Постанова
від 06.12.2022 по справі 916/3319/21
ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2022 рокум. ОдесаСправа № 916/3319/21Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Разюк Г.П.,

суддів: Колоколова С.І., Савицького Я.Ф.

при секретарі судового засідання Полінецькій В.С.

за участю представників сторін:

від позивача -Щелакової К.В., ордер серія ВН 1018749 від 27.10.2021

від відповідача - Денова Г.В., посвідчення №150 від 09.02.2018, розпорядження 126/06-22 від 29.07.2022

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельне товариство Парк Морський

на рішення Господарського суду Одеської області від 20.07.2022, проголошене о 12:45:17 суддею Петровим В.С. у м. Одесі, повний текст якого складено 29.07.2022

у справі № 916/3319/21

за позовом скаржника

до Южненської міської ради Одеського району Одеської області

про розірвання договору, -

В С Т А Н О В И В:

У листопаді 2021 року Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельне товариство (далі ОК ЖБТ) «Парк Морський» звернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Южненської міської ради Одеського району Одеської області про розірвання договору № 39/21-01-41 від 16 грудня 2019 року про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного, укладеного між Южненською міською радою та ОК ЖБТ «Парк Морський».

Позивач з посиланням на ст. 652 ЦК України просив розірвати договір у зв`язку з істотною зміною обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, а саме внесенням змін до ст. 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та виключенням її із закону та зменшенням відсотка пайової участі на не більший за 2%.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 20.07.2022 у задоволенні позову відмовлено з підстав його необґрунтованості.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням місцевого господарського суду, позивач звернувся до Південно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

На думку скаржника, рішення суду є незаконним та необґрунтованим, оскільки його прийнято із суттєвим порушенням норм матеріального та процесуального права при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи.

Скаржник вважає, що суд першої інстанції безпідставно залишив поза увагою той факт, що Южненська міська рада спонукала його до укладення договору про пайову участь, оскільки без укладення такого договору позивач не мав можливості отримати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, які необхідні для отримання дозволу на виконання будівельних робіт. Проте, як наголошує позивач, на час укладення договору від 16.12.2019 вже були прийняті зміни до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

При цьому апелянт зазначає, що він не міг передбачити, що 22.12.2021 рішенням Южненської міської ради № 75-VIII буде скасовано Порядок пайової участі замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного Одеської області, затверджений рішенням Южненської міської ради від 14.12.2012 № 693-VI та будуть внесені зміни до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні, які звільнять забудовників від обов`язку укладення договору пайової участі з 01.01.2020, як би міг таке передбачити, то не укладав би з відповідачем відповідний договір.

Скаржник також зауважує, що 05.06.2020 ним було подано до Южненської міської ради лист щодо внесення змін до додатку 1 до договору від 16.12.2019 та розрахунок величини пайової участі (внеску) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного на підставі затвердженої в установленому порядку проектної документації, який не перевищував 2 відсотка від вартості будівництва об`єкта нерухомості, однак на вказаний лист 26.06.2020 відповідачем була направлена відмова щодо внесення змін до договору.

У відзиві на апеляційну скаргу Южненська міська рада не погоджується з доводами, викладеними в ній, та зазначає, що скаржник помилково тлумачить норми Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», оскільки вони чітко передбачають, що якщо замовником укладено договір на пайову участь до 1.01.2020, як в цьому випадку, то він сплачує пайову участь відповідно до умов договору, а розмір пайової участі в 2% встановлено для замовників, які не уклали такий договір і почали будівництво протягом 2020 року, а якщо замовник не укладав договір, а будівництво розпочато після 1.01.2021, то пайова участь взагалі не сплачується. Крім того, Южненська міська рада вважає, що набрання чинності законом, який не змінює правове становище сторін, не може вважатись істотною зміною обставин та підставою для розірвання договору за ст.652 ЦК України та просить залишити оскаржуване рішення місцевого господарського суду без змін.

Розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, відзиву на неї, заслухавши пояснення присутніх у судовому засіданні представників сторін, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, судова колегія дійшла до наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, 16 грудня 2019 року між Южненською міською радою та ОК ЖБТ «Парк Морський» (замовник) укладено договір № 39/21-01-41 про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного (нова редакція) /далі-договір/, відповідно до п. 1.1 якого предметом даного договору є пайовий внесок замовника на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного при здійсненні будівництва об`єкта містобудування на умовах, зазначених цим договором.

Згідно із п. 1.2 договору назва та місце розташування об`єкта містобудування - Будівництво Житлового комплексу Парк Морський, за адресою: м. Южне Одеської області, II мікрорайон.Пунктом 1.3 договору встановлено, що цільове призначення об`єкта містобудування - житлова та громадська забудова.

Згідно до п. 1.4 договору початок будівництва Пускового комплексу № 1 І квартал 2020 року, завершення будівництва - II квартал 2022 року.

Початок будівництва Пускового комплексу № 2- ІІ квартал 2022 року, завершення будівництва - І квартал 2025 року.

Умовами п. 2.1 договору визначено, що замовник перераховує кошти на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного згідно з наданим кошторисним розрахунком розмір пайової участі по Пусковому комплексу № 1 складає 1 779 969 грн. 96 коп. й сплачується за графіком (додаток № 2) на рахунок міської ради відповідно до розрахунку (додаток № 1).

Згідно з наданим кошторисним розрахунком розмір пайової участі по Пусковому комплексу № 2 складає 1 778 089 грн. 92 коп. й сплачується таким же чином.

В п. 2.2 договору сторони узгодили, що, враховуючи, що попередній розрахунок величини пайової участі було проведено відповідно до наданих замовником кошторисів з визначення вартості будівництва, такий розрахунок підлягає уточненню з урахуванням фактичної загальної кошторисної вартості будівництва.

Замовник в термін 7 робочих днів з моменту затвердження проектної документації зобов`язаний надати кошторисну вартість будівництва об`єкту до Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради та укласти доповнення до договору.

В разі ненадання замовником уточненої інформації по новим чергам будівництва - розмір пайової участі розраховується по діючим на час будівництва укрупнених показниках вартості будівництва, затверджених Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України й підлягає обов`язковій сплаті рівними долями, щоквартально з дати початку будівництва й до введення об`єкту в експлуатацію.

Відповідно до п. 2.3 договору сплата коштів замовником на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури (міста, села, селища) здійснюється у безготівковій формі на рахунок одержувача УК у м. Южному через Казначейство України (ЕАП).

За положеннями п. 3.1 договору у разі внесення змін до проектної документації, які спричиняють зміни техніко-економічних показників будівництва, замовник зобов`язується звернутися із клопотанням до Южненської міської ради про внесення відповідних змін до договору.

Южненська міська рада проводить розрахунок пайового внеску та контролює виконання умов договору (п. 3.2 договору).

Згідно із п. 3.3 договору Южненська міська рада зобов`язується прийняти у комунальну власність інженерні мережі та/або об`єкти інженерної інфраструктури, збудовані замовником відповідно до проектної документації та технічних умов, наданих комунальними підприємствами м. Южне поза межами земельної ділянки, відведеної замовнику під забудову та відшкодувати замовнику вартість їх будівництва за рахунок зменшення величини пайової участі.

В п. 4.1 договору вказано, що сторони несуть відповідальність за виконання цього договору в межах чинного законодавства. За умовами п. 4.2 договору всі спірні питання вирішуються шляхом переговорів або у судовому порядку.

Згідно п. 5.1 договору № 39/21-01-41 від 16.12.2019 р. зміни і доповнення до цього договору вносяться за взаємною згодою сторін шляхом укладання відповідних угод, які є невід`ємною частиною цього договору, або в судовому порядку. Пунктом 5.2 договору передбачено, що одностороння зміна умов або одностороння відмова від цього договору не допускається.

Відповідно до п. 5.3 договору останній укладений сторонами добровільно. При укладенні договору майнових прав і претензій сторони одна до іншої не мають.

Положеннями п. 5.5 договору сторони погодили, що останній набуває чинності з моменту підписання сторонами і діє до повного його виконання.

Згідно до п. 5.5 договору визначено його додатки, а саме:

-№ 1 - розрахунок величини пайової участі (внеску) замовника у створені і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южне;

-№ 2 - графік оплати пайової участі (внеску) (якщо оплата проводиться відповідно до графіка).

Згідно п. 1 додатку № 1 до договору земельна ділянка, на якій планується здійснити будівництво об`єкта, розташована у житловій зоні згідно з умовним поділом зон забудови міста Южного.

Пунктом 2 додатку № 1 до договору сторонами визначено, що згідно із наданим кошторисом - загальна кошторисна вартість Пускового комплексу № 1 становить 60 101 740 грн. 00 коп..

Умовами п. 3 додатку № 1 до договору встановлено, що витрати на виділення або придбання земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж, споруд та транспортних комунікацій згідно з наданою замовником документацією становить 769 408 гривень 00 коп..

В п. 7 додатку № 1 до договору визначено, що розмір пайового внеску замовників під час будівництва об`єктів, кошторисна вартість яких визначена згідно з державними будівельними нормами, стандартами і правилами, здійснюється за формулою:

ПУ = ( ЗКВБ - В3 - Вбм - Вім ) х 3%. де :

ПУ - розмір пайової участі;

ЗКВБ - загальна кошторисна вартість будівництва складає: 60101740 грн. 00 коп. (шістдесят мільйонів сто одна тисяча сімсот сорок гривень 00 коп.);

В3 - витрати, пов`язані з придбанням та виділенням земельної ділянки - 0 грн.;

Вбм - витрати, пов`язані зі звільненням будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, що включають також вартість придбання знесеного майна - 0 грн.;

Вім - витрати на влаштування позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій - 769408 гривень 00 коп. (сімсот шістдесят дев`ять тисяч чотириста вісім грн. 00 коп.);

3% - величина пайової участі від загальної вартості будівництва, визначена згідно з Порядком;

ПУ = (60101740,00 - 0 - 0 769408,00) х 3% = 1779969 грн. 96 коп. (один мільйон сімсот сімдесят дев`ять тисяч дев`ятсот шістдесят дев`ять грн. 96 коп.).

Відповідно до п. 4 додатку № 1 до договору згідно із наданим кошторисом - загальна кошторисна вартість Пускового комплексу № 2 становить 60 066 631 грн..

Згідно до п. 5 додатку № 1 до договору витрати на виділення або придбання земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж, споруд та транспортних комунікацій згідно з наданою замовником документацією становить 796 967 гривень.

Пунктом 6 додатку № 1 до договору сторонами визначено, що розмір пайового внеску замовників під час будівництва об`єктів, кошторисна вартість яких визначена згідно з державними будівельними нормами, стандартами і правилами, здійснюється за формулою:

ПУ = ( ЗКВБ В3 - Вбм - Вім ) х 3%, де :

ПУ - розмір пайової участі;

ЗКВБ - загальна кошторисна вартість будівництва складає: 60 066 631 грн.;

В3- витрати, пов`язані з придбанням та виділенням земельної ділянки - 0 грн.;

Вбм - витрати, пов`язані зі звільненням будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, що включають також вартість придбання знесеного майна - 0 грн.;

Вім - витрати на влаштування позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій - 796 967 грн.;

3% - величина пайової участі від загальної вартості будівництва, визначена згідно з Порядком;

ПУ = (60066631,00 - 0 - 0 - 796967) х 3% = 1 778 089 грн. 92 коп..

В п. 7 додатку № 1 до договору визначено, що вказаний додаток є невід`ємною частиною договору.

Згідно з п. 2 Графіку оплати пайової участі (внеску) замовників (юридичних, фізичних осіб) у створені і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури (підписаного сторонами додатку № 2 до договору) він є невід`ємною частиною договору про пайову участь (внеску) замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури від 16.12.2019 р. № 39/21-01-41.

При цьому наказом Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради № 19-А від 19.12.2019 «Про присвоєння поштової адреси об`єкту будівництва: житловий комплекс Парк Морський відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», на виконання Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту з присвоєння адрес об`єктам будівництва та об`єктам нерухомого майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.03.2019 №367, враховуючи заяву голови ОК ЖБТ «Парк Морський» житловому комплексу присвоєно поштову адресу: Україна, Одеська область, місто Южне, вулиця Горбатка, 4 (перший пусковий комплекс), вулиця Горбатка, 6 (другий пусковий комплекс), а також зобов`язано власника нерухомого майна встановити номерний знак на будинку після реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна.

Наказом Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради № 88-М від 19.12.2019 затверджено Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва Нового будівництва житлового комплексу Парк Морський, за адресою: м. Южне Одеської області, вул. Горбатко, 4 (перший пусковий комплекс), вул. Горбатко, 6 (другий пусковий комплекс) відповідно до наказу Управління архітектури та містобудування Южненської міської ради № 19-А від 19.12.2019 р. Так, у вказаних містобудівних умовах та обмеженнях зазначені загальні дані: 1) Нове будівництво за адресою: м. Южне Одеської області, вул. Горбатко, 4, вул. Горбатко, 6; 2) інформація про замовника: ОК ЖБТ «Парк Морський»; 3) наміри забудови відповідають функціональному призначенню відповідно до Генерального плану м. Южне Одеської області, розробленого ДП НІПІ Містобудування в 1994 році та затвердженого рішенням Южненської міської ради від 29.11.1995 № 104-ІХ-ХХІІ, та Плану зонування міста Южного Одеської області, затверджений рішенням Южненської міської ради № 616-VІІ від 01.06.2017, детальному плану території мікрорайону № 1.2, затвердженого рішенням Южненської міської ради № 770-VІІ від 02.11.2017, а також цільовому призначенню відповідно до договору оренди земельної ділянки від 23.08.2007, дата державної реєстрації 12.10.2007 № 040751100034.

01 січня 2019 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» № 2628-VII від 23.11.2018, яким внесено зміни у ст. 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» щодо переліку об`єктів, які з 01.01.2019 не залучаються до пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, а саме частину четверту статті 40 доповнено пунктами 11-13 такого змісту: 11) об`єктів, які згідно з державним класифікатором будівель та споруд належать до будівель сільськогосподарського призначення; 12) об`єктів, які згідно з державним класифікатором будівель та споруд належать до будівель і споруд підприємств харчової промисловості; 13) об`єктів, які згідно з державним класифікатором будівель та споруд належать до силосів для зерна та складських майданчиків (для зберігання сільськогосподарської продукції).

Позивач звернувся до відповідача з листом від 02.06.2020 вих. № 02106/20, в якому, посилаючись на п. 1 ч. 2 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності» в Україні № 132-ХІ, прийнятого 20.09.2019, який набрав чинності 17.10.2019, просив внести відповідні зміни до додатку 1 до договору від 16.12.2019 та Розрахунку величини пайової участі (внеску) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного на підставі затвердженої в установленому порядку проектної документації щодо розміру пайового внеску замовника на рівні 2 відсотка від вартості будівництва об`єкта нерухомості.

На вказаний лист позивача відповідачем листом від 26.06.2020 вих. №477/21-05-03 надана відповідь про відсутність підстав для внесення змін до договору.

Управлінням архітектури та містобудування Южненської міської ради надано замовнику - ОК ЖБТ «Парк Морський» та генеральному підряднику (підряднику) Товариству з обмеженою відповідальністю «Аванти ЛТД» дозвіл на виконання будівельних робіт № ОД112201570762 від 05.06.2020 по об`єкту будівництва Нове будівництво житлового комплексу Парк Морський, за адресою: м. Южне Одеської області, вул. Горбатко, 4 (перший пусковий комплекс), вул. Горбатко, 6 (другий пусковий комплекс).

В подальшому, листом від 12.05.2021 за вих. № 12/05 ОК ЖБТ «Парк Морський» звернувся до Южненської міської ради із проханням укласти мирову угоду про розірвання договору, вказуючи про виключення з 01.01.2020 ст. 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», а також зазначаючи, що з 01.01.2021 було повністю скасовано пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Рішенням Южненської міської ради Одеського району Одеської області № 517-VІІІ від 30.07.2021 «Про відмову в розірванні договору пайової участі в розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного, уладеного з ОК ЖБТ «Парк Морський», вирішено відмовити у розірванні договору пайової участі (внеску) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного № 39/21-01-41 від 16.12.2019 .

Правовідносини сторін щодо предмету спору регулюються наступними нормами права.

Відповідно до частини першої статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Стаття 187 ГК України встановлює, що спори, які виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов`язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору. День набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.

Відповідно до частини третьої статті 179 ГК України укладання господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Порядок зміни та розірвання господарських договорів врегульований статтею 188 Господарського кодексу України.

Відповідно до частин 1, 2, 3, 4 статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі, якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Отже, частинами 2, 3 статті 188 ГК України встановлений порядок проведення сторонами договору переговорів щодо добровільної зміни чи розірвання договору, а частиною 4 цієї статті визначено, що заінтересована сторона може звернутися до суду, якщо виник спір.

Відповідно до ч. 1 статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно з ч.ч. 1-2 статті 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний з підстав, встановлених частиною 4 цієї статті 652 ЦК України, змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:

1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Таким чином, закон пов`язує можливість внесення змін до договору не лише з наявністю істотної зміни обставин, а з наявністю чотирьох умов, визначених частиною другою статті 652 ЦК України, при істотній зміні обставин.

Відсутність хоча б однієї з цих умов тягне за собою відмову у задоволенні позову у зв`язку з недоведеністю таких позовних вимог.

При вирішенні питання про наявність підстав для внесення змін до договору або розірвання договору на підставі наведеної статті, необхідним є з`ясування усіх обставин, якими сторони керувались, укладаючи цей договір, а також надання їм правової оцінки щодо обставин, які істотно змінились, та наслідком чого може бути розірвання договору.

Сама по собі істотна зміна обставин не є підставою для розірвання договору.

Правовідносини щодо підстав та порядку для пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, у тому числі щодо підстав для укладення відповідного договору, щодо його умов та щодо обов`язку сторін укласти цей договір, врегульовані, зокрема статтею 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин.

Згідно з ч. 1 ст. 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (в редакції закону, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.

Положеннями ч.ч. 2, 3 ст. 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (в редакції закону, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.

Частиною 5 ст. 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (в редакції закону, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій. У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності.

Відповідно до ч.ч. 6, 8 ст. 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (в редакції закону, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлений органом місцевого самоврядування для замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не може перевищувати граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту з урахуванням інших передбачених законом відрахувань не може перевищувати: 1) 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта - для нежитлових будівель та споруд; 2) 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта - для житлових будинків. Розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об`єкта, з техніко-економічними показниками.

Згідно ч. 9 ст. 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (в редакції закону, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію. Істотними умовами договору є: 1) розмір пайової участі; 2) строк (графік) сплати пайової участі; 3) відповідальність сторін. Невід`ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором.

На виконання положень зазначеного Закону рішенням Южненської міської ради від 14.12.2012 № 693-VІ затверджено Порядок пайової участі замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного Одеської області (додаток № 1 до рішення Южненської міської ради № 693-VІ від 14.12.2012) /далі- Порядок/.

Відповідно до п. 4.1 Порядку розмір пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста з урахуванням інших передбачених законом відрахувань, встановлений міською радою, не може перевищувати граничного розміру пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів, визначеного діючим законодавством України.

Згідно із п. 4.2 Порядку розмір пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста Южного Одеської області становить:

- 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта - для нежитлових будівель та споруд (крім об`єктів промисловості);

- 3 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта - для житлових будинків;

- 3 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва (реконструкції) об`єкта містобудування - для об`єктів промисловості.

Величина пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста визначається у договорі (відповідно до встановленого цим Порядком розміру пайової участі), укладеному із міською радою, з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з державними будівельними нормами, стандартами і правилами, без урахування витрат на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх та позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій (п. 4.4 Порядку).

Умовами п. 5.4 Порядку передбачено, що істотними умовами договору про пайову участь є: розмір пайової участі; терміни (графік) оплати пайової участі; відповідальність сторін.

Відповідно до п. 5.10 Порядку кошти пайової участі у розвитку інфраструктури міста перераховуються замовником у грошовій безготівковій формі шляхом перерахування на рахунок, зазначений у договорі про пайову участь, та сплачується рівними долями щоквартально з моменту отримання дозволу на виконання будівельних робіт та до прийняття об`єкта в експлуатацію. Оплата здійснюється замовником виключно у грошовій формі і не може здійснюватися у вигляді надання будь-яких послуг, у тому числі здійснення будівництва об`єктів та передачі матеріальних або нематеріальних активів.

Як вірно встановлено місцевим господарським судом та вбачається з матеріалів справи, виконання договору сторін про пайову участь (внесок) замовника (юридичною, фізичною особою) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Южного від 16 грудня 2019 не позбавило б позивача (заінтересовану сторону) того, на що він розраховував при укладенні договору. Зокрема, ОК ЖБТ «Парк Морський» розраховував при укладенні договору взяти пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Южного та перерахувати до місцевого бюджету грошові кошти у розмірі 3 558 059,88 грн. (1779969,96 грн. за Пусковий комплекс № 1 та 1778089,92 грн. за Пусковий комплекс № 2), як пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Южного. Зміна норм законодавства щодо розміру пайової участі у розвитку інфраструктури населених пунктів також не позбавила позивача того, на що він розраховував при укладенні договору.

Позивачем ані під час розгляду справи в суді першої інстанції ані під час апеляційного перегляду справи не було надано належних та допустимих доказів на підтвердження наявності одночасно чотирьох умов, визначених частиною 2 статті 652 ЦК України, відповідно до яких укладений між сторонами договір може бути розірваний за рішенням суду.

При цьому дійсно, 17 жовтня 2019 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" №132-IX від 20.09.2019, на підставі якого з 01.01.2020 вищенаведена стаття 40 була виключена з тексту Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", однак як вірно зазначив суд першої інстанції, позивач при укладанні 16 грудня 2019 року з Южненською міською радою спірного договору був обізнаний про означене, оскільки відповідний Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні» № 132-ІХ було прийнято до його укладення.

У п.2 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень цього Закону визначено, що договори про сплату пайової участі, укладені до 1 січня 2020 року, є дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання.

Зі змісту вказаного пункту вбачається, що продовжують свою дію договори, які не були виконані до 01.01.2020.

При цьому, як встановлено судом та вбачається із матеріалів справи, на виконання умов договору сторін позивачем було частково сплачено пайову участь на загальну суму 593 323,22 грн., що підтверджується наступними платіжними дорученнями: № 142 від 11.11.2020 на суму 395 548,88 грн., в призначенні платежу якого визначено:сплата коштів пайової участі за 2-3 кв. 2020 року зг. дог. № 39/21-01-41 від 16.12.2019, без ПДВ; № 65 від 25.03.2021 на суму 197 774,44 грн., в призначенні платежу якого визначено:сплата коштів пайової участі відповідно дог. №39/21-01-41 від 16.12.2019, без ПДВ. Водночас доказів повного виконання позивачем спірного договору матеріали справи не містять.

Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що договір №39/21-01-41 від 16.12.2019 був укладений сторонами на виконання приписів ст.40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" у повній відповідності до положень Цивільного кодексу України з врахуванням ст.180 Господарського Кодексу України та положень чинного на момент укладення законодавства, а тому підстави для його розірвання відсутні.

Твердження скаржника про те, що суд першої інстанції безпідставно залишив поза увагою той факт, що Южненська міська рада спонукала його до укладення договору про пайову участь, колегією суддів не приймаються до уваги враховуючі, що відповідним доводам апелянта місцевим господарським судом було надано правомірну оцінку, а саме цілком підставно та обґрунтовано зазначено про те, що ОК ЖБТ «Парк Морський», який мав намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, був зобов`язаний відповідно до діючого на той час законодавства взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, а тому в даному випадку стверджувати про його спонукання до укладення договору є недоречним.

Інші доводи апелянта не спростовують висновків суду першої інстанції та не можуть бути підставами для скасування рішення господарського суду першої інстанції.

За таких обставин, рішення Господарського суду Одеської області від 20.07.2022 у даній справі слід залишити без змін, апеляційну скаргу ОК ЖБТ Парк Морський без задоволення.

Згідно із ст.129 ГПК України, судові витрати слід залишити за апелянтом.

Керуючись ст. ст. 269, 270, 275, 276, 282-284 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд,

П О С Т А Н О В И В:

Рішення Господарського суду Одеської області від 20.07.2022 у справі №916/3319/21 залишити без змін, апеляційну скаргу Обслуговуючого кооперативу Житлово-будівельне товариство Парк Морський без задоволення.

Відповідно до ст. 284 ГПК України постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку протягом 20 днів, які обчислюються у відповідності до ст. 288 ГПК України.

Повний текст постанови складено 06.12.2022 о 13.00.

Головуючий суддяГ.П. Разюк

Суддя С.І. Колоколов

Суддя Я.Ф. Савицький

СудПівденно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення06.12.2022
Оприлюднено08.12.2022
Номер документу107715301
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів

Судовий реєстр по справі —916/3319/21

Ухвала від 21.09.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

Ухвала від 04.09.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 27.04.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Ухвала від 27.03.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Ухвала від 13.02.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Ухвала від 24.01.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Бенедисюк I.М.

Постанова від 06.12.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

Ухвала від 20.10.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

Ухвала від 31.08.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

Ухвала від 28.08.2022

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Разюк Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні