Рішення
від 30.11.2022 по справі 924/516/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"30" листопада 2022 р. Справа №924/516/22

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Димбовського В.В., при секретарі судового засідання Потербі О.О., розглянувши матеріали справи

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПЛАТИНУМБУД" м. Хмельницький

до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз", м. Хмельницький

про внесення змін до технічних умов приєднання до газорозподільчої системи

Представники сторін:

від позивача:не з`явився

від відповідача: не з`явився

Суть спору: Товариство з обмеженою відповідальністю "ПЛАТИНУМБУД" звернулося до господарського суду з позовом до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз", у якому просить суд внести зміни до технічних умов приєднання до газорозподільчої системи.

В обґрунтування позову посилається на те, що в процесі, здійснення будівництва багатоповерхових житлових будинків за адресою вул. Подільська 10/4 та 10/5 у м. Хмельницький виникла необхідність внести зміни в проектну документацію, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, в технічні умови та побудувати 11-ти поверховий 100-квартирний житловий будинок з вбудованими приміщеннями громадського призначення за адресою вул. Подільська 10/4 та 11-ти поверховий 140-квартирний житловий будинок з вбудованими нежитловими приміщеннями за адресою вул. Подільська 10/5 (І та II черга).

При цьому, як зазначив позивач, 17 лютого 2017 року AT "Хмельницькгаз" видано технічні умови приєднання до газорозподільної системи Нм02.21-Туп-43-0217 від 16.02.2017 року. В зв`язку з тим, що технічні умови Нм02.21-Туп-43-0217 від 16:02.2017 року видані на 10-ти поверхові будинки, ТОВ "Платинумбуд" у зв`язку зі корегуванням проектно-кошторисної документації умов на об`єкт зверталось з листом 47 від 25.07.2022р. до AT "Хмельницькгаз" з проханнями внести зміни до технічних умов приєднання до газорозподільної системи Нм02.21-Туп-43-0217 від 16.02.2017р., передбачивши в них, газифікацію 11-того поверху житлових будинків за адресою вул.Подільській 10/4 та 10/5 м. Хмельницький.

Однак, як зауважив позивач, відповідач листом від 28.07.2022 року вих. 29001-Лв-6732-0722 відмовив у внесенні змін до технічних умов приєднання до газорозподільної системи Нм02.21-Туп-43-0217 від 16.02.2017 p., з посиланням на те, що за адресою об`єкта будівництва уже видавались технічні умови на приєднання до газових мереж багатоповерхових житлових будинків за адресою вул. Подільській 10/4 та 10/5 м. Хмельницький, а внесення змін до існуючих умов не передбачено чинним законодавством.

Позивач вважає відмову відповідача внести зміни в технічні умови на приєднання до газорозподільної системи безпідставною та незаконною, оскільки відповідач не посилається на відхилення від вимог державних будівельних та інших норм під час проектування.

Відповідач у відзиві на позов від 12.09.2022р. проти позову заперечив, зазначив, що позивач 25.07.2022р. звертався з листом 47 до нього з проханнями внести зміни до технічних умов приєднання до газорозподільчої системи Нм02.21-Туп-43-0217 від 16.02.2017р., однак, листом від 28.07.2022р. 29001-Лв-6732-0722 AT "Хмельницькгаз" відмовило у внесенні змін до технічних умов приєднання до газорозподільної системи Нм02.21-Туп-43-0217 від 16.02.2017p.

Відповідач зазначив, що вказане рішення про відмову у внесенні змін до технічних умов Нм02.21-Туп-43-0217 від 16.02.2017р. зумовлено тим, що чинним законодавством, а саме Кодексом газорозподільних систем та ЗУ "Про регулювання містобудівної діяльності" за адресою об`єкта будівництва уже видавались технічні умови на приєднання до газових мереж багатоповерхових житлових будинків за адресою вул. Подільській 10/4 та 10/5 м. Хмельницький, а внесення змін до існуючих умов не передбачено чинним законодавством.

Позивач у відповіді на відзив від 03.10.2022р. зазначив, що вважає доводи позивача неналежними та таким, що суперечать законодавству. Звернув увагу суду, що всіма юридичними особами, які здійснюють інженерне забезпечення об`єкта будівництва та приєднання до електропостачання, водопостачання та водовідведення, електропостачання, відведення зливових вод та телекомунікації внесені зміни до технічних умов. Зазначив, що при будівництві 11 поверхових будинків дотримано вимоги пожежної безпеки та димовидалення.

Позивач зазначив, що будівництво 11 поверхових будинків за адресами вул. Подільська, 10/4 та вул. Подільська, 10/5 ТОВ "ПЛАТИНУМБУД" на законних підставах та з дотриманням усіх вимог законодавства, внесення змін до проектної документації будівництва, а також внесення змін до технічних умов проектувальними організаціями з урахуванням потреб забезпечення пожежогасіння, електропостачання, водопостачання та водовідведення, електропостачання.

В підтвердження можливості забезпечення потужності газопостачання та наявності технічної можливості приєднання, позивач посилається на лист відповідача, у якому підтверджено наявну вільну потужність для забезпечення приєднання до газорозподільної мережі 100 квартирного житлового будинку за адресою: вул. Подільська, 10/4 та 140 квартирного житлового будинку по вул. Подільській, 10/5.

Позивач посилається на п. 4 гл.1 р. V Кодексу ГРС, відповідно до якого приєднання об`єктів (земельних ділянок) замовника до ГРМ здійснюється на підставі договору на приєднання, що укладається за формами, наведеними у додатках 15, 16 до Кодексу. При цьому, невід`ємною частиною договору на приєднання є технічні умови приєднання (додаток 17), які визначають вихідні дані для проектування газових мереж зовнішнього газопостачання від місця забезпечення потужності до точки приєднання, які будуються Оператором ГРМ, та вихідні дані для проектування та будівництва газових мереж внутрішнього газопостачання об`єкта замовника від точки приєднання до газових приладів і пристроїв замовника. Будівництво та введення в експлуатацію газових мереж внутрішнього газопостачання забезпечується замовником.

Із наведеного, на думку позивача, слідує, що технічні умови є частиною договору, а внесення змін до технічних умов є можливим та не суперечить чинному законодавству. З аналізу структури Технічних умов, форма яких закріплена Додатком 17 до Кодексу ГРМ, слідує, що технічні умови складаються з наступних розділів: Розрахункові параметри приєднання; Вихідні дані для проектування газових мереж зовнішнього газопостачання; Вихідні дані для проектування газових мереж внутрішнього газопостачання; Вимоги до комерційного вузла обліку природного газу.

Таким чином, на думку позивача, внесення змін до технічних умов є виключно зміною вихідних даних для проектування газових мереж зовнішнього газопостачання та внутрішнього газопостачання. Можливість внесення змін до технічних умов передбачена як нормами Господарського кодексу України так і Кодексом ГРМ. Проте відповідач, відмовляючи у внесенні змін до технічних умов не посилається на відхилення від вимог державних будівельних та інших норм під час проектування, а вказує лише формальну підставу для відмови.

У додаткових письмових поясненнях від 17.10.2022р. позивач зазначив, що внесення змін до технічних умов приєднання до газорозподільчої системи Нм02.21-Туп-43-0217 від 16.02.2017 року можливе шляхом викладення технічних умов в новій редакції з врахуванням необхідності газифікації 11-ти поверхового 100-квартирниого житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення за адресою вул. Подільська 10/4 та 11-ти поверхового, 140-квартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями за адресою вул. Подільська 10/5 (І та II черга).

Позивач в судове засідання свого представника не направляв, в клопотанні від 30.11.2022р. просив проводити розгляд справи за відсутності представника, наполягав на задоволенні позовних вимог.

Відповідач в судове засідання свого представника не направляв, в клопотанні від 30.11.2022р. просив проводити розгляд справи за відсутності представника, заперечеував проти задоволення позовних вимог.

Фактичні обставини, встановлені судом та зміст спірних правовідносин.

27.07.2016р. між Колективним ремонтно-будівельним підприємством "Базис" та Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Перлина Проскурова" підписано договір про спільну забудову земельної ділянки.

18.11.2016р. між Колективним ремонтно-будівельним підприємством "Базис" та Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Перлина Проскурова" підписано додатковий договір 2 до Договору про спільну забудову земельної ділянки від 27 липня 2016 року, у якому визначено, що у зв`язку із поділом земельної ділянки площею 9174 кв.м. з кадастровим 6810100000:01:004:0503, утворилось 3 (три) земельні ділянки, сторони погодилися п. 1.2. Договору про забудову викласти у наступній редакції: "1.2. Земельна ділянка - земельна ділянка, яка складається із трьох окремих земельних ділянок, а саме: 1) Земельна ділянка площею 0,3834 га, кадастровий номер 6810100000:01:004:0520 за реєстраційним номером: 086820168101, розташована за адресою: Хмельницька обл., м. Хмельницький, вулиця Подільська, 10/3; 2) Земельна ділянка площею 0,16871 га, кадастровий номер 6810100000:01:004:0519 за реєстраційним номером 1086890368101, розташована за адресою: Хмельницька обл., м. Хмельницький, вулиця Подільська, 10/4; 3) Земельна ділянка площею 0,3653 га, кадастровий номер 6810100000:01:004:0518 за реєстраційним номером 1086946568101, розташована за адресою: Хмельницька обл., м. Хмельницький, вулиця Подільська, 10/5.

01.09.2016р. між ТОВ "Платинумбуд" (Генпідрядник) та Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Перлина Проскурова" (Кооператив) підписано договір генерального підряду на будівництво, за яким об`єкт будівництва - "Багатоповерховий житловий будинок з вбудованими приміщеннями громадського призначення по вул. Подільська, 10/1 у м. Хмельницькому"), загальною плановою площею будівлі 4623,51 кв.м., що являється першою чергою будівництва комплексу багатоповерхових житлових будинків із вбудованими приміщеннями громадського призначення, які планується побудувати на Земельній ділянці, відповідно до розробленої та затвердженої в установленому законодавством порядку проектно-кошторисної документації. Будівельний майданчик - земельна ділянка (її частина) за адресою 29000, м.Хмельницький, вул. Подільська, 10/1, площею 0,95 га кадастровий номер 6810100000:01:004:0503, яка відведена у встановленому порядку для такого будівництва та забудовується на підставі Договору про спільну забудову земельної ділянки від 27.08.2016 року укладеного між КРБП "Базис" та ОК "ЖБК "ПЕРЛИНА ПРОСКУРОВА", а також Декларації про початок виконання будівельних робіт зареєстрованої Управлінням ДАБІ у Хмельницькій області 09.09.2016р. ХМ 083162531504.

Згідно умов договору (п.6.1.5) Генеральний підрядник зобов`язується виконувати всі функції "Замовника будівництва", отримані за цим Договором, в порядку на умовах, визначених Договором.

15.12.2016р. між ТОВ "Платинумбуд" (Генпідрядник) та Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Перлина Проскурова" (Кооператив) підписано додатковий договір 1 до Договору генерального підряду на будівництво від 01.09.2016р., у якому визначено, що у зв`язку із поділом земельної ділянки площею 9174 кв.м. з кадастровим 6810100000:01:004:0503, утворилось 3 (три) земельні ділянки, внесені відповідні зміни до Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки та Декларації про початок виконання будівельних робіт, також змінено адресу місцезнаходження генпідрядника, враховуючи вищенаведене сторони погодилися п.1.1., п.1.2. та п.1.7. Договору генерального підряду, на будівництво викласти у наступній редакції: "1.1. об`єкт будівництва - "Будівництво багатоквартирних житлових будинків з вбудованими приміщеннями громадського призначення (І та II черги)", адресою: м. Хмельницький, вул. Подільська, 10/3, який планується побудувати на Земельній Ділянці (Будівельному майданчику), відповідно до розробленої та затвердженої в установленому законодавством порядку проектно-кошторисної документації. 1.2. будівельний майданчик - земельна ділянка площею 0,3834 га, кадастровий номер 6810100000:01:004:0520 за реєстраційним номером 1086820168101, розташована за адресою: Хмельницька обл., м. Хмельницький, вулиця Подільська, 10/3.

26.01.2017р. Колективне ремонтно-будівельне підприємство "Базис" звернулось з листом до AT "Хмельницькгаз" щодо видачі технічних умов на підключення до газової мережі комплексу будівництва багатоквартирних житлових будинків з вбудованими приміщеннями громадського призначення за адресами: 1. вул. Подільській 10/3 - 1 черга на 44 квартири та II черга на 71 квартиру; 2. вул. Подільській 10/4 - на 62 квартири; 3. м. Хмельницький 10/5 - 1 черга на 72 квартири та II черга на 62 квартири.

17.02.2017р. AT "Хмельницькгаз" видано Колективному ремонтно-будівельному підприємству "Базис" технічні умови приєднання до газорозподільної системи Нм02.21-Туп-43-0217 від 16.02.2017р., за п. 2 яких характеристика об`єкта (земельної ділянки) Замовника (місце розташування): м.Хмельницький, вул.Подільська, 10/3, 10/4, 10/5.

Відповідно до розділу 2 технічних умов місце забезпечення потужності об`єкта замовника встановлюється - на підвідному газопроводі середнього тиску Ф200мм до комунальної котельні по вул. Кам`янецька, 48. Точка приєднання об`єкта Замовника - газові стояки низького тиску на вводах до житлових будинків. Технічна (пропускна) потужність, замовлена в точці приєднання: 550,0 м3/год. Проектний тиск газу в місці забезпечення потужності становить: 1,5 - 2,5 кгс/см2. Проектний тиск в точці приєднання становить: 200 м.в.ст, Прогнозовані точки вимірювання (місце встановлення вузлів обліку): кухонні приміщення квартир. 3агальна технічна (пропускна) потужність в місці її забезпечення, що має бути створена - 4200,0 м3/год.

Згідно з п. 1 розділу 4 технічних умов при проектуванні газових мереж внутрішнього газопостачання (від точки приєднання до газових приладів Замовника), будівництво яких забезпечується Замовником, необхідно врахувати таке: гранично-допустима висота будинків, що підлягають газифікації не повинна перевищувати 10 поверхів; установку вузлів обліку газу в кухонних приміщеннях квартир (дана послуга включається в вартість робіт, виконання, яких забезпечує оператор ГРМ); установку опалювальних котлів і побутових газових плит запроектувати в кухонних приміщеннях квартир.

У матеріалах справи наявні викопіювання, містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва, які затверджені Наказом управління архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради 541 від 07.11.2017р., містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва, які затверджені Наказом управління архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради 261 від 13.09.2018р.

Згідно витягу з Реєстру будівельної діяльності щодо інформації про присвоєння адрес Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (Номер рішення: 121/01-26 від 25.10.2021р.) присвоєно адресу прийнятому до об`єкту нерухомого майна, найменування якого: "Будівництво житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями по вул. Подільській, 10/5 у місті Хмельницькому (І та II черги) (І черга)" (сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів від 14.09.2021 за реєстраційним номером: ІУ122210907994; кількість поверхів - 11; кількість квартир - 70; кадастровий номер земельної ділянки на якій розташований об`єкт: 6810100000:01:004:0518), а саме: Україна, Хмельницька область, місто Хмельницький, вулиця Подільська, 10/5, корпус 1.

Відповідно до витягу з Реєстру будівельної діяльності щодо інформації про присвоєння адрес Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (Номер наказу: 101/01-26 від 14.04.2022) прийнятому до експлуатації об`єкту нерухомого майна, найменування якого: "Будівництво житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями по вул. Подільській, 10/5 у місті Хмельницькому (І та II черги) (II черга)" (сертифікат ІУ122220325485 від 05.04.2022; кількість поверхів - 11; кількість квартир - 70; кадастровий номер земельної ділянки на якій розташований об`єкт: 6810100000:01:004:0518), присвоєно адресу: Україна, Хмельницька область, Хмельницький район, Хмельницька територіальна громада, місто Хмельницький, вулиця Подільська, 10/5, корпус 2.

Згідно наказу Управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів "Про присвоєння адреси закінченому будівництвом об`єкту - житловому будинку, розташованому в місті Хмельницькому" 443 від 23.10.2020р. наказано закінченому будівництвом об`єкту - житловому будинку (кількість поверхів - 11, кількість квартир-100), прийнятому до експлуатації за адресою: Хмельницька область, місто Хмельницький, вулиця Подільська, 10/4 (сертифікат ІУ122200827440, який виданий в серпні 2020 на підставі акта готовності об`єкта до експлуатації від 30.04.2020), що розташований на земельній ділянці площею 0,1687 га за кадастровим номером: 6810100000:01:004:0519, присвоїти адресу: Україна, Хмельницька область, місто Хмельницький, вулиця Подільська, 10/4.

Відповідно до довідки AT "Хмельницькобленерго" від 15.07.2021р. вимоги технічних умов 423 від 22.12.2016 року з листами змін до них 2021-0513-2381 від 03.06.2021 року, 2018-05-13-2078 від 09.07.2018 року та 2018-05-13-2773 від 31.08.2018 року на приєднання до електричних мереж AT "Хмельницькобленерго" електроустановки будівництва житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення (багатоповерховий 100 квартирний житловий будинок з вбудованими приміщеннями громадського призначення) по вул. Подільській, 10/4 в м.Хмельницькому, виконані в повному обсязі.

Згідно довідок AT "Хмельницькобленерго" від 08.04.2022р. та від 16.05.2022р. кількість поверхів у об`єктів (по вул. Подільській, 10/4 та по вул. Подільській, 10/5) - 11.

У матеріалах справи наявний проект системи пожежної сигналізації, система оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей автоматика протидимного захисту, у вихідних даних якого вказано об`єкт, що захищається: "Будівництво житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями по вул. Подільській, 10/5 у місті Хмельницькому" (І та II черги); Згідно архітектурно-планувальних рішень житловий будинок складається з двох секцій (секція 4 - 10 поверхів з техповерхом) та (секція 5-11 поверхів). Захисту протипожежними системами передбачаються всі приміщення будівлі за виключенням приміщень з мокрими процесами.

У проекті на будівництво житлового будинку по вул. Подільській, 10/5 у місті Хмельницькому (том 1) зазначено, що Будинок обладнано системами димовидалення, компенсації та підпору повітря у загальні коридори та ліфтові шахти; передбачено влаштування пожежних кранів, у кожній квартирі передбачено влаштування пожежних площадок відповідно до вимог п.4.10ДБНВ.2.2-15-2005; будинок обладнано системами пожежної сигналізації з виводами на пульт сповіщення конс`єржу. А також системи пожежної сигналізації для приміщень та офісів; колективні димарі для газових квартир розміщені здебільшого на лоджіях та приміщеннях кухонь квартир.

Також у матеріалах справи наявні: державний акт на право постійного користування землею; витяги з проектної документації; додаткові угоди, укладені між AT "Хмельницькобленерго" та ТОВ "Платинумбуд"; робочий проект (електропостачання двох 11-ти поверхових багатоквартирних житлових будинки з вбудованими приміщеннями громадського призначення (І та II черги) по вул. Подільській, 10/5) з електротехнічними кресленнями.

Згідно додатку 1 до опитувального листа на видачу ТУ (Опитувальний лист на підключення об`єкту будівництва до газової мережі), за яким потреба в газі: Подільська, 10/3: Qhd =66 нм3/год (газові плити та двохконтурні котли 24 кВт - у 44, квартири I черга), Qhd = 107 нм3/год (газові плити та двохконтурні котли 24 кВт 71 квартира II черга); Подільська, 10/4: Qhd=93 нм3/год (газові плити та двохконтурні котли 24 кВт 62 квартири); Подільська, 10/5: Qhd=108 нм3/год (газові плити та двохконтурні котли 24 кВт / 72 квартири I черга), Qhd=93 нм3/год (газові плити та двохконтурні котли 24 кВт (62 квартири II черга).

Відповідно до наданих даних в опитувальному листі, що є додатком до заяви на видачу технічних умов, загальна потужність складає 550 м3/год.

Так, технічні умови Нм02.21-Туп-43-0217 від 16.02.2017 року видані на газифікацію житлових будинків вул. Подільській 10/3 - І черга на 44 квартири та II черга на 71 квартиру; вул. Подільській. 10/4 - на 62 квартири; м. Хмельницький 10/5 - і черга на 72 квартири та II черга на 62 квартири - загальною потужність 550 м3.

25.07.2022р. ТОВ "Платинумбуд" звернулось з листом 47 від 25.07.2022р. до AT "Хмельницькгаз", у якому повідомило, що в ході будівництва у проектних рішеннях житлових будинків по вул. Подільській, 10/4, 10/5 у м. Хмельницькому відбулись зміни. У зв`язку із цим просив внести зміни до технічних умов Нм02.21-Туп-43-0217 від 16.02.2017р. для газифікації 11-того поверху житлових будинків за адресою вул. Подільська, 10/4 та 10/5 у м. Хмельницькому.

Листом від 28.07.2022р. 29001 -Лв-6732-0722 AT "Хмельницькгаз" відмовило ТОВ "Платинумбуд" у внесенні змін до технічних умов приєднання до газорозподільної системи Нм02.21-Туп-43-0217 від 16.02.2017 p., зазначаючи, що внесення змін до технічних умов не передбачено чинним законодавством та відсутність правових підстав для внесення змін до технічних умов Нм02.21-Туп-43-0217 від 16.02.2017 p.

AT "Хмельницькгаз" у листі від 28.09.2022р. (у відповідь на лист від 22.09.2022р.) повідомило ТОВ "Платинумбуд", що по вул. Подільська 10/4 та по вул. Подільська 10/5 м. Хмельницький існує технічна можливість приєднання до газорозподільної мережі 100 квартирного житлового будинку за адресою вул. Подільська 10/4 та 140 квартирного житлового будинку по вул. Подільська 10/5. Підтвердив, що за вказаними адресами наявна вільна потужність для забезпечення приєднання до газорозподільної мережі 100 квартирного житлового будинку за адресою вул. Подільська 10/4 та 140 квартирного житлового будинку по вул. Подільська 10/5.

Дослідивши зібрані у справі докази та давши їм правову оцінку в сукупності, судом прийнято до уваги наступне:

Відповідно до ч.ч. 1-3 ст. 30 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" технічні умови - це комплекс умов та вимог до інженерного забезпечення об`єкта будівництва, які повинні відповідати його розрахунковим параметрам щодо водопостачання (з урахуванням потреб забезпечення пожежогасіння), тепло-, електро- і газопостачання, водовідведення, зовнішнього освітлення, відведення зливових вод та телекомунікації. Фізична чи юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває в її власності або користуванні, має право на одержання технічних умов згідно із поданою нею заявою. У разі якщо надання технічних умов здійснюється на підставі договору, такий договір може укладатися в електронній формі через електронний кабінет відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги". Технічні умови надаються протягом 10 робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви. Технічні умови повинні відповідати законодавству, містити достовірну інформацію та обґрунтовані вимоги до об`єктів будівництва, а також відповідати намірам заявника щодо забудови земельної ділянки.

У відповідно до пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу газорозподільних систем, затвердженого Постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494 (Кодекс ГРС) технічні умови приєднання - документ, що визначає комплекс умов і вимог до інженерного забезпечення приєднання об`єкта (земельної ділянки) замовника до газорозподільної системи і містить вихідні дані для проектування газових мереж зовнішнього та внутрішнього газопостачання, що створюються для потреб об`єкта замовника.

Згідно з пунктом 1 глави 1 розділу V Кодексу ГРС власники об`єктів будівництва або існуючих об`єктів (земельних ділянок), які фізично не підключені до ГРМ, мають право на приєднання (технічний доступ) цих об`єктів до ГРМ, що на законних підставах перебуває у власності або користуванні (у тому числі в експлуатації) Оператора ГРМ, у порядку, визначеному цим розділом. Оператор ГРМ зобов`язаний розміщувати на своєму веб-сайті інформацію про умови приєднання до ГРМ, що на законних підставах перебуває в його власності або користуванні (у тому числі в експлуатації), та методологію встановлення плати за приєднання до газорозподільної системи, затверджену Регулятором.

Пунктом 4 глави 1 розділу V Кодексу ГРС приєднання об`єктів (земельних ділянок) замовника до ГРМ здійснюється на підставі договору на приєднання, що укладається за формами, наведеними у додатках 11, 12 до цього Кодексу. При цьому невід`ємною частиною договору на приєднання є технічні умови приєднання (додаток 13), які визначають вихідні дані для проектування газових мереж зовнішнього газопостачання від місця забезпечення потужності до точки приєднання, які будуються Оператором ГРМ, та вихідні дані для проектування та будівництва газових мереж внутрішнього газопостачання об`єкта замовника від точки приєднання до газових приладів і пристроїв замовника. Будівництво та введення в експлуатацію газових мереж внутрішнього газопостачання забезпечується замовником.

У ст. 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування. Органом державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

За змістом ст. 7 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" управління у сфері містобудівної діяльності та архітектурно-будівельного контролю здійснюється шляхом: розроблення і затвердження будівельних норм, кошторисних норм, нормативів і правил, запровадження одночасної дії застосування будівельних норм, розроблених на основі національних технологічних традицій, та будівельних норм, приведених у відповідність до вимог Європейського Союзу; контролю за дотриманням законодавства у сфері містобудівної діяльності, вимог будівельних норм і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування (далі - вихідні дані), проектної документації; надання (отримання, реєстрації), відмови у видачі чи анулювання (скасування) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів (крім анулювання (скасування) документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів).

Відповідно до п. 1.1 ДБН В.2.5-20:2018 "Газопостачання", які затверджені Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 15.11.2018р. № 305 та вступили в дію 01.07.2019р., норми встановлюють вимоги проектування при новому будівництві, реконструкції, капітальному ремонті та технічному переоснащенні наявних систем газопостачання, що забезпечують споживачів природним газом із надлишковим тиском не більше 1,2 МПа, а також скрапленими вуглеводневими газами (далі - СВГ) із надлишковим тиском не більше 1,6 МПа.

Згідно з п. 9.26 ДБН В.2.5-20:2018 "Газопостачання" (з врахуванням змін) при будівництві житлових будинків допускається передбачати встановлення газовикористовуючого обладнання для поквартирного опалення та гарячого водопостачання, а також побутових плит. Встановлення теплогенераторів з відкритою камерою згоряння допускається для гарячого водопостачання багатоквартирних будинків заввишки до п`яти поверхів включно за наявності відокремлених димових каналів для кожного газифікованого приміщення. Встановлення побутових плит, теплогенераторів з закритою камерою згоряння, з використанням колективних димоходів, допускається для будинків заввишки до 10 поверхів включно. Для квартир, розташованих на 10 поверсі, що мають декілька рівнів, допускається газифікація тільки першого рівня.

Відносини у сфері нормування у будівництві, правові та організаційні засади розроблення, погодження, затвердження, реєстрації і застосування будівельних норм регулюються Законом України "Про будівельні норми".

Згідно з ст. 1 Закону України "Про будівельні норми" державні будівельні норми це нормативний акт, затверджений центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері будівництва.

Відповідно до ч. 5 ст. 10 Закону України "Про будівельні норми" порядок розроблення, погодження, затвердження, реєстрації, внесення змін до будівельних норм та визнання їх такими, що втратили чинність, встановлюється Кабінетом Міністрів України. Порядок застосування зазначених норм визначається Кабінетом Міністрів України. Обґрунтовані відхилення від будівельних норм, що забезпечують дотримання встановлених вимог безпеки у спосіб, не передбачений будівельними нормами, можуть бути погоджені суб`єктом нормування відповідно до встановленого ним порядку. При наданні погодження обґрунтованих відхилень від будівельних норм в Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва зазначається така інформація: 1) кадастровий номер земельної ділянки (для земельних ділянок, право власності чи користування на які виникло до 2004 року, а також земель, що використовуються для будівництва об`єктів на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування відповідно до частини четвертої статті 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та частини першої статті 12-1 Закону України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи", - за його наявності); 2) реєстраційний номер містобудівних умов та обмежень або будівельного паспорта, технічних умов у Єдиній державній електронній системі у сфері будівництва; 3) ідентифікатор об`єкта будівництва або закінченого будівництвом об`єкта (для об`єктів, яким присвоєно ідентифікатор об`єкта будівництва в порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" до надання погодження).

Згідно з ч. 1, 4, 5 ст. 11 Закону України "Про будівельні норми" застосування будівельних норм або їх окремих положень є обов`язковим для всіх суб`єктів містобудування. Будівельні норми, правила іноземних держав застосовуються в Україні відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. У разі якщо у будівельних нормах є посилання на стандарти, то ці стандарти є обов`язковими до застосування. Державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання державних будівельних норм здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю.

Матеріали справи не містять доказів отримання позивачем відповідно до ч. 5 ст. 10 Закону України "Про будівельні норми" необхідних погоджень на відхилення від будівельних норм.

Позивач у відповіді на відзив від 03.10.2022р. зазначив, що Можливість внесення змін до технічних умов передбачена як нормами Господарського кодексу України так і Кодексом ГРМ.

Відповідно до п. 5 гл. 1 розділу V кодексу ГРС за необхідності реконструкції чи технічного переоснащення вже підключеного до ГРМ об`єкта, у тому числі в результаті зміни форми власності чи власника цього об`єкта, за умови, що це не призведе до необхідності збільшення технічної (пропускної) потужності ГРМ в точці приєднання (не потребуватиме збільшення типорозміру комерційного лічильника газу), новий договір на приєднання з новим чи діючим власником об`єкта не укладається. При цьому у випадку перенесення вузла обліку та/або зменшення його типорозміру (номінальної потужності) або зміни місця розташування газових приладів (пристроїв) в установленому законодавством порядку вносяться відповідні зміни до проєктної документації, а у разі її відсутності розробляється нова проєктна документація, що забезпечується за рахунок сторони, яка ініціювала реконструкцію чи технічне переоснащення вже підключеного до ГРМ об`єкта. Внесення змін до проєктної документації в частині комерційного вузла обліку газу здійснюється на підставі оформлених (виданих) Оператором ГРМ технічних умов на реконструкцію комерційного вузла обліку.

Абзацом 2 п. 5 гл. 1 розділу V кодексу ГРС визначено: якщо за необхідності реконструкції чи технічного переоснащення вже підключеного до ГРМ об`єкта, у тому числі в результаті зміни форми власності чи власника цього об`єкта, виникає необхідність збільшення технічної (пропускної) потужності ГРМ в точці приєднання (збільшення типорозміру лічильника газу) або її перенесення, з новим чи діючим власником об`єкта має бути укладений новий договір на приєднання відповідно до умов цього Кодексу. При цьому, якщо заходи з приєднання по вже підключеному до ГРМ об`єкту потребуватимуть лише збільшення типорозміру лічильника газу, місце забезпечення потужності має збігатися з фактичною точкою приєднання цього об`єкта, а процедура приєднання має здійснюватися у порядку, визначеному в пункті 5 глави 2 цього розділу.

У відповідності до абз. 3 п. 5 гл. 1 розділу V кодексу ГРС при письмовому зверненні споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) про зменшення приєднаної (дозволеної) потужності його об`єкта, визначеної в технічних умовах приєднання та/або проєктній документації, в установленому законодавством порядку вносяться відповідні зміни до технічних умов приєднання та/або проєктної документації, які погоджуються з Оператором ГРМ. У такому разі змінюються (зменшуються) типорозмір (номінальна потужність) комерційного вузла обліку в точці вимірювання та приєднана потужність об`єкта споживача, а Оператор ГРМ коригує дані технічної потужності та вільної потужності для забезпечення нових приєднань (резерву потужності) на відповідній ГРП згідно з вимогами розділу VII цього Кодексу. При цьому заходи із заміни комерційного ВОГ забезпечуються Оператором ГРМ за рахунок споживача у строк, що не повинен перевищувати: для побутового споживача - три календарних місяці з дати компенсації споживачем затрат Оператора ГРМ на заміну комерційного ВОГ; для споживача, що не є побутовим, - у строк, узгоджений між Оператором ГРМ і споживачем.

Посилання позивача на те, що можливість внесення змін до технічних умов передбачена нормами Господарського кодексу України та Кодексом ГРМ судом до уваги не приймаються, оскільки у Господарському кодексі України така можливість не визначена, а Кодексом ГРМ передбачена можливість саме укладенння нового договору на приєднання за необхідності реконструкції чи технічного переоснащення вже підключеного до ГРМ об`єкта за необхідності збільшення технічної (пропускної) потужності ГРМ в точці приєднання (збільшення типорозміру лічильника газу) або її перенесення.

Також Кодексом ГРМ передбачена можливість саме внесення змін до технічних умов приєднання та/або проектної документації при письмовому зверненні споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) про зменшення приєднаної (дозволеної) потужності його об`єкта, визначеної в технічних умовах приєднання та/або проектній документації.

Однак, позивач не звертався до відповідача зі зверненням про зменшення приєднаної (дозволеної) потужності, укладенння нового договору на приєднання за необхідності реконструкції чи технічного переоснащення.

Кодексом ГРМ не передбачена можливість внесення змін до технічних умов приєднання та/або проектної документації при збільшенні приєднаної (дозволеної) потужності його об`єкта, визначеної в технічних умовах приєднання та/або проектній документації.

Як вже зазначалось, позивач посилався на те, що усіма юридичними особами, які здійснюють інженерне забезпечення об`єкта будівництва та приєднання до електропостачання, водопостачання та водовідведення, електропостачання, відведення зливових вод та телекомунікації внесені зміни до технічних умов.

Такі доводи позивача судом до уваги не приймаються, оскільки правовідносини щодо видачі чи зміни технічних умов між позивачем і третіми особами ніяким чином не впливають на правовідносини між сторонами у даній справі в частині дотримання чинного законодавства, в тому числі - по газифікації та ДБН.

Так як судом встановлена неможливість внесення змін до існуючих умов зі збільшенням кількості поверхів до 11-ти, доводи позивача про те, що відповідач, відмовляючи у внесенні змін в технічні умови на приєднання до газорозподільної системи, не посилався на відхилення від вимог державних будівельних та інших норм під час проектування, судом до уваги не приймаються.

Аналогічним чином, судом не можуть бути прийняті до уваги посилання позивача на Наказ Управління архітектури та містобудування департамент архітектури, містобудування та земельних ресурсів 443 від 23.10.2020р., довідки АТ "Хмельницькобленерго" та витяги з Реєстру будівельної діяльності щодо інформації про присвоєння адрес Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва із зазначенням кількості поверхів 11 за адресою вул. Подільська 10/4 та вул. Подільська 10/5, оскільки факт реєстрації будівель за вказаними адресами з певною кількістю поверхів не може впливати на неправомірність внесення змін до технічних умов на приєднання до газорозподільної системи.

При цьому, з огляду на положення ДБН В.2.5-20:2018 "Газопостачання" та відсутність погоджень на відхилення від будівельних норм, судом враховується неможливість внесення змін до технічних умов приєднання до газорозподільчої системи для газифікації 11-го поверху будівель за адресою вул. Подільська 10/4 та вул. Подільська 10/5.

Суд звертає увагу сторін на те, що відповідно до ч. 1 ст. 14 ГПК України, суд розглядає справи не інакше, як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відтак, сторони звертаючись до суду повинні враховувати те, що визначення та наповнення доказової бази переданого на розгляд суду спору покладаються саме на сторони, а не на суд.

Згідно з ч.ч.1-3 ст.13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до статті 73 ГПК України доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно з частинами 1, 3 статті 74 зазначеного Кодексу кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, зі збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Згідно ст.76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ст.77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (ст. 86 ГПК України).

Обов`язком суду при розгляді справи є дотримання вимог щодо всебічності, повноти й об`єктивності з`ясування обставин справи та оцінки доказів. Всебічність та повнота розгляду передбачає з`ясування всіх юридично значущих обставин та наданих доказів, що запобігає однобічності та забезпечує, як наслідок, постановлення законного й обґрунтованого рішення.

У пунктах 1 - 3 частини 1 статті 237 ГПК України передбачено, що при ухваленні рішення суд вирішує, зокрема питання чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин.

Суд зазначає, що рішення суду про задоволення позову може бути прийнято виключно у тому випадку, коли подані позивачем докази дозволять суду зробити чіткий, конкретний та безумовний висновок про обґрунтованість та законність вимог позивача.

На підставі викладеного, керуючись вищезазначеними нормами законодавства, враховуючи відсутність доказів, які б надавали можливість відповідачу внести зміни до технічних умов приєднання до газорозподільчої системи, беручи до уваги, що позивачем належними, достовірними та допустимими доказами не доведено правомірності та законності позовних вимог, так само як і фактів порушення власних прав та інтересів відповідачем у справі, суд дійшов висновку, про відмову в позові.

Відповідно до ст. 129 ГПК України, судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У позові відмовити.

Повний текст рішення складено 09.12.2022р.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч.1, 2 ст. 256 ГПК України).

Суддя В.В. Димбовський

Віддруковано 3 примірника:

1 - в матеріали,

2 - позивачу (29013, м. Хмельницький, вул. Подільська, 10/1; lytvinovsersh@gmail.com);

3 - відповідачу (29019, м. Хмельницький, пр. Миру, 41, p-transbud@ukr.net).

Всім рек.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення30.11.2022
Оприлюднено12.12.2022
Номер документу107768129
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —924/516/22

Постанова від 16.02.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 13.02.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 27.01.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 09.01.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Рішення від 30.11.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 24.11.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 17.11.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 06.10.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 21.08.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 02.08.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні