П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 грудня 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/7135/22Головуючий в 1 інстанції: Бойко О.Я.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2022 року по справі за позовом ОСОБА_1 до Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, за участі третіх осіб Відділ освіти, молоді, спорту і туризму Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, Опорний заклад освіти «Курісовський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів» Курісовської сільської ради, Каїрська гімназія Курісовської сільської ради про визнання протиправним та не чинним рішення, визнання незаконним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
В травні 2022 року ОСОБА_1 (далі позивач) звернулася до суду з адміністративним позовом до Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області (далі відповідач, Курісовська СР) в якому просила:
- визнати протиправним та не чинним рішення Х сесії VIII скликання Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області від 15.06.2021 року №164-VIII «Про припинення шляхом ліквідації Каїрської гімназії Курісовської сільської ради (код ЄДРПОУ 26506530)»;
- визнати незаконним та скасувати рішення позачергової сесії VIII скликання Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області від 29.06.2021 року №187-VIII «Про припинення (реорганізацію) Каїрської гімназії Курісовської сільської ради (код ЄДРПОУ - 26506530) шляхом приєднання до опорного закладу освіти «Курісовський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Курісовської сільської ради».
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані рішення прийняті з порушенням порядку встановленого Законом України «Про повну загальну середню освіту», оскільки реорганізація і ліквідація закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника. При цьому, розпорядження щодо проведення локальних (для меншої частини територіальної громади) громадських слухань по обговоренню проекту рішення відповідача «Про затвердження «Правил благоустрою Курісовської об`єднаної територіальної громади» та стратегії розвитку освіти в с. Олександрівка та с. Каїри» прийняте без врахування ч.2 ст.15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», оскільки відповідач, як розпорядник публічної інформації зобов`язаний оприлюднювати проекти рішень, що підлягають обговоренню, не пізніше як за 10 робочих днів до дати їх розгляду. Крім цього, оскаржувані рішення прийняті без врахування інтересів дітей, які навчаються в Каїрській гімназії Курісовської сільської ради та порушують їх права на освіту, які передбачені ст.53 Конституції України, ст.ст.3, 13 Закону України «Про освіту», ст.ст.6, 8 Закону України «Про повну загальну середню освіту».
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 21.09.2022 року позов задоволено повністю.
Справу було розглянуто в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження.
Не погоджуючись з таким рішенням, Курісовська СР подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів прийшла до наступного.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, що Курісовська СР є засновником Каїрської гімназії Курісовської сільської ради (код ЄДРПОУ 26506530, колишня назва - Каїрський навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Лиманської районної ради Одеської області).
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 16.06.2020 року у справі №420/2695/20, яке набрало законної сили 07.08.2020 року, судом задоволено позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Каїрського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів дошкільний навчальний заклад» Лиманської районної ради Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), та вирішено застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Каїрського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Лиманської районної ради Одеської області, ЄДРПОУ: 26503560, юридична адреса: 67514, Одеська область, Лиманський район, село Каїри, вулиця Центральна, 12:
- у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Каїрського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Лиманської районної ради Одеської області, який розташований за адресою: 67514, Одеська область, Лиманський район, село Каїри, вулиця Центральна, 12, 28, 30;
- у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Каїрського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад» Лиманської районної ради Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення, недоліків наданих в акті перевірки №283 від 27.12.2019 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №283 від 27.12.2019 року за номерами: 1-16, 18-25.
15.06.2021 року відповідач прийняв рішення №164-VIII «Про припинення шляхом ліквідації Каїрської гімназії Курісовської сільської ради (код ЄДРПОУ 26506530)».
29.06.2021 року відповідач прийняв рішення №187-VIII «Про припинення (реорганізацію) Каїрської гімназії Курісовської сільської ради (код ЄДРПОУ - 26506530) шляхом приєднання до опорного закладу освіти «Курісовський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів» Курісовської сільської ради», яким, в тому числі вирішив вважати рішення Курісовської сільської ради від 15.06.2021 року №164-VIII «Про припинення шляхом ліквідації Каїрської гімназії Курісовської сільської ради (код ЄДРПОУ 26506530)» таким, що втратило чинність.
09.07.2021 року відповідач прийняв рішення №193-VIII «Про припинення (реорганізацію) Каїрської гімназії Курісовської сільської ради (код ЄДРПОУ - 26506530) шляхом приєднання до опорного закладу освіти «Курісовський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів» Курісовської сільської ради», яким, в тому числі вирішив вважати рішення Курісовської сільської ради від 29.06.2021 року 187-VIII «Про припинення (реорганізацію) Каїрської гімназії Курісовської сільської ради (код ЄДРПОУ - 26506530) шляхом приєднання до опорного закладу освіти «Курісовський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів» Курісовської сільської ради» таким, що втратило чинність.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12.10.2021 року по справі №420/13636/21 визнано протиправним та нечинним рішення ХІ сесії VІІІ скликання Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області від 09.07.2021 року №193-VIII «Про припинення (реорганізацію) Каїрської гімназії Курісовської сільської ради (код ЄДРПОУ - 26506530) шляхом приєднання до опорного закладу освіти «Курісовський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів» Курісовської сільської ради». Вказане рішення залишене без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20.04.2022 року.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувані рішення прийняті не на підставі, та не у спосіб визначений законами України, без врахування думки жителів територіальної громади.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Відповідно до п.30 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.
Реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Відповідно до ч.1 ст.32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає його засновник (засновники). Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та/або суспільства. Розвиток мережі комунальних початкових шкіл, гімназій забезпечують районні, міські, сільські, селищні ради.
Згідно з абз.2 ч.2 ст.32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» реорганізація і ліквідація закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості допускаються лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника.
Отже, з наведеного вбачається, що рішення про ліквідацію та реорганізацію навчального закладу комунальної форми власності приймає Курісовська СР, оскільки відповідач є засновником Каїрської гімназії Курісовської сільської ради.
Частиною 1 ст.143 Конституції України передбачено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Відповідно до ч.1, ч.2 ст.2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування в Україні це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад (ч.1 ст.3 вказаного Закону).
Згідно із ст.13 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування.
Відповідно до п.3 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №996 від 03.11.2010 року (далі - Порядок №996), консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.
Згідно із п.12 Порядку №996, в обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які: стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг тощо.
Враховуючи наведене, суд першої інстанції вірно дійшов висновку, що консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку та з питань, що стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян.
З матеріалів справи вбачається, що відповідач виніс Розпорядження від 04.06.2021 року №51/21-СР «Про проведення громадських слухань по обговоренню проекту рішення Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області «Про затвердження «Правил благоустрою Курісовської об`єднаної територіальної громади» та стратегії розвитку освіти в с. Олександрівка та с. Каїри», яким вирішив провести локальні (для меншої частини територіальної громади) громадські слухання по обговоренню проекту рішення Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області «Про затвердження «Правил благоустрою Курісовської об`єднаної територіальної громади» та по обговоренню стратегії розвитку освіти:
- 05.06.2021 року о 10:00 годині в с. Олександрівка в приміщенні Олександрівського сільського будинку культури, який знаходиться за адресою с. Олександрівка, вул. Попсуйка, 11а;
- 06.06.2021 року о 10:00 в с. Каїри в приміщенні Каїрського сільського будинку культури, який знаходиться за адресою с. Каїри, вул. Центральна, 14.
Судом першої інстанції встановлено, що П`ятий апеляційний адміністративний суд у постанові від 20.04.2022 року по справі №420/13636/21 встановив, що: Розпорядження Курісовського сільського голови Березівського району Одеської області від 04.06.2021 року №51/21-СР всупереч вимогам ч.11 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.ст.3, 10 Положення про проведення громадських слухань на території Курісовської сільської ради не було оприлюднено в порядку передбаченому законодавством, і на офіційному веб-сайті сільської ради (https://kurisovska.gr.org.ua) протягом п`яти робочих днів з моменту затвердження не публікувалось. Крім того, всупереч вимог ст.10 Положення про громадські слухання на території Курісовської сільської ради, Розпорядження від 04.06.2021 року №51/21-СР, було прийнято сільським головою із порушенням встановленого строку до дня проведення громадських слухань. Як вбачається із протоколу №3 громадських слухань від 06.06.2021 року, який було розміщено на сайті ради, питання щодо обговорення проекту оскаржуваного рішення (№193-VIII «Про припинення (реорганізацію) Каїрської гімназії Курісовської сільської ради (код ЄДРПОУ - 26506530) шляхом приєднання до опорного закладу освіти «Курісовський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів» Курісовської сільської ради» від 09.07.2021 року) до порядку денного слухань не включалось і на обговорення громадськості не виносилось. 06.06.2021 року на громадських слуханнях пунктом 4 порядку денного лише обговорювалось питання щодо проведення оптимізації у вигляді пониження ступеню Каїрської гімназії з II до І ступеня, за підсумками голосування по якому 13 мешканців с. Каїри висловились «за» та 15 проти такого пониження, «утрималися» 4 та не голосували 13 мешканців».
Постанова П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20.04.2022 року по справі №420/13636/21 набрала законної сили 20.04.2022 року, в касаційному порядку не оскаржувалась.
Відповідно до ч.4 ст.78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
За таких обставин, колегія суддів вважає вірним твердження позивача про протиправність оскаржуваних рішень через не дотримання відповідачем процедури проведення консультацій з громадськістю (громадські слухання).
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач не надав суду належних та допустимих, достатніх та достовірних доказів дотримання під час прийняття спірних рішень вимог ст.13 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Постанови Кабінету Міністрів України «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» №996 від 03.11.2010 року.
Враховуючи наведене, колегія суддів робить висновок, що оскаржуване рішення від 29.06.2021 року №187-VIII «Про припинення (реорганізацію) Каїрської гімназії Курісовської сільської ради (код ЄДРПОУ - 26506530) шляхом приєднання до опорного закладу освіти «Курісовський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Курісовської сільської ради» було прийнято без врахування думки жителів територіальної громади, а тому є таким, що прийняте не на підставі, та не у спосіб визначений законами України, та підлягає скасування, що також вірно вирішив суд першої інстанції.
Також колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що після скасування рішення від 29.06.2021 року №187-VIII набуде чинності інше оскаржуване рішення відповідача від 15.06.2021 року №164-VIII, а тому з метою ефективного захисту порушених прав позивача є вірним визнати рішення від 15.06.2021 року №164-VIII «Про припинення шляхом ліквідації Каїрської гімназії Курісовської сільської ради (код ЄДРПОУ 26506530)» протиправним та нечинним.
Щодо посилання апелянта на порушення позивачем строку звернення до суду з адміністративним позовом, колегія суддів зазначає наступне.
Апелянт зазначає, що позивач знав про існування оскаржуваних рішень ще на момент розгляду Одеським окружним адміністративним судом справи №420/13636/21 та додавав їх до позовної заяви.
В ухвалі Одеського окружного адміністративного суду від 21.09.2022 року суд першої інстанції дійшов висновку, що на момент судового розгляду у справі №420/13636/21 та звернення позивача із відповідним позовом рішення відповідача №164-VIII від 15.06.2021 року та рішення №187-VIII від 29.06.2021 року були такими, що втратили чинність та не породжували жодних правових наслідків.
При цьому, протиправність рішення №187-VIII від 29.06.2021 року виникла саме з моменту набрання законної сили рішенням Одеського окружного адміністративного суду по справі №420/13636/21, а відповідно і строк оскарження вказаного рішення відповідача розпочинається саме з 20.04.2022 року, оскільки воно стало чинним у зв`язку із скасуванням рішення №193-VIII від 09.07.2021 року.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, а доводи апелянта вважає безпідставними.
Таким чином, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 вересня 2022 року залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Головуючий суддя Кравченко К.В.Судді Джабурія О.В. Вербицька Н. В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2022 |
Оприлюднено | 19.12.2022 |
Номер документу | 107875205 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні