Постанова
від 15.12.2022 по справі 300/772/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 грудня 2022 рокуЛьвівСправа № 300/772/22 пров. № А/857/12958/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

Головуючого судді Ніколіна В.В.,

суддів Большакової О.О.,Пліша М.А.,

розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14 липня 2022 року (суддя Скільський І.І., м. Івано-Франківськ) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Перегінської селищної ради , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_2 у лютому 2022 року звернулася до суду з адміністративним позовом до Перегінської селищної ради, в якому просила: визнати протиправним та скасувати рішення Перегінської селищної ради від 02.02.2022 №408-19/2022 «Про призначення директора Перегінського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Перегінської селищної ради» (далі Рішення); визнати бездіяльність протиправною щодо проведення конкурсу на посаду директора Перегінського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Перегінської селищної ради далі Перегінський МНВК) та зобов`язати прийняти рішення про оголошення і проведення конкурсу на вказану посаду. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що нею подано заяву про призначення її директором Перегінського МНВК, проте відповідачем, в порушення вимог чинного законодавства, без проведення відповідного конкурсу, прийнято Рішення. Зазначила, що вказаний навчальний заклад має статус закладу освіти, у зв`язку з чим проведення конкурсу на посаду керівника даного закладу є обов`язковим.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14 липня 2022 року позов задоволено.

Не погодившись з ухваленим рішенням, його оскаржила третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_1 , який із покликанням на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову в повному обсязі. В обґрунтування апеляційних вимог зазначає, що Перегінський МНВК є комунальним закладом, основним видом діяльності якого є професійно-технічна освіта та діяльність шкіл підготовки водіїв транспортних засобів, а відтак згідно законодавства проведення конкурсу в даному випадку не є обов`язковим.

Позивач, відповідач правом подання письмового відзиву на апеляційну скаргу не скористалися.

Враховуючи те, що апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні), апеляційний суд вважає за можливе розглядати справу в порядку письмового провадження відповідно до положень пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та знайшло своє підтвердження під час розгляду апеляційної скарги, що згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Перегінський міжшкільний навчально-виробничий комбінат Перегінської селищної ради (надалі Перегінський МНВК) є комунальним закладом, який зареєстрований 08.02.1994 року.

Видами діяльності даного закладу є: професійно-технічна освіта (основний) 85.32; діяльність шкіл підготовки водіїв транспортних засобів 85.53.

ОСОБА_2 31.02.2022 року подано начальнику відділу освіти Перегінської ОТГ заяву про призначення її директором Перегінського МНВК. Цього ж дня начальнику відділу освіти Перегінської ОТГ аналогічну заяву про прийняття на посаду директора Перегінського МНВК подав ОСОБА_1

Перегінською селищною радою 02.02.2022 року прийнято Рішення відповідно до якого вирішено: 1. Призначити на посаду директора Перегінського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Перегінської селищної ради ОСОБА_1 ; 2. Доручити начальнику відділу освіти, молоді і спорту видати відповідний наказ про призначення на посаду; 3. Уповноважити начальника відділу освіти, молоді і спорту ОСОБА_3 на укладення контракту з директором Перегінского МНВК Перегінської селищної ради терміном на два роки з випробувальним строком 2 місяці.

Не погоджуючись з бездіяльністю відповідача щодо проведення конкурсу на посаду директора вказаного навчального закладу, який відповідно до вимог чинного законодавства є обов`язковим та, відповідно, із вказаним рішенням, позивач звернулася до суду із позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що директор професійно-технічного навчального закладу державної форми власності призначається на посаду виключно за результатами конкурсу, що є обов`язковою умовою його призначення, а Перегінською селищною радою без проведення відповідного конкурсу прийнято рішення про призначення на посаду директора ОСОБА_4 .

Відповідно до частини другої статті19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Закон України «Про освіту» (далі Закон №2145-VIII) регулює суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти.

Згідно статті 1 даного Закону заклад освіти - юридична особа публічного чи приватного права, основним видом діяльності якої є освітня діяльність.

Відповідно до частини третьої статті 3 Закону №2145-VIII, право особи на освіту може реалізовуватися шляхом її здобуття на різних рівнях освіти, у різних формах і різних видів, у тому числі шляхом здобуття дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової перед вищої, вищої освіти та освіти дорослих.

Згідно частини першої статті 10 Закону №2145-VIII невід`ємними складниками системи освіти є: дошкільна освіта; повна загальна середня освіта; позашкільна освіта; спеціалізована освіта; професійна (професійно-технічна) освіта; фахова перед вища освіта; вища освіта; освіта дорослих, у тому числі післядипломна освіта.

Частинами першою та другою статті 15 Закону №2145-VIII встановлено, що метою професійної (професійно-технічної) освіти є формування і розвиток професійних компетентностей особи, необхідних для професійної діяльності за певною професією у відповідній галузі, забезпечення її конкурентоздатності на ринку праці та мобільності і перспектив кар`єрного зростання впродовж життя.

Професійна (професійно-технічна) освіта здобувається на основі базової або повної загальної середньої освіти. Здобуття професійної (професійно-технічної) освіти на основі базової середньої освіти здійснюється з одночасним здобуттям профільної середньої освіти та отриманням відповідного документа про повну загальну середню освіту.

Заклади професійної (професійно-технічної) освіти можуть також здійснювати підготовку фахівців за окремими професіями без забезпечення здобуття повної загальної середньої освіти.

Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи професійної (професійно-технічної) освіти, створення умов для професійної самореалізації особистості та забезпечення потреб суспільства і держави у кваліфікованих робітниках визначені Законом України «Про професійно-технічну освіту» (далі - Закон №103/98-ВР).

Відповідно до частини першої статті 3 Закону №103/98-ВР професійно-технічна освіта є складовою системи освіти України. Професійно-технічна освіта є комплексом педагогічних та організаційно-управлінських заходів, спрямованих на забезпечення оволодіння громадянами знаннями, уміннями і навичками в обраній ними галузі професійної діяльності, розвиток компетентності та професіоналізму, виховання загальної і професійної культури. Професійно-технічна освіта здобувається у професійно-технічних навчальних закладах.

Згідно зі статтею 17 Закону №103/98-ВР професійно-технічний навчальний заклад - це заклад освіти, що забезпечує реалізацію потреб громадян у професійно-технічній освіті, оволодінні робітничими професіями, спеціальностями, кваліфікацією відповідно до їх інтересів, здібностей, стану здоров`я.

Згідно з матеріалами справи, Перегінський МНВК є комунальним закладом, основним видом діяльності якого є професійно-технічна освіта та діяльність шкіл підготовки водіїв транспортних засобів. Засновником даного закладу є Перегінська селищна рада.

Відповідно до Положення про міжшкільний навчально-виробничий комбінат, яке затверджене наказом МОУ від 30.11.1993 року №430, Міжшкільний навчально-виробничий комбінат (надалі - комбінат) - навчально-виховний комплекс, який задовольняє потреби громадян, держави і суспільства у поглибленні базової трудової підготовки школярів 8-11 (10-11) класів, здійснює професійне консультування учнівської молоді, організовує їх добровільну продуктивну працю та забезпечує реалізацію потреб особистості в отриманні професії і кваліфікації відповідно до її інтересів, здібностей, наявних умов.

Комбінат здійснює свою діяльність відповідно до Закону України «Про освіту», Положення про середній загальноосвітній навчально-виховний заклад, інших актів законодавства України з питань освіти цього Положення та власного статуту.

Згідно зі Статутом Перегінського МНВК, пунктом 1.1 визначено, що даний навчальний виробничий комбінат є центром трудової підготовки ЗЗСО і може охоплюватись різними формами навчання, професійної діяльності не тільки школярів, а й незайняту частину населення.

Розділом 2 вказаного Статуту зазначено, що Перегінський МНВК проводить, зокрема, професійне підготовку на навчання учнів даного закладу.

Згідно з матеріалами справи,Перегінський МНВК є атестованим професійно-технічним навчальним закладом за такими професіями: водій автотранспортних засобів (категорія «В»), водій автотранспортних засобів (категорія «С»), оператор комп`ютерного набору, агент з організації туризму, тракторист, що підтверджується витягом з рішення Акредитаційної комісії додаток 2 від 17.11.2015 року та свідоцтвом про атестацію серії РД №040584 від 14.12.2015 року. Термін дії свідоцтва до 17.11.2025 року.

Як встановлено з офіційного інтернет ресурсу - Реєстру суб`єктів освітньої діяльності (https://info.edbo.gov.ua/registry/), Перегінський міжшкільний навчально-виробничий комбінат Перегінської селищної ради (код ЄДРПОУ 20566258) є закладом професійної (професійно-технічної) освіти, який має ліцензію професійно-технічної освіти за такими професіями: оператор комп`ютерного набору, агент з організації туризму, лісник, різьбяр по дереву та бересту, водій автотранспортних засобів (категорія «А»), водій автотранспортних засобів (категорія «В»), водій автотранспортних засобів (категорія «С»), тракторист, що підтверджується витягом з реєстру (а.с.107-110).

Також, відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 22.03.2018 року №286-л «Про переоформлення ліцензії», який розміщено на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України, було переоформлено в установленому законодавством порядку ліцензію на освітню діяльність у сфері професійної (професійно-технічної освіти), зокрема, Перегінському МНВК (код ЄДРПОУ 20566258) та визнано ліцензію на освітню діяльність у сфері професійної (професійно-технічної освіти), зокрема і Перегінському МНВК (серії АЕ від 09.09.2014 року) (а.с.111-115).

Суд першої інстанції стверджує, що посилання відповідача та третьої особи на те, що Перегінський МНВК не має ліцензії на провадження освітньої діяльності є безпідставними.

Однак апеляційний суд вказує, що Перегінський МНВК має ліцензію у сфері професійно-технічної освіти, а не у сфері повної загальної середньої освіти, тобто не здійснює діяльності із надання освітніх послуг з загальної середньої освіти, не видає свідоцтва про повну загальну середню освіту.

Суд першої інстанції помилково застосовує частину першу, другу статті 24 Закону №103/98-ВР, згідно яких керівництво діяльністю державного закладу професійної (професійно-технічної) освіти здійснює керівник, якого призначає центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері освіти і науки, міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, яким підпорядковані заклади професійної (професійно-технічної) освіти.

Керівник закладу професійної (професійно-технічної) освіти державної форми власності призначається на посаду за результатами конкурсу, який проводиться відповідно Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері освіти і науки, шляхом укладення з ним трудового договору (контракту) центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері освіти і науки, міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади, яким підпорядковані заклади професійної (професійно-технічної) освіти. Керівник призначається на посаду та звільняється з посади відповідно до законодавства.

Вказані положення не можуть застосовуватись в розглядуваній справі, оскільки згідно з матеріалами справи, Перегінський МНВК є комунальним закладом, засновником якого є Перегінська селищна рада.

Згідно з частиною третьою статті 24 Закону №103/98-ВР керівник закладу професійної (професійно-технічної) освіти іншої форми власності призначається засновником.

В розумінні Закону №103/98-ВР, Перегінський МНВК є закладом (професійно-технічної) освіти іншої форми власності.

Відтак, призначення керівника без проведення конкурсу є правом засновника, оскільки проведення конкурсу передбачається лише для закладів професійної (професійно-технічної) освіти державної форми власності.

Також, не застосовуються в даному випадку положення Закону України Про повну загальну середню освіту, а саме статті 38 на які посилається суд першої інстанції. Вказані норми стосуються керівника закладу загальної середньої освіти, а матеріалами справи встановлено, що Перегінський МНВК не здійснює діяльності із надання освітніх послуг з загальної середньої освіти.

З врахуванням вищенаведеного, апеляційний суд зазначає, що відповідач у спірних правовідносинах діяв з дотриманням порядку, меж і способу дій, визначених законом. Спірне Рішення прийняте відповідачем без порушення вимог чинного законодавства, оскільки оголошення та проведення конкурсу на керівника закладу професійної (професійно-технічної) освіти не є обов`язковим відповідно до закону.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_2 .

Відповідно до частини першої статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Враховуючи вищенаведене, апеляційний суд визнає, що суд першої інстанції, вирішуючи даний публічно-правовий спір, неповно з`ясував обставини, що мають значення для справи, допустився помилки в частині застосування норм матеріального та процесуального права, а тому дійшов помилкового висновку щодо наявності правових підстав для задоволення позову.

За таких обставин колегія суддів вважає правильним скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Керуючись ст. 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14 липня 2022 року в справі №300/772/22- скасувати, та прийняти нове, яким в позові відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя В. В. Ніколін судді О. О. Большакова М. А. Пліш

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.12.2022
Оприлюднено19.12.2022
Номер документу107901710
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо прийняття громадян на публічну службу, з них

Судовий реєстр по справі —300/772/22

Ухвала від 21.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Калашнікова О.В.

Ухвала від 06.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 10.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Постанова від 15.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 17.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 17.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 08.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Рішення від 13.07.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 14.04.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 14.04.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні