Постанова
від 29.03.2023 по справі 904/1153/22
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29.03.2023 року м.Дніпро Справа № 904/1153/22

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Дарміна М.О. (доповідач)

суддів: Антоніка С.Г., Березкіної О.В.

при секретарі судового засідання Бурчак А.Ю.

Представники сторін:

від позивача: Хлабистін Д.М. (в залі суду)

від відповідача: Зайцева Ольга Миколаївна (в режимі відеоконференції)

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Акціонерного товариства "ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 06.12.2022 (повний текст складено та підписано 08.12.2022 суддя Панна С.П.) у справі №904/1153/22

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця", м.Київ, в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м.Дніпро

до Акціонерного товариства "ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ", м.Кривий Ріг

про стягнення заборгованості за користування вагонами в сумі 831 144,48 грн.

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та рішення суду першої інстанції:

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою до Акціонерного товариства "ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ", в якій просить суд стягнути плату за користування вагонами в сумі 831 144,48грн. Також позивач просить стягнути судовий збір у розмірі 12 467,17грн.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем умов договору №ПР/М-19-753/НЮдч/2019/у/ТО/1495 від 05.12.2019 про експлуатацію залізничної під`їзною колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Кривий Ріг регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Українська залізниця", в частині несвоєчасного забирання відповідачем на свою під`їзну колію вагонів, які надійшли на його адресу.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 06.12.2022 у справі №904/1153/22 позовні вимоги задоволено частково. Стягнуто з Акціонерного товариства "ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" заборгованість за користування вагонами в сумі 830 584,44грн. та судовий збір у розмірі 12 458,77грн.

Приймаючи рішення, місцевий господарський суд виходив з того, що

правомірними та такими, що підлягають частковому задоволенню є позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача заборгованість за користування вагонами в сумі 830 584,44грн.

Підстави, з яких порушено питання про перегляд судового рішення та узагальнені доводи апеляційної скарги:

Не погодившись з вказаним рішенням, Акціонерне товариство "Південний Гірничо-Збагачувальний Комбінат" подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Узагальнення доводів апеляційної скарги:

Апеляційна скарга обґрунтована наступним:

- суд першої інстанції після закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті, не з`ясував думку Відповідача щодо дати призначення судового засідання для розгляду справи по суті, чим не дотримав усіх вимог для проведення підготовчого засідання щодо визначення обставин справи, які підлягають встановленню, зокрема подання Відповідачем заперечення на відповідь на відзив Позивача.

- на день розгляду справи по суті, AT «ПІВДГЗК» відповідь на відзив не отримав, що позбавило Відповідача можливості скористатися своїм правом та надати свої заперечення до початку розгляду справи по суті.

- при винесенні оскаржуваного рішення судом першої інстанції не надано належної оцінки доводам Відповідача та доказам того, що затримка спірних вагонів сталась з вини Позивача (з причин залежних від залізниці), оскільки позивачем були порушені: вимоги ст. 31 Статуту залізниць України та п.4 Договору №ПР/М-19-753/НЮдч/2019/у/ТО/1495 про експлуатацію залізничної під`їзної колії AT «ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ», яка примикає до станції Кривий Ріг регіональної філії «Придніпровська залізниця» AT «Українська залізниця» від 05.12.2019 (далі Договір №ПР/М-19-753/НЮдч/2019/у/ТО/1495), що в свою чергу є порушенням п. 2.1 Правил технічної експлуатації залізниць в частині зобов`язання подавати під завантаження справні вагони.

- залізниця в порушення вказаних вимог на станції призначення (ст. Кривий Ріг) не перевірила стан вантажу, та подала AT «ПІВДГЗК» на одну з приймальних-відправних колій №1-11 станції Допоміжна непридатні під навантаження вагони.

- звернення позивача з позовом до AT «ПІВДГЗК» є безпідставним, оскільки саме Залізницею порушено вимоги п.12.1 Правил технічної експлуатації залізниць, ст.ст.31, 52 Статуту залізниць, а саме подано Відповідачу не непридатні за своїми технічними характеристиками вагони №№60226545, 60599685, 65942419, 66242249, 67347518, 67871376, 67851279, 65290363, 60496619, 24587461, 53026928, 61539847, 96289616, 34033670, 62253323, 60465432, 97101786, 53811352, 60678307, 60146909, 56255540, 60487964, 61766986, 64064918,66173907,66591868, 66821224, 67368589, 67900209, 67866459.

- при винесені оскаржуваного рішення, господарський суд Дніпропетровської області не врахував вказані вище обставини та не прийняв до уваги приписи ст. 614 ЦК України, внаслідок чого і дійшов помилкового висновку про наявність вини Відповідача в перевищенні терміну користування спірними вагонами, відтак в порушення ст. 43 ГПК України - допущено розгляд справи без повного та всебічного дослідження доказів, наявних у матеріалах справи, що призвело до неправильного вирішення спору по суті.

- господарським судом при винесені оскаржуваного рішення не застосовано до спірних правовідносин вимоги п.12.1 Правил технічної експлуатації залізниць, ст.ст.31, 52 Статуту залізниці, що в свою чергу є порушенням норм матеріального права.

Узагальнені доводи інших учасників провадження у справі:

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" у відзиві на апеляційну скаргу вказує, що:

- у разі непридатності вагонів у комерційному та / або технічному відношенні відповідач має право відмовитися від прийняття таких вагонів. Своєю чергою факт непридатності вагонів засвідчується одним із повідомлень форми ВУ-23М, та / або актами форми ГУ-23, які складаються станціями залізниці.

Жодних повідомлень форми ВУ-23М, та / або актів форми ГУ-23 залізницею не складалось, що підтверджує справність поданих вагонів.

- Відповідачем були надані до суду листи за вих. №№ 1763, 1764 від 26.11.2021, № 1721 від 19.11.2021, № 1817 від 09.12.2021, які адресовані начальнику станції Кривий Ріг. Водночас відповідачем не надано доказів їх вручення або направлення адресату, а отже не мають доказової сили.

- причиною відмови від оплати нарахованої плати була не технічна несправність вагонів, а відсутність плана навантаження, з приводу чого зазначаємо наступне.

- умовами договору не передбачено звільнення Замовника від нарахування плати за користування вагонами у разі їх подання без заявки (плану).

Тобто відповідач мав право відмовитись від прийняття вагонів, але не відмовився і добровільно прийняв їх в користування.

Процедура апеляційного провадження в апеляційному господарському суді:

Ухвалою суду від 10.01.2023 витребувано у Господарського суду Дніпропетровської області матеріали справи №904/1153/22. Розгляд питання про залишення апеляційної скарги без руху, про повернення апеляційної скарги, відмову у відкритті апеляційного провадження або про відкриття апеляційного провадження відкладено до надходження матеріалів справи до суду апеляційної інстанції.

13.01.2023 до Центрального апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи № 904/1153/22.

Ухвалою суду від 18.01.2023 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Акціонерного товариства "ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 06.12.2022 у справі №904/1153/22. Розгляд справи призначено у судовому засіданні на 20.02.2023 о 12:20 годин.

Від представника скаржника надійшло клопотання про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції за допомогою власних технічних засобів.

Ухвалою суду від 17.02.2023 судові засідання у справі №904/1153/22 ввирішено проводити в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів в системі відеоконференцзв`язку "EasyCon".

Ухвалою суду від 20.02.2023 розгляд апеляційної скарги Акціонерного товариства "ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 06.12.2022 у справі №904/1153/22 відкладено на 29.03.2023 на 12:40 год. Надано сторонам можливість подати до суду апеляційної інстанції власні пояснення щодо визначених питань. Судові засідання у справі №904/1153/22 вирішено проводити в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів в системі відеоконференцзв`язку "EasyCon".

29.03.2023 у судовому засіданні, за участю представників сторін, оголошено вступну та резолютивну частину постанови Центрального апеляційного господарського суду.

Як вірно встановлено місцевим господарським судом, підтверджено матеріалами справи і не оспорюється сторонами спору:

05 грудня 2019 року між Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" (залізниця) та Акціонерним товариством "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" (власник колії) укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії Акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Кривий Ріг Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця" №ПР/М-19-753/НЮдч/2019/у/ТО/1495.

Доказів припинення, зміни, визнання недійсним або розірвання вказаного договору сторонами суду не надано.

Додатковою угодою № 1 від 22.01.2020р. сторони доповнили пункт 14.1. договору підпунктом 14.1.3., який вкладений в наступній редакції: "14.1.3. ТОВ "МЕТІНВЕСТ-СМЦ", Філія ТОВ "МЕТІНВЕСТ-СМЦ" в м.Кривий Ріг (ЄДРПОУ 34399509).

Додатковою угодою №2 від 10.09.2020 сторони внесли зміни до другого абзацу п. 15 договору, зокрема визначили, що власник колії відшкодовує Залізниці витрати на утримання смуги відведення в розмірі земельного податку на 2020 рік в сумі 54 118,81грн за рік без ПДВ.

Додатковою угодою №4 від 19.05.2021 сторони внесли зміни до другого абзацу п. 15 договору, зокрема визначили, що власник колії відшкодовує Залізниці витрати на утримання смуги відведення в розмірі земельного податку на 2021 рік в сумі 57 563,25грн за рік без ПДВ.

Додатковою угодою № 14 від 06.09.2018р. пункт 14.1 був викладений в наступній редакції: "14.1. За умовами цього договору вагони подаються: 14.1.1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Метінвест-СМЦ", 14.1.2. Товариство з обмеженою відповідальністю "АТЦ-Сервіс".

Додатковою угодою №15 від 15.11.2018 сторони внесли зміни до п. 20 договору, зокрема визначили, що договір укладено терміном з 11 грудня 2013 року до 10 березня 2019 року включно.

Відповідно до повідомлення про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 45-00191000/2020-0001 від 30.06.2020 АТ "Укрзалізниця" засвідчило прийняття від АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" Заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом та повідомило останньому про присвоєні йому коди: 1. відправника/одержувача 5343; 2. платника 2557988 та відкрито особовий рахунок з ідентичним номером.

Повідомлення підписано електронним підписом старшим інспектором відділу договорів та тарифів служби комерційної роботи та маркетингу РФ "Придніпровська залізниця" Лях Володимиром Вікторовичем 30.06.2020 о 14:05:50.

30.06.2020 між АТ "Українська залізниця" та АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" було укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, що знаходиться у публічному доступі.

Відтак, на момент виникнення спору між АТ "Українська залізниця" та АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були укладені та діяли договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії та договір про надання послуг.

Відповідно до пам`ятки про подавання вагонів:

- № 3214 05.11.2021 о 06 год 20 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були подані вагони №№ 60226545, 60599685, 65942419, 66242249, 67347518, 67871376. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4181 22.11.2021 о 11 год 40 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були забрані вагони №№ 60226545, 60599685,65942419, 66242249, 67347518, 67871376. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 413 годин 20 хвилин (17 днів 5 годин 20 хвилин);

- № 3231 06.11.2021 о 16 год 55 хв на під`їзну колію АТ «ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ» був поданий вагон № 67851279. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4249 27.11.2021 о 15 год 00 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 67851279. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 502 години 5 хвилин (20 днів 22 години 5 хвилин);

- № 3237 07.11.2021 о 04 год 50 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 65290363. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4181 22.11.2021 о 11 год 40 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 65290363. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 366 годин 50 хвилин (15 днів 6 годин 50 хвилин);

- № 3260 09.11.2021 о 02 год 10 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 60496619. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4241 26.11.2021 о 19 год 00 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 60496619. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 424 години 50 хвилин (17 днів 16 годин 50 хвилин);

- № 3195 03.11.2021 о 15 год 25 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 24587461. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4249 27.11.2021 о 15 год 00 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 24587461. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 575 годин 35 хвилин (23 дні 23 години 35 хвилин);

- № 3237 07.11.2021 о 04 год 50 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 53026928. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4249 27.11.2021 о 15 год 00 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 53026928. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 490 годин 10 хвилин (20 днів 10 годин 10 хвилин);

- № 3195 03.11.2021 о 15 год 25 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 61539847. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4249 27.11.2021 о 15 год 00 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 61539847. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 575 годин 35 хвилин (23 дні 23 години 35 хвилин);

- № 3154 30.10.2021 о 23 год 30 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були подані вагони №№ 96289616, 96393756. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4249 27.11.2021 о 15 год 00 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були забрані вагони №№ 96289616, 96393756. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 663 години 30 хвилин (27 днів 15 годин 30 хвилин);

- № 3332 15.11.2021 о 17 год 20 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 34033670. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4301 01.12.2021 о 13 год 30 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 34033670. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 380 годин 10 хвилин (15 днів 20 годин 10 хвилин);

- № 3333 15.11.2021 о 17 год 55 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були подані вагони №№ 62253323, 67386011. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були забрані вагони №№ 62253323, 67386011. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 595 годин 50 хвилин (24 дні 19 годин 50 хвилин);

- № 3289 11.11.2021 о 17 год 30 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 60465432. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4301 01.12.2021 о 13 год 30 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 60465432. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 476 годин (19 днів 20 годин);

- № 3339 16.11.2021 о 09 год 55 хв на під`ізну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 97101786. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4301 01.12.2021 о 13 год 30 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 97101786. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 363 години 35 хвилин (15 днів 3 години 35 хвилин);

- № 3358 18.11.2021 о 02 год 05 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 53811352. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 53811352. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 539 годин 40 хвилин (22 дні 11 годин 40 хвилин);

- № 3400 21.11.2021 о 22 год 25 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 60678307. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 60678307. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 447 годин 20 хвилин (18 днів 15 годин 20 хвилин);

- № 3436 25.11.2021 о 03 год 55 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були подані вагони №№ 60146909, 60226545,60446424,67347518. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були забрані вагони №№ 60146909, 60226545, 60446424, 67347518. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 369 годин 50 хвилин (15 днів 9 годин 50 хвилин);

- № 3444 26.11.2021 о 00 год 15 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були подані вагони №№ 56255540, 61869319. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були забрані вагони №№ 56255540, 61869319. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 349 години 30 хвилин (14 днів 13 годин 30 хвилин);

- № 3530 03.12.2021 о 22 год 00 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були подані вагони №№ 60487964, 67181008. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були забрані вагони №№ 60487964, 67181008. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 159 годин 45 хвилин (6 днів 15 годин 45 хвилин);

- № 3481 29.11.2021 о 04 год 50 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 61766986. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 61766986. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 272 години 55 хвилин (11 днів 8 годин 55 хвилин);

- № 3503 01.12.2021 о 11 год 00 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були подані вагони №№ 64064918, 67169920, 67659201, 67734806. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були забрані вагони №№ 64064918, 67169920, 67659201, 67734806. Час знаходження вагонів на під`їзній колії комбінату склав 218 годин 45 хвилин (9 днів 2 години 45 хвилин);

- № 3515 02.12.2021 о 10 год 05 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були подані вагони №№ 66173907, 66591868, 66821224, 67368589, 67900209. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були забрані вагони №№ 66173907, 66591868, 66821224, 67368589, 67900209. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 195 годин 40 хвилин (8 днів З години 40 хвилин);

- № 3579 08.12.2021 о 01 год 40 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 67866459. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 67866459, 66789306. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 60 години 5 хвилин (2 дні 12 годин 5 хвилин).

За час знаходження вищевказаних вагонів на під`їзній колії АТ «Південний гірничо-збагачувальний комбінат» станцією Кривий Ріг була нарахована плата за користування вагонами по відомостям ф.ГУ-46 №№ 20119663, 21119664, 22119665, 24119666, 26119667, 27119668, 01129670, 01129669, 03129672, 05129673, 07129674, 08129675, 10129676, 10129677, яку відповідач частково не визнав в сумі 831 144,48ґрн. та станом на сьогоднішній день не сплатив.

Як було з`ясовано в судовому засіданні, 06.12.2022р., відповідачем було сплачено за вагон 65290363, відповідно до якого за відомістю ф.ГУ-46 22119665, пам`ятка ф.ГУ-45 №№ 3237, 4181 було нараховано 466,70грн. (без НДС, з НДС - 560,04грн.)

Позивач в судовому засіданні, 06.12.2022р., підтвердив щодо сплати відповідачем заборгованості за вагоном 65290363.

Обставини справи, встановлені судом апеляційної інстанції та оцінка апеляційним господарським судом доводів учасників провадження у справі і висновків суду першої інстанції:

Заслухавши доповідь судді-доповідача щодо змісту судового рішення, перевіривши повноту встановлення господарським судом обставин справи та докази у справі на їх підтвердження, їх юридичну оцінку, а також доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених статтею 269 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів апеляційного господарського суду встановила, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню в силу наступного:

З урахуванням доводів і вимог апеляційної скарги колегією суддів не перевіряється правильність висновків суду першої інстанції в частині встановлення фактичних обставин справи щодо укладання 05 грудня 2019 року між Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" (залізниця) та Акціонерним товариством "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" (власник колії) договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії Акціонерного товариства "Південний гірничо-збагачувальний комбінат", яка примикає до станції Кривий Ріг Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця" №ПР/М-19-753/НЮдч/2019/у/ТО/1495; додаткових угод № № 1 від 22.01.2020р.; № 4 від 19.05.2021 , якою сторони внесли зміни до другого абзацу п. 15 договору, визначивши, що власник колії відшкодовує Залізниці витрати на утримання смуги відведення в розмірі земельного податку на 2021 рік в сумі 57 563,25грн за рік без ПДВ; №15 від 15.11.2018р., якою сторони внесли зміни до п. 20 договору, визначивши, що договір укладено терміном з 11 грудня 2013 року до 10 березня 2019 року включно;

Відповідно до повідомлення про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 45-00191000/2020-0001 від 30.06.2020р., АТ "Укрзалізниця" засвідчило прийняття від АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" Заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом та повідомило останньому про присвоєні йому коди: 1. відправника/одержувача 5343; 2. платника 2557988 та відкрито особовий рахунок з ідентичним номером.

Повідомлення підписано електронним підписом старшим інспектором відділу договорів та тарифів служби комерційної роботи та маркетингу РФ "Придніпровська залізниця" Лях Володимиром Вікторовичем 30.06.2020 о 14:05:50.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до пам`ятки про подавання вагонів:

- № 3214 05.11.2021 о 06 год 20 хв на під`їзну колію AT "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були подані вагони №№ 60226545, 60599685, 65942419, 66242249, 67347518, 67871376.

Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4181 22.11.2021 oil год 40 хв з під`їзної колії AT "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були забрані вагони №№ 60226545, 60599685,65942419, 66242249, 67347518, 67871376. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 413 годин 20 хвилин (17 днів 5 годин 20 хвилин);

Листом від 19.11.2021р. № 1721 АТ «ПІВДГЗК» відмовилося від навантаження вагона № 66242249, 67871376, 65942419власності ЦТЛ через його технічну несправність (т.1 а.с. 141).

- № 3231 06.11.2021 о 16 год 55 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 67851279. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4249 27.11.2021 о 15 год 00 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 67851279. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 502 години 5 хвилин (20 днів 22 години 5 хвилин);

Листом від 26.11.2021р. № 1763 АТ «ПІВДГЗК» відмовилося від навантаження вагона № 67851279 власності ЦТЛ через його технічну несправність (т.1 а.с. 140).

- № 3237 07.11.2021 о 04 год 50 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 65290363. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4181 22.11.2021 oil год 40 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 65290363. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 366 годин 50 хвилин (15 днів 6 годин 50 хвилин);

- № 3260 09.11.2021 о 02 год 10 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 60496619. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4241 26.11.2021 о 19 год 00 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 60496619. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 424 години 50 хвилин (17 днів 16 годин 50 хвилин);

- № 3195 03.11.2021 о 15 год 25 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 24587461. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4249 27.11.2021 о 15 год 00 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 24587461. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 575 годин 35 хвилин (23 дні 23 години 35 хвилин);

- № 3237 07.11.2021 о 04 год 50 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 53026928. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4249 27.11.2021 о 15 год 00 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 53026928. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 490 годин 10 хвилин (20 днів 10 годин 10 хвилин);

- № 3195 03.11.2021 о 15 год 25 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 61539847. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4249 27.11.2021 о 15 год 00 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 61539847. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 575 годин 35 хвилин (23 дні 23 години 35 хвилин);

- № 3154 30.10.2021 о 23 год 30 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були подані вагони №№ 96289616, 96393756. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4249 27.11.2021 о^ 15 год 00 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були забрані вагони №№ 96289616, 96393756. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 663 години ЗО хвилин (27 днів 15 годин 30 хвилин);

- № 3332 15.11.2021 о 17 год 20 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 34033670. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4301 01.12.2021 о 13 год 30 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 34033670. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 380 годин 10 хвилин (15 днів 20 годин 10 хвилин);

Листом від 26.11.2021р. N 1764 АТ «ПІВДГЗК» відмовилося від навантаження вагона № 34033670 власності ЦТЛ через його технічну несправність (т.1 а.с. 139).

- № 3333 15.11.2021 о 17 год 55 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були подані вагони №№ 62253323, 6738601. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429

10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії AT "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були забрані вагони №№ 62253323, 67386011. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 595 годин 50 хвилин (24 дні 19 годин 50 хвилин);

Листом від 09.12.2021р. № 1817 АТ «ПІВДГЗК» відмовилося від навантаження вагонів № 62253323, 6738601 власності ЦТЛ через його технічну несправність (т.1 а.с. 142).

- № 3289 11.11.2021 о 17 год 30 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 60465432. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4301 01.12.2021 о 13 год 30 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 60465432. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 476 годин (19 днів 20 годин);

- № 3339 16.11.2021 о 09 год 55 хв на під`ізну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 97101786. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4301 01.12.2021 о 13 год 30 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 97101786. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 363 години 35 хвилин (15 днів 3 години 35 хвилин);

- № 3358 18.11.2021 о 02 год 05 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 53811352. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 53811352. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 539 годин 40 хвилин (22 дні 11 годин 40 хвилин);

Листом від 09.12.2021р. № 1817 АТ «ПІВДГЗК» відмовилося від навантаження вагона № 53811352 власності ЦТЛ через його технічну несправність (т.1 а.с. 142).

- № 3400 21.11.2021 о 22 год 25 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 60678307. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів No 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 60678307. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 447 годин 20 хвилин (18 днів 15 годин 20 хвилин);

Листом від 09.12.2021р. № 1817 АТ «ПІВДГЗК» відмовилося від навантаження вагона № 60678307 власності ЦТЛ через його технічну несправність (т.1 а.с. 142).

- № 3436 25.11.2021 о 03 год 55 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були подані вагони №№ 60146909, 60226545,60446424.67347518. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії AT "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були забрані вагони №№ 60146909, 60226545, 60446424, 67347518. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 369 годин 50 хвилин (15 днів 9 годин 50 хвилин);

Листом від 19.11.2021р. № 1721 АТ «ПІВДГЗК» відмовилося від навантаження вагонів № 60226545, 7347518 , 60146909 власності ЦТЛ через його технічну несправність (т.1 а.с. 141).

Листом від 09.12.2021р. № 1817 АТ «ПІВДГЗК» відмовилося від навантаження вагонів № 60226545, 7347518 власності ЦТЛ через його технічну несправність (т.1 а.с. 142).

- № 3444 26.11.2021 о 00 год 15 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були подані вагони №№ 56255540, 61869319. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були забрані вагони №№ 56255540, 61869319. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 349 години ЗО хвилин (14 днів 13 годин 30 хвилин);

- № 3530 03.12.2021 о 22 год 00 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були подані вагони №№ 60487964, 67181008. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були забрані вагони №№ 60487964, 67181008. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 159 годин 45 хвилин (6 днів 15 годин 45 хвилин);

- № 3481 29.11.2021 о 04 год 50 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон № 61766986. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429

10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 61766986. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 272 години 55 хвилин (11 днів 8 годин 55 хвилин);

Листом від 09.12.2021р. № 1817 АТ «ПІВДГЗК» відмовилося від навантаження вагона №61766986. власності ЦТЛ через його технічну несправність (т.1 а.с. 142).

- № 3503 01.12.2021 oil год 00 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були подані вагони №№ 64064918, 67169920, 67659201, 67734806. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були забрані вагони №№ 64064918, 67169920, 67659201, 67734806. Час знаходження вагонів на під`їзній колії комбінату склав 218 годин 45 хвилин (9 днів 2 години 45 хвилин);

Листом від 09.12.2021р. № 1817 АТ «ПІВДГЗК» відмовилося від навантаження вагона №67169920 власності ЦТЛ через його технічну несправність (т.1 а.с. 142).

- № 3515 02.12.2021 о 10 год 05 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були подані вагони №№ 66173907, 66591868, 66821224, 67368589, 67900209. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" були забрані вагони №№ 66173907, 66591868, 66821224, 67368589, 67900209. Час знаходження вагонів на під`їзній колії Комбінату склав 195 годин 40 хвилин (8 днів 3 години 40 хвилин);

- № 3579 08.12.2021 о 01 год 40 хв на під`їзну колію АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був поданий вагон N 67866459. Відповідно до пам`ятки про забирання вагонів № 4429 10.12.2021 о 13 год 45 хв з під`їзної колії АТ "Південний гірничо-збагачувальний комбінат" був забраний вагон № 67866459, 66789306. Час знаходження вагону на під`їзній колії Комбінату склав 60 години 5 хвилин (2 дні 12 годин 5 хвилин).

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 20.02.2023 р. надано сторонам в порядку частини 5 статті 161 Господарського процесуального кодексу України, можливість до суду апеляційної інстанції власні пояснення щодо наступного питання:

1. Яким чином на адресу позивача було спрямовано листи (а.с. 139-142) і чим підтверджується їх отримання адресатом?

2. За яких обставин було складено акти загальної форми ГУ -23 (а.с. 143-148) і хто саме із уповноважених представників позивача відмовився від підпису цих актів?

На виконання вимог вищезазначенної ухвали, відповідачем надано відповіді наступного змісту:

Щодо питання, яким чином на адресу позивача було спрямовано листи (а.с. 139-142 справи ) і чим підтверджується їх отримання адресатом?

Вказані листи направлялись АТ «ПІВДГЗК» Залізниці засобами електронної пошти - smenadn2@dp.uz.gov.ua.

З початком військової агресією російської рекреації проти України, низка юридичних осіб та державних установ нашої держави, в тому числі і АТ «ПІВДГЗК», були піддані кібератакам російських хакерів. В результаті чергової кібератаки дані електронних серверів Товариства в тому числі і електронної пошти були пошкоджені.

У зв`язку з пошкодженням даних електронної пошти Товариства, АТ «ПІВДГЗК» позбавлене можливості надати докази отримання Залізницею вищевказаних електронних листів.

Щодо питання за яких обставин було складено акти загальної форми ГУ -23 (а.с. 143-148) і хто саме із уповноважених представників позивача відмовився від підпису цих актів?

Після прибуття спірних вагонів на станцію Допоміжна їм проводився сумісний технічний та комерційний огляд змінними працівниками Залізниці та працівниками АТ «ПІВДГЗК». Під час вказаного огляду працівники Товариства вказали працівникам Залізниці на незадовільний технічний стан спірних вагонів та непридатність їх під навантаження, та про необхідність складення актів загальної форми ГУ-23. У відповідь на вказані зауваження працівники Залізниці відмовились від складання актів ф. ГУ-23.

У зв`язку з відмовлю представників Залізниці в складанні актів загальної форми ГУ-23 на спірні вагони, та з метою фіксації непридатності спірних вагонів під навантаження, вказані акти ф.ГУ-23 були складені працівниками АТ «ПІВДГЗК», змінні працівники Залізниці: старші прийомоздавальники вантажу та багажу ст. Кривий Ріг сумісно з якими проводився огляд спірних вагонів від підписання актів ф.ГУ-23, які були складені працівниками АТ «ПІВДГЗ», відмовились.

Інформацією про персональний склад працівників Залізниці, які відмовилися від писання вказаних актів ф.ГУ-23 володіє Позивач…» (т.2 а.с. 54-55).

Відповідно до умов п. 2.2.3. Договору про надання послуг, Замовник має право відмовитися від прийняття порожніх власних вагонів Перевізника у випадках, якщо виключається можливість використання Замовником вагонів під перевезення вантажу внаслідок їх технічної або комерційної непридатності, та / або наданих без заявки Замовника.

Згідно статті 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції призначення.

Непридатність вагонів у комерційному та / або технічному відношенні оформляється одним із повідомлень форми ВУ-23М, та / або актами форми ГУ-23, оформленими згідно Статуту залізниць України та Правил перевезень вантажів.

Відповідно до абзацу другого пунтку 1 Правил складання актів (стаття 129 Статуту) Затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 N 334 (далі за текстром Правила № 334)

У необхідних випадках можуть складатися акти про технічний стан вагона або контейнера (додаток 2), акти розкриття вагона або контейнера для митного, прикордонного та інших видів контролю (додаток 3), акти про пошкодження вагона або контейнера (додатки 4 і 5) та інші акти у випадках, передбачених правилами перевезення, що застосовуються до даного виду вантажу.

Непридатність вагонів у комерційному та/або технічному відношенні оформляється одним із повідомлень форми ВУ-23М, та/або ф. ГУ-23, оформлених згідно Статуту залізниці України та Правил перевезення вантажів, які складаються уповноважними представниками залізниці.

Відповідно до статті 77 Господарського процесуального кодексу України:

1. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

2. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Доводи апеляційної скарги в частині того, що « … звернення позивача з позовом до AT «ПІВДГЗК» є безпідставним, оскільки саме Залізницею порушено вимоги п.12.1 Правил технічної експлуатації залізниць, ст.ст.31, 52 Статуту залізниць, а саме подано Відповідачу не непридатні за своїми технічними характеристиками вагони №№60226545, 60599685, 65942419, 66242249, 67347518, 67871376, 67851279, 65290363, 60496619, 24587461, 53026928, 61539847, 96289616, 34033670, 62253323, 60465432, 97101786, 53811352, 60678307, 60146909, 56255540, 60487964, 61766986, 64064918, 66173907, 66591868, 66821224, 67368589, 67900209, 67866459.

Таким чином, при винесені оскаржуваного рішення, господарський суд Дніпропетровської області не врахував вказані вище обставини та не прийняв до уваги приписи ст. 614 ЦК України, внаслідок чого і дійшов помилкового висновку про наявність вини Відповідача в перевищенні терміну користування спірними вагонами, відтак в порушення ст. 43 ГПК України - допущено розгляд справи без повного та всебічного дослідження доказів, наявних у матеріалах справи, що призвело до неправильного вирішення спору по суті…» відхиляються як такі, що грунтуються на недопустимих в розумінні статті 77 Господарського процесуального кодексу України доказах.

При цьому твердження апелянта, викладені в поясненнях щодо необхідності з`ясування даних осіб залізниці, які відмовилися від підписання складених них актів носять характер негативного доказу, і відхиляються як такі, що суперечать концепція змагальності господарського судочинства.

Доводи апелятна про спрямування електронних листів, в яких було повідомлено позивача про відмову у прийнятті несправних вагонів, на електронну адресу позивача, докази чого, в свою чергу, зникли внаслідок чергової атаки ворожих хакерів, відхиляються колегією суддів як не підтверджені належними і допустимими в розумінні статтей 76,77 Господарського процесуального кодексу України доказами.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 19.05.2022р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи визначено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 05.07.2022 о 09:30год. у приміщенні Господарського суду Дніпропетровської області в залі судового засідання (кабінеті) № 3-403 за адресою: 49027, м.Дніпро, вул. Володимира Винниченка, 1. Запропоновано, учасникам справи, зокрема, Відповідачу: протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі підготувати відповідно до вимог статей 165, 178 ГПК України відзив на позовну заяву та надіслати його оригінал суду, а копію відзиву та доданих до нього документів - усім учасникам справи.

Відповідно до роздруківки електронного листа, спрямованого 20.05.2022р. на електронну адресу sevgok@metinvestholding.com « На Вашу адресу направляємо копію ухвали Господарського суду Дніпропетровської області 904/1153/22 з повагою секретар судового засідання Калюжна А.О. (т.1 а.с. 117)

Крім цього, про подання позовної заяви, відповідач мав бути обізнаним з позовної заяви та доданих до неї документів, які спрямовувалися на його адресу позивачем при подані позовної заяви, докази чого наявні в матеріалах справи (т.1 а.с. 5-7).

Згідно заяви від 21.06.2022р. № 52-161238, відповідач сповістив суд про ознайомлення з текстом ухвали від 19.05.2022р. з єдиного реєстру судових рішень, в зв`язку із чим просив суд відраховувати суд строк на подання відзиву на позовну заяву з цієї дати (а.с. 118-119)

01.07.2022р. в системі «Елекронний суд» сформовано заяву відповідача, якою він просив суд не проводити підготовче засідання за його відсутності, вказавши, що строк на подання відзиву на позовну заяву закінчується 06.07.2022р. (.а.с 126-127).

Як вбачається з фіскального чеку, копія відзиву на позовну заяву була спрямована на адресу позивача 06.07.2022р.

Відповідно до частини 2 статті 255 Цивільного кодексу України, письмові заяви та повідомлення, здані до установи зв`язку до закінчення останнього дня строку, вважаються такими, що здані своєчасно.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 11.10.2022р. призначено підготовче засідання на 01.12.2022р. на 12:40. (а.с. 162-163)

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 07.11.2022р. заяву про участь у судовому засіданні представника AT «Південний гірничо-збагачувальний комбінат» на 01.12.2022р. о 12-40 задодовлено.

Відповідно до штемпеля вхідної кореспонденції Господарського суду Дніпропетровської області відповідь AT «Українська залізниця» на відзив на позовну заяву, зареєстровано в канцелярії місцевого господарського суду 01.12.2022р.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 01.12.2022р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті 06.12.2022 о 09:30год. у приміщенні Господарського суду Дніпропетровської області в кабінеті №3-409 за адресою: м.Дніпро, вул. Володимира Винниченка, 1. (а.с. 161).

Текст мотивувальної частини рішення суду не містить в собі посилань на відповідь на відзив, які б були враховані судом першої інстанції, що в свою чергу спростовує доводи апеляційної скарги в частині того, що « ... судом першої інстанції до матеріалів справи долучено відповідь на відзив Позивача, яка подано Позивачем до суду 01.12.2022, майже через п`ять місяців після дати отримання Позивачем відзиву на позовну заяву, що є порушенням вимог ст. 166 Господарського процесуального кодексу України та ухвали суду від 19.05.2022 у справі №904/1153/22.

На день розгляду справи по суті, AT «ПІВДГЗК» відповідь на відзив не отримав, що позбавило Відповідача можливості скористатися своїм правом та надати свої заперечення до початку розгляду справи по суті...» відхиляються як такі, що не свідчать про порушення місцевим господарським судом норм процесуального права, які згідно з абзацем другим частини 2 статті 277 Господарського процесуального кодексу України є обов`язковою підставою для скасування рішення суду першої інстанції.

Доводи апеляційної скарги в частині того, що « ...25.11.2022 Відповідачем подано клопотання за вих. №52-16/641 про перенесення розгляду справи №904/1153/22 призначеної на 01.12.2022 о 12:40 год у зв`язку з неможливістю прийняття участі уповноваженого представника Відповідача у судовому засіданні через перебуванням у тарифній відпустці.

05.12.2022 на електронну адресу Відповідача надійшла ухвала суду від 01.12.2022 у справі №904/1153/22 про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 06.12.2022 о 09:30 год.

Частиною 5 статті 185 Господарського процесуального кодексу України, передбачено, що Суд з`ясовує думку сторін щодо дати призначення судового засідання для розгляду справи по суті.

Однак, у супереч вимогам ч.5 ст. 185 Господарського процесуального кодексу України, Суд першої інстанції після закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті, не з`ясував думку Відповідача щодо дати призначення судового засідання для розгляду справи по суті, чим не дотримав усіх вимог для проведення підготовчого засідання щодо визначення обставин справи, які підлягають встановленню, зокрема подання Відповідачем заперечення на відповідь на відзив Позивача...» відхиляються колегією суддів як такі, що знаходяться в межах обов`язку відповідача нести ризики настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням ним процесуальних дій, зокрема, неприйняття участі у судовому засіданні в режимі відеоконференції, передбачені частиною 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.275 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

Відповідно до частини 1 статті 276 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Відповідно до частин 1, 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Під час розгляду справи, колегією суддів не встановлено порушень норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення та неправильного застосування норм матеріального права.

З урахуванням вищевикладеного, рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 06.12.2022 у справі №904/1153/22 підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга Акціонерного товариства "ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" на нього, відповідно, підлягає залишенню без задоволення.

Розподіл судових витрат:

У відповідності до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати за подання апеляційної скарги у сумі 18 688,15 грн. (а.с. 239) покладаються на особу, яка подала апеляційну скаргу.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 271, 273, 275, 276, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Центральний апеляційний господарський суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 06.12.2022 у справі №904/1153/22 - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 06.12.2022 у справі №904/1153/22 - залишити без змін.

Витрати зі сплати судового збору у сумі 18 688,15 грн. покласти на Акціонерне товариство "ПІВДЕННИЙ ГІРНИЧО-ЗБАГАЧУВАЛЬНИЙ КОМБІНАТ" (50026, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, код ЄДРПОУ 00191000).

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку в строки передбачені ст. 288 ГПК України.

Повний текст постанови виготовлено 19.04.2023

Головуючий суддя М.О. Дармін

Суддя С.Г. Антонік

Суддя О.В. Березкіна

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення29.03.2023
Оприлюднено21.04.2023
Номер документу110304607
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею

Судовий реєстр по справі —904/1153/22

Ухвала від 29.06.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дупляк Степан Анатолійович

Ухвала від 26.06.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дупляк Степан Анатолійович

Ухвала від 14.06.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Постанова від 29.03.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 20.02.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 17.02.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 18.01.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 10.01.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Рішення від 06.12.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 05.12.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні