ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06.12.2022м. ДніпроСправа № 904/1153/22
Суддя Господарського суду Дніпропетровської області Панна С.П. при секретарі судового засідання Арнаутовій А.О., розглянувши матеріали справи
за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця", 03150, м.Київ, вул.Єжи Гедройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815 в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", 49038, м.Дніпро, пр.Дмитра Яворницького, 108, код ЄДРПОУ 40081237
до Акціонерного товариства "ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ", 50026, Дніпропетровська область, м.Кривий Ріг, код ЄДРПОУ 00191000
про стягнення заборгованості за користування вагонами в сумі 831 144,48грн.
Представники сторін:
від позивача: Хлабистін Д.М.
від відповідача: Зайцева О.М.
СУТЬ СПОРУ:
Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою до Акціонерного товариства "ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ", в якій просить суд стягнути плату за користування вагонами в сумі 831 144,48грн.
Також позивач просить стягнути судовий збір у розмірі 12 467,17грн.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов договору №ПР/М-19-753/НЮдч/2019/у/ТО/1495 від 05.12.2019 про експлуатацію залізничної під`їзною колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Кривий Ріг регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Українська залізниця", в частині несвоєчасного забирання відповідачем на свою під`їзну колію вагонів, які надійшли на його адресу.
Відповідач проти позову заперечує та просить у позові відмовити, посилаючись на те, що затримка вагонів сталася з причин залежних від позивача, а саме, порушення залізницею вимог ст.31 Статуту залізниць України та п.12.1 Правил технічної експлуатації залізниць в частині зобов`язання подавати під завантаження справні вагони, які було повернуто залізниці відповідно до п.10 № ПР/М-19-753/НЮдч/2019/у/ТО/1495.
01.12.2022р. до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій заперечує щодо тверджень відповідача викладених у відзиві на позовну заяву та просить суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Ухвалою суду від 01.12.2022р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 06.12.2022р.
В судовому засіданні, 06.12.2022р., оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
05 грудня 2019 року між Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" (залізниця) та Акціонерним товариством "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" (власник колії) укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії Акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Кривий Ріг Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця" №ПР/М-19-753/НЮдч/2019/у/ТО/1495.
Відповідно до п. 1 договору, згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів і на умовах договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику колії, яка примикає до станції Кривий Ріг через спарену стрілку № 2/4 в парній горловині станції і яка обслуговується локомотивом власника колії.
Межею під`їзної колії є сигнальний знак "Межа під`їзної колії", який встановлено біля вхідного сигналу "Ч" станції Допоміжна власника колії на відстані 4779 м від стрілки примикання.
Розгорнута довжина під`їзної колії складає 238 340 погонних метрів (п. 2 договору).
Рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії та Інструкції по сигналізації на залізницях України (п. 4 договору).
Відповідно до п. 5 договору передача (здача) вагонів на під`їзну колію здійснюється:
- порожніх вагонів під навантаження через інтервал часу 1,5 год.;
- передача розбірних поїздів, маршрутів завантажених аглорудою та вапняком за повідомленнями.
Повідомлення про подачу вагонів на під`їзду колію передається по телефону прийомоздавальником ватажу та багажу станції Кривий Ріг прийомоздавальнику вантажу та багажу власника колії, не пізніше ніж за 2,0 години до фактичного подавання вагонів з реєстрацією у книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження форми ГУ-2.
Вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці на одну із приймально-відправних колій № 1-11 станції Допоміжна власника колії.
Здавання вагонів у комерційному та технічному відношенні залізницею власнику колії здійснюється на одній з приймально-відправних колій № 1-11 станції Допоміжна власника колії.
Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії (п. 6 договору).
Кількість вагонів у кожній партії, що передається власнику колії, становить не більше 57 вагонів (228 вісей), для вагонів-обкотишовозів не більше 60 вагонів (240 вісей) (п. 7 договору).
Про готовність вагонів до забирання маневровий диспетчер цеху зовнішнього транспорту УЗТ власника колії повідомляє по прямому телефонному зв`язку маневреного диспетчера станції Кривий Ріг, не пізніше, ніж за 2,0 години до фактичної здачі вагонів з подальшим письмовим підтвердженням за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.199 № 113, зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 15.03.1999 за № 165/3458 (п. 8 договору).
В пункті 9 договору визначено, що з під`їзної колії вагони повертаються:
- завантажені маршрути цілими составами, які сформовані згідно з ПТЕ і планом формування поїздів;
- порожні вагони у тій кількості, в якій були передані на під`їзду колію.
Партії вагонів, що повертаються з під`їзної колії, формуються згідно з ПТЕ і доставляються локомотивом власника колії на одну із приймально-відправних колії № 1-11 станції Допоміжна.
Приймально-здавальні операції у технічному та комерційному відношеннях здійснюються на одній з приймально-відправних колій № 1-11 станції Допоміжна.
В пункті 10 договору визначено, що з під`їзної колії вагони здаються:
- навантажені маршрути через інтервал часу 1,5 год.;
- інші вагони за повідомленнями по мірі готовності у кількості, не менше 40 вісей.
Середньодобова переробна спроможність вантажних фронтів по основних масових вантажах:
вивантаження
ст. Концентрат (Агломераційний цех): Аглоруда (колія № 12) 94 ваг.; Аглоруда (колія № 13) 94 ваг.; Вапняк (колія № 15) 188 ваг.; Коксова дрібниця (колія № 14) 111 ваг.; Вугілля АШ (колія № 14) 111 ваг.
навантаження
ст. Агломерат: Агломерат (колія № 19) 352 ваг.; Концентрат залізорудний (РФЗ-1, колія № 11) 120 ваг.
ст. Концентрат: Концентрат залізорудний (колія № 11) 114 ваг.; Концентрат залізорудний (колія № 10) 114 ваг.; Концентрат залізорудний (колія № 38) 123 ваг.; Концентрат залізорудний (РЗФ-1 колія № 17) 74 ваг.
Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці (п. 11 договору).
Для під`їзної колії встановлюється загальний єдиний термін перебування усіх вагонів 25,1 година (п. 12 договору).
Відстань для нарахування збору за подачу, забирання вагонів 12,782км в обидва кінці, в тому числі 9,558км на балансі залізниці та 3,224 на балансі власника колії (п. 13 договору).
За умовами цього договору вагони подаються: ТОВ "Метінвест-СМЦ"; ТОВ "АТЦ-Сервіс" в м. Кривий Ріг (п. 14.1 договору в редакції додаткової угоди №14 від 06.09.2018).
Відповідно до п. 15 договору (в редакції протоколу розбіжностей) власник колії сплачує залізниці плату:
- за подачу, забирання вагонів згідно з табл. 1, табл. 2 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язаних з ними послуг (Тарифне керівництво № 1);
- за користування вагонами згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами;
- за зберігання вантажів у вагонах у разі затримки їх з вини одержувача після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) згідно з Правилами зберігання вантажів;
- інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, що виконує залізниця для власника колії згідно з діючими нормативними документами.
Власник колії відшкодовує Залізниці витрати на утримання смуги відведення за рік в розмірі 21 253,93грн без ПДВ.
Списання здійснюється з особового рахунку власника колії. Збір стягується одноразово у першій декаді січня за поточний рік.
Про зміну розміру витрат на утримання смуги відведення Залізниця письмово повідомляє власника колії із вказанням суми витрат, дати введення в дію та проводить розрахунок.
Збори і плата вносяться на підставі ст. 62 Статуту залізниць України у національній валюті України на умовах попередньої оплати на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання філії "ЄРЦ".
Пунктом 16 договору встановлено, що власник колії несе відповідальність за схоронність вагонного парку відповідно до статті 124 Статуту залізниць України, розділу ІV "Порядок розрахунку розмірів збитків за пошкодження вантажних вагонів" Правил користування вагонами і контейнерами.
Вагони з під`їзної колії повертаються очищеними від вантажу, із знятими реквізитами кріплення після розвантаження, промитими у випадках, передбачених Правилами перевезення вантажів навалом і насипом, згідно зі статтею 35 Статуту залізниць України.
У пункті 20 договору (в редакції протоколу розбіжностей) сторони погодили, що договір вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печатками сторін, і діє з 21 грудня 2019 року до 20 грудня 2024 включно.
Доказів припинення, зміни, визнання недійсним або розірвання вказаного договору сторонами суду не надано.
Додатковою угодою № 1 від 22.01.2020р. сторони доповнили пункт 14.1. договору підпунктом 14.1.3., який вкладений в наступній редакції: "14.1.3. ТОВ "МЕТІНВЕСТ-СМЦ", Філія ТОВ "МЕТІНВЕСТ-СМЦ" в м.Кривий Ріг (ЄДРПОУ 34399509).
Додатковою угодою №2 від 10.09.2020 сторони внесли зміни до другого абзацу п. 15 договору, зокрема визначили, що власник колії відшкодовує Залізниці витрати на утримання смуги відведення в розмірі земельного податку на 2020 рік в сумі 54 118,81грн за рік без ПДВ.
Додатковою угодою №4 від 19.05.2021 сторони внесли зміни до другого абзацу п. 15 договору, зокрема визначили, що власник колії відшкодовує Залізниці витрати на утримання смуги відведення в розмірі земельного податку на 2021 рік в сумі 57 563,25грн за рік без ПДВ.
Додатковою угодою № 14 від 06.09.2018р. пункт 14.1 був викладений в наступній редакції: "14.1. За умовами цього договору вагони подаються: 14.1.1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Метінвест-СМЦ", 14.1.2. Товариство з обмеженою відповідальністю "АТЦ-Сервіс".
Додатковою угодою №15 від 15.11.2018 сторони внесли зміни до п. 20 договору, зокрема визначили, що договір укладено терміном з 11 грудня 2013 року до 10 березня 2019 року включно.
Частиною 1 статті 634 Цивільного кодексу України встановлено, що договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.
Так, відповідно до повідомлення про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 45-00191000/2020-0001 від 30.06.2020 АТ "Укрзалізниця" засвідчило прийняття від АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" Заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом та повідомило останньому про присвоєні йому коди: 1. відправника/одержувача 5343; 2. платника 2557988 та відкрито особовий рахунок з ідентичним номером.
Повідомлення підписано електронним підписом старшим інспектором відділу договорів та тарифів служби комерційної роботи та маркетингу РФ "Придніпровська залізниця" Лях Володимиром Вікторовичем 30.06.2020 о 14:05:50.
Таким чином, 30.06.2020 між АТ "Українська залізниця" та АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" було укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, що знаходиться у публічному доступі.
Відтак, на момент виникнення спору між АТ "Українська залізниця" та АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були укладені та діяли договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії та договір про надання послуг.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до пам`ятки про подавання вагонів:
- № 3214 05.11.2021 о 06 год 20 хв на під`їзну колію АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» були подані вагони №№ 60226545, 60599685, 65942419, 66242249, 67347518, 67871376. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4181 22.11.2021 о 11 год 40 хв з під`їзної колії АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» були забрані вагони №№ 60226545, 60599685,65942419, 66242249, 67347518, 67871376. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 413 годин 20 хвилин (17 днів 5 годин 20 хвилин);
- № 3231 06.11.2021 о 16 год 55 хв на під`їзну колію АТ «ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ» був поданий вагон № 67851279. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4249 27.11.2021 о 15 год 00 хв з під`їзної колії АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був забраний вагон № 67851279. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 502 години 5 хвилин (20 днів 22 години 5 хвилин);
- № 3237 07.11.2021 о 04 год 50 хв на під`їзну колію АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був поданий вагон № 65290363. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4181 22.11.2021 о 11 год 40 хв з під`їзної колії АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був забраний вагон № 65290363. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 366 годин 50 хвилин (15 днів 6 годин 50 хвилин);
- № 3260 09.11.2021 о 02 год 10 хв на під`їзну колію АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був поданий вагон № 60496619. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4241 26.11.2021 о 19 год 00 хв з під`їзної колії АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був забраний вагон № 60496619. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 424 години 50 хвилин (17 днів 16 годин 50 хвилин);
- № 3195 03.11.2021 о 15 год 25 хв на під`їзну колію АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був поданий вагон № 24587461. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4249 27.11.2021 о 15 год 00 хв з під`їзної колії АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був забраний вагон № 24587461. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 575 годин 35 хвилин (23 дні 23 години 35 хвилин);
- № 3237 07.11.2021 о 04 год 50 хв на під`їзну колію АТ «ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ» був поданий вагон № 53026928. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4249 27.11.2021 о 15 год 00 хв з під`їзної колії АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був забраний вагон № 53026928. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 490 годин 10 хвилин (20 днів 10 годин 10 хвилин);
- № 3195 03.11.2021 о 15 год 25 хв на під`їзну колію АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був поданий вагон № 61539847. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4249 27.11.2021 о 15 год 00 хв з під`їзної колії АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був забраний вагон № 61539847. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 575 годин 35 хвилин (23 дні 23 години 35 хвилин);
- № 3154 30.10.2021 о 23 год 30 хв на під`їзну колію АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» були подані вагони №№ 96289616, 96393756. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4249 27.11.2021 о 15 год 00 хв з під`їзної колії АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» були забрані вагони №№ 96289616, 96393756. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 663 години 30 хвилин (27 днів 15 годин 30 хвилин);
- № 3332 15.11.2021 о 17 год 20 хв на під`їзну ^ колію АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був поданий вагон № 34033670. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4301 01.12.2021 о 13 год 30 хв з під`їзної колії АТ «ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ» був забраний вагон № 34033670. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 380 годин 10 хвилин (15 днів 20 годин 10 хвилин);
- № 3333 15.11.2021 о 17 год 55 хв на під`їзну колію АТ «ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ» були подані вагони №№ 62253323, 67386011. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» були забрані вагони №№ 62253323, 67386011. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 595 годин 50 хвилин (24 дні 19 годин 50 хвилин);
- № 3289 11.11.2021 о 17 год 30 хв на під`їзну колію АТ «ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ» був поданий вагон № 60465432. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4301 01.12.2021 о 13 год 30 хв з під`їзної колії АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був забраний вагон № 60465432. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 476 годин (19 днів 20 годин);
- № 3339 16.11.2021 о 09 год 55 хв на під`ізну колію АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був поданий вагон № 97101786. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4301 01.12.2021 о 13 год 30 хв з під`їзної колії АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був забраний вагон № 97101786. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 363 години 35 хвилин (15 днів 3 години 35 хвилин);
- № 3358 18.11.2021 о 02 год 05 хв на під`їзну колію АТ «ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ» був поданий вагон № 53811352. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був забраний вагон № 53811352. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 539 годин 40 хвилин (22 дні 11 годин 40 хвилин);
- № 3400 21.11.2021 о 22 год 25 хв на під`їзну колію АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був поданий вагон № 60678307. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був забраний вагон № 60678307. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 447 годин 20 хвилин (18 днів 15 годин 20 хвилин);
- № 3436 25.11.2021 о 03 год 55 хв на під`їзну колію АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» були подані вагони №№ 60146909, 60226545,60446424,67347518. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» були забрані вагони №№ 60146909, 60226545, 60446424, 67347518. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 369 годин 50 хвилин (15 днів 9 годин 50 хвилин);
- № 3444 26.11.2021 о 00 год 15 хв на під`їзну колію АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» були подані вагони №№ 56255540, 61869319. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ «ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ» були забрані вагони №№ 56255540, 61869319. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 349 години 30 хвилин (14 днів 13 годин 30 хвилин);
- № 3530 03.12.2021 о 22 год 00 хв на під`їзну колію АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» були подані вагони №№ 60487964, 67181008. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» були забрані вагони №№ 60487964, 67181008. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 159 годин 45 хвилин (6 днів 15 годин 45 хвилин);
- № 3481 29.11.2021 о 04 год 50 хв на під`їзну колію АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 61766986. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ «ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ» був забраний вагон № 61766986. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 272 години 55 хвилин (11 днів 8 годин 55 хвилин);
- № 3503 01.12.2021 о 11 год 00 хв на під`їзну колію АТ «ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ» були подані вагони №№ 64064918, 67169920, 67659201, 67734806. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 з під`їзної колії АТ «ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ комбінат» були забрані вагони №№ 64064918, 67169920, 67659201, 67734806. Час знаходження вагонів на під`їзній колії комбінату склав 218 годин 45 хвилин (9 днів 2 години 45 хвилин);
- № 3515 02.12.2021 о 10 год 05 хв на під`їзну колію АТ «ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ» були подані вагони №№ 66173907, 66591868, 66821224, 67368589, 67900209. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 з під`їзної колії АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» були забрані вагони №№ 66173907, 66591868, 66821224, 67368589, 67900209. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 195 годин 40 хвилин (8 днів З години 40 хвилин);
- № 3579 08.12.2021 о 01 год 40 хв на під`їзну колію АТ «ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ» був поданий вагон № 67866459. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ «південний гірничо-збагачувальний комбінат» був забраний вагон № 67866459, 66789306. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 60 години 5 хвилин (2 дні 12 годин 5 хвилин).
За час знаходження вищевказаних вагонів на під`їзній колії АТ «Південний гірничо-збагачувальний комбінат» станцією Кривий Ріг була нарахована плата за користування вагонами по відомостям ф.ГУ-46 №№ 20119663, 21119664, 22119665, 24119666, 26119667, 27119668, 01129670, 01129669, 03129672, 05129673, 07129674, 08129675,10129676,10129677, яку відповідач частково не визнав в сумі 831 144,48ґрн. та станом на сьогоднішній день не сплатив.
Як було з`ясовано в судовому засіданні, 06.12.2022р., відповідачем було сплачено за вагон 65290363, відповідно до якого за відомістю ф.ГУ-46 22119665, пам`ятка ф.ГУ-45 №№ 3237, 4181 було нараховано 466,70грн. (без НДС, з НДС - 560,04грн.)
Позивач в судовому засіданні, 06.12.2022р., підтвердив щодо сплати відповідачем заборгованості за вагоном 65290363.
Спірні правовідносини стосуються перевезення вантажів залізницею, а відтак, підпадають під правове регулювання Глави 64 Цивільного кодексу України, Глави 32 Господарського кодексу України, Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998, та інших нормативних актів, прийнятих у відповідності до них та які регулюють спірні правовідносини.
Слід відзначити, що порожні приватні власні вагони, які перевозяться залізницею за повними перевізними документами зі сплатою провізної плати, мають статус "вантажу", які залізниця зобов`язана доставити на станцію призначення у цілісності та збереженості і видати їх одержувачу, зазначеному в накладній, а одержувач має щодо залізниці права та обов`язки, передбачені Статутом залізниць України, зокрема, обов`язок отримати їх від залізниці, а у разі несвоєчасного приймання вагонів від залізниці - сплатити плату за користування вагонами, які знаходяться на коліях залізниці чи на станціях підходу, та збір за зберігання у розмірах, встановлених Тарифним керівництвом № 1, а також інші права та обов`язки, які має одержувач відносно вантажу, що прибув на його адресу.
Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду у складі об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 15.06.2018 у справі № 904/7360/17.
Відповідно до статті 46 Статуту одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.
Статтею 119 Статуту визначено, що за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами.
Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50 відсотків зазначених розмірів плати.
Отже, за період фактичного використання суб`єктами господарювання вагонів та/або контейнерів залізниці для перевезення вантажів вноситься плата; до періоду використання вагонів (контейнерів) включається час затримки (простою) вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. Звільнення від такої плати може мати місце лише у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці.
Відтак, при розгляді спору про стягнення залізницею плати за користування вагонами (контейнерами) до предмета доказування належить доведення позивачем належними, допустимими і достатніми доказами факту використання вагонів (контейнерів) для перевезення вантажів замовника послуг з перевезення у відповідний період, а у разі якщо мала місце затримка вагонів на станціях призначення і на підходах до них (якими можуть бути проміжні станції), в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження, - надання доказів того, що така затримка була спричинена саме з вини вантажоодержувача (власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства).
Плата за користування вагонами не є мірою відповідальності, яка може застосовуватись лише за наявності вини у сторони у зобов`язанні.
Порядок користування вагонами визначається Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Мінтранспорту України №113 від 25.02.1999, пунктами 3, 6, 8-10, 12 яких передбачено, що облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), пам`яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6).
Відомості плати за користування вагонами складаються на вагони, що подаються під навантаження та вивантаження, і є документами обліку часу перебування вагонів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами.
Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у пам`ятці про подання/забирання вагонів, яка оформлюється після закінчення приймально-здавальних операцій.
Час закінчення приймально-здавальних операцій фіксується в пам`ятках про подання/забирання вагонів форми ГУ-45, на підставі яких формуються відомості плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка є первинним документом бухгалтерського обліку.
Правилами користування вагонами чітко встановлено порядок і умови обліку вагонів, які були затриманими на підходах до станції призначення.
Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника (пункт 6 Правил користування вагонами і контейнерами).
Відповідно до пункту 3 Правил користування вагонами і контейнерами облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23.
Загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година. Причини, які є підставою для нарахування плати за користування вагонами в разі затримки їх на підходах до припортових станцій призначення, зазначаються в актах про затримку вагонів (пункт 12 Правил користування вагонами і контейнерами).
Розмір плати за користування вагонами в залежності від часу користування встановлюється згідно з чинним законодавством (пункт 14 Правил користування вагонами і контейнерами).
Згідно з пунктом 3 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу та вантажобагажу і можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, зокрема, у разі затримки вагонів на станції призначення в очікуванні подачі під вивантаження (перевантаження) з причин, що залежать від одержувача, власника залізничної під`їзної колії, порт, підприємства.
Пунктом 16 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113, встановлено, що вантажовласник звільняється від плати за користування вагонами і контейнерами:
а) якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких згідно з чинними положеннями заборонено виконувати вантажні роботи;
б) у разі подання локомотивом залізниці вагонів і контейнерів на фронти навантаження (вивантаження) у кількості, що перевищує їх максимальну переробну спроможність. Вказана максимальна переробна спроможність визначається за договором між залізницею і вантажовласником;
в) у разі затримки прийняття залізницею вагонів, які пред`явлено їй до здачі, з причин, що залежать від залізниці. Час такої затримки зазначається у графі "Примітки" Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, цей час виключається із загального часу користування вагонами (контейнерами).
Причина звільнення від плати за користування вагонами і контейнерами зазначається у графі "Примітки" відомості плати за користування вагонами (контейнерами).
Приймаючи рішення у даній справі, судом також враховано приписи пункту 15 договору, яким передбачено, що власник колії сплачує Залізниці плату за подачу, забирання вагонів згідно з таблицею 1, таблицею 2 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язаних з ними послуг (тарифне керівництво № 1); за користування вагонами згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами; за зберігання вантажів у вагонах у разі затримки їх з вини одержувача після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї) згідно з Правилами зберігання вантажів.
У постановах Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 15.06.2018 у справі № 904/7360/17 та від 22.06.2018 у справі №904/7535/17 викладено правову позицію про наявність вини відповідача у затримці вагонів на станціях підходу і правомірність нарахування плати за користування вагонами та збору за зберігання вагонів, як вантажу.
Згідно із положеннями ст. ст. 78, 79 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Частинами 1 і 2 статті 193 Господарського кодексу України встановлено, що:
- суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться;
- кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Відповідно до ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно з ч.1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Європейський суд з прав людини у справі «Мантованеллі» проти Франції звернув увагу суду на те, що одним із складників справедливого судового розгляду у розумінні ст.6 Конвенції «Про захист прав людини і основоположних свобод» є право на змагальне провадження.
Стаття 13 ГПК України передбачає, що судочинство у господарських судах України здійснюється на засадах змагальності сторін. Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод: кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.
За викладеного, є правомірними та такими, що підлягають частковому задоволенню позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача заборгованість за користування вагонами в сумі 830 584,44грн.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача у розмірі 12 458,77грн.
Керуючись статтями 2, 46, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити частково.
Стягнути з Акціонерного товариства "ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ", 50026, Дніпропетровська область, м.Кривий Ріг, код ЄДРПОУ 00191000 на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця", 03150, м.Київ, вул.Єжи Гедройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815 в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", 49038, м.Дніпро, пр.Дмитра Яворницького, 108, код ЄДРПОУ 40081237 заборгованість за користування вагонами в сумі 830 584,44грн. та судовий збір у розмірі 12 458,77грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 08.12.2022р.
Суддя С.П. Панна
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2022 |
Оприлюднено | 09.12.2022 |
Номер документу | 107744990 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Дупляк Степан Анатолійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Дупляк Степан Анатолійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Панна Світлана Павлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні