ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 серпня 2010 р. № 6/4-23
Вищий господарський суд України у складі колегії суд дів:
головуючий суддя: Першиков Є.В.
судді: Данилова Т.Б., Кравчук Г.А .
розглянувши матеріали кас аційної скарги Тернопільської місько ї ради
на постанову Львівського апеляційног о господарського суду від 12.05.20 10р.
у справі
господарського суду №6/4-23
Тернопільської області
за позовом суб'єкта підприємницької діяльності - фізичної особи ОСОБА_1
до
третя особа Тернопільської міської р ади
Департамент економіки, під приємництва та управління ко мунальним майном Тернопільс ької міської ради
про
за участю
представників сторін:
позивача -
відповідача -
третьої особи - визнання частково недійс ним рішення
пр. ОСОБА_2 - дов. №094275 ві д 1407.10р.
не з'явився
не з'явився
Розпорядженням №02.03-10/495 від 10.08.2010р. змінено склад колегії с уддів у справі №6/4-23 призначено ї до розгляду у складі: голову ючий суддя Першиков Є.В., судді Данилова Т.Б., Ходаківська І.П ., утворено колегію суддів у н аступному складі: головуючий суддя Першиков Є.В., судді Дан илова Т.Б., Кравчук Г.А.
В С Т А Н О В И В:
У січні 2009 року суб'єкт під приємницької діяльності - ф ізична особа ОСОБА_1 зверн увся до господарського суду Тернопільської області з поз овом до Тернопільської міськ ої ради про визнання недійсн им рішення 23 сесії 5 скликання Тернопільської міської ради від 18.12.2008р. №5/23/14 в частині включе ння до переліку об'єктів кому нальної власності міста, які підлягають приватизації шля хом продажу на аукціоні, нежи тлового приміщення за адресо ю АДРЕСА_1 загальною площе ю 592,8м2 орендованого суб'є ктом підприємницької діяльн ості - фізичною особою ОСО БА_1.
Позовні вимоги були вмотив овані договором оренди нерух омого майна №5198 від 27.12.2007р., рішен нями Тернопільської міської ради №5/19/3 від 03.07.2008р. та №5/23/14 від 18.12.20 08р., повідомленням про прийнят е Тернопільською міською рад ою рішення №5/23/14 від 18.12.2008р., Закон ом України "Про місцеве самов рядування в Україні".
Ухвалою господарського су ду Тернопільської області ві д 05.03.2010р. залучено до участі у сп раві в якості третьої особи, я ка не заявляє самостійних ви мог на предмет спору - Депар тамент економіки, підприємни цтва та управління комунальн им майном Тернопільської міс ької ради.
Рішенням господарського с уду Тернопільської області в ід 15.03.2010р. (суддя Шумський І.П.), за лишеним без змін постановою Львівського апеляційного го сподарського суду від 12.05.2010р. (с удді Мурська Х.В., Давид Л.Л., Кор дюк Г.Т.) позовні вимоги задово лено у повному обсязі, визнан о недійсним рішення двадцять третьої сесії п'ятого склика ння Тернопільської міської р ади №5/23/14 від 18.12.2008р. в частині вкл ючення до переліку об'єктів к омунальної власності, які пі длягають приватизації шляхо м продажу на аукціоні нежитл ового приміщення по АДРЕСА _1, загальною площею 592,8м2, орен дованого ОСОБА_1.
Не погоджуючись з рішенням и судів попередніх інстанцій , Тернопільська міська рада з вернулась до Вищого господар ського суду України з касаці йною скаргою, в якій посилаюч ись на неправильне застосува ння судами норм матеріальног о права, просить скасувати рі шення і постанову, а справу на правити на новий розгляд до г осподарського суду Тернопіл ьської області.
Заслухавши присутнього в с удовому засіданні представн ика позивача, перевіривши на явні матеріали справи на пре дмет правильності юридичної оцінки обставин та повноти ї х встановлення в рішенні і по станові та доводи касаційної скарги, колегія суддів вважа є, що касаційна скарга не підл ягає задоволенню.
Переглядаючи у касаційном у порядку судові рішення, кас аційна інстанція на підставі встановлених фактичних обст авин перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанцій норм матеріальног о та процесуального права.
Як встановлено судами попе редніх інстанцій та вбачаєть ся з матеріалів справи, що ріш енням Тернопільської місько ї ради від 13.03.2008р. №5/16/23, на виконан ня Програми приватизації об' єктів комунальної власності міста Тернополя на 2008-2009 роки, в раховуючи висновки постійно ї комісії міської ради з пита нь контролю за використанням комунального майна, було зат верджено переліки об'єктів к омунальної власності, які мо жуть бути приватизовані в 2008 р оці та які підлягають приват изації шляхом викупу.
03.07.2008р. Тернопільська міська рада, на підставі висновків п остійної комісії міської рад и з питань контролю за викори станням комунального майна, прийняла рішення №5/19/3 "Про прив атизацію об'єктів комунально ї власності", яким доповнила д одаток 2 до рішення міської ра ди від 13.03.2008р. №5/16/23 об'єктами кому нальної власності міста, які можуть бути приватизовані в 2008 році згідно з додатком 1 та д одаток 3 до рішення №5/16/23, об'єкта ми комунальної власності міс та, які підлягають приватиза ції шляхом викупу орендарем, згідно з додатком 2.
В перелік об'єктів, затвердж ених рішенням сесії від 03.07.2008р. в додатках 1 та 2 було включено до об'єктів, які можуть бути п риватизовані в 2008р. (Додаток 1 п .8) та які підлягають приватиза ції шляхом викупу орендарями (Додаток 2 п. 9), приміщення розт ашоване за адресою: АДРЕСА_ 1 загальною площею 592,8м2 , орендоване підприємцем ОС ОБА_1.
Рішенням Тернопільської м іської ради від 27.11.2008р. №5/22/7 "Про с касування п.9 Додатку 1, п.8 Додат ку 2 до Рішення міської ради ві д 03.03.2008р. №5/19/3 "Про приватизацію об 'єктів комунальної власності " вирішено скасувати п.9 Додатк у 1, п.8 Додатку 2 до рішення місь кої ради від 03.03.2008р. №5/19/3, а Департ амент економіки, підприємниц тва та управління комунальни м майном зобов'язано припини ти підготовчу роботу по прив атизації приміщення, орендов аного підприємцем Косінськи м І.В.
Вказане рішення було предм етом оскарження в судовому п орядку.
Судами попередніх інстанц ій встановлено, що рішенням г осподарського суду Тернопіл ьської області від 29.01.2009р. у спр аві №7/173-3481, залишеним без змін п остановою Львівського апеля ційного господарського суду від 10.08.2009р., визнано недійсним р ішення 22 сесії 5 скликання Тер нопільської міської ради від 27.11.2008 №5/22/7 "Про скасування п.9 дода тку 1, п.8 додатку 2 до Рішення мі ської ради від 03.03.2008 №5/19/3 "Про прив атизацію об'єктів комунально ї власності". Визнано за суб'єк том підприємницької діяльно сті - фізичною особою ОСОБ А_1 право на приватизацію шл яхом викупу нежитлового прим іщення за адресою АДРЕСА_1 , загальною площею 592,8м2. З обов'язано Тернопільську міс ьку раду провести приватизац ію нежитлового приміщення за адресою АДРЕСА_1, визначе ним способом - шляхом викупу, у клавши договір купівлі-прода жу з суб'єктом підприємницьк ої діяльності - фізичною осо бою ОСОБА_1 на дане майно.
Після рішення Тернопільсь кої міської ради №5/22/7 від 27.11.2008р., Тернопільською міською радо ю 18.12.2008р. прийнято рішення №5/23/14, я ким, зокрема, включено до пере ліку об'єктів комунальної вл асності, які підлягають прив атизації шляхом продажу на а укціоні нежитлове приміщенн я по АДРЕСА_1, загальною пл ощею 592,8м2, орендоване О СОБА_1.
При вирішенні справи по сут і судами встановлено, що прав овий механізм приватизації о б'єкту малої приватизації (не жилі будівлі, приміщення), шля хом їх відчуження на користь одного покупця одним актом к упівлі-продажу, встановлено Законами України "Про приват изацію державного майна", "Про приватизацію невеликих держ авних підприємств (малу прив атизацію)", "Про державну прогр аму приватизації" та іншими н ормативними актами прийняти ми на їх виконання;
Відповідно до ч.1 ст.7 Закону У країни "Про приватизацію нев еликих державних підприємст в (малу приватизацію)", місцеві ради затверджують за поданн ям органів приватизації пере ліки об'єктів, які перебувают ь у комунальній власності та підлягають приватизації шля хом продажу за конкурсом, на а укціоні та шляхом викупу.
Включення об'єктів малої пр иватизації до переліків, заз начених у частині першій ст.7 в казаного Закону, здійснюєтьс я відповідно до Державної та місцевих програм приватизац ії чи з ініціативи відповідн их органів приватизації або покупців. Частинами 4, 5 статті 7 цього Закону передбачено, що для включення підприємства до відповідного переліку об' єктів, що підлягають привати зації, покупець повинен пода ти до органу приватизації за яву, яку орган приватизації р озглядає і в разі відсутност і підстав для відмови у прива тизації включає підприємств о до переліків, зазначених у ч .1 ст.7 цього ж Закону. Результат и розгляду не пізніш як через місяць з дня подання заяви до водяться до заявника у письм овій формі.
При цьому, законодавством в становлено вичерпний перелі к підстав для відмови у прива тизації, що підтверджено і рі шенням Конституційного Суду України від 13.12.2000р. у справі №1-16/20 00 про офіційне тлумачення окр емих положень ст.7 Закону Укра їни "Про приватизацію невели ких державних підприємств (м алу приватизацію)", відповідн о до якого відмова у приватиз ації можлива тільки у випадк ах коли особа, яка подала заяв у, не може бути визнана покупц ем підприємства згідно з цим Законом, або є законодавчо вс тановлене обмеження на прива тизацію цього підприємства; не затверджено переліків, пе редбачених частиною першою ц ієї статті. Якщо підстав для в ідмови немає, орган приватиз ації включає конкретні підпр иємства до переліку об'єктів приватизації і направляє це й перелік до органу, який його затверджує. Доцільність зас тосування того чи іншого спо собу приватизації визначаєт ься цим органом самостійно, з а винятком випадків, передба чених статтею 11 Закону про мал у приватизацію та іншими зак онами, а саме приватизації шл яхом викупу і цей винятковий випадок є обов'язковим для ор ганів приватизації та органі в, які затверджують переліки об'єктів малої приватизації .
Частиною 2 статті 289 Господар ського кодексу України перед бачено право орендаря на при ватизацію орендованого кому нального майна шляхом викупу на умовах, визначених відпов ідно до закону.
Відповідно до ч.2 ст.777 Цивіль ного кодексу України наймач, який належно виконує свої об ов'язки за договором найму, у р азі продажу речі, переданої у найм, має переважне право пер ед іншими особами на її придб ання.
Пунктом 51 Державної програм и приватизації на 2000-2002 роки, зат вердженої Законом України "П ро державну програму привати зації" передбачено право вик упу орендованого державного майна (будівля, споруда, примі щення), яке одержує орендар у р азі прийняття рішення про пр иватизацію відповідно до зак онодавства України.
При таких обставинах, врахо вуючи вищезазначені норми чи нного законодавства, рішення Конституційного суду, орган приватизації має визначити спосіб приватизації майна у будь-який спосіб, крім продаж у орендованого майна, де пови нен враховувати переважне пр аво орендаря на викуп орендо ваного ним приміщення. Перев ажне право орендаря на викуп реалізується шляхом повідом лення наймача про намір прод ати майно і про умови продажу , і лише в разі відмови наймача купити річ на запропоновани х умовах, наймодавець вправі запропонувати річ іншим осо бам та приватизувати об'єкт о ренди у спосіб, визначений ор ганом приватизації на власни й розсуд.
Судами попередніх інстанц ій встановлено, що такий спос іб був визначений рішенням Т ернопільської міської ради 0 3.07.2008р. №5/19/3 "Про приватизацію об'є ктів комунальної власності", яким в перелік об'єктів в дода тках 1 та 2 було включено до об'є ктів, які можуть бути привати зовані в 2008 році (додаток 1 п.8) та які підлягають приватизації шляхом викупу орендарями (до даток 2 п.9), приміщення розташо ване за адресою: АДРЕСА_1 з агальною площею 592,8м2, оре ндоване підприємцем ОСОБА _1.
За таких підстав, суди попер едніх інстанцій дійшли право мірного висновку про наявніс ть підстав для визнання неді йсним рішення 23 сесії 5 склика ння Тернопільської міської р ади №5/23/14 від 18.12.2008р. в частині вкл ючення до переліку об'єктів к омунальної власності, які пі длягають приватизації шляхо м продажу на аукціоні нежитл ового приміщення по АДРЕСА _1, загальною площею 592,8м2 , орендованого ОСОБА_1, з ог ляду на наступне.
Статтею 1117 Господарськ ого процесуального кодексу У країни передбачено, що перег лядаючи у касаційному порядк у судові рішення, касаційна і нстанція на підставі встанов лених фактичних обставин спр ави перевіряє застосування с удом першої чи апеляційної і нстанції норм матеріального і процесуального права.
Касаційна інстанція не має права встановлювати або вва жати доведеними обставини, щ о не були встановлені у рішен ні або постанові суду чи відх илені ним, вирішувати питанн я про достовірність того чи і ншого доказу, про перевагу од них доказів над іншими, збира ти нові докази або додатково перевіряти докази.
З огляду на викладене, колег ія суддів Вищого господарськ ого суду України дійшла висн овку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги Тернопільської міськ ої ради, оскільки доводи каса ційної скарги зводяться до п ереоцінки доказів по справі, а судами попередніх інстанц ій було повно та всебічно з'яс овано обставини, що мають зна чення для даної справи, їм над ано належну правову оцінку т а прийнято рішення і постано ву з дотриманням норм матері ального та процесуального пр ава, що дає підстави залишити їх без змін.
Враховуючи наведене, та кер уючись ст.ст.1115, 1117, 111 9, 11111 Господарського п роцесуального кодексу Украї ни, Вищий господарський суд У країни, -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Терн опільської міської ради зали шити без задоволення.
Постанову Львівського апе ляційного господарського су ду від 12.05.2010р. у справі №6/4-23 залиши ти без змін.
Головуючий Є. П ершиков
Судді Т. Данилова
Г. Кравчук
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2010 |
Оприлюднено | 06.12.2011 |
Номер документу | 10776924 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Данилова T.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні