Рішення
від 15.12.2022 по справі 380/8648/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 грудня 2022 року справа №380/8648/22

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Крутько О.В.,

за участю секретаря судового засідання Сов`як Д.О.,

представника позивача: Годяка В.М.,

представника відповідача: Костик Г.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові адміністративну справу

за позовом Дрогобицької районної військової адміністрації Львівської області

до Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради Львівської області,

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ТзОВ «СІГМА», ДП «Дрогобицьке-АТП» КП «Служба муніципального управління» ДМР

про визнання протиправними та скасування рішень, визнання недійсними договорів,

в с т а н о в и в :

Дрогобицька районна військова адміністрація Львівської області звернулась до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради Львівської області, у якому було заявлено позовну вимогу: визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 11.01.2022 №5 Про оголошення конкурсу з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування.

Ухвалою від 22.06.2022 залишено позовну заяву без руху.

Ухвалою від 05.07.2022 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі, підготовче засідання призначено на 30.08.2022.

19.08.2022 представник позивача подав заяву про збільшення позовних вимог, у якій просить: визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 11.01.2022 №5 Про оголошення конкурсу з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування; визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 07.03.2022 року №53 «Про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування №3, №4, №6, №8, №13, №15, №22, №23, №24, №25, №26, №27, №28 (об`єкт конкурсу №2); визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 07.03.2022 року №52 «Про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування №1, №2, №11, №14, №16, №17, №18, №19, №20 (об`єкт конкурсу №1); визнати протиправним та скасувати рішення конкурсного комітету з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, організатором перевезень на яких є виконавчий комітет Дрогобицької міської ради від 24.02.2021 оформлене протоколом №1; визнати недійсним договір на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, укладений з переможцем конкурсу по об`єкту конкурсу №1 «Сігма»; визнати недійсним договір на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, укладений з переможцем конкурсу по об`єкту конкурсу №2 ДП «Дрогобицьке АТП» КП «СМУ» ДМР.

В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що 11 січня 2022 року виконавчим комітетом Дрогобицької міської ради прийнято рішення № 5 «Про оголошення конкурсу з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального коритування». Оголошення про проведення конкурсу опубліковано в офіційному друкованому засобі масової інформації газеті «Галицька Зоря» від 13.01.2022 № 92 (90). Конкурс з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування по об`єктах конкурсу: № 1 (маршрут № 1 вул. Горішня Брама Центр вул. Є.Коновальця, маршрут № 2 вул. Наливайка Залізничний вокзал, маршрут № 11 Лікарня № 1 Залізничний вокзал, маршрут № 14 Дрогобич (АС-2) с. Михайлевичі, маршрут № 16 Дрогобич (АС-2) с. Нижні Гаї, маршрут № 17 с.Нагуєвичі с. Болехівці, маршрут № 18 Дрогобич (АС-2) с. Стебник, маршрут № 19 с. Дережичі Дрогобич (АС-2), маршрут № 20 Дрогобич (АС-2) с. Унятичі) та № 2 (маршрут № 3 вул.Зарічна (готель «Едельвейс») Центр (АС-2) з виконанням окремих рейсів вул. В.Великого вул. Вокзальна Залізничний вокзал вул. Грушевського, маршрут № 4 Залізничний вокзал р-н «Млинки» з виконанням окремих рейсів вул. Вокзальна вул. Гайдамацька Крановий завод вул. Гайдамацька, маршрут № 6 Дрогобич (АС-2) с. Раневичі, маршрут № 8 вул. Холмська с. Почаєвичі з виконанням окремих відправлень вулицею Тураша до Долотного заводу, маршрут № 13 Дрогобич (АС-2) с. Рихтичі, маршрут № 15 Дрогобич (АС-2) с. Верхні Гаї, маршрут № 22 Дрогобич (АС-2) с. Ступниця с. Котоване, маршрут № 23 Дрогобич (АС-2) с. Долішній Лужок, маршрут № 24 Дрогобич (АС-2) с. Брониця, маршрут № 25 Дрогобич (АС-2) с. Залужани, маршрут № 26 Дрогобич (АС-2) с. Снятинка, маршрут № 27 Дрогобич (АС-2) с. Старе село, маршрут № 28 Дрогобич (АС-2) с. Воля Якубова відбувся, в результаті якого прийняті наступні рішення: від 07.03.2022 року №53 «Про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування №3, №4, №6, №8, №13, №15, №22, №23, №24, №25, №26, №27, №28 (об`єкт конкурсу №2); від 07.03.2022 року №52 «Про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування №1, №2, №11, №14, №16, №17, №18, №19, №20 (об`єкт конкурсу №1).

Позивач вважає оскаржувані рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки відповідачем не затверджено паспорти автобусних маршрутів, які є об`єктами конкурсу, що не відповідає ч.3 ст. 43 Закону України «Про автомобільний транспорт». Виконавчим комітетом не було вчинено дій, які передбачені пунктом 2.11 Порядку організації перевезень пасажирів та багажу автомобільним транспортом, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 15.07.2013 № 480, згідно якого перед відкриттям міського, приміського, міжміського внутрішньо- обласного та міжобласного автобусних маршрутів відповідний організатор перевезень створює комісію за участі представників Укртрансбезпеки (її територіальних органів) Державтоінспекції, відповідних дорожньо-експлуатаційних організацій (за згодою). Комісія здійснює обстеження доріг та дорожніх об`єктів, на підставі чого складає акт про готовність автобусного маршруту до відкриття із зазначенням дати його відкриття і здійснення пробного рейсу за участі представника відповідного організатора перевезень. Виконавчим комітетом Дрогобицької міської ради не вчинено жодних дій для вивчення попиту населення на перевезення шляхом опитування та обстеження пасажиропотоків на існуючій транспортній мережі або на окремих маршрутах чи ділянках автобусних маршрутів загального користування.

Позивач повідомляє, що Дрогобицька районна державна адміністрація має укладені з підприємствами-перевізниками договори на здійснення перевезень за окремими маршрутами, конкурс на які оголошено, і вказані договори, у відповідності до Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення зміни до статті 7 Закону України «Про автомобільних транспорт» щодо організації пасажирських перевезень» є чинними.

Позивач вказує, що відповідач до обов`язкових умов конкурсу на об`єктах № 1 та № 2 визначив ряд додаткових вимог (перевізник-претендент має мати досвід роботи в галузі пасажирських перевезень на території Дрогобицької територіальної громади протягом не менше 1 року; місцем реєстрації перевізника-претендента має бути наседений пункт, що входить до складу Дрогобицької міської територіальної громади; перевізник-претендент має здійснювати сплату податків до бюджету Дрогобицької міської територіальної громади протягом останнього звітного періоду терміном не менше 1 року), що позивач вважає таким, що не відповідає Закону України «Про автомобільний транспорт» та Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування.

Позивач наполягає, що склад конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування, затверджених в додатку № 4 до рішення виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 11.01.2022 № 5 сформовано з порушеннями чинного законодавства України. Так чисельність складу комітету становить тринадцять членів, сім з яких є представниками органів державної влади та (або) органів місцевого самоврядування і лише шість представниками громадських організацій, тоді як відповідного до абз.2 п.24 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального коритування, 50 відсотків із складу конкурсного комітету повинні складати представники органів влади та (або) органів місцевого самоврядування, решта (не менше 50%) представники громадських організацій. Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань інформація щодо реєстрації юридичної особи Громадської організації «Дрогобицька міська асоціація інвалідів» (голова якої включений до складу комітету) взагалі відсутня.

Позивач стверджує, що у перевізника ТзОВ «Сігма» була відсутня достатня кількість транспортних засобів, затверджена обов`язковими умовами конкурсу, оскільки 5 транспортних засобів зазначеного перевізника, з числа запропонованих ТзОВ «Сігма» для обслуговування маршрутів, винесених на конкурс були обтяжені чинними договорами з Дрогобицькою районною державною адміністрацією, тому такий неправомірно був допущений до участі у конкурсі.

Позивач просить задовольнити позовні вимоги.

Відповідач проти позову заперечив, подав відзив на позовну заяву, у якому покликається на те, що забезпечення організації пасажирських перевезень, згідно ст.7 Закону України «Про автомобільний транспорт» у редакції зі змінами внесеними Законом України № 1712-ІХ від 07.09.3021, який набув чинності 02.10.2021, покладається на виконавчий орган ради, що представляє інтереси відповідної територіальної громади, у даному випадку на Виконавчий комітет Дрогобицької міської ради Львівської області, який набув статусу організатора перевезень на автобусних маршрутах, які проходять в межах Дрогобицької міської територіальної громади. Дрогобицька районна державна адміністрація втратила повноваження організатора перевезень на автобусних маршрутах в межах Дрогобицького району та повинна передати територіальним громадам Дрогобицького району та Львівській обласній державній адміністрації технічну документацію, паспорти маршрутів, копії договорів з перевізниками, які здійснюють перевезення на таких маршрутах тощо, однак позивач ухилявся від здійснення таких дій.

Відповідач повідомляє, що рішенням Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 24.01.2022 № 15 «Про внесення змін до додатку № 4 рішення виконавчого комітету від 11.01.2022 № 5» склад конкурсного комітету було доповнено представником громадської організації «Новий Стебник», чим дотримано вимоги абз.3 п.24 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування. Відповідно до даних висвітлених на порталі htts://youcontrol.com.uа/catalog/company_details/34119498/ громадська організація Дрогобицька міська асоціація інвалідів (повна назва Дрогобицька міська асоціація інвалідів Львівської обласної асоціації інвалідів всеукраїнської організації інвалідів союз організацій інвалідів України, код ЄДРПОУ 34119498) не перебуває в процесі припинення, уповноваженою особою зазначено ОСОБА_1 .

Відповідач вказує, що кошторис виплат було розроблено відповідно до п.60 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081 (далі також Порядок № 1081).

Відповідач покликається на п.10 Порядку № 1081 та зазначає, що визначення додаткових умов конкурсу є правом організатора перевезень органу місцевого самоврядування.

Відповідач стверджує, що ним дотримано вимоги чинного законодавства щодо проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування.

Відповідач долучив до матеріалів справи копії затверджених паспортів автобусних маршрутів, що були об`єктами конкурсу, які погоджені Управлінням патрульної поліції у Львівській області Департаменту патрульної поліції, вказує, що зазначені у паспортах марштури фактично існували, а позивач не надав відповідачу затверджені паспорти на них, вважає, що конкурс проведено у відповідності до вимог ст. 43 Закону України «Про автомобільний трапспорт» та п.п. 6, 7, 28 Порядку № 1081.

Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

29.09.2022 оголошено перерву у судовому засіданні до 20.10.2022.

20.10.2022 протокольною ухвалою залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ТзОВ «СІГМА» та ДП «Дрогобицьке-АТП» КП «Служба муніципального управління» ДМР, оголошено перерву в судовому засіданні до 17.11.2022.

20.10.2022 прийнято ухвалу про витребування доказів.

Ухвалою від 17.11.2022 закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду на 01.12.2022.

Третя особа - ТзОВ «Сігма» у письмових поясненнях зазначає, що ТзОВ «Сігма» зареєстроване у м. Дрогобичі, має приватну форму власності, кількість усіх транспортних засобів (ТЗ) -73, з них власних і на правах спільної власності 37, орендованих 36. ТзОВ «Сігма» за період з 08.2020 і до 03.02.2022 було закуплено 6 автобусів європейського зразка з екологічною нормою Євро 5, з них три автобуси для перевезення осіб з обмеженими можливостями, закуплено 12 автобусів марки Богдан та ВАЗ (Еталон), з них один, для перевезення неповносправних осіб, з екологічною нормою Євро 2. Також ТзОВ «Сігма» в даний період взяла у довгострокову оренду 22 автобуси марки Богдан і БАЗ (Еталон) з перспективою роботи на міських і приміських маршрутах міста Дрогобича. Вказує, що ним були виконані всі основні та додаткові умови оголошеного конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Третя особа ДП «Дрогобицьке АТП» КП «Служба муніципального управління» ДМР у письмових поясненняз просить відмовити у задоволенні позовних вимог, зазначає, що безперебійно надає послуги перевезення пасажирів у Дрогобицькій міській територіальній громаді. Вказує, що розірвання договорів призведе до транспортного колапсу у межах громади.

01.12.2022 оголошено перерву у судовому засіданні до 08.12.2022.

08.12.2022 оголошено перерву у судовому засіданні до 15.12.2022.

Представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, наведених у позовній заяві та заяві про збільшення позовних вимог, представник відповідача проти позову заперечив з мотивів, наведених у відзиві на позовну заяву та додаткових поясненнях.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, оцінивши докази, які мають значення для справи суд виходив з наступного.

11 січня 2022 року Виконавчим комітетом Дрогобицької міської ради прийнято рішення № 5 «Про оголошення конкурсу з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування», на підставі якого оголошено конкурс з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування на об`єкти конкурсу та згідно додаткових умов, викладених у додатку № 1 (а.с.17-21 Т.ІІ).

Згідно додатку № 1 до рішення визначено 2 об`єкти конкурсу: № 1 (маршрут № 1 вул. Горішня Брама Центр вул. Є.Коновальця, маршрут № 2 вул. Наливайка Залізничний вокзал, маршрут № 11 Лікарня № 1 Залізничний вокзал, маршрут № 14 Дрогобич (АС-2) с. Михайлевичі, маршрут № 16 Дрогобич (АС-2) с. Нижні Гаї, маршрут № 17 с.Нагуєвичі с. Болехівці, маршрут № 18 Дрогобич (АС-2) с. Стебник, маршрут № 19 с. Дережичі Дрогобич (АС-2), маршрут № 20 Дрогобич (АС-2) с. Унятичі) та № 2 (маршрут № 3 вул.Зарічна (готель «Едельвейс») Центр (АС-2) з виконанням окремих рейсів вул. В.Великого вул. Вокзальна Залізничний вокзал вул. Грушевського, маршрут № 4 Залізничний вокзал р-н «Млинки» з виконанням окремих рейсів вул. Вокзальна вул. Гайдамацька Крановий завод вул. Гайдамацька, маршрут № 6 Дрогобич (АС-2) с. Раневичі, маршрут № 8 вул. Холмська с. Почаєвичі з виконанням окремих відправлень вулицею Тураша до Долотного заводу, маршрут № 13 Дрогобич (АС-2) с. Рихтичі, маршрут № 15 Дрогобич (АС-2) с. Верхні Гаї, маршрут № 22 Дрогобич (АС-2) с. Ступниця с. Котоване, маршрут № 23 Дрогобич (АС-2) с. Долішній Лужок, маршрут № 24 Дрогобич (АС-2) с. Брониця, маршрут № 25 Дрогобич (АС-2) с. Залужани, маршрут № 26 Дрогобич (АС-2) с. Снятинка, маршрут № 27 Дрогобич (АС-2) с. Старе село, маршрут № 28 Дрогобич (АС-2) с. Воля Якубова).

У Додатку № 1 до рішення визначено 6 пунктів додаткових умов до перевізників претендентів з покликанняя на п.10 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081, зокрема у п.3 передбачено, що перевізник-претендент має мати досвід роботи в галузі пасажирських перевезень на території Дрогобицької територіальної громади протягом не менше 1 року; місцем реєстрації перевізника-претендента має бути населений пункт, що входить до складу Дрогобицької міської територіальної громади; перевізник-претендент має здійснювати сплату податків до бюджету Дрогобицької міської територіальної громади протягом останнього звітного періоду терміном не менше 1 року.

Згідно п.4 рішення Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради № 5 від 11.01.2022 створено конкурсний комітет з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування та затверджено його склад (додаток № 4 до рішення). До складу конкурсного комітету включені: ОСОБА_2 заступника міського голови з питань діяльності виконавцих органів, керуючий справами виконкому, голова конкурсного комітету, Герман І.М. перший заступник міського голови, заступник голови конкурсного комітету, Дутка А.В. головний спеціаліст відділу економічних ресурсів та АПМ управління інвестицій та економічного розвитку, секретар конкурсного комітету, Яцик Я.П. старший державний інспектор відділу державного контролю на автомобільному транспорті Департаменту державного контролю на транспорті Західного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, Бондар В.В. капітан поліції, інспектор відділу безпеки дорожнього руху управління патрульної поліції у Львівській області Департаменту патрульної поліції, Стасик І.М. голова ГО «Спілка водіїв Дрогобиччини», ОСОБА_3 член ГО «Інститут розвитку Галичини», ОСОБА_4 член ГО «Міжнародна Асоціація автомобілістів Прикарпаття», ОСОБА_5 член ГО «Ветеранська спілка воїнів АТО «Дрогобиччина», ОСОБА_1 голова ГО «Дрогобичька міська асоціація інвалідів», ОСОБА_6 член ГО «Спілка водіїв Дрогобиччини», ОСОБА_7 начальник управління правового забезпечення, ОСОБА_8 начальник управління інвестицій та економічного розвитку.

Рішенням Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради № 15 від 24.01.2022 «Про внесення змін до додатку № 4 рішення виконавчого комітету від 11.01.2022 № 5», виключено зі складу конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування ОСОБА_4 , включено в склад конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування ОСОБА_9 члена ГО «Новий Стебник», та ОСОБА_10 члена ГО «Міжнародна асоціація автомобілістів Прикарпаття».

Оголошення про проведення конкурсу опубліковано в офіційному друкованому засобі масової інформації газеті «Галицька Зоря» від 13.01.2022 № 92 (90).

Документи на участь у цьому конкурсі подали ДП «Дрогобицьке АТП» КП «СМУ» ДМР (на об`єкт конкурсу № 2) та ТОВ «СІГМА» (на об`єкт конкурсу № 1), достовірність інформації у яких перевірено робочою групою з працівників Виконавчого комітету ДМР, за результатами якої не виявлено підстав для недопущення їх до участі у конкурсі.

24.02.2022 на засіданні конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування розглянуто заяви та конкурсні пропозиції перевізників-претендентів, які подали документи на участь у конкурсі та відповідно до протоколу № 1 (а.с. 74-75 Т.ІІ) визнано таким, що відбувся конкурс за об`єктом конкурсу № 1 (маршрути №1, №2, №11, №14, №16, №17, №18, №19, №20) та визнано таким, що відбувся конкурс за об`єктом конкурсу № 2(маршрути №3, №4, №6, №8, №13, №15, №22, №23, №24, №25, №26, №27, №28) та за результатами голосування запропоновано організатору перевезень виконавчому комітету Дрогобицької міської ради визнати переможцем конкурсу № 1 ТОВ «СІГМА» та визнати переможцем конкурсу № 2 - ДП «Дрогобицьке АТП» КП «СМУ» ДМР.

Рішенням Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради № 52 від 07.03.2022 «Про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування № 1, №2, № 11, № 14, № 16, № 17, № 18, № 19, № 20 (об`єкт конкурсу № 1) (а.с. 87 Т.І) визнано переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування № 1, №2, № 11, № 14, № 16, № 17, № 18, № 19, № 20 (об`єкт конкурсу № 1) Товариство з обмеженою відповідальніст «СІГМА», код ЄДРПОУ 30444945, як таке, що було єдиним перевізником-претендентом на вказаний об`єкт конкурсу.

Рішенням Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради № 53 від 07.03.2022 «Про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування №3, №4, №6, №8, №13, №15, №22, №23, №24, №25, №26, №27, №28 (об`єкт конкурсу № 2) (а.с. 88 Т.І), визнано переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування №3, №4, №6, №8, №13, №15, №22, №23, №24, №25, №26, №27, №28 (об`єкт конкурсу № 2) ДП «Дрогобицьке АТП» КП «СМУ» ДМР, код ЄДРПОУ 43598677, як таке, що було єдиним перевізником-претендентом на вказаний об`єкт конкурсу.

На підставі цих рішень 21.03.2022 Виконавчим комітетом Дрогобицької міської ради укладено договір № 4-03/22 на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у межах Дрогобицької міської територіальної громади з ТзОВ «СІГМА» та 21.03.2022 укладено договір № 3-03/22 на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у межах Дрогобицької міської територіальної громади з ДП «Дрогобицьке АТП» КП «СМУ» ДМР.

Не погодившись з діями і рішеннями відповідача при проведенні конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування позивач звернувся з цим позовом до суду.

Частина друга статті 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначено Законом України від 05.04.2001 № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі також Закон № 2344-III).

Згідно з приписами статті 43 Закону України № 2344-III визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.

Об`єктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів).

На конкурс виносяться маршрути із затвердженими паспортами. Відповідно до положень частин першої та дев`ятої статті 44 Закону України № 2344-III організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Частиною 9 статті 44 Закону № 2344-III визначено, що для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Міністерства внутрішніх справ України, відповідальних за безпеку дорожнього руху, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту.

Статтею 44 Закону № 2344-III передбачено, що організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать: визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками; державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення.

У разі відсутності в перевізників-претендентів автобусів, що відповідають умовам конкурсу, вони мають право подавати до конкурсного комітету заяву на участь у конкурсі та документи, що містять характеристику наявних автобусів, які перевізник-претендент пропонує використовувати на даному маршруті, а також інвестиційний проект-зобов`язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п`яти років.

Порядок проведення конкурсів на автобусних маршрутах загального користування визначає Кабінет Міністрів України.

Відповідно до ст. 45 Закону № 2344-ІІІ у конкурсі на визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані автобуси відповідного класу, відповідають вимогам, викладеним у статті 34 цього Закону. До участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які: визнані банкрутами або щодо яких порушено справу про банкрутство чи ліквідацію як суб`єкта господарювання; подали до участі в конкурсі документи, що містять недостовірну інформацію; не відповідають вимогам статті 34 цього Закону; передбачають використовувати на маршрутах автобуси, переобладнані з вантажних транспортних засобів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081 затверджено Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Цей Порядок визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (далі - конкурс) і є обов`язковим для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами (організаціями), залученими на договірних умовах для організації забезпечення проведення конкурсів, конкурсними комітетами та автомобільними перевізниками.

Пунктом 6 Порядку № 1081 визначено об`єкти конкурсу, серед яких відповідно до абзацу третього визначено маршрут (кілька маршрутів) міського або приміського автобусного сполучення.

Пункт 10 Порядку № 1081 передбачає, що організатор перевезень затверджує умови конкурсу, в тому числі обов`язкові, відповідно до статті 44 Закону України Про автомобільний транспорт. Крім обов`язкових організатор може затверджувати додаткові умови конкурсу (наявність у перевізника GPS-системи, встановленої на транспортних засобах, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, тощо).

Згідно з пунктом 17 Порядку № 1081 у конкурсі можуть брати участь підприємства (організації), які відповідають вимогам, що встановлені статтею 44 Закону України «Про автомобільний транспорт», а також умовам проведення відповідного конкурсу.

Відповідно до п.37 Порядку № 1081 достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 цього Порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу.

Відповдіно до пункту 22 Порядку персональний склад конкурсного комітету затверджується організатором, який призначає голову, його заступника та секретаря. Секретар конкурсного комітету призначається організатором з числа представників організатора або робочого органу і включається до складу конкурсного комітету без права голосу.

Згідно п.23 до складу конкурсного комітету входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, Укртрансбезпеки, Національної поліції, територіального органу з надання сервісних послуг МВС та громадських організацій. При цьому кількість представників громадських організацій, діяльність яких пов`язана з автомобільним транспортом, повинна становити не менш як 50 відсотків загальної кількості представників громадських організацій. До складу конкурсного комітету не можуть входити представники суб`єктів господарювання - автомобільних перевізників, які є перевізниками-претендентами або які провадять діяльність на ринку перевезень пасажирів, а також представляють інтереси окремих автомобільних перевізників.

Згідно п 24 Порядку № 1081 чисельність складу конкурсного комітету визначається організатором за поданням наведених у пункті 23 цього Порядку органів та організацій. Із складу конкурсного комітету 50 відсотків - представники органів виконавчої влади та (або) органів місцевого самоврядування, решта - представники громадських організацій.

Згідно статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Стосовно «порушеного права», за захистом якого особа може звертатися до суду, то за змістом рішення Конституційного Суду України від 01.12.2004 №18-рп/2004 це поняття, яке вживається у низці законів України, має той самий зміст, що й поняття «охоронюваний законом інтерес». Щодо останнього, то в тому ж рішенні Конституційного Суду України зазначено, що «поняття «охоронюваний законом інтерес» означає правовий феномен, який: а) виходить за межі змісту суб`єктивного права; б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним.

Тобто, гарантоване статті 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Звертаючись до суду з позовом про скасування акту суб`єкта владних повноважень, позивач має обґрунтувати, яким чином даний акт порушує його права та охоронювані законом інтереси. Захисту у порядку адміністративного судочинства підлягають порушені права особи у публічно-правових відносинах, у яких відповідач реалізовує владні управлінські функції стосовно заявника.

Адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто для задоволення позову адміністративний суд повинен установити, що в зв`язку з прийняттям рішенням чи вчиненням дій (допущення бездіяльності) суб`єктом владних повноважень порушуються права, свободи чи охоронювані законом інтереси позивача.

Під час вирішення спору суд зобов`язаний пересвідчитись у належності особі, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (чи є така особа належним позивачем у справі - наявність права на позов у матеріальному розумінні), а також встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення). Тобто, порушення або оспорювання прав та інтересів особи, яка звертається до суду за їх захистом, є обов`язковими.

Тобто, підставами для визнання протиправними актів суб`єкта владних повноважень є невідповідність їх вимогам чинного законодавства. При цьому, обов`язковою умовою для визнання таких рішень протиправними є також наявність факту порушення прав чи охоронюваних законом інтересів позивача у справі.

(Наведені правові висновки висловлені Верховним Судом у ряді постанов, зокрема, у постанові від 12 лютого 2020 року у справі №160/7402/18)

Статтею 7 Закону № 2344-ІІІ у редакції, яка діяла до 02.10.2021, було визначено, що забезпечення організації пасажирських перевезень покладається, серед іншого на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі району, - на районні державні адміністрації.

Законом України 7 вересня 2021 року № 1712-IX, який набрав чинності 02.10.2021 внесено зміни до статті 7 Закону України "Про автомобільний транспорт" щодо організації пасажирських перевезень .

Приписами статті 7 вказаного Закону з змінами, внесеними згідно із Законом № 1712-IX від 07.09.2021 визначено, що забезпечення організації пасажирських перевезень покладається, серед іншого, на міських, приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території однієї територіальної громади, - на виконавчий орган ради, що представляє інтереси відповідної територіальної громади.

Органи місцевого самоврядування формують мережу міських автобусних маршрутів загального користування і здійснюють у межах своїх повноважень контроль за дотриманням законодавства у сфері автомобільного транспорту на відповідній території, запроваджують автоматизовану систему обліку оплати проїзду та встановлюють порядок її функціонування, а також види, форми носіїв, порядок обігу та реєстрації проїзних документів; визначають особу, уповноважену здійснювати справляння плати за транспортні послуги в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду (частина дев`ята статті 6 Закону України № 2344-III).

Таким чином, повноваження щодо організації пасажирських перевезень з жовтня 2021 року на міських, приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території однієї територіальної громади Дрогобицької міської територіальної громади належать виконавчому комітету Дрогобицької міської ради.

На виконання таких повноважень відповідачем вчинено дії та прийнято рішення щодо організації проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у межх Дрогобицької міської територіальної громади, результати якого не оспорені його учасниками.

Дрогобицька районна військова адміністрація не має повноважень щодо організації перевезень на маршрутах, які були об`єктами конкурсу на дату його проведення і не обґрунтувала наявність власних контрольних функції у спірних правовідносинах.

Позивач покликається на порушення його прав проведенням такого конкурсу у зв`язку з наявністю укладених договорів з перевізниками на здійснення перевезень за окремими маршрутами, що є об`єктом конкурсу. Однак, позивач не надав доказів розірвання таких договорів в результаті проведення цього конкурсу чи будь-яких інших несприятливих для позивача наслідків спричинених діями відповідача.

За наведеного суд вважає, що у досліджуваних правовідносинах позивачем не обґрунтовано наявність порушеного права чи охоронюваного законом інтересу, що підлягає судовому захисту.

Натомість відсутність у позивача законодавчих повноважень на звернення з таким позовом до суду свідчить про відсутність права, що підлягає судовому захисту.

Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

Суд вважає за необхідне при прийнятті рішення оцінити також наступні аргументи позивача та враховує такі мотиви.

Що стосується покликання позивача на не вчинення ним дій щодо розроблення та затвердження паспортів на маршрути, що є об`єктом конкурсу, то до матеріалів справи долучено копії паспортів автобусних маршрутів регулярних перевезень, які розроблені у листопаді 2021 року, затверджені уповноваженою особою організатора регулярних перевезень 17.02.2022 та погоджені уповноваженою особою Управління патрульної поліції у Львівській області ДПП, а також копії рішень № 66 від 16.02.2021, № 67 від 16.02.2021 Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради, якими було уповноважено першого заступника міського голови І.Германа від імені виконавчого комітету затвердити паспорти зазначених у цих рішеннях маршрутів.

Конкурс було проведено за наявності затверджених та погоджених паспортів маршрутів, які були визначені об`єктами конкурсу, порушень при їх розробленні та затвердженні не встановлено.

Що стосується доводів позивача про порушення відповідачем п. 24 Порядку № 1081 при формуванні складу конкурсного комітету, то склад конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування, який було затверджено рішенням Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради № 5 від 11.01.2022, змінено рішенням Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради № 15 від 24.01.2022, а саме виключено зі складу конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування ОСОБА_4 , включено в склад конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування ОСОБА_9 члена ГО «Новий Стебник», та ОСОБА_10 члена ГО «Міжнародна асоціація автомобілістів Прикарпаття».

У результаті проведених змін, склад конкурсного комітету відповідав вимогам, визначеним п.23, п.24 Порядку № 1081, оскільки із складу конкурсного комітету 50 відсотків склали представники органів виконавчої влади та (або) органів місцевого самоврядування, решта - представники громадських організацій.

Що стосується покликання позивача на те, що відповідачем неправомірно для участі у конкурсі визначено додаткові вимоги до перевізників-претендентів, то суд враховує, що пункт 10 Порядку № 1081 передбачає право організатора перевезень затверджувати додаткові умови конкурсу. Порушення вимог чинного законодавства у даному випадку не встановлено.

Що стосується покликання позивача на те, що у перевізника ТзОВ «СІГМА» була відсутня достатня кількість транспортних засобів, затверджена обов`язковими умовами конкурсу, оскільки 5 транспортних засобів зазначеного перевізника, з числа запропонованих ТзОВ «СІГМА» для обслуговування маршрутів, винесених на конкурс, були обтяжені чинними договорами з Дрогобицькою районною державною адміністрацією, суд враховує наступне.

Позивач надав Виконавчому комітету Дрогобицької міської ради інформацію про обтяження договорами з Дрогобицькою районною військовою адміністрацією 5 транспортних засобів ТзО «СІГМА» листом від 22.02.2022 №02-30/27, який надійшов відповідачу 23.02.2022 о 17.29 (а.с. 132 Т.ІІ), тобто після завершення перевірки документів, які були подані на конкурс (за 2 дні до дати проведення конкурсу).

ТзОВ «СІГМА» надано відповідачу інформацію, що листом Дрогобицької районної адміністрації від 01.04.2021 № 02-30/19 Дрогобицькою РДА погоджено заміну транспортних засобів на автобусному маршруті № 165 Дрогобич АС-Борислав А.С. (з окремими рейсами до СШ № 5) на наступні транспортні засоби: БАЗ А079.14, ВС 3279АА,2011р, БАЗ А 079.14, НОМЕР_1 , 2009 (лист № 07/02 від 26.02.2022 - а.с. 10 Т.ІІ). Третя особа - ТзОВ «СІГМА» загалом має та мала на дату проведення конкурсу необхідну кількість транспортних засобів (ТЗ) для виконання перевезень за заявленими маршрутами.

Відповідач, його уповноважені особи у досліджуваному випадку діяли добросовісно, вчинили усі передбачені законом дії для перевірки достовірності документів перевізників-претендентів.

Проаналізувавши доводи та аргументи сторін, беручи до уваги недоведеність порушення прав позивача у спірних правовідносинах, відсутність обґрунтованих порушень при прийнятті рішень відповідачем щодо оголошення конкурсу з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування та рішень оформлених за результатами його проведення, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є безпідставними та невмотивованими. У задоволенні позову належить відмовити.

Відповідно до ст. 139 КАС України судові витрати зі сплати судового збору покласти на позивача.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 14, 77, 90, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити повністю у задоволенні позовних вимог Дрогобицької районної військової адміністрації Львівської області до Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради Львівської області, за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ТзОВ «СІГМА», ДП «Дрогобицьке-АТП» КП «Служба муніципального управління» ДМР про визнання протиправним та скасувати рішень, визнання недійсним договорів.

Судові витрати стягненню не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом 30 днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду, з врахуванням гарантій встановлених пунктом 3 Розділу VІ «Прикінцевих положень» Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено 26.12.22.

Суддя Крутько О.В.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.12.2022
Оприлюднено28.12.2022
Номер документу108078698
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —380/8648/22

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Постанова від 30.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 23.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 16.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 26.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 21.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 20.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 30.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 15.12.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні