Рішення
від 06.12.2022 по справі 140/11689/21
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2022 року ЛуцькСправа № 140/11689/21

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Костюкевича С.Ф.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Георесурс» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

ВСТАНОВИВ:

Державна служба геології та надр України (далі - позивач) звернулася з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Георесурс» (далі ТзОВ «Георесурс» відповідач) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5750 від 03.04.2013.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ТзОВ «Георесурс» надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5750 від 03.04.2013 з метою видобування пегматитів строком на 20 (двадцять) років, до 03 квітня 2033 року.

Вказує, що з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615, проте відповідач взятих на себе зобов`язань не виконує та порушує норми законодавства у сфері надрокористування, тому просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5750 від 03.04.2013 наданого ТзОВ «Георесурс».

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 25.10.2021 відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 01.02.2022, яку залишено без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.07.2022, позовну заяву Державної служби геології та надр України до ТзОВ «Георесурс» про скасування (анулювання) спеціального дозволу на користування надрами залишено без розгляду у зв`язку із пропуском строку звернення до суду.

Постановою Верховного суду від 24.10.2022 у справі № 140/11689/21 ухвалу Волинського окружного адміністративного суду від 01.02.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.07.2022 скасовано, а справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 14.11.2022 справу за вказаним позовом прийнято до провадження та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Представник ТзОВ «Георесурс» в поданих поясненнях щодо позову, просив відмовити у задоволенні вимог у зв`язку із безпідставністю та пропуском строку звернення. Вказав, що ТзОВ «Георесурс» надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5750 від 03.04.2013 року з метою видобування пегматитів, строком на 20 (двадцять) років до 03.04.2033 року, проте, наказом від 27.06.2019 №202 позивачем зупинено дію дозволу на користування надрами. Зазначає, що цей наказ оскаржено в судовому порядку та скасовано рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 18.06.2020 у справі №140/39/20, яке набрало законної сили.

Зауважує, що 09.10.2020 позивачем було проведено позапланову перевірку, за результатами якої було складено акт перевірки №36/5750-К від 09.10.2020, де зазначено, що суб`єкт господарювання не допустив посадових осіб до перевірки та не надав документів, зразки продукції, пояснення, довідки, відомості. На підставі даного акту перевірки було складено припис №36/5750-К від 12.10.2020, яким надано строк до 09.11.2020 для усунення порушень. На виконання даного припису ТзОВ «Георесурс» до Південного міжрегіонального відділу департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр були надані пояснення та їх документальне підтвердження, про що свідчить лист №78 від 09.11.2020 «Щодо виконання припису від 12.10.2020 №36/5750-К», який був прийнятий без зауважень.

Окрім того, вказує, що 27.01.2021 проведено планову перевірку ТзОВ «Георесурс», за результатами якої 27.01.2021 складено акт перевірки №4/5750-К та припис №4/5750-К, яким ТзОВ «Георесурс» надано строк до 01.03.2021 для усунення порушень. На виконання даного припису Південному міжрегіональному відділу департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр надані пояснення та їх документальне підтвердження, про що свідчить лист №8 від 01.03.2021, в якому серед іншого, повідомлено про здійснення заходів з усунення порушень.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до висновку, що у задоволенні позовних вимог слід відмовити, враховуючи наступне.

Частина 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) визначає, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Судом встановлено, що ТзОВ «Георесурс» надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5750 від 03.04.2013, з метою видобування пегматитів, строком на 20 (двадцять) років, терміном до 03 квітня 2033 року.

Наказом Державної служби геології та надр України від 21.02.2019 №53 вирішено провести планові перевірки діяльності надрокористувачів, в тому числі ТзОВ «Георесурс» з 01.04.2019.

Листом від 26.02.2019 Держгеонадра надіслано на адресу ТзОВ «Георесурс» повідомлення про проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування, у строк з 01 квітня по 12 квітня 2019 року, яке було вручено 15.04.2019.

03.04.2019 було проведено планову перевірку ТзОВ «Георесурс», за результатами перевірки було складено акт перевірки № 19/5750-К від 03.04.2019 де зазначено, що у проведені перевірки було відмовлено у зв`язку з відсутностю керівників підприємства ТзОВ «Георесурс».

На підставі зазначеного акту перевірки складено припис від 03.04.2019 № 19/5750-К, щодо усунення в строк до 03.05.2019 порушень: не виконуються умови користування надрами, а саме не дотримуються вимоги Угоди про умови користування надрами № 5750, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами № 5750 від 03.04.2013, в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадр для здійснення державного геологічного контролю.

08.04.2019 супровідним листом №79-14/03 від 03.04.2019 на адресу ТзОВ «Георесурс» надійшли направлення на проведення перевірки від 01.04.2019, акт №19/5750-К від 03.04.2019 про недопущення до перевірки, припис щодо усунення порушень від 03.04.2019 №19/5750-Ю та копія наказу Держгеонадр від 21.02.2019 №53.

На виконання припису ТзОВ «Георесурс» листом №188 від 02.05.2019 надало Південному міжрегіональному відділу департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр всі необхідні документи, що зазначені в приписі для усунення порушень, та відповідні пояснення щодо виконання припису, про що керівник вищевказаного відділу зробив відмітку про отримання цих документів.

Держгеонадра наказом від 27.06.2019 №202 зупинило ТзОВ «Георесурс» дію спеціального дозволу на користування надрами №5750 від 03.04.2013.

Про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами ТзОВ «Георесурс» було поінформовано листом №11982/03/14-19 від 03.07.2019, який було вручено 11.07.2019. Також даним листом Держгеонадра надало 30 календарних днів для усунення порушень.

Про те, що порушення були усунені, а Південному міжрегіональному відділу департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр був наданий пакет документів та відповідні пояснення, ТзОВ «Георесурс» поінформувало Держгеонадра листом №257 від 15.07.2019, в якому також просило поновити дію спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з безпідставністю його зупинення.

Листом №18496/01/14-19 від 05.09.2019 до ТзОВ «Георесурс» Держгеонадра щодо надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами просило надати власну позицію на припинення права користування надрами, за спеціальним дозволом на користування надрами №5750 від 03.04.2013.

Листом №283 від 07.10.2019 до Держгеонадр ТзОВ «Георесурс» не погодилось на припинення права користування надрами та зауважило про безпідставність зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5750 і просило поновити його дію, який надійшов 10.10.2019.

03.01.2020 Державна служба геології та надр України звернулася в суд з позовом до ТзОВ «Георесурс» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5750 від 03.04.2013 року.

28.01.2020 ТзОВ «Георесурс» пред`явило зустрічний позов до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування наказу №202 від 27.06.2019 в частині зупинення ТзОВ «Георесурс» дії спеціального дозволу на користування надрами №5750 від 03.04.2013 року.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 18.06.2020 у справі №140/39/20, яке залишено без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.01.2021, визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України № 202 від 27.06.2019 «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» в частині зупинення ТзОВ «Георесурс» дії спеціального дозволу на користування надрами №5750 від 03 квітня 2013 року. У задоволенні позову Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Георесурс» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5750 від 03.04.2013 року наданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Георесурс» відмовлено.

Наказом Державної служби геології та надр України № 394 від 09.09.2020 вирішено провести позапланову перевірку ТзОВ «Георесурс» у зв`язку з неподанням суб`єктом господарювання документів обов`язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин.

09.10.2020 було проведено позапланову перевірку ТзОВ «Георесурс», за результатами чого складено акт перевірки №36/5750-К від 09.10.2020, яким встановлено наступні порушення:

1) суб`єкт господарювання не допустив посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення заходів державного геологічного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю), встановленого законодавством (п. 5.3. Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №5750 від 03.04.2013).

2) суб`єкт господарювання не надав документи, зразки продукції, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникли під час державного нагляду (контролю) (ст. 11 ЗУ «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»).

12.10.2020 складено Припис №36/5750-К, яким відповідачу надано строк до 09.11.2020 для усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування шляхом надання до Держгеонадр документів та матеріалів згідно з переліком зазначеного у приписі, які підтверджують факт усунення порушень, проте у встановлений строк, відповідач не усунув порушення, зазначених в приписі вимог не виконав.

Наказом Держгеонадр від 09.12.2020 №564 внесено зміни до п. 13 додатка 2 до наказу від 27.06.2019 №202 в частині доповнення підстав зупинення дії дозволу та надано строк 30 днів для усунення порушень, про що повідомлено листом від 14.12.2020 (отримане 23.12.2020), проте позивач вважає, що у встановлений строк відповідач не усунув порушення, вказані в приписі і вимоги не виконав.

14.12.2020 позивачем на виконання вимог ч. 1 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» видано наказ №574 «Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у січні 2021 року», яким встановлено найменування суб`єкта господарювання, ТзОВ «Георесурс» та предмет перевірки - дотримання вимог законодавства у сфері геологічне вивчення надр та раціональне використання надр України.

15.12.2020 ТзОВ «Георесурс» направлено повідомлення про проведення планової перевірки.

27.01.2021 було проведено планову перевірку ТзОВ «Георесурс», за результатами перевірки було складено акт перевірки №4/5750-К від 27.01.2021, яким встановлено наступні порушення:

1) не надано проект розробки родовища корисних копалин, затверджений та погодження в установленому порядку;

2) відсутній Акт про надання гірничого відводу на розробку Лозуватського родовища;

3) не внесені зміни до спеціального дозволу № 5750 від 03.04.2013 та Угоди про умови користування надрами у зв`язку з виключенням абзацу третього пункту 26 «Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами», затвердженого Постановою КМУ від 30.05.2011 №615, щодо обов`язкового моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов передбачених Дозволом та Угодою про умови користування надрами;

4) не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами № 5750 від 03.04.2013, а саме не проводиться видобування пегматитів;

5) не виконуються пункти 1 особливих умов спеціального дозволу на користування надрами № 5750 від 03.04.2013, а саме: вимоги листа Держгірпромиагляду від 27.06.2012 № 5364/0/3.1-12/6/12 в частині: - оформити в установленому порядку проект розробки родовища та погодити його з органами держгірпромиагляду України в частині охорони надр; - отримати акт про надання гірничого відводу; - отримати акт на право користування земельної ділянки;

6) не виконується пункт 3 програми робіт, яка є Додатком 2 до Угоди про умови користування надрами, а саме: складання проекту на розробку і рекультивацію родовища, ОВНС. 2кв.2013 - 4кв2013;

7) не виконується пункт 4 програми робіт, яка с Додатком 2 до Угоди про умови користування надрами, а саме: підготовка матеріалів на отримання гірничого відводу і отримання його в установленому порядку 2 півріччя 2013;

8) не виконується пункт 5 програми робіт, яка є Додатком 2 до Угоди про умови користування надрами, а саме: не підготовленні матеріали на отримання земельної ділянки для потреб, пов`язаних з користуванням надрами в установленому порядку серпень-листопад кв.2013;

9) не виконуються пункти 6.7 програми робіт, яка є Додатком 2 до Угоди про умови коригування надрами, а саме: -початок видобування у 2 кв. 2015 року та вихід на проекту потужність у 4 кв. 2017 року;

10) ТзОВ «Георесурс» протягом двох років з початку дії дозволу не розпочав користування надрами.

27.01.2021 складено припис №4/5750-К, яким відповідачу надано строк до 01 березня 2021 року для усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування шляхом надання до Держгеонадр документів та матеріалів, які підтверджують факт усунення порушень. Позивач вважає, що у встановлений строк відповідач не усунув порушення, зазначені в приписі та наказах вимоги не виконав.

Наказом Держгеонадр від 31.03.2021 №236 (який винесений в доповнення до раніше виданого наказу № 564 від 09.12.2020, а останній є доповненням до раніше виданого наказу № 202 від 27.06.2019, що скасований судом) внесено зміни до п. 3 додатку 4 до наказу від 09.12.2020 №564 в частині доповнення підстав зупинення дії дозволу та надано строк 30 днів для усунення порушень, про що повідомлено листом від 07.04.2021 (отримане відповідачем 12.04.2021).

Позивач, вважаючи, що головною з підстав припинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених ст. 24 Кодексом України про надра, спеціальним дозволом на користування надрами та Угодою до нього, звернувся до суду для анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5750 від 03.04.2013

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини, що склались між сторонами регулюються Кодексом України про надра, завданням якого є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.

Статтею 15 Кодексу України про надра встановлено, що надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено. Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).

Зі змісту частини другої статті 24 Кодексу України про надра вбачається, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Пунктом 21 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ № 615 від 30.05.2011 (далі Порядок №615) встановлено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінекоенерго, Держпраці, МОЗ, Держекоінспекції, органів місцевого самоврядування, ДПС, зокрема у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища

Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом. Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню надзвичайної ситуації або усуненням її наслідків Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.

Зі змісту наведених правових норм вбачається, що підставами зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених статтею 24 Кодексу України про надра та невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

Відповідно до пункту 22 Порядку №615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбачених Кодексом України про надра, Законами України «Про нафту і газ» та «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».

Відповідно до частин першої та другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Верховним Судом України у постановах від 25.06.2011 у справі № 21-36а11, від 19.09.2011 у справі № 21-164а11 та від 10.12.2013 у справі № 21-450а13 та постановах Верховного Суду від 10.05.2018 у справі № 802/4846/13-а та від 26.06.2018 у справі № 802/923/14-а було зроблено правовий висновок про те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору орган, який надав надра у користування має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.

Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом надання їм права вимагати (шляхом надання/висловлення письмової незгоди) від уповноваженого органу судової, а не адміністративної процедури припинення права користування надрами. При цьому, законом презюмується, що саме судовий порядок є додатковою гарантією ефективного захисту прав надрокористувача.

Як слідує з матеріалів справи, Держгеонадра наказом від 27.06.2019 №202 зупинило ТзОВ «Георесурс» дію спеціального дозволу на користування надрами №5750 від 03.04.2013, а згодом, наказом Держгеонадра від 09.12.2020 №564 внесено зміни до п. 13 додатка 2 до наказу від 27.06.2019 № 202 в частині доповнення підстав зупинення дії дозволу.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 18.06.2020 у справі №140/39/20, яке залишено без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.01.2021, визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби геології та надр України № 202 від 27.06.2019 «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» в частині зупинення ТзОВ «Георесурс» дії спеціального дозволу на користування надрами №5750 від 03 квітня 2013 року (набрало законної сили 28.01.2021).

В даному рішенні судом, зокрема, було зроблено наступні висновки, що Держгеонадрами фактично перевірка не проводилась, акт за результатами здійснення планового заходу з реквізитами, визначеними частиною 6 статті 73акону України № 877, не складався. Отже, у визначений законом спосіб Держгеонадра не встановлювались порушення ТзОВ «Георесурс» вимог спеціального дозволу, які б давали підстави для зупинення дії спецдозволу та звернення до суду з позовом про анулювання спецдозволу на користування надрами; також судом встановлено, що у Держгеонадр не було законодавчих підстав для винесення припису, а ТзОВ «Георесурс» виконало вимоги припису від 03.04.2019 №19/5750-К та відповідно у Держгеонадр не було підстав зупиняти дію спеціального дозволу на користування надрами.

В подальшому, Наказом Держгеонадра від 31.03.2021р. №236 внесено зміни до п. 3 додатку 4 до наказу від 09.12.2020 №564 в частині доповнення підстав зупинення дії дозволу.

Суд зазначає, що з огляду на наведене, наказ № 236 від 31.03.2021, на підставі якого зупинено дію спецдозволу на даний момент, не є окремим наказом, а лише доповненням до виданого раніше наказу № 564 від 09.12.2020. В свою чергу, наказ № 564 від 09.12.2020 також не є окремим актом, оскільки він тільки доповнює наказ № 202 від 27.06.2019.

На переконання суду, оскільки станом на момент винесення наказу № 236 від 31.03.2021 вже набуло чинності рішення суду, яким скасовано наказ № 202 від 27.06.2019, тому наказ № 236 не міг бути виданий, оскільки він доповнював вже скасований первісний наказ № 202, відтак, у позивача не було правових підстав для звернення до суду для припинення права користування надрами шляхом анулювання дозволу на користування такими надрами, у зв`язку із відсутністю підстав для проведення перевірки.

Крім того, не можна вважати обґрунтованим видання позивачем наказу № 236 від 31.03.2021 про внесення змін до наказу №564від 09.12.2020, яким вносилисья зміни до наказу №202 від 27.06.2019 з огляду на порушення, які виявлені перевіркою майже через 2 роки після прийняття наказу про зупинення цього дозволу.

Така позиція суду узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 08.09.2018, у справі №811/3829/13-а, який зазначив, що підставою для внесення змін до наказу №94 від 16 березня 2012 року стали висновки акту перевірки від 13 березня 2013 року, що суперечить чинному законодавству України, оскільки порушення, які виявлені через рік після видання наказу №94 не можуть змінювати або розширювати підстави, які спеціально уповноваженим органом покладені в основу такого наказу станом на момент його видання.

Окрім того, відповідач виконував приписи контролюючого органу, зокрема, на виконання припису №36/5750-К від 12.10.2020 Південному міжрегіональному відділу департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр були надані пояснення та їх документальне підтвердження, про що свідчить наявний в матеріалах справи та досліджений судом лист №78 від 09.11.2020 «Щодо виконання припису від 12.10.2020 №36/5750-К», який був прийнятий без зауважень (а.с. 109-111), також, на виконання припису №4/5750-К від 27.01.2021 Південному міжрегіональному відділу департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр були надані пояснення та їх документальне підтвердження, про що свідчить наявний в матеріалах справи та досліджений судом лист №8 від 01.03.2021, в якому відповідач, серед іншого, повідомляє про здійснення заходів з усунення порушень (а.с. 112-113).

Враховуючи викладене, суд приходить висновку про те, що, оскільки Держгеонадра наказами від 09.12.2020 №564, № 236 від 31.03.2021 вносило зміни в частині доповнення підстав зупинення дії дозволу на користування надрами до наказу № 202 від 27.06.2019, який скасовано в судовому порядку, а відповідач вчинив заходи для усунення виявлених під час перевірки порушень, відтак, у позивача підстави для звернення до суду про анулювання спеціального дозволу на користування надрами були відсутні, тому в задоволенні позовних вимог Державної служби геології та надр України слід відмовити.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно зі статтею 90 цього Кодексу оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, суд приходить до висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Керуючись статтями 243, 245, 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Георесурс» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.Ф. Костюкевич

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2022
Оприлюднено09.12.2022
Номер документу107723696
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами

Судовий реєстр по справі —140/11689/21

Постанова від 11.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 11.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 01.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 20.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 29.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 30.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Рішення від 06.12.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні