КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
03110 м. Київ, вул. Солом`янська, 2-а
факс 284-15-77 e-mail: inbox@kia.court.gov.ua
Унікальний номер справи № 361/8977/15-ц Апеляційне провадження № 22-ц/824/1178/2022Головуючий у суді першої інстанції - Василишин В.О. Доповідач у суді апеляційної інстанції - Нежура В.А.
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 листопада 2022 року Київський апеляційний суд у складі:
суддя-доповідач Нежура В.А.,
судді Вербова І.М., Соколова В.В.,
секретар Ольшевська Ю.М.,
розглянув у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Києві апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 26 грудня 2018 року по цивільній справі за позовом Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації, Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_1 , правонаступником якої є ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , третя особа: Головне територіальне управління юстиції у Київській області про визнання недійсним та скасування наказу, свідоцтва про право власності на земельну ділянку, скасування рішення про реєстрацію прав та їх обтяжень, витребування майна з чужого незаконного володіння,
В С Т А Н О В И В:
У грудні 2015 року Броварська місцева прокуратура Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації та РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» звернулося до суду з позовом, в якому з урахуванням уточнених позовних вимог просило:
- визнати недійсним та скасувати наказ ГУ Держземагентства у Київській області від 01.12.2014 № 10-11251/15-14-сг, яким затверджено проект землеустрою та надано ОСОБА_1 у власність земельну ділянку, площею 0,0800 га, кадастровий номер 3221280800:08:009:0003, для ведення особистого селянського господарства на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області;
- визнати недійсним та скасувати свідоцтво про право власності на земельну ділянку видане на ім`я ОСОБА_1 індексний номер 34591393 від 06.03.2015, площею 0,050 га, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер: 3221280800:08:009:0005, яка розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області;
- визнати недійсним та скасувати свідоцтво про право власності на земельну ділянку, видане на ім`я ОСОБА_1 , індексний номер 34592048 від 06.03.2015, площею 0,030 га, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер: 3221280800:08:009:0004, яка розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області;
- визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки, укладений 27.03.2015 між ОСОБА_1 та ОСОБА_3 , посвідчений державним нотаріусом Броварського міського нотаріального округу Журавською В.В., зареєстрований в реєстрі за № 1018, за умовами якого ОСОБА_1 (продавець) передала у власність, а ОСОБА_3 (покупець) прийняв у власність земельну ділянку, площею 0,030 га, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер: 3221280800:08:009:0004, яка розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області;
- скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 19835135 від 06.03.2015;
- скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 20325382 від 27.03.2015;
- витребувати з незаконного володіння ОСОБА_3 на користь Київської обласної державної адміністрації та РССКП «Спецкомбінат ПКПО» земельну ділянку, площею 0,0300 га, кадастровий номер: 3221280800:08:009:0004;
- витребувати з незаконного володіння ОСОБА_1 на користь Київської обласної державної адміністрації та РССКП «Спецкомбінат ПКПО» земельну ділянку, площею 0,0500 га, кадастровий номер: 3221280800:08:009:0005; - стягнути на користь держави судовий збір.
В обґрунтування вимог зазначало, що рішенням виконавчого комітету Броварської районної (міської) ради народних депутатів Спецкомбінату підприємств комунально-побутового обслуговування Київського міськвиконкому надано у постійне користування земельні ділянки, площами 77,8 га та 0,5 га, для обслуговування кладовища на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області та видано державний акт на право постійного користування землею серії Б № 086616 від 1987 року, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування на землю за № 89.
Наказом ГУ Держземагентства у Київській області від 01.12.2014 № 10-11251/15-14-сг ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,0800 га, для ведення особистого селянського господарства на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області. На підставі вказаного наказу ТОВ «Агро-Проект-Стиль» розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області та визначено кадастровий номер: 3221280800:08:009:0003. Відповідно до вказаного наказу реєстраційною службою Броварського міськрайонного управління юстиції Київської області ОСОБА_1 видано свідоцтво про право власності на земельну ділянку, індексний номер 30873828 від 12.12.2014, площею 0,080 га, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер: 3221280800:08:009:0003, яка розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області та прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 17935379 від 12.12.2014.
У подальшому ТОВ «Український Земельний Кадастр» розроблено технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок ОСОБА_1 на дві окремі земельні ділянки, площею 0,0300 га й 0,0500 га та визначено кадастрові номери: 3221280800:08:009:0004 та 3221280800:08:009:0005.
06.03.2015 реєстраційною службою Броварського міськрайонного управління юстиції Київської області ОСОБА_1 видано свідоцтво про право власності на земельну ділянку, індексний номер: 34591393, площею 0,050 га, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер: 3221280800:08:009:0005, яка розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області та прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 19835135 від 06.03.2015 та свідоцтво про право власності на земельну ділянку індексний номер 34592048, площею 0,030 га, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер: 3221280800:08:009:0004, яка розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області та прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 19835491 від 06.03.2015.
27.03.2015 між ОСОБА_1 та ОСОБА_3 укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки, посвідчений державним нотаріусом Броварського міського нотаріального округу Журавською В.В., зареєстрований в реєстрі за № 1018, за умовами якого покупець набув у власність земельну ділянку, площею 0,030 га, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер: 3221280800:08:009:0004, яка розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області.
Позивач вважав, що наказ ГУ Держземагенства у Київській області є незаконним та підлягає скасуванню з тих підстав, що відповідно до акту перевірки Державної інспекції сільського господарства у Київській області, земельні ділянки, кадастрові номери: 3221280800:08:009:0004 та 3221280800:08:009:0005, накладаються на земельну ділянку, що перебуває в постійному користуванні Ритуальної служби СКП «Спецкомбінат ПКПО» (Північне кладовище), на підставі державного акту на право постійного користування землею серії Б № 086616 від 1987 року, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування на землю за № 89. Факт накладення земельних ділянок кадастрові номери: 3221280800:08:009:0004 та 3221280800:08:009:0005, на земельну ділянку, що перебуває в постійному користуванні РССКП «Спецкомбінат ПКПО» підтверджується схемою розташовування території Північного кладовища Броварського району, затвердженою заступником начальника Управління Держгеокадастру у Броварському районі Київської області. РССКП «Спецкомбінат ПКПО» згоди на вилучення даної земельної ділянки із постійного користування не надавала, відповідний наказ щодо вилучення Головним Управлінням Держземагенства у Київській області не приймався.
Відповідно до довідки форми 6-ЗЕМ, виданої Управлінням Держгеокадастру у Броварському районі Київської області, вказана земельна ділянка відноситься до земель рекреаційного призначення. Зважаючи на те, що ОСОБА_1 набуто право власності на земельні ділянки з кадастровими номера: 3221280800:08:009:0004 та 3221280800:08:009:0005, з грубими порушеннями вимог законодавства, наказ про затвердження проекту землеустрою, свідоцтво про право власності на нерухоме майно підлягають скасуванню, договір купівлі-продажу визнанню недійсним, а майно витребуванню із чужого незаконного володіння (т. 1 а.с. 1-11).
Рішенням Броварського міськрайонного суду Київської області від 26.12.2018 позов Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації, РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» до ГУ Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , третя особа: ГТУЮ у Київській області, про визнання недійсним та скасування наказу, визнання недійсним та скасування свідоцтв про право власності на земельну ділянку, визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки, скасування рішень про реєстрацію прав та їх обтяжень, витребування нерухомого майна із чужого незаконного володіння задоволено частково.
Визнано незаконним та скасовано наказ ГУ Держземагентства у Київській області від 01.12.2014 № 10-11251/15-14-сг «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність».
Скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер: 19835135 від 06.03.2015 та індексний номер: 20325382 від 27.03.2015.
Витребувано із чужого незаконного володіння ОСОБА_3 на користь Київської обласної державної адміністрації, РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» земельну ділянку, площею 0,030 га, кадастровий номер: 3221280800:08:009:0004, яка розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області.
Витребувано із чужого незаконного володіння ОСОБА_1 на користь Київської обласної державної адміністрації, РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» земельну ділянку, площею 0,050 га, кадастровий номер: 3221280800:08:009:0005, яка розташована на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області. В іншій частині позову відмовлено (т. 5 а.с. 35-47).
В апеляційній скарзі, ОСОБА_1 , посилаючись на порушення норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права, просить рішення в частині задоволених первісних позовних вимог скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову в цій частині. Вказує, що висновки суду першої інстанції про порушення прав позивачів при наданні ОСОБА_1 земельної ділянки є хибними, оскільки ґрунтуються на підміні ділянки (і координат), відведеної в 1987 році, з ділянкою 3221280800:08:009:0006 і її координатами, сформованої в 2015 році (без належного відведення).
Також, недоведеністю факту накладання земельної ділянки площею 0,05 га (кадастровий номер 3221280800:08:009:0005) на ділянку, надану радянській організації.
Крім того, інтереси Київської обласної державної адміністрації, оскаржуваними прокурором розпорядженнями не зачіпаються.
Представництво прокурором інтересів держави в особі комунального підприємства, яке не є суб`єктом владних повноважень, суперечить Закону України «Про прокуратуру» (т. 5 а.с. 72-92).
Постановою Київського апеляційного суду від 30.09.2020 апеляційну скаргу ОСОБА_2 (правонаступник ОСОБА_1 ) залишено без задоволення, а рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 26.12.2018 у справі за позовом Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави, в особі Київської обласної державної адміністрації, РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», до ГУ Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , третя особа: ГТУЮ у Київській області про визнання недійсним та скасування наказу, визнання недійсним та скасування свідоцтв про право власності на земельну ділянку, визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки, скасування рішень про реєстрацію прав та їх обтяжень, витребування нерухомого майна із чужого незаконного володіння та за зустрічним позовом ОСОБА_1 до ГУ Держгеокадастру у Київській області, РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», треті особи: Київська обласна державна адміністрація, відділ реєстрації речових прав на нерухоме майно Броварської районної державної адміністрації, ОСОБА_3 про визнання незаконним й скасування рішення про державну реєстрацію без змін (т. 6 а.с. 202-226).
Постановою Верховного суду від 29.09.2021 касаційну скаргу ОСОБА_2 , в інтересах якого діє адвокат Мазуренко Т.С., задоволено частково. Постанову Київського апеляційного суду від 30.09.2020 в частині вирішення позовних вимог Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації, Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» до ОСОБА_2 , який є правонаступником ОСОБА_1 , про визнання недійсним та скасування наказу, свідоцтва про право власності на земельну ділянку, рішення про реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 19835135 від 06.03.2015, витребування нерухомого майна із чужого незаконного володіння скасовано, справу в цій частині направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 26.12.2018 та постанову Київського апеляційного суду від 30.09.2020 в частині вирішення позовних вимог за зустрічним позовом ОСОБА_1 , правонаступником якої є ОСОБА_2 , до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Київська обласна державна адміністрація, відділ реєстрації речових прав на нерухоме майно Броварської районної державної адміністрації Київської області, ОСОБА_3 про визнання незаконним і скасування рішення про державну реєстрацію залишено без змін (т. 7 а.с. 162-172).
В судовому засіданні представник ОСОБА_2 - Мазуренко Т.С. підтримав подану апеляційну скаргу з викладених в ній підстав та просив її задовольнити.
Представники КОДА - Уляник Б.Р. та Київської обласної прокуратури - Батюк І.В. заперечували проти поданої апеляційної скарги та просили її відхилити.
Інші учасники справи в судове засідання не з`явилися, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Суд апеляційної інстанції визнав за можливе розглянути справу за відсутності осіб, які не з`явились, оскільки їх неявка не перешкоджає апеляційному розгляду справи (ч. 2 ст. 372 ЦПК України).
Задовольняючи первісний позов в частині вирішення позовних вимог про витребування земельних ділянок, суд першої інстанції виходив з доведення належними і допустимими доказами факту накладення земельних ділянок з кадастровими номерами 3221280800:08:009:0006 та 3221280800:08:009:0005 й розташування земельної ділянки з кадастровим номером 3221280800:08:009:0005 в межах земельної ділянки площею 77,3 га, користувачем якої є РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» - правонаступник Спецкомбінату підприємств комунально-побутового обслуговування Київського міськвиконкому.
Місцевий суд врахував, що земельна ділянка площею 77,8 га перебуває у постійному користуванні РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», державний акт на право постійного користування недійсним не визнаний і не скасований, право користування не припинено. Земельна ділянка площею 0,0800 га, яка оспорюваним за первісним позовом наказом надана у власність ОСОБА_1 із земельної ділянки площею 77,8 га не вилучалася та не могла бути вилучена для сільськогосподарських потреб, оскільки згоди на її вилучення землекористувач не надав. Земельна ділянка площею 77,8 га використовується як кладовище відповідно до її цільового призначення і надання її частки у власність фізичній особі для ведення особистого селянського господарства є порушенням вимог законодавства.
За таких обставин суд першої інстанції, врахувавши, що земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:009:0003, яка була поділена на дві окремі земельні ділянки площею 0,0300 га та 0,0500 га з визначенням кадастрових номерів 3221280800:08:009:0004 та 3221280800:08:009:0005 відповідно вибула з володіння РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» поза його волею, повернув її в порядку ч. 3 ст. 388 ЦК України.
Дійшовши висновку про незаконність передачі земельних ділянок у власність ОСОБА_1 та ОСОБА_3 , суд першої інстанції вважав обґрунтованим первісний позов в частині вирішення позовних вимог про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Але погодитись із такими висновками в повній мірі не можливо з огляду на таке.
Як вбачається з матеріалів справи, у 1987 році виконавчим комітетом Броварської районної ради народних депутатів Київської області видано Спецкомбінату підприємств комунально-побутового обслуговування Київського міськвиконкому державний акт на право постійного користування землею серії Б № 086616, зареєстрований у Книзі записів державних актів на право користування землею за № 89, відповідно до якого за землекористувачем закріплено в безстрокове і безоплатне користування 77,8 га землі в межах згідно з планом землекористування. Земля надана для розміщення кладовища (77,3 га) і артсвердловини (0,5 га). Вказана земельна ділянка розташована в адміністративних межах Богданівської сільської ради Броварського району Київської області за межами населеного пункту.
Республіканським проектним інститутом із землеустрою «Укрземпроект» складено технічній звіт про перенесення в натурі проекту відведення земельних ділянок Спеціалізованому комбінату підприємств комунально-побутового обслуговування Київського міськвиконкому під розміщення кладовища та будівництво артсвердловини за рахунок землекористування Броварського підсобного сільського господарства Київського міськвиконкому Броварського району Київської області.
29.01.1987 складено акт відводу в натурі земельної ділянки у постійне користування Спеціалізованому комбінату підприємств комунально-побутового обслуговування Київського міськвиконкому під розміщення кладовища та артсвердловини, площею 77,8 га, межі ділянки закріплені межовими знаками у кількості 21 штуки відповідно до прикладених схем-креслень.
На підставі державного акта на право користування землею серії Б за № 086616, зареєстрованого за № 89 від 1987 року, у 2015 року ТОВ «Перша земельна агенція» розробила технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) - землі загального користування (кладовище та артезіанська свердловина) в межах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту Броварського району Київської області. 24.11.2015 складено акт перенесення та встановлення в натурі меж земельної ділянки в межах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту Броварського району Київської області і 25.11.2015, на підставі вказаної технічної документації проведено державну реєстрацію.
Державна реєстрація земельної ділянки площею 77,2502 га з кадастровим номером 3221280800:08:009:0006 за РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» проведена 25.11.2015 на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розробленої у 2015 року ТОВ «Перша земельна агенція».
Зі змісту статуту, затвердженого начальником управління підприємств комунального обслуговування 01.04.1974, вбачається, що Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування створений на підставі розпорядження Ради Міністрів Української РСР від 04.08.1966 № 904-р та наказу Міністра комунального господарства Української РСР від 26.06.1970 № 311 і знаходиться у віданні підприємств комунального обслуговування м. Києва.
Розпорядженням представника Президента України від 19.05.1994 № 406 затверджено статути державних комунальних підприємств ритуального обслуговування, зокрема Державного КП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування».
Зі змісту статуту Державного КП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» встановлено, що підприємство створено з метою виконання виробничо-господарської діяльності щодо забезпечення попиту населення у ритуальних послугах; майно підприємства належить до комунальної власності.
Розпорядженням Київської міської державної адміністрації № 1797 від 05.11.1999 ДКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» перейменовано на КП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування».
Пунктом 1.1 статуту КП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» визначено, що вказане підприємство є правонаступником ДКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування».
Рішенням Київської міської ради від 23.12.2004 № 876/2286 реорганізовано КП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» шляхом перетворення у РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації).
З витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» зареєстроване як юридична особа (код ЄДРПОУ 03358475, організаційно правова форма - комунальне підприємство). З даних про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств Комунально-побутового обслуговування» є правонаступником КП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування».
Згідно з пунктом 1.1 статуту РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», затвердженого розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 28.04.2005, вказане підприємство створено в результаті реорганізації КП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» шляхом перетворення відповідно до рішення Київської міської ради від 23.12.2004 № 876/2286 «Про реорганізацію КП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» у РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» виконавчого органу Київради і є його правонаступником.
Наказом ГУ Держземагентства у Київській області від 01.12.2014 № 10-11251/15-14-сг затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області; надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку загальною площею 0,0800 га (кадастровий номер 3221280800:08:009:0003) для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташовану на території Богданівської сільської ради Броварського району Київської області.
На підставі вказаного наказу реєстраційною службою Броварського міськрайонного управління юстиції Київської області прийнято рішення про реєстрацію за ОСОБА_1 права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3221280800:08:009:0003.
ТОВ «Український земельний кадастр» розробив технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 0,0800 га з кадастровим номером 3221280800:08:009:0003 на дві окремі земельні ділянки площею 0,0300 га та 0,0500 га з визначенням кадастрових номерів 3221280800:08:009:0004 та 3221280800:08:009:0005 відповідно.
З інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 06.06.2016 вбачається, що земельна ділянка площею 0,0500 га з кадастровим номером 3221280800:08:009:0005 та цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства зареєстрована на праві приватної власності за ОСОБА_1 на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_1 , виданого 06.03.2015 реєстраційною службою Броварського міськрайонного управління юстиції Київської області.
Зі змісту витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 35550593 від 27.03.2015 вбачається, що ОСОБА_3 на підставі договору купівлі-продажу від 27.03.2015, посвідченого державним нотаріусом Броварської міської державної нотаріальної контори Київської області Журавською В.В. за № 1-1018, належить земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:009:0004.
Частинами 1, 3, 4 статті 56 ЦПК України визначено, що у випадках, встановлених законом, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи можуть звертатися до суду із заявами про захист прав, свобод та інтересів інших осіб або державних чи суспільних інтересів та брати участь у цих справах. При цьому органи державної влади, органи місцевого самоврядування повинні надати суду документи, що підтверджують наявність передбачених законом підстав для звернення до суду в інтересах інших осіб.
У визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 185 цього Кодексу.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що у випадку, коли держава вступає в цивільні правовідносини, вона має цивільну правоздатність нарівні з іншими їх учасниками. Держава набуває і здійснює цивільні права й обов`язки через відповідні органи, які діють у межах їхньої компетенції. Отже, поведінка органів, через які діє держава, розглядається як поведінка держави у відповідних, зокрема, цивільних правовідносинах. Тому у відносинах, в які вступає держава, органи, через які вона діє, не мають власних прав і обов`язків, а наділені повноваженнями (компетенцією) представляти державу у відповідних правовідносинах (див. висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені в пунктах 6.21, 6.22 постанови від 20.11.2018 у справі № 5023/10655/11, в пунктах 4.19, 4.20 постанови від 26.02.2019 у справі № 915/478/18, п. 26 постанови від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц).
Велика Палата Верховного Суду також звертала увагу на те, що в судовому процесі держава бере участь у справі як сторона через її відповідний орган, наділений повноваженнями у спірних правовідносинах (див. п. 35 постанови від 27.02.2019 у справі № 761/3884/18). Тобто під час розгляду справи в суді фактичною стороною у спорі є держава, навіть якщо позивач визначив стороною у справі певний орган (див. п. 27 постанови від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц).
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19 Конституції України).
Пунктом 3 частини 1 статті 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Питання представництва інтересів держави прокурором у суді врегульовано у ст. 23 Закону України від 14.10.2014 «Про прокуратуру» (далі - Закон), який набрав чинності 15.07.2015. Частина 1 цієї статті визначає, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Згідно з абзацами 1 та 2 частини 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.
Абзац 3 частини 3 цієї статті передбачає заборону здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, а також у правовідносинах, пов`язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю засобів масової інформації, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об`єднань.
Беручи до уваги викладене, слід дійти висновку, що заборона на здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, передбачена абзацом 3 частини 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру», має застосовуватись з урахуванням положень абзацу 1 частини 3 цієї статті, який передбачає, що суб`єкт, в особі якого прокурор може звертатись із позовом в інтересах держави, має бути суб`єктом владних повноважень, незалежно від наявності статусу юридичної особи.
Положенням частини 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. У контексті цього засадничого положення відсутність у Законі інших окремо визначених заборон на здійснення представництва прокурором, окрім спеціальної заборони на представництво державних компаній, не слід розуміти як таку, що розширює встановлені в абзаці 1 частини 3 статті 23 Закону межі для здійснення представництва прокурором законних інтересів держави.
Цим висновком Велика Палата Верховного Суду відступила від висновку щодо застосування частини 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру» в подібних правовідносинах, викладеного в постанові Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 15.04.2020 у справі № 363/4656/16-ц, який зводиться до необхідності визначення організаційно-правової форми суб`єкта, в особі якого звертається прокурор, з метою підтвердження підстав для представництва інтересів держави в суді в особі державного підприємства. (Постанова Великої Палати Верховного Суду від 06.07.2021 у справі № 911/2169/20 провадження 12-20гс21).
Позов у цій справі прокурор подав в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації та РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» з посиланням на їх бездіяльність щодо захисту інтересів держави, які полягають в забезпеченні реалізації принципів регулювання земельних та природоохоронних відносин.
Таким чином, оскільки РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» не є державним органом, який наділений владними повноваженнями, та з урахуванням правової позиції, викладеної у постанові Великої Палати Верховного Суду від 06.07.2021 у справі № 911/2169/20, апеляційний суд доходить висновку, що у прокурора відсутні підстави для представництва інтересів держави в особі РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування», і, як наслідок, позовні вимоги в цій частині слід залишити без розгляду згідно ч. 2 ст. 257 ЦПК України.
Щодо встановлення цільового призначення спірної земельної ділянки, та чи є КОДА розпорядником спірної земельної ділянки, і відповідно належним позивачем у справі, апеляційний суд виходив з наступного.
Згідно частин 5 ст. 122 ЗК України (в редакції на момент вчинення правочину) обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
У частині 8 статті 122 ЗК України (в редакції на момент вчинення правочину) визначено, що Кабінет Міністрів України передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у випадках, визначених статтею 149 цього Кодексу, та земельні ділянки дна територіального моря.
Відповідно до ст. 50 ЗК України (в редакції на момент вчинення правочину) до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів.
Згідно статті 51 та частини 2 статті 52 ЗК України (в редакції на момент вчинення правочину) до земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об`єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об`єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об`єктів стаціонарної рекреації.
Відповідно до ч. 2 ст. 22 ЗК України (в редакції на момент вчинення правочину) до земель сільськогосподарського призначення належать:
а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги);
б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель інших категорій, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).
Згідно Державного акту на право постійного користування землею серії Б № 086616 від 1987 року земельні ділянки площами 77,3 га та 0,5 га, надані «Спецкомбинату предприятий коммунально-бытового обслуживания Киевского горисполкома» у постійне користування для обслуговування кладовища та артсвердловини.
У Листі ГУ Держгеокадастру у Київській області від 11.11.2015 № 5942вих15 зазначено, що СКП «Спецкомбінат ПКПО» згідно Державного акта на право постійного користування землею Б № 086616 від 03.04.1987 має в постійному користуванні земельну ділянку загальною площею 77.8 га (з них: 0,5 га артскважина), 77.3 га під розміщення кладовища, в адміністративних мережах Богданівської сільської ради Броварського району Київської області за межами населеного пункту.
Землевпорядна документація по виготовленню Державного акта на право постійного користування землею Б № 086616 в архіві Управління відсутня.
Згідно ДСЗ по формі 6-ЗЕМ з розподілу земель між землекористувачами (землевласниками) площа ділянки 77.8 га має не с/г угіддя - кладовище.
Державна реєстрація вищевказаної земельної ділянки СКП «Спецкомбінат ПКПО» (присвоєння кадастрового номеру) не проводилася.
З вищевикладеного вбачається, що цільове призначення спірної земельної ділянки до цього часу не змінювалось. Тобто, спірна земельна ділянка відноситься до земель сільськогосподарського призначення - не сільськогосподарські угіддя.
Крім зазначеного, апеляційний суд звертає увагу на те, що прокурором не надано жодних доказів про віднесення спірної земельної ділянки до рекреаційних.
Враховуючи вищевикладене, спірна земельна ділянка, під кладовищем, складається із земель сільськогосподарського призначення (несільськогосподарське угіддя), вона не відноситься до земель рекреаційного призначення, і, тому, КОДА не є органом уповноваженим на розпорядження даною земельною ділянкою. Натомість, до компетенції ГУ Держземагенство у Київській області було віднесено вирішення питання щодо надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення особистого селянського господарства та надання наказу про право власності. Тому, права КОДА зазначеними діями не порушено, і вона, відповідно, не є належним позивачем у справі.
За таких обставин, апеляційний суд дійшов висновку про часткове задоволення апеляційної скарги ОСОБА_1 , правонаступником якої є ОСОБА_2 , та скасування рішення суду першої інстанції, з ухваленням нового судового рішення про залишення позову прокуратури в інтересах РССКП «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» без розгляду та про відмову у задоволенні позовних вимог прокуратури в інтересах КОДА.
Відповідно до п. 3 ч. 1 статті 376 ЦПК України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково і ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміні є невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 268, 367, 368, 374, 376, 381, 382, 383, 384 ЦПК України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 , правонаступником якої є ОСОБА_2 , задовольнити частково.
Рішення Броварського міськрайонного суду Київської області від 26 грудня 2018 року скасувати.
Позовні вимоги Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства «Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування» до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_1 , правонаступником якої є ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , третя особа: Головне територіальне управління юстиції у Київській області про визнання недійсним та скасування наказу, свідоцтва про право власності на земельну ділянку, скасування рішення про реєстрацію прав та їх обтяжень, витребування майна з чужого незаконного володіння залишити без розгляду.
У задоволенні позову Броварської місцевої прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Київської обласної державної адміністрації, до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_1 , правонаступником якої є ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , третя особа: Головне територіальне управління юстиції у Київській області про визнання недійсним та скасування наказу, свідоцтва про право власності на земельну ділянку, скасування рішення про реєстрацію прав та їх обтяжень, витребування майна з чужого незаконного володіння відмовити.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів у випадках, передбачених статтею 389 Цивільного процесуального кодексу України.
Суддя-доповідач В.А. Нежура
Судді І.М. Вербова
В.В. Соколова
Суд | Київський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2022 |
Оприлюднено | 07.12.2022 |
Номер документу | 107706752 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Київський апеляційний суд
Нежура Вадим Анатолійович
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Карпенко Світлана Олексіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні