Рішення
від 26.12.2022 по справі 278/2040/22
ЖИТОМИРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

справа № 278/2040/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 грудня 2022 року м. Житомир

Житомирський районний суд Житомирської області в складі головуючого судді Євгена Татуйка, за участю секретаря Анни Хоптюк, розглянув цивільну справу за заявою ОСОБА_1 до державного підприємства "Житомирський бронетанковий завод" про поновлення на роботі та стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу,

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до суду із вказаною заявою згідно якої просив суд постановити рішення щодо поновлення його на посаді, а також стягнення з відповідача на користь заявника середнього заробітку за час вимушеного прогулу. В обґрунтування заявленого ОСОБА_1 вказує, що перебував з відповідачем у трудових відносинах, які, у подальшому, були розірвані останнім із грубим порушенням норм трудового законодавства. За вказаних обставин позивач змушений звернутись до суду за захистом власних прав та інтересів.

Відповідачем, у свою чергу, скеровано до суду відзив на позовну заяву згідно якого сторона відповідача категорично заперечує проти вимог заявника. Зокрема, в обґрунтування власної позиції, представник відповідача зазначає, що ДП "Житомирський бронетанковий завод" є складовою об`єктів критичної інфраструктури України та є стратегічно важливим об`єктом для забезпечення обороноздатності держави. Через військову агресію російської федерації проти України навантаження на дане підприємство збільшилось, що, як наслідок, призвело до збільшення попиту підприємства в нових працівниках з належним оформленням трудових правовідносин з ними. Забезпечення останнього покладалось на позивача, оскільки заявник займав посаду начальника управління по роботі з персоналом. Водночас, ОСОБА_1 , нехтуючи своїми трудовими обов`язками, полишив своє робоче місце та кілька днів був відсутній на ньому без вказання роботодавцеві поважності причин порушення трудової дисципліни. Виходячи з наведеного, відповідач був вимушений застосувати до заявника дисциплінарне стягнення з подальшим звільненням позивача із займаної посади.

Провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання. Підстав для зміни зазначеного порядку розгляду справи судом не встановлено.

Дослідивши матеріали справи судом встановлено наступні фактичні обставини та відповідно ним правовідносини.

Позивач є інвалідом 3 групи з 6 жовтня 2020 року за захворюванням пов`язаним з проходження служби в органах внутрішніх справ. Відповідно до довідки до акту огляду МСЕК вказану групу інвалідності заявнику встановлено до 6 жовтня 2023 року, а також протипоказано важку фізичну працю. Окрім цього, позивач є батьком двох неповнолітніх дітей.

З 6 жовтня 2016 року по 30 червня 2022 року позивач та відповідач перебували у трудових відносинах.

28 червня 2022 року між командиром добровольчого формування сил територіальної оборони № НОМЕР_1 Глибочицької територіальної громади ОСОБА_2 та ОСОБА_1 укладено контракт добровольця територіальної оборони. Окрім цього, останнім складено присягу добровольця територіальної оборони.

Того ж дня позивача зараховано до складу добровольчого формування № НОМЕР_1 Глибочицької територіальної громади наказом № 21 вказаного формування на підставі вище згаданого контракту.

Окрім цього, 28 червня 2022 року на ім`я директора ДП "Житомирський бронетанковий завод" позивачем скеровано заяву щодо увільнення його з 28 червня 2022 року від роботи.

29 червня 2022 року працівниками ДП "Житомирський бронетанковий завод" складено акт про відсутність працівника ОСОБА_1 28 червня 2022 року на його робочому місця протягом 3-х годин 56 хвилин. Також, того ж дня тими самими працівниками складено акт про відсутність працівника ОСОБА_1 29 червня 2022 року на його робочому місця з 07:00 год. по 14:00 год., за виключенням часу перерви на обід.

ТВО директора ДП "Житомирський бронетанковий завод" Рекою О. 29 червня 2022 року надано відповідь на вище вказану заяву згідно якої роботодавцем відмовлено позивачу в увільненні від роботи в зв`язку із безпідставністю таких вимог. Окрім цього, даним документом ОСОБА_3 просить позивача до 15 години 30 червня 2022 року надати до підприємства письмові пояснення щодо причин відсутності заявника на робочому місці 28 та 29 червня 2022 року. Заявник отримав даний лист того ж дня, що підтверджується особистим підписом ОСОБА_1 на примірнику вказаного листа. Окрім цього, з метою підтвердження факту отримання вище згаданої відповіді, працівниками ДП "Житомирський бронетанковий завод" складено акт про вручення повідомлення.

У той же день, ТВО директора ДП "Житомирський бронетанковий завод" Рекою О. скеровано запит на ім`я командира добровольчого формування сил територіальної оборони № НОМЕР_1 Глибочицької територіальної громади Литвину А. згідно якого представник державного підприємства просить повідомити до якого виду державних чи громадських обов`язків залучається ОСОБА_1 , а також вказати чи потребує діяльність ОСОБА_1 у складі добровольчого формування його постійного перебування на час виконання державних та/або громадських обов`язків.

Командиром добровольчого формування № НОМЕР_1 Глибочицької територіальної громади Литвинином А. 30 червня 2022 року надано відповідь на вище згаданий запит згідно якої вказано, що, відповідно до законодавства України, не передбачено викладення в контракті добровольця відомостей щодо (повного/часткового) залучення добровольця до виконання завдань територіальної оборони. Окрім цього, командиром добровольчого формування зазначено, що інформація з підтверджуючими документами щодо залучення добровольця ОСОБА_1 до виконання завдань територіальної оборони у складі Добровольчого формування № 1 є інформацією з обмеженим доступом.

Актом про відсутність працівника на робочому місці, складеним 30 червня 2022 року щодо ОСОБА_1 працівниками ДП "Житомирський бронетанковий завод" засвідчено відсутність заявника на його робочому місці з 7:00 год. по 18:00 год.

Згідно доповідної записки фахівця з документообігу УпРзП ОСОБА_4 скерованої на ім`я директора ДП "ЖБТЗ" Синявського В. від 30 чеврня 2022 року станом на 15 годину 00 хвилин 30 червня 2022 року на електронну пошту підприємства або іншим чином листів від ОСОБА_1 фахівець не отримувала.

Довідкою від 30 червня 2022 року виданою інженером з персоналу 2-ої категорії управління по роботі з персоналом ОСОБА_5 встановлено, що станом на кінець робочого дня 30 червня 2022 року відкритих листків непрацезданості на ОСОБА_1 в базі лікарняних листків не знайдено.

30 червня 2022 року наказом № 460-ОС позивача звільнено з посади начальника управління по роботі з персоналом державного підприємства "Житомирський бронетанковий завод" на підставі п. 4 ст. 40 КЗпП України.

Того ж дня, позивачу видано консультативний висновок спеціаліста згідно якого останньому встановлено діагноз: сечо-кам`яна хвороба, правобічний уретеролітіаз, конкремент верхнього відділу сечоводу лівобічний нефролітіаз.

1 липня 2022 року наказом № 22 Добровольчого формування № НОМЕР_1 Глибочицької територіальної громади контракт добровольця територіальної оборони від 28 червня 2022 року укладений із позивачем припинено за згодою сторін у зв`язку із погіршенням стану здоров`я.

Відповідно до довідки № 16 від 31 серпня 2022 року виданої первинною профспілковою організацією ДП "Житомирський бронетанковий завод" ОСОБА_1 з серпня 2019 року по червень 2022 року був членом вказаної профспілки і вибув з неї у зв`язку із звільненням.

Згідно відомостей наданих представником вище вказаного первинного профспілкового органу позивач, хоч і був членом профспілки, водночас до профспілкових органів ППО ДП "ЖБТЗ" не обирався. Окрім цього, відповідач до даного органу і запитами щодо надання профспілковою організацією згоди на звільнення заявника не звертався.

Положеннями законодавства України вказані правовідносини врегульовано наступним чином.

Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення (ст. 43 Конституції України).

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ в Україні із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб в Україні введено військовий стан. Даний стан продовжено Указами Президента України " Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від: 14 березня 2022 року № 133/2022, 18 квітня 2022 року № 259/2022; 17 травня 2022 року № 341/2022, 12 серпня 2022 року № 573/2022 та 7 листопада 2022 року № 757/2022 до 18 лютого 2023 року.

Добровольче формування територіальної громади - воєнізований підрозділ, сформований на добровільній основі з громадян України, які проживають у межах території відповідної територіальної громади, який призначений для участі у підготовці та виконанні завдань територіальної оборони (п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про основи національного спротиву").

Складовими національного спротиву є територіальна оборона, рух опору та підготовка громадян України до національного спротиву (ч. 1 ст. 3 Закону України " Про основи національного спротиву").

Територіальна оборона - система загальнодержавних, воєнних і спеціальних заходів, що здійснюються у мирний час та в особливий період з метою протидії воєнним загрозам, а також для надання допомоги у захисті населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій (п. 16 ч. 1 ст. 1 Закону України " Про основи національного спротиву").

Завданнями територіальної оборони є: своєчасне реагування та вжиття необхідних заходів щодо оборони території та захисту населення на визначеній місцевості; участь у посиленні охорони та захисті державного кордону; участь у захисті населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, ліквідації наслідків ведення воєнних (бойових) дій; участь у підготовці громадян України до національного спротиву; участь у забезпеченні умов для безпечного функціонування органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування та органів військового управління; участь в охороні та обороні важливих об`єктів і комунікацій, інших критично важливих об`єктів інфраструктури, визначених Кабінетом Міністрів України, та об`єктів обласного, районного, сільського, селищного, міського значення, районного у містах рад, сільських, селищних, порушення функціонування та виведення з ладу яких становлять загрозу для життєдіяльності населення; забезпечення умов для стратегічного (оперативного) розгортання військ (сил) або їх перегрупування; участь у здійсненні заходів щодо тимчасової заборони або обмеження руху транспортних засобів і пішоходів поблизу та в межах зон/районів надзвичайних ситуацій та/або ведення воєнних (бойових) дій; участь у забезпеченні заходів громадської безпеки і порядку в населених пунктах; участь у запровадженні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану в разі його введення на всій території України або в окремих її місцевостях; участь у боротьбі з диверсійно-розвідувальними силами, іншими збройними формуваннями агресора (противника) та не передбаченими законами України воєнізованими або збройними формуваннями; участь в інформаційних заходах, спрямованих на підвищення рівня обороноздатності держави та на протидію інформаційним операціям агресора (противника); участь у наданні населенню правових послуг у порядку, передбаченому Законом України "Про безоплатну правову допомогу". (п. 3 ч. 3 Закону України " Про основи національного спротиву").

Комплектування добровольчих формувань територіальних громад здійснюється на добровільній основі відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України. До складу добровольчих формувань територіальних громад зараховуються громадяни України, які відповідають вимогам, встановленим Положенням про добровольчі формування територіальних громад, пройшли медичний, професійний та психологічний відбір і підписали контракт добровольця територіальної оборони. Громадяни України зараховуються до складу добровольчих формувань територіальних громад за місцем своєї реєстрації. У разі введення воєнного стану громадяни України можуть зараховуватися до складу добровольчих формувань територіальних громад також безпосередньо в районах ведення воєнних (бойових) дій. На громадян України, зарахованих до складу добровольчих формувань територіальних громад, під час участі у підготовці та виконанні завдань територіальної оборони поширюється дія статутів Збройних Сил України (ч. 2, 3, ст. 9 Закону України " Про основи національного спротиву").

На членів добровольчих формувань територіальних громад під час їх участі у заходах підготовки добровольчих формувань територіальних громад, а також виконання ними завдань територіальної оборони поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей". На членів добровольчих формувань територіальних громад, які беруть участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, поширюються гарантії соціального захисту, передбачені Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (ч. 2 ст. 24 Закону України " Про основи національного спротиву").

Військовослужбовці - особи, які проходять військову службу (абз. 3 ч. 9 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу").

Військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності (ч. 1 ст. 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу").

Види військової служби: строкова військова служба; військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період; військова служба за контрактом осіб рядового складу; військова служба за контрактом осіб сержантського і старшинського складу; військова служба (навчання) курсантів вищих військових навчальних закладів, а також вищих навчальних закладів, які мають у своєму складі військові інститути, факультети військової підготовки, кафедри військової підготовки, відділення військової підготовки (далі - вищі військові навчальні заклади та військові навчальні підрозділи вищих навчальних закладів); військова служба за контрактом осіб офіцерського складу; військова служба за призовом осіб офіцерського складу; військова служба за призовом осіб із числа резервістів в особливий період (ч. 6 ст. 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу").

Підставою припинення трудового договору, зокрема, є розірвання трудового договору з ініціативи працівника (статті 38, 39), з ініціативи роботодавця (статті 40, 41) або на вимогу профспілкового чи іншого уповноваженого на представництво трудовим колективом органу (стаття 45) (п. 4 абз. 1 ст. 36 КЗпП України).

Трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані роботодавцем лише у випадку прогулу (в тому числі відсутності на роботі більше трьох годин протягом робочого дня) без поважних причин (п. 4 ст. 40 КЗпП України).

Розірвання трудового договору з підстав, передбачених пунктами 1 (крім випадку ліквідації підприємства, установи, організації), 2-5, 7 статті 40 і пунктами 2 і 3 статті 41 цього Кодексу, може бути проведено лише за попередньою згодою виборного органу (профспілкового представника), первинної профспілкової організації, членом якої є працівник, крім випадків, коли розірвання трудового договору із зазначених підстав здійснюється з прокурором, поліцейським і працівником Національної поліції, Служби безпеки України, Державного бюро розслідувань України, Національного антикорупційного бюро України, Бюро економічної безпеки України чи органів, що здійснюють контроль за додержанням податкового та митного законодавства (абз. 1 ст. 43 КЗпП України).

У період дії воєнного стану норми статті 43 Кодексу законів про працю України не застосовуються, крім випадків звільнення працівників підприємств, установ або організацій, обраних до профспілкових органів (ч. 2 ст. 5 Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану").

На час виконання державних або громадських обов`язків, якщо за чинним законодавством України ці обов`язки можуть здійснюватись у робочий час, працівникам гарантується збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку.

Працівникам, які залучаються до виконання обов`язків, передбачених законами України "Про військовий обов`язок і військову службу" і "Про альтернативну (невійськову) службу", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", надаються гарантії та пільги відповідно до цих законів.

За працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігаються місце роботи і посада на підприємстві, в установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форми власності і у фізичних осіб - підприємців, у яких вони працювали на час призову. Таким працівникам здійснюється виплата грошового забезпечення за рахунок коштів Державного бюджету України відповідно до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей". (ст. 119 КЗпП України).

Проаналізувавши матеріали справи у сукупності із нормами законодавства України, якими врегульовано вказані правовідносини, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову з огляду на наступне.

Як встановлено у ході судового розгляду справи, заявник, як член територіальної оборони, підпадав під дію Законів України "Про основи національного спротиву", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". Водночас, статус позивача, як члена добровольчого формування територіальної оборони, не передбачав поширення на нього приписів Законів України "Про військовий обов`язок і військову службу" і "Про альтернативну (невійськову) службу", якими, зокрема, передбачено збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку за працівником, якого призвано на військову або альтернативну службу. Окрім цього, із доказів наданих у розпорядження суду не вбачається, що заявник був задіяний до участі у підготовці та виконанні завдань територіальної оборони.

Окрім цього, в силу положень Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану", оскільки позивач не був обраний до виборного органу профспілкової організації, членом якої він є, його звільнення допускається без отримання попередньої згоди такого органу. Виходячи з наведеного, суд не вбачає підстав для задоволення даного позову.

Результати вирішення спору не дають суду можливості вирішити питання щодо розподілу судових витрат у порядку ст. 141 ЦПК України. Разом з тим, оскільки у відзиві на позовну заяву стороною відповідача зазначено, що у останнього відсутні будь-які судові витрати, пов`язані із розглядом даної справи, то їх відшкодування також не здійснюється.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 263-265 ЦПК України, суд, -

У Х В А Л И В :

У задоволенні позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. Рішення може бути оскаржено шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Житомирського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 26 грудня 2022 року.

Суддя Євген Татуйко

Дата ухвалення рішення26.12.2022
Оприлюднено02.04.2024
Номер документу108088302
СудочинствоЦивільне
Сутьпоновлення на роботі та стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу

Судовий реєстр по справі —278/2040/22

Рішення від 26.12.2022

Цивільне

Житомирський районний суд Житомирської області

Татуйко Є. О.

Ухвала від 26.12.2022

Цивільне

Житомирський районний суд Житомирської області

Татуйко Є. О.

Ухвала від 09.12.2022

Цивільне

Житомирський районний суд Житомирської області

Татуйко Є. О.

Ухвала від 18.11.2022

Цивільне

Житомирський районний суд Житомирської області

Татуйко Є. О.

Ухвала від 21.08.2022

Цивільне

Житомирський районний суд Житомирської області

Татуйко Є. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні