Ухвала
від 29.11.2022 по справі 755/8885/22
ДНІПРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа №:755/8885/22

Провадження №: 1-кс/755/2375/22

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"29" листопада 2022 р. Дніпровський районний суд м.Києва у складі:

слідчого судді: ОСОБА_1 ,

при секретарі: ОСОБА_2 ,

за участю сторін кримінального провадження:

прокурора: ОСОБА_3 ,

захисника: ОСОБА_4 ,

підозрюваного: ОСОБА_5 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Києві клопотання слідчого Дніпровського УП ГУНП в м.Києві ОСОБА_6 про відсторонення від посади підозрюваного ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця смт. Царичанка Царичанського району Дніпропетровської області, громадянина України, працюючого начальником комунального підприємства «АТП-2528» Чернігівської міської ради (на момент вчинення інкримінованих дій), зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , проживаючого за адресою: АДРЕСА_2 , раніше не судимого, в рамках кримінального праводження внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12022100040002140 від 02.08.2022 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України,-

в с т а н о в и в:

Слідчий Дніпровського УП ГУНП в м.Києві ОСОБА_6 за погодженням з прокурором Дніпровської окружної прокуратури м.Києва ОСОБА_7 , звернулась до суду в рамках кримінального провадження №12022100040002140 від 02.08.2022 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України, з клопотанням про відсторонення від посади підозрюваного ОСОБА_5 , який підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України.

Мотивуючи клопотання щодо необхідності відсторонення від посади начальника комунального підприємства «АТП-2528» Чернігівської міської ради підозрюваного ОСОБА_5 , слідчий посилається на те, що слідчим відділом Дніпровського УП ГУНП в м.Києві здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №12022100040002140 від 02.08.2022 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України.

Згідно мотивів клопотання, в ході досудового розслідування було встановлено, що рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради №337 від 17 червня 2021 року затверджено нову редакцію статуту комунального підприємства «АТП-2528» Чернігівської міської ради (далі по тексту Статут).

Так, згідно, п.1.1. Статуту - комунальне підприємство «АТП-2528» Чернігівської міської ради (скорочене найменування КП «АТП-2528» (ЄДРПОУ 03358216), далі за текстом Підприємство) є правонаступником Чернігівського комунального автотранспортного підприємства №2528 Чернігівської міської ради, створеного на базі майна міської ради, зареєстрованого рішенням виконкому Чернігівської міської ради народних депутатів від 4 березня 1993 року №4 та перереєстрованого розпорядженням Чернігівського міського голови від 20 січня 1999 року №24-р.

Крім того, п.1.2. вказаного Статуту власником Підприємства є територіальна громада міста Чернігова в особі Чернігівської міської ради (код ЄДР 34339125) (далі за текстом Власник). Підприємство знаходиться у підпорядкуванні управління житлово-комунального господарства міської ради (код ЄДР 03366374).

Згідно, пункту 2.1. Статуту підприємство створене з метою здійснення діяльності у сфері поводження з побутовими відходами, надання житлово-комунальних, автотранспортних послуг у сфері комунального господарства м.Чернігова, послуг з здійснення контролю за санітарно-екологічним станом міста, забезпечення чистоти, порядку утримання і прибирання вуличних, дворових територій, парків, скверів та додержання тиші в громадських місцях міста Чернігова, природоохоронного законодавства, та одержання на цій основі прибутків в інтересах Власника та трудового колективу.

А також, згідно п. 3.1. вказаного Статуту підприємство є юридичною особою з дня його державної реєстрації і здійснює свою діяльність на засадах господарської самостійності і комерційного розрахунку.

Згідно п. 3.2. Статуту Підприємства - підприємство веде самостійний баланс, має поточний та інші рахунки в установах банках, печатку та штамп з своїм найменування та ідентифікаційним кодом.

Крім того, п. 4.1. Статуту - майно Підприємства є власність територіальної громади м.Чернігова і закріплене за Підприємством на правах господарського відання.

Відповідно до п. 4.4 вказаного Статуту джерелом формування майна Підприємства є майно, кошти, надані йому Власником;

Згідно п.6.1 вищезазначеного Статуту виконавчим органом Підприємства Начальник Підприємства.

Згідно п.6.3. Статуту до компетенції виконавчого комітету Чернігівської міської ради належать: прийняття рішення про вчинення Підприємством правочинів та укладання договорів, що відповідають ряду ознак, зокрема придбання Підприємством майна (відчуження Підприємством майна), надання послуг (замовлення надання послуг) вартістю, що перевищую 2500000, 00 (два мільйони п`ятсот тисяч) гривень, окрім майна, що купується, а також надання послуг (замовлення надання послуг) за результатами проведення процедур закупівель, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі»;

Крім цього, п.6.5. Статуту до компетенції Начальника Підприємства відносяться наступні повноваження:

?представляти Підприємство у взаємовідносинах з іншими підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, як в Україні так і за її кордоном у відповідності з діючим законодавством, видавати довіреності щодо представництва інтересів Підприємства;

?управляти поточною господарською діяльністю Підприємства;

?від імені Підприємства вчиняти правочини, укладати договори з урахуванням обмежень, визначених пунктом 6.3 Статуту;

?в межах затвердженої структури та граничної чисельності працівників приймати на роботу та звільняти працівників Підприємства;

?видавати накази та розпорядження обов`язків для персоналу Підприємства.

Крім того, згідно п. 6.7. Статуту Підприємства начальник несе особисту відповідальність за виконання покладених на нього обов`язків;

Так, згідно наказу комунального підприємства «АТП-2528» Чернігівської міської ради №102 від 07 грудня 2020 року, на виконання розпорядження Чернігівської міської ради від 10 листопада 2020 року №315-ркп «Про контракти», згідно з укладеним контрактом №321 від 10 листопада 2020 року та відповідно до п.3 ст. 24 КЗпП України, постанови Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 року №170 «Про впорядкування застосування контрактної форми трудового договору» (зі змінами і доповненнями) на підставі контракту №321 від 10.11.2020 року, з керівником комунального підприємства «АТП-2528» Чернігівської міської ради з 22 грудня 2020 року по 21 грудня 2021 року, ОСОБА_5 , приступив до виконання обов`язків начальника комунального підприємства «АТП-2528» Чернігівської міської ради.

Також, відповідно до наказу комунального підприємства «АТП-2528» Чернігівської міської ради №77 від 03 грудня 2021 року, на виконання розпорядження Чернігівської міської ради від 08 жовтня 2021 року №336-ркп «Про контракт», згідно з укладеним контрактом та відповідно до пункту 3 статті 24 КЗпП України, постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.1994 року №170 «Про впорядкування застосування контрактної форми трудового договору» (із змінами та доповненнями) з 22 грудня 2021 року по 21 грудня 2022 року, ОСОБА_5 , приступив до виконання обов`язків начальника комунального підприємства «АТП-2528» Чернігівської міської ради. На підставі контракту №350 від 08.10.202 року, з керівником комунального підприємства «АТП-2528» Чернігівської міської ради.

Згідно п. 3 ст. 18 КК України службовими особами є особи, які постійно, тимчасово чи за спеціальним повноваженням здійснюють функції представників влади чи місцевого самоврядування, а також постійно чи тимчасово обіймають в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах чи організаціях посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій, або виконують такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється повноважним органом державної влади, органом місцевого самоврядування, центральним органом державного управління із спеціальним статусом, повноважним органом чи повноважною службовою особою підприємства, установи, організації, судом або законом.Виходячи з наведеного, ОСОБА_5 , обіймаючи посаду пов`язану з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, здійснює керівництво підприємством, що полягає у розпорядженні майном підприємства та керуванні роботою працівників підприємства, тобто являється службовою особою.

Так, між Комунальним підприємством «АТП-2528» Чернігівської міської ради, в особі начальника підприємства ОСОБА_5 , який діє на підставі Статуту, (далі Замовник), з однієї сторони, таПриватне підприємство «ТТ-Нафта», в особі директора ОСОБА_8 , який діє на підставі Статуту, (далі Постачальник), з іншої сторони, разом Сторони, було укладено договір на закупівлю/поставку товару №30/03/21-0913 від 30 березня 2021 року (далі Договір).

Відповідно до п.1.1 цього Договору, постачальник зобов`язується поставити (відпустити) Замовникові товар, зазначений в п.1.2 цього Договору, а Замовник прийняти і оплатити даний товар.

Згідно п. 1.2 Договору,найменування товару: ДК 021:2015: код 09130000-9 Нафта і дистиляти (Дизельне паливо , бензин А-92, А-95) (надалі товар).

Відповідно до п. 1.3 Договору,кількість товару 780000 літрів: дизельне паливо 700000 літрів, бензин А-92 50000 літрів, бензин А-95 30000 літрів.

Згідноп. 1.4. цього Договору, товар відпускається через АЗС на територіїм.Чернігова окремими партіями у відповідності з потребами замовника через талони та/або заправні відомості.

Відповідно до п.3.1 Договору, ціна цього Договору становить 18531000, 00 грн. (вісімнадцять мільйонів п`ятсот тридцять однатисяча грн. 00 коп.) з ПДВ 3088500, 00 грн. (три мільйони вісімдесят вісім тисяч п`ятсот грн. 00 коп.)

Згідно п. 3.2, цього Договору, ціна всього Договору включає: ціну Товару: всі податки, збори та інші обов`язкові платежі, витрати, пов`язані з реалізацією Товару Замовнику: всі витрати Постачальника, враховуючи вартість транспортних послуг на доставку Товару до місця поставки, визначено цим Договором.

Відповіднодо п. 4.2. Договору, при закупівлі товару за бюджетні кошти: розрахунки між Сторонами проводяться після отримання Товару (або окремих партій Товару) Замовником, у відповідності до виставленого рахунку-фактури та накладної, у безготівковій формі, шляхом перерахування Замовником коштів на рахунок Постачальника при наявності виділених асигнувань, а саме: отримання Замовником бюджетних призначень згідно ст. 23 та ст.. 51 Бюджетного кодексу України. До моменту виділення асигнувань з бюджету Замовник не несе відповідальності за відсутність наявності коштів.

До рахунку-фактури додається акт приймання-передачі товару та видаткова накладна.

Згідно п.5.1. Договору товар повинен бути поставлений (відпущений) в талонах та/або заправні відомості Постачальником у кількості відповідно до потреб Замовника згідно до його заявок та відпущення через АЗС на території м. Чернігова, перелік яких закріплюється у відповідному додатку до цього договору і є його невід`ємною частиною.

Відповідно до п. п. 6.1.1 та 6.1.2 даного Договору, Замовник зобов`язаний в порядку та на умовах, передбачених Договором, оплатити поставлений товар на умовах і в порядку передбаченому Договором та прийняти поставлений товар шляхом підписання акту приймання-передачі товару та видаткової накладної на товар, відповідно.

05 квітня 2021 року між Комунальним підприємством «АТП-2528» Чернігівської міської ради, в особі начальника ОСОБА_5 , що діє на підставі Статуту (далі Замовник), з одного боку, та Приватним підприємством «ТТ-Нафта», в особі директора ОСОБА_8 , що діє на підставі Статуту (далі Постачальник), з іншого боку, які надалі іменуються Сторони, у зв`язку із збільшенням ціни за одиницю товару до 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення Експертного висновку ЧК-160 від 02.04.2021 року та листа ПП «ТТ-Нафта» від 05.04.2021 року, було укладено Додаткову угоду №1 до Договору № 30/03/21-0913 від 30.03.2021 року.

Відповідно до п.п. 1.3 Додаткової угоди №1 до договору № 30/03/21-0913 від 30.03.2021 року:

Кількість товару 694661, 76 літрів:

дизельне паливо 623724, 14 літрів

бензин А-92 44567, 59 літрів

бензин А-95 26370, 03 літрів

Вищенаведене скріплено підписами начальника КП «АТП-2528» ОСОБА_5 та директора ПП «ТТ-Нафта» ОСОБА_8

20 квітня 2021 року між Комунальним підприємством «АТП-2528» Чернігівської міської ради, в особі начальника ОСОБА_5 , що діє на підставі Статуту ( далі Замовник), з одного боку, та Приватним підприємством «ТТ-Нафта», в особі директора ОСОБА_8 , що діє на підставі Статуту ( далі Постачальник), з іншого боку, які надалі іменуються Сторони, у зв`язку із збільшенням ціни за одиницю товару до 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення Експертного висновку ЧК-191 від 20.04.2021 року та листа ПП «ТТ-Нафта» від 20.04.2021 року, укладено Додаткову угоду № 2 до Договору № 30/03/21-0913 від 30.03.2021 року.

Згідно п.п. 1.3 Додаткової угоди № 2 до договору № 30/03/21-0913 від 30.03.2021 року:

Кількість товару 663021, 94літрів

дизельне паливо 596863, 64 літрів

бензин А-92 51536, 12 літрів

бензин А-95 24622, 18 літрів

Вищевикладене скріплено підписами начальника КП «АТП-2528» ОСОБА_5 та директора ПП «ТТ-Нафта» ОСОБА_8

28 квітня 2021 року між Комунальним підприємством «АТП-2528» Чернігівської міської ради, в особі начальника ОСОБА_5 , що діє на підставі Статуту (далі Замовник), з одного боку, та Приватним підприємством «ТТ-Нафта», в особі директора ОСОБА_8 , що діє на підставі Статуту (далі Постачальник), з іншого боку, які надалі іменуються Сторони, у зв`язку із збільшенням ціни за одиницю товару до 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення Експертного висновку ЧК-208 від 28.04.2021 року та листа ПП «ТТ-Нафта» від 28.04.2021 року, укладено Додаткову угоду №3 до Договору № 30/03/21-0913 від 30.03.2021 року.

Відповідно до п.п. 1.3 Додаткової угоди № 3 до договору № 30/03/21-0913 від 30.03.2021 року:

Кількість товару 616448, 66 літрів

дизельне паливо 553708, 56 літрів

бензин А-92 38709,45 літрів

бензин А-95 24030, 65 літрів

Вищевикладене скріплено підписами начальника КП «АТП-2528» ОСОБА_5 та директора ПП «ТТ-Нафта» ОСОБА_8

01 червня 2021 року між Комунальним підприємством «АТП-2528» Чернігівської міської ради, в особі начальника ОСОБА_5 , що діє на підставі Статуту ( далі Замовник), з одного боку, та Приватним підприємством «ТТ-Нафта», в особі директора ОСОБА_8 , що діє на підставі Статуту ( далі Постачальник), з іншого боку, які надалі іменуються Сторони, у зв`язку із збільшенням ціни за одиницю товару до 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі, на підставі п.п.3 п.11.3 Договору № 30/03/21-0913 від 30.03.2021 року, Експертного висновку ЧК-272 від 31.05.2021 року та листа ПП «ТТ-Нафта» від 01.06.2021 року, укладено Додаткову угоду №4 до Договору № 30/03/21-0913 від 30.03.2021 року.

Згідно п.п. 1.3 Додаткової угоди № 4 до договору № 30/03/21-0913 від 30.03.2021 року:

Кількість товару 525874, 17 літрів

дизельне паливо 473708,55 літрів

бензин А-92 31557,79 літрів

бензин А-95 20607, 83 літрів

Вищевикладене скріплено підписами начальника КП «АТП-2528» ОСОБА_5 та директора ПП «ТТ-Нафта» ОСОБА_8 .

02 серпня 2021 року між Комунальним підприємством «АТП-2528» Чернігівської міської ради, в особі начальника ОСОБА_5 , що діє на підставі Статуту ( далі Замовник), з одного боку, та Приватним підприємством «ТТ-Нафта», в особі директора ОСОБА_8 , що діє на підставі Статуту ( далі Постачальник), з іншого боку, які надалі іменуються Сторони, у зв`язку із збільшенням ціни за одиницю товару до 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі, на підставі п.п.3 п.11.3 Договору № 30/03/21-0913 від 30.03.2021 року, Експертного висновку ЧК-435 від 02.08.2021 року та листа ПП «ТТ-Нафта» від 02.08.2021 року, укладено Додаткову угоду №5 до Договору № 30/03/21-0913 від 30.03.2021 року.

Відповідно до п.п. 1.3 Додаткової угоди № 5 до договору № 30/03/21-0913 від 30.03.2021:

Кількість товару 319779,76 літрів

дизельне паливо 279096,18 літрів

бензин А-92 22959,91 літрів

бензин А-95 17723,67 літрів

Вищевикладене скріплено підписами начальника КП «АТП-2528» ОСОБА_5 та директора ПП «ТТ-Нафта» ОСОБА_8 .

Крім того, органом досудового розслідування встановлено, що ОСОБА_5 , реалізуючи свій злочинний умисел, діючи умисно, з корисливих мотивів, з метою безпідставного та незаконного отримання грошових коштів з держаного бюджету на користь іншої юридичної особи, перебуваючи на посаді начальника комунального підприємства «АТП-2528», використовуючи своє службове становище, у невстановлений досудовим розслідуванням час та місці, безпідставно збільшив ціну на товар шляхом складання та підписання додаткової угоди, що передбачено в Договорі №30/03/21-0913 від 30.03.2021 року та порушив істотні умови вказаного Договору, що призвело до матеріальної шкоди (збитків) КП «АТП-2528» Чернігівської міської ради.

Так, згідно довідки (висновку) Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області від 07.07.2022 року встановлено, що дослідженням питання, щодо дотримання вимог законодавства в частині укладання за договорами закупівлі/поставки пального додаткових угод встановлено, що в січні 2021 КП «АТП-2528» Чернігівської міської ради було заплановано здійснення закупівлі UA-2021-01-25-004204-c за кодом ДК 021:2015: 09130000-9 Нафта і дистиляти (дизельне паливо, бензин А-92, А-95), очікуваною вартістю 18560 000,00 грн. з ПДВ. Обсяг закупівлі 780000 літрів, а саме: дизельне паливо 700000 літрів, бензин А-92 50000 літрів, бензин А-95 30000 літрів, періодом постачання по 31 грудня 2021 року. Процедуру закупівлі у вигляді відкритих торгів, визначено у відповідності до п.1 ч.1 ст. 3 Закону України «Про закупівлі» № 922 від 25.12.2015 (у редакції до 30.04.2022) (далі Закон № 922), виходячи з умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200000 гривень.

До участі у відкритих торгах подано тендерні пропозиції від двох учасників відповідно до ч. 2 ст.20 Закону №922, зокрема ПП «ТТ-Нафта» розміром 18531000, 00 грн з ПДВ та ВКВ «Агронафтопродукт», в розмірі 18559440, 00 гривень.

Виходячи з вищевикладеного, за результатами проведення відкритих торгів за номером UA-2021-01-25-004204-c за кодом ДК 021:2015: 09130000-9 нафта і дистиляти (дизельне паливо, бензин А-92, А-95) акцептовано найбільш економічно вигідну пропозицію.

30.03.2021 року було укладено Договір №30/03/21-0913 між КП «АТП-2528» Чернігівської міської ради в особі начальника підприємства ОСОБА_5 та ПП «ТТ-Нафта» в особі директора ОСОБА_8 на закупівлю/поставку товару кількість 780000 л (дизельне паливо 70000 л, бензин А-92 50000 л, бензин А-95 -30000 л), загальною вартістю 18531000, 00 грн. з ПДВ, строк дії Договору до 31.12.2021 року.

В період дії договору, керуючись п.2 ч.4 ст.36 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922 від 25.12.2015 року (у редакції до 30.04.2022) до договору вносились зміни, зокрема:

?на підставі звернення ПП «ТТ-Нафта» від 05.04.2021 та експертного висновку Чернігівської регіональної Торгово-промислової палати (далі ЧР Торгово-промислова палата) від 02.04.2021 № ЧК - 160 укладено Додаткову угоду № 1 від 05.04.2021 про збільшення ціни за одиницю товару до 10%:дизельне пальне з 19,95 грн до 21,75 грн без ПДВ, бензин А-92 з 18,30 грн до 20,12 грн без ПДВ, бензин А-95 з 18,75 грн до 20,62 грн без ПДВ, в зв`язку з різким подорожчанням нафтопродуктів. Умови додаткової угоди поширюються на відносини, що склалися з 05.04.2021;

?на підставі звернення ПП «ТТ-Нафта» від 20.04.2021 та експертного висновку ЧР Торгово-промислової палати від 20.04.2021 № ЧК - 191 укладено Додаткову угоду № 2 від 20.04.2021 про збільшення ціни за одиницю товару до 10%: дизельне пальне на з 21,75 грн до 22,00 грн без ПДВ, бензин А-92 з 20,12 грн до 21,54 грн без ПДВ, бензин А-95 з 20,62 грн до 22,00 грн без ПДВ, в зв`язку з різким подорожчанням нафтопродуктів. Умови додаткової угоди поширюються на відносини, що склалися з 20.04.2021;

?на підставі звернення ПП «ТТ-Нафта» від 28.04.2021 та експертного висновку ЧР Торгово-промислової палати від 28.04.2021 № ЧК - 208 укладено Додаткову угоду № 3 від 28.04.2021 про збільшення ціни за одиницю товару до 10%: дизельне пальне на з 22,00 грн до 22,92 грн без ПДВ, бензин А-92 з 21,54 грн до 22,00 грн без ПДВ, бензин А-95 з 22,00 грн до 22,45 грн без ПДВ, в зв`язку з різким подорожчанням нафтопродуктів. Умови додаткової угоди поширюються на відносини, що склалися з 28.04.2021;

?на підставі звернення ПП «ТТ-Нафта» від 01.06.2021 та експертного висновку ЧР Торгово-промислової палати від 31.05.2021 № ЧК - 272 укладено Додаткову угоду № 4 від 01.06.2021 про збільшення ціни за одиницю товару до 10%: бензин А-92 з 22,00 грн до 23,50 грн без ПДВ, бензин А-95 з 22,45 грн до 24,00 грн без ПДВ, в зв`язку з різким подорожчанням нафтопродуктів. Умови додаткової угоди поширюються на відносини, що склалися з 01.06.2021;

?на підставі звернення ПП «ТТ-Нафта» від 02.08.2021 та експертного висновку ЧР Торгово-промислової палати від 02.08.2021 № ЧК - 435 укладено Додаткову угоду № 5 від 02.08.2021 про збільшення ціни за одиницю товару до 10%: дизельне пальне на 22,92 грн до 24,12 грн без ПДВ, в зв`язку з різким подорожчанням нафтопродуктів. Умови додаткової угоди поширюються на відносини, що склалися з 02.08.2021.

Загальна вартість Договору після збільшення цін за одиницю продукції змінилася з 18531000,00 грн, до 20194816,80 грн, тобто на 1663816,80 грн збільшилася, що відображено в оборотно сальдовійвідомості по рахунку 631 за 2021 рік та накладними перелік яких наведений в Додатку 2.

Крім того, було здійснено коригування обсягу палива передбаченого основним договором в сторону зменшення з 780000 літрів до 722300 літрів, різниця складає57700 літрів, в тому числі: дизельного пального 30000 літрів, бензину А-92 10900 літрів, бензину А-95 16800 літрів.

Відповідно до п. 11.3 Договору передбачено, зокрема: «Істотні умови цього Договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань Сторонами у повному обсязі, крім випадків передбачених законодавством України: 1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; 2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії».

Згідно з ч. 1 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон) договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Відповідно п. п. 1, 2 ч. 5 ст. 41 Закону істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:

1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;

2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії.

Дослідженням питань: 1) відповідності дій замовника та ПП «ТТ-Нафта» вимогам Закону вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» під час укладання додаткових угод до договору від 30.03.2021 № 30/03/21-0913 та їх виконання в подальшому щодо збільшення ціни на одиницю товару та 2) відповідності дій замовника та ПП «ТТ-Нафта вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» під час укладання додаткових угод до договору від 30.03.2021 № 30/03/21-0913, у тому числі щодо обґрунтованості збільшення ціни за одиницю товару встановлено порушення вимог пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону:

Дослідженням вищевказаного питання слідством встановлено, що у якості обґрунтування для підвищення цін за додатковими угодами, сторонами договору використані експертні висновки Чернігівської регіональної Торгово-промислової палати стосовно визначення середньо-ринкової роздрібної ціни на нафтопродукти станом на звітну дату в межах Чернігівської області.

Проте, експертні висновки Чернігівської регіональної Торгово-промислової палати стосовно визначення середньо-ринкової роздрібної ціни на нафтопродукти станом на звітну дату в межах Чернігівської області, що були надані ПП «ТТ-Нафта» як обґрунтування та документальне підтвердження, фактично не мають ніякої інформації стосовно коливання ціни на нафтопродукти на ринку з дняукладання договорудо дняприйняття рішенняпро укладаннядодаткових угод про збільшення вартості за одиницю. А отже, фактично прийняття такого рішення здійснено без обґрунтування та документально не підтверджено.

Крім того, умови при укладанні додаткових угод не дотримано, оскільки експертний висновок не містить тенденції росту (коливань) цін для обчислення пропорцій збільшення ціни з моменту укладання договору до дати укладання додаткової угоди відсутній відсоток здорожчання товарів на ринку для підвищення цін на такий відсоток.

Пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону передбачено виключні випадки зміни істотних умов договору про закупівлю після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, у тому числі зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі.

При кожному внесенні змін до договору про закупівлю у вищезазначеному випадку шляхом укладання додаткової угоди до договору сторони договору зобов`язані належним чином виконувати умови такого договору з урахуванням змінених його умов кожного разу. Водночас, внесення таких змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим.

Стаття 652 Цивільного кодексу України передбачає, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання.Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Обмеження 10% застосовується як максимальний ліміт щодо зміни ціни, визначеної в договорі, незалежно від того, як часто відбуваються такі зміни (кількість підписаних додаткових угод).

Додатковими ж угодами відбулось здорожчання товарів: дизельного пального на 31,48 %, бензину А-92 на 36,07 %, бензину А-95 на 34,67 %.

Додатковими угодами, за якими здійснювалось придбання замовником пального в 2021 році відбулось здорожчання товарів: дизельного пального на 26,07 %, бензину А-92 на 28,42 %, бензину А-95 на 28 %.

Фактично придбання пального в деяких випадках відбувалось за цінами меншими, ніж передбачено додатковими угодами. З огляду на викладене фактично відбулось здорожчання товарів: дизельного пального на 24,06 %, бензину А-92 на 27,70 %, бензину А-95 на 27,09 %.

Наведене на думку слідства свідчить про (перевищення 10% ліміту поряд з відсутністю підтвердження коливання цін та збільшенням суми, визначеної в договорі), Замовником безпідставно з порушенням вимог пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону та п.11.3 Договору № 30/03/21-0913від 30.03.2021 укладено додаткові угоди: № 1 від 05.04.2021, № 2 від 20.04.2021, № 3 від 28.04.2021, № 4 від 01.06.2021, № 5 від 02.08.2021, № 6 від 02.11.2021, № 7 від 30.12.2021, № 8 від 31.01.2022.

Оскільки сторонами договору було здійснено коригування обсягу палива, передбаченого основним договором, в сторону зменшення з 780000 літрів до 722300 літрів (різниця складає 57700 літрів, в тому числі: дизельного пального 30000 літрів, бензину А-92 10900 літрів, бензину А-95 16800 літрів) КП «АТП-2528» недоотримано матеріальних ресурсів, за які сплачено, у вигляді недопоставленого вказаного обсягу пального.

Так, Комунальному підприємству «АТП-2528» за рахунок викладеного нанесено матеріальної шкоди на суму 1335564 грн:

- дизельне пальне 718200 грн. (30000 літрів х 19,95 грн + ПДВ);

- бензин А-92 239364 грн. (10900 літрів х 18,30 грн + ПДВ);

- бензин А-95 378000 грн. (16800 літрів х 18,75 грн + ПДВ).

Загалом Комунальному підприємству «АТП-2528» за рахунок підвищення цін, внаслідок чого безпідставно збільшено суму договору (за що сплачено постачальнику пального) та недоотримано матеріальних ресурсів.

Так, згідно висновку експерта №141/22 за результатами проведення додаткової судово-економічної експертизи, документально підтверджується продаж по завищеним цінам дизельного пального, бензину А-92, за додатковими угодами №1 від 05.04.2021; №2 від 20.04.2021; №3 від 28.04.2021; №4 від 01.06.2021; №5 від 02.08.2021 до договору від 30.03.2021 №30/03/21-0913, що призвело до матеріальної шкоди (збитків) КП «АТП-2528» Чернігівської міської ради (ЄДРПОУ 03358216) в сумі 2 177 729, 58 грн.

Таким чином, ОСОБА_5 , користуючись своїм службовим становищем, шляхом складання та підписання додаткових угод, передбачених вДоговорі №30/03/21-0913 від 30.03.2021 року, безпідставно збільшив ціну на товар та порушив істотні умови вказаного Договору, що призвело до матеріальної шкоди (збитків) КП «АТП-2528» Чернігівської міської ради на суму 2177 729, 58 грн.

За даними фактами органом досудового розслідування було внесено відповіднівідомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань у кримінальному провадженні за №12022100040002140 від 02.08.2022 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України.

Крім того, в обґрунтування клопотання, слідчий посилається на наявність обставин, які дають підстави підозрювати ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України, посилаючись на те, що на даний час ОСОБА_5 згідно, наказу комунального підприємства «АТП-2528» Чернігівської міської ради № 77 від 03 грудня 2021 року, на виконання розпорядження Чернігівської міської ради від 08 жовтня 2021 року №336-ркп «Про контракт», згідно з укладеним контрактом та відповідно до пункту 3 статті 24 КЗпП України, постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.1994 року №170 «Про впорядкування застосування контрактної форми трудового договору» (із змінами та доповненнями) з 22 грудня 2021 року по 21 грудня 2022 року, приступив до виконання обов`язків начальника комунального підприємства «АТП-2528» Чернігівської міської ради. На підставі контракту №350 від 08.10.202 року, з керівникомкомунальногопідприємства «АТП-2528» Чернігівськоїміської ради.

Також, клопотання мотивоване наявністю обставин, які дають підстави вважати, що підозрюваний ОСОБА_5 , перебуваючи на посаді може знищити чи підробити речі і документи, які мають істотне значення для досудового розслідування, зокрема: речі та документи, що знаходяться за місцем роботи підозрюваного та мають відношення до даного кримінального провадження №12022100040002140; може незаконно впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження.

За такихумов,з урахуваннямположень ст.154КПК Українислідчий проситьдане клопотаннязадовольнити тавідсторонити підозрюваного ОСОБА_5 від посадиначальника комунальногопідприємства «АТП-2528»Чернігівської міськоїради, строком на два місяці, в межах строку досудового розслідування.

В судовому засіданні прокурор клопотання слічого підтримав в повному обсязі та просив задовольнити з мотивів, викладених у клопотанні.

Захисник ОСОБА_4 заперечив проти задоволення даного клопотання, посилаючись на необгрунтовану підозру, разом з тим зазначив, що під час проведення обшуку були вилучені всі документи, які цікавили слідство, а тому будь-яким чином ОСОБА_5 не має можливості сховати, пшкодити чи знищити речові докази, оскільки вони вже перебувають у сторони обвинувачення. Крім того, адвокат зазначає, що з серпня місяця по даний час жодних слідчих дій, спрямованих на збирання доказів не проводилось. Разом з тим, відсутні жодні докази про те, що ОСОБА_5 буде впливати на свідків. Поряд з цим, адвокат просив врахувати суд, що ОСОБА_5 не ухиляється від слідства, з`являється за першим викликом, що свідчить про те, що ОСОБА_5 не має наміру ухилятись від слідства, а тому просив суд відмовити в задоволенні клопотання слідчого в повному обсязі.

Підозрюваний ОСОБА_5 в судовому засіданні підтримав думку свого захисника, разом з тим просив врахувати суд, що він з`являється на всі виклики слідчого. Останні сім років він працює на посаді начальника КП «АТП-2528» Чернігівської міської ради, дане підприємтво є об`єктом критичної інфраструктури, яке складається з чотирьох цехів (прибирання міста, вивіз сміття, сміттєвий полігон, ремонт доріг) та в якому працює 318 осіб. З початку збройної агресії рф проти України він постійно знаходиться на роботі, оскільки одноособово контролює роботу підприємства. Крім того, здійснює волонтерську діяльність по всій території України. Вважає, що відсутні будь-які ризики, тому просив відмовити в задоволенні клопотання слідчого.

Вивчивши клопотання, додані до нього документи, якими слідчий обґрунтовує доводи клопотання, вислухавши вищенаведені пояснення прокурора, думку захисника та підозрюваного ОСОБА_5 , дослідивши матеріали клопотання з додатками, слідчий суддя приходить до наступного.

Як вбачаєтьсяз матеріалівпо розглядуклопотання органомдосудового розслідування ОСОБА_5 підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України.

21.11.2022 року ОСОБА_5 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України.

22.11.2022 року слідчим подано до суду дане клопотання, аналізуючи, яке слідчий суддя враховує наступне.

Порядок кримінального провадження на території України визначається лише кримінальним процесуальним законодавством України.

Кримінальне процесуальне законодавство України складається з відповідних положеньКонституції України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, цього Кодексу та інших законів України (ст.1 КПК України).

Зокрема, питання застосування заходів забезпечення кримінального провадження, до яких відносяться і запобіжні заходи регламентовані Главою 10 - заходи забезпечення кримінального провадження і підстави їх застосування та Главою 18 запобіжні заходи, затримання особи Кримінального процесуального Кодексу України (надалі КПК України).

Відповідно до вимог ч.1 ст.155 КПК України прокурор, слідчий за погодженням з прокурором має право звернутися до слідчого судді під час досудового розслідування або суду під час судового провадження із клопотанням про відсторонення особи від посади.

Разом зтим,відсторонення відпосади можебути здійсненощодо особи,яка підозрюєтьсяабо обвинувачуєтьсяу вчиненнізлочину середньоїтяжкості,тяжкого чиособливо тяжкогозлочину,і незалежновід тяжкостізлочину -щодо особи,яка єслужбовою особоюправоохоронного органу. Відсторонення від посади здійснюється на підставі рішення слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження на строк не більше двох місяців (ст. 154 КПК України).

Положеннями ч.1 ст.157 КПК України визначено, що слідчий суддя, суд відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо слідчий, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.

Згідно частини 2 статті 157 КПК України, при вирішенні питання про відсторонення від посади слідчий суддя, суд зобов`язаний врахувати такі обставини: 1) правову підставу для відсторонення від посади; 2) достатність доказів, які вказують на вчинення особою кримінального правопорушення; 3) наслідки відсторонення від посади для інших осіб.

Як вбачається з мотивів клопотання слідчого, необхідність застосування заходу забезпечення кримінального провадження у виді відсторонення від посади слідчий обґрунтовує тим, що підозрюваний ОСОБА_5 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України, при цьому його вина об`єктивно підтверджується зібраними у кримінальному провадженні доказами, у зв`язку з чим, наявні обставини, які дають підстави вважати, що підозрюваний ОСОБА_5 , будучи обізнаним з суворістю, передбаченого законом покарання за злочин, передбачений ч.2 ст.364 КК України, перебуваючи на посаді може знищити чи підробити речі і документи, які мають істотне значення для досудового розслідування, зокрема: речі та документи, що знаходяться за місцем роботи підозрюваного та мають відношення до даного кримінального провадження №12022100040002140; може незаконно впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження.

Згідно ч. 5ст. 9 КПК України, кримінальне процесуальне законодавство України застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ).

Так, відповідно до позиції Європейського суду з прав людини, відображеній у пункті 175 рішення від 21 квітня 2011 року у справі «Нечипорук і Йонкало проти України», «термін «обґрунтована підозра» означає те, що існують факти або інформація, які можуть переконати об`єктивного спостерігача в тому, що особа, про яку йдеться, могла вчинити правопорушення (рішення у справі «Фокс, Кемпбелл і Гартлі проти Сполученого Королівства» від 30 серпня 1990 року, п. 32, Series A, N 182), те, що вимога розумної підозри передбачає наявність доказів, які об`єктивно зв`язують підозрюваного з певним злочином і вони не повинні бути достатніми, щоб забезпечити засудження, але мають бути достатніми, щоб виправдати подальше розслідування або висунення звинувачення (рішення у справі «Мюррей проти Об`єднаного Королівства» від 28 жовтня 1994 року, «Фокс, Кемпбелл і Гартлі проти Сполученого Королівства» від 30 серпня 1990 року).

Наведені в клопотанні обставини та додані до нього документи, якими слідчий мотивує клопотання, свідчать про наявність обставин, які дають підстави підозрювати ОСОБА_5 у причетності до вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.364 КК України, що підтверджується на даному етапі розслідування достатньою сукупністю даних, які наведені у клопотанні та містяться в долучених до клопотання документах, зокрема: даних висновків експерта за результатами проведення судово-економічної експертизи №81/22, №141/22; даних висновку еспертизи за результатами проведення почеркознавчої експертизи №СЕ-19/111-22/47861-ПЧ, інші матеріали кримінального провадження.

Слідчий суддя на даному етапі провадження не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд під час розгляду кримінального провадження по суті, зокрема не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винною чи невинною у вчиненні злочину, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів визначити, що причетність особи до вчинення кримінального правопорушення є вірогідною та достатньою.

Разом з тим, слідчий суддя дослідивши, матеріали клопотання, долучені до нього документи, за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на всебічному, повному й неупередженому дослідженні всіх обставин провадження, приходить до висновку, що відсутні підстави для задоволення клопотання та застосування такого обмежувального заходу як відсторонення від посади ОСОБА_5 , оскільки на данний час органом досудового розслідування вже проведено низку слідчих дій у рамках розслідування вказаного кримінального провадження, зокрема, проведено обшуки, під час яких виявлено та вилучено речі та документи, що мають значення для розслідування вказаного кримінального провадження; проведено експертизи та інші слідчі і процесуальні дії, що підтверджено матеріалами клопотання.

Будь-яких доказів того, що підозрюваним здійснювався чи буде здійснюватись будь-який вплив на свідків або підозрюваний може продовжити протиправну діяльність або ж має намір перешкодити кримінальному провадженню, чи може знищити, спотворити чи підробити речі, які мають значення для досудового розслідування, слічому судді не надано.

Разом з тим, у клопотанні слідчий посилається на те, що підозрюваний ОСОБА_5 працює на посаді начальника комунального підприємства «АТП-2528» Чернігівської міської ради, може не тільки знищити чи підробити речі і документи, які мають суттєве значення для досудового розслідування, але й, маючи доступ до охоронюваної законом інформайції, зокрема до персональних даних інших працівників комунального підприємства, які можуть бути причетні до вищевикладених обставин, може незаконно використати дану інформацію, або передати її третім особам, зокрема представникам країни-агресора, в силу своєї посади, незаконними засобами самостійно чи опосередковановпливатиме на свідківта інших учасників кримінального провадження, які є працівниками КП «АТП-2528».

Відповідно дост.43 Конституції України, кожен громадянин має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується. Держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії та роду діяльності, а також гарантує громадянам захист від незаконного звільнення.

Як зазначив, підозрюваний ОСОБА_5 в судовому засіданні, він останні сім років він працює на посаді начальника КП «АТП-2528» Чернігівської міської ради, дане підприємтво є об`єктом критичної інфраструктури, яке складається з чотирьох цехів (прибирання міста, вивіз сміття, сміттєвий полігон, ремонт доріг) та в якому працює 318 осіб. З початку збройної агресії рф проти України він постійно знаходиться на роботі, оскільки одноособово контролює роботу підприємства. Крім того, здійснює волонтерську діяльність по всій території України.

Поряд з цим, слід зазначити, що у зв`язку зі збройною агресією Російської Федерації проти України, з 05 год. 30 хв. 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан, який триває і на даний час. Стороною обвинувачення ставиться питання про відсторонення начальника комунального підприємства «АТП-2528» Чернігівської міської ради, яке є об`єктом критичної інфраструктури та складається з чотирьох цехів (прибирання міста, вивіз сміття, сміттєвий полігон, ремонт доріг), в якому працює 318 осіб, що має важливе значення для держави в умовах воєнного стану і може негативно вплинути на критичну інфаструктуру м.Чернігова.

При вирішені питання щодо відсторонення від посади підозрюваного ОСОБА_5 слідчий суддя також враховує обставини кримінального провадження, яке стосується підходів до застосуванняЗакону № 553-IX, дія якого була обмежена певним коротким проміжком часу, існування можливості у органу досудового розслідування провести всі необхідні слідчи дії для відшукання та вилучення речових доказів, суть обов`язків, покладених на підозрюваного, негативні наслідки застосування заходу забезпечення кримінального провадження як для самого підозрюваного так і для підприємства в якому він працює.

З урахуванням наведеного, оскільки слідчим в клопотанні та прокурором в судовому засіданні не доведено наявність ризиків, вказаних в клопотанні.

Також суд враховує особу обвинуваченого, який раніше не судимий, одружений, має соціальні зв`язки, що свідчить про те, що він є єдиним годувальником в сім`ї, а також його процесуальну поведінку, в ході досудового розслідування, слідчий суддя приходить до висновку, що клопотання слідчого Дніпровського УП ГУНП в м.Києві ОСОБА_6 про відсторонення від посади підозрюваного ОСОБА_5 непідлягає задоволенню.

Враховуючи вищевикладене та, керуючись вимогами ст.ст. 1-2, 7-29, 131, 132, 154-158, 309, 310, 369-372, 376, 392, 395 КПК України, слідчий суддя,-

п о с т а н о в и в:

Відмовити в задоволенні клопотання слідчого Дніпровського УП ГУНП в м.Києві ОСОБА_6 про відсторонення від посади підозрюваного ОСОБА_5 .

Ухвала слідчого судді може бути оскаржена до Київського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.

Визначити час проголошення повного тексту ухвали 15 годин 35 хвилин 02.12.2022 року.

Слідчий суддя : ОСОБА_9 ОСОБА_10

Дата ухвалення рішення29.11.2022
Оприлюднено20.12.2022
Номер документу107894847
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади

Судовий реєстр по справі —755/8885/22

Ухвала від 03.05.2023

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Іваніна Ю. В.

Ухвала від 23.12.2022

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Метелешко О. В.

Ухвала від 29.11.2022

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Марченко М. В.

Ухвала від 30.09.2022

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Марченко М. В.

Ухвала від 30.09.2022

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Марченко М. В.

Ухвала від 30.09.2022

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Марченко М. В.

Ухвала від 30.09.2022

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Марченко М. В.

Ухвала від 29.11.2022

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Марченко М. В.

Ухвала від 24.11.2022

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Іваніна Ю. В.

Ухвала від 24.11.2022

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Іваніна Ю. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні