ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"21" листопада 2022 р. Справа№ 925/28/22
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Майданевича А.Г.
суддів: Коротун О.М.
Суліма В.В.
секретар судового засідання: Кузьменко А.М.
за участюпредставниківсторін:
прокурор: Вівдиченко О.І.;
від позивача: не з`явився;
від відповідача: не з`явився;
від третьої особи: не з`явився
розглянувши матеріали апеляційної скарги Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади
на рішення Господарського суду Черкаської області від 29.06.2022 (повний текст рішення підписано 07.07.2022)
у справі №925/28/22 (суддя Скиба Г.М.)
за позовом першого заступника керівника Звенигородської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях
до Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади Звенигородського району Черкаськоїобласті
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача-Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Європейський будинок 79"
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Короткий змістпозовнихвимог
У cічні 2022 року заступник керівника Звенигородської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях звернувся до Господарського суду Черкаської області з позовом до Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади Звенигородського району Черкаської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Європейський будинок 79" про :
- визнання бездіяльності Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади Звенигородського району Черкаської області щодо неприйняття до комунальної власності Шполянської територіальної громади об`єкту нерухомості шістдесяти дев`яти квартирного п`ятиповерхового житлового будинку по вул.Івана Гончара,79а в м.Шпола, Звенигородського району, Черкаської області - протиправною;
- зобов`язання Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади забезпечити прийняття у комунальну власність Шполянської територіальної громади об`єкт нерухомості шістдесяти дев`яти квартирний п`ятиповерховий житловий будинок по вул.Івана Гончара,79 А в м.Шпола, Звенигородського району, Черкаської області.
В обґрунтування позовних вимог заступник керівника вказав, що під час створення ВАТ "Шполянська швейна фабрика" (ПАТ "Швейна фабрика Лібовнера") в процесі приватизації до статутного капіталу господарського товариства не увійшов, але залишився на його балансі об`єкт державної власності - шістдесяти дев`яти квартирний п`ятиповерховий житловий будинок по вул.Івана Гончара,79 А в м.Шпола, Звенигородського району, Черкаської області, який відповідно до Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" підлягає передачі у комунальну власність територіальної громади, і відповідач допускає бездіяльність щодо прийняття вказаного об`єкту у комунальну власність, що суперечить інтересам держави та загрожує руйнуванню й відчуженню майна.
Короткий зміст рішення місцевого господарського суду та мотиви його прийняття
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 29.06.2022 позовні вимоги задовольнити повністю.
Визнано протиправною бездіяльність Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади Звенигородського району Черкаської області щодо тривалого неприйняття до комунальної власності Шполянської територіальної громади об`єкту нерухомості шістдесяти дев`яти квартирного п`ятиповерхового житлового будинку по вул.Івана Гончара,79а в м.Шпола Звенигородського району Черкаської області.
Зобов`язано Шполянську міську раду об`єднаної територіальної громади забезпечити прийняття у комунальну власність Шполянської територіальної громади об`єкта нерухомості шістдесяти дев`яти квартирного п`ятиповерхового житлового будинку по вул.Івана Гончара,79а в м.Шпола Звенигородського району Черкаської області.
Контроль за виконанням судового рішення в частині прийняття спірного багатоквартирного житлового будинку в комунальну власність покладено на прокуратуру Черкаської області.
Стягнуто з відповідача Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади на користь Черкаської обласної прокуратури судовий збір у розмірі 4540,00 грн.
Задовольняючи позовні вимоги, суд вказав, що всупереч вимог Законів України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", «Про управління об`єктами державної власності», відповідачем допущено тривалу бездіяльність щодо відмови від прийняття зазначеного об`єкта житлового фонду у комунальну власність. Станом на час розгляду справи в суді вказаний об`єкт нерухомості в комунальну власність не прийнято, сформована комісія не приступила до роботи, акт приймання-передачі житлового будинку відповідно ч.5 ст.7 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" ні балансоутримувачем, ні головою і членами комісії не підписувався, і суду не поданий. Суд також зазначив, що наявність свідоцтв про право приватної власності на квартири у спірному багатоквартирному житловому будинку, а також утворення ОСББ не свідчить про автоматичне припинення права державної власності на спірний житловий багатоквартирний будинок, оскільки не усі квартири, на час розгляду справи, перебувають у приватній власності. А їх перебування у власності громадян не є підставою для зняття всього багатоквартирного багатоповерхового житлового будинку з відповідного державного обліку Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях. Визначений Законом України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" порядок передачі житлового фонду, не передбачає обов`язку органу управління майном (яким є позивач, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях) забезпечити передачу таких документів органу місцевого самоврядування. Суд зауважив, що утворення ОСББ на приватному майні громадян за спірною адресою (ОСББ "Європейський будинок 79") не змінює правовий статус майна багатоквартирного житлового будинку, який знаходиться на балансі ПАТ "Шполянська швейна фабрика". Таким чином, суд вважає, що прокурором в інтересах позивача використано належний спосіб захисту свого порушеного права відповідно до приписів ст.ст. 15, 16 ЦК України. Спонукання органу місцевого самоврядування до виконання вимог закону шляхом забезпечення радою прийняття спірного будинку в комунальну власність у даному спорі є найбільш дієвим способом відновлення порушеного права та господарського інтересу держави.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнення її доводів
Не погодившись з прийнятим рішенням, Шполянськаї міська рада об`єднаної територіальної громади звернулась до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Черкаської області від 29.06.2022 у справі № 925/28/22 та постановити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити повністю.
Апеляційна скарга мотивована неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи та неправильним застосуванням норм матеріального та процесуального права.
Апелянт вказує, що Шполянською міською радою ОТГ вчинялися певні дії щодо прийняття рішення про прийняття в комунальну власність житловий будинок за адресою: вул.Івана Гончара, 79 А, м.Шпола, Звенигородського району, Черкаської області, а відсутність відповідної технічної документації було додатковою умовою, яка позбавляла орган місцевого самоврядування можливості вирішити питання про прийнняття житлового фонду у комунальну власність.
Також скаржник зазначає, що в зазначеному будинку 15.05.2020 створено об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Європейський будинок 79А», яке зверталось до Регіонального віділення Фонду державного майна України по Черкаській області, щодо передачі їм технічної документації, у відповідь на що, Фонд зазначив, що така технічна документація відсутня.
Апелянт наголошує, що відповідно до ст. 6 Закону України «Про об`єдання співвласників багатоквартиного будинку», у разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком, до створення об`єднання повинен протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновити технічну документацію за власний рахунок, тобто Регіональне віділення Фонду державного майна України по Черкаській області, з 15.05.2020 будучи балансоутримувачем майна, повинно забезпечити передачу технічної та іншої, передбаченої законодаством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.
Узагальнені доводи відзиву заступника керівника Звенигородської окружної прокуратури на апеляційнускаргу
У свою чергу, заперечуючи проти апеляційної скарги, заступник керівника у своєму відзиві, наданому до суду 13.09.2022, зазначає, що рішення суду прийнято при повному з`ясуванні обставин справи, з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, без їх порушення, тому апеляційна скарга є необгрунтованою та задоволенню не підлягає і рішення слід залишити без змін.
Крім того, заступник прокурора вказує, що під час створення ВАТ "Шполянська швейна фабрика" (ПАТ "Швейна фабрика Лібовнера") в процесі приватизації до статутного капіталу господарського товариства не увійшов, але залишився на його балансі об`єкт державної власності 69-ти квартирний п`ятиповерховий житловий будинок по вул.Івана Гончара,79 А в м.Шпола, Звенигородського району, Черкаської області, який відповідно до Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" підлягає передачі у комунальну власність територіальної громади, але відповідач допускає бездіяльність з приводу прийняттґ вказаного об`єкта у комунальну власність, що суперечить інтересам держави та загрожує руйнуванню й відчуженню майна.
Також зазначає, що правовідносини, пов`язані з передачею об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад регулюються Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» від 03.03.1998 №147/98, відповідно до ч.2 ст.2 якого, об`єкти житлового фонду та гутожитки можуть бути об`єктами передачі з державної у комунальну власність без реєстрації права власності в установленому законом порядку, тобто Закон не містить заборони щодо передачі житлового фонду, якщо відсутні документи, необхідні для реєстрацї права власності, тому вважає доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі помиковими та такими, що не відповідають нормам законодавства і не спростовують факту бездільності Шполянської міської ради ОТГ щодо неприйняття до комунальної власності 69-ти квартирного п`ятиповерхового житлового будинку по вул.Івана Гончара,79 А в м.Шпола, Звенигородського району, Черкаської області.
Узагальнені доводи відзиву Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чергівській областях на апеляційнускаргу
28.09.2020 через відділ забезпечення автоматизованого розподілу, контролю та моніторинг увиконання документів Північного апеляційного господарського суду Фондом подано відзив на апеляційну скаргу, в якому він не погоджується з доводами скаржника та зазначає, що відповідно до актів перевірки збереження та використання державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу, але залишилось на балансі ВАТ «Школянська швейна фабрика» від 24.10.2008, 26.11.2013, 02.08.2016, та 27.10.2021, 69-ти квартирний п`ятиповерховий житловий будинок, що знаходиться за адресою: вул. Піонерська (Івана Гончара), 79 А, м.Шпола, Звенигородський район, Черкаська область, перебуває у задовільному стані та використовується за призначенням, створено об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Європейський будинок 79А».
Крім того, Фонд вказує, що Положення, на яке посилається апелянт, не регулює правовідносини, пов`язані з передачею об`єктів житлового фонду, які не увійшли до статутного капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом, а лише визначає порядок передачі у комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій, у разі банкуртуства, зміни форми власності або ліквідації цих підприємств, установ та організацій. Проте, майно, яке не увійшло до статутного капіталу відкритого акціонерного товариства «Шполянська швейна фабрика» у процесі приватизації та залишилось у нього на балансі не є відомчим житловим фондом, у зв`язку з чим, твердження скаржника з приводу обов`язку Регіонального відділення надати технічну документацію та інші документи, визначені у Положенні, є необґрунтованими.
Натомість, як зазначає Фонд, відносини, пов`язані з передачею об`єктів права державної вланості у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, а також об`єктів права комунальної власності у державну власність врегульовані Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» від 03.03.1998 № 147/98-ВР (далі Закон № 147/98-ВР). Порядок передачі житлового фонду, визначений Законом №147/98- ВР, не передбачає обов`язку органу управління майном забезпечити передачу таких документів як: технічна документація на будинок; інвентарна справа; акт приймання в експлуатацію; плани зовнішніх мереж, та документів, що встановлюють право на такий будинок.
Разом з тим, частиною 2 статті Закону № 147/98-ВР передбачено, що об`єкти житлового фонду можуть бути об`єктами передачі з державної у комунальну власність без реєстрації права власності в установленому законом порядку.
Також посилаючись на правові висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 22.06.2022 у справі № 925/815/21, від 27.07.2022 у справі № 925/816/21, вказує, що приймання-передача об`єктів житлового фонду здійснюється безоплатно та безумовно на підставі рішення органу, уповноваженого управляти державним майном та згоди органу місцевого самоврядування.
Дії суду апеляційноїінстанціїщодорозглядуапеляційноїскарги
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 01.09.2022 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громадина рішення Господарського суду Черкаської області від 29.06.2022 у справі № 925/28/22 та призначено розгляд справи на 10.10.2022.
Судове засідання 10.10.2022 не відбулося через загрозу ракетних обстрілів, призначені справи було знято з розгляду.
Розпорядженням керівника апарату суду № 09.1-08/3212/22 від 12.10.2022, у зв`язку з перебуванням судді Ткаченко Б.О. на лікарняному, відповідно до підпунктів 2.3.25., 2.3.49. пункту 2.3. Положення про автоматизовану систему документообігу суду, призначено повторний автоматизований розподіл справи №925/28/22.
Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.10.2022, для розгляду апеляційної скарги у даній справі визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Майданевич А.Г., суддів Сулім В.В., Коротун О.М.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 12.10.2022 справу №925/28/22 прийнято до провадження у складі колегії суддів: головуючий суддя - Майданевич А.Г., суддів Сулім В.В., Коротун О.М. та призначено розгляд апеляційної скарги Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади на рішення Господарського суду Черкаської області від 29.06.2022 на 21.11.2022.
Явка учасників у судовезасідання
Позивач, відповідач та третя особа у судове засідання, призначене на 21.11.2022, не з`явилися, про дату, час та місце судового засідання були повідомлений належним чином, що підтверджується отриманням судом повідомлення про доставлення копії ухвали суду на офіційну електронну адресу особи, наявними у матеріалах справи.
Також від відповідача надійшло клопотання про розгляд справи без участі його представника.
Враховуючи положення частини 12 статті 270 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до якого неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи, зважаючи на те, що явка сторін обов`язковою в судове засідання не визнавалась, судова колегія вважає за можливе розглянути справу у відсутність зазначених представників за наявними у справі матеріалами.
Позиції учасників справи
Заступник керівника Звенигородської окружної прокуратурив судовому засіданні не заперечував про розгляд справи без участі представників сторін, що не з`явилися, підтримав доводи, викладені у відзиві на апеляційну скаргу, просив, оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Обставини справи, встановлені судом першої інстанції та перевірені судом апеляційної інстанції
Згідно з наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області від 22.09.1993 №44-ПІ за результатами проведеної 30.11.1993 інвентаризації майна Шполянської швейної фабрики складено акт оцінки вартості майна орендного підприємства.
Відповідно до акту станом на 01.11.1993 вартість цілісного майнового комплексу орендного підприємства "Шполянська швейна фабрика" складає 2 289 776 тис.крб.; вартість майна, що підлягає приватизації 1 070 632 тис.крб.
18.04.1994 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області прийнято рішення про приватизацію державного майна орендного підприємства "Шполянська швейна фабрика" (м.Шпола, вул.Пролетарська, 56) шляхом викупу державного майна організацією орендарів Шполянської швейної фабрики, про що видано наказ №49-ДП.
12.09.1994 начальником Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області затверджено зміни до акту оцінки вартості цілісного майнового комплексу орендного підприємства "Шполянська швейна фабрика", згідно з якими вартість цілісного майнового комплексу складає 2 295 641 тис.крб.; вартість майна, що підлягає приватизації 1 076 497 тис.крб.
Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області з метою вирішення питання про передачу об`єктів житлового фонду у комунальну власність складено акти перевірки використання державного майна, яке не увійшло до статутного фонду, але залишилось на балансі АТ "Шполянська швейна фабрика" (ВАТ "Шполянськашвейна фабрика", ПАТ "Швейна фабрика Лібовнера"), а саме: 5-поверхового 40-квартирного житловогобудинку по вул.Леніна,36 в м.Шпола, інвентарний номер 1000734 та 5-ти поверхового 69-квартирного будинку по вул.Піонерській,79 А в м.Шпола, інвентарний номер 1001924: від 18.05.2004, 01.04.2005, 24.10.2008, від 26.11.2013,від 02.08.2016, 27.10.2021, в яких визначено стан збереження майна як задовільний та з метою вибору способу управління та шляхів підвищення рівня утримання останнього внесено пропозиції про передачу майна у комунальну власність.
Направлено на адресу Шполянської міської ради листи від 24.03.2006 №1242/0, від 19.07.2007 №2932/01, від 02.06.2008 №71-01-01955, від 23.07.2008 №71-01-02645, від 28.09.2011 №05-01-3680, від 19.07.2012 №05-01-2745, від 19.11.2013 №05-01-5379 від 24.10.2014 №05-01-5079 щодо вирішення питання передачі державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу, але залишилось на балансі ВАТ "Шполянська швейна фабрика", а саме: 5-поверхового 40-квартирного житловогобудинку по вул.Леніна,36 в м.Шпола, інвентарний номер 1000734 та 5-ти поверхового 69-квартирного будинку по вул.Піонерській,79 А в м.Шпола, інвентарний номер 1001924, у комунальну власність. В подальшому отримано відповіді Шполянської міської ради з відмовою у прийнятті об`єктів у комунальну власність: від 03.07.2008 №01-33/777, яка мотивована неможливістю прийняття у комунальну власність нерухомого майна, приватизованого власниками квартир; від 26.10.2011 №1445/01-32 та від 05.07.2012 №01-01-18/874 мотивована необхідністю (з огляду на терміниздачі в експлуатацію 1980 та 1992 роки) проведення ремонтних робіт об`єктів, відсутністю в бюджеті міста коштів для таких робіт та вирішенням питання про прийняття об`єктів у комунальну власність після здійснення ремонту за кошти балансоутримувача; від 26.07.2012 №01-01-16/968 мотивована нерозглядом питання про створення у згаданих будинках ОСББ з подальшою передачею будинків на баланс останніх без їх передачі до комунальної власності міста; від 06.11.2014 №01-20/1374 мотивована тим, що бюджетом міста на 2014 рік коштів на утримання даних об`єктів не передбачено.
18.01.2018 за №05-01-339 та повторно 05.02.2019 за №05-01-0557 Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Черкаській області на адресу Шполянської міської ради з метою розгляду на найближчому засіданні сесії направлено план-графік передачі об`єктів державного житлового фонду у комунальну власність для його затвердження (у разі відсутності заперечень) або внесення відповідних пропозицій та коригувань (у разі наявності зауважень).
14.12.2019 Шполянською міською радою об`єднаної територіальної громади на адресу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області направлено лист №01-20/765 з відмовою у наданні згоди та прийняття рішення про передачу об`єктів з державної у комунальну власність (відповідно до плану-графіку), мотивованою тим, що квартири житлових будинків та житлові будинки є приватизованими, що суперечить нормам п.6 ч.2 ст.2 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальноївласності".
27.10.2021 за результатами проведеної Управлінням забезпечення реалізації повноважень у Черкаській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях перевірки виконання обов`язків балансоутримувача ВАТ "Шполянська швейна фабрика" (ПАТ "Швейна фабрика Лібовнера") складено акт перевірки збереження та використання державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу, але залишилось на балансі від 27.10.2021, згідно з яким на момент перевірки наявне державне майно: 5-поверховий 40-квартирний житловийбудинок по вул.Леніна,36 в м.Шпола, інвентарний номер 1000734, вартістю станом на 31.12.2019 190,015 тис.грн; 5-ти поверховий 69-квартирний будинок по вул.Піонерській,79 А в м.Шпола, інвентарний номер 1001924, вартістю станом на 31.12.2019 406,472 тис.грн, знаходиться в задовільному стані. З метою вибору способу управління та шляхів підвищення рівня утримання останнього внесено пропозиції про передачу майна у комунальну власність.
29.10.2021 Управлінням забезпечення реалізації повноважень у Черкаській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях на адресу Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади направлено лист №47-12.02-3867 з відомостями про те, що під час створення ВАТ "Шполянська швейна фабрика" (ПАТ "Швейна фабрика Лібовнера") в процесі приватизації до статутного капіталу господарського товариства не увійшли, але залишились на його балансі об`єкти державної власності, зокрема 40- та 69-квартирні будинки у м.Шпола по вул. Леніна,36 та вул.Піонерській,79 А (відповідно), які згідно із Законом України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" підлягають передачі у комунальну власність територіальної громади.
Вказані об`єкти обліковуються в Єдиному реєстрі об`єктів державної власності як державне майно, яке не увійшло до статутного фонду господарського товариства ВАТ "Шполянська швейна фабрика", але перебуває на балансі останнього, що відповідно до п.3 Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 №301 до кола суб`єктів, які мають право на списання багатоквартирних будинків з балансу віднесено (в тому числі) орган місцевого самоврядування, оскільки Акціонерне товариство не є державним підприємством та не входить до визначеного Порядком кола суб`єктів, які мають право на списання багатоквартирних будинків з балансу, а також з огляду на те, що усі квартири вказаних будинків є приватизованими, після підписання відповідних актів приймання-передачі у комунальну власність, за рішенням органу місцевого самоврядування вони мають бути списані з балансу відповідно до Порядку.
У результаті вжиття представницьких заходів підрозділами Черкаської обласної прокуратури в інтересах Регіонального відділення, сформовано позитивну судову практику щодо зобов`язання органів місцевого самоврядування забезпечити прийняття з державної власності у комунальну власність територіальної громади об`єктів житлового фонду, які не увійшли до статутних фондів господарських товариств в процесі приватизації, але перебувають на їх балансі (справи №580/1720/20, 925/1667/20, 925/816/21, 580/1123/20, 580/1038/20), а також пропозицією з метою недопущення додаткових витрат на сплату судового збору здійснити розгляд питання про надання згоди на прийняття багатоквартирних будинків до комунальної власності територіальної громади на черговій сесії без звернення Регіонального відділення до суду.
27.04.2021 та 17.05.2021 Звенигородською окружною прокуратурою на адресу Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади направлено запити №50-478 вих.21 та №50-594 вих.21 про надання інформації про результати розгляду питання передачі об`єктів житлового фонду до комунальної власності Шполянської міської ради ОТГ та про строки, у які зазначене питання буде вирішено.
18.05.2021 Шполянською міською радою об`єднаної територіальної громади листом №01-31/2052 повідомлено Звенигородську окружну прокуратуру, що підготовлений проект рішення "Про надання згоди на прийняття на баланс житлового фонду, які у процесі приватизації не увійшли до статутних капіталів господарських товариств та розташовано на території Шполянської міської ради ОТГ" був винесений 14.04.2021 на засідання постійної депутатської комісії з питань регулювання комунальною власністю, житлово-комунального господарства, розвитку підприємництва, стабілізації та розвитку промислових підприємств, який за результатами обговорювання не був підтриманий для винесення на сесію Шполянської міської ради ОТГ.
08.12.2021 Звенигородською окружною прокуратурою з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави у суді відповідно до ч.4 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" на адресу Шполянського міського голови Кравченка С. направлено запит №50-2060 вих-21 про надання інформації з питання передачі об`єктів житлового фонду до комунальної власності Шполянської міської ради ОТГ та отримано відповідь від 16.12.2021 за №01-31/3765, що дане питання було винесено на розгляд сесії Шполянської міської ради ОТГ від 14.12.2021, однак не було підтримано депутатами Шполянської міської ради ОТГ.
10.12.2021 Звенигородською окружною прокуратурою за результатами вивчення питання захисту інтересів держави у сфері комунальної власності, а саме щодо об`єктів житлового фонду, які не були передані до комунальної власності територіальної громади, встановлено факт невжиття Шполянською міською радою об`єднаної територіальної громади заходів щодо прийняття об`єктів нерухомості, а саме: 69-ти квартирного 5-ти поверхового житлового будинку по вул.Піонерська,78 А у м.Шпола та 40-квартирного 5-ти поверхового житлового будинку по вул. Леніна,36 у м.Шпола, у комунальну власність територіальної громади та направлено на адресу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях запит №50-2092 вих-21 стосовно намірів останнього звернутись до суду із відповідним позовом та отримано відповідь від 16.12.2021 №51-04.02-4499, що станом на 16.12.2021 питання передачі житлових будинків залишається не вирішеним, і Регіональне відділення з зазначеного питання до суду не зверталось.
Бездіяльність Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади полягала у невжитті заходів щодо прийняття об`єкта житлової нерухомості, а саме: 5-ти поверхового 69-квартирного житлового будинку по вул.Піонерській,79 А в м.Шпола, інвентарний номер 1001924 в комунальну власність, суперечить інтересам держави та може призвести в подальшому до руйнування вказаного майна чи його незаконного відчуження. Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора 05.01.2022 до Господарського суду Черкаської області за захистом порушеного державного інтересу шляхом пред`явлення позову зобов`язального характеру.
10.02.2022 Шполянською міською радою об`єднаної територіальної громади прийнято рішення №21-9/ІХ "Про надання згоди на прийняття в комунальну власність Шполянської міської ради ОТГ об`єкт нерухомості житловий будинок за адресою: вул.Івана Гончара,79-а, м.Шпола Черкаської області", пунктом 2 якого затверджено склад комісії по здійсненню приймання в комунальну власність Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади (згідно додатку). Разом з тим, всупереч положень п.4 Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 №301, комісію міськї ради створено без залучення представника Фонду державного майна України.
17.02.2022 Шполянською міською радою ОТГ на адресу Регіонального відділення фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях направлено лист №01-20/5172 з відомостями про надання згоди на прийняття у комунальну власність Шполянської міської ради ОТГ об`єкта нерухомості багатоповерхового багатоквартирного житлового будинку за адресою вул.Івана Гончара,79-а, м.Шпола Черкаської області та проханням відповідно до п.8 Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.11.1995 за №891, передати технічну документацію на будинок (інвентарну справу, акт прийняття в експлуатацію, планизовнішніх мереж та інші), а також документи, що встановлюються право на нього.
04.05.2022 Управлінням забезпечення реалізації повноважень у Черкаській області Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях на адресу Шполянської міської ради ОТГ направлено лист №50-12.02-0818 з відомостями про те, що в архівних справах про приватизацію ВАТ "Шполянськашвейна фабрика" (АТ "Швейна фабрика Лібовнера") технічна документація щодо 69-квартирного житлового будинку розташованого за адресою: вул.Івана Гончара,79 А в м.Шпола, в тому числі плани інженерних мереж чи комунікацій, відсутня, і правовідносини, пов`язані з передачею об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад регулюються Законом України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" від 03.03.1998 №147/98-ВР.
Частиною 2 статті 2 Закону № 147/98-ВР передбачено, що об`єкти житлового фонду та гуртожитки можуть бути об`єктами передачі з державної у комунальну власність без реєстрації права власності в установленому законом порядку. Отже, Закон не містить заборони щодо передачі житлового фонду стосовно якого відсутні документи, необхідні для реєстрації права власності і механізм списання багатоквартирних будинків, у яких розташовані квартири та нежитлові приміщення приватної та інших форм власності, з балансу міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (зокрема із спеціальним статусом), органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, установ, організацій, а також господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, створених внаслідок приватизації або корпоратизації державних або комунальних підприємств, зокрема щодо багатоквартирних будинків, які не увійшли до статутного капіталу таких господарських товариств та перебувають у них на балансі (обліку) як об`єкти державної або комунальної власності, визначені Порядком списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 №301. ередача об`єктів здійснюється комісією з питань передачі об`єктів, до складу якої входять, зокрема, представники органів, уповноважених управляти державним майном, а у затвердженому рішенням Шполянської міської ради ОТГ від 10.02.2022 №21-9/ІХ складі комісії відсутній представник Регіонального відділення, що є підставою для внесення змін до складу комісії.
19.05.2022 Шполянською міською радою ОТГ прийнято рішення №200 "Про внесення доповнення до рішення міської ради від 10.02.2022 №21-9/ІХ "Про надання згоди на прийняття в комунальну власність Шполянської міської ради ОТГ об`єкт нерухомості житловий будинок за адресою: вул.Івана Гончара,79 А, м.Шпола Черкаської області" шляхом включення в склад комісії представника Регіонального відділення Фонду державного майна.
Станом на час розгляду справи в суді вказаний спірний об`єкт житлової нерухомості не прийнято в комунальну власність, у зв`язку з чим, заступник керівника Звенигородської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях звернувся до Господарського суду Черкаської області з даним позовом до Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади Звенигородського району Черкаської області.
Мотиви та джерела права, з якихвиходить суд апеляційноїінстанції при прийнятті постанови
Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні засади передачі об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, врегульовано Законом України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" від 03.03.1998 № 147/98-ВР.
Отже, Закон № 147/98-ВР є спеціальним законом, який регулює відносини, пов`язані з передачею об`єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах або у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до абзацу 6 частини першої статті 2 Закону № 147/98-ВР (в редакції, чинній на момент надання відповідачем згоди на прийняття у комунальну власність спірного об`єкта житлового фонду) об`єктами передачі згідно з цим Законом є, зокрема, житловий фонд та інші об`єкти соціальної інфраструктури (далі - об`єкти соціальної інфраструктури), які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій (далі - підприємств) або не увійшли до статутних фондів господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом.
Згідно з частиною першою статті 4 вказаного Закону передача об`єктів з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням: органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій - щодо об`єктів, визначених у абзацах четвертому та шостому частини першої статті 2 цього Закону.
Положеннями статті 6 Закону № 147/98-ВР визначено, що передача об`єктів здійснюється комісією з питань передачі об`єктів, до складу якої входять представники виконавчих органів відповідних рад, місцевих органів виконавчої влади, органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій, фінансових органів, підприємств, трудових колективів підприємств, майно яких підлягає передачі. Утворює комісію з питань передачі об`єктів та призначає її голову виконавчий орган відповідної сільської, селищної, міської, районної у місті ради, якщо інше не передбачено законом, - у разі передачі об`єктів у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах.
Як вбачається з матеріалів справи, 10.02.2022 Шполянською міською радою об`єднаної територіальної громади прийнято рішення №21-9/ІХ "Про надання згоди на прийняття в комунальну власність Шполянської міської ради ОТГ об`єкт нерухомості житловий будинок за адресою: вул.Івана Гончара,79А, м.Шпола Черкаської області", пунктом 2 якого затверджено склад комісії по здійсненню приймання в комунальну власність Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади (згідно додатку) житлового фонду.
Таким чином, процедура передачі спірного об`єкта до комунальної власності фактично була розпочата шляхом затвердження плану приватизації, надання відповідачем згоди на передачу та утворення комісії з питання передачі спірного об`єкта до комунальної власності.
Передача житлового фонду оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Форма акта приймання-передачі затверджується Кабінетом міністрів України. Право власності на об`єкт передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі (частини п`ята та шоста статті 7 Закону № 147/98-ВР).
Враховуючи вищенаведені законодавчі положення та встановивши, що згідно з Планом приватизації, затвердженим наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Черкаській області № 49-ДП від 18.04.1994, житловий п`ятиповерховий 69-ти квартирний будинок по вул.Піонерській (вул.Івана Гончара), 79 А в м.Шпола підлягав передачі у комунальну власність органу місцевого самоврядування і Шполянська міська рада надала згоду на прийняття у комунальну власність спірного об`єкта житлового фонду, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку щодо не вчинення відповідачем дій, направлених на прийняття об`єкту житлового фонду у комунальну власність шляхом підписання акту приймання-передачі.
До того ж, колегія суддів зауважує, що системний аналіз правових норм Закону № 147/98-ВР дає підстави для висновку, що приймання-передача об`єктів житлового фонду здійснюється безоплатно та безумовно на підставі рішення органу, уповноваженого управляти державним майном та згоди відповідного органу місцевого самоврядування.
При цьому відповідно до положень Закону України "Про приватизацію майна державних підприємств" від 04.03.1992 № 2163-XII, в редакції чинній на час приватизації орендного підприємства "Шполянська швейна фабрика", наказ Регіонального відділення про затвердження плану приватизації, є відповідним рішенням уповноваженого державного органу, у якому визначено, що житловий фонд підлягає передачі у комунальну власність органів місцевого самоврядування.
Порядок передачі житлового фонду, визначений Законом №147/98- ВР не передбачає обов`язку органу управління майном забезпечити передачу таких документів як: технічна документація на будинок, інвентарна справа, акт приймання в експлуатацію, плани зовнішніх мереж, та документів, що встановлюють право на такий будинок.
Разом з тим, частиною 2 статті Закону № 147/98-ВР передбачено, що об`єкти житлового фонду можуть бути об`єктами передачі з державної у комунальну власність без реєстрації права власності в установленому законом порядку.
Аналогічні правові висновки, викладені в постановах Верховного Суду від 22.06.2022 у справі № 925/815/21, від 27.07.2022 у справі № 925/816/21.
Судом встановлено, що об`єкт державної власності, який перебував на балансі орендного підприємства "Шполянська швейна фабрика", а саме: 5-ти поверховий 69-квартирний житловий будинок по вул.Івана Гончара (вул.Піонерській),79 А в м.Шпола в процесі приватизації не увійшов до статутного капіталу ПАТ "Шполянська швейна фабрика", однак залишився на балансі останнього.
Регіональне відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях неодноразово зверталося до Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади з вимогою про вирішення питання про прийняття об`єкта житлового фонду у комунальну власність, проте Шполянською міською радою об`єднаної територіальної громади дій щодо прийняття у власність спірного житлового будинку вчинено не було. Матеріали справи не містять доказів оформлення відповідачем акту приймання-передачі спірного об`єкта, що свідчить про не завершення останнім процедури передачі спірного об`єкта до комунальної власності.
Судом першої інстанції вірно встановлено, що вказані обставини у своїй сукупності підтверджують тривалу бездіяльність відповідача щодо забезпечення прийняття спірного об`єкта житлового фонду до комунальної власності.
Колегія суддів відхиляє доводи відповідача про відсутність підстав для постановлення рішення про визнання дій або бездіяльності останнього протиправною з огляду на виправлення суб`єктом владних повноважень оскаржуваних порушень шляхом прийняття Шполянськоюміською радою об`єднаної територіальної громади рішення №21-9/ІХ "Про надання згоди на прийняття в комунальну власність Шполянської міської ради ОТГ об`єкт нерухомості житловий будинок за адресою: вул.Івана Гончара,79 А, м.Шпола Черкаськоїобласті", оскільки, станом на час розгляду справи в суді, вказаний об`єкт нерухомості в комунальну власність не прийнято, сформована комісія не приступила до роботи, акт приймання-передачі житлового будинку відповідно ч.5 ст.7 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" ні балансоутримувачем, ні головою і членами комісії не підписувався і суду не поданий.
Також колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що наявність свідоцтв про право приватної власності на квартири у спірному багатоквартирному житловому будинку, а також утворення ОСББ не свідчить про автоматичне припинення права державної власності на спірний житловий багатоквартирний будинок, оскільки не усі квартири на час розгляду справи перебувають у приватній власності. А їх перебування у власності громадян не є підставою для зняття всього багатоквартирного багатоповерхового житлового будинку з відповідного державного обліку Регіонального відділення Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях.
Щодо доводів відповідача про те, що прийняття вказаного житлового будинку у комунальну власність неможливе без надання Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Київській, Черкаській та Чернігівській областях як балансоутримувачем технічної документації на цей будинок, технічного паспорта і плану інженерних мереж, колегія суддів зауважує, що визначений Законом України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" порядок передачі житлового фонду, не передбачає обов`язку органу управління майном забезпечити передачу таких документів органу місцевого самоврядування.
Утворення ОСББ на приватному майні громадян за спірною адресою (ОСББ "Європейськийбудинок 79") не змінює правовий статус майна багатоквартирного житлового будинку, що знаходиться на балансі ПАТ "Шполянська швейна фабрика".
Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що прокурором в інтересах позивача використано належний спосіб захисту порушеного права відповідно до приписів ст.ст. 15, 16 ЦК України.
Спонукання органу місцевого самоврядування до виконання вимог закону шляхом забезпечення радою прийняття спірного будинку в комунальну власність у даному спорі є найбільш дієвим способом відновлення порушеного права та господарського інтересу держави.
Відповідно до ст.193 ГК України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язань, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
З огляду на вищевказані норми чинного законодавства України, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позовних вимог.
Висновки суду апеляційноїінстанції за результатами розглядуапеляційноїскарги
Колегія суддів зазначає, що враховуючи положення частини 1 статті 9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 N475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону Українивід 23.02.2006 №3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.
У рішенні Суду у справі Трофимчук протии України №4241/03 від 28.10.2010 Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод сторін.
У відповідності з пунктом 3 частини 2 статті 129 Конституції України та частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України).
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (статті 76 Господарського процесуального кодексу України).
Докази, не подані у встановлений законом або судом строк, до розгляду судом не приймаються, крім випадку, коли особа, що їх подає, обґрунтувала неможливість їх подання у вказаний строк з причин, що не залежали від неї (частини 8 статті 80 Господарського процесуального кодексу України).
Таким чином, апелянтом не надано до суду належних і допустимих доказів на підтвердження тих обставин, на які він посилається в апеляційній скарзі. Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на припущеннях та зводяться до намагань здійснити переоцінку обставин справи, вірно встановлених судом першої інстанції.
Отже, підсумовуючи наведене, колегія суддів дійшла висновку про те, що оскаржуване рішення суду прийнято у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права, підстав його скасовувати або змінювати не вбачається.
Таким чином, апеляційна скарга Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади на рішення Господарського суду Черкаської області від 29.06.2022 у справі № 925/28/22 задоволенню не підлягає. Рішення Господарського суду Черкаської області від 29.06.2022 у справі № 925/28/22 слід залишити без змін.
Керуючись статтями 240, 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд-
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади на рішення Господарського суду Черкаської області від 29.06.2022 у справі № 925/28/22 залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Черкаської області від 29.06.2022 у справі № 925/28/22 залишити без змін.
3. Матеріали справи №925/28/22 повернути до Господарського суду Черкаської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку відповідно до статей 286-289 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено 07.12.2022.
Головуючий суддя А.Г. Майданевич
Судді О.М. Коротун
В.В. Сулім
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2022 |
Оприлюднено | 08.12.2022 |
Номер документу | 107715519 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо реєстрації або обліку прав на майно |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Майданевич А.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні