ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
22 грудня 2022 року Справа № 360/1221/22
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Секірська А.Г., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю "Малоросія» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -
ВСТАНОВИВ:
15.02.2022 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної служби геології та надр України (далі позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Малоросія" (далі - відповідач), в якому позивач просить суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4437 від 17.10.2007, наданого товариству з обмеженою відповідальністю "Малоросія".
Позовну заяву обґрунтовано тим, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування № 4437 від 17.10.2007 з метою видобування мінеральних природних столових вод для промислового розливу.
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (надалі- Порядок № 615), спеціальним дозволом на користування надрами № 4437 від 17.10.2007 року, Угодою про умови користування надрами, тощо.
Відповідно до статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та Угодою, тощо. Відповідно до пункту 22 Порядку 615 в редакції на момент перевірки дія дозволу зупиняється, зокрема за поданням ЦОВВ, що реалізують державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Державна екологічна інспекція у Луганській області надіслала відповідачу повідомлення №2/2-18-1229 від 21.12.2020 про проведення планового заходу (контролю) дотримання вимог природоохоронного законодавства.
У подальшому Державної екологічної інспекцією складено акт №29 від 05.02.2021 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, та винесено відповідний Припис №29 від 05.02.2021, яким виявлено порушення в сфері природоохоронного законодавства.
Державна екологічна інспекція у Луганській області надіслала Акт №109 від 14.04.21 складений в ході перевірки усунення порушень вимог раніше наданого припису №28 від 05.02.2021 щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства ТОВ Малоросія. Державна екологічна інспекція України направила подання №3129/01/02-21 від 09.06.2021 про зупинення дії (анулювання) спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з невиконанням в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства.
Державна екологічна інспекція України (надалі - ДЕІ) направила подання №3129/01/02-21 від 09.06.2021 про зупинення дії (анулювання) спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з невиконанням в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства.
Державна служба геології та надр України видала наказ №441 від 10.06.2021 Про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4437 від 17.10.2007, про що відповідача було повідомлено листом №10025/01/02-21 від 18.06.2021, який отримано уповноваженим представником 29.06.2021.
Державна екологічна інспекція України надіслала лист №2/2-13-1318 від 04.10.2021, що станом на 01.10.2021 ТОВ Малоросія не зверталось до Інспекції з письмовою заявою про здійснення заходу державного нагляду (контролю) щодо перевірки усунення порушень вимог природоохоронного законодавства, що призвели до зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами.
У зв`язку з вищенаведеним та невиконанням Припису Державна служба геології та надр України направила відповідачу повідомлення про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами №18918/01/02-21 від 28.10.2021.
В зазначені строки відповідач так і не усунув порушення законодавства в сфері надрокористування.
Враховуючи вищезазначене, Держгеонадра відповідно до положень п.5 ст.26 Кодексу України про надра розглянули питання щодо подальшої дії Дозволів, власником яких є відповідач, що не вжив заходів щодо усунення порушень, які стали підставою для зупинення дії Дозволу.
28.10.2021 Держгеонадра направило на адресу надрокористувача лист № 18918/01/02-21 від 28.10.2021 з проханням надати до Держгеонадр у 15-денний строк з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушення вимог передбачених спеціальним дозволом, лист відповідача з позицією не згоди надійшов 23.11.2021 №17688/02/02-21.
Враховуючи, що відповідач порушив законодавство в сфері надрокористування та не усунув порушення, наявні підстави для анулювання Дозволу, згідно статті 26 Кодексу України про надра.
Оскільки орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це надрокористувача, відповідно, підстава, що дає Держгеонадрам право на пред`явлення позову щодо припинення права користування надрами, виникає лише після отримання незгоди або неотримання відповіді від надрокористувача.
Тож, і строк звернення до суду має обчислюватися саме з дня виникнення підстави, тобто з моменту отримання відмови надрокористувача або ненадання відповіді. Але, в будь-якому разі, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний надати надрокористувачу розумний строк, в який особа зможе реалізувати своє право на направлення згоди/незгоди. Тобто, підстава для звернення до суду у суб`єкта владних повноважень, яким є Позивач, виникає лише після спливу 15-ти денного строку та строку на відправлення кореспонденції, наданого Відповідачу на надання незгоди, або коли Позивач не отримав відповідь.
Інформація щодо згоди на анулювання спеціального дозволу на користування надрами до Держгеонадр не надходила, отже самостійно анулювати спеціальний дозвіл не є можливим.
Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду.
Ухвалою суду від 16.02.2022 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Ухвалою суду від 12.07.2022 продовжено Товариству з обмеженою відповідальністю "Малоросія" строк на подання відзиву на позовну заяву.
Ухвалою суду від 21.09.2022 продовжено Товариству з обмеженою відповідальністю "Малоросія" строк на подання відзиву на позовну заяву.
Ухвалою суду від 11.11.2022 продовжено Товариству з обмеженою відповідальністю "Малоросія" строк на подання відзиву на позовну заяву.
Ухвалою суду від 15.11.2022 витребувано від Товариства з обмеженою відповідальністю "Малоросія" відомості щодо стану виконання ТОВ "Малоросія" припису від 05.01.2021 № 29 про порушення вимог природоохоронного законодаства, та за наявності - копії листування з ТОВ "Малоросія", яке мало місце з дати звернення позивача з чим позовом по теперішній час.
Ухвалою суду від 22.11.2022 витребувано від Державної служби геології та надр України відомості щодо стану виконання ТОВ "Малоросія" припису від 05.01.2021 № 29 про порушення вимог природоохоронного законодаства, та за наявності - копії листування з ТОВ "Малоросія", яке мало місце з дати звернення позивача з чим позовом по теперішній час.
Оскільки місцезнаходженням ТОВ «Малоросія» є тимчасово окупована територія України, повідомлення відповідача про ухвалені судові рішення відповідно до підпункту 20 пункту 1 «Перехідних положень» Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) здійснено з особливостями, визначеними законами України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» та «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції».
Відповідно до частини першої статті 12-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.
Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.
З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи, або про ухвалення судового рішення.
Оголошення про ухвалення рішень (ухвал) опубліковані офіційному веб-сайті Луганського окружного адміністративного суду 22.09.2022, 11.11.2022, що підтверджено повідомленням уповноваженої особи суду.
Відповідач правом надання відзиву на позовну заяву не скористався.
07.12.2022 від позивача на виконання вимог ухвали суду від 22.11.2022 надійшли письмові пояснення, згідно з якими до Державної служби геології та надр України листом Державної екологічної інспекції України від 08.06.2021 № 6062/2.2/6-21 надійшло подання щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4437 від 17.10.2007, наданого ТОВ «Малоросія». У лютому 2021 року Державною екологічною інспекцією у Луганській області проведено планову перевірку ТОВ «Малоросія». Під час проведення перевірки виявлені порушення вимог природоохоронного законодавства з підтримання належного стану навколишнього природного середовища під час користування надрами. У квітні 2021 року Державною екологічною інспекцією у Луганській області проведено позапланову перевірку ТОВ «Малоросія». Під час проведення перевірки виявлені порушення вимог законодавства, а саме не виконаний в установлений строк припис, виданий за результатами попередньої планової перевірки (порушення вимог частини восьмої статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»). Наказом Держгеонадр від 10.06.2021 № 441 дія спеціального дозволу на користування надрами № 4437 від 17.10.2007 зупинена та ТОВ «Малоросія» надано 30 календарних днів на усунення порушень. Робочою групою з питань надрокористування (протокол від 17.09.2021 № 21-РГ/2021) рекомендовано Держгеонадрам звернутись до Державної екологічної інспекції України для надання позиції щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами № 4437 від 17.10.2007. Листом від 05.10.2021 № 11276/2.2/6-21 Державна екологічна інспекція України повідомила Держгеонадра про відсутність відомостей від ТОВ «Малоросія» про усунення причин зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4437 від 17.10.2007, наданого ТОВ «Малоросія». Робочою групою з питань надрокористування (протокол від 22.10.2021 № 25-РГ/2021) прийнято рішення про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4437 від 17.10.2007 у судовому порядку. Станом на 06.12.2022 в Департаменті державного геологічного контролю відсутня інформація про стан виконання ТОВ «Малоросія» припису Державної екологічної інспекції у Луганській області.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-79 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), суд дійшов наступного.
Позивач - Державна служба геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031) зареєстрована як юридична особа, про що 16.02.2011 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис за № 10741020000039016.
Відповідач товариство з обмеженою відповідальністю «Малоросія» (код ЄДРПОУ 23477360) зареєстровано як юридична особа 19.07.2021, про що внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесений запис за № 1003701070072000107, місцезнаходження юридичної особи: Україна, 92300, Луганська обл., Новопсковський р-н, селище міського типу Новопсков, ВУЛ. КАРЛА МАРКСА, будинок 268, керівник Лавров Володимир Ілліч.
ТОВ «Малоросія» надано спеціальний дозвіл на користування № 4437 від 17.10.2007 з метою видобування мінеральних природних столових вод для промислового розливу, об`єкт надрокористування: Новорозсошанське родовище (свердловина № 1-е), термін дії 20 років.
Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 17.10.2007, укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ Малоросія».
Сторони угоди визнали, що ця Угода є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, яка регулює і конкретизує передбачені чинним законодавством України та дозволом технічні, технологічні, організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні аспекти користування надрами.
Державна екологічна інспекція у Луганській області надіслала відповідачу повідомлення №2/2-18-1229 від 21.12.2020 про проведення планового заходу (контролю) дотримання вимог природоохоронного законодавства.
За наслідками проведення цього заходу Державної екологічної інспекцією складено акт від 05.02.2021 №29 за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, та винесено відповідний Припис від 05.02.2021 №29, яким виявлено порушення в сфері природоохоронного законодавства.
Згідно з винесеним приписом від 05.02.2021 № 29 ТОВ «Малоросія» повинно було вжити такі заходи:
1 розробити план організаційно технічних заходів щодо усунення виявлених порушень природоохоронного законодавства, копію наказу по підприємству з визначенням відповідальних посадових осіб (з їх ознайомленням) за виконання кожного пункту припису надати на адресу Державної екологічної інспекції у Луганській області в 10 денний термін після отримання припису, ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»;
2 забезпечити проведення інвентаризації джерел утворення відходів виробництва та споживання, затвердити та узгодити, відповідно до законодавства, реєстрові картки об`єктів утворення, оброблення і утилізації доходів до 05.04.2021, ст. 17, 33 Закону України «Про відходи»;
3 впровадити ведення журналу відповідно до типової форми первинної облікової документації № 1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари», затвердженої наказом Мінприроди України від 07.07.2008 № 342, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 09.09.2008 за № 824/15515 до 05.04.2021, ст. 17 Закону України «Про відходи», наказ Мінприроди України від 07.07.2008 № 342, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 09.09.2008 за № 824/15515»;
4 обладнати відповідні майданчики для зберігання відходів та не встановлено промарковану тару з чітким позначенням виду відходів, групи, ступеня (класу) небезпеки, передбачивши їх конструкції та розмір тари для відходів, яка б забезпечувала унеможливлення їх змішування, забруднення і псування відходів, а також не допускати змішування відходів для переробки яких в Україні існує відповідна технологія до 05.04.2021, ст. 17 Закону України «Про відходи», ДСТУ 4462.3.01:2006 «Поводження з відходами. Порядок здійснення операцій»;
5 впровадити здійснення контролю за змістом забруднюючих речовин у відпрацьованих газах транспортних засобів встановленим нормативам, впровадити ведення журналу обліку результатів перевірки автомобільного парку, а також про направлення несправних автотранспортних засобів на ремонт та/або пост регулювання вимірювання; надати протоколи перевірки технічного стану транспортних засобів, в яких вказано інструментально лабораторні вимірювання параметрів викидів забруднюючих пересувних джерел до 05.04.2021, ст. 17 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», ст. 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря»;
6 забезпечити подання статистичної звітності щодо утворення, використання, знешкодження та видалення відпрацьованих мастил до Державної екологічної інспекції до 05.04.2021, п. 6 постанови КМУ від 17.12.2012 № 1221 «Деякі питання збирання, перевезення, зберігання, оброблення»;
7 ліквідувати несанкціоноване розміщення відпрацьованих автомобільних шин біля приміщення цеху розливу води ТОВ «Малоросія» за адресою: вул. Магістральна, 268, смт. Новопсков, Новопсковського району, Луганської області до 05.04.2021, ст. 17 Закону України «Про відходи»;
8 передати відходи у встановленому законом порядку І-IV класу небезпеки підприємствам, які мають відповідну ліцензію на збирання, зберігання та утилізацію відходів І-IV класу небезпеки (відпрацьовані автомобільні фільтра, масла та небезпечні хімічні джерела струму ємністю 7 А/год та більше (автомобільні акумуляторні батареї) до 05.04.2021, ст.ст. 17, 33 Закону України «Про відходи», ст. 17 Закону України «Про хімічні джерела струму»;
9 не використовувати обладнання пов`язане з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності чинного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря; отримати та надати копію на адресу Державної екологічної інспекції у Луганській області дозволу на викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, а саме на турмотунель (TUNEL GRZEWCZY STM 50*40/1700), який використовується підприємством для упаковок товару, а саме пакування пластикових пляшок з рідиною у паки, піч розігріву преформ Лум1-150000РЄ, призначена для розігріву преформ масою від 22 г до 65 г для отримання необхідної пластичності матеріалу, напівавтомат ТИП АЗ-246Н, який призначений для формування пляшок із напівфабрикатів пластикових корпусів виготовлених на ливарному пресі, саморобного твердопаливного котла, який використовується для обігріву приміщення, - до 05.04.2021, ст. 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря»;
10 надати інформацію про фактичний викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (г/сек) та фактичний час роботи викидів (годин) по стаціонарним джерелам викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря ТОВ «Малоросія» з початку виробничої діяльності до моменту усунення порушення з підтвердженням у вигляді отриманого дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарних джерел, лабораторних досліджень (вимірювань), журналу обліку робочого часу обладнання, тощо після отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища».
Державна екологічна інспекція у Луганській області надіслала Акт від 14.04.2021 №109, складений в ході перевірки усунення порушень вимог раніше наданого припису №28 від 05.02.2021 щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства ТОВ Малоросія, згідно із яким невиконаними є пункти 2, 4, 9, 10 припису.
09.06.2021 Державною екологічною інспекцією України направлено до Держгеонадр подання №3129/01/02-21 від 09.06.2021 про зупинення дії (анулювання) спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з невиконанням в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства.
Державною службою геології та надр України видано наказ №441 від 10.06.2021 Про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4437 від 17.10.2007 , яким зокрема надано 30 календарних днів на усунення порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, про що відповідача було повідомлено листом №10025/01/02-21 від 18.06.2021, який отримано уповноваженим представником 29.06.2021.
Підставами для видання наказу від 10.06.2021 № 441 зазначено подання Державної екологічної інспекції України від 08.06.2021 № 6062/2.2/6-21, підпункт 3 пункту 21 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ від 30.05.2011 № 615 (в редакції згідно з постановою КМУ від 19.02.2020 № 124), пропозиції Робочої групи з питань надрокористування (протокол від 10.06.2021 № 11-РГ/2021).
Державна екологічна інспекція України надіслала Державній службі геології на надр України лист №2/2-13-1318 від 04.10.2021, згідно із яким станом на 01.10.2021 ТОВ Малоросія не зверталось до Інспекції з письмовою заявою про здійснення заходу державного нагляду (контролю) щодо перевірки усунення порушень вимог природоохоронного законодавства, що призвели до зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами.
У зв`язку з вищенаведеним та невиконанням припису Державна служба геології та надр України направила відповідачу повідомлення про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами №18918/01/02-21 від 28.10.2021, яке отримано представником ТОВ «Малоросія» 08.11.2021.
У визначений в повідомленні 15-денний строк відповідач не усунув порушення законодавства в сфері надрокористування.
17.11.2021 ТОВ «Малоросія» направлено Держгеонадрам лист № 9, яким повідомлено, що з моменту отримання копії наказу від 10.06.2021 № 441 (29.06.2021) про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4437 від 17.10.2007 з 29.06.2021 ТОВ «Малоросія» зупинила проведення на наданій в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом, а саме не здійснювала видобуток води і до теперішнього часу та у подальшому до виправлення причин, що призвели до зупинення його дії не буде здійснювати видобуток води і не буде порушувати Кодекс України про надра. 31.10.2021 ТОВ «Малоросія» уклала договір з ТОВ «Зефір плюс» № 80Б від 30.10.2021 на проведення інвентаризації та ідентифікації відходів виробництва ТОВ «Малоросія» та постановку на облік в Департаменті комунальної власності, земельних, майнових відносин, екології та природних ресурсів Луганської обласної державної адміністрації Звіту про інвентаризацію джерел утворення відходів і відходів виробництва та споживання згідно до Закону України «Про відходи» та на виконання пунктів 2 та 4-1 припису № 29 від 05.01.2021 Державної екологічної інспекції у Луганській області. 31.10.2021 ТОВ «Малоросія» уклала договір з ТОВ «Зефір плюс» №79Б від 30.10.2021 на проведення робіт з інвентаризації і стаціонарного джерела викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря 1 стаціонарним джерелом підприємства на виконання Закону України «Про охорону атмосферного повітря» та на виконання пунктів 9 та 10 припису № 29 від 05.01.2021 Державної екологічної інспекції у Луганській області. Термін виконання робіт по цим договорам 30.04.2022. На підставі вищенаведеного ТОВ «Малоросія» не згодна на припинення права користування надрами № 4437 від 17.10.2007.
Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені правові норми.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері раціонального використання надр, та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Таким чином, позивач у справі - суб`єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (надалі- Порядок № 615), спеціальним дозволом на користування надрами № 4437 від 17.10.2007, Угодою про умови користування надрами, тощо.
Відповідно до пункту 25 Порядку №615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.
Частиною другоюстатті 24 Кодексу України про надравстановлено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Відповідно до пункту 23 Порядку №615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченомуКодексомУкраїнипро надратаЗакономУкраїни"Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Згідно з частинами першою та другоюстатті 26 КодексуУкраїнипро надраправо користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано,порушенняіншихвимог,передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктах 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому, питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Відповідно до пункту 8 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.
Згідно зі статтею 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства.
За матеріалами справи, у зв`язку виконанням припису Державної екологічної інспекції у Луганській області Державна служба геології та надр України направила відповідачу повідомлення про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами №18918/01/02-21 від 28.10.2021.
Згідно з положеннями частини сьомоїстатті 4-1 ЗаконуУкраїни"Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності"дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; 2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, зпорушенням вимогзаконодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Зі змісту наведених правових норм вбачається, що однією з підстав зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначенихстаттею 24 Кодексу України про надра. При цьому право тимчасово зупиняти дію спеціального дозволу надано органу, який видав спеціальний дозвіл.
Судом встановлено, що наказом позивача від 10.06.2021 № 441 зупинено дію дозволу на користування відповідачем надрами.
Підставою зупинення дії дозволу стало подання Державної екологічно інспекції України №3129/01/02-21 від 09.06.2021 про зупинення дії (анулювання) спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з невиконанням в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства.
В обґрунтування позовних вимог Держгеонадра посилається на порушення відповідачем вимог, що передбачені спеціальним дозволом, а саме порушення та невиконання вимог розпорядчих документів.
Враховуючи, що відповідач порушив законодавство в сфері надрокористування та не усунув порушення, наявні підстави для анулювання Дозволу у відповідності до пункту 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра.
Згідно з частиною другою статті 26 Кодексу України про надра орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З огляду на те, що ТОВ «Малоросія» не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.
Також суд зауважує, що Приписом було надано достатній строк для усунення виявлених Державною екологічною інспекцією у Луганській області порушень, а той факт, що відповідачем не здійснюється видобуток води та укладено договори на виконання робіт не є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.
Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.
Оскільки Держгеонадра у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 14, 19, 20, 32, 77, 78, 90, 94, 132, 139, 205, 241-246, 250, 255, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031, 03680, м. Київ, Шевченківський район, вул. Антона Цедіка, 16) до товариства з обмеженою відповідальністю Малоросія (код ЄДРПОУ 23477360, місцезнаходження: 92300, Луганська область, Новопсковський район, вул. Карла Маркса, буд. 268) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами задовольнити повністю.
Припинити право користування надрами товариства з обмеженою відповідальністю Малоросія шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 17 жовтня 2007 року № 4437.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.
Суддя А.Г. Секірська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2022 |
Оприлюднено | 26.12.2022 |
Номер документу | 108005552 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
А.Г. Секірська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні