відповідних відомостей про акредитацію освітніх програм до ЄДЕБО, щодо: освітньої програми «Психологія» за спеціальністю 053 Психологія першого (бакалаврського) ступеню вищої освіти, Сертифікат № D-182 від 22.06.2020 року (оновлений у 2021 році) з терміном дії до 31.07.2023 pоку; освітньої програми «Психологія» за спеціальністю 053 Психологія другого (магістерського) ступеню вищої освіти, Сертифікат № D-183 від 22.06.2020 року (оновлений у 2021 році) з терміном дії до 31.07.2023 pоку; освітньої програми «Фінансовий менеджмент та банківська справа» за спеціальністю 072 Фінанси, банківська справа та страхування першого (бакалаврського) ступеня вищої освіти, Сертифікат № D1-143 від 10.08.2021 року з терміном дії до 31.07.2024 року.
Також, 23.09.2021 року позивач надіслав відповідачу завірені копії оригіналів та переклад сертифікатів й висновків (звітів з деталізованими результатами акредитації) Центру оцінювання якості у вищій освіті Республіки Литва (Centre for Quality Assessment in Higher Education (Lithuania)), з проханням внесення відповідних відомостей про акредитацію освітніх програм до ЄДЕБО, щодо: освітньої програми «Правознавство та правозахисна діяльність» за спеціальністю 081 Право першого (бакалаврського) ступеню вищої освіти, Сертифікат № D1- 159 від 10.09.2021 року з терміном дії до 30.09.2024 року.
13.10.2021 року позивач звернувся до відповідача з інформаційним запитом щодо надання інформації про результати розгляду звернень університету від 02.09.2021 року та від 23.09.2021 року та листом відповідача від 19.10.2021 року за № 851 «Щодо внесення інформації про результати міжнародної акредитації до ЄДЕБО», позивача було повідомлено про наступне: «Питання щодо внесення інформації про результати міжнародної акредитації Приватного закладу «Карпатський університет імені Августина Волошина» до ЄДЕБО розглядатиметься на найближчому засіданні Національного агентства. У зв`язку з рішенням Верховного Суду України від 13.10.2021 року у справі № 640/21854/18 наразі неможливо вказати дату чергового засідання Національного агентства».
З огляду на викладене, 12.01.2022 року позивач повторно звернувся з інформаційним запитом до відповідача з проханням надати інформацію про результати розгляду звернень університету від 02.09.2021 року та від 23.09.2021 року та листом відповідача від 21.01.2022 року за № 42 «Щодо внесення інформації про результати міжнародної акредитації до ЄДЕБО» позивача повідомлено про те, що за результатами опрацювання отриманих документів, інформація про результати міжнародного оцінювання зазначених освітніх програм Приватного закладу вищої освіти «Карпатський університет імені Августина Волошина» не може бути внесена до ЄДЕБО, оскільки представлені документи не є сертифікатом про акредитацію освітньої програми.
При цьому, згідно витягу із протоколу засідання відповідача № 18(2) від 09.12.2021 року, позивачу відмовлено у внесенні інформації до ЄДЕБО, оскільки Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти уповноважене вносити сертифікати про акредитацію освітніх програм та не має права вносити інформацію про евалюацію (оцінювання) освітніх програм. Для прийняття рішення про акредитацію необхідним є відповідне голосування незалежного колегіального органу.
Колегія суддів зазначає, що відповідно до п. 3 розділу V Положення № 977, у разі акредитації освітньої програми визнаним іноземним акредитаційним агентством інформація про акредитацію такої програми в установленому порядку вноситься до Єдиної державної електронної бази з питань освіти та згідно до п. 6 даного Положення, акредитація освітньої програми визнаним іноземним акредитаційним агентством не потребує підтвердження Національним агентством. За цією програмою на період дії сертифіката про акредитацію заклад вищої освіти має право видавати диплом державного зразка.
Більше того, судом першої інстанції вірно звернуто увагу на п. 3 розділу 1 Положення № 977, в якому наведено визначення поняття «акредитація освітньої програми», так, акредитація освітньої програми - це оцінювання якості освітньої програми та освітньої діяльності закладу вищої освіти за цією програмою на предмет відповідності стандарту вищої освіти, спроможності виконання вимог стандарту, а також досягнення заявлених у програмі результатів навчання відповідно до критеріїв оцінювання якості освітньої програми, наведених у додатку до цього Положення.
Підсумовуючи встановлені судом обставини справи, суд констатує наступне: Центр оцінювання якості у вищій освіті Республіки Литва (Centre for Quality Assessment in Higher Education (Lithuania)) включено до переліку іноземних акредитаційних агентств та агентств із забезпечення якості вищої освіти, які видають сертифікати про акредитацію освітніх програм, що визнаються в Україні. Так, Приватний заклад вищої освіти «Карпатський університет імені Августина Волошина» пройшов акредитацію ряду освітніх програм та здобув відповідні Сертифікати про акредитацію освітніх програм в Центрі оцінювання якості у вищій освіті Республіки Литва (Centre for Quality Assessment in Higher Education (Lithuania)). У відповідності до вимог п. 4 розділу V Положення № 977 Приватний заклад вищої освіти «Карпатський університет імені Августина Волошина» надіслав до Національного агентства завірені копію оригіналу та переклад сертифіката й висновку відповідного іноземного агентства українською мовою з метою внесення інформації про відповідні сертифікати до ЄДЕБО.
Разом з тим, відповідачем відмовлено у внесенні інформації до ЄДЕБО, оскільки Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти уповноважене вносити сертифікати про акредитацію освітніх програм та не має права вносити інформацію про евалюацію (оцінювання) освітніх програм. Для прийняття рішення про акредитацію необхідним є відповідне голосування незалежного колегіального органу (витяг з Протоколу засідання № 18 (2) від 09.12.2021 року).
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що слід критично оцінювати доводи відповідача стосовно не можливості внесення інформації про сертифікати про акредитацію освітніх програм Приватного закладу вищої освіти «Карпатський університетом імені Августина Волошина» з огляду на те, що останнім надано сертифікати про евалюацію (оцінювання), а не акредитацію освітніх програм.
Принагідно, суд зауважує, що чинним законодавством про освіту визначено, що акредитація освітньої програми є нічим іншим як оцінюванням освітньої програми та/або освітньої діяльності закладу вищої освіти за цією програмою на предмет забезпечення та вдосконалення якості вищої освіти.
Більше того, за змістом Положення № 977 акредитація освітньої програми визнаним іноземним акредитаційним агентством не потребує підтвердження Національним агентством та відповідача зобов`язано внести відповідні відомості про такі сертифікати до Єдиної державної електронної бази з питань освіти, з огляду на що, недоречними є посилання відповідача стосовно необхідності проведення голосування незалежного колегіального органу для прийняття рішення про акредитацію.
Покликання відповідача щодо приватного листування з представником Центру оцінювання якості вищої освіти (SKVS, Республіка Литва) колегія суддів не бере до уваги, оскільки останнє проводилося поза процедурою і до проведення акредитації освітніх програм Карпатського університету імені Августина Волошина та без залучення офіційних представників Університету.
З урахуванням зазначеного, на підставі встановлених судом обставин, враховуючи, що мотивація та докази, наведені представником відповідача у запереченнях до позову, не дають адміністративному суду підстав для постановлення висновків, які б спростовували правову позицію представника позивача, а останнім доведено суду обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, відтак, такі позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
При цьому, аналізуючи доводи апеляційної скарги, колегія суддів зазначає, що відповідач, Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти вчиняючи на виконання покладених на нього Законом повноважень з реалізації державної політики у сфері забезпечення якості вищої освіти та приймаючи рішення (індивідуальні акти), які не вимагають погодження чи затвердження та є обовязковими для учасників правовідносин у сфері вищої освіти, діє як субєкт владних повноважень при здійсненні владних управлінських функцій.
Решта доводів та заперечень учасників справи, висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, зокрема у рішенні у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відображено принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, доводами апеляційної скарги висновки, викладені в судовому рішенні не спростовуються і підстав для його скасування немає.
Враховуючи вищевикладене, апеляційну скаргу Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Керуючись ст.ст.308,315,316,321,322,325,328,329 КАС України, суд, -
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти залишити без задоволення, а рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2022 року у справі № 260/799/22 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного суду лише з підстав, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя А. Р. Курилець судді М. П. Кушнерик О. І. Мікула Повне судове рішення складено 06 грудня 2022 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.11.2022 |
Оприлюднено | 08.12.2022 |
Номер документу | 107701419 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні