Постанова
від 30.08.2023 по справі 380/8648/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 серпня 2023 рокуЛьвівСправа № 380/8648/22 пров. № А/857/3952/23

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Коваля Р. Й.,

суддів Гуляка В. В.,

Ільчишин Н. В.,

з участю секретаря судового засідання Петрунів В. І.,

представника позивача Жук М. В.,

представника відповідача Яворської Х. Є.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Дрогобицької районної військової адміністрації Львівської області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 15 грудня 2022 року (прийняте в м. Львові суддею Крутько О. В.; складене в повному обсязі 26 грудня 2022 року) в адміністративній справі № 380/8648/22 за позовом Дрогобицької районної військової адміністрації Львівської області до Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради Львівської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Сігма», дочірнє підприємство «Дрогобицьке-АТП» комунального підприємства «Служба муніципального управління» Дрогобицької міської ради, про визнання протиправними та скасування рішень, визнання недійсними договорів,

В С Т А Н О В И В :

У червні 2022 року Дрогобицька районна військова адміністрація Львівської області звернулася до Львівського окружного адміністративного суду із вказаним позовом та, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 11.01.2022 № 5 «Про оголошення конкурсу з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування»;

- визнати протиправним і скасувати рішення Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 07.03.2022 № 53 «Про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування № 3, № 4, № 6, № 8, № 13, № 15, № 22, № 23, № 24, № 25, № 26, № 27, № 28 (об`єкт конкурсу № 2);

- визнати протиправним і скасувати рішення Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 07.03.2022 № 52 «Про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування № 1, № 2, № 11, № 14, № 16, №17, № 18, № 19, № 20 (об`єкт конкурсу № 1);

- визнати протиправним і скасувати рішення конкурсного комітету з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, організатором перевезень на яких є виконавчий комітет Дрогобицької міської ради від 24.02.2021, оформлене протоколом № 1;

- визнати недійсним договір на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, укладений з переможцем конкурсу по об`єкту конкурсу № 1 ТОВ «Сігма»;

- визнати недійсним договір на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, укладений з переможцем конкурсу по об`єкту конкурсу № 2 ДП «Дрогобицьке АТП» КП «СМУ» ДМР.

Позовні вимоги обґрунтовувала тим, що її право на звернення до суду обумовлене повноваженнями місцевої державної адміністрації, а також порушенням її прав як сторони договорів на перевезення пасажирів. Також покликається на те, що відповідачем було не затверджено паспорти автобусних маршрутів, які є об`єктами конкурсу, що не відповідає вимогам частини третьої статті 43 Закону України «Про автомобільний транспорт», як і не було вчинено дій, які передбачені пунктом 2.11 Порядку організації перевезень пасажирів та багажу автомобільним транспортом, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 15.07.2013 № 480, - не було проведене обстеження доріг та дорожніх об`єктів, не було складено акт про готовність автобусного маршруту до відкриття із зазначенням дати його відкриття і здійснення пробного рейсу за участі представника відповідного організатора перевезень; не вчинено жодних дій для вивчення попиту населення на перевезення шляхом опитування та обстеження пасажиропотоків на існуючій транспортній мережі або на окремих маршрутах чи ділянках автобусних маршрутів загального користування.

Дрогобицька районна державна адміністрація має укладені з підприємствами-перевізниками договори на здійснення перевезень за окремими маршрутами, конкурс на які оголошено, і вказані договори, у відповідності до Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення зміни до статті 7 Закону України «Про автомобільних транспорт» щодо організації пасажирських перевезень» є чинними.

Також відповідач неправомірно визначив до обов`язкових умов конкурсу на об`єктах ряд додаткових вимог, що не відповідає Закону України «Про автомобільний транспорт» та Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування.

Крім того, було порушено порядок формування складу конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування.

А в перевізника ТОВ «Сігма» була відсутня достатня кількість транспортних засобів, затверджена обов`язковими умовами конкурсу, відтак такий неправомірно був допущений до участі у конкурсі.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 15 грудня 2022 року в задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись із зазначеним рішенням, його оскаржила Дрогобицька районна військова адміністрація Львівської області, яка вважає, що рішення суду першої інстанції прийняте з порушенням норм матеріального і процесуального права. Тому просила скасувати рішення суду першої інстанції і ухвалити нове рішення про задоволення її позовних вимог у повному обсязі.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує загалом тими ж доводами, що й вимоги позовної заяви. Додатково зазначила, що рішення та дії відповідача порушують законодавство про захист економічної конкуренції.

У судовому засіданні представник апелянта підтримала вимоги апеляційної скарги з аналогічних підстав; просить апеляційну скаргу задовольнити. Представник відповідача, вважаючи рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, просила апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Представники третіх осіб, будучи належним чином повідомленими про час та місце розгляду справи, в судове засідання не прибули, що відповідно до приписів частини другої статті 313 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) не перешкоджає розгляду справи.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників судового розгляду, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити з таких підстав.

Як встановлено судом, 11 січня 2022 року Виконавчий комітет Дрогобицької міської ради прийняв рішення № 5 «Про оголошення конкурсу з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування», на підставі якого оголосив конкурс з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування на об`єкти конкурсу та згідно додаткових умов, викладених у додатку № 1 (т. 2 а. с. 17 - 21).

Згідно додатку № 1 до рішення визначено два об`єкти конкурсу:

- № 1 (маршрут № 1 вул. Горішня Брама Центр вул. Є. Коновальця, маршрут № 2 вул. Наливайка Залізничний вокзал, маршрут № 11 Лікарня № 1 Залізничний вокзал, маршрут № 14 Дрогобич (АС-2) с. Михайлевичі, маршрут № 16 Дрогобич (АС-2) с. Нижні Гаї, маршрут № 17 с. Нагуєвичі с. Болехівці, маршрут № 18 Дрогобич (АС-2) с. Стебник, маршрут № 19 с. Дережичі Дрогобич (АС-2), маршрут № 20 Дрогобич (АС-2) с. Унятичі) та

- № 2 (маршрут № 3 вул. Зарічна (готель «Едельвейс») Центр (АС-2) з виконанням окремих рейсів вул. В. Великого вул. Вокзальна Залізничний вокзал вул. Грушевського, маршрут № 4 Залізничний вокзал р-н «Млинки» з виконанням окремих рейсів вул. Вокзальна вул. Гайдамацька Крановий завод вул. Гайдамацька, маршрут № 6 Дрогобич (АС-2) с. Раневичі, маршрут № 8 вул. Холмська с. Почаєвичі з виконанням окремих відправлень вулицею Тураша до Долотного заводу, маршрут № 13 Дрогобич (АС-2) с. Рихтичі, маршрут № 15 Дрогобич (АС-2) с. Верхні Гаї, маршрут № 22 Дрогобич (АС-2) с. Ступниця с. Котоване, маршрут № 23 Дрогобич (АС-2) с. Долішній Лужок, маршрут № 24 Дрогобич (АС-2) с. Брониця, маршрут № 25 Дрогобич (АС-2) с. Залужани, маршрут № 26 Дрогобич (АС-2) с. Снятинка, маршрут № 27 Дрогобич (АС-2) с. Старе село, маршрут № 28 Дрогобич (АС-2) с. Воля Якубова).

У Додатку № 1 до рішення визначено 6 пунктів додаткових умов до перевізників претендентів з покликанням на пункт 10 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081, зокрема, пунктом 3 передбачено, що перевізник-претендент має мати досвід роботи в галузі пасажирських перевезень на території Дрогобицької територіальної громади протягом не менше 1 року; місцем реєстрації перевізника-претендента має бути населений пункт, що входить до складу Дрогобицької міської територіальної громади; перевізник-претендент має здійснювати сплату податків до бюджету Дрогобицької міської територіальної громади протягом останнього звітного періоду терміном не менше 1 року.

Згідно з пунктом 4 рішення Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради № 5 від 11.01.2022 створено конкурсний комітет з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування та затверджено його склад (додаток № 4 до рішення). До складу конкурсного комітету включені: Коцюба В. В. - заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів, керуючий справами виконкому, голова конкурсного комітету, Герман І. М. перший заступник міського голови, заступник голови конкурсного комітету, Дутка А. В. головний спеціаліст відділу економічних ресурсів та АПМ управління інвестицій та економічного розвитку, секретар конкурсного комітету, Яцик Я. П. старший державний інспектор відділу державного контролю на автомобільному транспорті Департаменту державного контролю на транспорті Західного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, Бондар В. В. капітан поліції, інспектор відділу безпеки дорожнього руху управління патрульної поліції у Львівській області Департаменту патрульної поліції, Стасик І. М. голова ГО «Спілка водіїв Дрогобиччини», ОСОБА_1 член ГО «Інститут розвитку Галичини», ОСОБА_2 член ГО «Міжнародна Асоціація автомобілістів Прикарпаття», ОСОБА_3 член ГО «Ветеранська спілка воїнів АТО «Дрогобиччина», ОСОБА_4 голова ГО «Дрогобицька міська асоціація інвалідів», ОСОБА_5 член ГО «Спілка водіїв Дрогобиччини», ОСОБА_6 начальник управління правового забезпечення, ОСОБА_7 начальник управління інвестицій та економічного розвитку.

Рішенням Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради № 15 від 24.01.2022 «Про внесення змін до додатку № 4 рішення виконавчого комітету від 11.01.2022 № 5», виключено зі складу конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування ОСОБА_2 , включено в склад конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування ОСОБА_8 члена ГО «Новий Стебник», та ОСОБА_9 члена ГО «Міжнародна асоціація автомобілістів Прикарпаття».

Оголошення про проведення конкурсу опубліковано в офіційному друкованому засобі масової інформації газеті «Галицька Зоря» від 13.01.2022 № 92 (90).

Документи на участь у цьому конкурсі подали ДП «Дрогобицьке АТП» КП «СМУ» ДМР (на об`єкт конкурсу № 2) та ТОВ «СІГМА» (на об`єкт конкурсу № 1), достовірність інформації у яких перевірено робочою групою з працівників Виконавчого комітету ДМР, за результатами якої не виявлено підстав для недопущення їх до участі у конкурсі.

24.02.2022 на засіданні конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування розглянуто заяви та конкурсні пропозиції перевізників-претендентів, які подали документи на участь у конкурсі та відповідно до протоколу № 1 визнано таким, що відбувся конкурс за об`єктом конкурсу № 1 (маршрути № 1, № 2, № 11, № 14, № 16, № 17, № 18, № 19, № 20) та визнано таким, що відбувся конкурс за об`єктом конкурсу № 2 (маршрути № 3, № 4, № 6, № 8, № 13, № 15, № 22, № 23, № 24, № 25, № 26, № 27, № 28) та за результатами голосування запропоновано організатору перевезень виконавчому комітету Дрогобицької міської ради визнати переможцем конкурсу № 1 ТОВ «Сігма» та визнати переможцем конкурсу № 2 - ДП «Дрогобицьке АТП» КП «СМУ» ДМР (т. 2 а. с. 74 - 75).

Рішенням Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради № 52 від 07.03.2022 «Про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування № 1, № 2, № 11, № 14, № 16, № 17, № 18, № 19, № 20 (об`єкт конкурсу № 1) визнано переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування № 1, № 2, № 11, № 14, № 16, № 17, № 18, № 19, № 20 (об`єкт конкурсу № 1) ТОВ «Сігма», код ЄДРПОУ 30444945, як таке, що було єдиним перевізником-претендентом на вказаний об`єкт конкурсу (т. 1 а. с. 87).

Рішенням Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради № 53 від 07.03.2022 «Про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування № 3, № 4, № 6, № 8, № 13, № 15, № 22, № 23, № 24, № 25, № 26, № 27, № 28 (об`єкт конкурсу № 2) визнано переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування № 3, № 4, № 6, № 8, № 13, № 15, № 22, № 23, № 24, № 25, № 26, № 27, № 28 (об`єкт конкурсу № 2) ДП «Дрогобицьке АТП» КП «СМУ» ДМР, код ЄДРПОУ 43598677, як таке, що було єдиним перевізником-претендентом на вказаний об`єкт конкурсу (т. 1 а. с. 88).

На підставі цих рішень 21.03.2022 Виконавчим комітетом Дрогобицької міської ради укладено договір № 4-03/22 на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у межах Дрогобицької міської територіальної громади з ТОВ «Сігма» та 21.03.2022 укладено договір № 3-03/22 на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у межах Дрогобицької міської територіальної громади з ДП «Дрогобицьке АТП» КП «СМУ» ДМР.

Не погодившись з діями і рішеннями відповідача при проведенні конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування позивач звернувся з цим позовом до суду.

Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позову, суд першої інстанції мотивував його тим, що статтею 7 Закону України «Про автомобільний транспорт» у редакції, яка діяла до 02.10.2021, було визначено, що забезпечення організації пасажирських перевезень покладається, серед іншого на приміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі району, - на районні державні адміністрації.

Законом України 7 вересня 2021 року № 1712-IX, який набрав чинності 02.10.2021 внесено зміни до статті 7 Закону України "Про автомобільний транспорт" щодо організації пасажирських перевезень, якими визначено, що забезпечення організації пасажирських перевезень покладається, серед іншого, на міських, приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території однієї територіальної громади, - на виконавчий орган ради, що представляє інтереси відповідної територіальної громади.

Органи місцевого самоврядування формують мережу міських автобусних маршрутів загального користування і здійснюють у межах своїх повноважень контроль за дотриманням законодавства у сфері автомобільного транспорту на відповідній території, запроваджують автоматизовану систему обліку оплати проїзду та встановлюють порядок її функціонування, а також види, форми носіїв, порядок обігу та реєстрації проїзних документів; визначають особу, уповноважену здійснювати справляння плати за транспортні послуги в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду (частина дев`ята статті 6 Закону України № 2344-III).

Тобто, повноваження щодо організації пасажирських перевезень з жовтня 2021 року на міських, приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території однієї територіальної громади Дрогобицької міської територіальної громади належать виконавчому комітету Дрогобицької міської ради.

На виконання таких повноважень відповідачем вчинено дії та прийнято рішення щодо організації проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у межах Дрогобицької міської територіальної громади, результати якого не оспорені його учасниками.

Натомість, Дрогобицька районна військова адміністрація не має повноважень щодо організації перевезень на маршрутах, які були об`єктами конкурсу на дату його проведення і не обґрунтувала наявність власних контрольних функції у спірних правовідносинах.

Позивач покликається на порушення його прав проведенням такого конкурсу у зв`язку з наявністю укладених договорів з перевізниками на здійснення перевезень за окремими маршрутами, що є об`єктом конкурсу. Однак, позивач не надав доказів розірвання таких договорів в результаті проведення цього конкурсу чи будь-яких інших несприятливих для позивача наслідків спричинених діями відповідача.

За наведеного суд вважав, що у досліджуваних правовідносинах позивачем не обґрунтовано наявність порушеного права чи охоронюваного законом інтересу, що підлягає судовому захисту.

Натомість відсутність у позивача законодавчих повноважень на звернення з таким позовом до суду свідчить про відсутність права, що підлягає судовому захисту.

Також суд першої інстанції дійшов висновку, що оголошення і проведення конкурсу здійснено відповідачем з дотриманням норм чинного законодавства; також конкурс було проведено за наявності затверджених та погоджених паспортів маршрутів, які були визначені об`єктами конкурсу, порушень при їх розробленні та затвердженні не встановлено.

Тому, вважав, що відповідач, його уповноважені особи у досліджуваному випадку діяли добросовісно, вчинили усі передбачені законом дії для перевірки достовірності документів перевізників-претендентів.

Проаналізувавши доводи та аргументи сторін, беручи до уваги недоведеність порушення прав позивача у спірних правовідносинах, відсутність обґрунтованих порушень при прийнятті рішень відповідачем щодо оголошення конкурсу з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування та рішень оформлених за результатами його проведення, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є безпідставними та невмотивованими, а в задоволенні позову належить відмовити.

Проте, колегія суддів апеляційного суду вважає такі висновки суду першої інстанції помилковими, виходячи з таких підстав.

За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначено Законом України від 05.04.2001 № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі - Закон № 2344-III).

За приписами статті 43 Закону України № 2344-III визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.

Об`єктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів).

На конкурс виносяться маршрути із затвердженими паспортами. Відповідно до положень частин першої та дев`ятої статті 44 Закону України № 2344-III організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Відповідно до частини дев`ятої статті 44 Закону № 2344-III для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Міністерства внутрішніх справ України, відповідальних за безпеку дорожнього руху, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту.

Згідно зі статтею 44 Закону № 2344-III організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

До обов`язкових умов конкурсу на перевезення пасажирів належать: визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть на маршруті загального користування, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками; державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування населення.

У разі відсутності в перевізників-претендентів автобусів, що відповідають умовам конкурсу, вони мають право подавати до конкурсного комітету заяву на участь у конкурсі та документи, що містять характеристику наявних автобусів, які перевізник-претендент пропонує використовувати на даному маршруті, а також інвестиційний проект-зобов`язання щодо оновлення парку автобусів на цьому маршруті на визначений період до п`яти років.

Порядок проведення конкурсів на автобусних маршрутах загального користування визначає Кабінет Міністрів України.

Відповідно до статті 45 Закону № 2344-ІІІ у конкурсі на визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані автобуси відповідного класу, відповідають вимогам, викладеним у статті 34 цього Закону. До участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які: визнані банкрутами або щодо яких порушено справу про банкрутство чи ліквідацію як суб`єкта господарювання; подали до участі в конкурсі документи, що містять недостовірну інформацію; не відповідають вимогам статті 34 цього Закону; передбачають використовувати на маршрутах автобуси, переобладнані з вантажних транспортних засобів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081 затверджено Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), який визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (далі - конкурс) і є обов`язковим для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами (організаціями), залученими на договірних умовах для організації забезпечення проведення конкурсів, конкурсними комітетами та автомобільними перевізниками.

Пунктом 6 Порядку № 1081 визначено об`єкти конкурсу, серед яких відповідно до абзацу третього визначено маршрут (кілька маршрутів) міського або приміського автобусного сполучення.

Пункт 10 Порядку № 1081 передбачає, що організатор перевезень затверджує умови конкурсу, в тому числі обов`язкові, відповідно до статті 44 Закону України Про автомобільний транспорт. Крім обов`язкових організатор може затверджувати додаткові умови конкурсу (наявність у перевізника GPS-системи, встановленої на транспортних засобах, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, тощо).

Згідно з пунктом 17 Порядку № 1081 у конкурсі можуть брати участь підприємства (організації), які відповідають вимогам, що встановлені статтею 44 Закону України «Про автомобільний транспорт», а також умовам проведення відповідного конкурсу.

Відповідно до пункту 37 Порядку № 1081 достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 цього Порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу.

За змістом пункту 22 Порядку персональний склад конкурсного комітету затверджується організатором, який призначає голову, його заступника та секретаря. Секретар конкурсного комітету призначається організатором з числа представників організатора або робочого органу і включається до складу конкурсного комітету без права голосу.

Згідно з пунктами 23, 24 Порядку № 1081 до складу конкурсного комітету входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, Укртрансбезпеки, Національної поліції, територіального органу з надання сервісних послуг МВС та громадських організацій. При цьому кількість представників громадських організацій, діяльність яких пов`язана з автомобільним транспортом, повинна становити не менш як 50 відсотків загальної кількості представників громадських організацій. До складу конкурсного комітету не можуть входити представники суб`єктів господарювання - автомобільних перевізників, які є перевізниками-претендентами або які провадять діяльність на ринку перевезень пасажирів, а також представляють інтереси окремих автомобільних перевізників.

Чисельність складу конкурсного комітету визначається організатором за поданням наведених у пункті 23 цього Порядку органів та організацій. Із складу конкурсного комітету 50 відсотків - представники органів виконавчої влади та (або) органів місцевого самоврядування, решта - представники громадських організацій.

З приводу покликань суду першої інстанції на відсутність порушеного права чи охоронюваного інтересу позивача колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до статті 25 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцева державна адміністрація, зокрема, забезпечує виконання Конституції та законів України, рішень Конституційного Суду Вкраїни, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів державної влади.

Для реалізації наданих повноважень місцеві державні адміністрації мають право, зокрема:

- проводити перевірки етапу додержання Конституції України та законів України, інших актів законодавства органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами...,

- давати згідно з чинним законодавством обов`язкові для виконання розпорядження керівникам підприємств, установ, організацій...

- звертатися до суду та здійснювати інші функції і повноваження у спосіб, передбачений Конституцією та законами України (стаття 28 Закону України «Про місцеві державні адміністрації»).

Відповідно до статтею 16, 20 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцева державна адміністрація забезпечує організацію обслуговування населення підприємствами, установами та організаціями житлово-комунального господарства, зв`язку,-.телебачення-, радіомовлення, торгівлі та громадського харчування, побутового і транспортного обслуговування незалежно від форм власності; місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль за додержанням правил торгівлі, побутового, транспортного, комунального обслуговування, законодавства про захист прав споживачів.

За змістом цих норм місцева державна адміністрація має право, зокрема, перевіряти стан додержання Конституції та законів України органами місцевого самоврядування, які знаходяться на відповідній території та звертатись до суду в разі виявлення відповідних порушень.

Також, Дрогобицька районна державна адміністрація має укладені з підприємствами-перевізниками договори на здійснення перевезень за окремими маршрутами, конкурс на які оголошено, зокрема:

- № 101 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 10.05.2018 (маршрут № 134 Дрогобич АС - Почаєвичі, 1 транспортний засіб);

- № 4 на перевезенняпасажирів наавтобусномумаршруті загального користування від 20.08.2014 (маршрут № 142 Дрогобич АС - Раневичі, 1 транспортний засіб);

- договір № 118 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 29.03.2021 (маршрут № 130 Дрогобич АС - Рихтичі, 1 транспортний засіб);

- № 28 на перевезення пасажирів на автобусномумаршруті загального користування від 05.12 2014 (маршрут № 122 Дрогобич - АС Воля Якубова ч/з Залужани, 1 транспортний засіб);

- № 26 на перевезення пасажирів на автобусномумаршруті загального користування від 05.12.2014 (маршрут № 120 Дрогобич АС - Снятинка, 1 транспортний засіб);

- № 33 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 18.12.2014 (маршрут № 113 Дрогобич АС - Унятичі, 1 транспортний засіб);

- № 23 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 05.12.2014 (маршрут № 148 Дрогобич АС - Стебник АС, 5 транспортних засобів);

- Договір № 117 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 29.03.2021 (маршрут № 115 Дрогобич АС - Ступниця, 1 транспортний засіб);

- № 116 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 29.03.2021 (маршрут № 154 Дрогобич АС - Старе Село, 1 транспортний засіб);

- № 114 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 29.03.2021 (маршрут № 117 Дрогобич АС - Долішній Лужок, І транспортний засіб);

- № 73 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 22.07.2016 (маршрут № 140 Дрогобич АС - Нижні Гаї - Бійничі, 2 транспортні засоби);

- № 71 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 21.07.2016 (маршрут № 141 Дрогобич АС - Болехівці, 2 транспортні засоби);

- № 132 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 24.09.2021 (маршрут № 133 Дрогобич АС - Михайлевичі, 1 транспортний засіб);

- № 131 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 16.07.2021 (маршрут № 139 Дрогобич АС - Верхні Гаї, 1 транспортний засіб);

- № 130 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 16.07.2021 (маршрут № 112 Дрогобич АС - Нагуєвичі, 1 транспортний засіб);

- № 102 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 10.05.2018 (маршрут № 106 Дрогобич АС - Дережичі, 2 транспортні засоби);

- № 3 на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 20.08.2014 (маршрут № 130 Дрогобич АС - Рихтичі, 2 транспортних засоби).

Законом України від 7 вересня 2021 року № 1712-IX «Про внесення зміни до статті 7 Закону України «Про автомобільний транспорт» щодо організації пасажирських перевезень» статтю 7 Закону України «Про автомобільний транспорт» було викладено в такій редакції:

«Стаття 7. Організація пасажирських перевезень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування

Забезпечення організації пасажирських перевезень покладається:

на міських, приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території однієї територіальної громади, - на виконавчий орган ради, що представляє інтереси відповідної територіальної громади;

на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, що проходять територією двох або більше територіальних громад та не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області, - на Раду міністрів Автономної Республіки Крим або обласні державні адміністрації;

на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території області (міжобласні маршрути), і міжнародних автобусних маршрутах загального користування - на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту;

на автобусному маршруті загального користування прямого сполучення місто Київ - міжнародний аеропорт «Бориспіль» - на Київську міську державну адміністрацію».

Відповідно до пункту 1 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Вказаний Закон був опублікований 01 жовтня 2021 року і з вказаного часу набув чинності.

Водночас, пунктом розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону договори про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, укладені до набрання чинності цим Законом, діють до закінчення строку дії таких договорів.

Також відповідно до пункту 4-1 Порядку № 1081 договір або дозвіл, строк дії якого закінчується у період дії воєнного стану в Україні, вважається таким, дію якого продовжено на період дії воєнного стану в Україні і протягом одного року з дня його припинення чи скасування.

Як встановлено судом, зазначені вище договори були чинними на час оголошення конкурсу і є чинними на цей час.

Також відповідно до абзацу одинадцятого пункту 53 Порядку № 1081 організатор перевезень зобов`язаний провести конкурс не пізніше ніж за 45 календарних днів до дня закінчення строку дії договору (дозволу), укладеного (виданого) попередньому переможцю конкурсу. У такому разі дія договору (дозволу), укладеного (виданого) за результатами конкурсу, починається після закінчення строку дії договору (дозволу) на перевезення укладеного (виданого) відповідно до результатів попереднього конкурсу на цьому об`єкті.

Всупереч зазначеним приписам законодавства виконавчий комітет Дрогобицької міської ради оголосив конкурс з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування та включив до об`єктів конкурсу маршрути, договори на обслуговування яких є чинними на сьогоднішній день.

Тобто, оголошення конкурсу на автобусні маршрути за наявності діючих договорів на обслуговування цих маршрутів є протиправним, а у відповідача були відсутні підстави приймати рішення про оголошення конкурсу за наявності діючих договорів на перевезення пасажирів.

Вказане узгоджується з висновком Верховного Суду, висловленим у постанові від 29 квітня 2020 року в справі № 803/338/18.

Тобто, внаслідок проведення оскаржуваного конкурсу та укладення оскаржуваних договорів були грубо порушені права Дрогобицької районної державної адміністрації як організатора конкурсу та сторони договорів на перевезення пасажирів, при тому, що виникає ризик неможливості виконання Дрогобицькою районною державною адміністрацією та шести підприємствами-перевізниками сімнадцяти чинних договорів на перевезення, до обслуговування яких залучено 25 транспортних засобів, оскільки графіки (періодичність) виконання рейсів фактично накладаються на уже існуючі графіки та призводить до значного зменшення пасажиропотоку, що прямо впливає на можливість погашення витрат на обслуговування вказаних маршрутів.

Відповідно до частини третьої статті 43 Закону України «Про автомобільний транспорт» на конкурс виносяться маршрути із затвердженими паспортами.

Всупереч цим приписам, Порядку розроблення та затвердження паспорту автобусного маршруту та Порядку організації перевезень пасажирів та багажу автомобільним транспортом, затвердженого наказом Мінінфраструктури України від 15.07.2013 № 480, станом на час винесення маршрутів на конкурс такі паспорти не були затверджені, комісійне обстеження доріг та дорожніх об`єктів, на підставі якого складається акт про готовність автобусного маршруту до відкриття, проведено не було.

Також, всупереч приписам Закону України «Про автомобільний транспорт» та Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування до перевізників - претендентів були встановлені додаткові вимоги, що підтверджено рішенням Антимонопольного комітету України № 63/23-р/к у справі № 63/3-03-63-2022.

З огляду на зазначені норми законодавства колегія суддів погоджується з доводами апелянта в тому, що оскаржувані рішення про оголошення конкурсу, про визначення переможців конкурсів з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування та рішення конкурсного комітету з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, організатором перевезень на яких є виконавчий комітет Дрогобицької міської ради, є протиправними, а тому підлягають скасуванню.

Як наслідок зазначеного, є підстави для визнання недійсними договорів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, укладених з переможцями конкурсів по об`єктах конкурсу № 1 та № 2.

З огляду на те, що відповідач це суб`єкт владних повноважень, що виступає у правовідносинах щодо організації та проведення конкурсу з перевезення пасажирів як організатор та контролюючий орган у цій сфері, відповідно й правовідносини, що складаються між організатором та учасниками конкурсу під час його організації та проведення, містять ознаки публічно-правових відносин у розумінні Кодексу адміністративного судочинства України, а договір про організацію перевезень, укладений за наслідками проведення такого конкурсу, відповідає ознакам адміністративного договору.

Тому, в межах цієї справи підлягають розгляду вимоги про визнання недійсними укладених між організатором конкурсу на перевезення пасажирів та третіми особами договорів на виконання пасажирських перевезень на зазначених вище маршрутах.

Вказане відповідає правовим висновкам Великої Палати Верховного Суду, які наведені в постанові від 04.06.2019 у справі № 903/605/17 та Верховного Суду в постанові від 27.02.2020 у справі № 161/3427/16-а.

Згідно із статтею 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції вказаних вимогам статті 242 КАС України не відповідає, а відтак є підстави для задоволення вимог апеляційної скарги.

З огляду на наведене, суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про наявність правових підстав для відмови в задоволенні позову, що має наслідком скасування рішення суду першої інстанції та прийняття постанови про задоволення позовних вимог.

За таких обставин рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям постанови про задоволення позовних вимог.

Згідно частини першої статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до пункту п`ятого частини першої статті 244 КАС України, під час ухвалення рішення суд вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Відповідно до частин першої, третьої, шостої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору

Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Судом встановлено, що при поданні позову позивачем сплачено судовий збір у розмірі 14886 грн, а при поданні апеляційної скарги сплачено 22329 грн; всього ним сплачено судового збору на суму 37215 грн.

Враховуючи, що суд апеляційної інстанції скасовує рішення суду першої інстанції та приймає постанову про задоволення позову, колегія суддів вважає, що необхідно стягнути з відповідача розмір витрат, який понесено позивачем у зв`язку з розглядом справи.

Враховуючи наведене, суд вважає, що стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає сума у розмірі 37215 грн.

Згідно зістаттею 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:

1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;

2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;

3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;

4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

З огляду на викладене, доводи апеляційної скарги є суттєвими і складають підстави для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, через що рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям постанови про задоволення позову.

Керуючись статтями 229, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Дрогобицької районної військової адміністрації Львівської області задовольнити.

Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 15 грудня 2022 року в адміністративній справі № 380/8648/22 скасувати.

Позов Дрогобицької районної військової адміністрації Львівської області задовольнити.

Визнати протиправними і скасувати рішення Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради:

- від 11 січня 2022 року № 5 «Про оголошення конкурсу з визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування»;

- від 07 березня 2022 року № 53 «Про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування № 3, № 4, № 6, № 8, № 13, № 15, № 22, № 23, № 24, № 25, № 26, № 27, № 28 (об`єкт конкурсу № 2);

- від 07 березня 2022 року № 52 «Про визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування № 1, № 2, № 11, № 14, № 16, № 17, № 18, № 19, № 20 (об`єкт конкурсу № 1);

Визнати протиправним та скасувати рішення конкурсного комітету з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, організатором перевезень на яких є виконавчий комітет Дрогобицької міської ради від 24.02.2021, оформлене протоколом № 1.

Визнати недійсним договір на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, укладений з переможцем конкурсу по об`єкту конкурсу № 1 - Товариство з обмеженою відповідальністю «Сігма».

Визнати недійсним договір на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, укладений з переможцем конкурсу по об`єкту конкурсу № 2 - Дочірнє підприємство «Дрогобицьке-АТП» комунального підприємства «Служба муніципального управління» Дрогобицької міської ради.

Стягнути на користь Дрогобицької районної військової адміністрації Львівської області (ЄДРПОУ 04056477) за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради (ЄДРПОУ 26307196) судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору, в сумі 37215 грн 00 коп.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Р. Й. Коваль судді В. В. Гуляк Н. В. Ільчишин Постанова складена у повному обсязі 08 вересня 2023 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.08.2023
Оприлюднено11.09.2023
Номер документу113333274
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —380/8648/22

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 27.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Постанова від 30.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 23.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 16.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 26.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 21.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 20.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 30.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 15.12.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Крутько Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні