ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 грудня 2022 року Чернігів Справа № 620/6341/22
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Заяць О.В.,
за участю секретаря судового засідання Кошка І.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду, без фіксування його за допомогою звукозаписувального технічного засобу у порядку статті 229 КАС України, справу за адміністративним позовом керівника Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави до Управління освіти Чернігівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Чернігівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 35 Чернігівської міської ради Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Керівник Чернігівської окружної прокуратури Чернігівської області в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Управління освіти Чернігівської міської ради, у якому просить визнати протиправною бездіяльність Управління освіти Чернігівської міської ради (код ЄДРПОУ 02147598) щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні Чернігівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 35 Чернігівської міської ради Чернігівської області за адресою: вул. Незалежності, 42-а, м. Чернігів, зобов`язавши вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка розташована за адресою вул. Незалежності, 42-а, м. Чернігів та використовуються навчальним закладом.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем порушено вимоги чинного законодавства, не вжито жодних заходів, спрямованих на належне оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться навчальний заклад.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду від 16.09.2022 провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Ухвалою суду надано термін для подачі відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив та заперечень.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 17.11.2022 продовжено строк підготовчого провадження по справі на тридцять днів. Розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні на 29 листопада 2022 року о 10:00 год.
Ухвалою суду від 29.11.2022 підготовче провадження закрито. Призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 13 грудня 2022 року о 10:00 год.
Відповідач подав до суду відзив на позов, в якому заперечував щодо позовних вимог та просив відмовити в їх задоволенні, зважаючи на те, що Управлінням освіти Чернігівської міської ради вживалися заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку. Вказує, що оскільки процедуру державної реєстрації земельної ділянки здійснює уповноважений на те суб`єкт, відповідач вжито всіх необхідних заходів щодо реєстрації земельної ділянки. Також відповідач зазначає, що предмет позовних вимог стосується неіснуючого об`єкта несформованої земельної ділянки і не є співставним з допустимими засобами судового захисту. Крім того правовідносини з оформлення правовстановлюючих документів на землю, яка не перебуває в державній власності, а є власністю територіальної громади міста Чернігова, не відносяться до інтересів держави як окремого суб`єкта прав на землю. Вважає, що позовна заява фактично ґрунтується на приватно-правових (земельних) відносинах і подана в інтересах органу місцевого самоврядування - органу, що уповноважений виконувати функції власника, а не держави, чим прокурором істотно порушено вимоги статті 23 Закону України «Про прокуратуру» та статті 53 КАС України.
Позивач подав до суду відповідь на відзив, в якій останній заперечує щодо доводів відповідача та просить задовольнити позовні вимоги повністю, посилаючись на обставини, викладені в позові.
У поясненнях на позовну заяву третя особа заперечувала щодо позовних вимог та просила відмовити у задоволенні позову. Третя особа вказала, що, оскільки процедуру державної реєстрації земельної ділянки здійснює уповноважений на те суб`єкт, то відповідачем вжито всіх необхідних заходів щодо державної реєстрації землі.
Позивач подав до суду заяву, в якій просив судовий розгляд у справі проводити без його участі, позовні вимоги підтримав повністю.
Відповідач та третя особа у судове засідання не з`явилися, подали заяви про розгляд справи без їх участі, у заявах в задоволенні позовних вимог просили відмовити.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Згідно Положення про управління освіти Чернігівської міської ради, затвердженого рішенням Чернігівської міської ради № 4/VIIІ-4 від 28.01.2021 (далі - Положення) /а. с. 13-19/ Управління освіти Чернігівської міської ради (далі Управління) є виконавчим органом міської ради. Управління утворюється, реорганізується та ліквідується за рішенням міської ради, є підконтрольним і підзвітним міській раді, підпорядковується її виконавчому комітету та міському голові (п. 1.1., 1.3. Положення).
Згідно п. 2.1. Положення завданнями Управління є: реалізація державної політики у сфері загальної середньої, дошкільної, позашкільної і професійної (професійно-технічної) освіти; аналіз стану освіти у місті, планування та забезпечення розвитку мережі закладів дошкільної, початкової та базової середньої освіти, профільної середньої освіти академічного спрямування, закладів позашкільної освіти; утримання та розвиток закладів освіти комунальної форми власності та закладів професійної (професійно-технічної) освіти, які знаходяться на території міста, забезпечення матеріально-технічної бази на рівні, достатньому для виконання вимог державних стандартів, ліцензійних умов провадження освітньої діяльності у сфері освіти, вимог чинного трудового законодавства України, оплати праці педагогічних та інших працівників, охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки тощо.
Серед завдань Управління також внесення пропозицій щодо обсягів бюджетного фінансування закладів освіти, які перебувають у комунальній формі власності, аналізує їх використання, є головним розпорядником бюджетних коштів, які виділяються з місцевого бюджету на утримання закладів загальної середньої, дошкільної, позашкільної та професійної (професійно-технічної) освіти; здійснення нагляду за станом і капітальним ремонтом закладів освіти комунальної власності; погодження проектів реконструкцій, будівництва закладів загальної середньої, дошкільної і позашкільної освіти, сприяння їх раціональному розміщенню; сприяння матеріально-технічному забезпеченню закладів освіти; введенню в дію їх нових приміщень, комплектуванню меблями, відповідним обладнанням, навчально-методичними посібниками, підручниками тощо. Забезпечення господарського обслуговування комунальних закладів освіти (п.п. 2.2.18. - 2.2.20. Положення).
Чернігівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 35 Чернігівської міської ради Чернігівської області загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів, створена рішенням Чернігівського виконавчого комітету міської ради № 114 від 16 серпня 1999 року та зареєстрована розпорядженням міського голови від 21 лютого 2001 року № 59-р, знаходиться у власності територіальної громади м.Чернігова та є правонаступником середньої загальноосвітньої школи № 35, що слідує з п 1.1. розділу І Статуту Чернігівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 35 Чернігівської міської ради Чернігівської області, затвердженого начальником управління освіти Чернігівської міської ради від 05.11.2004 № 41 (далі - Статут) /а. с. 20-29/.
Чернігівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 35 Чернігівської міської ради Чернігівської області (далі - навчальний заклад) є юридичною особою, має печатку, штамп, ідентифікаційний номер, може мати самостійний баланс, рахунок в установах банку (п. 1.2. розділу 1 Статуту).
Засновником навчального закладу є: Чернігівська міська рада. Навчальний заклад безпосередньо підпорядковується управлінню освіти Чернігівської міської ради (п. 1.2. розділу І Статуту).
Управління навчальним закладом здійснюється його засновником Чернігівською міською радою (п. 4.1. розділу 4 Статуту).
У відповідності до п. 5.1. розділу 5 Статуту матеріально-технічна база навчального закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі навчального закладу.
Майно навчального закладу належить йому на правах оперативного управління відповідно до чинного законодавства, рішення про заснування і статуту навчального закладу та укладених ним угод. Навчальній заклад відповідно до чинного законодавства користується землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотриманням вимог та норм з їх охорони (п. п. 5.2., 5.3. розділу 5 Статуту).
Відповідно до рішення Чернігівської міської ради від 16 серпня 1999 року №114 навчальний заклад має земельну ділянку, де розміщуються шкільне приміщення та спортивний майданчик (п. 5.6. розділу 5 Статуту).
Згідно п .п. 6.1., 6.2. розділу 6 Статуту фінансово-господарська діяльність навчального закладу здійснюється на основі його кошторису.
Джерелами формування кошторису навчального закладу є:
-кошти міського бюджету у розмірі, передбаченому нормативами фінансування загальної середньої освіти для забезпечення вивчення предметів в обсязі Державних стандартів освіти;
-кошти, отримані за надання платних послуг;
-доходи від здачі в оренду приміщень, споруд, обладнання;
-благодійні внески юридичних і фізичних осіб.
Згідно ч. 1, 2 ст. 61 Закону України «Про повну загальну середню освіту» правові засади володіння, користування і розпорядження майном закладів загальної середньої освіти визначаються Законом України "Про освіту", цим Законом та іншими актами законодавства.
Згідно інформації Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, викладеної у листі від 14.07.2022 за № 10-25-0.5-2031/2-22 правовстановлюючі документи на земельну ділянку навчального закладу Чернігівської загальноосвітньої школи І-ПІ ступенів № 35 Чернігівської міської ради Чернігівської області відсутні /а. с. 37/.
Рішенням Чернігівської міської ради від 28.04.2016 № 7/VII-28 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення: п. 1.39 управлінню освіти Чернігівської міської ради на земельну ділянку орієнтовною площею 2,5404 га по вул. Незалежності, 42-а для обслуговування загальноосвітнього навчального закладу № 35 з подальшим наданням земельної ділянки в постійне користування /а. с. 31/.
Рішенням Чернігівської міської ради (п. 2.1) від 26.01.2017 № 15/VII-17 надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі управлінню освіти Чернігівської міської ради на земельну ділянку орієнтовною площею 2,5771 га по вул. Незалежності, 42-а для обслуговування загальноосвітнього навчального закладу № 35 з подальшим наданням земельної ділянки в постійне користування /а. с .32-33/.
Відповідно до інформації, наданої Управлінням освіти за №245/22/вих/02.09/565/20/2022/вх2-09 від 02.08.2022 рішенням Чернігівської міської ради від 28.04.2016 № 7/VII-28 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення на земельну ділянку, орієнтовною площею 0,5006 га, по вул. Захисників України, 14-а для обслуговування загальноосвітнього навчального закладу № 36 з подальшим наданням земельної ділянки в постійне користування. У вказаному листі зазначено, що враховуючи особливості оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, процедура оформлення документів потребує значних часових та фінансових ресурсів /а. с. 35/.
Відповідачем надано до суду договір № 1069 про надання послуг від 17.10.2022, згідно п. 1.1. розділу 1. Предмет позову Замовник доручає, а Виконавець відповідно до ДК 021-2015:71251 «Архітектурні, інженерні та геодезичні послуги» приймає на себе зобов`язання:
-розробити проект землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) Управлінню освіти Чернігівської міської ради орієнтовною площею 2,5404 га, у постійне користування, за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (03.02) по вул. Незалежності, 42-а (Чернігівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 35 Чернігівської міської ради Чернігівської області);
-забезпечити проведення реєстрації даної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі (з присвоєнням кадастрового номеру) /а. с. 53-54/.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні Чернігівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 35 Чернігівської міської ради Чернігівської області, позивач в інтересах держави звернувся до суду з відповідним позовом.
Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.
Частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 2 ст. Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Відповідно до вимог частини 3-5 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України від 14.10.2014 № 1697-VІІІ Про прокуратуру (далі - Закон), прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
У відповідності до норм вказаного Закону прокурор одержує передбачену законом можливість захищати права та інтереси не конкретного державного органу, а дещо абстрактні інтереси держави, що в широкому сенсі можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів і являти собою потребу в здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих, зокрема, на гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, а також охорону землі, лісів, водойм як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання, в тому числі, й територіальних громад.
У рішенні Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі № 1-1/99 зазначено, що із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Згідно ст. 4 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, яка ратифікована Україною 27.02.1991, держави-учасниці Конвенції вживають всіх необхідних законодавчих, адміністративних та інших заходів для здійснення прав, визнаних у цій Конвенції. Щодо економічних, соціальних і культурних прав Держави-учасниці вживають таких заходів у максимальних рамках наявних у них ресурсів і при необхідності в рамках міжнародного співробітництва.
Статтею 28 Конвенції про права дитини визначено, що держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, поміж іншим, вводять безоплатну й обов`язкову початкову освіту; сприяють розвиткові різних форм середньої освіти, як загальної, так і професійної, забезпечують її доступність для всіх дітей та вживають таких заходів, як введення безоплатної освіти та надання у випадку необхідності фінансової допомоги.
Також статтею 53 Конституції України гарантовані доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Відповідно до ст. 63 Закону України «Про освіту» матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти включає будівлі, споруди, землю тощо. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством. Земельні ділянки державних навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.
Пунктом 3 наказу Генерального прокурора України від 28.05.2015 Про організацію роботи органів прокуратури щодо представництва інтересів громадянина або держави в суді та їх захисту при виконанні судових рішень визначено, що відомості про наявність підстав для застосування представницьких повноважень органи прокуратури можуть отримувати, у тому числі, з інформації, що надходить до прокуратури від органів державної влади, органів місцевого самоврядування і державного нагляду (контролю).
Суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти, врегульовані Законом України Про освіту.
Статтею 80 Закону України Про освіту визначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема, інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Згідно частини першої статті 38 Закону України Про дошкільну освіту матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, враховуючи інтереси дітей з особливими освітніми потребами, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти (абзац другий частини другої статті 19 Закону України Про дошкільну освіту).
Повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин визначені статтею 12 Земельного кодексу України до, яких, зокрема, належать: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Згідно частини другої статті 83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Відповідно до пункту г частини другої статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності.
Приписами статей 125, 126 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
З аналізу викладених норм слідує, що органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень повинні забезпечувати реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки та на будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна дошкільних закладів освіти, з метою нормального їх функціонування.
Витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, сформовані 11.07.2022 свідчать про відсутність запису про реєстрацію права власності на вищезазначені будівлі у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно /а. с. 7-9/.
Таким чином, Управління освіти, яке здійснює управління навчальними закладами територіальної громади, відповідає за його матеріально-технічне забезпечення, не виконало покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не вжило необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій розташована Чернігівська ЗСШ І ступеня №36 з поглибленим вивченням іноземних мов.
Згідно із ст. 20 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення» органи влади, які організовують або забезпечують навчальний та виховний процеси, зобов`язані забезпечити при цьому умови, які відповідають вимогам санітарних норм.
Положеннями Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально- виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01 (затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України № 63 від 14.08.2001) встановлені основні вимоги щодо утримання приміщень загальноосвітніх навчальних закладів.
Пунктом 2.3 Державних санітарних правил передбачені вимоги щодо дотриманням санітарних норм щодо відстані земельних ділянок під навчальними закладами від джерел викидів шкідливих речовин, шуму, вібрації, електромагнітних та іонізуючих випромінювань. Не допускається їх розміщення в санітарно-захисних зонах промислових підприємств та інших об`єктів, що є джерелами забруднення довкілля небезпечними факторами, тощо. Отже, правилами передбачені вимоги щодо розміщення земельної ділянки, її характеристик, тощо.
Вказані Державні санітарні правила і норми поширюються на загальноосвітні навчальні заклади І, І-ІІ, І-ІП ступенів, спеціалізовані школи I, II, III ступенів, гімназії, ліцеї, колегіуми, які проектуються, будуються, реконструюються та ті, що функціонують незалежно від типу, форм власності та підпорядкованості.
Отже, вищевказані норми свідчать про те, що земельні ділянки під навчальними закладами мають бути належним чином оформлені та використовуватися у порядку, встановленому законодавством, в іншому випадку це призведе до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Необхідно вказати, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону.
Проте правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яка використовується Чернігівською загальноосвітньою школою І-ІІІ ст. № 35 Чернігівської міської ради не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Управління загальноосвітніми навчальними закладами здійснюється Управлінням освіти Чернігівської міської ради, тому саме до його обов`язку належить вжиття заходів до оформлення правовстановлюючих документів, зокрема, на земельні ділянки навчальних закладів.
Отже, суд доходить висновку, що відповідачем не було забезпечено виконання вимог чинного законодавства в частині оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться навчальний заклад та не надано таких доказів суду, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача.
Суд зазначає, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.
Натомість, Управління освіти Чернігівської міської ради, яке здійснює управління навчальними закладами територіальної громади, відповідає за їх матеріально-технічне забезпечення, не виконало покладені на нього законодавством повноваження, не вжило вже протягом тривалого часу необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, якою користується навчальний заклад.
Надання відповідачем до суду договору № 1069 про надання послуг від 17.10.2022 з додатками /а. с. 53-55/ жодним чином не спростовує факт бездіяльності відповідача щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку та не усуває необхідності вжиття заходів до оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку.
У відповідності до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України дійшов висновку, що позов керівника Чернігівської окружної прокуратури підлягає задоволенню повністю.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Управління освіти Чернігівської міської ради (код ЄДРПОУ 02147598) щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні Чернігівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 35 Чернігівської міської ради Чернігівської області за адресою: вул. Незалежності, 42-а, м.Чернігів.
Зобов`язати Управління освіти Чернігівської міської ради вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка розташована за адресою: вул. Незалежності, 42-а, м. Чернігів та використовується навчальним закладом.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Позивач: Керівник Чернігівської окружної прокуратури, вул.Шевченка, буд.1,м.Чернігів,14000, код ЄДРПОУ: 02910114.
Відповідач: Управління освіти Чернігівської міської ради, просп.Перемоги, 141,м.Чернігів,14013, код ЄДРПОУ: 02147598.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Чернігівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 35 Чернігівської міської ради Чернігівської області, вул. Незалежності, 42-А, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ: 26350521.
Повний текст рішення суду виготовлено 19 грудня 2022 року.
Суддя О.В. Заяць
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.12.2022 |
Оприлюднено | 22.12.2022 |
Номер документу | 107953704 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Заяць О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні